NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة منقول أجبرتني على عشقها (ثعابين سوداء) | السلسلة الثانية | ثلاثون جزء 13/10/2023

ناقد بناء

مشرف قسم التعارف
طاقم الإدارة
مشرف
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
إنضم
17 ديسمبر 2021
المشاركات
8,828
مستوى التفاعل
2,834
الإقامة
بلاد واسعة
نقاط
14,982
الجنس
ذكر
الدولة
كندا
توجه جنسي
أنجذب للإناث
➤السابقة







الجزء الأول


ملك ببكاء: حد كلمني وقال ان في حاجه تخص حد يهمني واداني الورق دا عشان كدا مرحتش الاجتماع انت بقا قولي الكلام دا صح٥ نقطة ولا انت هتقول ايه اه اكيد مش هتقول انه حقيقي وانك كداب
, آسر حاول الاقتراب منها : انت مش فاهمه حاجه
, ملك ابتعدت عنه قائله: فهمني
, آسر : بيتهيقلي انت عارفه اني بحبك يبقي احسن لو تنسي الموضوع دا
, ملك بغضب: ازاي ها ازاي انتي مش فاهم احساسي ايه انت ضربتني بسكينه في قلبي انا لايمكن اسامحك ابدا
, آسر بغضب وضرب الطاوله بيده : علي ايه كل دا انتي ٣ نقطةملك انا بقول نتكلم في وقت تاني علي ما
, تكوني هديتي
, استدار وكاد يخرج من الباب امسكت ملك زجاجه كانت موضوعه امامها ألقتها بغضب وقالت:بصلي وانا بكلمك متسبنيش وتمشي احنا هننهي الموضوع دا حالا
, آسر نظر لها بغضب: عندك حق احنا هننهي الموضوع دا حالا اقترب منها وخلع الدبله من يده والقيها امامها علي المنضدة وتركها وذهب لتنهمر الدموع من عينها وجلست وتنظر الي الدبله وقالت مبيحبنيش لو بيحبني كأن حاول يبرر موقفه وظلت تبكي.
, عند اسر خرج من الغرفه وشعر بغصه في قلبه حين سمع نحيبها وضع يده على المقبض ووقف قليلاً انزل يده من على المقبض وتوجه لغرفته جلس علي الفراش ونظر للورقة بحزن اغمض عينيه وحرك انامله علي جبينه زفر بقوه قائلا لنفسه كانه يحدث شخص آخر :ليييه عملت كدا يا اسر ليه اتهربت منها دلوقتي اديك ضيعتها من اديك واثبتلها انك مبتحبهاش.
, القي الورقه علي الكومود وقف وفتح خزانته بتافف واخرج ملابسه ودلف للمرحاض لينعم بشور ينسيه هذه الهموم بعد دقائق خرج من المرحاض وظل جالسا غلي فراشه.
, عند ملك أمسكت صورة والدها وخاطبته بحزن ونحيب قائلة:حرام عليك يا بابا بعدتني عن اكتر امنيه استنتها طول عمري ومصدقت اتحققت وربنا عوضني٦ نقطةلاكن واضح ان انا واسر اتنين مينفعش يكونوا مع بعض٤ نقطةعملت كل حاجه كنت عايزها عشانك مش عشاني انا وماما ومكه٦ نقطةاتجوزت في السر عشان تجيب ولي العهد٣ نقطةوخليت اسر يقربلي غصب عنه عشان تحافظ علي الميراث٣ نقطة انا مش مصدقه انك تعمل كل دا
, ظل كليهم علي نفس الحال اسر ندم علي ما فعل وملك حزبنه وقلبها ينزف.
, عاد مالك ومحمد من الاجتماع دون اي جدوه وبقي الحال كما هوا دلف كلا منهم الي غرفته
, مالك حزين لفشله في إقناع مندوبين الشركه ومحمد حزين لايفكر الا بها تلك الحوريه التي خطفت قلبه منذ البرهه الأولي.
, ٥٣ شرطة مائلة
, في صباح يوم جديد كان يجلس علي فراشه لم يغفل لبرهه كل ما كان يشغل عقله كيف استطاع ان يجرح قلب اكثر بدلاً من ان يحتويه قطع تفكيره صوت هاتفه.
, آسر: السلام عليكم يا دكتور
, شادي : وعليكم السلام٤ نقطةازيك يا اسر
, اسر: الحمد لله في حاجه حصلت ولا ايه؟٣ علامة التعجب
, شادي: في الحقيقه انا كنت حابب اقولك ان الهانم قامت بالسلامه الحمد لله
, آسرفرح جداً رغم حزنه المكبوت واردف: الحمد لله طيب يا دكتور انا جاي حالا
, نزل اسر مسرعا وذهب الي المشفي بعد قليل وصل ونزل من سيارته ودلف للمستشفى واسرع الي غرفة فاديه.
, آسر قبل جبهتها قائلاً:حمد لله علي سلامتك يا ماما
, فاديه بحزن : **** يسلمك يا حبيبي انا مش حاسه برجلي يا اسر وسألت الدكتور بس مقليش حاجه.
, آسر فكر قليلا وقال : لا يا ماما دي بس حاجه مؤقته أسبوع كدا مش اكتر بسب الفتره الطويله دي
, فاديه: لسه زي ما انت يا آسر بتخاف علي شعور الي قدامك انا عارفه ان انا مش همشي تاني
, آسر امسك يدها قائلاً : بعد الشر عليكي يا حبيبتي في علاج ودي حاجه موقته
, فاديه بحزن وهي تنظر حولها قالت : هما البنات فين
, آسر: انا كلمت مالك و زمنهم في الطريق انا حبيت اجي قبلهم عشان اطمن عليكي
, فاديه:هطلب منك طلب بسيط
, اسر: اتفضلي يا ست الكل
, فاديه:متعرفش البنات اني مش همشي علي رجلي تاني
, اسر رفع حاجبيه قائلاً:ازاي يا ماما مش هينفع!!
, فاديه:انا هخلي امينه تبات معايا والبنات متخدش خبر لحد ما انا اقدر اخرج من المستشفى علي رجلي يا اسر
, اسر وضع انامله علي راسه ضاعط عليها قال:ممكن افهم انتي عايزه كدا ليه
, فاديه بحزن:مكه حساسه جدا وممكن تكره ابوها وتتعقد .
, في هذه اللحظة تذكر ملك ايضا فهي تعرضت لصدمتين نتيجه لافعال والدها ولاكن اذا علمت ان
, امها احب الناس علي قلبها قد تأذت ايضا ستكرهه هي الاخري ؛ أخبرها انه سيفعل واستاذن منها وذهب الي مكتب شادي
, في الوقت ذاته في الفيلا تحديداً في غرفه ملك حضرت حقيبتها دلفت للمرحاض اخذت شور وبعد قليل خرجت نظرت علي المنضدة وجدت دبله الخطوبة فقامت بخلع خاتمها وضربت المنضدة بقدمها وقعت دبله آسر جوار الفراش وظلت تبكي وهي تسند ظهرها على حافه الفراش.
, ٥٠ شرطة مائلة
, في مكتب الدكتور دلف آسر قائلاً
, آسر: السلام عليكم يا دكتور
, الدكتور: وعليكم السلام
, اسر:انا..عايز اطمن علي..
, شادي: في الحقيقه الاخبار غير ساره فاديه هانم حصلها مضاعفات على مستوي الحركه و حصل ضمور في العضلات ودا طبعا بسبب الفتره الطويله دي
, آسر رفع حاجبيه : يعني ايه يا دكتور مش في علاج
, الدكتور:طبعا يا اسر
, آسر: لو عمليه انا مستعد اسفرها بره
, الدكتور: يا آسر لازم تكمل فتره العلاج هنا وبعد كدا العلاج الطبيعي في البيت يعني مش شرط السفر
, اسر: انا فاهم كل دا وعارف ان دا موضوع شهور مش اكتر٥ نقطة طيب يا شادي انا حابب موضوع رجلها دا يبقي سر بيني لحد معاد خروجها من المستشفي اكون مهدت للموضوع
, الدكتور: و**** صعب يا آسر لان هي حست برجليها وسالتني وانا محبتش اقولها اي حاجه بس اكيد هي فاهمه
,
, آسر: عارف قالتلي انا مش بتكلم عليها هي انا قصدي الجماعه محدش فيهم لازم يعرف دي رغبتها
, شادي:حاضر لو دي رغبتها بس جلسات العلاج الطبيعي في البيت يعني هيعرفوا سوء دلوقتي او بعدين٥ نقطةحاول تتصرف بسرعه
, في غرفه ملك دلفت مكه قائله بفرح:ملك ماما قامت واحنا رايحين المستشفى يلا يا بنتي
, ملك ابتسمت قائله:انزلي يا مكه روحي معاهم وانغ هحصلكم بالعربيه
, نظرت مكه للحقيبه الموضوعه علي الفراش وقالت:كنتي رايحه فين يا ملك
, ملك توترت وأردفت:مش رايحه في حته وانزلي بقي وانا جايه اهو
, خرجت مكه من الغرفه متعجبه من حال أختها صعدت السياره بجوار ندي ومالك قاد مالك السياره للمستشفى وبعد دقائق قله خرجت ملك وصعدت سيارتها وقادتها مسرعه.
, ٥٢ شرطة مائلة
, في المستشفي دلف الجميع لغرفه فاديه احتضنها مالك وقبلتها ندي وكذالك مكه احتضنت أمها قائله : حمد لله على سلامتك يا ماما
, فاديه شددت من احتضنها اكثر وأردفت : **** يسلمك يا حبيبتي
, امينه : حمد لله على سلامتك و**** البيت من غيرك ملوش طعم
, فاديه ابتسمت قائله:هي ملك فين
, دلفت ملك مخفضه رأسها وكانها لا تريد روايه آسر دلف وارتمت في احضان امها والدموع في عينها قالت: حمد لله على سلامتك يا ماما وحشتني اوي
, فاديه: **** يسلمك يا حبيبتي وانت كمان وحشتيني اوي
, امينه: **** يخليكو لبعض
, فاديه: ويخليكي ليهم يا حبيبتي انتي امهم التانيه
, اما آسر ف عينيه لم تقع من علي ملك قال في نفسه : انا اسف يا حبيبتي عارف ايه الي انت حاسه بيه٤ نقطةو كمان هيبقي صعب عليكي لو عرفتي مامتك فيها ايه وللاسف انا مش جنبك المره دي عشان أخدك في حضني اسف يا ملك عذبتك اكتر من غير ما احس
, وعذبت نفسي معاكي
, دلف شاديوطلب منهم الخروج ليطمن علي فاديه وطلبت فاديه من امينه ان تنتظر معها في الغرفه
, خرج الجميع جلست ندي ومكه وملك علي المقعد الموضوع في الممر ووقف اسر ومحمد ومالك
, رن هاتف ملك أخرجته واجابت قائله:الو يا مريم
, مريم:ازيك يا لوكه انتي فين دلوقتي
, ملك:في المستشفى ماما قامت بالسلامه الحمد****
, مريم بفرح قائله: بجد.. تمام هجيلك انا وهمس باي
, اغلقت ملك الهاتف والتقت عينيها باسر فتجاهلته مما أثار غضبه وازاد حزنه وهمه.
, اما مالك ومكه كانوا يتبادلون النظرات والابتسامات بعشق وندي صامته لم تتحدث أبداً غارقه في احزانها
, وصدمتها ومحمد ينظر لها بحزن يتمني لو يستطيع ضمها والتخفيف من ألمها.
, في منزل مريم دلفت لغرفة همس قائله
, مريم: ملك كلمتني وقالتلي ان مامتها قامت بالسلامه
, همس: طيب الحمد****
, مريم:طب قومي البسي عشان نروحلها
, همس:تمام ثواني واكون جاهزه
, ٥٣ شرطة مائلة
, في الشركه جلست رنا علي مقعدها وقالت لنفسها:اسر مجاش اكيد اتخانق مع ملك ومش طايق نفسه دلوقتي٥ نقطةمصيبه بقا لايعرف انك السبب في كل دا٤ نقطةلا لا اسر مستحيل يأذيني٤ نقطةردت علي نفسها كان شخص آخر يحدثها قالت: بس انتي أذتيه
, رن الهاتف اخذته بضيق وكبست زر الايجاب قائلة:
, الو عايز ايه٣ نقطة انا نفذت كل اللي انت عايزه وا..
, قال: ههههه انتي فاكره لما اسر يتخانق مع بنت عمه ويسبها كدا اكون أذيته٤ نقطة صمت قليلاً واردف بكره قال: لاكن عموماً ماشي انتي أفدتني لان عايز اسر مدمر من جميع النواحي وميعرفش يركز في شغله عشان احنا كمان نعرف نستفاد ههههه
, رنا: انتي حقير٣ نقطةمفيش كلمه توصفك اصلا منك لله
, قال بحده:اتلمي يا بت ومتنسيش نفسك هاا والا قسمآ ب**** هوريكي اللي عمرك ما شوفتيه٤ نقطةاه كنت هنسي الفلوس بقت في حسابكفي البنك تقدري تروحي تعالجي أمك دلوقتي عشان نكمل شغلنا بقا ولا ايه
, ظلت رنا صامته تشعر بالغيظ من هذا الاحمق
, قال:سلام يا قطه
, أغلقت رنا هاتفها وكادت تنفجر من كثره الغيظ ولاكنها تفكر فيما يعني عندما قال<< عشان نكمل شغلنا بقا>> ظلت هذه الجمله تتردد في ذهنها وفكرة ماذا يرد منها بعد ذلك؟!!
, في المستشفى وصلت الفتيات للممر واحتضنت مريم ملك وكذالك همس والقي التحيه علي الجميع في غرفة فاديه بعد مرور عدت دقائق استطاعت ان تقنع امينه بفكرتها واتفقت معاها علي المبيت
, قال شادي: تمام كدا يا فاديه هانم اهم حاجه لازم تعرفيها ان جلاست العلاج الطبيعي بعد كدا هتكون في البيت٥ نقطة يعني لازم تعرفي البنات في اقرب وقت٣ نقطةوتمهدلهم الموضوع
, هزت رأسها بنعم استأذن شادي بعد ان اطمئن عليها خرج من الغرفه والقي التحيه علي الجميع نظر لهمس بعشق مما أثار غضبها وتذكرت هذا الموقف اللعين الذي لم تنساه من الاساس نظرت للخلف وقالت بضيق: اللهم طولك يا روح زفرت بقوه ونظرت مجدداً بعدما ذهب شادي وهو في غايه الاحراج لان الجميع قد لاحظ ما يحدث.
, دلف الجميع لغرفة فاديه ما غدا اسر جذب ندي من يدها وتوجها للكافتريا.
, بينما في غرفة فاديه مريم وهمس إحتضنا فاديه
, ٥٣ شرطة مائلة
, في الشركه ذهب مازن ليسأل عن تغيب اسر المفاجئ أخبرته انها لاتعلم جلس أمامها واضع كوب به شيء ساخن علي المكتب نظرت له بطرف عينيها وقالت
, رنا:قلتلك اسر مش موجود
, مازن:كنت عارف انه مش موجود اصلا هو مش فاضلنا دلوقتي
, رنا:لييه اسر فيه حاجه؟!!
, قال مازن بمكر وهو يلعب باعصابها ليتأكد من شكوكه: لا يعني قصدي زمانه زعلان مع ملك ومزاجه مش تمام وكمان مرات عمه اللي فاقت دي أكيد جنبها في المستشفى.
, رنا رفعت حاجبيه قائلة: وانت عرفت منين ان فاديه هانم فاقت
, تعالت ضحكته قائلا: انتي فهماني غلط خالص انا حاليا لازم اعرف كل حاجه عن اسر سوء في الشركه او بره الشركه
, رنا: بتراقبه؟٣ علامة التعجب
, ماجد بمكر:حاجه زي كدا سلام بقا عشان عندي شغل وماينفعش نتكلم في الشركه هنروح في داهيه ههههه
, رنا قالت بعد ذهاب مازن: جبان زيك زي الحيوان التاني كلكم بتضربو في الظهر وعمر ما واحد فيكم يقدر يواجه اسر.
, خلف احد الاسوار كانت تنصت الي حديثهم باهتمام بالغ وكأنها تنوي علي شي ما؟!!
, في كافتريا المشفي طلب اسر كوب قهوة ليرح رأسه الذي أصابه الصداع وبعد نظر لندي الجالسه اماه في صمت وحزن مرافق للوجهها قال بحزن
, اسر: ندوش حبيبتي مبتخبش عني حاجه صح
, ندي هزت رأسها بصمت دون التعليق
, قال لنفسه دون ان تسمعه: حاسس بيكي وعارف قد ايه الفراق صعب وخصوصاً لما تكون ناس بنحبها ونتخدع فيهم.
, قالت ندي بحزن دون ان تنظر له : اسر ممكن تروحني
, اسر: ايه رأيك لو اخلي مالك يوصلك لان في حاجه لازم اعملها ضروري
, ٥٣ شرطة مائلة
, في غرفة محمد كان يجلس علي فراشه والحزن رفيقا له دلف الي شرفته ونظر للاريكه وتذكر حين جلس بجوارها ورن هاتفها فعلم ان كل هذا الارتباك الذي احاطها لان ماجد كان المتصل ولم ترغب في الرد اثناء وجوده.
, قال لنفسه:هتقدر تقرب منها بعد الفرصه ماجتلك تاني ولا هتسكت تاني لحد ما تضيع من اديك
, أبان حديثه سمع صوت سيارة مالك فرح شديد احتل وجهه حين رآها.
, عند ندي اشارة لمالك وأخبرته ان يذهب وأنها ستكون علي ما بسرعه فاستسلم لرغبتها وتركها وذهب جلست علي الاريكه واسندت جسدها بأريحية واغمضت جفونها مرحبه بالاحزان.
, تأهب محمد للنزول مسرعا ولاكنه توقف أمام الباب قال لنفسه:هتقولها ايه يا محمد٥ نقطةاه حلوه كدا
, ونزل بسرعه.
, وقف أمامها ينظر لها بصمت وفي عينيه نظرت عشق وحزن ظلا هكذا لدقائق هو ينظر لها بعشق وهي لاتشعر بوجوده غريقه في بحر أحزان حفره ماجد ورحل،،، تكلم أخيراً وقال
, محمد: ممكن نتكلم
, شهقت وانتفضت بسرعه قائلة: انااا٤ نقطة انا اسفه مكنتش اعرف انك هنا عن ازنك
, تأهبت للرحيل امسكها من معصمها قائلاً: بس انا عايز اتكلم معاكي
, نظرت له بحزن واسف فهي لا تستطيع الحديث في هذا الوقت ولاكن وقفت أمامه صامته عله يخرجها من هذه الحالة
, امسك يدها وتحرك للخلف حتي وصل للاريكه جلس وجلست بجواره ترك محمد يدها بعدما فهم نظراتها
, قال:انا اسف عارف ان اسفي متأخر اوي بس انا كنت خايف عليكي.
, اشارة له بكفها ليصمت وقالت:انا عارفه انك كنت خايف عليا بس ممكن لو سمحت لو هنتكلم٤ نقطةنتكلم في موضوع تاني غير دا
, حاول محمد فتح مواضيع كثيره وتكلم معها و اخيرا استطاع رسم الابتسامه علي وجهها بعد دقائق من حديثهم.
,
, ٥٣ شرطة مائلة
, في فيلا عبد**** رن هاتف زياد
, زياد:الو يا اسر.. عامل ايه
, اسر:بخير الحمد**** معلش عارف اني مقصر معاكم بس انت عارف الشغل
, زياد:يا باشا ولا يهمك **** معاك
, اسر: طب كنت عايز اقولك ان ماما فاديه فاقت الحمد****
, زياد: بجد طب الحمد**** انا هاجي حالا انا وبابا
,
, أغلق زياد الهاتف وأسرع الي غرفة والده وأخبره قام عبد**** مسرعا وابدل ثيابه وخرجا من باب الفيلا
, وجد -تاكسي- ونزل منه فتاه ورجل كبير في السن
, (صابر ولمار) احتضن زياد جده وقال وهو ينظر لمار: وحشتني اوي اوي يا صبور
, أزاحه صابر قائلاً: يا خي كرهتني في اسمي وبعدين ياواد انا الي وحشتك برضو ولا البرنسيسة ههههه
, انفجر الجميع ضاحك
, قال عبد****: ازيك يا بابا واقترب منه واحتضنه
, صابر: كنتوا..رايحين فين؟!
, زياد:و**** يا جدو انت وشك حلو علينا عمتو قامت بالسلامه الحمد****
, صابر:الحمد**** طب يلا نروح المستشفى بسرعه
, صعد الجميع سيارة زياد التي استأجرها من أحد أماكن بيع السيارات، وقادها زياد للمشفي
, في المستشفى يقف مالك مع اسر في الممر يتحدثون في العمل
, اسر: يعني ايه يا بني انت أومال انت كنت بتعمل ايه
, مالك بحزن:و**** يا اسر كل حاجه كانت هتبقي تمام لولا تأخير ملك اللي ازعجهم دا وكمان علي المترجم ما جه
, اسر: ومش مقتنعين ب 40٪
, مالك:لا وقالوا ان جاكوب هينزل مصر كمان يومين بالكتير و ياما نمضي العقود او انت عارف
, قال اسر بحده : الفرصه دي انا مستنيها من 8 سنين ومش هضيعها بسبب لعب العيال بتعكم دا٥ نقطةمن انهارده انت ومحمد تركزوا مع الدكتورحسن في الدواء٣ نقطةوسيبلي بقا موضوع الصفقه دا وانا هخلصه.
, مالك هز راسه بنعم بينما كانوا واقفين دلف عبد**** ومعه العائله صافحهم اسر وكذالك مالك وبعدها اصتحبهم للداخل
, احتضنها الجميع والقوا التحيه علي الغرفه بأكملها استأذنا مريم وهمس من ملك
, صابر:ممكن افهم بقا ايه اللي حصل
, نظرت فاديه لاسر فاجبه اسر قائلاً: يا استاذ صابر حضرتك عارف الضغط والسكر يعنى مفيش حاجه حصلت
, قال صابر وهو ينظر لفاديه: ماشي بس مش مرتاح وحاسس ان بنتي مخبيه عني حاجه وهعرفها
, غيرت ملك الموضوع قائله:عامل ايه يا جدو وجيت أمته
, صابر:الحمد**** يا ملك٣ نقطةلسه واصل حالا
, ابتسمت ملك ونظرت لمار قائله:وحشاني يا لمار ووحشتني لمضتك هههه
, انفجر الجميع ضاحك عندما تحول وجه لمار للون الأحمر من الغض
, ٥٢ شرطة مائلة
, في الشركه تحديداً في مكتب رنا حملت حقيبتها وخرجت من الشركه اشارة لإحدى سيارة الاجره وأخبرته بعنوان المنزل ظلت تفكر وتقول في نفسها
, اروح اطمن عليها٤ نقطةلا ليكون اسر عرف اني انا السبب في كل حاجه وقتها بس مش هعرف أوجهه
, خرج عبد**** وزياد ولمار بعد مرور عدت سعات كي يستريح صابر من عناء السفر وجلست ملك مره اخري بجوار أمها واسر بجوار امه علي الاريكه المقابله لفراش فاديه ومالك ومكه علي الاريكه المجاوره للفراش
, بعد دقائق دلف مازن وصافح ملك ووضع يده علي كتفها مما اثار غضب آسر قال مازن: حمد لله علي سلامت ماما يا ملك
, ملك بخجل وأزاحت يده : **** يسلمك يا مازن
, مازن: حمد لله على السلامة يا فاديه هانم
, فاديه: **** يسلمك
, آسر خرج من الغرفه غاضبا قبل ان يرتكب جريمه ويقتل هذا الاحمق كيف له ان يمس شئ يخص اسر النجار؟! جلس علي الاريكه في الممر
, في الوقت ذاته أمام احد مكاتب الشركه جمعت اشيائها المبعثره ووضعتها في الحقيبه ونزلت بفرح لانها استطاعت سماع حديثهم مما سيجعلها تحصل علي المال
, إناّ نحسب الغني بالمال ولاكن الغني غناء النفوس.

