NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مشكلة كوميدي فسخ الخطوبه ، و مين الي يشيل

OMAR.

نسوانجى شايف نفسة
عضو
توجه جنسي
عدم الإفصاح
_ سيد ..كل اللي بيني وبينك انتهى وانا قررت نفـ ـسخ الخطوبة

= مفيش مشكلة، تقدري تجمعيلي كل الهدايا اللي جيبتهالك طول السنتين اللي فاتوا مع الفلوس اللي صرفتها عليكي وقبلهم طبعا الشبكة ونفـ ـسخ عادي

_ يعني هو دا كل اللي فارقلك، مش فارق معاك علاقتنا اللي انتهت ؟

= الموظف اللي المؤسسة بتاعته بتقرر الإستغناء عنه مبيفرقش معاه غير مستحقاته

_ بس دي علاقة عاطفية، مش علاقة شغل

= الشغل والعاطفة وجهين لعملة واحدة، مصنوعة من نفس المعدن

_ معدن إيه دا بقى ؟

= الإحتياج، مفيش حد بيشتغل عشان عمارة الكون، احنا بنشتغل عشان نجيب فلوس ندفع بيها قسط الموبايل والجمعيات ونشتري بيها بقالة

_ وبنتجوز ليه ؟

= أكيد مش عشان نحمي البشرية من الانقراض، احنا بنتجوز عشان محتاجين حد يهتم بينا، حد يستحمل بـ ـواختنا، حد يدهنلنا ڤولتارين

_ أو حد نحبه ويحبنا

= لنفرض، دا برضو احتياج، مش أرقى بكتير من احتياحنا لفلوس الشغل

_ بس انت مش هتاخد الدهب والهدايا

= مفيش مشكلة، دا هيبقى نصـ ـب وانا هاخد حقي منك بالقانون

_ قانون إيه بقى ان شاء ****، هتروح القسم تقولهم خطيبتي مش عايزة ترجعلي الشبكة ؟

= يا صديقتي

_ صديقتك ؟؟!!

= مستغربة كدا ليه، بما إنك طلبتي مني نفـ ـسخ الخطوبة وانا وافقت، كدا مسمياتنا الوظيفية اتغيرت

_ طب كمل، قانون إيه بقى اللي هتاخد حقك بيه

= كل منظومة في الدنيا ليها قوانينها، في اسكتلندا مثلا فيه قانون بيقول ان لو أي حد خـ ـبط عليكي وانتي في الحمام لازم تفتحيله وإلا تتعرضي للعـ ـقوبة

_ يا سلام

= اه و****، تفتكري لو عملتي دا هنا في مصر حد هيحاسبك، أكيد لأ عشان مفيش قانون هنا بيقول كدا

_ يعني انت دلوقتي عايز تدخل عليا الحـ ـمام وللا عايز إيه مش فاهمة

= لأ طبعا، انا كل الحكاية اني هاخد منك حقي بقانون منظومة الخطوبات التقليدية في مصر، اللي بيتلخص في إن السايب شايل

_ مفيش حاجة تلزمني بدا غير أخلاقي وانا معنديش أخلاق زي ما انت عارف

= مفيش مشكلة، هنا هنطبق المادة التانية من قانون الخطوبات التقليدي ودي بتقول يا رايح كتر من الفضـ ـايح

_ هتعمل ايه يا سيد

= هقول للناس كلها انكم عالم معـ ـفنة وان باباكي شُـ ـرابة خُرج ومامتك بتـ ـديله على قـ ـفاه أحيانا على سبيل الدعابة

_ كدا يا سيد، يعني الحق على امي انها اعتبرتك واحد من العيلة وهزرت مع ابويا قدامك

= مش بس كدا، أنا كمان هقول انك إنسانة مـهـ ـزأة ومحدش كان فاضيلك ربع ساعة يربيكي فيهم

_ هتـ ـشوه سمعتي يا سيد، هي دي آخرة العشرة

= الإنسان دا أمره غريب أوي يا مديحة، بيعمل الخـ ـطأ وميتقبلش نتيجته، يكـ ـسر الإشارة ويزعـ ـل لما يتاخد مخـ ـالفة، يشرب سجاير ويتضايق لما تجيله كحة، ما انتي بتسـ ـرقيني ليه مش عايزاني اشـ ـوهك

_ انا مسـ ـرقتكش انا باخد منك حقي، انت عايز تخطبني سنتين ببلاش

= مكانش فيه اتفاق بيني وبينك اني اخطبك بمقابل، احنا اتخطبنا عشان نتجوز، وانتي اللي أخليتي بالعقد دا يبقى انتي اللي تدفعي الشرط الجـ ـزائي

_ مكانش فيه عقد أصلا

= هفكرك بكلام الأسطورة احمد زكي، العقد مش ورق بس، كلمة خطيبي عقد، ماي كينج اللي انتي مسيڤاني بيها على تليفونك وكاتباها غـ ـلط أساسا عقد، كلمة يا بـ ـت انتي مراتي عقد