الثاني


في الوقت ذاته أمام احد مكاتب الشركه جمعت اشيائها المبعثره ووضعتها في الحقيبه ونزلت بفرح لانها استطاعت سماع حديثهم مما سيجعلها تحصل علي المال، نزلت مسرعه و أوقفت أحدا سيارات الاجره بعد قليل وصلت لمنزلها
, أخرجت المفاتيح من الحقيبه وفتحت الباب
, قائلة:ازيك يا ماما اومال محمود فين؟!!
, صباح: بيلعب في الاوضه التانيه
, ريهام وهي سكرتيره مالك: ماشي يا حبيبتي انا هدخل اغير وبعدين اطلع اعمل الغداء
, ابتسمت صباح و دلفت هي مسرعه لغرفتها القت الحقيبه بعدما اخرجت هاتفها واتصلت بأحد ما
, ريهام:الو يا بيه انا عرفت اجبلك المعلومات اللي طلبتها
, قال: كويس عرفتي ايه؟
, ريهام بمكر: ال ساعد رنا عشان توقع بين اسر وملك واحد اسمه مازن بس معرفش هما لوحدهم ولا في حد تاني
, قال: طب كويس٤ نقطة بس اسمه مازن ايه؟!
, ريهام ابتسمت بمكر قائلة:هقولك بس خليك فاكر ان من غيري مكنتش هتعرف اصلا رنا عملت ايه ولا كانت بتخطط لايه
, قال بضيق:عارف هبعتلك الفلوس بس اخلصي
, أخبرته ريهام بكل المعلومات عن مازن وأغلقت هاتفها بفرح شديد وقالت:كويس كدا اهو الواحد يعرف يطلع بقرشين حلوين من البهوات دول٥ نقطةولا هما يفضلو يطلعوا يطلعوا واحنا نموت من الجوع.
, الانسان لا يشبع وان شرب ماء المحيط فالطمع اول الطرق للذل.
, عند اسر جاء في ذهنه شيء قد نساه او بالاصح اشغلته مشاكله عن التفكير فيه، ظل يفكر من هو الشخص الذي اعطي الورقه لملك وكيف حصل عليها وهي في خزنته الشخصيه بالمكتب .
, في منزل رنا دلفت الي غرفة والدتها وجلست بجوارها قائله
, رنا:جهزي نفسك يا ست الكل عشان يومين تلاته كدا ونسافر نعمل العمليه
, ام رنا بحزن: بس انتي يابنتي قدرتي تجمعي المبلغ دا امته
, رنا فكرة قليلا وقالت كذبا: آسر هو الي اداني الفلوس طلب مني يساعدني لما عرف انك تعبانه وانا رفضت راح للدكتور بتاعك من ورايا ولما عرف اداني المبلغ كله
, ام رنا: طيب وابن حلال
, رنا بحزن: فعلا يا ماما بس عنده مشاكل كتير اوي
, ام رنا:**** يعينه يا بنتي
, رنا شردت قليلا ثم قالت: انا هقوم احضرلك الغداء
, ٥٢ شرطة مائلة
, في غرفة فاديه استأذن مازن خرج من الغرفه ووقف أمام اسر قائلاً:ازيك يا اسر قاله وهو يمد يده ليصافح اسر وقف اسر بثقه وضغط علي يده قليلا وقال:كويس..كويس اوي
, مازن:معلش معرفتش اسلم عليك جوه
, اسر ضربه علي كتفه برفق قائلاً:ولا يهمك
, غادر مازن وهو يبتسم بغرور ظنن منه انه استطاع خداع هذا الاسر
, اما اسر دلف للغرفه وتجاهل النظر لملك حدث مالك بصوت منخفض قائلاً: خليك مع الجماعه انت وانا هروح الشركه هعمل حاجه هناك
, مالك:تحب اروحهم ونروح سوء
, اسر:تؤ تؤ خليهم علي راحتهم لما تروحهم خليك في البيت وبكرا ابقي روح المصنع
, وجه نظره لفاديه قائلاً:هتعوزي حاجه يا ماما
, فاديه هزت راسها نافيه التقط عينه بعين ملك صمت وغادر من المستشفى بأكملها صعد سيارته وقادها للشركه.
, بعد قليل وصل اسر للشركه نزل من سيارته مسرعا الي مكتبه دلف المكتب وجلس علي المقعد فتح حاسوب الشركه وادار مقعده ونظر للجهاز بتركيز ظل يبحث وينظر في ملفات تخزين الكاميرا بعد قليل لم يجد اي شي اغلق -الكمبيوتر- بغضب وضرب المكتب بيده فرجع مقعد للخلف قليلا، أسند جسده علي مقعده.
, في المستشفى ملك متوتره وتفرق في يديها وراعه ان لا تظهر عدم وجود الدبله حتي لا يعرف أحد
, نظر جميع من بالغرفه لها ولاحظ مالك صمتها وحيرتها فقال
, مالك:ملك٤ نقطة ملك
, ملك نظرت له قائله:هااا٤ نقطةفي حاجه يا مالك
, مالك:لا مفيش دا انتي ضايعه خالص
, ملك رسمت ابتسامه مزيفه قالت فاديه:مالك يا ملك
, ملك:مفيش يا حبيبتي انا بس مصدعه هروح اشرب قهوه في الكافتريا عن اذنكم.
, ٥٢ شرطة مائلة
, في منزل عبد**** دلف زياد لغرفة لمار قائلا ً: لو تعرفي وحشتيني قد ايه ٣ نقطة
, لمار مقاطعه:و**** لو كنت وحشتك يا استاذ كنت افتكرت ترن عليا الفتره اللي فاتت
, زياد:يا حبيبتي انتي عارفه ان ..
, لمار:ااه هتقولي بقا تليفوني مقفول وفاصل شحن والموال دا انا حفظته
, زياد ضحك قائلاً:طب علي فكره انا مكنتش هقولك كدا٤ نقطةانا كنت هقولك اني كنت مشغول اليومين اللي فاتوا
, لمار :ماشي عموماً مفرقتش كتير
, زياد:طب انت زعلانه
, لمار هزت راسها نافيه وقالت:لا خالص هو انت بتعمل حاجه تزعلني
, زياد:ههههه مادام قولتي كدا تبقي زعلانه.. وجدا كمان
, لمار وقفت من علي المقعد وقالت:علي فكره انا عايزه انام.. اشارة للباب وأردفت: اتفضل اطلع بره
, زياد:لا و**** بقا كدا
, لمار:ايوا كدا اتفضل بقا
, القي جسده علي الفراش قائلاً:طب ما تنامي وانا مالي انا
, لمار:اطلع بره والا و**** العظيم هروح اقول لصابر وهو يتصرف معاك
, زياد هب واقفاً وقال:لا وعلي ايه الطيب احسن
, خرج من الغرفه مسرعا انفجرت هي ضاحكه جلست علي الفراش و سحبت الغطاء وقالت:ناس مبتجيش غير بالعين الحمراء ههههه
, بعد عدت ساعات حل المساء وعاد الجميع للفيلا عدا امينه بعدما استطاعت فاديه إقناع ملك بالذهاب
, في نفس الوقت في مكتب اسر استيقظ بعدما غلبه النعاس وأخذ مفاتيحه ونزل من الشركه صعد سيارته وقادها للفيلا.
, في غرفه ملك اخذت حقيبتها وذهبت الي منزل مريم وبعد قليل وصلت
, ملك بحزن: ازيك يا مريم انا هقعد معاكم شويه
, مريم: تنوري يا قلبي يلا ادخلي اوضتك نامي شويه وبعدين نتعشاء مع بعض
, ملك: اوكي فين همس
, مريم: خرجت تجيب شويه حاجات
, ملك ابتسمت وحملت حقيبتها ودلفت الي غرفتها بينما دلفت مريم للمطبخ
,
, ٥٣ شرطة مائلة
, في غرفة اسر دلف غاضبا والقي جسده علي الفراش تذكر حديث ندى عن اجتماع رنا ومازن وسحر وقال: معقول هما اللي عملوا كدا٤ نقطةاكيد بس رنا٤ نقطة مش معقول تعمل في كدا يارب ميطلع ليها اي علاقة بحاجه زي دي يارب٤ نقطة يارب
, عندمآ تشعر ان اقرب الناس اليك هو من طعنك و من تسبب في نزيف قلبك الطيب تخلق له اي مبررات لتبعده عن هذه التهمه حتي لو كانت فكره بعقلك فقط ولم تجد الدليل بعد٣ نقطةتجعل عقلك ينفي الفكره بعيداً يظُنها البعض سذاجه ولاكن هذا صراع العقل ليقلل الصدمه.
, في منزل مريم عادت همس تحمل حقائب بها طعام وأشياء منزليه اخري
, مريم:اتاخرتي كدا ليه؟!!
, همس:يوووه علي ما لقيت طلباتك يا سيدت الشيفه مريم
, مريم:هههت طب علي فكره ملك هنا اخذت منها الحقائب وأردفت:ادخلي شوفيها وانا هكمل العشاء
, دلفت همس للغرفه فوجدت ملك نائمه فخرجت واوصدت الباب ببطء
, قالت مريم وهي تحمل الأطباق:مندتيش لوكه ليه
, همس:نايمه مش حابه ازعجها
, مريم:طب خلاص هاتي باقيت الأكل وتعالي اقعدي
, ٥٣ شرطة مائلة
, في مكان يبعد عن البشر غايه في الجمال والاناقه تملئهُ الشموع والورد تقف أمامه ويتبادلان الانظار بعشق قالت: بحبك اوى
, اسر:وانا بعشقك بعشقك
, ملك:انا مقدرش اعيش من غيرك اوعدني انك مش هتسيبني
, اختفاء من أمامها ك الرماد نظرت حولها تبحث عنه لم تجده قالت:اسر٣ نقطةاسر٤ نقطةروحت فين متسبنيش يا اسرررر استيقظت من نومها ونحيبها لم ينقطع ظلت دموعها تنهمر وتحرق وجنتيها
, في الشركه تحديدا أمام مكتب رنا
, آسر بهدوء عكسما بداخله: رنا انا هاخد اجازه يومين تابعي مع مالك ومحمد
, رنا: اوكي حمد لله علي سلامت فاديه هانم
, آسر: **** يسلمك
, رنا: شكلك متضايق من حاجه
, آسر: لا مفيش حاجه
, رنا: زي ما تحب بس لو حبيت تحكي انا موجوده
, ابتسم له آسر ابتسامه خفيفه تخفي ما خلفها من غضب وغموض ذهب آسر الي مكتب مالك وطلب من محمد الحضور
, آسر:انا هروح المستشفي
, محمد: طيب انا ممكن اجي معاك
, مالك: مش عارف حاسس انها هترجع تعتب لو شافتك يا محمد
, آسر: معلش يا محمد ممكن تستنا لما تهدي خالص٥ نقطة خليك كمان يومين روحلها
, محمد: اوكي
, آسر: المهم كنت عايزكم في حاجه تانيه
, مالك: في ايه
, آسر: انا هاخد اجازه يومين استنوني علي الساعه 8 كدا
, مالك ويبتسم : هي دي الحاجه الي انت مقعدنا عشانها
, آسر: ها لا دي حاجه تانيه بس انا عايز محمد لوحده دلوقتي
, مالك:لييه يا تري
, اسر:ههههه مش هتبطل تدخل في ال ملكش فيه وبعدين مش المفروض تكون في المصنع؟!
, مالك:و**** نسيت سلام
, نظر اسر لمحمد قائلاً:تعالا ورايا المكتب حالا هنخلص حاجة وامشي
, محمد: تمام٣ نقطة
, ٥٣ شرطة مائلة
, في فيلا عبد**** يقف مع بواب القصر
, عبد****: هي فين الشغاله اللي انت قولت هتجبها
, البواب: هتيجي بكرا يا بيه
, عبد****: متخلهاش تتأخر
, البواب: حاضر يا بيه
, دلف عبد**** للفيلا وجد لمار ووالده وزياد
, عبد****:صباح الخير عليكم
, صابر:صباح النور يا بني
, لمار:ثواني والفطار يكون جاهز
, في مكتب اسر جلس علي مقعده وجلس محمد كبس جرز المكت فدلفت رنا قال اسر بمكر:رنا نادي حالا الواد الي شغال في غرفة الامن
, رنا :ااا..عايزه لييه؟!
, نظر لها بحده فقالت:مش قصدى ثواني ويكون قدامك
, خرجت رنا من الغرفه واوصدت باب المكتب قال محمد:انا مش فاهم حاجه
, اسر:ثواني بس وهفهمك
, في الخارج تتحرك ببطء وقالت في نفسها:عايزه لييه اكيد عرف ان الكاميرا اتعطلت٤ نقطةبس عرف ازاي وهو مجاش امبارح اصلا
, وجدت مازن أمامها فقالت بخوف:اسر عايزني انادي ل مروان
, مازن:مروان مين بتاع الامن
, رنا:ايوا هو
, اسر:طب ماشي نديله ومتقليش كل حاجه تمام
, ٥٣ شرطة مائلة
, في مكتب اسر دلف مروان نظر له اسر بغضب وقال:الا قولي يا محمد عقوبة سرقت ملفات من شركه ايه
, محمد نظر له وفهم ما يعنيه قال: عقوبه سرقه ملفات او المساعدة علي السرقه التحويل لمجلس تاديب وحبس سنتين
, نظر لمروان قائلاً بمكر:هااا ايه رأيك لو تلبس تهمه حلوه كدا تليق بمامك٣ نقطةتؤ او بقا اتعامل معاك بطريقتي.
, مروان:ب**** عليك يا اسر بيه انا عندي عيل وعايز اربيه
, اسر:ههه تربيه مش اما تربي نفسك الاول ماشي عشان ابنك مستعد اسامحك بس بشرط
, مروان:انا تحت امرك يا بيه
, اسر أشار علي القعد قائلاً:اقعد واحكيلي كل حاجه
, جلس مروان وقال:حاضر٥ نقطةمازن بيه جالي وهددني..قالي هيقتل ابني ياسين لو مسمعتيش كلامه٤ نقطةوطلب مني اعطل كاميرات مكتبك وبعدين اشغلها عادي لما يرن علي تاني ويقولي اشغلهم٥ نقطةأقسم ب**** يا باشا ماعرف اي حاجه تاني اكتر من كدا
, ابتسم اسر قائلاً:وانا مصدقك اتفضل انزل تحت في الحسابات خد فلوسك ومتورنيش وشك تاني وعلبطي فكره دا كله مش عشانك انت متستهلش دا علشان ابنك غور ياض.
, محمد: انا لحد الان مش فاهم حاجه ايه الي اتسرق ومازن يعمل كداةلييه؟!
, اسر: باليل نتكلم انا هروح المستشفى دلوقتي
, محمد: تمام وابقا طمنا علي فاديه هانم
, آسر: اه طبعا معلش يا محمد لو بايدي كنت خدتك معايا تطمن بنفسك سلام
, محمد: انا فاهم
, ٥٣ شرطة مائلة
, في المستشفى وصل آسر نزل مسرعا لغرفة فاديه
, آسر: ازيك يا ماما فاديه عامله ايه دلوقتي
, فاديه: انا كويسه الحمد****
, آسر: ازيك ياماما
, أمينه: كويسه ياحبيبي
, آسر: اي٣ نقطة هي ملك مجتش انهارده
, فاديه: لا ياحبيبي مجتش هو في حاجه ولا ايه
, آسر: لا مفيش يا ماما
, رن هاتفه استاذن منهم وخرج من الغرفه وقف في الممر واسند ظهره علي الحائط
, اسر:الو ازيك يا جاكوب
, جاكوب:تمام يا صديقي ساتي غدا الي مصر
, اسر:طب كويس جداً اول ما توصل المطار كلمني علي طول وانا اجي اخدك
, جاكوب:اوكي يا اسر
, بعد ساعات في غرفة ملك دلفت مريم وجلست بجوارها قائله
, مريم:ملك انتي بتعيطي
, ملك: لا
, مريم: مالك يا حبيبتي في حاجه مزعلاكي
, ملك: لا مفيش
, همس: علي فكره انا حفظاكي ومريم كذالك انتي مخبيه حاجه
, ملك: هروح عند ماما ولما اجي نكمل كلامنا
, همس: بتتهربي عموما ماشي يا ملك
, نزلت ملك وبعد قليل وصلت الي المستشفى واثناء خروجها من السياره رأت آسر وهو ينزل من علي الدرج
, وبعدما صعد سيارته نزلت مسرعه واتجهت الي غرفه امها
, ملك: ازيك ياماما عامله اية دلوقتي
, فاديه: انا بخيرالحمدلله آسر كان بيسال عليكي ولسه ماشي حالا
, ملك: اه ما انا شفته واتكلمت معاه
, في الشركه تحديداً في مكتب مازن رن هاتفه كبس الزر قائلاً:الو يا سحر
, سحر:مازن ايه هي الخطوه التانيه
, مازن:ههههه انتي مكلماني عشان كدا انا كنت فاكرك اذكاء من كدا بكتير
, سحر:يوووه انطق بقا
, مازن:دلوقتي فرصتك الساحه فاضيه والجون قدام عيونك
, سحر:انت هتقول الغاز اتاكدت انهم بعدوا والخطه نجحت ولا ايه
, مازن:ايوا نجحت وقربي من اسر برحتك دلوقتي هو ملكك
, سحر:مش قادره اكلمه مش عارفه خايفه يكون عارف حاجه
, مازن:ههه لا اجمدي كدا دا انتي مستنيا الفرصه من زمان واهي الكوره بقت في ملعبك تاني سلام
, سحر:سلام
, اغلقت الهاتف بضيق وحاولت تمالك اعصابها وقالت لنفسها: متوتره لييه اسر لو عرف حاجه زي دي هيطر رقبتك فرصتك جات زي ما مازن قال٣ نقطة والفرصه مبتجيش غير مره واحده في العمر
, ٥٣ شرطة مائلة
, في تمام الساعة 8 في المستشفى قالت فاديه لملك: ايه يا حبيبتي مش هتروحي
, ملك: لا انا هبات معاكى
, فاديه: لا روحي انا معايا أمينه وبعدين انا مش محتاجه حاجه
, ملك: وبعدين ياماما مش عايزاني ابات معاكي من امبارح ليه٣ نقطة لا انا ولا مكه
, أمينه: خلاص يا بنتي متتعبش ماما روحي انا جنبها هنا
, ملك: هفضل معاكي كمان ساعتين وبعدين اروح
, فاديه:لا روحي عشان الوقت ميتاخرش
, امينه: استني هرن علي اسر ويبقا يجي ياخدك لو حابه تتاخري
, ملك:لا اكيد مشغول انا هروح باي
, ذهبت ملك وبعد خروجها من الغرفه قالت امينه ل فاديه
, أمينه: انتي هتفضلي مخبيه عليهم لحد امته هيعرفوا سواء دلوقتي او بعدين
, فاديه: انا بحاول مديهمش فرصه لحد آسر ميتصرف
, امينه:الدكتور قالك انك هتكملي العلاج في البيت لازم البنات تعرف
, في الفيلا تجلس مكه بغرفه ندي وتمسك الهاتف بيدها
, مكه بضيق: انا مش عارفه هي فين ومبتردش ليه
, ندي: طيب يمكن في المستشفى
, مكه اشاره لها قائلة: ثواني ردت عليا اهو
, ملك: نعم يا مكه في حاجه؟!
, مكه: انتي فين الوقت اتأخر؟!
, ملك: انا هنام عند مريم انهارده
, مكه: ليه؟!
, ملك: بعدين هفهمك سلام
, مكه: سلام
, اغلقت الهاتف وقالت وهي ترفع حاجبيها بتقولي هتبات عند مريم انهارده
, ندي: ليه؟!
, مكه هزت كتفيها قائلة:مش عارفه مقلتش
, في الفيلا وصل آسر دلف الي غرفه مالك قائلاً
, آسر: انتو جاهزين
, مالك: جاهزين هتودينا فين
, آسر:لما نوصل هتعرف
, صعدو سياره آسر وقاد اسر الي فيلته الصغير بعيداً عن المنزل وبعد قليل وصلوا
, محمد : ايه المكان دا
, مالك : دا بيت آسر القديم
, محمد: اه
, مالك: احنا هنسهر هنا ولا ايه
, آسر: اه هنسهر هنا وكمان بفكر اقعد هنا يومين
, ودلف الجميع الي المنزل وجلسوا علي اريكه امام البسين
, محمد: انا مش فاهم يعني اشتريت البيت عشان نسهر فيه انهردا
, آسر ضحك قائلاً: لا البيت دا انا كنت جايبه من ٨ سنين بس بقالي سنتين مجتش هنا غير مره واحده
, محمد: اه كدا تمام يعني كنت عايش لوحدك
, آسر: مش بالظبط كده كنت باجي هنا لما اكون متدايق بس
, مالك: قولي يا محمد هو عمي عمره مجالك
, محمد: ماما بتقول انه كان بيجي وانا صغير وانا فاكر شويه حجات كدا
, مالك: تمام
, محمد نظر لاسر قائلاً:علي فكره انا مش فاهم حاجه من ال حصل الصبح دا
, مالك:هو ايه اللي حصل؟!
, اسر:في حاجه تهمني اتسرقت من الخزنه بتاع المكتب متشغلوش بالكم انتوا
, مالك: دا انا كنت جايبلك خبر حلو
, اسر:قول يا وش السعد
, مالك ابتسم واردف:قررت اتجوز انا ومكه بعد ما ماما فاديه تخرج من المستشفى
, آسر رفع حاجبيه قائلاً: بدري كدا؟!
, مالك: دا بدري يا بني هي قربت تمتحن وهنخاص و انا لسه مقلتش لمكه بس انا واخد قرار
, آسر ابتسم واردف : مبروك يا مالك
, محمد احتضنه قائلاً: الف مبروك يابن العم
, مالك: **** يبارك فيكم يا جماعه بقولك ايه يا آسر انت جايبنا هنا تجوعنا ولا ايه مفيش حاجه تتاكل
, آسر: هطلبلكو بيتزا
, مالك: ايو كدا هو دا الكلام بس انت كنت عايز ايه الاول
, ٥٢ شرطة مائلة
, في غرفة ندي خرجت مكه وتركتها لتغرق في احزانها مره اخرى
, .. قد يقتلك شعور أنك اعطيت الحب لشخص لا يستحقه ولم يقدره..
, تصارع في قلبها شعورين أحداهم كرهها لماجد والآخر شعرت به موخرا ان ابتسامة محمد وكلامه جذبها الي اعماق محيط العشق حاولت ان تحارب تلك المشاعر وغفلت علها تستطيع المرور بسفينتها لبر الامان
, عند اسر قال: تمام هقولك
, محمد: قول يا بني قلقتنا
, اسر نظر لمالك قائلاً: انا في حاجه مهمه لاحظتها في
, لما مازن جابلي الورق اللي فيه معلومات عن ماجد
, مالك:ماجد٣ علامة التعجب ماجد مين؟! الواد ال٣ نقطة
, قاطعه محمد قائلاً: لاحظت ايه؟!
, ندي في صراع قد يصحبها لبر الامان وقد يكون اصعب واطول من ما تعتقد٤ علامة التعجب
, واسر تحاوطه المشاكل من كل الجهات وكانها ضريبة النجاح فماذا سيفعل وكيف سيخرج من محنته
, قلبي لايريد سواك ولاكن عقلي يرفضك لاحافظ علي ما تبقي من كرامتي!! هكذا ترى ملك فهل في الحب كرامه؟! نعم فمن واجب كل طرف الحفاظ علي كرامه ومشاعر الطرف الاخر.

الثالث


عند اسر قال: تمام هقولك
, محمد: قول يا بني قلقتنا
, اسر نظر لمالك قائلاً: انا في حاجه مهمه لاحظتها٣ نقطة لما مازن جابلي الورق اللي فيه معلومات عن ماجد
, مالك:ماجد٣ علامة التعجب ماجد مين؟! الواد ال٣ نقطة
, قاطعه محمد قائلاً: لاحظت ايه؟!
, اسر: اسمه ماجد عبد الحميد عط**** الاسم دا مبيفكركش بحاجه يا مالك
, مالك رفع حاجبيه قائلاً: انت قصدك ايه!! اسر قول علي طول الي بتفكر فيه
, اسر: انا مش متاكد الحقيقة بس ابوه ممكن يكون نفس الشخص الي اتقتل بعد عمك ب سنتين وابوك اتهموه بقتله
, قال مالك ومحمد في نفس الوقت:ايه٣ علامة التعجب
, مالك: اكيد مش هوا٣ نقطة مازن جابلك معلومات عنه يعني انت عارف كل حاجه عنه.
, اسر هز رأسه قائلاً:تؤ٣ نقطة مازن جاب معلومات عن ماجد بس وانا معرفش عن اهله اي حاجه غير اسمائهم وحجات بسيطه مش مفيده
, محمد:ايوا يعني احتمال يكون تشابه اسماء مش اكتر
, اسر:احتمال
, مالك:طب ماهي سهله خلي مازن يجبلك معلومات عن ابوه
, اسر:لا انا مش عايز مازن يتدخل في اي حاجه تاني خلال الفتره دي
, محمد:عشان هو الي ورا سرقت الملف
, مالك رفع حاجبيه قائلاً:ايه!! ملفات ايه؟ ومازن ايه علاقته بيها؟!
, اسر وضع انامله على جبهته وقال:ملكوش دعوه بالموضوع دا انا هتصرف فيه عن اذنكم انا طالع انام
, تركهم اسر وصعد للاعلى بينما في الاسفل
, مالك: يا **** هتفضل زى ما انت يا اسر
, محمد: انا مش فاهم حاجة
, مالك:هقولك بس تعالا نكمل كلامنا في العربية
, في غرفة اسر جلس علي فراشه وقال:ماشي يا مازن انا وراك لحد ماعرف انت عايز ايه بالظبط وبتتخطط لايه؟!
, ٥٣ شرطة مائلة
,
, في صباح يوم جديد في غرفة ملك نهضت فزعه من فراشها حلمت نفس الحلم مره اخري وكان الكوابيس عزمت هي الاخري علي تعذيبها وضعت راسها بين كفيها و بدات دموعها تنهمر
, في مكتب مالك اتصل بي اسر قائلاً:ايه يا يني لسه نايم ولا ايه
, اسر:لا انا بشتغل عشان جاكوب جاي انهارده و احتمال نتكلم في الشغل
, مالك:تمام انا معرفتش اكلمك امبارح عشان محمد كان معانا٤ نقطةانت اتخنقت مع ملك؟!
, اسر:هاا٣ نقطة لما تيجي نتكلم
, مالك:هجيلك حالا انا معنديش شغل اصلا
, اسر:انت نسيت البنت ال هتيجي تعمل انترفيو انهارده
, مالك:اه نسيت طب هخلص وابقي اجي
, في غرفة ندي استيقظت سمعت صوت هاتفها وجدت رساله نصيه من محمد - صباح الخير والورد والياسمين علي احلي ندي في الدنياا٤ نقطة ينفع نتغدا سوء انهارده -
, ابتسمت لاتعرف لما كل هذه السعاده التي امتلكت قلبها فجأه وارسلت له رسالة-صباح النور٣ نقطة ينفع - اغلقت هاتفها ودلفت للمرحاض لتاخذ شور
, بينما عند محمد وصلت رسالتها الي قلبه قبل هاتفه فتح هاتفه ونظر لرسالتها وبعدها درس الملف الذي أمامه.
, جلست أمامه وهي تفرق يديها بعدما اشار لها بالجلوس وهو مشغول في قراءةالcv الخاص بها اغلق الcv ونظر لها قائلاً: انتى٣ علامة التعجب هو انتى صحبه ملك
, مريم:ايوا انا٣ نقطةمريم
, مالك:تمام الcvكويس يا مريم٤ نقطةمبروك انتي من انهارده معانا هنا
, مريم:تمام
, مالك:طب مكتبك الي برا طبعا هتتضربي مع ريهام لحد ما تفهمي الشغل٤ نقطة وبعد كدا لما تعرفي طبيعه شغلنا هي هتسيبك وترجع شغلها مع محمد
, مريم:شكرا عن ازن حضرتك
, مالك ابتسم قائلاً:حضرتك ايه ههه لو هنمشيها رسمي في الشركه انا مالك بيه برا الشغل مالك بس
, مريم ابتسمت وهزت راسها بالموافقه وغادرت المكتب بينما مالك رن الجرز فدلفت ريهام
, ريهام:ايوا يا فندم
, مالك:مريم الي برا دي هتتضرب معاكي..طبعا انتي فاهمه هتعملي ايه
, ريهام:حاضر يا مالك بيه
, ٥٣ شرطة مائلة
, بعد مرور عدت ساعات في الفيلا دلف مالك وجلس بجوار آسر وقال انت لسه بتشتغل
, آسر تنهد تنهيده قويه وقال: اه لسه بتشتغل انت روحت اطمنت علي البنات فى البيت ولا لا مالك هز رأسه قائلاً: لا انا جيت عشان نكمل كلامنا قولي بقا ايه اللي حصل
, آسر:طب تعال نتغداء وبعدين نتكلم وباليل تروح للبنات وخليك معاهم مينفعش يبقوا لوحدهم في البيت
, مالك هز رأسه بنعم واردف:تمام
, على مائدة الطعام لاحظ مالك صمت اسر فقال
, مالك: ايه يا آسر مبتكلش ليه!!
, آسر نظر له قائلاً: ها٣ نقطة بتقول حاجه
, مالك: اه انت مش معايا اصلا
, آسر وقف قائلاً: انا هروح اغسل ايدي وارجعلك
, ذهب اسر اما مالك حمل الطعام ووضعه في المطبخ عاد آسر وخرج الي الحديقه حيث يجلس مالك
, مالك: هاا يا سيدي ايه اللي حصل؟!
, آسر بحزن : ملك عرفت موضوع الوصيه بتاع بابها
, مالك: ازاي عرفت حاجه زى دي
, تنهد آسر قائلاً: انا كان ممكن انكر حاجه زي دي بس فاجتني بالورق نفسه معرفتش اتصرف
, مالك: طيب الورق ده وصلها ازاي انت كنت حطه فين؟!
, آسر: في المكتب
, مالك: طيب متشوف في الكاميرات
, آسر باسف: الفيديوهات اتمسحت ازاي كل ده حصل وانا مش واخد بالي وضع راسه بين كفيه واكمل عقلي هيقف٥ نقطة طبعا مازن الي ورق سرقت الورق دا بس ميعرفش حاجه عن الموضوع اصلا هيعرف مكان الورق ازاي
, مالك:مفكرتش في رنا هي الوحيده اللي عارفة الموضوع دا
, اسر نظر له قائلاً:فكرت فيها طبعا بس..
, مالك مقاطع:متسبعدش حد في الموقق الي انت فيه ده ممكن تكون قالت لاي حد في الشركه٣ نقطة وهو عمل كدا المهم دلوقتي هنعرف كل دا ازاي
, آسر: ملك يتقول ان واحد الي اداها الورق دا بس هي متعرفوش٤ نقطةلا و المشكله اني معرفتش اتصرف غير باني اهرب منها وارمي الدبله وامشي مش قادر اصدق لحد دلوقتي اني عملت كدا٣ علامة التعجب
, مالك وضع يده علي كتف اسر قائلاً: انت فعلا غلطان كدا اكتدلها انك متحبهاش
, آسر: مكنتش عارف اتصرف فاجتني بمعرفتها الموضوع وارتبكت اكتر لما ورتني الورق معرفتش اقول حاجه او اكدب عليها كنت عايزها تهدء وبعدين نتكلم٤ نقطةبس هي اصرت وانت عارف ملك.
, مالك: اممم.. عارف احساسك المهم دلوقتى هتتصرف ازاي وهتعرف منين ان رنا معاهم او لا؟!٥ نقطة بس لو كان الفيديو متمسحش كنا عرفنا دلوقتى
,
, تذكر اسر شىء ما فاعتذر من اخيه وخرج مسرعا حاول مالك الالحاق به لاكن لم يستطيع ف اسر قاد سيارته بسرعه جنونيه.
, ٥٣ شرطة مائلة
, نزل من سيارته مسرعا وفتح لها الباب ومد يده لتتكي عليها ابتسمت وامسكت يده ونزلت دلفَ سوياً للداخل وجلسوا علي الطاوله التي هجزها محمد
, . عشقك اصبح شمعه في قلبي واعدك انني سأحاوطها بكل قوتي لتظل مشتعله.
, محمد نظر لها بعشق وقال: تحبي تاكلي ايه؟
, ندي: ممكن تختار انت عادي
, محمد: تمام
, طلب النادل واخبره بما يريد ظل الصمت حليفهم حتي بعد وضع الطعام محمد ينظر لها بعشق وهي شارده في احزانها قطع محمد الصمت قائلاً: ندي٣ نقطةمالك فيكي ايه؟
, ندي هزت راسها نافيه وقالت:مفيش حاجه
, محمد:لو مش حبا المكان وعايزه نمشي مفيش مشكله
, ندي:لا المكان جميل
, عادوا للصمت ثانيا وتبادل النظرات ومحمد يريد قول الكثير والكثير ولاكن لايعلم من أين وكيف يبدأ ٣ علامة التعجب
, في منزل مريم تجلس الفتيات في غرفه ملك
, مريم:بيتهيقلي انك مزودها اوي يا همس
, همس رفعت جاجبيها قائلة: و**** ايه ده يعني انتي عايزاني اقابل واحد معرفش عنه اي حاجه
, ملك نظرت لهمس قائلة: علي الاقل كلميه في التليفون ممكن ترتاحيله وتتعرفوا علي بعض
, مريم: ملك انتي فيكي حاجه غريبه من امبارح
, همس: ايوا فعلا انت فيكي ايه
, ملك تنهدت تنهيده قويه وحكت لهم ما حدث
, همس بحده : ازاي يعمل كده انتي كان المفروض تقوليله انا الي مش عايزاك وترمي الدبله في وشه
, غمزت لها مريم وقالت: يا حبيبتي هو غلطان وكل حاجة بس انتي كمان كان لازم تهدي ممكن يكون حبك في الفتره الي قضتوها مع بعض
, همس اشاره بكفها قائلة: دا رملها الدبله مشي يعني كانه بيقولها ايوا دا حصل واتفضلي دبلتك ما دام عرفتي كانه مصدق
, ملك وتشير الي همس وقالت : هي عندها حق هو فعلا مصدق يعمل كده دا حتي مفكرش يكلمني او يشوفني كاني مليش لازمه
, مريم: ايو ممكن سابك عشان تهدي وبعدين يتكلم معاكي او احتمال يكون مشغول
, همس:كان علي الاقل اتصل عليها
, لكزتها مريم ونظرت لها بضيق اما ملك وضعت راسها علي السرير وتنهدت تنهيده قويه ثم اخذت هاتفها وظلت تري صورها معه وعينيه مليئة بالدموع وكانها تلومه وتقول لما فعلت بي كل هذا لما اعطيتني الامل ان تكون لي وتركتني في منتصف الطريق؟!
, وصلت سيارة اسر للشركه نزل مسرعا وصعد لمكتبه جلس علي المقعد وفتح الحاسوب وهو يلتقط انفاسه نظر في الملفات وتنفس باريحيه قائلاً: الحمد لله ان في كاميرا تانيه فتح الفيديو وراه تحولت ملامحه الي ملامح غاضبه وجامده
, ٥٢ شرطة مائلة
, عند محمد حاول التقرب منها اكثر وفتح مواضيع مختلفه ليفرج كربها ويتاكد من ظنونه
, قال: انتي بتروحي الجامعه؟!
, ندي هزت راسها نافيه
, محمد: لو حبا أنا ممكن اوصلك بنفسي كل يوم معنديش مانع
, ندي: انا مش بروح الفتره دي بس هروح ايام الامتحانات
, تأكد محمد انها لاتريد لقاء ماجد ثانيا فابتسم قائلاً: ماشي يا ستي وعد مني اوصلك بنفسي ايام الامتحانات
, ابتسمت ندي وهزت راسها بنعم
, في المستشفى خرج شادي بعدما اطمئن علي فاديه
, أمينه: لسه البنات معرفتش خايفه يكرهوه حتي بعد ما عمل كل دا
, فاديه نظرت لها بحزن قائلة: انت عارفه ان الموضوع بالنسبالي موضوع كرامه سلمان فهمني انو بيحبني وهو في الحقيقه عايز يخلف وخلاص والدليل علي كده راح يتجوز عليا عشان يخلف حقه مقولتش حاجه بس يخبي عني دا الي مش من حقه
, آمينه بحزن: اهدي يا فاديه **** يصبرك علي ما بلاكي بس و**** الواد محمد طيب ومشفتش منه اي حاجه وهو معانا في البيت
, فاديه: وانا مشكلتي مش مع محمد مشكلتي مع سلمان الي خان ثقتي فيه كان مفهمني انو صابر علي موضوع الخلفه واتريه متجوز ومخلف من وراي
, أمينه اقتربت منه وضمتها في احضانها وربتت علي كتفيها وقالت:خلاص يا حبيبتي اهدي عشان الضغط
, في الشركه اغلق الحاسوب بضيق واخذه ونزل مسرعا صعد سيارته وقادها للفيلا دلف الي غرفته وجلس علي مكتبه بضيق
, في منزل رنا عادت من الصيدليه دلفت رنا الي غرفه والدتها لتطمن عليها وقالت:
, خلاص يا حبيبتي هتعملي العمليه كمان يومين وان شاء**** هتبقي كويسه
, ام رنا: يا بنتي بتتعبي نفسك ليه بس ؟!
, رنا اقتربت منها وجلست بجوارها علي الفراش وقبلت رأسها قائلة: دا ميجيش ذره في الي انتي عملتيه عشاني يا ماما٤ نقطة انتي ياما تعبتي عشاني يا ماما اتفضلي دا العلاج انا هروح احضرلك الغداء
, ام رنا: ماشي يا حبيبتي **** يخليكي ليا وميحرمنيش منك ابدا
, رنا: ولا يحرمني منك يا ماما
, في منزل مازن دلف والده للغرفه قائلا: انت هتفضل قاعد في اوضتك وقافل عليك متقوم يابني تشوفلك شغله تعملها
, مازن: هااا٤ نقطةمعلش يا بابا سبني لوحدي دلوقتي
, خرج والده وتركه رن هاتفه امسكه وجد رقم لايعرفه كبس زر الايجاب قائلاً
, مازن: الو مين؟!
, قال: انا واحد تهمه مصلحتك لو عايز ممكن نتقابل كمان يومين
, مازن: وانا اقبلك ليه هو انا اعرفك ولو افترضنا اني هقابلك٤ نقطةهقابلك فين؟!!
, قال:تؤ مهو انت هتيجي هتيجي سؤي جيت بنفسك او٤ نقطةانا هجيبك
, مازن: هههههه تجبني
, قال بحده: بقولك ايه تقابلني في المعاد دا ٤ العلامة النجمية كمان يومين اتنين
, أغلق الهاتف والقاه علي مكتبه اما مازن فهو حائر من هذا الشخص وماذا يريد منه كل هذه الاسئله تجول في ذهنه.
, ٥٣ شرطة مائلة
, في منزل سحر امسكت هاتفه وحاولت الاتصال علي اسر عدت مرات متتاليه ولاكن لم يجيب
, عند اسر اغلق الحاسوب وامسك هاتفه وزفر بضيق كبس زر الايجاب قائلاً
, اسر بحده: ايه ايه مبتفصليش زن زن زن ازعاج يا شيخه ج٣ نقطة
, قاطعته سحر قائلة:لا عشان بحبك اوي
, اسر: لا ومبتفهميش كمان ايه مبتزهقيش من كتر ما بتسمعي كلمت احنا مش لبعض
, سحر بمكر : لا يا اسر اللي بيحب ميعرفش كل اللي انت بتقوله دا
, اسر: طب لو سمحتى اقفلي دلوقتي انا مش فاضي ومرنيش تاني
, سحر: موافقه بس بشرط
, اسر: تنهد واردف..ايه الشرط
, سحر: تكلمني اول ما تخلص
, اسر قال بمكر:حاضر من عيوني سلام
, اغلق الهاتف قائلاً: بارده وغبيه٤ نقطةالمهم انت هتعمل ايه الي واضح قدامك ان مازن ورنا هما اللي وراها٣ نقطةواكيد الزفته دي كانت معاهم بس هي مش هتعرف تتدخل الشركه٤ نقطةرن هاتفه ثانيا
, زفر قائلاً: مبتفهمش نظر في الهاتف وجد جاكوب اجاب واخبره جاك انه في المطار ذهب اسر مسرعا لاحضاره
, في غرفة ملك
, مريم: يلا يا بنتي دي همس هي اللي محضره الغداء مبتحصلش كتير دي هاا
, ملك: صدقيني مليش نفس
, قالت همس مداعبة: يابنتي قومي الفرص مبتتعوضش٤ نقطة بتيجي مره واحده في العمر
, ملك: يووه يا بنات٥ نقطة لكزت همس في كتفها قائلة: قومي ياختي لما نشوف شكلنا هنتسمم انهارده
, مريم:ههههه و**** فعلاً انتي بتقولي فيها
, في المطعم محمد: خلصتي يلا
, ندي: هنروح فين؟!
, محمد: امممم٤ نقطةبصي انت معايا متسأليش استمتعي وخلاص٣ نقطةعايزك تسيبيلي نفسك
, ندي شعرت بالاطمئنان وقالت: ماشي
, خرجوا من المطعم فتح محمد باب السياره صعدت ندي وهي كذالك نظر لها وابتسم وبعدها نظر في طريقه.
, ٥٣ شرطة مائلة
, وصل اسر للمطار احتضن جاكوب وصعدا للسيارة وقادها اسر للفندق كما طلب جاك
, اسر: هاا عامل ايه؟!
, جاكوب: بخير يا صديقي العزيز كيف حالك انت؟!
, اسر: تمام الحمد**** هوصلك دلوقتي تريح كدا وبكرا نتغدا سوء
, جاكوب:تمام
, بعد قليل وقف اسر وانتظر جتي دخل جاكوب للفندق نظر علي صورتها قائلاً: مش قادر ابعد عنك اكتر من كدا وحشتيني اوي
, عند ملك ظلت صامته ولم تأكل لاحظ كلاهما ذالك قامت ملك ودلفت الي غرفتها فتبادلو النظرات في حيره ولم يتحدثوا
, عند اسر اغلق الهاتف ووضعه وقاد سيارته وكلامه مع مالك يتردد في عقله ذهب الي الفيلا وبعد وصوله دلف الي غرفه ملك لم يجد احد فتح خزانتها لم يجد الملابس ارتمي بجسده علي السرير وبعد فتره نهض شعر بشي اسفل قدمه فازال قدمه فوجد شي علي الارض فاحضره بيده فوجدها دبلته التي القاها لها علي المنضده
, تذكر مافعل فضغط علي دبلته واخذها ونزل مسرعا صعد سيارته واتجه الي منزل مريم ودق جرز الباب فتحت له مريم : آسر
, آسر: ممكن لو سمحتي اشوف ملك
, مريم اشارة بيدها للداخل قائلة: طيب اتفضل يا آسر ثواني هقولها انك عايزها
, آسر: لا يا مريم انا هدخلها ولو سمحتي ممكن تسبونا لوحدنا شويه
, مريم هزت راسها بالموافقه واردفت: زي ما تحب
, أثناء تقدم آسر الي غرفه ملك نظرت له همس باشمئزاز فعلم انها اخبرتهم بما حدث
, مريم نظرت لهمس قائلة:همس ممكن تيجي معايا المطبخ شويه وغمزت لها
, همس: حاضر عن اذنك
, دلف اسر للغرفه ظلت ملك تنظر بعينها في كل الاتجهات تحاوله عدم وقوع عينيها بعينه جلس آسر بجوارها متعمدا الاقتراب منها
, ملك: ايه الي جابك هنا؟!
, آسر بلوم: سبتي البيت ليه؟!
, ملك: ملكش دعوه انا حره
, آسر بحده: لا مش حره مينفعش تسيبي البيت ومامتك كمان تعبانه في المستشفى وكمان مقولتيش لحد
, ملك نظرت له قائلة: انت مهتم بيا ليه حضرتك احنا مفيش بنا اي حاجه
, آسر بغضب: لا في وحتي لو مفيش بنا حاجه دا ميدكيش الحق تباتي بره بيتك
, ٥٣ شرطة مائلة
, وصل محمد الي مكان فخم وانيق يطل علي النهر نزل من سيارته وفتح لها الباب ونظر لندي قائلاً: يلا
, ندي: محمد الساعه بقت 8 يلا نروح
, محمد: انا قولت ايه سيبي نفسك وبعدين دا احنا لسه جاين
, استسلمت لرغبته ونزلت.
, عند اسر
, ملك بعناد: بردو انت ملكش دعوه ويريت لو تتعود علي انك متدخلش في اي حاجه تخصني
, وقامت مسرعه من جنبه وجلست علي كرسي بالغرفه
, آسر بغضب: انتي عايزاني اعملك ايه يا ملك اعتذرلك ماشي هعتذرلك انا٤ نقطة
, ملك بحده: للأسف يا آسر بيه مش كفايه
, آسر بغضب وتطاير من عينه الشراره: طيب عايزاني اعملك ايه وانا هعمله المهم تسامحني
, ملك: اسامحك ياه هو الموضوع بالنسبالك عادي كدا هيتحل بالسهوله الي انت فاكرها دي انت عزبتني وانا صغيره كتير وكمان لما كبرت
, وتنهدت تنهيده قويه واردفت: وكمان دلوقتى انا حبيتك ودفعت التمن كرمتي بسبب بابا الي بعني كنت بستغربك لما دافعت عنه بعد الي عمله في بابا بس دلوقتي عرفت السبب انتوا الاتنين شبه بعض متفرقوش حاجه عن بعض حياتكم مصالح وبس آسر وقف مصدوم من ملك لم يراها من قبل بهذه القوه والصرامه اتراه حقاً هكذا؟!
, قال آسر بحزن : ملك انا مكنتش عارف ان٥ نقطة
, رن هاتف ملك اخذه آسر ليجد المتصل..
, اذا كنت أحببتك او لا لاتفرق ف الجرح واحد والصدمه واحده. ندي
, محمد غرق في حبها اكثر والظرف تجمع بينهم والرياح تصاحبهم فهل سيسطتيع استغلال الفرصه جيداً.
, ملك تعشق اسر ولاكن لا تستطيع الغفران والانتقام غايتها.

الرابع


﴿احبك واعشقك وأعلم انني لن أستطيع البعد ولاكن لن تمر هكذا فأنا سانتقم.﴾
, ملك بعناد: بردو انت ملكش دعوه وياريت لو تتعود علي انك متدخلش في اي حاجه تخصني
, وقامت مسرعه من جنبه وجلست علي كرسي بالغرفه
, آسر بغضب: انتي عايزاني اعملك ايه يا ملك اعتذرلك ماشي هعتذرلك انا٤ نقطة
, ملك بحده: للأسف يا آسر بيه مش كفايه
, آسر بغضب وتطاير من عينه الشراره: طيب عايزاني اعملك ايه وانا هعمله المهم تسامحني
, ملك: اسامحك ياه هو الموضوع بالنسبالك عادي كدا هيتحل بالسهوله الي انت فاكرها دي انت عزبتني وانا صغيره كتير وكمان لما كبرت
, وتنهدت تنهيده قويه واردفت: وكمان دلوقتى انا حبيتك ودفعت التمن كرمتي بسبب بابا الي بعني كنت بستغربك لما دافعت عنه بعد الي عمله في بابا بس دلوقتي عرفت السبب انتوا الاتنين شبه بعض متفرقوش حاجه عن بعض حياتكم مصالح وبس آسر وقف مصدوم من ملك لم يراها من قبل بهذه القوه والصرامه اتراه حقاً هكذا؟!
, قال آسر بحزن : ملك انا مكنتش عارف ان٥ نقطة
, رن هاتف ملك اخذه آسر ليجد المتصل.. مازن
, تحولت ملامحه واحمرت عينيه وقال: وده ايه دا ان شاء**** البيه دا متعود يرن عليكي ولا ايه يا هانم
, ملك اخذت الهاتف من يده وقالت بعناد : حاجه متخصكش
, آسر بغضب وامسكها من معصمها : لا تخصني انتي بتاعي لوحدي فهمه وانا ليه صرفه مع الزفت ده
, وقال ويلا قومي البسي وحضري شنطتك هترجعي معايا حالا
, ملك تاوهت قائلة: ااااه اسر سيب ايدي بتوجعني
, تركها آسر وقال: يلا خلصي عشان نمشي الوقت اتأخر
, ملك: انا بكرهك بكرهك يا اسر انت وبابا بكرهكم كلكم ٥ نقطة كل الحب الي حبيتهولك اتحول لكره
, آسر ازدرا ريقه واغمض عينه ليحتبس دموعه وقال : انا اسف عشان خاطري سامحني
, ملك بحده: ملكش خاطر عندي يا آسر واطلع بره انا مش هاجي معاك
, انصدم آسر من هول ما سمع ولاكن هذه هي الطريقه المتوقعه منذ البداية فجرح قلب من تحب ليس بهين
, في منزل مازن أغلق هاتفه وظل يفكر في هذا الشخص غريب الاطوار الذي تحدث معه يتمني ان يقترب المعاد سريعاً ليعرف من هذا. وكيف لم يخبره بالساعه التي سيذهب له فيه؟! فظن انه سيتصل به مره آخري.
, ٥٣ شرطة مائلة
, عند محمد جلس هو وندي علي الطاوله المخصصه لمحمد
, محمد ابتسم قائلاً:دا اكتر مكان بحبه٣ نقطة وشكلي هحبه اكتر واكتر
, خجلت ندي من تلميحات محمد فهي تفهمه وتفهم سر خوفه عليها في الايام الماضيه وتصرفاته التي لاتدل الا علي حبها ولاكنها لا تستطيع ان تعطيه قلبها وهي لاتملكه من وجهة نظرها ان قلبها المحطم الحزين لن يسع احد مره اخري.
, محمد رفع حاجبيه قائلاً:مالك روحتي فين؟!
, ندي هزت راسها نافيه وقالت:هو اسر مختفي فين بقاله كام يوم كده؟!
, محمد بحزن:في مشاكل كتير اوي في الشغل الفتره دي٤ نقطةهو في الفيلا التانيه٤ نقطةنظر في الساعه واردف: احتمال دلوقتي يكون مع صاحب الشركه الألمانية بيحل مشكله العقد
, ندي: مشكله في العقود
, محمد:هفهمك.
, خرج آسر مسرعا من الغرفه بل من المنزل باكمله القت جسدها علي الفراش وظلت تبكي ودلفت مريم وهمس الي غرفه ملك خوفا عليها..ضموها الي احضانهم
, اما في سيارت آسر يقود بسرعه كبيره وكلما ترددت باذنه كلمات ملك اليه وانها تكرهه كان يزيد من سرعت السياره أكثر حتي وصل الي بيت بأعجوبة ودلف الي غرفتها ليتذكر ذكرياتهم الجميله وشعوره بالحب وكم اجبرته الايام علي عشق اكثر من كره فكرهه لملك كان منذ الطفوله
, ﴿فلاش باك﴾
, في الفيلا تحديدا في اللفينج يلتف الجميع حول فتاه جميله كالملائكه
, سلمان اخذها من علي يد والدتها قائلاً: تعالي ياحبيب بابي
, سليمان: ايه القمر ده يا اخواتي
, فاديه بخوف: كفايه بقا البنت يحصلها حاجه
, سلمان: **** يافاديه احنا هناكلها بنلاعبها
, آمينه: عندها حق يا جماعه دي اول فرحتها عقبال ماتخويها
, فاديه: يارب لا كمان بعد ٦ سنين
, اما آسر الطفل الذي اهمله الجميع منذ ولادت ملك فكر ان يجذبهم اليه فخبط قدمه في المنضده ولاكن لم يهتم به احد فغضب منهم وعزم علي كره الجميع وأولهم ملك التي ابعدته عن اعين واهتمام الجميع
,
, تذكر حين سافرت فلولا وفاة عمه لهلل ورقص من الفرحه الكبيره لعودت امه الاهتمام به مره أخري ولا كن قد فات الاوان واصبح شاب ذو 16 عاما يعتمد علي نفسه فازداد بغضده لملك التي كانت سبب حرمانه من طفولته وتذكر كل مافعله بها عندما كبر وكيف كان يتهرب من مكالمتها حتي انقطع عن الحديث معها
,
, ﴿عوده لارض الواقع﴾
, فاق من شروده علي اذان الفجر توضئ وصلي الفجر ودع **** ان يهدي ملك اليه وذهب للنادي ليخرج كل طاقته المختزنه
, ٥٣ شرطة مائلة
, في منزل مريم دلفت الفتيات لغرفه ملك قالت
, مريم:صباح الخير
, همس: ايه يابنتي مش هتروحي شغلك ولا ايه
, ملك هزت راسها بالنفي
, نظرت مريم لهمس وغمزت لها فهمت ما تعنيه
, قالت همس محاوله اخراج ملك من حالتها : لا يا حبيبتي انتي تروحي شغلك عادي ومتتكلميش معاه
, ملك نظرت له قائلة: ازاي يابنتي كدا انا هشوف اسر بيه غصب عني واكيد هنتكلم في الشغل سوء
, مريم: ممكن تسمعيه لو طلب منك حاجه بس مترديش عليه غير لما تهدي عشان منزودش المشكله
, ملك:لا يا يبنات انا مش قادره
, مريم رفعت حاجبيها قائلة: يعني هتقعدي لوحدك انا عندي تدريب في الشركه
, همس: وانا هروح الشغل
, ملك ابتسمت من خوف صديقاتها عليها وقالت: متقلقوش يا بنات هبقا كويسه
, كان يجري بسرعه شديده توقف عندما سمع صوت هاتفه انحي جسده واضع يديه علي ركبته وتتسارع أنفاسه اخرج هاتفه وفتحه مسرعا ظنها ملك لاكن وجدها سحر اعتدل وزفر بضيق قائلاً: مش وقتك خالص
, كررت اتصالها عدت مرات لاكن دون جدو فاسر لم يجيب
, في الفيلا عاد آسر دلف الي غرفته وأخذ شور ارتداء ملابسه وصفف شعره جلس علي طرف فراشه متذكرا كلامها الذي أشبه الخناجر .
, وفي نفس الوقت في غرفة محمد كان في شرفته يتذكر ليلة الأمس فهو أخيراً لستطاع التحدث والخروج مع محبوبته دلف ليأخذ شور وظل ينتظر حتى ينزل مالك.
, بعد قليل خرج اسر من فيلته وصعد سيارته وقادها
, ببنما أمام الشركه كان مالك ومحمد قد وصلوا.
, ٥٣ شرطة مائلة
, في منزل زياد خرج من غرفته ودلف غرفه لمار بعدما اذنت له
, زياد: لبستي ولا لسه
, لمار بضيق: انت شايف ايه؟!
, زياد بمكر:شايف قمر
, خجلت لمار وقالت:طب يلا نروح عند صابر
, اشار لها بيده كي تذهب أولا فخرجت لمار وتبِعها زياد
, في غرفه صابر كان راقد علي فراشه وبجواره عبد**** دلفت لمار ومعها زياد
, كح صابر وقال: انا عايز اشوف اختك فاديه
, عبد****:يا بابا طب خليك شويه بس لحد ما تقوم بالسلامه
, صابر:لااا
, زياد نظر له قائلاً: طب ممكن بكرا واوعدك اني هوديك بنفسي
, صابر نظر للجهه الاخري دون ان يعلق أشعر بالموت يقترب٣ نقطةوأخاف علي أقرب الناس الي.
, ظل اسر يتجول بسيارته لفتره وبعد ذالك توقف امام الفيلا نزل ودلف لغرفة ندي جلس بجوارها قائلاً:الجميل سرحان في ايه
, ندي:مفيش انت عملت ايه مع صاحب الشركه الالماني؟!
, اسر رفع حاجبيه قائلاً:سيبك مني وخلينا فيكي انتي عامله ايه دلوقتي؟!
, ندي:انا كويسه
, اسر: طب كويس هتعملي ايه دلوقتي
, ندي: كنت هروح انا ومكه عند ماما فاديه المستشفى بس مش قادره اروح انهارده
, اسر هز رأسه قائلاً:طب انا همشي لان في حاجه مهمه جدا لازم اعملها حالا
, ندي:ماشي يا حبيبي **** معاك
, خرج اسر و صعد سيارته أمسك هاتفه اتصل علي اللواء شوقي
, اسر: سلام عليكم
, شوقي: وعليكم السلام ازيك يا اسر
, اسر:كويس انت فاضي دلوقتي
, شوقي فكر قليلا واردف: ايوا بس في حاجه ولا ايه
, اسر:طب انا هجيلك حالا
, أغلق الهاتف وقاد سيارته الي مكتب اللواء شوقي.
, ٥٣ شرطة مائلة
, في منزل رنا دلفت الي غرفة والدتها قائله
, رنا: يلا يا حبيبتي نروح للدكتور
, ام رنا: حاضر
, خرجوا من المنزل وذهبوا للمستشفى وبعد قليل وصلوا دلفو لمكتب الدكتور قال الدك
, الدكتور : ازيك يا رنا وحضرتك يا هانم
, رنا: تمام يا دكتور
, ام رنا:كويسه الحمد****
, رنا: انا خلصت كل حاجه حضرتك طلبتها
, الدكتور:كويس كدا يبقا كل حاجه تمام هي صحياً جاهزه للسفر٤ نقطة هتسافروا أمتي؟!
, رنا:يومين اتنين بالظبط ونسافر
, الدكتور:تمام
, عند اسر نزل من سارته ودلف لمكتب شوقي جلس علي المقعد ووضع مفاتيحه علي الطاوله أمامه
, شوقي: تشرب ايه؟!
, اسر: قهوه يا باشا
, كبس الجرز دلف شخص طلب منه اثنين قهوه مظبوط
, شوقي: في ايه بقا؟!
, اسر: و**** انا محتاج خدمتك في حاجه كدا؟!
, شوقي: طبعا يا اسر انت عارف انك زي ابني
, اسر: فاكر الواد ماجد عبد الحميد الي جبتلي فيش وتشبيه عنه
, شوقي: ايوا ماله دايقك ولا ايه؟!
, اسر: تؤ الواد دا اسم والده عبد الحميد علي عط**** انا عايز اعرف عنه كل حاجه من البدايه للنهايه٤ نقطةوطبعا ملقتش احسن منك عشان يساعدني في حاجه زي دي
, شوقي:ماشي في ظرف يومين أكون جمعتك كل حاجه عنه
, دلف شخص يحمل القهوه ووضعها علي المكتب
, وخرج وقف اسر قائلاً:استاذن انا بقا
, شوقي:طب والقهوه
, اسر:تتعوض قريب ان شاء ****
, خرج اسر وصعد سيارته وقادها.
, في الوقت ذاته خرجت رنا ووالدتها وذهبوا للمنزل.
, ٥٣ شرطة مائلة
, في تمام الثانيه وصل اسر للاوتيل ونزل من سيارته طلب من شاب يعمل ب الاوتيل الاتصال بي جاكوب وبعد قليل نزل وجلس بجواره علي -الكنبه- قال اسر:
, يلا هنطلع نتغدا بره
, جاكوب هز رأسه قائلاً: تمام
, خرجا الاثنين وذهبوا لمطعم اسر المفضل.
, دلفت مكه الي غرفة ندي قائلة:قومي يلا
, ندي: روحي انتي وانا هبقا اجي معاكي بكرا
, مكه: اوكي باي
, في المستشفى دلفت ملك الي غرفه والدتها وارتمت في احضانها قائلة: معلش يا ماما مقدرتش اجيلك امبارح انا اسفه
, فاديه ابتسمت قائلة: ولا يهمك يا حبيبتي
, جلست ملك بجوارها بعدما احتضنت أمينه
, بعد فتره دلفت مكه وقبله امها علي جبهتها قائلة: ازيك يا ماما عامله ايه دلوقتي؟!
, فاديه:كويسه يا حبيبتي
, ابتسمت ونظرت الي آمينه والقت عليها التحيه
, ونظرت الي ملك وقالت: انتي هنا مرجعتيش البيت ليه ياهانم هتفضلي عند صحبتك كتير
, نظرت لها فاديه وقالت بغضب: انتي بايته عند صحبتك ليه مش ليكي بيت وازاي آسر موافق على كده
, ملك باسف: ماما مش دلوقتى بعدين هقولك علي كل حاجه بس هدي نفسك عشان متتعبيش
, فاديه بحده : ملكيش دعوه بيه وردي عليا
, ربتت أمينه علي يديها وقالت اهدي بس وانا هعرف منها كل حاجه
, ملك قالت باندفاع: انا وآسر انفصلنا
, نظر اليها الجميع في ذهول من كلامها لاحظت ما قالت فوضعت يديها علي ثغرها وظلت تبكي. انتظرت أمينه حتي تهدي ملك وبعد ذالك تتحدث معها.
, ٥٣ شرطة مائلة
, عند اسر نزل مع جاكوب ودلفا للداخل طلب اسر النادل وسأل جاكوب عن الطعام الذي يريده ذهب النادل قال جاك لاسر.
, جاكوب: ما رغبتك في العقود يا صديقي
, اسر: انت عارف ان النسبه دي قليله جداً ومتخليش عندي اي صلحيات للتحكم في اي حاجه في الشركه
, جاكوب: نعم اعرف٣ نقطة ولاكنك أيضاً تعلم أن لي شركاء غيرك واقنعتهم بشراكتك بعدما اخبرتهم ان ذالك سيساعد علي تحقيق مانريد في مصر٤ نقطة وهذا من أجلك واجل صداقتنا وانت تعلم.
, اسر: يعني مفيش اي حل يا جاك
, جاكوب هز رأسه نافيا واردف: شريكي الاخر يمتلك 20 بالمائه من اسهم الشركه وانت تعلم انني لايمكني اعطائك اكثر من ذالك من اسهمي الخاصه
, اسر: طب ينفع يبقوا 40 في الميه عشاني
, جاكوب: 35 من أجلك فقط وهذا آخر شي يا صديقي
, ابتسم اسر قائلاً: شكرا يا جاك
, جاكوب: لاتشكرني فأنت أخي يا اسر
, تناولوا الغداء وخرجوا اوصله اسر واخبره انه سيعود له في المساء.
, في المستشفى أمينه اتجهت الي ملك بعدما ملت من الانتظار فكلما صمتت ملك عاد نحيبها وازداد اكثر
, احتضنتها وربتت علي كتفيها قائلة: فهميني يا حبيبتي ايه اللي حصل بس
, ملك ظلت صامته وجففت دموعها التي طالت
, أمينه: طب اهدي وضمتها اكثر
, ملك ظلت صامته وبعد فتره مسحت دموعها مره اخري وهبت واقفه وقالت مش مهم السبب المهم ان النتيجه واحده٦ نقطة انا هروح دلوقتي ياماما وخرجت من الغرفه بل من المستشفي بأكملها
, وفي نفس الوقت كان آسر دالف الي المستشفى وعندما راءها فكر في الحديث معها ولاكنه راء دموعها فاسطنع انه يتحدث في الهاتف وادار وجهه وبعد خروجها دلف الي المصعد
, في غرفه فاديه
, فاديه: مكه خلي بالك من اختك وخليكي معاها
, مكه: حاضر يا ماما بس هسيبها تهدي يومين واروح اتكلم معاها واشواف سبب الخلاف دا ايه
, أمينه: وانا كمان هتكلم مع آسر اشوفه مزعلها ليه
, فاديه: بس لما اشوف اسر هتصرف معاه بنفسي
, وقبل ان يدلف آسر الي الغرفه استمع الي حديث فاديه فخشي ان يدق الباب وقال في نفسه: معقول ملك تكونو حكتلهم ابتلع ريقه واردف: اه ومش معقول ليه دي حكت لصحباتها بالتفصيل مش هتقول لماما انا مش هدخل اكيد هيعلقولي المشانق دلوقتي٣ نقطة هروح اشوف الدكتو، واطمن علي ماما فاديه اشوف هتخرج امته
, ٥٣ شرطة مائلة
, في المستشفى تحديدا في مكتب شادى جلس
, آسر قائلاً: السلام عليكم بتعمل ايه قفشتك
, شادي:ههههه ميعملش و**** عايز اكلم البت همس دي ومبتردش عليا
, اسر: همس مين يا بني
, شادي: صحبت ملك
, اسر هز رأسه قائلاً:اممم٤ نقطةوجبت رقمها منين؟!
, شادي: الانسه مريم طلمتني وادتني الرقم وقالت انها مش عايزه تكلمني
, اسر:يابابا انت ملكش في الحجات دي ركز في شغلك
, شادي:ههههه بقولك ياعم الجامد متظبهالي كدا
, آسر: هههه لا ياعم دي لا بطقني من ايام المرسه ولا بتحب سرتي لو مريم كنت عرفت بس دي مستحيل ٣ نقطةربنا يعينك ههههه
, شادي:يا سبحان **** كله نفس الراي شكلي داخل علي ايام سوده
, اسر نظر له وهز رأسه قائلاً:طبعا المهم طمني علي ماما فاديه
, شادي: كويسه و****
, اسر : يعني انت بدأت معاها بالعلاج الطبيعي ولا لا
, شادى: هنبداء من بكره لو حابب تخرج انهردا هي حالتها مستقره الحمد لله ونص ساعه كده وهروح اطمن عليها
, آسر هز رأسه بالوافقه وقال : خلاص نبداء من بكره جلسات الطبيعي وانا هخرجها٤ نقطة ان شاء**** بكره تجهزلي اجراءات الخروج ٣ نقطةانت عارف مبحبش استنا
, شادى ابتسم قائلاً: حاضر يا آسر
, آسر: طيب انا همشي لاني مشغوله شويه٣ نقطةههه همس ربناا معاك
, وخرج آسر من المستشفى قبل ان يراه أحد واتجه لمنزله اما شادي ترك هاتفه واذهب لغرفة فاديه. بعد قليل دلف ووجد ضغطها مرتفع وكذالك السكري.
, في منزل مريم دلفت ملك وعينيه متورمتان
, مريم هبت واتجهت اليه مسرعه : ملك مالك في ايه ياحبيبتي؟!
, ملك ببكاء: مفيش تعبانه شويه هدخل انام وهبقا كويسه
, مريم سندتها حتي دلفت الي الغرفه وظلت جالسه بجانها علي السرير
, ٥٣ شرطة مائلة
, اقتربت الساعه من الرابعه دلف مالك لمكتب محمد قائلاً: انا رايح المستشفى تيجي معايا ولا لا؟
, محمد: هاجي معاك استنه
, بعد قليل وصل مالك للمستشفى دلف هو ومحمد الي الغرفه وجدوا أمينه نائمه جلس محمد بجوار مكه اما أمينه فطلبت من مالك ان يخرج معها
, في الممر جلس مالك مع امه علي المقعد
, أمينة:ايه اللي حصل مع اسر وملك دا
, مالك رفع حاجبيه قائلاً: ملك هي اللي قالتلكم صح؟!
, أمينه: ايوا ومن سعتها وفاديه ضغطها عالي اوي انا كنت هرن علي آسر يجي بس خفت عليها ضغطها يعلي اكتر لاني واثقه ان اخوك الي مزعل البت.
, مالك بصوت منخفض: هي ملك قالت ايه بالضبط؟!
, أمينه: مقلتش حاجه غير انهم انفصلو ايه الي حصل انت اكيد عارف
, مالك: ماما ابقي اسأليه انتي دي حاجه تخصهم هما الاتنين
, أمينه برجاء: مالك لازم الموضوع دا يتحل مرات عمك تعبانه وضغطها علي تاني وكمان٤ نقطةحكت له موضوع قدمها
, مالك: وازاي مخبين حاجه زي دي دول ولادها انتو مبتتعلموش ابداا
, أمينه: هدي صوتك مكه جوه.. وبعدين فاديه الي قالت كده مش عايزه البنات تقلق ياابني عليها ويكرهو ابوهم واسر كمان عايز كدا
, مالك: و**** طيب وهتعرفوهم ازاي ان شا **** ووقف وكاد ان يذهب ولا كن أمينه مسكته من زراعه وقالت : قولي يا مالك يا بني ايه اللي حصل عشان نتصرف
, فجلس مالك وحكي لها ماحدث
, أمينه تضع يدها علي فمها من هول ما تسمع:ازاي آسر يعمل كدا؟! وعمك دا اتجنن خالص٣ علامة التعجب
, في منزل اسر رن هاتفه نظر ووجدها سحر ثانيا
, قال:انتي مش هتزهقي٤ نقطةأنا عارف
, أغلق هاتفه تمام والقاه علي الفراش واسند رأسه للخلف وظل يفكر في ملك وماذا يفعل معها؟!
, في مكتب صغير في احدي الشركات يجلس علي مقعده بفخر دلف رجل آخر يبدو عليه الكبر في السن ولاكن ليس كبيرا جدا شعره ابيض بعض الشي جلس أمامه واضع قدمه فوق الاخري وقال: ممكن افهم لييه مخلتوش يجي علي طول وسبته يومين؟!
, قال: اولا لما رنا تسافر عشان مش عايزها تعرف اي حاجه عن الموضوع دا وثانيا يكون استوه شويه كده.
, ٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة: طب هتعمل ايه بعد كده؟!
, قال: هقولك٤ نقطة