_ وانا مش مقتنعة وبالتالي مش ملتزمة

= معنديش مانع، في الحالة دي هننتقل للمادة 3 من قانون الخطوبات التقليدية

_ ودي بتقول ايه

= قـ ـلة الأصل عالكيف، صورك اللي بعتيهالي بلبس البيت يا ترى فاكرة انهم لسه معايه ؟

_ هتاخد الدهب بس، الهدية لا تُرد لأنها منحة

= منحة مشروطة، وكل شيء قائم على شرط يـ ـزول بزوال الشرط

_ يعني إيه ؟

= أكيد انا مش هشتري موبايل ب ٤٠ ألف جنيه لام أشرف بتاعة العيش مثلا، لكن هجيبهولك عشان انتي خطيبتي، دلوقتي مبقيتيش خطيبتي يبقى مش من حقك

_ لكن انت لو سيبت لأم اشرف باقي الخمسة عن طيب خاطر اكيد مش هينفع بعد سنتين تاخدهم تاني

= واضح ان فيه خلط عندك بين مفهوم الهدايا ومفهوم التسـ ـول، لو انتي قررتي تبقي شـ ـحاتة مفيش مشكلة، انا ممكن اكرمشلك 10 جنيه، مش هدايا ب 40 ألف

_ شـ ـحاتة مين يا جـ ـربوع دا انا اوزنك فلوس

= عمليا دا مش دليل على الثراء الفاحش زي ما انتي متخيلة، انتي ممكن توزنيني كوينز، وزن الجنيه الفضية 26 جرام، وانا وزني 70 كيلو، يعني عشان توزنيني فلوس مش محتاجة اكتر من 2692 جنيه ودا رقم مش كبير خالص ..

_ انت بني آدم مسـ ـتفز

= أنا ابن آدم مش بني آدم، أنا شخص واحد مش مجتمع كامل، مش عايزين غـ ـباء لغوي كفاية غبـ ـائك الاجتماعي

_ ماشي، هرجعلك الهدايا، بس مش هتاخد ولا مليم صرفته عليا

= أوكيه، الجمعية اللي دخلتيني فيها وقبضتيهالي الأول عشان افرش بيها الشقة، انا مش هدفعلك فيها ولا مليم

_ كدا يا سيد، انا كنت مدخلاك الجمعية دي عشان كنا هنتجوز

= وانا كنت بصرف عليكي الفلوس دي لنفس السبب

_ ماشي طـ ـظ برضو، آدي حاجتك كلها انا كنت شايلهالك أصلا، انا بكرا يجيلي قدهم 20 مرة

= أشكرك، ممكن تعمليلي كوباية شاي اشربها وانا بعد الفلوس وبشيك على الهدايا بتاعتي

_ شاي إيه اللي هطـ ـفحهولك، بمناسبة إيه أصلا

= أنا دخلت بيتكم النهارده وأنا أحمل صفة خطيبك وبناء عليه كان من حقي مشروب، وانا مبسيبش حقي

_ هعملهولك بالسـ ـم الهـ ـاري، دا انا **** خلـ ـصني منك يا شيخ

= يا شيخ ؟ واضح انك شربتي اللهجة الخليجي بسرعة

_ خليجي ايه دا ؟

= اللهجة الخليجي بتاعة الشيخ طلال اللي فـ ـك صواميل دماغك من 3 شهور، أستاذ في فك الصواميل، ميكانيكي بقى

_ طلال ميكانيكي، انت بتخـ ـرف ؟

= اه و**** ميكانيكي وصاحبي، لما لقيتك مادية وداخلة على طمـ ـع زقيته عليكي عشان يفكني منك من غير خـ ـساير، بالنسبة للشاي يا ريت يكون بالنعناع

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: مدام دعاء و عبودى عبودى
و ده لما يكون خطيبك خريج حقوق
العقلية العلمية العملية دي انا بحبها جدا ، مفيش مكان فيها للمشاعر كله بالورقة و القلم و معاملة ميري ، لا بتيجي على حد و لا حد يقدر ييجي ، عليها نفسي يبقى عندي النوع ده من التفكير بس برضه اعتقد ان العقلية ينطبق عليها القول المأثور "الشيئ اذا زاد عن حده انقلب ضده"

• حبيته
  • عجبني
التفاعلات: تشى تشى و OMAR.
و ده لما يكون خطيبك خريج حقوق
العقلية العلمية العملية دي انا بحبها جدا ، مفيش مكان فيها للمشاعر كله بالورقة و القلم و معاملة ميري ، لا بتيجي على حد و لا حد يقدر ييجي ، عليها نفسي يبقى عندي النوع ده من التفكير بس برضه اعتقد ان العقلية ينطبق عليها القول المأثور "الشيئ اذا زاد عن حده انقلب ضده"
انا بتفق معاك فى كده بس المفروض ان كل حاجة جابها المفروض ترجعلة ماعادا حاجات الاستخدام الشخصى

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
انا بتفق معاك فى كده بس المفروض ان كل حاجة جابها المفروض ترجعلة ماعادا حاجات الاستخدام الشخصى
صح انا برضه بتفق معاك في الكلام ده بس محدش بيشتغل بالكلام ده

• أتفق
التفاعلات: تشى تشى

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%