الخامس


في مكتب صغير ب احدي الشركات يجلس علي مقعده بفخر دلف رجل آخر يبدو عليه الكبر في السن ولاكن ليس كبيرا جدا شعره ابيض بعض الشي جلس أمامه واضع قدمه فوق الاخري وقال: ممكن افهم لييه مخلتوش يجي علي طول وسبته يومين؟!
, قال: اولا لما رنا تسافر عشان مش عايزها تعرف اي حاجه عن الموضوع دا وثانيا يكون استوه شويه كده.
, ٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة: طب هتعمل ايه بعد كده؟!
, قال: هقولك٤ نقطة
, ـــــــــ: طب تعالا نروح البيت بقا ونتكلم علي رواقه كدا واحكيلي وصلت معاه لفين بالتفصيل
, قال:تمام
, في الفيلا عاد مالك ومعه مكه ومحمد ليترك أمينه تفكر فيما فعل آسر
, محمد: انا هطلع انام
, مكه: تصبح على خير
, محمد: وانتي من اهله
, اما مالك ظل صامت يفكر في ما حدث وكيف يقول لحبيبته ما حدث مع امها فقطعت مكه تفكيره قاله
, مكه: مالك يا حبيبي في ايه انت مش علي بعضك من ساعت ما رجعنا
, مالك نظر لها بحزن قائلاً: مفيش حاجه تعبان شويه هطلع انام وهبقي كويس
, مكه: لا انا متاكده ان في حاجه
, مالك بضيق : يوووه الصبح يا مكه نتكلم انا مش قادر
, تركها وغادر دلف الي شرفت غرفته وظل يفكر حتي صباح اليوم التالي
, عند مكه صعدت بسرعه الي غرفتها واتصلت باختها لتطمئن عليها ولاكن ملك لم تجيب علي الهاتف فجلست علي طرف سريرها وظلت تفكر في انفصال اختها عن آسر؟
, اما في منزل آسر دلف ليأخذ شور يريحه من هم هذا اليوم الطويل وبعدها نزل مسرعا وذهب الي جاك. بعد قليل وصل وخرج مع جاكوب ظلا يتجولا بالسياره ويتثامرون.
, في منزل زياد خرج و هو يحمل كوب من القهوه الساخنة وقف خلف لمار الشارده في عالم اخر ولاتشعر بوجوده تقدم أمامها ببطء ووضع الكوب علي الطاوله قال مداعبا : بتفكري فياا
, لمار: هاا٣ نقطةاكيد لا طبعا
, زياد:هههه يابنتي طب اكدبي عليا وقولي اه٣ نقطةولو من وراء قلبك
, لمار:ههههه٤ نقطةمعلش بقا مش بعرف اكدب زيك
, زياد:احلا حاجه فيكي٣ نقطةبس انتي عارفه لمضتك دي هتوديكي في داهيه
, لمار: ممكن بس هي مش لماضه٣ نقطة مش ممكن يكون ال في قلبي علي لساني
, زياد: احنا هنقلبها نكد ولا ايه
, لمار هزت راسها نافيه
, زياد:طب لو علي كدا بقا٤ نقطةفي حاجه مهمه كنت جاي اقولهالك
, لمار:في اي ؟!
, زياد: انا لازم ارجع عندي شغل كتير جداً واجازتي هتخلص كمان يومين
, لمار:وايه الجديد
, زياد رفع حاجبيه قائلاً:قصدك ايه؟!
, لمار: انت حياتك كلها لشغلك عمرك ما فكرة فياا
, انت مش محتاج فلوس عشان نتجوز معانا فلوس تكفينا وتكفي عيالنا كمان٥ نقطةانا حاسه انك بتتهرب مني انا
, زياد: ايه الكلام الفارغ دا٣ نقطةانا غلط لما احب ابني نفسي واعمل كيان يليق بيا يادكتوره
, لمار:لا بس انا كمان ثبت شغلي اول ما طلبت مني
, زياد:ايه عايزاني اسيب شغلي واقعد جنبك
, لمار:اكيد مش قصدي كدا
, زياد:اومال قصدك ايه
, لمار:نتجوز مش شايف ان خطوبتنا طولت٣ نقطةوبعد كدا حابب تسافر اتفضل معنديش مانع٣ نقطةبس ياريت متكدبش وتقولي اكون نفسي الاول
, غادرت مسرعه وتركته جلس علي المقعد وهو يعلم ان كلامها صحيح مئه بالمئة.
, ٥٣ شرطة مائلة
, في الصباح في الفيلا تحديدا في غرفة مالك دلف ليأخذ شور وارتداء قميص ابيض وحله سنيه زرقاء وحذاء أسود وصفف شعره نزل سريعاً وصعد سيارته وقادها الي الشركه بعد دقائق وصل ودلف الي مكتب آسر وجلس علي الكرسي وهو يترقع اصابعه ويضرب الارض بقدميه
, عند آسر استيقظ آسر ودلف ليأخذ شور وارتداء حله سوداء وحذاء أسود أمسك هاتفه فكر قليلاً ان يهاتف ملك ولاكن لم ترد عليه فكرر اتصاله وظل يكرره حتي في سيارته لم تجيب عليه وصل الي مكتبه وجد مالك ينتظره.
, جلس علي مقعده ووضع هاتفه والمقاتيح قائلاً
, آسر: مالك٣ علامة التعجب ٣ نقطة في حاجه حصلت ولا ايه
, مالك: هو انت ازاي تخبي موضوع ماما فاديه علي البنات
, آسر اشار قائلاً : طب اهداء وانا هفهمك وفتح قميص الحله قائلاً: انا كنت متخانق مع ملك ومكنتش حابب انها تنصدم مره ثانيه طبيعي مكنتش هتستحمل كل دا لوحدها٣ نقطةومرات عمي طلبت مني كدا هي كمان
, مالك بضيق : طيب وهنتصرف ازاي دلوقتي
, آسر: انت قول لمكه وخليك جنبها عشان تخفف عنها وسيبيلي موضوع ملك انا هحله بطريقتي
, مالك: ماشي يا آسر لما نشوف اخرتها معاك دلفت رنا قائله بحزن:اسر ممكن نتكلم شويه٣ نقطةلوحدنا
, اسر امتلكه الغضب لاكن حاول إظهار الهدوء ووقف امام مالك اما مالك لم يستطع وكاد ان يتكلم لاكن مسك اسر يده وأشار له كي يذهب
, خرج مالك وجلس اسر قائلاً:اقعدي
, اسر: في أي يا رنا
, رنا: اااا٣ نقطةانا عايزاك تسمعني للاخر من غير ما تتعصب
, اسر اصطنع انه لايعرف شيء وقال:في اي يا بنتي قلقتيني
, رنا: اسر انا٣ نقطةانا عرفت انك طردت الموظف بتاع الامن..بس هو مش لوحده اللي لازم يمشي٣ نقطة انا اللي اخدت الورقه من الخزنه وساعدتهم عشان يوصلوها لملك اسفه
, وقف اسر بغضب وضرب علي مكتبه قائلاً بصةت حاد : اسفه خربتي حياتي وبتقوليلي اسفه٣ نقطةانتي خونتي ثقتي فيكي يا رنا.. قسم ب**** لولا باباكي **** يرحمه ساعدني كتير انا كنت قتلتك انتي والكللابب اللي معاكي بأيدي٣ نقطةمش عايز اشوف وشك تاني والكللابب دول انا ليا صرفه معاهم
, خرجت رنا باكيه جلس اسر علي مقعده وزفر بقوه قائلاً: انا لازم افهم اللي وراكم الاول وبعدين اتصرف معاكم واحد واحد.
, ٥٢ شرطة مائلة
, في الشركه خرج آسر مع مريم ووصلا الي مطعم ٤ علامة المربّع
, مريم:علي فكره ملك قالتلنا علي كل حاجه
, آسر بحزن: عارف بس انا معرفتش اتصرف بجد
, مريم: انت فعلا غلطت في حقها انا مردتش اقولها انها معاها حق عشان الامور متتعقدش اكتر من كدا لاكن انت عقدت المشكله أكتر
, آسر: ميرسي جدا يا مريم٣ نقطةانا عارف ان الموضوع اتعقد بس ملك مزودا الموضوع
, مريم: انا عارفه انها بتحبك وانك انت كمان بتحبها بس انت عارف ملك حساسه قد ايه واقل حاجه بتاثر فيهاا والموضوع دا مش سهل زي ما انت فاهم هي حاسه بالخيانه لانها مش بتحب الكدب.
,
, آسر هز رأسه بنعم وقال: انا حبيتها ومكنتش حاسس بس هي مش هتصدقك اني بحبها جدا وبجد مش بكدب عليها
, مريم: معاها حق يا آسر انت وباباها كنتوا احلا حاجه في حياتها وانصدمت فيكم دا رد فعل طبيعي
, آسر: انا عارف ومتفهم احساسها
, مريم: ومتنساش انك اكدتلها انك مبتحبهاش لما سبتها
, آسر تذكر ما فعله انزل رأسه بحزن ولوم
, في منزل ماجد يتحرك ذهابا وايابا لايعرف ماءا يفعل بعد فشل خططه الاولى لايريد شي سوء الانتقام جلس علي المقعد وزفر بقوه وضع انامله علي جبهته كأنه يفكر اخرج هاتفه وكاد يتصل بي شخص ما لاكن قاطعته أخته.
, شيماء: ايه يا ماجد انت هتفضل كده علي طول
, ماجد: نعم يا حبيبي في حاجه
, شيماء: مش هتقولي ايه اللي مزعلك
, ماجد: مفيش حاجه يا حبيبتي٤ نقطة انتي كنتي عايزه حاجه
, شيماء: الغداء جاهز
, ماجد: حاضر يلا يا ستى
, ٥٣ شرطة مائلة
, في منزل مريم خرجت ملك من غرفتها مرتديه تب ابيض وبليزر ازرق وبنطال ابيض وحذاء من نفس لون البليزر وجدت همس كانت خارجه من غرفتها أيضاً .
, قالت ملك : ايه دا انتي لسه مرحتيش الشغل؟!
, همس: لا مليش مزاج انهردا انتي رايحه الشغل
, ملك: لا انا رايحه عند ماما
, همس ابتسمت قائلة : طيب استني هاجى معاك
, ملك: البسي بسرعه مش عايزه استني كتير
, همس: حاضر
, رن هاتف ملك تجده آسر فاغلقت الهاتف وبعد فتره اتصل الهاتف مره أخرى ولاكن هذه المره كان مازن
, فاغلقت الهاتف تمام قائلاً: هو انا نقصاك انت كمان
, خرجت همس بعد دقائق وذهبا سوياً الي المستشفى
, عند آسر ألقى الهاتف علي المقعد المجاور له في السياره قائلاً: ماشي يا ملك لما نشوف اخرت عنادك دا هيودينا فين اوقف السياره واسند ظهره علي المقعد ووضع يده اسفل راسه وظل هائم في افكاره
, اما عند مازن دلف والده قائلاً: يابني فهمني بس انت فيك ايه؟!
, مازن: مفيش حاجه يا بابا
, فريد: طب ممكن افهم مش بتروح الشغل ليه!!
, مازن: واخد اجازه
, فريد: ماشي انا هنزل خمس دقايق والقيك قدامي عشان الغداء
, خرج فريد قال مازن محدث نفسه: مش هدخل الشركه طول ما انتي مش فيها عشان خاطري ردي عليا بقا
, عاد مالك ودلف الي غرفة مكه قائلاً: وحشتيني اوي اوي
, مكه:وانت كمان واحشني
, مالك: نفسي بقا الشهر دا يخلص والامتحانات٣ نقطة والسنه دي تعدي علي خير وتبقي معايا وتحت عيوني طول الوقت
, مكه: يعني مش هتزهق مني
, مالك: انا اقدر برضو٣ نقطة امسك يدها واردف: عمري ما ازهق منك ابدا ياروح قلبي
, مكه: هنشوف يا حبيبي كلها أيام زي ما بيقولو
, مالك: لا لا انا مش زي اي حد يا عمري
, مكه: ههههه عارفه انك مش زي حد
, مالك: طب ايه رايك نخرج سوء بقالنا كتير اوي مخرجناش سوء واهو نتعشاء برا
, مكه: ياريت
, ٥٣ شرطة مائلة
, في المستشفي تحديدا في غرفة فاديه دلفت ملك وهمس وبعد قليل من مكوثهم رن هاتف همس استأذنت منهم وغادرت الغرفه ظلت تسير في الممر حتي وصلت الكافيه وجلست علي أحد المقاعد
, في نفس الوقت في غرفة فاديه انتهزت الفرصه وقالت بهدوء عكس ما بداخلها
, فاديه: ممكن يا حبيبتي تعرفيني ايه اللي حصل؟!
, ارتبكت أمينه وقالت: يا حبيبتي متتعبيش نفسك انتي وانا هتصرف
, خافت ملك ان تحكي لامها وخاصه ان حالتها المرضيه والنفسية لا تسمح بالتعرض لاي صدمه مره أخرى
, فاديه: انا هتعب اكتر يا أمينه لو معرفتش
, ملك بهدوء: ماما ممكن يا حبيبتي تنسي
, الموضوع دا كانه محصلش وارتاحي شوية
, أمينه: و**** يابنتي عين العقل ارتاحي يا فاديه وبعدين نتكلم في الموضوع دا انتي لسه تعبانه يا حبيبتي
, عند همس أتي شاب في اواخر العقد الثاني من عمره وقف واضع يده علي المقعد وسحبه قائلاً:ممكن اقعد معاكي
, اغلقت الهاتف ونظرت اليه وقالت لا مش ممكن
, شادي: طيب اولا انا دكتور شادي مش هسببلك ازاعج خالص انا بس حابب اتعرف عليكي
, همس: حضرتك انا مش عايزه اتعرف على حد ٣ نقطة ولا اقولك خليك قاعد انا اصلا كنت ماشيه
,
, تاهبت لتذهب فامسك شادي يدها قائلاً: اديني فرصه واحده عموما رقمي معاكي اتمنى تكلميني ونحدد معاد نتغداء فيه سوء ونتعرف على بعض اكتر
, نزعت همس يده من يده بقوه وقالت: اسفه مبكلمش حد معرفهوش وتركته وذهبت
, وقف شادي ينظر لها ابتسم وقال: عنيده بس زي القمر
, عند فاديه ملك أرادت الهروب من اسألت فاديه فقالت: ماما انا هامشي دلوقتى واجيلك بكرا
, تاهبت لتذهب قالت فاديه بغضب: استنى هنا انا لسه مخلصتش كلامي
, دلفت همس وقالت مقاطعه: معلشي يا ملك انا هروح البيت٣ نقطة عايزه حاجه يا طنط
, ملك: استني هاجي معاكي واحتضنت امها وقبلتها من جبهتها وقالت: معلشي ياماما انا مطره اروح دلوقتى
, دلفت الفتيات الي المصعد الكهرباء وبعد قليل خرجت لتصتدم بجسم صلب شهقت قائلة: آسر فتركتهم همس خرجت مسرعه وجلست في السيارة
, آسر بغضب : انا بكلمك مبتردش ليه
, ملك بخوف امتزج بالسخريه : انا.. انا حره وقلتلك ميت مره ملكش دعوه بيا
, آسر: طب ممكن نتكلم شويه
, ملك: لا ممكن تبعد عشان امشي
, آسر: لا وهدي صوتك عشان الناس وجذبها من يدها وادخلها سيارته وقادها مسرعا الي الفيلا
, ٥٣ شرطة مائلة
, في مطعم٣ العلامة النجمية وصل مالك ومعه مكه وجلس كلا منهم علي مقعده طلب مالك الطعام لمكه وله كوب قهوة
, مالك:عارف انك زعلانه مني عشان مش مديكي وقتي
, قاطعته مكه قائلة:عارفه انك مشغول يا حبيبي مفيش مشكله٤ نقطةوبعدين كلها ايام ونبقا سوء
, مالك ابتسم قائلاً: يا عاقل انت يا قشطه
, مكه بمكر : هههه علي فكره انت بقيت سوقي ورخم اوي
, مالك:و**** ماشي يا ملبن ههههه
, مكه:رخم
, مالك:طب خلصي اكل عشان عاملك مفجأه
, مكه:ايه هي ؟
, مالك:يعني بزمتك لو قولت تبقا مفجأه
, مكه:لايا رخامه
, مالك:لا و**** طب مفيش مفجأه
, مكه:لا خلاص خلاص٤ نقطةانت عسل وكيوتي وحبيبي
, حاول كتم ضحكته ولاكن تعالت ضحكته عنوه عنه نظرت له بغضب فقال: اممم٥ نقطةفي حاجه
, مكه بضيق : مفيش٣ نقطة وهمست بصوت منخفض قالت: ايه دا هو جايبني يخرجني ولا ينكد عليا
, مالك: سمعتك علي فكره
, صمت مكه واكلت بغيظ وظل هو ينظر لها ويبتسم كاتم لضحكاته بعد قليل نظرت له فنظر أمامه واسطنع انه يشرب قهوته.
, في الفيلا وصل آسر ومعه ملك وصعد الي غرفته واغلق الباب والقها علي السرير وقال: عايزاني ابعد صح ٤ نقطة واسيبك فحالك صح٤ نقطة تمام جلس بجوارها ووضع يده علي خصرها وجذبها اليه وابعد خصله هاربه من شعرها وقال: هو حلو اوي بس انا قلتلك متفردهوش قدام حد غيري
, ملك اسدلت يده وهبت مسرعه وقالت: افتح الباب انا عايزه اخرج من هنا
, آسر وقف وضحك وقال: لو قدرتي تفتحيه اتفضلي
, اقترب منها وقال: انتي مش هتخرجي من هنا ابدا وابتسم وامسك خصله من شعرها ابتعدت عنه وقالت: ابعد عني و**** هصوت وضع
, اصبعه علي ثغرها وقال:هشششش٤ نقطةبحبك
, فجمدت ملك مكانها وظلت صامته وحاولت أخفاء ابتسامتها ولاكنها لم تستطع ابتعدت عنه وهربت الي المرحاض واحكمت غلق الباب وهي تضع يدها علي قلبها
, آسر: و**** طيب ياملك خليكي عندك بقا للصبح
, رن هاتفه ففتحه ليجب قائلاً:الو يا شوقي باشا
, شوقي: انا جبتلك كل حاجه عنه
, اسر:انا جاي حالا
, خرج من الغرفه ونسي ان يغلقها ونزل مسرعا وصعد سيارته وقادها لمكتب اللواؤ شوقي ويعتلي ثغره ابتسامة انتصار
, ٥١ شرطة مائلة
, في منزل مريم دلفت همس والقت حذاءها وجلست علي الاريكه بجوار مريم وقالت وهي تلوح بيدها: انسان حيوان ومتعجرف ومبيفهمش في الذوق
, مريم: مالك يابنتي في ايه مين ده الي مجننك كدا
, همس بحزن : و**** هما اتنين انا مش عارفه ايه اليوم دا ياربي قابلت اتنين استغفر**** العظيم انيل من بعض٤ نقطة كل واحد فيهم استاذ في الرخامه وقله الزوق
, مريم ضحكت علي طريقتها الطفوليه واردفت:طيب اهدي وفهميني
, همس: اولا قابلت شادي انسان معندوش ريحه الدم ولا الاخلاق وثانيا قابلت آسر بيه المتعجرف دا
, مريم رفعت حاجبيها قائله : قبيلتهم فين؟!
, همس: في المستشفى.. كنت مع ملك
, مريم: طيب وملك فين؟!
, همس: مع آسر انا استنيتها في العربيه لحد ما لقيت الغبي دا بياخدها في عربيته ومعرفش راحوا فين؟!
, مريم: انا مش فاهمه انتي مش طايقه آسر ليه معملكيش حاجه يابنتي
, همس: عشان الرجاله كلهم شبه بعض خاينين وكدابين وو٣ نقطةصمتت
, مريم: متخليش تجربه قديمه تاثر علي حياتك كلها
, همس نظرت لها بحزن وتهربت قائلة: انا داخله انام
, عند اللواء شوقي دلف اسر وطلب له كوب قهوه
, قال اسر: عامل ايه والبنت الشقيه الصغنونه اخبارها ايه
, شوقي:كله تمام٤ نقطةواضح انك كنت شاكك في نفس الشي اللي شكيت فيه لما قراءة ملف عبد الحميد.
, اسر:يعني هو فعلاً ابوه نفس الشخص
, شوقي:ايواا وشكله جاي ينتقم منكم٤ نقطةلو تحب اتصرف معاه انا بطرقتي معنديش مانع
, اسر:لا لا انا مش عايز احبسه٣ نقطةانا هتصرف بطريقتي
, شوقي:اسر مش عايزين مشاكل
, اسر:انت عارف اني مبحبش المشاكل
, شوقي: انا واثق انك هتحل الموضوع بذكاء بس لو احتجت حاجه انا زيك والدك تقدر تيجيلي في اي وقت.
, اسر: شكرا يا سيت اللواء
, اخذ اسر الملف وكاد يرحل ولاكن اللواء شوقي اصر علي بقاءه حتي ينتهي من مشروبه. فخرج بعد عدت دقايق وقاد سيارته للشركه.
, ٥٢ شرطة مائلة
, في المطعم مكه: هي دي المفجاه بجد حرام عليك
, مالك: ايه مش عجباكي خلاص يا ستي بكرا كله ليكي
, مكه: لا الهديه عجبتني بس طبعاً دي مش مفجاه ما انا عارفه ان احنا هنتجوز بعد الامتحانات ايه الجديد في كدا
, مالك: دي مش المفجاه كلها انا بصراحه رجعت في كلامي خليها في وقتها احسن
, مكه: ليه طب قولي هي ايه بس
, مالك:كنا هنسافر بس افتكرت حاجه مهمه في الشغل مش هينفع دلوقتي خالص
, مكه بحزن:طب خلاص يلا نروح
, مالك:حاضر
, اقتربت الساعه من الثامنه في منزل مريم دلفت ملك وجدت همس ومريم علي مائدة الطعام قالت همس: حبيبتي كنتي فين
, ملك: مش قادره اتكلم دلوقتي هدخل انام شويه
, مريم: طيب يا حبيبتي مش تاكلي الاول
, ملك: لا مليش نفس
, دلفت ملك الي غرفتها قالت همس لمريم: اكيد الحيوان دا دايقها
, مريم: يابنتي سيبي الراجل فحاله وقوليلي شادي قالك ايه
, همس: رجعنا للسيره دي تاني انا اقوم انام احسن
, مريم: احكيلي والا هموتك انهردا
, همس: امري لله وحكت لها ماحدث
, مريم: ههههه يا بنتي هو قال حاجه عنده حق اديله فرصه وانتي كمان محتاجه الفرصه دي
, همس: ماهو٣ نقطة اصل
, مريم: لا اصل ولا فصل معاكي رقمه كلميه واتقابلو واديه فرصه يمكن يخطبك وتتعرفو علي بعض في الوقت دا
, همس بضيق: يوووه هفكر
, مريم: فكري ياختي فكري بس قومي بقا انا هلم الاكل وانتي عليكي الاطباق
, في منزل مازن رن هاتفه امسكه بضيق وجد رثم غريب قال:يوووه٣ نقطةاكيد دا الحيوان اللي عايز يقابلك٤ نقطةهو غبي اوي ولا بيخطط لحاجه انا مش فاهمها٣ نقطةعلي كل حال انا لازم اقابله يمكن يفيدني فعلاً.
, اجاب قائلاً:الو مين معايا؟!
, ضحك ضحكات شريره :هههه واردف:دائما مستعجل يا رجل القانون٤ نقطةكل خير متقلقش نسيت اقولك هتقابلني الساعه كام
, مازن:هو انت
, قال:اه انا بكرا الساعه عشره باليل تكون في المكان اللي قولتلك عليه
, مازن:ايوا بس العنوان دا بتاع مخزن مهجور
, قال:هههههه لا شغل محامين صح لحقت تتحرا عن المكان٣ نقطةكنت بقيت ظابط احسن والنبي
, تنفع
, مازن:الموضوعدا مش محتاج محامي اي واحد كان لازم يعرف هو رايح فين وخصوصا بالتعليمات بتاعك دي..حاجه تقلق اي حد
, قال:تؤ مش اي حد هيعمل كده دي طريقه حد شكاك زي اسر بيه النجار
, مازن: انت تعرفه
, قال:عز المعرفه لما تيجي بكرا هتعرف كل حاجه وهتفهم انا اعرفكم منين سلام يا..يا مازن
, في الفيلا تحديدا في غرفة ندي دلفت مكه قائلة
, مكه: انتي لسه نايمه قومي
, ندي: عايزه ايه؟!
, مكه: هنروح عند ماما سوء انتي نسيتي
, ندي ضربت جبهتها قائلة: اه نسيت٤ نقطة يلا ثواني واكون جاهزه
, محمد: انا بحبك يا ندي بحبك اوي٤ نقطةمش قادر اتخيل حياتي بعيد عنك أبداً. تقبلي تتجوزيني.

السادس


في الفيلا تحديدا في غرفة ندي دلفت مكه قائلة
, مكه: انتي لسه نايمه قومي
, ندي: عايزه ايه؟!
, مكه: هنروح عند ماما سوء انتي نسيتي
, ندي ضربت جبهتها قائلة: اه نسيت٤ نقطة يلا ثواني واكون جاهزه
, محمد: انا بحبك يا ندي بحبك اوي٤ نقطةمش قادر اتخيل حياتي بعيد عنك أبداً. تقبلي تتجوزيني.
, قال هذه الكلمات ونظر لنفسه في المرأة زفر بقوه وعدل ثيابه وأردف: هقولها كدا٣ نقطةايوا هقولها ولازم اقولها حالا مش هسيبها تضيع من ايدي
, خرج من غرفته واوصد الباب تحرك ببطء وهو يفرق في يده من شده توتره وجد مكه وندي ينزلان من علي الدرج قال:ندي٣ نقطةلو سمحتي ممكن نتكلم شويه
, ندي نظرت لمكه التي تنظر لهم باهتمام وتوزع نظراتها بينهم فقالت ندي لمحمد: معلش يا
, محمد انا مستعجله دلوقتي لما ارجع ممكن نتكلم
, هز راسه بنعم وابتسم بادلته الابتسامه ونزلت من علي الدرج بينما اشارة مكه لمحمد -باي-
, ابتسم محمد واشار لها ونزلت هي الاخري
, صعدت ندي السياره وبعدها مكه وقادت للمستشفى.
, دلف محمد لغرفته والقي جسده علي الفراش
, في المستشفى
, فاديه: انا مش فاهمه يا امينه انتي في حاجه عرفاها ومخبيه عليا٤ نقطةليه مخلتيش ملك تقولي اللي حصل
, أمينه: لا ياحبيبتي انا اقدر اخبي عليكي حاجه
, فاديه:حاسه انك عارفه المشكله اللي بين الولاد ومش راضيه تقولي
, امينه: لا..انا هخبي عليكي ليه
, دلفت مكه وندي احتضنة مكه والدتها وأمينه وكذالك فعلت ندي
, جلست مكه بجوار امها وقالت: عامله ايه دلوقتي يا حبيبتي
, فاديه: الحمد**** يا حبيبتي دلوقتى احسن
, أمينه: عامله ايه يا ندى
, ندي: كويسه الحمد**** يا ماما
, في منزل مريم تجلس ملك في غرفتها علي السرير عاقدة ذراعاها على قدميها ضامة إياهم على صدرها تسند ذقنها عليها تذكرت آسر ابتسمت وقالت لنفسها: ملك فوقي متخليش آسر يضحك عليكي
, نهضت مسرعه وخرجت للجلوس مع مريم وهمس في الليفنج
, مريم: ملك انتي كنتي بتعيطي
, ملك بحزن: لا مفيش حاجه انا بس ماما وحشتني
, مريم: و**** علي فكره انا فاهماكي اكتر من نفسك٣ نقطةوبعدين لحقت توحشك انتي كنتي لسه عندها٣ نقطةمش بتعرفي تكدبي ها
, ملك ابتسمت : صدقيني مفيش حاجه
, همس: طيب يا حبيبتي قوليلي بس انتي عملتي ايه مع آسر
, ملك: مفيش كان بيحاول يصالحني وقعدنا اتكلمنا شويه بس دا بعده
, مريم: انا مش عارفه اي دا ياربي **** رزقني باتنين عبط واحده مش عايزه تقابل واحد وعايشه علي ذكره قديمه والتانيه عايزه تخلي حبيبها يندم لحد ما هيضيع من ايديها
, ملك وهمس ضحكم علي طريقه مريم الطفوليه
, همس: بس ياهانم وقوليلي عملتي ايه في تدريبك
, ملك: سوري يا حبيبتي نسيت اسالك اتعينتي في الشركه
, همس:ههههه انتي نسيتي يا بنتي ما هيا قالتلك٣ نقطةوكمان اتحيلت عليكي تروحي الشركه معاه
, ملك: اه..سوري نسيت
, مريم: عموما يا بنات لسه التدريب مخلصش٣ نقطةبس مش طايقه البنت اللي اسمها ريهام دي
, ملك:**** معاكي يا مريومه
, همس نظرت لملك قائلة: انا في حاجه شغلي دماغي في موضوعك يا ملك
, ملك عقدت حاجبيها قائله: ايه يا بنتي؟!
, همس: هي مش الوصيه دي كان فيها آسر ومالك يعني مالك ممكن هو كمان يكون مبيحبش مكه
, ٥٣ شرطة مائلة
, في فيلا اسر تحديدا في مكتبه انتهاء من الملف أغلقه وزفر بقوه تذكر ملك وابتسم امسك هاتفه واتصل علي ملك ولاكنها لا تجيب كلما رن عليها قال لنفسه: ماشي يا ملك بس لسه مفهمتيش انك مستحيل تهربي مني.
, حمل المفاتيح واتجه الي الفيلا وبعد فتره وصل آسر دلف الي غرفته ولم يجد ملك فعلم انها ذهبت الي بيت مريم وضع يده في شعره وحركها لبرهه
, قائلاً: انا غبي نسيت اقفل عليها
, خرج من الغرفه واتجه مسرعا الي المستشفى
, في منزل مريم
, ملك: تؤ تؤ٣ نقطة لا يا بنتي مستحيل مالك يختلف عن آسر
, همس: ازاي يعني مش فاهمه
, ملك: مالك بيحب مكه من زمان واحنا في امريكا وكل يوم كان بيتكلم يطمن عليها ومصدق انها رجعت عشان يتجوزها
, اما آسر عمره ماقالي اي كلمه حلوه من واحنا عيال صغيرين
, همس: انتي طيبه وطيبتك دي الي ودتك في دهيه
, ملك: هههههه ليه يعني
, همس: انتي قلتي ان اليوم الي آسر طلب يتجوزك فيه هو نفس اليوم الي مالك عمل نفس الحكايه مع مكه بيتهيقلي انها مش صدفه
, مريم:يابنتي حرام عليكي ممكن فعلا تكون صدفه مش شرط يكونوا متفقين سوء
, ملك: ايوا يابنتي وبعدين مالك طيب هو اي نعم عينه زيغه بس طيب ولم نفسه لما هي رجعت
, همس: و**** انتو ال طيبين مش فاهمين ان الرجاله كلهم زي بعض
, مريم:بت اسكتي وخلي عوقدك دي بعيد عننا
, قطع حديثهم صوت جرز الباب قامت مريم لتفتح وجدت شاب يحمل بوكيه ورد
, الشاب : حضرتك الانسه ملك
, مريم: لا انا مريم صحبتها
, الشاب: طيب يا فندم الورد دا عشان الانسه ملك
, اخذت مريم الورد منه وكتبت اسمها في ورقه الاستلام ذهبت الي ملك قائلة: شوفتي
, انك ظالمه آسر بعتلك ورد
, ملك اخذت منها الورد ونظرت بالكارت وجدت آسر كاتب <<انا اسف با قلبي اوعدك مش هتتكرر تاني بس ارجعيلي >> وواضع الامضاء الخاص به
, قالت مكه : و**** هو فاكر انو هيضحك عليا بالورد دا
, القت الورد علي المقعد ودلفت الي غرفتها واسندت الباب بظهرها وظلت تبكي
, ٥٢ شرطة مائلة
, عند محمد سمع صوت باب غرفة ندي فخرج مسرعا وندها عليها فوفقت أمام غرفتها وووقف أمامها قائلاً: حمد لله علي سلامتك
, ندي:**** يسلمك٤ نقطةكنت عايز تقولي حاجه انا سمعاك يا محمد
, محمد:بصراحه انا بحبك٣ نقطةبحبك اوي تقبلي تتجوزيني
, نظرت له بضيق وقالت:محمد٣ نقطةأنا٤ نقطةانا مش مستعده لتجربه جديده دلوقتي٣ نقطةمش هقدر عن ازنك
, استيقظ محمد وهب من فراشه قائلاً:الحمد**** ٣ نقطةكان حلم
, دلف للمرحاض غسل وجهه وبعد دقائق وقف في شرفته
, في المستشفى وصل آسر دلف الي غرفت فاديه وقبل جبهتها قائلاً: عامله ايه دلوقتي يا ماما
, فاديه: الحمد**** بخير
, جلس آسر بجوارها علي السرير بعدما القي التحيه علي الجميع وامسك يدها
, فاديه: انا عايزه اتكلم معاك في حاجه يابني
, آسر ابتسم وأردف : طبعا ياحبيبتي اتفضلي
, فاديه بحزن: ملك زعلانه منك ليه يا اسر؟!
, آسر: ياحبيبتي مفيش حاجه هي بس بتدلع شويه عايزه تشوف هي غاليه عندي قد ايه وقبل يدها وأردف: خلي بالك انتي بس من نفسك وخلي الموضوع دا عليا انا هعرف اصالحها
, فاديه: ايوا بس هي٣ نقطة
, آسر: ايه يا ماما انتي مش واثقه في ابنك ولا ايه
, فاديه ربتت علي يده قائلة: لا طبعا يا حبيبي واثقه فيك
, آسر: طيب يا حبيبتي انا هروح اشوف الدكتور شادي واشوف هنخرج امته
, فاديه: طيب ياحبيبي
, خرج اسر من الغرفه وزفر بقوه وهو يضع يده علي قلبه بعد دقائق دلف مكتب شادي وجلس امامه قائلاً
, اسر:سلام عليكم
, شادي:وعليكم السلام٣ نقطةكويس انك جيت دلوقتي انا كنت لسه هروح حالا
, اسر:طب طمني ماما عامله ايه دلوقتي
, شادي: متقلقش يا آسر الضغط وطي وتقدر تخرج كمان يومين كدا علي ما الحاله تستقر٣ نقطةلازم اتابعها بس بلاش تعرضوه لضغط عصبي والا مش هينفع تيجي البيت٤ نقطةلو في خطوره علي صحتها
, آسر: تمام بس العلاج الطبيعي
, شادي: احنا فعلاً عملنا جلست العلاج الطبيعي وطول ماهي هنا هنعملها وان شاء**** لما تروح بالسلامه هبعتلها دكتور العلاج طبيعي يتابع معاها في البيت
, آسر: طيب يا شادي العلاج الطبيعي دا بياخد وقت طويل
, شادي: و**** هو ملوش وقت محدد علي حسب استجابه المريض يعني بتاخد من اسبوعين لشهر دي المرحله الاولي وفي مرحله تانيه وان شاء**** مش هنطول ولا حاجه المدام باين عليها انها عايزه تمشي انهردا قبل بكره
, وقف آسر وسلم علي شادي قائلا: شكراً يا شادي واتمني ميطولش
, شادي: علي ايه دا شغلي ومتقلقلش هعمل كل الي اقدر عليه.
, ٥٣ شرطة مائلة
, في غرفه فاديه انهت مكه مكالكتها مع مالك وهبت واقفه وقالت: معلشي يا ماما انا همشي
, فاديه: طيب يا حبيبتي استني آسر علي ما يجي
, ومتنسيش تروحي لختك اكيد هي عند مريم
, مكه: حاضر٣ نقطةبكرا ان شاء**** هروحلها
, دلف آسر الي الغرفه
, أمينه: الدكتور قالك ايه
, آسر: قال ممكن تخرج كمان يومين ايه يا بنات انتو ماشين ولا ايه؟!
, ندي: اانت مش هتيجي
, آسر: لا هاجي بس استنونيني في العربيه عايز ماما في حاجه وهنزلكم
, مكه: تمام
, خرجت مكه وندي من الغرفة واوصد آسر الباب في الممر قالت مكه لندي:ماشي يا آسر بتطردنا عشان تعرف تقول لماما سبب انفصالك انت وملك
, ندى:استني بس انتي بتقولي انفصال آسر وملك وماما كمان بتقول كدا هو ايه اللي بيحصل
, مكه:اه هو انتي متعرفيش ماانتي عايشه معانا كانك مش معانا اصلا
, ندي: تو تو تو في البيت دا كل واحد في حاله كل واحد عايش مع نفسه وبعدين محمد مقليش حاجه زي دي
, مكه: مش عارفه ممكن ميعرفش الموضوع
, ندي: طيب تعالي نكمل كلامنا في العربيه
, عند آسر في الغرفه قال لفاديه: انا كنت عايزك عشان اقولك الدكتور قال ايه بالظبط مكنش ينفع اكلمك وهما موجودين
, فاديه: ايه يا آسر قلقتني
, آسر: لا متقلقيش هو قالي أنك بدأتى جلسات العلاج الطبيعي وانك ممكن تخرجي كمان يومين وهتكملي جلساتك في البيت
, فاديه: طيب ياحبيبي ما انتي لسه قايل كدا٣ نقطةقول اللي انت عايزه متقلقش
, آسر: بصي بصراحه انا مش عارف ابداء ازاي ٣ نقطة بس انا اتعلمت من القصه الي احنا عشناها ان حبل الكدب قصير٤ نقطة عشان كدا قلت لمالك يقول لمكه وانا المفروض اقول لملك٣ نقطة بس مش قادر اقولها وخصوصا في الظروف دي
, فاديه: انا هقولها انا يا حبيبي٣ نقطةلما تيجي بكرا
, ٥٣ شرطة مائلة
, في منزل مريم دلفت ملك لتأخذ شور وبعد فتره دلفت الي غرفتها وفكرت في كلام همس ولاكنها تترد في تصديق كلامها فهيا تعلم مدي حب مالك لمكه ظلت جالسه علي الفراش تفكر
, عند آسر خرج من المستشفى
, آسر: تعالو معايا في العربيه وانا هبعت السواق ياخد عربيتك يا ندي
, ندي: اوكي
, بعد دقائق وصل آسر للفيلا وجد مالك ينظرهم علي المقعد في الحديقه هب واقف عندما عادوا
, تبادلوا النظرات ففهم اسر انه يريد مكه واحدها
, اسر:يلا يا ندي اطلعي اوضتك يا حبيبي
, صعد كلا منهم لغرفته بينما محمد دلف عندما راهم
, مالك: حمدلله علي السلامة اتاخرتي ليه
, مكه: انا متاخرتش كلمتني وجيت علي طول وبعدين ما انا قلتلك ان آسر معانا
, مالك: طيب استنيني في اوضتك هنكمل كلامنا فوق
, مكه: حاضر
, في غرفه آسر وقف في الشرفه يفكر في ملك وماذا سيفعل مع حوريته المجنونه والعنيده وقرر معاوده الاتصال بها مره أخرى ولاكن لم تجيب فترك هاتفه ودلف ليأخذ شور يريح اعصابه.
, بينما عند محمد ظل يتحرك ذهلبا وايابا يخاطب نفسه قائلاً:هتقولها ولا لا٤ نقطةنظر في ساعته وجدها الحاديه عشر جلس علي طرف الفراش وظل يفكر
, في غرفه مكه قالت
, مكه: ها يا سيدي عايز نتخانق ولا ايه
, مالك: لا في حاجه مهمه جدا لازم تعرفيها
, مكه: في ايه يا مالك قلقتني كده٣ نقطةوالصبح كان فيك حاجه غريبه كانك مخبي حاجه٣ نقطةوالغداء كان حچه عشان تقولها
, مالك: طيب قوليلي الاول ماما فاديه عامله ايه دلوقتي
, مكه: كويسه الحمد**** والدكتور قال ممكن تخرج كمان يومين قولي انت بقا في ايه
, مالك تنهد تنهيده قويه عله يخرج بها الحمل الثقيل من علي كتفيه وقال : انا مش عارف ابداء منين بصي هو في خبرين واحد حلو وواحد وحش
, مكه: انا كده قلقت اكتر من الاول قول اي حاجه
, مالك: في حاجه مينفعش تستخبا عليكي وخصوصاً ان ماما هتخرج كمان يومين
, نظرت له مكه وهي تعقد حاجبيه ومالك ينظر لها ولاكن لا يعلم كيف يقول لها هذا الخبر فعلم ان حقا خوف آسر وقلقه علي ملك شي طبيعا وخاصه مع كل هذا الحب
, مالك: ماما لما حصل ارتفاع في الضغط حصل معاها٥ نقطة مضاعفات٣ نقطةواا٣ نقطةللأسف حصل شلل نصفي والدكتور قال انها هتتعالج بالعلاج الطبيعي وخصوصا انها كانت فضلت فتره راقده
, مكه وضعت يدها علي فمها من هول ما تسمع والدموع تملأ عينيها قالت ببكاء : ايه الكلام اللي انت بتقوله دا
, ضمها مالك في احضانه وربت علي كتفيها وقال: حبيبتي انا مكنتش عايز اقولك بس انتي كان لازم تعرفي
, مكه: ازاي ماما تخبي حاجه زي دي٤ نقطةلا لا مستحيل ماما يحصل معاها كدا
, مالك: كانت خايفه من رد فعلكم واكيد مكنتش عايزه اي نظرت شفقه من حد
, مكه:شفقه ايه انا بنتها٣ نقطةفاهم يعني ايه يعني هي كل حاجه في حياتي٣ نقطةانا رايحه عندها
, مالك:استني يا مجنونه انتي رايحه فين الوقت اتاخر٣ نقطةبكرا هنروحلها سوء
, ٥٣ شرطة مائلة
, في غرفة ندي إنتهت من تبديل ثيابها وتذكرت ان محمد كان يريد اخبارها شئ ما ترددت في الذهاب اليه لاتعرف ماذا تفعل؟! خرجت من غرفتها واوصدت الباب جيداً وقفت أمام غرفة محمد وكادت تطرق الباب ولاكن انزلت يدها واستدارت لتعود فتح الباب ونظر اليها وابتسم
, قائلاً:ندي
, استدارت ونظرت له قائلة:انااا..كنت
, محمد:انا كنت جايلك..
, ندي:كنت عايز تقول ايه
, محمد تلعثم وخشي ان يخبرها حبه فينكسر قلبه ويحدث ما يخشاه وتضيع من يده حبيبته ظل صامت قالت ندي
, ندي:في ايه ساكت ليه؟!٣ نقطةكنت عايز ايه يا محمد
, محمد:هااا٣ نقطةاااا ينفع نخرج بكرا سوء
, ندي ابتسمت وهزت رأسها بنعم واردفت:كل دا علشان تقولي كدا عموماً ماشي موافقه نخرج سوء بس هنتعشاء في مكان حلو زي الظره اللي فاتت
, محمد:من عيوني
, ندي ابتسمت وقالت في نفسها:تسلم عيونك
, محمد:تصبحي علي خير
, ندي:وانت من اهله٣ نقطةعن اذنك
, ذهبت ندي وظل ينظر لها حتي دلفت غرفتها فاوصد الباب ودلف هو الاخر
, في غرفة ملك دلفت مريم وقالت: ممكن نتكلم شويه
, ملك هزت راسها بنعم
, جلست مريم بجوار ملك علي السرير وقالت: انا مش عارفه لو هتستحملي الكلام الي هقوله في الوقت دا ولا لا بس لازم نتكلم بعد كلام همس الاهبل دا
, ملك: متقلقيش انا مصدقتهاش انا بثق في مالك اكتر من آسر٣ نقطةلاني انا شفت قصه حبهم قدام عيوني٣ نقطة اما اسر ميعرفش الحب اصلا لان اللي بيحب مبيعزبش اللي بيحبه
, مريم: صدقيني انتي بتحبيه وهتفضلي تحبيه وبتعذبيه وبتعذبي نفسك كمان
, ملك: الي آسر عمله هو بابا مش سهل عليا اني استوعبه اصلا بس ال عمله آسر لما رمالي الدبله دبحني بالبطئ
, مريم: بس انتي لازم تديه فرصه تانيه عشانك وعشانه
, ملك: دا بقا مستحيل يحصل
, مريم: علي الاقل اسمعيه واديه فرصه يدافع عن نفسه
, ملك: انا مش عارفه ليه حاسه ان آسر هو الي قالك تقوليلى الكلام دا
, مريم: متظلميش آسر عشان عرفتي اني بشتغل معاهم في الشركه انا كل شغلي مع مالك ومالك نفسه مبيقعدش في الشركه كتير
, ملك: نفسي اعرف اديه فرصه زي مابتقولي بس كل ما بشوفه قدامي بفتكره وهو متعصب وبيرميلي الدبله كدا كاني ملقيش قيمه عنده٣ نقطةوطبعا بابا اللي رخصني كدا
, مريم: يمكن هرب من مواجهته ليكي بس للأسف ثببتله في حياته مشكله اكبر من الي كان بيهرب منها
, نظرت لها ملك وظلت صامته
, ٥٣ شرطة مائلة
, في صباح اليوم التالي استيقظ آسر ونظر في هاتفه وجد اثني عشر مكالمه من سحر تنهد تنهيده قويه وارتداء ملابسه قميص ابيض وبدله زرقاء وحذاء ازرق وذهب الي الشركه
, في نفس الوقت في غرفت مالك استيقظ ودلف ليأخذ شور وارتداء ملابسه ودلف الي غرفه مكه ليطمئن عليها وبعد فتره دلف الي ندي ولاكنه وجدها نائمه فلم يرد ازعاجها وخرج من المنزل واتجه الي عمله
, في غرفه محمد يجلس علي السرير ممددا جسده لم يغفل يفكر فيها طيله ليله نظر في ساعة اليد الخاصه به وبعدها ارتداء ملابسه و نزل مسرعا اتجه الي الشركه
, في منزل سحر تعاود الاتصال با آسر ولاكنه اغلق هاتفه
, فالقت هاتفها علي السرير
, في نفس الوقت في منزل مريم استيقظت ملك وخرجت من الغرفه وجددت مريم قالت: مريم انتي رايحه الشركه
, مريم: اكيد طبعا ماتيجي معايا
, ملك: لا انا واخده اجاره وبعدين مش عايزه اشوف آسر
, مريم: انا مقولتش تيجي تشتغلي انا بقول تيجي تقعدي معايا ومتقلقيش آسر مبيجيش مكتب مالك واحيانا مبيجيش الشركه اصلا
, ملك: انتي متاكده.. طيب استني هلبس واجي معاكي
, مريم: ماشي بس متتاخريش مالك زمانه وصل الشركه
, بعد قليل وصلت الفتيات للشركه وكانت ملك معها مريم كانت تضحك نظرت امامها وجدت آسر يقف أمام مكتبه مع فتاه لايظهر من ملامحها سوء ظهرها تضع يدها علي كتفه

السابع


بعد قليل وصلت الفتيات للشركه وكانت ملك معها مريم تضحك نظرت امامها وجدت آسر يقف أمام مكتبه مع فتاه لايظهر من ملامحها سوء ظهرها تضع يدها علي كتف ظلت واقفه تنظر لهم برهه قليله والدموع في عينيها ثم ذهبت مسرعه الي المصعد وخرجت من الشركه ذهبت مريم خلفها مسرعه ولاكنها لم تستطيع ان تحلق بها فنزلت من علي الدرج
, آسر انزل يدها قائلاً بضيق:بقولك ايه يا سحر انا مش فاضي٣ نقطةلو سمحتي اتفضلي عشان ورايا شغل
, سحر: آسر انت ليه بتعمل معايا كدا انا بحبك
, آسر: موضوعنا انتهي من زمان٣ نقطةعن ازنك
, دلف اسر وذهبت سحر زفرت بضيق
, عادت مريم بضيق ولامت نفسها قائلة: كان لازم تجيبيها دلوقتي..اهي المشكله اتعقدت أكتر هتعملي ايه دلوقتي يا مريم
, دلفت المصعد وبعد قليل جلست علي مكتبها تحاول الاتصال ب ملك لاكن لا فائدة لم تجيب
, اما في منزل مريم دلفت ملك وهي تبكي شعرت أن الأرض تلتف بها ولم تستطيع حمل قدميها دلفت الي غرفتها وسقطت جاسية على الأرض عاقدة ذراعاها على قدميها ضامة إياهم على صدرها سانده ظهرها علي الباب وظلت تبكي بحرقه شديده
, في مكتب مريم تكرر اتصالها ب ملك عاد مالك ودلف الي مكتبه ودلفت مريم خلفه وضعت الاوراق التي طلبها وكادت تذهب قال مالك
, مالك: مالك يا بنتي؟! في ايه
, مريم:مفيش
, مالك: شكلك بيقول ان في حاجه!
, مريم اخبرته ماحدث
, مالك: أكيد سحر٣ نقطة بس جات هنا ليه
, مريم: مش عارفه.. انا قلقانه علي ملك
, مالك: طيب خلاص انا هسال آسر بس انتي حاولي تكلمي ملك تاني٤ نقطةيكمن ترد
, مريم:لو مردتش هروحلها البيت
, مالك:ماشي
, في منزل رنا دلفت الي غرفة والدتها وحملت الحقائب ونزلت مسرعه وضعتهم في -التاكسي-
, وصعدت مره اخرى لتصتحب والدتها للاسفل
, بعد دقائق من تحرك -التاكسي- تذكرت رنا ما حدث في مكتب اسر << اسفة خربتي حياتي وبتقوليلي اسفه٣ نقطةانتي خونتي ثقتي فيكي يا رنا.. قسم ب**** لولا باباكي **** يرحمه ساعدني كتير انا كنت قتلتك انتي والكللابب اللي معاكي بأيدي٣ نقطةمش عايز اشوف وشك تاني والكللابب دول انا ليا صرفه معاهم >>
, قالت لنفسها: معاك حق تزعل يا اسر وتقتلني كمان لو حبيت٤ نقطةعارفه انو صعب تسامحني او تفهم اني كنت مجبوره اعمل كده٣ نقطةبس اوعدك اني هثبتلك كل دا اول ما اطمن علي ماما٣ نقطةهصلح كل اللي عملته اوعدك اني مش هخيب ظنك فيا.
, ٥٢ شرطة مائلة
, في نفس الوقت في مكتب آسر تنهد تنهيده قويه قائلاً: ماشي يا سحر شكلي هتعب معاكي الفترة دي لحد ما تفهمي اني مستحيل ارجعلك قطع تفكيره دخول مالك
, مالك:ايه يابني الي حصل دا سحر كانت هنا ليه؟!
, آسر رفع حاجبيه قائلاً: انت عرفت منين ان سحر كانت هنا
, مالك:مريم الي قالتلي
, آسر: مريم وهي عرفت منين
, مالك: مريم شفتك هي وملك وملك روحت بسرعه اول ما شفتكم٣ نقطةاكيد زعلت وفهمت غلط
, آسر:ملك
, مالك: اه وزمانها فاكره ان بينك وبنها حاجه ومريم حاولت تكلمها بس مردتش عليها راحت لها علي البيت تقريبا٤ نقطةاه من الحق اليوم اللي كانت رنا عايزاك كانت عايزه ايه
, آسر: انت لسه فاكر
, مالك: اكيد طلع لها علاقه بالموضوع فعلاً زي ما قولتلك
, آسر: ايوا انا كنت عارف من قبل ما تيجي تقولي٣ نقطة شفت كل حاجه في الفيديو٤ نقطة وندي اختك شافت سحر ورنا ومازن مع بعض في مطعم
, مالك: ايوا كدا زبطت رنا قالت لمازن وهو خطط هو وسحر وطبعاً بمسعدت رنا وصلوا للدليل
, آسر: بس الي انا مستغربه رنا مصلحتها ايه في موضوع زي دا و مازن٣ نقطة طب سحر هترجعلي رنا بقا استفادت ايه لما عملت كدا
, مالك: بس فيديو ايه اللي بتتكلم عنه
, آسر: انا عندي فكره كدا تعالا انهارده الفيلا بتاعي باليل وانا هقولك انا دلوقتي لازم اروح لملك
, مالك:تمام ٤ نقطة وضح سوء التفاهم الي حصل انهردا وانا هروح المستشفى وابقي اجي علي الفيلا
, في منزل مريم دلفت الي غرفه ملك وجدتها علي السرير جلست بجوارها واحتنضتها قائلة:هششش٤ نقطة بس ياحبيبتي لما انتي بتحبيه كدا متديلوش فرصه تانيه ليه
, ملك مسحت دموعها وقالت: خلاص الموضوع إنتهاء علي كدا هو الي اختار
, مريم: بس انتي فاهمه غلط دي البنت الي كان خاطبها قبل مانتي تيجي
, ملك: سحر دي سحر
, مريم: ايو هي
, ملك: وراحتله ليه اكيد رجعوا لبعض
, مريم: بصراحه انا مش عارفه بس مينفعش تظلميه يا حبيبتي ممكن تكون هي الي راحتله وهو طردها
, قاطعهم صوت الجرز ذهبت مريم وفتحت الباب
, مريم: آسر ازيك
, آسر:كويس ملك هنا؟!
, مريم: هنا اتفضل ادخل
, دلف آسر وملك خرجت مسرعه من غرفتها وظلت واقفه علي بعد خطواط منه تنظر له نظرات عتاب وغضب وخوف وغيره وهو ينظر لها ولاكن لا يعلم كيف يبداء تركتهم مريم ونزلت من المنزل وتوجهت للشركه.
, في الفيلا دلف مكه لغرفت ندي وايقظتها وظلت ندي تفكر مره أخرى في حديثها مع محمد ونظراتها المفهومه بالنسبه لها قطع تفكيرها صوت مكه
, ندي: كنتى بتقولى حاجه؟!
, مكه: انتي مش معايا اصلا مالك يابنتي في ايه
, ندي: حاسه ان محمد بيحبني بس انا مش عايزه ادخل في علاقه جديده
, مكه احتضنتها وقالت: وفيها ايه لما تبداي علاقه جديده ومحمد طيب٣ نقطة اينعم منعرفوش غير من فتره قليله٣ نقطةبس هو اخويا وانا واثقه من اخلاقه وطيبته
, ندي: انا عارفه كل دا كويس وشايفه محمد وطريقته معايا اللي مش بتدل غير علي الحب٣ نقطةبس المشكله فيا انا
, مكه: طب خلاص جربي اديله فرصه وانتي كمان محتاجها اكتر منه
, ٥٢ شرطة مائلة
, في نفس الوقت في منزل مريم قال
, آسر: ممكن نتكلم شويه
, ملك اشارت له وقالت: اتفضل انا سمعاك
, آسر: انا جيت عشان اقولك ان٣ نقطة البنت اللي كانت واقفه معايا دي سحر ومفيش بنا حاجه
, ملك: و**** طب وانا مالي انا٤ نقطة احنا كمان مفيش بنا حاجه عشان تقولي وانا مش مهتمه بالموضوع اصلا
, آسر: بطلي عند بقا انتي لو الموضوع مش همك زي مابتقولي مكنتيش مشيتي من الشركه٣ نقطةوجيتي هنا تعيطي باين عليكي علي فكره
, ملك صمتت لبرهة وبعدها قالت :عن ازنك انا عايزه انام
, وقبل ان تدلف الي غرفتها اقترب آسر بسرعه وامسك يدها وقال: انا اسف مش هعمل كده تاني علشان خاطري سامحيني بقاا
, ملك: الي انت بتعمله دا مش كفايه لازم تتعذب علي قد ما جرحتني ٣ نقطة عذابك لازم يكون نفس عذابي
, اسر بحده : يعني انتي فاكره لما بتعملي كده انا بتعذب لوحدي ما انتي بتتعذبي معايا
, اسدلت يده عنها واشارت الي نفسها واكملت: انت عارف انا حسيت بإيه انا حاسيت اني انا للبيع مجرد واحده طلبت تتجوزها عشان الميراث وبس٣ نقطةمستحيل يا اسر تحس الي انا حاساه
, تركته ودلفت الي غرفتها واغلقت الباب والقت نفسها علي السرير دفنت وجهها بالوساده وظلت تبكي
, آسر خرج من المنزل مسرعا واتجه للشركه
, في المستشفى
, فاديه: يعني هخرج بكره يا دكتور
, شادي: ايوا يا فاديه هانم ان شاء **** هتخرجي بكره٣ نقطةبس لو الحاله فضلت مستقره كدا
, أمينه:يارب يابني٣ نقطةان شاء**** هتفضل كويسه
, رن هاتف شادي استاذن منهم وخرج من الغرفه
, شادي:الو مين معايا؟!
, -: توقع انت كده
, شادي: مش عارف..همس
, همس: ايو انا بص انا هتعشاء معاك انهردا انا هديك فرصه بس اصدقاء وبس.
, شادي:تمام وانا موافق وجاهز من دلوقتي لو تحبي
, في الغرفه
, أمينه: هتقولي لملك ازاي انتي محتاجه وقت
, فاديه: رني علي آسر
, دلف مالك وقال في ايه يا حبيبتي عايزه آسر ليه
, فاديه: عايزه اقوله ان ملك مجتش وانا هخرج بكرا
, مالك: مش فاهم
, فاديه: عايزه اقولها حالتي بالظبط عشان متفكرش اني كدبت عليها وتزعل
, مالك: طيب ياحبيبتي ممكن تيجي انهاردة تشوفك
, ٥١ شرطة مائلة
, في تمام الرابعه في فيلا آسر يجلس علي مقعد اماما البسين يتذكر حديثه مع ملك ويلوم نفسه علي ما حدث دلف مالك قائلاً: انا اسف اتاخرت عليك
, آسر: لا انا الي جيت بدري ماما فاديه عامله ايه
, مالك: كويسه وهتخرج بكره
, آسر رفع حاجبيه قائلاً: ايه بكره؟!
, مالك: ايو بكره هتخلص الجلسه وتخرج
, آسر: هي ملك مرحتش هناك
, مالك: لا ماما فاديه مقلتلهاش حاجه بس هي اكيد هتروح بكره تطمن عليها
, آسر تنهد تنهيده قويه وقال: ماشي
, مالك: قولي بقا ايه الي في دماغك وليه سبت رنا من غير ما تعملها حاجه
, آسر: بص في خطه كدا انا هقرب من سحر لحد ما اعرف مين الشخص اللي راح لملك
, مالك: مش فاهم انت تقصد ايه
, آسر:انا ليه واحد صحبي في شركه الاتصالات هحاول اجيب سجل مكالمات الاتنين في اليوم دا واكيد هوصل لحاجه
, مالك: ايو بس لازم تصريح وكدا
, آسر: انت ناسي انا مين ولا ايه اللواء شوقي هيساعدني بس انا لازم احسسهم ان خطتهم نجحت بس مش اكتر
, مالك: فهمتك كدا فكره حلوه بس مازن هتعمل ايه معاه
, آسر: هو كمان هيكمل شغله طبيعي عشان ميحسش بحاجه
, مالك: تمام٣ نقطةبس مقلتوليش فيديو ايه اللي قولت عليه
, آسر: بصي كان في كاميرا تانيه في مكتبي بس انا كنت ناسي بسب المشاكل اللي مبتخلصش دي
, مالك: تمام وبعدين؟!
, آسر: روحت الشركه وشوفت الفيديو بس في حاجه غريبه هتجننني
, مالك:ايه هياا؟!
, اسر: رنا حاسس ان في حاجه مخبياها عليا
, مالك:قصدك اللي هتستافده من فشل علاقتك مع ملك
, اسر: مش كدا بالظبط هفهمك فتح الحاسوب الخاص به وشغل الفيديو قائلاً: ركز في الفيديو كدا
, دقق مالك فيه وبعدما انتهاء قال : مش ملاحظ حاجه يعني
, ٥٢ شرطة مائلة
, في منزل ماجد امسك هاتفه واتصل ب علاء قائلاً
, ماجد:الو
, علاء:ازيك يا ماجد اخبارك ايه؟!
, ماجد:لا يا شيخ مهتم اوي وعايز تعرف اخباري٣ نقطةلا فعلاً ونعم الصديق
, علاء:انا عارف انك متدايق مني عشان موضوع ندي ب٣ نقطة
, ماجد:عايز اشوفك هستناك الساعه تمانيه في الكافيه اللي بنقعد فيه
, اغلق ماجد هاتفه بغضب والقي هاتفه زافراً
, اما عند علاء ظل يفكر في سر ظهور ماجد المفجاء وماذا يريد
, اسر: عشان مركزتش كويس٤ نقطة لو انت داخل تاخد حاجه من الخزنه هتبقي متردد كدا
, مالك: طبيعي تكون خايفه انك تيجي وتشوفها
, آسر: طب نفترض ان هي خايفه زي ما بتقول
, ٣ نقطةيبقي لازم تكون متسرعه٥ نقطةيعني تاخد الورقه بسرعه وتمشي٣ نقطة لاكن تطلع الورقه من الخزنه وترجعها تاني حاجه غريبه لان لولا ان مازن دخل واخدها كانت هي ثابتها ومشيت
, مالك: اه قصدك انها ممكن تكون مجبوره علي كدا٤ نقطةبس لو انت شاكك انها مجبوره طردتها ليه ومسمعتش منها
, اسر:اولا لانك كنت بتتصنت عليا ثانيا رنا مش لازم تحس بحاجه عشان تتصرف بطبيعتها واقدر اوصل للحقيقه
, مالك:اه عايزها توقع في الغلط من غير ما تحس أنك عرفت حاجه
, اسر: ايوا بالظبط كده٣ نقطة صمت قليلاً
, واردف: المشكله ان ورايا حاجات كتير ولازم اروح ل جاك عشان نمضي العقود٣ نقطة غير ماجد وملك وماما فاديه مش عارف اركز في كل دا
, مالك: يبقا تركز في العقود وملك وماما فاديه وسيبلي موضوع رنا انا هتصرف فيه٤ نقطة بس ماجد دا ماله ووصلت لايه؟!
, اسر:متشغلش بالك طول ما هو بعيد تمام٣ نقطة بس نخلص ال ورانا وافضاله انا
, مالك:تمام
, اسر:طب تعالا نتغدا وبعدين روح نام شويه وابقي عرفني وصلت لايه في موضوع رنا
, في منزل مازن كرر اتصاله بملك لم تجيب فالقي هاتفه علي الفراش وزفر قائلا لنفسه كان شخص آخر يحدثه: مبترديش ليه يا ملك؟! زعلانه علي اسر انا هعوضك عنه٤ نقطة انت هتفضل بعيد كدا لو فضلت كده عمرها ما هتحس بيك لازم تقري منها وتحتويها هي محتاجه حد جنبها في الوقت دا٣ نقطةاشوف بس الواد دا انهارده وافضالك يا ملعند مريم اعدت الطعام هي وهمس ووضعوه زعلي المائده دلفت مريم لغرف
, عند مريم اعدت الطعام هي وهمس ووضعوه زعلي المائده دلفت مريم لغرفة ملك قائلة: ملك قومي يا حبيبتي عشان تتغدى
, ملك: معلش يا مريوم مليش نفس
, مريم: لا و**** طب ايه رايك بقا لو مقومتيذ معايا مش هاكل وانت عارفه لو مكلتش وفضلت جعانه ممكن اعمل فيكم ايه ههههه
, ملك:هههه لا خلاص هقوم احسن
, مريم ساخره محاولة ابعادها عن حالتها : ناس متجيش غير بالعين الحمراء ههههه
, ملك: لا يا بت دمك خفيف هههه
, ٥٣ شرطة مائلة
, انتهاء مالك من الطعام وجلس مع اسر قليلاً ثم خرج من الفيلا صعد سيارته وقادها لمنزل العائلة بعد دقائق وصل ودلف لغرفته
, الساعه الثامنه مساء بالتوقيت المصري في الجانب الاخر امريكا كانت الساعه الثانيه مساء هبطت الطائره ونزلت رنا ووالدتها واتجهوا للاوتيل ليستريحو قليلاً قبل الذهاب للمستشفى لاجراء العمليه.
, في الجانب الاخر جلس ماجد قال علاء: وحشتنا ياخي
, ماجد: لا و**** فعلاً
, علاء: اممم٤ نقطة يبقا انت فعلاً زعلان مني عشان ندي طارت من ايدك
, ماجد بسخرية: ههه بصي يا حبيبي مش عيل زيك انت اللي يتحداني ويفكر انها انتهت علي كدا٥ نقطة لو علي ندي فهي متلزمنيش اصلا لاكن ال انت عملته مش هيعدي بسهوله
, علاء: انت فاكر نفسك مين!! انت متقدرش تعمل اي حاجه
, ماجد وقف قائلاً : طيب يا علاء هتشوف اذا كنت اقدر او لا
, وقف علاء قائلاً بثقه : بقولك يا ماجد لو جاي تهددني انا مبتهددش لاني في الاول والاخر عملت الصح ٤ نقطة اردف ساخراً: الباقي والدرور عليك انت بقا
, عند ملك دلفت لغرفتها وجلست علي فراشها امسكت الهاتف واتصلت بشخص ما قائلة: الو انا عايزه اشوفك ضروري
, _: وانا كمان لازم اشوفك استنيني بكرا الصبح في المطعم
, ملك: تمام هستناك اشوفك بكره الساعه تسعه
, أغلقت هاتفها وابتسمت.. القت الهاتف واستغرقت في النوم
, ٥١ شرطة مائلة
, عند اسر تذكر ملك وكلامها القاسي لاكن الجزاء من جنس العمل وما فعله لم يكن هين عليها حطم قلبها ارباً
, خرج مازن من منزله بعدما نظر في ساعته وجدها التاسعه والنصف توجه للمكان المنشود
, بعد دقائق وصل وقف بسيارته أمام مخزن مهجور له باب كبير حاول فتح الباب بيده فوجده مفتوح دلف للدخل واخذ يتجول في المكان قائلاً: في حد هنا٤ نقطةسلام عليكم٤ نقطةحد هنا
, وقف عندما سمع صوت ما خلفه فاستدار وجد شخص لاتظهر ملامحه ظل يقترب منه اكثر حتي وضحت الصوره أمامه وراء هذا الشبح
, قال بصدمه:علي٣ علامة التعجب
, ملك اختارت تحطم قلب اسر لاكن نست انها كمان بتتعذب هل هتقدر تستحمل؟! والي اي شئ تخطط؟!

الثامن



أيّامي سوداء لا ترى الشمس، يسكنها الصّمت والعذاب، وتغمرها ظلمة الّليل، ولا تعرف معنى الألوان، أيّام غاب فيها القمر، ولم تعد تتقن سوى لغة البكاء، أيّام تحتضر، أياّم كالأشباح، أيّام انقطعت فيها الأنفاس وتملّكني فيها اليأس والضّياع
, عند اسر تذكر ملك وكلامها القاسي لاكن الجزاء من جنس العمل وما فعله لم يكن هين عليها حطم قلبها ارباً
, خرج مازن من منزله بعدما نظر في ساعته وجدها التاسعه والنصف توجه للمكان المنشود
, بعد دقائق وصل وقف بسيارته أمام مخزن مهجور له باب كبير حاول فتح الباب بيده فوجده مفتوح دلف للدخل واخذ يتجول في المكان قائلاً: في حد هنا٤ نقطةسلام عليكم٤ نقطةحد هنا
, وقف عندما سمع صوت ما خلفه فاستدار وجد شخص لاتظهر ملامحه ظل يقترب منه اكثر حتي وضحت الصوره أمامه وراء هذا الشبح
, قال بصدمه:علي٣ علامة التعجب
, علي: ايه استغربت ليه؟!
, مازن: متوقعتش انو ممكن يكون انت!
, علي:المهم خلينا في شغلنا
, اقترب منه مازن اكثر قائلاً:شغل ايه انت عايز ايه بالظبط؟!
, علي: انا السبب ان ملك تبعد عن اسر٣ نقطةمن غيري عمرك ماكنت هتعرف تقرب منهاا
, مازن: مش فاهم قصدك
, علي: يعني انا اللي ورا رنا..وانا ال خلتها تعمل كدا
, مازن: ازاي؟!٣ نقطةوعرفت منين اني معاها
, علي: مش مهم التفاصيل الاهم اننا نكمل مع بعض
, مازن: ليه وايه ال يجبرني اني اكمل معاك
, علي:اممم٤ نقطةانت زكي يا مازن وتستحق تكون مكان اسر النجار في كل حاجه٣ نقطة صمت قليلاً واردف بمكر: مش في قلب ملك بس
, مازن: وانت هتستفاد ايه
, علي: هتسفاد كتييير جداً وانت فاهم قصدي
, مازن: طب هنعمل ايه
, علي: هتعرف كل حاجه في وقتها٤ نقطةبس انا عايز اعرف حاجه انت ورنا بس ال نفذتو ولا في حد تالت
, مازن بمكر: انت مش قولت انك ال ورا رنا يعني اكيد قالتلك كل حاجه ولا ايه؟!
, علي:لا هي مقلتش..انت شكلك مش مصدقني٣ نقطةبس انا مستعد اثبتلك مستنيك بكرا في مكتبي وانت عارف مكاني
, كاد يذهب قال مازن: كان معانا سحر
, استدار علي قائلاً: البنت ال كان خاطبها
, مازن: ايوا هي
, علي: تمام٣ نقطةمستنيك سلام
, ذهب علي في سيارته اتصل باحد قائلاً:عايز اشوفك بكرا في مكتبي متتاخرش
, بعد دقائق وصل لمنزله جلس بجوار والده قائلاً: كله تمام يا اسامه بيه
, اسامه: كويس طالع لابوك
, علي: عيب انا تربيتك ههههه٣ نقطةومتقلقش قريب اوي مش هيبقي في حاجه اسمها اسر النجار
, عند وقف مازن مكانه لبرهه يفكر ماذا يريد علي؟! قال لنفسه: مش مهم اهم حاجه ملك تبقا ملكي٣ نقطةمستعد اعمل اي حاجه بس ملك تبقي معايا.
, خرج مازن من هذا المكان المريب وصعد سيارته وقادها لمنزله
, في الواقت ذاته كان محمد ينتظر ندي في سيارته نزلت بعد دقائق قال محمد: متاخره ساعه عن المعاد
, ندي: زهقت
, محمد هز رأسه نافيا واردف:تؤ تؤ انتي لسه متعرفنيش كويس انا نفسى طويل٣ نقطةومستعد استناكي العمر كله
, خجلت ندي وابتسمت وادارت وجهها فهم محمد وقاد سيارته.
, بعد قليل وصل بسيارته لمطعم جميل نزل مسرعا وفتح لها الباب قائلاً:اتفضلي
, ندي نزلت قائلة:ميرسي
, محمد:انا اول مره اجي المكان دا بس اسر بيقول انوا جميل جداً
, ندي هزت راسها قائله:اوكي يلا ندخل
, محمد:تمام
, دلفا سوياً وأشار لهم النادل علي الطاوله سحب محمد المقعد لندي وجلس بعدها
, طلب محمد الطعام بعدما سال ندي ذهب النادل وتركهم
, ٥٣ شرطة مائلة
, بعد دقائق عديده من الصمت قالت ندي:اممم٤ نقطةانت ليه ساكت علي طول كدا
, محمد:هاا مش عارف٣ نقطةيمكن وانا معاكي بحب ابصلك كتير بس
, خجلت ندي وارتشفت من الكوب أمامها وقالت: يلا نمشي
, محمد: احنا لسه جاين يا ندي زهقتي مني
, ندي هزت راسها نافيه واردفت: لا انا حاسه اني تعبانه شويه
, محمد: تمام٣ نقطةتحبي اكلم الدكتور
, ندي: لا يلا نمشي
, محمد: ماشي اتفضلي
, بعد قليل في السياره نظر محمد لندي وهي لم تشعر به فكانت تنظر في النافذه وكان شي ما يشغل بالها اما محمد يري خصلات شعرها الطائره وشكلها الجذاب
, بعد دقائق عديده وصلوا للفيلا نزلت ندي مسرعه دون تعليق وظل محمد ينظر لها حتي دلفت
, في غرفة ندي دلفت واوصدت الباب وظلت تبكي.
, ( كم هو مؤلم ان اشعر بحبك لي ويتصارع قلبي وعقلي علي حبك )
, كانت الثانيه مساء في مصر والثامنه صباحاً في امريكا اسيقظت رنا وايقظت والدتها ونزلا سوياً اوقفت سيارة اجره واخبرته بعنوان المستشفى التي ستفعل والداتها العمليه بها.
, بعد دقائق وصل التاكسي ونزلت رنا والداتها وصعدوا لمكتب الطبيب الذي أخبرها الدكتور المصري عنه تحدثت معه قليلاً واخبرها انه كان يتابع الحاله مع طبيبها المصري وانه سيبدأ في اجراءات العمليه وسيفعلها بعد أيام.
, اشرقت شمس يوم جديد في الفيلا تحديدا في غرفه مكه استيقظت وذهبت الي المستشفى بعد قليل وصلت وصعدت لغرفه فاديه واحتضنتها قائلة: ازاي يا ماما تخبي عني حاجه
, زي دي
, فاديه: متزعليش مني انا كنت خايفه تزعلوا وبعدين يعني هو انا هفضل كدا ما ان شاء**** هرجع زي الاول
, مكه: ان شاء**** يا حبيبتي هترجعي زي الاول واحسن واوعدك اني مش هسيبك ثانيه واحده
, أمينه: متخفيش يا حبيبتي هتخرج انهردا
, دلف الدكتور شادي ومعه طبيب آخر
, فاديه:اهلا يا دكتور انا جاهزه
, الدكتور: طيب يلا نبداء الجلسه
, في فيلا اسر استيقظ ونظر في هاتفه قائلاً:ياااه دا انا اتاخرت اوي انهارده ازاح فراشه ودلف للمرحاض وضع الماء علي وجهه وتترد باذنيه كلمات ملك القاسيه انزل رأسه اسفل الصنبور وظل يحرك يديه في خصلات شعره بعد برهه رفع راسه ونشفه بالمنشفه الصغيره خرج من المرحاض وارتدا ملابسه امسك هاتفه وقرر الاتصال بها علها تجيب هذه المره ولاكن لا فائدة
, نزل غاضباً وصعد سيارته اتصل ب جاك قائلاً:الو يا جاك انا اسف جدا عارف ان ملتزمتش بمعاد العقد بس لو انت فاضي ممكن اشوفك انهارده باليل ونخلص كل حاجه.
, جاك:تمام يا اسر
, اسر:شكرا علي تفهمك يا جاك
, في المطعم تجلس ملك بانتظار شخص ما وبعد قليل اتي شخص وسحب الكرسي وجلس امامها قائلاً: ها يا ستي عملتي ايه في ال قلتلك عليه
, ملك: متقلقش يا مالك انا شاطره وهعرف اخد حقي من آسر
, ﴿ فلاش باك ﴾
, في المستشفى خرجت ملك من الغرفه وخرج مالك خلفها
, مالك: ملك ممكن نتكلم شويه بره المستشفى
, ملك: طب تعالي هنروح الكافتريا ونتكلم هناك
, ذهبوا سوياً وجلسوا علي الطاوله
, ملك: قالت له ماحدث بينها وبين آسر
, مالك: اه انا عارف الموضوع دا بس انتي ناويه علي دلوقتي
, ملك: انا اتاكدت انو مبيحبنيش فعلا
, مالك: لا بيحبك ممكن يكون كان بيزعق لنفسه مش ليكي دا اولا وثانيا بقا لو عايزاني اثبتلك ان اسر بيعشقك مش بيحبك بس نفذي الي هقوله بالحرف الواحد
, ملك هزت راسها قائلة: انا سمعاك٣ نقطةوهعمل ال تقولي عليه
, مالك: عذبيه اكيد هيحاول يصالحك لو بيحبك بجد هيستحمل كل الي هتعمليه فيه عشان يصالحك احنا دلوقتي هنروح تاني علشان محدش ياخد باله وهكلمك كل يوم واقولك علي الخطه واطمن عليكي
,
, ﴿ عوده مره آخري الي ارض الواقع﴾
, ملك: انا نفذت كل الي انت قولت عليه بس مش قادره اشوف اسر بعد ما شفته مع الزفته دي
, مالك:ههههه بتغيرب انت هااا هتموتي طب ايه رأيك بقا انا عندي فكره حلوه هتخليني نخلص المسلسل دا بسرعه بقا٤ نقطةعشان بصراحه اسر صعب عليا اوي ههههه
, ٥٣ شرطة مائلة
, في منزل مازن اترتدا ملابسه ونزل متوجهاً لشركة علي بعد قليل وصل للشركه ونزل صعد متوجها لمكتب علي دلف المكتب بعدما اذن له اشار له علي ليجلس علي المقعد ظل ينظر للشخص الذي يجلس امامه قال علي
, علي: كنت واثق انك زكي وهتيجي اخبارك
, مازن: كويس بس احنا مش هنا عشان نسال او نتعرف علي بعض٤ نقطة احنا عارفين بعض كويس اوي ولا ايه
, علي :نسيت اعرفك ماجد عبد الحميد
, مازن:هو انت
, علي: انت تعرفوا
, مازن: اسر طلب مني اجيب معلومات عنه
, ماجد:انت بوظت خططنا الاولا بس٣ نقطةكويس انك هتساعدنا دلوقتي
, مازن: تمام ندخل في الموضوع
, علي: تمام شكلك مستعجل ندخل في الموضوع ٣ نقطة انا عايزك ترجع الشركه عادي وتمارس شغلك بشكل طبيعي بل تقرب من اسر اكتر عشان نعرف نخلص شغلنا في اسرع وقت
, مازن: انا هرجع شغلي بس لما ملك ترجع
, علي:تؤ اكبر غلط متخليش اسر يشك فيك٣ نقطةوكويس اوي انوا لسه مقدرش يجمع اللي حصل صح
, في المستشفى انهت فاديه جلست العلاج الخاصه بها وشرع الدكتور في عمل تصريحات خروجها من المستشفى
, في نفس الوقت في مكتب آسر دلف محمد قائلاً: ها خلصت ولا لسه
, آسر: خلصت
, محمد: تمام
, آسر: تعالي معايا دلوقتي عشان نروح ناخد ماما فاديه من المستشفى
, محمد: ماشي يلا
, ذهب آسر الي المستشفى ومعه محمد بعد قليل وصلوا التقي اسر بشادي فقال
, آسر: ها يا شادي وقعت علي خروجها ولا لسه
, شادي: كل حاجه جاهزه يا آسر والجماعه فوق تقدر تاخدها حالا
, عند علي قال مازن:ومش هيعرف يوصل لحاجه
, علي: لا احنا مش هنستنا لما يعرف احنا هنكمل شغلنا قاطعهم صوت هاتف علي رد علي قائلاً
, الو عايز ايه؟!
, _: خرج من المستشفى ومعاه مرات عمه يا باشا
, علي:كويس خليك وراه
, اغلق الهاتف قائلاً وهو ينظر لمازن: عشان اثبتلك حسن نيتي معاك يا مازن هقولك حاجه مهمه جدا٣ نقطةهتساعدك توصل لقلب ملك
, مازن: ايه!!
, علي: اسر خد مرات عمو من المستشفى وراحوا علي البيت يعني تقدر تروح وتشوف ملك
, مازن: عن اذنك
, علي ابتسم اشار له برأسه خرج مازن من الشركه متوجها لمنزل اسر
, في المكتب قال علي لماجد: انا عايزك تنسي الواد علاء دا مش هتستفاد حاجه لما تاذيه
, ماجد:ايوا بس هو٤ نقطة
, علي:متبعدش عن هدفك الاساسي وتسيب حجات تفهه تأثر عليك
, ماجد:تمام٣ نقطةبس انت لو كنت سمعت كلامي مكنش اسر عرف يكشف حاجه زي دي
, علي: متوقعتش أبداً انوا يعرف دلوقتي٣ نقطةعلي الاقل قولت لو عرف تكون انت اتجوزت البنت وخلصنا اللي عاوزينه
, ماجد: يلا بقا نصيبه كدا المره دي بس الجاي اكتر
, علي:معاك حق الجاي كتير هستناك بكرا باليل وهكلم مازن انهارده باليل اقوله٤ نقطةعشان ننفذ اول حاجه
, ماجد:تمام
, اما في المطعم قالت ملك: هنعمل ايه؟!
, مالك: هنزود الشطه شويه
, ملك: يعني ايه مش فاهمه
, مالك: آسر هو كمان هيغير وبيتهيقلي مفيش حد بيغير علي الا اذا كان بيحبه
, ملك: فهمتك خلاص
, مالك: في حاجه مهمه لازم تعرفيها
, ملك: في ايه قول
, مالك: ماما فاديه هتخرج انهردا من المستشفى وانتي لازم تبقي معاها طبعاً٣ نقطةيعني لازم ترجعي بيتك
, ملك: محدش قالي ان ماما هتخرج وانا كمام مرحتش عندها لاني مش عايزاها تشوفني كدا
, مالك: زمانها لسه في المستشفى يلا انا هوصلك وافضل معاكي
, خرجوامن المطعم وذهبوا للمستشفى نزل مالك وملك من السياره وجدو شادي
, شادي: مالك فاديه هانم خرجت مع آسر والعيله وزمانهم وصلو البيت دلوقتي
, مالك: طيب يا شادي شكرا عن ازنك خرج
, ٤٩ شرطة مائلة
, في الفيلا وصلت العائله للمنزل ونزلو ساعد اسر فاديه لتجلس علي المقعد المتحرك ودلف بها للداخل قائلاً
, آسر: ماما فاديه انا جاهزتلك الاوضه الي تحت هنا جنب ماما وفي ممرضه هتيجي تاخد بالها منك
, فاديه: متحرمش منك يا حبيبي
, دلف معها آسر الي غرفه وحملها ووضعه في الفراش وجلست مكه وامينه وندي بجوارها
, اما آسر ومحمد خرجوا للجلوس في الليفنج
, عند فاديه في الغرفه
, فاديه: لما ملك تيجي سيبوني معاها لوحدنا
, أمينه:حاضر يا حبيبتي زي ما تحبي
, في نفس الوقت في سيارت مالك
, مالك: بما ان آسر خدها علي البيت كدا انتي هتبقي قريبه منه
, ملك: ازاي
, مالك:كلمي مريم تجيب شنطتك وانتي لازم تفضلي جنب مامتك
, ملك: ايوا بس٣ نقطةانا ممكن اجي اشوفها وافضل هناك عادي
, مالك: مفيش بس اسمعي الكلام وخلاص
, بعد قليل في الفيلا دلف مالك وملك
, مالك: هي ماما فاديه فين
, آسر: في الاوضه الي تحت
, دلفت ملك مسرعه الي الغرفه وارتمت في حضن أمها
, وخرج الجميع كما طلبت فاديه
, مكه: مالك ممكن تيجى نتكلم شويه بره
, شددت من احتضان امها قالت فاديه :ملك في حاجه انا خبيتها عليكي ولازم تعرفيها
, اعتدلت ملك في جلستها وقالت وهي ترفع حاجبيها: في ايه يا ماما
, فاديه: انا٣ نقطة اناااا٣ نقطة يابنتي لما الضغط علي كان له اثر علي حركتي ومش همشي الي بعد جلست العلاج الطبيعي
, ملك عضت شفتها السفلي وتفر دمعه هاربه من عينيها وقالت: انتي بتكدبي عليا صح زعلانه مني عشان مجتش اخدك من المستشفى صح٤ نقطة يا ماما قولي انك بتكدبي عليا
, فاديه: لا يا ملك هو دا اللي حصل انا ممكن امش تاني بس بعد شهور
, ملك:مين اللي قالك كدا انتي هتبقي كويسه
, فاديه احتضنتها وربتت علي كتفيها وقبله رأسها قائلة: ان شاء**** يا حبيبتي
, وظلت ملك تبكي حتي سكنت في حضن أمها
, في الليفنج يجلس مالك ومحمد وآسر وندي اما أمينه فكانت في المطبخ تحضر الغداء مع سناء
, دق جرز الباب ذهب آسر ليفتح وجد مازن
, آسر: اتفضل يا مازن
, ٥١ شرطة مائلة
, دلف مازن وجلس قال مالك بمكر:بقالك كتير مختفي يابني ولا بتيجي الشركه
, مازن:كنت تعبان شويه فقولت افضل في البيت
, اسر بضيق: لا الف سلامه عليك
, مازن: **** يسلمك يا غالي٣ نقطة ان شاء**** هرجع شغلي بكرا عادي
, عند زياد دلف الي غرفة لمار قائلاً: قومي البسي جدو وبابا مستنينك تحت عشان نروح نشوف عمتوا
, لمار بضيق :حاضر
, خرج زياد وزنزل للاسفل قائلاً: هكلم اسر اشوف الاول لة كانت خرجت من المستشفى احنا بقالنا فتره مشوفنهاش
, عبد****:ماشي يا بني
, هاتف زياد اسر واخبره اسر أنها في المنزل بعد قليل خرجوا جميعاً وتوجهوا للفيلا.
, في الفيلا تحديدا في غرفه فاديه استغرقت في نومها قامت ملك وقبلت جبهتها وخرجت من الغرفه اوصدت الباب بهدوء وهي تبكي وتتكرر في اذنيها كلمات امها عن عدم استطاعتها الحركه شعرت أن الأرض تلتف بها ولم تستطيع حمل قدميها وكادت تسقط أرضاً فاسرع اليها مازن مما اثار غضب آسر ظل مكانه ينظر له وهو يسندها
, ذهب الجميع اليها عدا آسر غضب جدا وخرج من الفيلا ابعدهم مالك وحملها صعد بها الي غرفتها
, ووضعها في الفراش ونزل وجلس مع الجميع في الاسفل
, مازن: هي عامله ايه دلوقتي؟!
, مالك: مش عارف هي نامت دلوقتى هو آسر فين
, مازن: تقريبا خرج
, في الحديقه جلس آسر وطلب الدكتور شادي: كي يحضر ويطمئنه علي ملك
, اتي الدكتور وسلم علي آسر وصعد مسرعا الي الغرفه ولحق بهم الجميع
, شادي: متقلقش يا آسر دي مجرد دوخه بسيطه لانها مش بتاكل كويس
, آسر: طيب هي هتفوق امته
, شادي: انا ادتها حقنه وعلقت المحلول دا وان شاء**** هتكون كويسه خلال ساعات.. بس ياريت لما تفوق تاكلها وتخلي بالك منها
, هز اسر رأسه بنعم وخرج شادي من الغرفه وذهب معه مالك للأسفل وبعدها طلب آسر منهم النزول وتركهم وحدهم نزل الجميع وجلس آسر علي كرسي امام ملك وامسك يدها وقبلها برفق وظل بجوارها
,
, في سيارة شادي رن علي همس قائلاً : استنيتك تكلميني وتعتذري مكلمتنيش.. قولت اكلمك انا
, همس: انا اسفه و**** بس اتكسفت وعموما متزعلش هعوضلك الخروجه

التاسع


في سيارة شادي رن علي همس قائلاً : استنيتك تكلميني وتعتذري مكلمتنيش.. قولت اكلمك انا
, همس: انا اسفه و**** بس اتكسفت وعموما متزعلش هعوضلك الخروجه
, شادي: ماشي بس بشرط
, همس: هتتشرط من اولها..عموما ماشي
, شادي:الخروجه دي تكون انهارده باليل
, همس: اممممم٥ نقطةموافقه
, شادي:سلام
, في غرفة ملك فتحت عينيها ببطء وجدت آسر يجلس امامها علي المقعد المجاور لسريرها يمسك يدها وينظر لها بعشق وخوف شعر بحركه ضعيفه في اصابعها قبل يدها قائلاً : حمدلله علي سلامتك يا حبيبتي٣ نقطة الحمد لله انك قومتي بالسلامه
, ظلت ملك صامته وعينيها تملاها الدموع
, آسر: انتي لسه زعلانه مني
, ملك فرت دمعه هاربه من عينيها فشعر برعشه جسدها
, مسح دموعها قائلاً: انا اسف٣ نقطةهسيبك ترتاحي شويه وهخلي سناء تطلعلك الأكل تركها ونزل وطلب من سناء ان تجهز لملك الفطور كما وعدها
, وخرج ليجلس معهم في الليفنج ولاكن قبل جلوسه رن الجرز فذهب ليفتح وجد زياد قال:وحشتنا يا راجل و****
, زياد: وانت كمان و****
, صافح اسر باقي العائله ورحب بهم دلفوا جميعاً قال صابر لاسر: فين فاديه عايز اشوفها
, وهنا جمدت ملامح اسر وقال: نايمه نص ساعه كدا وادخل اصحيها عشان نتغداء
, صابر: ماشي يابني
, استاذن اسر منهم ودلف للمطبخ قائلاً: خلصتي ياماما
, أمينه: ايوا يا حبيبي بس هطلع لملك الاكل واطمن عليها الأول
, اسر: استاذ عبد**** واستاذ صابر قاعدين برا
, أمينه:ايه طب هنزل من عند ملك وبعدين اروح اشوف مرات عمك
, اسر: ماشي يا حبيبتي انا هطلع اقعد معاهم
, هزت أمينه رأسها وقالت لنفسها بعدما خرج اسر: يارب اليوم دا يعدي علي خير
, وصعدت لغرفه ملك وهي تحمل الطعام
, في الوقت ذاته في الخارج جلس اسر بجوار ندي قائلاً وهو يهمس لها: مالك يا حبيبتي سرحانه في إيه؟!
, ندي: مش دلوقتي يا اسر
, اسر ابتسم وهز رأسه بنعم استاذن مازن منهم وخرج من المنزل قائلاً: ماشي يا اسر حظك حلو المره دي ولسه ملك جنبك٣ نقطةبس قريب اوي كل حاجه هتنتهي زي ما انا عايز
, دلفت أمينه لغرفة ملك قائلة:حمدلله علي سلامتك يا حبيبتي
, ملك: ايه دا يا ماما حضرتك جايبه الأكل بنفسك
, أمينه: انا عيوني ليكي يا ملك٣ نقطةبس كمان انا عايزه اتكلم معاكي
, ملك ازدرات ريقها قائلة: طبعاً اتفضلي يا ماما
, أمينه:اسر بيحبك وانا اكتر واحده عارفه ابني كويس
, ملك: ماما انا كمان بحبه ولسه بحبه بس.. اسر موتني وكسرلي قلبي انا واسر كنا هنسيب بعض في اليوم ال سافرت فيه من وراكم بس انا كنت غلطانه في الوقت دا لاكن لوقتي لا٣ نقطةاسر خلاني احس اني مجرد دبله بالنسباله
, أمينه: اسر سامحك لما غلطي انتي كمان لازم تسامحيه
, ملك: مش كل الاخطاء تُغفر يا ماما٣ نقطةاول ما اتأكد من مشاعر اسر وقتها بس ممكن اسامح
, أمينه: ماشي يا ملك كلي ولو قدرتي تنزلي ابقي انزلي
, ٥١ شرطة مائلة
, نزلت أمينه ودلفت لغرفة فاديه
, اما اسر كان يتحدث مع مالك قاطعه عبد**** قائلاً: اسر
, اسر: نعم
, عبد****: ممكن نتكلم لوحدنا شويه
, اسر:أكيد اتفضل في المكتب
, ذهب اسر وعبد**** الي المكتب جلس اسر قائلاً: اتفضل يا استاذ عبد****
, عبد****: اسر أنتم مخبين ايه في موضوع فاديه
, اسر: مش مخبين حاجه وبيتهيقلي لو في حاجه هي هتقول لحضرتك
, عبد****: اسر انا والدي تعبان جداً والمفروض يسافر عشان يكمل علاجه بس هو مش راضي لانوا شاكك ان في حاجه٣ نقطةواكيد لو في حاجه هتقصر علي صحته
, اسر: بص يا استاذ انا طبعاً بحترم خوفك علي والدك ومقدر كدا كويس٣ نقطةعشان كدا انا هقولك هو في حاجه بس مش هقولك عليها بالتفصيل
, المهم في الموضوع كله٣ نقطةان مرات عمي جالها عجز موقت يعني في رجليها بس باذن **** و بالعلاج الطبيعي هتبقي كويسه في أقرب وقت
, ٤ نقطةأنا دلوقتي هدخل لمرات عمي واقولها أنكم هنا وهخليه يشوفها وهي في اوضتها٣ نقطةعشان ميعرفش حاجه
, عبد****: شويه ضغط عملوا كل دا
, اسر:دا قدرها يا استاذ عبد****
, عبد****: ماشي يا اسر شكرا وبقيت كلامي مع فاديه مش معاك
, اسر: اعذرني اني مقولتلش حاجه زي دي من الاول.. بس دي خصوصية مرات عمي وهي كانت مخببه علي الجميع٣ نقطةحتي ملك لسه عارفه من شويه٣ نقطة وانا لولا حاله صابر بيه مكنتش هقولك حاجه
, عبد**** رفع حاجبيه قائلاً: ليه يعني كل دا
, اسر: حضرتك قولت هتتكلم معاها
, خرج اسر وعبد**** من المكتب وذهب اسر لغرفة فاديه
, بينما في الليفنج
, صابر: كنت بتتكلم في ايه يا عبد****
, عبد****:مفيش يا بابا كنت بس بقول لاسر يدخل يشوف فاديه
, في الغرفه كانت أمينه تجلس بجوار فاديه اخذت منها كوب الماء قال اسر
, اسر: حبيبتي العيله برا وعايزين يطمنوا عليكي
, فاديه: اه أمينه قالتلي
, اسر: انا قولت لاستاذ صابر علي رجليكى عشان هو قالي ان والدك تعبان جداً
, فاديه: ايه؟! بابا تعب تاني٣ نقطةطب مسافرش ليه
, اسر: هيطمنوا عليكي ويسافرو بعدها..يعني احتمال يومين كدا
, فاديه: طب يا اسر قولهم اني صحيت بس عين الكرسي دا بعيد
, آسر: حاضر٣ نقطة ابعد المقعد المتحرك وخرج من الغرفه وذهب اليهم قائلاً: اتفضلوا
, دلفوا جميعاً الي غرفة فاديه وذهبت أمينه لتحضر العصير
, عند رنا لم تنام وظلت تفكر كيف تستطيع حل الوضع بين اسر وملك خطر في ذهنه شي ما ولاكن وصلتها رساله من المستشفى تخبرها ان والدتها ستفعل العمليه غداً فقررت تنفيذ ما عزمت عليه بعد خروج والدتها من المستشفى وانتهاء العمليه٣ نقطةبعد قليل دلفت لغرفتها لتنام وكأن هذه الفكره اراحت قلبها وذهنها
, عند فاديه قالت فاديه: مالك يا بابا حاسه وشك تعبان كدا٣ نقطةمش بتاخد علاجك ولا ايه
, زياد:ههههه لا لا هو بس بيدلع شويه
, صابر: بس يا ابن عبدالله٤ نقطةنفسي اقبل ما اموت اشوفك جد شويه
, فاديه وعبد**** في نفس واحد: بعد الشر عليك يا بابا
, زياد: بعد الشر يا جدو وبعدين انت عارف انا جد في شغلي وبس
,
, ٥٠ شرطة مائلة
, بعد ساعات من كلامهم تعب صابر فذهب هو والجميع وبعد قليل خرج اسر وعائلته وضعت سناء الطعام علي الطاوله وجلس الجميع
, بعد انتهاء اسر من الطعام قام وصعد الدرج
, فكر ان يدلف غرفة ملك لاكنه سرعان ما دلف غرفته قائلاً:خليها علي راحتها احسن
, في مكتب علي بشركة والده وهو الدكتور اسامة
, اتصل ب ريهام قائلاً: الو معتيش بتقوليلي حاجه يعني
, ريهام: كلها معلومات عاديه مش هتفيد في حاجه
, علي: مش انتي اللي تقرري٣ نقطةانا ال اقول مهمه او لا فاهمه
, ريهام: حاضر هقولك كل حاجه بس دي يختلف عن قبل كدا٣ نقطةيعني الفلوس هتختلف شويه
, علي: انت مبتشبعيش فلوس٤ نقطةماشي هديكي اللي انتي عايزاه٣ نقطةبس خلصيني بقا كل يوم تقوليلي ال بيحصل في الشركه بالتفصيل
, ريهام:حاضر
, علي: طب اتنقلتي مكتب محمد دا ولا لسه
, ريهام: من بكرا هشتغل في مكتب محمد
, علي: تمام ركزي بقا وانقيلي الأخبار صح٣ نقطةاه من الحق اسر جاب سكرتيره مكان رنا ولا لا
, ريهام:وهو هيجيب مكانها ليه هي لما ترجع أكيد هتيجي تشوف شغلها
, علي:قصدي يعني حد موقت وكدا
, ريهام: لا مش هيجيب حد
, علي ابتسم قائلاً: طب كويس٣ نقطةكدا ممكن يعتمد عليكي في حجات
, ريهام: ودا هيفرق معاك في ايه
, علي: هتعرفي بعدين كل حاجه
, ريهام: ماشي سلام
, أغلق علي الهاتف والقاه علي مكتبه قائلاً: كدا حلو اوي٣ نقطة نهايتك قربت اوي يا اسر٣ نقطةاوي
, اما عند ريهام كانت تفكر قاطعها صوت مريم
, مريم: كدا خلصنا انا همشي بقا
, ريهام: هاا٣ نقطةتمام انا كمان همشي يلا نزل سوء
, مريم:ماشي
, في المساء ارتداء اسر ثيابه وذهب للفندق ليلتقي بجاك
, كانت ملك تقف في شرفتها وحين التقت عينيها بعين اسر دلفت للداخل مسرعه
, وصعد اسر سيارته وقادها لوجهته اما في الاعلي جلست علي الفراش ووضعت يدها علي قلبها عل ضرباته تتوقف واستطاعت بالفعل الهدوء بعد مرور عدة دقائق
, في نفس الوقت في مطعم ٤ العلامة النجمية تجلس همس وشادي
, شادي: بصي يا ستي انتي طلبتي نبقا اصدقاء بس طبعا لازم تعرفي عني كل حاجه وكذالك انا لازم اعرف عنك كل حاجه٤ نقطةيعني تحت بند الصداقه وكدا وتبقي فرصه احسن لما نعرف بعض اكتر
, همس هزت رأسها بنعم وقالت: ماشي
, شادي: كويس كدا انا ياستي دكتور في المستشفى بتاعي انا ووالدي والدي عايش معايا وولدتي متوافيه وانا عندي ٩ سنين
, همس بحزن : قلبي معاك وانا كمان ماما توفت وانا عندي ٩ سنين
, شادي:البقاء لله
, همس: ونعم ب****
, شادي:نسيت اقولك ملك كانت تعبت شويه كدا وهي في الفيلا عن اسر
, همس رفعت حاجبيها قائلة: ايه ازاي دا حصل
, شادي:انهارده كان عندها هبوط حاد
, ٥١ شرطة مائلة
, في الفيلا تحديدا في غرفة ملك دلف مالك قائلاً
, مالك: هلا..عامله ايه
, ملك: تمام دلوقتي الحمد****
, قاطعهم رنين هاتف ملك
, مالك: مين اللي بيرن؟!
, ملك: مازن
, مالك: طب ردي عليه اكيد عايز يطمن عليكي٣ نقطة وياريت لو يجي يطمن بنفسه والفرصه الي احنا مستنينها
, ملك: فهمت قصدك بس آسر مش في البيت اصلا٣ نقطةانا شفته وهو خارج من شويه
, مالك:هكلمه واشوف هو فين بس ردي انتي بقا
, كبست ملك الزر وفتحت الصوت حتي يسمع مالك _ الاسبيكر _قائلة:الو يا مازن
, مازن فرح جداً واردف: انتي كويسه دلوقتي
, ملك بهدوء عكس ما بداخلها من ضيق : ايوا الحمد****
, مازن: كويس٣ نقطةكويس جداً يارب دائما تبقي كويسه
, ملك:شكرا يا مازن
, مازن: طب ينفع اجي اطمن عليكي
, هز مالك راسه فقالت ملك: ينفع
, مازن: طب ساعه واكون عندك
, أغلقت ملك الهاتف وزفرت بقوه فضحك مالك قالت ملك:بتتضحك علي ايه٤ نقطةانا مش هكمل العبه دي انا حاسه اني بخون اسر
, مالك: هههههه انتي بتسمعي هندي كتير يا بت
, ملك: بتتضحك علي ايه عايزه افهم
, مالك: اصل ال يشوفك وانتي خايفه كدا يقول انك عامله جريمه
, ملك: هي فعلاً جريمه وانا مش هكمل
, مالك:تبقي مجنونه٤ نقطةاسر لازم يتحرك أكتر من كدا لازم يحس انك بتضيعي منه بجد
, ملك:يوووه انت بتفكر ازاي
, مالك: اكيد مش عايز اسر ولا انتي تتعذبو بس لو كنت سبتك تنفذي ال في دماغك وتسافري لا انتي ولا اسر كنتوا هترجعوا لبعض أبداً
, ملك جلست علي الفراش قائلة: لما نشوف اخرتها يا مالك.
, اما عند مازن أغلق هاتفه قال علي: ايه كنت بتكلم ملك
, مازن: ايوا
, ماجد: طب نخلص بقا يا علي عشان حبيبك مش فاضي
, علي: معاك حق نخلص٤ نقطةانا عايز سحر معانا يا مازن
, مازن: ليه؟!
, علي: كل ما اعداء اسر كترو واتجمعوا اسر مش
, هيلاحق علي المشاكل٤ نقطةونهايته تبقي اسرع
, مازن:فهمتك
, علي: هنكمل لما تبقا البت دي معانا واول ما تتأكد انها بقت في ايدك كلمني وهنتجمع٣ نقطةعشان اقولكم هنعمل ايه
, مازن: تمام
, علي:يلا روح هات حاجه حلوه لملك وروحلها
, مازن: سلام
, علي:سلام٣ نقطةرحل مازن قال علي لماجد: انا عايزك تبقا فاضي اليومين دول بعد ما اخلص ال انا عايزه هتنفذ مرادك وتاخذ حقك
, ماجد:تمام٣ نقطةانا جاهز في اي وقت
, ٥٢ شرطة مائلة
, في الفندق وصل اسر ونزل مسرعاً دلف وطلب جاك بعد قليل نزل جاك وجلسوا سوياً تحدثوا للدقائق وبعدها وقعوا العقود
, بينما في المطعم استاذنت همس من شادي لتذهب فاصر ان يذهب معها بنفسه وافقت بعد جدال طويل وذهبت معه في سيارته بعد قليل وصلت وصعدت مسرعه بعظما ودعتهُ دلفت لغرفة مريم قائلة.
, همس: مريم٤ نقطةملك تعبانه ولازم نروح نشوفها
, مريم هبت واقفه وقالت : ايه امتي دا حصل
, همس: انهارده
, مريم:وانتي عرفتي ازاي
, همس:اصل٣ نقطةاصل انا كنت مع شادي وهو اللي قالي
, مريم رفعت حاجبيها قائلة: والله٣ نقطةاردفت بمكر: كان في واحده بتقولي انتي عايزاني اقابل واحد معرفوش
, همس:يووووه٣ نقطةاعمل كدا مش عاجب اقابله برضو مش عاجب اعمل ايه بس ياربي
, مريم: ههههه لا يا ختي عاجب بس قوليلي عملتي كدا امتي وازاي وعملتوا ايه هاا
, همس:انتي نسيتي ملك ولا ايه كلميها
, مريم ضربت جبهتها قائلة: اه و**** نسيت٣ نقطةبصراحه مفجأتك نستنى اسمي اصلا
, امسكت مريم هاتفها وطلبت ملك
, في الفيلا كانت ملك خارجه من غرفتها وتوصد باباها فرن هاتفها قالت وهي تنزل للاسفل
, ملك: الو ايو مريم
, مريم: انتي كويسه شادي قال لهمس الي حصل
, ملك:متقلقيش انا كويسه
, مريم: انا هاجي انا وهمس نشوفك بكرا ان شاء****
, ملك: ماشي ياحبيبتي تنوري بس معلش يا مريم هاتيلي شنطتي معاكي عشان هفضل هنا مع ماما
, مريم: حاضر يا حبيبتي
, في غرفه فاديه كانت أمينه تتحدث معها بشأن ملك قالت
, أمينه: انتي تعبه نفسك ليه ارتاحي شويه وبعدين اتكلمي معاه
, فاديه: انا عايزه افهم لان الموضوع زاد عن حده
, أمينه: عشان خاطري نامي شويه علي ما آسر يجي٤ نقطةاو اقولك بكره اليوم طويل اتكلمي معاه براحتك٤ نقطة
, فاديه:ماشي يا أمينه
, صمتت أمينه وظلت تفكر في ما سيحدث اذاء علمت فاديه الحقيقه فهي لا تحتمل اي صدمه آخره خاصه ان زوجها سبب العذاب الذي تعاني منه٣ نقطةفكيف سيكون رد فعلها اذا علمت انه سبب شقاء ابنتها
, اما فاديه تفكر في عجز قدميها الذي جعلها تبعد عن بناتها ولا تستطيع حل مشاكلهم وتلوم نفسها علي حبها لسلمان الرجل الذي خدعها كل هذه السنوات وتلوم زوجها علي خيانته لها وقالت لنفسها: مخبي ايه تاني يا سلمان انت اكيد مخبي عني حاجات اكتر من الخيانه دي ومش هرتاح ال لما اعرف ظلت تدعي **** ان يشفيها وينير الطريق أمامها
,
, عند مازن وقف أمام محل لبيع الورود ونزل مسرعاً دلف للداخل وطلب من البائع احسن الورود عنده وبعد قليل خرج وقاد سيارته للفيلا
, بعد دقائق وصل كانت ملك جالسه علي المقعد بالحديقه نزل من سيارته ووقف أمامها قائلاً
, مازن: انا قلقت عليكي جدا حمد لله علي السلامة واعطاها بوكيه الورود
, ملك: **** يسلمك وبعدين انت تعبت معايا كفايه انك لحقتني قبل ماتخبت علي الارض٣ نقطةوكمان شكرا علي الورد الجميل دا
, مازن: انا معملتش حاجه محدش كان شايفك غيري واكيد آسر او مالك لو شافوكي كانوا عملوا نفس الي عملته
, وصل آسر بالسياره الي الفيلا ونزل من سيارته وهو يضع يده علي بابها وينظر الي ملك وهي تحكي مع مازن بغضب شديد عض شفته السفلي واغلق الباب بغضب ودلف الي الفيلا
, عند ملك ارتسمت علي شفتيها ابتسامه وتاكدت من حب آسر وغيرته عليها سلمت علي مازن وودعته واخبرها انه سيذهب للشركه غدا وطالب منها ان تأتي
, فقالت له أنها ستأتي اذا استطاعت ذهب مازن ودلفت هي مسرعه الي الفيلا وتكاد تطير من شده فرحتها صعدت لغرفتها مسرعه وفتحت النور وصرخت فزعه ووقع منها البوكيه.
, يقولون الغيره تحي الحب وانا أراها تقتله في بعض الأحيان فلكل امر حدود

العاشر


عند مازن وقف أمام محل لبيع الورود ونزل مسرعاً دلف للداخل وطلب من البائع احسن الورود عنده وبعد قليل خرج وقاد سيارته للفيلا
, بعد دقائق وصل كانت ملك جالسه علي المقعد بالحديقه نزل من سيارته ووقف أمامها قائلاً
, مازن: انا قلقت عليكي جدا حمد لله علي السلامة واعطاها بوكيه الورود
, ملك: **** يسلمك وبعدين انت تعبت معايا كفايه انك لحقتني قبل ماتخبت علي الارض٣ نقطةوكمان شكرا علي الورد الجميل دا
, مازن: انا معملتش حاجه محدش كان شايفك غيري واكيد آسر او مالك لو شافوكي كانوا عملوا نفس الي عملته
, وصل آسر بالسياره الي الفيلا ونزل من سيارته وهو يضع يده علي بابها وينظر الي ملك وهي تحكي مع مازن بغضب شديد عض شفته السفلي واغلق الباب بغضب ودلف الي الفيلا
, عند ملك ارتسمت علي شفتيها ابتسامه وتاكدت من حب آسر وغيرته عليها سلمت علي مازن وودعته واخبرها انه سيذهب للشركه غدا وطالب منها ان تأتي
, فقالت له أنها ستأتي اذا استطاعت ذهب مازن ودلفت هي مسرعه الي الفيلا وتكاد تطير من شده فرحتها صعدت لغرفتها مسرعه وفتحت النور وصرخت فزعه ووقع منها البوكيه.
, قالت وهي تتمتم : اااا٤ نقطةاسر
, اسر وقف قائلا:ايه خايفه ليه شفتي عفريت
, قالت لنفسها : أقوي وحياتك ٤ نقطة منك لله يا مالك يا ريتني ما سمعت كلامك
, آسر بحده: مبترديش ليه هاا
, ملك:طب ممكن تهدأ شويه
, آسر زفر قائلا: طب اديني هديت ممكن نتكلم شويه
, ملك: اه طبعا بس علي فكره انا مش قادره اتخانق مع حد.
, آسر تنهد تنهيده قويه ورفع سبابته وقال : ممكن افهم مازن كان بيعمل ايه هنا ؟!
, ملك: كان جاي يطمن عليا فيها حاجه حضرتك
, آسر: ملك اتكلمي عدل
, ملك: و**** دا اسلوبي لو مش عجبك دي مشكلتك مش مشكلتي
, آسر: انا بحاول امسك اعصابي متعصبنيش اكتر من كدا
, ملك: و**** هتعمل ايه يعني هتضربني تاني مثلا
, آسر: انا اتسفتلك اكتر من مره جيت علي نفسي وانتي برضوا مش عاجبك
, ملك: ودا كفايه من وجهه
, آسر: يوووه انتي مش فاهمه حاجه انا مكنش ينفع اجي اقولك لو سمحتي ابوكي عايزنى اتجوزك وانا مبحبكيش وخاطب بنت تانيه موافقه انا كنت مطر اني اعمل كدا
, ملك: طب وانا عرفت ايه الي اتغير روح اتجوز البنت الي بتحبها
, آسر بغضب: الي اتغير اني حبيتك فهمتي
, فرحت ملك ولاكن حاولت التظاهر بالقوه امام آسر
, وقالت: لا و**** ال بيكدب مره بيكدب الف مره بدليل انك انت كنت عارف ان ماما مش هتقدر تمشي ومقلتليش
, آسر: انا خبيت عليكي عشان كنت خايف عليكي وكنت مستني الوقت المناسب عشان اقولك ٦ نقطة وبعدين انتي كمان خبيتي علي مامتك ال عمي عملوا عشان خايفه عليها وعشان مطره انا كمان كنت مطر اخبي في المرتين دول
, ملك: بس انت مقلتش حاجه انت زيك زي بابا كداب وخاين اطلع بره يا آسر مش عايزه اشوفك ٤ نقطةمتفكرش انك هتحاول تاثر عليا بالكلام دا
, آسر: ملك انا كنت خايف عليكي من الصدمه بس مش اكتر من ٣ نقطة
, ملك بصوت منخفض مصحوب بالبكاء: قلتلك اطلع بره
, خرج آسر من الغرفه بل الفيلا بأكملها واخذ سيارته وقاد بسرعه جنونيه لا يعرف اين يذهب ؟! بينما ملك ظلت تبكي
, ٥١ شرطة مائلة
, في غرفه ندي دلفت الي شرفتها وظلت تفكر في محمد لاتعلم هل ستسطيع الصمود أكثر من ذلك وتتقبل حب محمد أم مزال بقلبها خيوط من الألم والندم علي ذلك الندل
, اما محمد فحاله من حالها ولاكن هو يفكر فيها لانه عاشق لها في كل حالتها ولاكن ما كان يشغل باله أكثر من أي شيء هل ستحبه ام مازال قلبها معلق بماجد رغم ما حدث ؟! ظل يفكر حتي غلبه النعاس واستغرق في نومه
, عند زياد دلف لغرفه لمار قائلا :ممكن اقعد
, لمار: مش عايز اتخانق
, زياد ابتسم قائلا: مش جاي اتخانق عايز اصالحك
, لمار : يااااه اخيرا افتكرت ٤ نقطةمتتعبش نفسك مبقتش فارقه اصلا
, زياد: خلاص بقا ما بابا قال كلنا هنسافر والموضوع انتهاء ٤ نقطةخليني في المهم
, لمار:وايه المهم من وجهه نظر حضرتك ؟!
, زياد: اخدت قرار نهائي في موضوعنا٤ نقطةوبقول احسن لو ننفصل
, لمار :تصدق فعلا احسن علي الاقل اكون ارتحت منك طول العمر
, زياد ابتسم قائلا : ههههه انتي صدقتي ولا ايه انا مش هيبعدني عنك غير الموت
, لمار هبت واقفه وقالت : بعد الشر عليك ٤ نقطةمتجبش سيرة الموت تاني انت فاهم
, زياد: ههههه حاضر اومرك يا فندم
, لمار : زياااد اتكلم جد بقا حرام عليك
, زياد وقف قائلا: حاضر٤ نقطةفرحنا يومين
, لمار رفعت حاجبيها قائله : ايه ؟! ازاي واحنا مسافرين
, زياد : هناجل السفر فيها حاجه دي ٤ نقطةبس احنا لما هنسافر مش هنطول هناك ٣ نقطةيعني بصي في مفاجأه
, لمار : ايه ؟!
, زياد : اممم٣ نقطةقررت أن انهي شغلي في أمريكا وأرجع اشتغل هنا بس في شركتي ٣ نقطةوهقولك بقيت التفاصيل بعدين
, لمار : خطوه كويسه **** معاك يا حبيبي
, زياد:اسيبك تنامي بقا واروح انام انا كمان
, خرج زياد من الغرفه ودلف لغرفته قائلا : الحمد لله٤ نقطةانا كانت خايف لمار تفضل زعلانه
, ٥٣ شرطة مائلة
, دلف مالك الي غرفه مكه وجدها تجلس علي فراشها وتبكي احتضنها قائلا : مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه ؟!
, مكه: مش مصدقه منظر ماما وهي علي الكرسي دا واسر بيدخلها ٤ نقطةمش قادره أشوفها كدا يا مالك
, مالك مسد شعرها قائلا: ان شاء **** يا حبيبتي هتكون كويسه واحسن من الاول كمان
, مكه :فاضل أسبوعين علي امتحاناتي٤ نقطةهي ال كانت بتسهر معايا وتعملي اكل طول الفتره دي ٥ نقطةعمرها ما سابتني كدا ولا تخيلت ان يوم زي دا يجي
, مالك بخزن واسف علي حالها حاول ان يخرجه من تلك الحاله فقال : طب ايه رايك اسهر انا جنبك واعملك اكل وعصير وكل حاجه ياسيتي
, ٣ نقطةها ايه رأيك
, صمتت مكه قليلا فاردف مالك : نصيحه مني كدا الفرصه دي مش هتتكر تاني
, مكه : طب هروح اطمن علي ندي هشان عندها امتحان كمان يومين
, مالك :ههههه انتي بتتهربي من المذاكره بقا ٣ نقطةاقعدي يا ختي ندي زمانها نايمه دلوقتي وبعدين ندي لسه قدامها كمان سنه ٣ نقطةخليكي في نفسك انتي
,
, ندي : انت عايز ايه دلوقتي
, مالك:هذاكرلك يلا قومي هاتي حجاتك وانا هنزل اعملك عشاء وعصير ٣ نقطةبس بعد الجواز انسيي ان دا يتكرر
, كاد مالك يخرج قالت مكه :مالك٣ نقطةنظر لها فاردفت: أحنا هناجل موضوع الجواز دا لحد ما ماما تقوم بالسلامه صح
, مالك :هاا فكر قليلا ثم أردف: اه أكيد يا حبيبتي
, زي ما تحبي
, ابتسمت مكه وبادلها مالك الابتسامه ونزل للأسفل ليعد الطعام بينما جلست هي علي المكتب لتذاكر
, بعد مرور عده ساعات وقف اسر بسيارته أمام الشركه نزل مسرعا ودلف لمكتبه ظل جالس على مقعده يفكر حتي الثانيه من مساء اليوم بينما في الطرف الآخر
, استيقظت رنا بعد نوم طويل ظلت تنظر لامها قليلا وهي تحدثها قائله : الحمد لله بعد انهارده يا ماما هتبقي كويسه وهترجعي زي الاول ان شاء **** ايقظت والدتها قائله يلا يا حبيبتي عشان العمليه.
, بعد قليل دلفت الي غرفه العمليات وانتظرت رنا بالخارج ظلت تدعي ربها وتستغفره وتقراء القرآن لوالدتها ٣ نقطة
, بعد ساعات قلقه رنا وظلت تتسال لماذا تأخرت هكذا بعد قليل خرج الطبيب وهو حزين قال :
, I sorry She died during the operation
, توفت اثناء العمليه
, اعتصر قلب رنا ودلفت مسرعه الي الغرفه قالت :مامااااا متسبينيش لوحدي ٣ نقطةب**** عليكي قومي ٤ نقطةيا ماماااا
, أخرجها الأطباء من الغرفه وأخبرها الطبيب أنهم سيعدو لها كل شيء اذا أرادت ان تعود بها
, كسا وجهها البوس والقهر علي فراق والدتها واصحاب الدم البارد لا يفعلوا شي .
, ( رحلت أمي وأخذت كلّ شيء وأصبحت أحيا بانتظار أن أقابل أمي.) 👉 هذه مقتبسه تعبر عن حال رنا
, ٥١ شرطة مائلة
, في الطرف الآخر اشرقت شمس يوم جديد وانتهاء الأمس بطيات الألم والشقاء ولاكن بدايه لعذاب رنا
, في الشركه تحديدا في مكتب اسر دلف مالك قائلا : غريبه يعني انت هنا من بدري جدا
, اسر : انا هنا من امبارح باليل
, مالك رفع حاجبيه قائلا : ايه ؟! نمت هنا ليه ؟!
, اسر : مش مهم المهم امبارح خلصت العقود مع جاك وهو مسافر انهارده٣ نقطةواول ما اخلص ال ورايا هنا هروح عشان نبدأ الشغل
, مالك:تمام ٣ نقطةهبقي اكلم الدكتور حسن واقوله يجيلك
, اسر :تمام ٣ نقطة طب عملت ايه في موضوع رنا
, مالك : انا بعت واحد عشان يراقبها وكدا ٣ نقطةقولت يمكن نوصل لحاجه ..بس لما بعته علي أساس انوا مندوب مبيعات ملقاش حد في البيت٤ نقطةوبعدين جارهم قالوا انهم مسافرين
, اسر رفع حاجبيه قائلا : مسافرين ؟!٣ نقطة
, مالك :ايوا في أمريكا
, اسر:اه أمها بتعمل العمليه ..تمام كدا ..يبقي مفيش قدامنا غير
, قاطعم صوت الباب قال اسر:اتفضل
, دلف مازن قائلا : ازيك يا اسر
, اسر بهدوء عكس النيران التي بداخله فهو يريد ضرب هذا الأحمق ولاكن لم يعرف نواياه بعد : كويس ٤ نقطة كويس جدا
, مازن :طب الحمد لله يارب دائما ٣ نقطةايه يا مالك عامل إيه
, مالك: الحمد لله بخير ٣ نقطةعن ازنك يا اسر بقا عندي شغل نكمل كلامنا في البيت
, آسر: طيب روح خلص شغلك
, مازن: و**** كنت واحشني والشركه كمان كانت وحشاني جدا
, اسر ابتسم قائلا : كويس اديك رجعتلها
, مازن: شكلك مشغول اسيبك بقا واروح اشوف شغلي انا كمان
, اسر هز رأسه بنعم ٣ نقطةخرج مازن قال اسر لنفسه : مش عارف ليه وجدك في الشركه مش مريحني ٤ نقطةماشي يا مازن لما نشوف آخرك ايه
, في الفيلا نزلت ملك ودلفت الي غرفه فاديه
, فاديه: ملك حمدلله علي سلامتك
, ملك: **** يسلمك يا ماما وجلست بجوار أمينه
, أمينه: قلقتيني عليكي يابنتي ممكن نتكلم شويه
, دق الجرز فتحت سناء وجدت الطبيب دلف الدكتور الي غرفه فاديه ودلفت وخرجت أمينه وملك من الغرفه جلسوا في الليفنج
, أمينه : قومي يا ملك يا حبيبتي افطري عشان متقوعيش من طولك تاني
, ملك :معلش يا ماما مليش نفس
, أمينه: قومي يابنتي٣ نقطةيلا يا حبيبتي عشان خاطري
, ٢٠ شرطة مائلة$٣ شرطة مائلة$٢٥ شرطة مائلة
, في منزل سحر
, دلفت أمها وقالت انتي يا بت اصحي الساعه ١١ مش عندك مذاكره
, سحر:ماما سيبيني لو سمحتي عايزه انام
, مامت سحر: انتي مقضيه حياتك كلها نوم مفيش معهد ولا مذاكره
, سحر:يووووه كل يوم نفس الكلام بكره هروح الجامعه خلاص سيبيني انام بقا
, خرجت والدتها واستيقظ أمسكت هاتفها واتصلت ب مازن
, في مكتب مازن رن هاتفه امسكه قائلا: بنت حلال جيتي في وقتك
, سحر: ايه يا مازن نسيني يعني ومبتتكلمش من ساعت ما بعدت ملك عن آسر
, مازن: انا كنت هرن عليكي ٣ نقطةجايبلك خبر حلو
, سحر: طب كويس قول
, مازن : اكيد مش هينفع في التليفون لازم نتقابل
, سحر:تمام فين وأمته
, مازن:لو ينفع انهارده يبقي تمام اوي
, سحر : ماشي خلاص هنتقابل في نفس المكان الساعه خامسه
, مازن:خلاص اشوفك الساعه خامسه٣ نقطةسلام
, في الفيلا دلفت مريم وهمس ارتطمت مريم بالطبيب ووقعت الحقيبه منها
, عادل: انا اسف و**** مخدتش بالي
, مريم: خلاص محصلش حاجه
, تركته وذهبت احتضنت ملك وسلمت عليها وكذالك همس وصعدو الي غرفه ملك
, في الغرفة جلست الفتيات علي الفراش
, همس: حمدلله علي سلامتك
, ملك: **** يسلمك وابتسمت قائله: انا عرفت ان شادي الي قالك
, مريم: ايوا هو الي قالها اتقابلوا امبارح
, همس: عادي اتقابلنا بره واتعشينا سوء وانتي بقا عملتي ايه مع آسر
, ملك: فضل سهران جنبي طول الليل وهو ماسك ايدي واول مفتحت عيني قالي انا اسف
, مريم: كويس يعني اتصلحتم
, ملك: لا مردتش عليه فهم اني لسه زعلانه راح الشغل ومتكلمش
, مريم: لما يرجع فهميه انك مش زعلانه وكدا المشكله اتحلت
, ملك: لا انا فعلا لسه زعلانه
, في غرفه ندي دلفت مكه
, مكه: قومي بقا
, ندي:هنروح فين دلوقتي ٣ نقطة سيبيني بس انا نايمه متاخر
, مكه: هنروح نطمن علي ملك سحبت الفراش واردفت :قومي بقا
, ندي قامت وجلست علي الفراش قائله : يوووه انتي زنانه اوي قومي ياختي ٤ نقطةيارب الواحد ميعرفش يرتاح في البيت دا ابدا
, في الشركه دلف محمد الي مكتب آسر قائلا
, محمد: اهلا
, آسر ترك الاب توب واستدار بالكرسي وقال: اهلا ايه يابني ٣ نقطةقول صباح الخير
, محمد: ههههه ماشي يا سيدي منكم نستفيد
, آسر: ههههه٤ نقطةالمهم دلوقتي عايزك في حاجه
, محمد رفع حاجبيه قائلا: ايه؟! ..قول يا اسر
, اسر : انا عايزك تراجع كل الشغل بتاع مازن
, محمد: انت مش واثق فيه ٣ نقطةطب ما تمشيه من الشركه احسن
, اسر :اسمع الكلام بس وابقي تعالي مع مالك هنتكلم باليل في المكتب ال في البيت
, محمد:تمام
, ٥٢ شرطة مائلة
, في الطرف الآخر عند رنا انتهت من أجرأت السفر وخرجت من المستشفي مع أمها بسيارة الإسعاف وانتقلوا للمطار بعد قليل انتقلوا في الطائره الي مصر ظلت جالسه وواضعه يدها علي رأسها تبكي لفراق آخر من لها بهذه الحياه
, اما في غرفه ملك
, مكه: لا بجد ٥ نقطةانتي بتهزري ولا دا بجد
, مريم: اه و**** يابنتي
, مكه: يعني انتي جيتي مكان البت الملزقه الي كانت شغاله مع مالك
, ملك:ههههههه الملزقه انتي جبتي الكلمه دي منين
, مكه: سمعتها في فيلم بس قولي يا مريم
, ندي: ياربي علي المحن يا بنتي٣ نقطة اتقلي شويه واعقلي كدا
, ملك: لا هي كانت عاقله جدا بس تقريبا اخوكي لحس مخها
, ندي: و**** عندك حق مالك مش اي حد بردو
, مكه: انتو هتفضلو تتكلمو كدا كتير
, همس: خلاص بقا يا بنات عايزن نتكلم جد شويه
, مريم :عندك حق ايه رأيكم هقولكم حاجه حصلت امبارح ولا في الأحلام
, وضعت همس يدها علي ثغرها قائله :لا خلاص اتكلموا عن الملزقه احسن
, انفجرو جميعا ضاحكين علي همس
, في الشركه تحديدا في مكتب محمد جلس يفكر في خطه تمكنه من معرفه كل شي عن مازن حتي جال في زهنه أمر ولاكنه قرر عرضه علي اسر اولا .
, ما يريده ماجد ليس بهين ولاكن ليحققه يحتاج الكثير وكذالك مازن وعلي ورنا ولاكن حين تجتمع خيوط الاعداء تنزف القلوب دماء .

الحادي عشر


في مكتب اسر دلف دكتور حسن قائلا
, حسن:ايوا يا اسر بيه في حاجه
, آسر:ايوا أقعد يا دكتور
, حسن :حاضر
, جلس حسن وقال اسر له : أنا خلصت العقود وعايز الامانه
, حسن:اه طبعا أكيد.
, آسر:طب هتجيب الحاجه أمته
, حسن: ان شاء **** هنزل اسكندريه اطمن علي الولاد واجيب الحاجه وارجع
, اسر :تمام قدامك يومين بيتهيقلي أنهم كفايه
, حسن : حاضر يا آسر بيه
, دلف محمد قائلا: اسر عايزك في حاجه مهمه
, آسر:أكيد ونظر للدكتور قائلا :طب اتفضل يا دكتور تقدر تسافر
, خرج الطبيب وجلس محمد قال محمد لاسر:انا فكرت في طريقه عشان أقدر احط مازن تحت عيوني واراجع شغله صح
, اسر رفع حاجبيه قائلا : ايه؟!
, محمد:هنحط كاميرا في مكتبه ولا ايه رايك
, فكر اسر قليلا وأردف : لا لو عرف حاجه زي دي كل ال بخطط ليه هيخرب
, محمد:انا معتش فاهم حاجة خالص ٣ نقطةطب ايه المطلوب مني
, اسر :اي ملف او ورقه هيخلصها هتراجعه وراه بس مش اكتر ٣ نقطةيعني تركز معاه بس من غير ما يحس او ياخد باله
, محمد: تمام اعتبره حصل ٣ نقطة اشوفك باليل بقا
, اسر:ليه انتي هتمشي
, محمد:هاااا٣ نقطةايوا متقلقش عارفه بعمل ابه
, اسر بسخريه :ماشي هنشوف في الاخر
, ابتسم محمد وخرج من المكتب اتصل على ندي
, قائلا
, محمد:الو ٣ نقطةينفع نتغداء سوء انهارده
, ندي فرحت وابتسمت ثم اردفت باندفاع : أكيد٣ نقطةقصدي ماشي ممكن بس بدري
, ابتسم محمد قائلا:انا جاي حالا اجهزي يلا باي
, أغلق هاتفه واكمل طريقه وتعلوه ابتسامته
, في غرفة فاديه انتهت من جلست علاجها دلفت امينه قائله
, امينه: ثواني يا حبيبتي واجيبلك الغداء
, فاديه: لا يا حبيبتي انا هنام شويه وبعدين ابقا اكل
, اومت امينه برأسها وخرجت من الغرفه بينما قالت فاديه لنفسها: يا**** امتي بقا الأيام دي تخلص وامشي علي رجلي تاني
, ادت فريضهتا ونامت
, في الوقت ذاته خرج مازن من مكتبه وصعد سيارته وقادها للمطعم
, بعد قليل وصل محمد الفيلا ونزلت ندي وتوجهوا للمطعم
, اما عند مازن فوصل هو الآخر وجلس أمامها قائلا
, مازن :اخبارك
, سحر:كويسه الحمد لله٣ نقطةهااا بقا هنعمل إيه
, ابتسم مازن بمكر قائلا : عارفه مشكلة اسر ايه انوا عايز كل حاجه تبقي ليه في نفس الوقت ودا غلط ٣ نقطةعشان كدا بقا ليه اعداء كتير جدا وهيخسر كل حاجه قريب جدا
, سحر :ازاي
, مازن: في اعداء تانيه لاسر ولو اتحدنا كلنا سوء هنخلص منه بسرعه
, سحر رفعت حاجبيها قائله : وضح كلامك اكتر
, مازن:هفهمك ..اخبرها مازن بكل ما حدث
, سحر : ايوا بس انت واثق فيهم
, مازن :احنا كل ال عايزينه هنوصله ودا المهم متقلقيش
, سحر :طب وهو عايز نتقابل امته
, مازن:لو فاضيه دلوقتي ممكن نروح بس استني هرن عليه وارجعلك
, اومت براسها وتركها مازن ليتصل ب علي
, ٣٤ العلامة النجمية
, اما عند محمد جلس هو وندي
, ندي : حلوه الفكره كنت مخنوقه جدا وهموت واخرج من البيت
, محمد ابتسم قائلا :عارف عشان امتحاناتك ٣ نقطةبس متقلقيش انا موجود في اي وقت تحسي انك مخنوقه كلميني ..هتلاقيني فورا قدامك
, ندي ابتسمت وهربت من نظراته في المنيو أمامها وهو ظل ينظر لها بعد دقائق قال :هتفضلي تبصي في المنيو كتير
, ندي:هاااا٣ نقطةلا خلاص بس ايه رايك بعد ما نخلص هوديك مكان تحفه
, محمد: للأسف مش هينفع انهارده خليها بكرا لاني لازم انهارده اكون مع اسر ومالك
, ندي:اه تمام ٣ نقطةبس هو في حاجه حصلت
, محمد:لا ٣ نقطة عادي يعني هنتكلم في الشغل
, ندي :ماشي يا محمد **** معاكم
, في نفس الوقت في المطعم الآخر عاد مازن بعدما انتهاء من حديثه مع علي جلس قائلا
, مازن: نص ساعه ونروح عند علي
, سحر:تمام
, مازن :هااا تتغدي ايه بقا
, سحر ابتسمت بسخريه وطلبوا الطعام من النادل
, اما علي فاتصل بماجد وطلب منه الحضور
, اما عند آسر انتها من عمله وعاد للفيلا دلف لغرفته وجلس علي فراشه بضيق واضع رأسه بين كفيه ظل يفكر ويحدث نفسه وكأن شخص ما يحدثه قال :ليه بتعاندي يا ملك
, رد علي نفسه قائلا يعني عايزها تيجي تقولك بحبك ويلا نرجع انت ناسي عملت ايه
, _: ايوا بس ملك بتحبني وال بيحب بيسامح
, _:ايوا بس علي قد الحب بيكون الزعل يا اسر
, وهي اكيد انصدمت فيك زي ما هي بتقول
, _:يبقا لازم اثبتلها العكس
, ظل هائما في أفكاره لفتره وبعدها دلف وغسل وجهه ونظر في المرءه أمامه وكأنه يري شخص لايعرفه قال :ايه يا اسر دا انت بقيت عامل كدا ليه ضعيف اوي قدام عيونها ٤ نقطةياريتك ما حبيت يا اخي
, رن هاتفه فخرج وأمسك الهاتف وجده مالك رد قائلا :الو يا مالك٣ نقطةانت فين
, مالك :كنت بخلص حاجه مهمه كدا
, آسر:حاجه ايه
, مالك :مش في التليفون لازم نتقابل عشان نعرف نتكلم ٣ نقطةانا هاجيلك حالا انت في البيت
, اسر: ايوا
, مالك :طب دقائق واكون قدامك سلام
, ٣٠ علامة الدولار
, عند محمد كان ياكل وينظر لندي ويبتسم رن هاتفه ففتحه قائلا: الو يا اسر
, اسر: انت فين
, محمد: في٣ نقطة مطعم حبيت اتغداء برا.. في حاجه ولا ايه
, اسر: طب تعالالي الفيلا دلوقتي يلا
, محمد: ماشي سلام
, ندي: في ايه
, محمد:اسر عايزني اروحله
, ندى:طيب يلا
, محمد:مش زعلانة
, ندي ابتسمت قائله: اكيد اسر عايزك ضروري والا مكنش كلمك
, محمد: هعوضهالك
, في المطعم عند مازن انتهاء هو وسحر وذهبوا لعلي بعد دقائق وصلوا وصعدوا للمكتب
, جلسوا وقال مازن:سحر يا علي
, علي: اتشرفت بمعرفتك
, سحر ابتسمت قائله:وانا كمان اتشرفت بمعرفتك
, مازن: دا بقا ماجد ال كلمتك عنه
, سحر: اتشرفت بمعرفتك٤ نقطة كمان بهنيك انك عايز تاخد حقك
, علي: المهم كلنا ناخد حقنا ولا ايه
, سحر: تمام.. بس بشرط ولازم ماجد يوافق عليه قبل اي حد
, رفع ماجد حاجبيه قائلا: شرط ايه
, سحر:اسر ميموتش٣ نقطةيعني تعمل اي حاجه الا القتل
, ابتسم ماجد بسخريه وقال بصوت حاد:انت هابله ولا ايه بقولك ابوه وعمه كانوا السبب في موت ابويا ومش عايزاني اقتله انتي اتجننتي
, سحر: دا ال عندي لو عايزين نتفق
, ماجد بحده: لا مش عايزين يا ستي واتكلي علي **** من هنا
, تاهبت سحر لتذهب غمز مازن لعلي فضرب علي علي مكتبه قائلا : استني هناا
, استدارت سحر قائله: انا قولت ال عندي فكر يا علي
, علي: طب ممكن تديني فرصه اتكلم مع ماجد برا لوحدنا شويه وانا هقنعه
, جلست سحر وخرج علي وهو يجذب ماجد من يده
, ٣٣ العلامة النجمية
, عند اسر وصل كلا من محمد ومالك ودلفوا للمكتب
, محمد:هاا قولي بقا ناوي علي ايه؟
, اسر:طب افهم محمد كل حاجه الاول وبعدين اقولكم انا ناوي علي ايه
, مالك:تمام
, اسر:بص يا محمد في مشاكل كتير حصلت الفتره ال فاتت والورقه ال مازن سرقها دي كان فيها حاجه تهمني جدا٣ نقطةوهي نفس الورقه ال انت جبتها
, محمد رفع حاجبيه قائلا:مش فاهم حاجه٣ نقطةيعني الورقه دي كان فيها ايه يخلي مازن يستغلها
, اسر:هفهمك..اخبره اسر بما حدث منذ يوم الورقه حتي الآن.
, عند علي دلف لمكتب والده هو وماجد
, قال علي : انت لازم تهدأ شويه وتفكر بعقلك
, ماجد: انا مش عارف بس ايه ال خلاك تفكر في البت دى
, على: انا قولت انها أكيد عارفه اسراره كلها.. افهم دي بالنسبه لينا سلاح قوي جداً ضدد اسر
, ماجد: طب ونفض انها متعرفش اي حاجه
, علي: تو عارفه٣ نقطة اسر لما بيحب واحده بيطمن ليها وبيحكي علي الاقل ولو حجات بسيطه بس المهم انوا حكي معاها
, ماجد: ايوا بس دي عايزاني اسيب حقي
, علي: ومين قال انك هتسيبه٤ نقطة بس مل ما في الموضوع انك تقولها اه٣ نقطة وبعدين اخلف وعدك براحتك زى ما تحب مش هيكون ليها لازمه وقتها ولا هتقدر تعمل حاجه
, ماجد: طب لو معملناش كدا ايه ال هيحصل
, علي جلس قائلا: مش بعيد تروح تقول لاسر علي ال احنا بنخططله وتكسب هي حبه وثقته من جديد٣ نقطة واحنا نخسر كل حاجه٣ نقطة اقعد يا ماجد فكر شويه وبعدين نروح لهم
, ماجد:تفتكر مازن كان عارف انها هتطلب كدا
, علي هز راسه قائلا:مش عارف بعد ما هي تمشي ابقي اتكلم معاه
, في الوقت ذاته في مكتب علي جلست سحر وجلس مازن أمامها قائلا
, مازن: ايه الطلب الغريب دا٣ نقطةمن أمته بتخافث علي اسر ولا بتحبيه اصلا
, سحر: بعد ما حكيتلي عن ماجد وال عايز يعمله واحنا بنتغدا فكرت مع نفسي شويه ولقيت ان كلكم هتطلعوا كسبانين الا انا٤ نقطة هخسر كل حاجه بعد ما خسرت اسر نفسه٣ نقطة احتمال يرجعلي يبقا مينفعش يموت
, مازن: بس انا وانتي عارفين كويس انك بتحبي فلوسه مش هو٣ نقطة يبقا لو اتجوزتيه ومات هتورثيه
, دلف علي وماجد
, ٢٦ علامة العطف
, عند اسر رفع محمد حاجببه متعجبا مما سمع قال: كل دا يحصل يا اسر وانا معرفش٤ نقطة بس بابا ليه يفكر بالطريقه دي
, مالك: احنا صعايده وأكيد فكر انوا كدا بيحمي البنات لما كل واحده تتجوز واحد يصونها ويحافظ عليها وعلي فلوسها
, محمد: طب مازن هيستفيد ايه من كل دا وكمان رنا ايه مصلحتها وهي بتحبك
, اسر: دا بقا الي مخليني صابر عليهم لحد دلوقتى٣ نقطةلان كدا في سر كبير انا مش عارفه
, محمد:طب هتعمل ايه بعد ما رنا سافرت
, مفيش حل غير مازن هو الوحيد ال هيوصلنا لكل حاجه
, مالك: لا في حل تاني بس في حاجه مهما الاول لازم تعرفها
, رفع كلا من محمد واسر حاجبيه ونظرا لمالك بتعجب
, في غرفة ملك نزلت مسرعه وذهبت لمنزل مريم بعد قليل وصلت ودلفت للداخل بعدما احتضنتهم
, همس:وحشتيني يا لوكه
, ملك:وانتوا و**** يا حبيبتي وحشني جداً
, مريم: عامل ايه يا حبيبتي مع اسر
, ملك:مش عارفه يا بنات بدأت احس اني مزودها شويه
, همس: ازاي؟!
, ملك: حكت لهم ما حدث بالأمس٦ نقطةبعد ما اسر سابني وخرج فكرت في كلامه وحسيت انوا عنده حق٣ نقطةمهو فعلاً مش معقول هيجي يقولي٣ نقطةوممكن اوي يكون حبني بعدها زي ما هو قال
, مريم:كويس يا حبيبتي أنك انتي فكرتي كدا٣ نقطةلان اسر فعلاً بيحبك بجد
, همس:فكري يا ملك بيتهيقلي مريم عندها حق ولو فعلاً اسر بيحبك بجد يبقا بلاش تخسريه من ايدك
, ملك: طب اعمل ايه انا متوتره٣ نقطةفي نفس الوقت خايفه اكون اتأثرت بكلامه وضحك عليا
, مريم: لو اسر مش بيحبك عمره ما كان حارب عشان ترجعيله وكمان مكنش حاول معاكي كل الفتره دي واستحمل كلامك
, همس:ملك قدامك فرصه فكري كويس جدا هنا٣ نقطةيلا ادخلي اوضتك وفكري شويه وانا ومريوم هنحضر العشاء
, بينما في الوقت ذاته في مكتب علي قال ماجد: انا موافق على كلامك بس هنفكر في طريقه اخد بيها حقي كله
, سحر: اوعدني انت بس وانغ هوعدك اني اساعدك لحد ما تاخد حقك
, علي: كويس يا جماعه احنا كدا اتفقنا مبدأيا اننا نبقا مع بعض ومدام مع بعض يبقي لازم تعرفوا اني مبهزرش وان ال هيخون٣ نقطة هيموت
, رن هاتف مازن فخرج وتركهم
, ٥٣ شرطة مائلة
, في نفس الوقت عند اسر رفع كلا من محمد واسر حاجبيه ونظرا لمالك بتعجب
, قال اسر: في ايه اتكلم
, مالك: والدت رنا توفت وهي تقريباً دلوقتي بتاخد عزاها في البيت
, اسر: لا حول ولاقوة الاب**** العلي العظيم **** يرحمها
, محمد: لازم نروحلها يا اسر عشان نعزيها
, اسر: مش عارف
, مالك: لا يا اسر انت بالذات لازم تروح٣ نقطة لانهم عارفين رنا بالنسبه ليك ايه ف مش معقول تكون في الظروف دي ومتروحش وكمان علشان ميفكروش انك عرفت كل حاجه
, محمد: معاك حق يلا يا اسر
, اسر: طب يا جماعه اجهزوا عشان ساعه ولازم نكون هناك
, عند مازن دلف بعدما اغلق هاتفه قائلاً: في حاجه حصلت كدا ولازم تعرف يا علي
, علي: في ايه؟
, مازن: والدت رنا تعيش انت
, علي: **** يرحمها٥ نقطة طبعاً انت هتروح انت وسحر
, مازن: انت مش هتروح
, علي: لا مينفعش
, مازن: ليه؟!
, علي: اكيد اسر هيكون هناك ولو شافني هيسأل انا هنا ليه وطبعاً دا ممكن يفتح لنا سكه احنا مش قدها دلوقتي
, مازن:معاك حق يلا يا سحر نكمل كلامنا بكرا
, علي:احتمال نتأخر شويه كدا في حاجه هعملها وبعدين اكلمك اقولك تعالا
, خرجوا ونزلوا اما ماجد قال:هتعمل ايه؟!
, علي:هبقي اقولك بعدين المهم دلوقتي انك تروح البيت ترتاح شويه وتفكر في هدوء
, ماجد: اكيد هتوصلني في طريقك
, علي:تمام يلا
, في سيارة مازن قالت رنا: لا طلعت دماغه حلوه
, مازن:و**** مش احلي من دماغك بتفكري في مصلحتك انتي كمان
, سحر:**** يعني انت مفكرتش في مصلحتك٣ نقطةفي ايه ما كل واحد فينا بيفكر في مصلحته بس الغريب بقا أني لحد الان مش عارفه علي دا مستفيد ايه من كل دا
, مازن:بصي ال زي علي وابوه بيفكروا في المصلحه وبس ووجد اسر وشركته معطلهم حجات كتير يعني دول مصلحتهم اكتر مني ومنك بكتير٣ نقطة عشان كدا هنصحك نصيحه٣ نقطة اتجوزي اسر واهوا لو مات تكسبي جزء من فلوسه بصفتك حرمه
, سحر بحده : مازن احنا لسه متفقين ان محدش هيفكر في قتل اسر ودا وعد شرف لازم يحصل
, مازن ابتسم بسخريه قائلا: ماشي ماشي
, ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
, عند اسر في غرفته خرج من المرحاض وارتداء حله سوداء ووضع قليل من العطر وارتداء ساعته جلس علي فراشه ليرتدي حذاه فكر قليلاً في رنا قال لنفسه: ليه يا رنا عملتي كده ليه٤ نقطة قلبي لسه بيكدب انك تعملي حاجه زي دي فيا وانتي قد ايه كنتي بتخافي عليا من واحنا صغيرين٤ نقطة بس لازم اعرف
, ارتداء حذاه وخرج من غرفته وجد كلا من محمد ومالك بانتظاره وصعدوا جميعاً في السيارة
, بعد قليل وصلو الي منزل رنا دلفوا جميعاً وقف اسر امامها بحزن وقال:البقا لله يا رنا **** يرحمها ظلا يتبادلان الانظار بحزن وتمنت رنا لو يسامحها اسر ابتعد اسر وسلم محمد عليها وكذالك مالك وبعد فتره وصل مازن ومعه سحر وسلموا علي رنا أيضاً وجلست سحر بجوارها واحتضنتها مما زاد قلق اسر وتسأل في نفسه:من أمته يعني يا سحر انت ورنا بينكم الحب دا كله
, _:ايه يا اسر دي حالتها صعبه يعني أكيد سحر بتعمل كدا مساعده مش أكتر
, في منزل مريم خرجت ملك من غرفتها لتتناول العشاء مع الفتيات
, قالت:انا خدت قرار
, مريم: ايه يا حبيبتي
, ملك:هجيب هديه لاسر واصالحه وانهي الموضوع دا بقا
, همس:بجد٣ نقطة كويس جدا يا حبيبتي٣ نقطةبس اقعدي اتغدي وبعدين ابقي روحي
, ملك اومت راسها بنعم وجلست بجوارهم وتعلوها ابتسمامتها
, عند رنا ظلت سحر تنظر لاسر شعر بالضيق وخرج وخرج محمد ومالك خلفه قائلين في نفس الوقت:ايه يا اسر خرجت ليه؟!
, اسر:يلا هنمشي
, محمد:طب خلاص زي ما تحب
, في السياره قال اسر: بقولك ايه يا مالك متعرفش مامت رنا توفت ازاي
, مالك: لا معرفش بس هحاول اعرف لو يهمك
, اسر: اه يهمني
, وصلوا للمنزل وصعد كل منهم لغرفته عدا مالك ذهب لغرفة مكه في نفس نزلت ملك وصعدت سيارتها متوجها للمنزل
, في غرفة مكه أغلقت الكتاب حين وجدت مالك فقالت مداعبه:مجبتش الاكل ولا العصير
, مالك:ههههه٤ نقطةهنزل اعملهم حالا بس قوليلي خلصتي
, مكه:لا لسه يلا انزل عشان اكمل
, مالك:حاضر
, وصلت ملك وصعدت الدرج وقفت امام غرفة اسر تنهدت بقوه بينما في الداخل انتهاء من تبديل ثيابه وارتداء قميص ابيض وبنطال اسود في الخارج وضعت ملك يدها علي المقبض وكادت تدخل رن هاتفه رد قائلاً : الو يا سحر
, سحر:ازيك يا اسر وحشتني اوي
, انزلت يدها من علي المقبض ووضعت يدها علي قلبها الذي يعلو ويهبط بشده وتوقفت لتسمع باقي الحديث
, اسر:انا كويس
, سحر:طب ينفع اشوفك يكره
, اسر:تمام نتقابل بكره في المطعم ال بنقعد فيه

الثاني عشر


عند رنا ظلت سحر تنظر لاسر شعر بالضيق وخرج وخرج محمد ومالك خلفه قائلين في نفس الوقت:ايه يا اسر خرجت ليه؟!
, اسر:يلا هنمشي
, محمد:طب خلاص زي ما تحب
, في السياره قال اسر: بقولك ايه يا مالك متعرفش مامت رنا توفت ازاي
, مالك: لا معرفش بس هحاول اعرف لو يهمك
, اسر: اه يهمني
, وصلوا للمنزل وصعد كل منهم لغرفته عدا مالك ذهب لغرفة مكه في نفس نزلت ملك وصعدت سيارتها متوجها للمنزل
, في غرفة مكه أغلقت الكتاب حين وجدت مالك فقالت مداعبه:مجبتش الاكل ولا العصير
, مالك:ههههه٤ نقطةهنزل اعملهم حالا بس قوليلي خلصتي
, مكه:لا لسه يلا انزل عشان اكمل
, مالك:حاضر
, وصلت ملك وصعدت الدرج وقفت امام غرفة اسر تنهدت بقوه بينما في الداخل انتهاء من تبديل ثيابه وارتداء قميص ابيض وبنطال اسود في الخارج وضعت ملك يدها علي المقبض وكادت تدخل رن هاتفه رد قائلاً : الو يا سحر
, سحر:ازيك يا اسر وحشتني اوي
, انزلت يدها من علي المقبض ووضعت يدها علي قلبها الذي يعلو ويهبط بشده وتوقفت لتسمع باقي الحديث
, اسر:انا كويس
, سحر:طب ينفع اشوفك يكره
, اسر:تمام نتقابل بكره في المطعم ال بنقعد فيه
, سلام
, اغلق هاتفه وفتح الباب انهمرت الدموع من عينيها ووقع بوكيه الورد اخذه اسر وذهب خلفها
, ولاكنها أغلقت الباب وسندته بظهرها وظلت تبكي
, قال اسر: ملك٣ نقطة ملك افتحي لو سمحتي٣ نقطة يا
, ملك٤ نقطة انتي فهمتي غلط انااا
, ملك ببكاء: ارجوك يا اسر أمشي دلوقتي
, اسر: طب ممكن تديني فرصه اشرحلك
, ملك : قولتلك أمشي يا اسر
, انصرف اسر قائلاً: ماشي يا ملك٤ نقطةبس هي كانت جايه ليه والورد دا لمين٣ نقطةمعقول تكون كانت جايه تصالحني ولا تكون كانت راجعه وسمعتني صدفه٣ نقطةياارب علي الحظ دا
, اما عند ملك جلست علي فراشها قائله: عايز تقولي ايه تاني يا اسر٣ نقطةعايز تشرحلي العلاقه بينك وبين الهانم٣ نقطةولا عايز تكدب كدبه جديده وتقولي مبحبهاش وانتي فهمتي غلط٤ نقطة وانا ال كنت رايحه زي الهبله عشان اصالح البيه٥ نقطة مستحيل اصدقك تاني او اثق فيك يا اسر مستحيل
, في المطبخ انتهاء مالك من اعداد الطعام وصعد لغرفة مكه نهضت مسرعه:كنت هموت من الجوع
, قالتها وهي تاخذ السندوتش بسرعه اكلت بعضه وقالت:اممممم٤ نقطة
, مالك: بعد الشر يا قلبي
, مكه لم تهتم وظلت تاكل بشراها وكأنها آخر مره ستاكل بحياتها مما جعل مالك يضحك كثيراً تركت مكه الطعام من يديها وقالت بتذمر مثل *******:بتتضحك علي ايه يا مالك
, مالك:لا يا حبيبتي مفيش كلي كلي واعطاءها السندوتش اخذته قائله:طب يلا اتفضل بقا عشان انا هاكل وانام
, مالك:والله٣ نقطةومش هتذاكري
, مكه هزت راسه نافيه واردفت:تعبت جداً
, حمل مالك الطعام واخذه من يدها قائلاً:طيب عن ازنك بقا اصل اكل دا كان معمول لوحده هتذاكر باي.
, نهضت مكه مسرعه وقالت:مالك هات الأكل..يا مالك٣ نقطةيوه رخم بس بحبك
, ٢٦ علامة المربّع
, في غرفة فاديه كانت تتحدث هي وامينه حتي دلف مالك قائلاً:ازيك يا ماما عامله ايه دلوقتي يا حبيبتي
, فاديه:كويسه الحمد**** يا حبيبي
, مالك: الحمدلله٣ نقطةينفع نتكلم شويه ونظر لامينه واردف: بعد اذنك يا ماما طبعا
, امينه: حاضر يا مالك
, خرجت امينه وقالت فاديه: في ايه يا حبيبي
, مالك: انا خرجت ماما عشان نبقا لوحدنا وااا٣ نقطة بصراحه يا ماما انا كنت جاي استاذنك وخصوصاً ان الجو مرتبك جداً الفتره دي بين اسر وملك٤ نقطةف لو حضرتك تسمحي نعمل الفرح بعد ما مكه تخلص امتحناتها٤ نقطةنفرح شويه يعني٤ نقطةحضرتك شايفه ايه
, فاديه: ماشي يا حبيبي.. معاك حق نفرح بيكم علي الأقل وبعدين نشوف اسر وملك
, ابتسم مالك وقبل جبهتها قائلاً: حبيبتي **** يخليكي لينا يارب
, أشرقت الشمس تعلن عن يوم جديد واستيقظ الجميع دلفت ملك لغرفة والدتها لتطمن عليها وكذالك مكه اما اسر ومحمد ومالك ذهبوا للشركه وندي ذهبت للجامعه لتودي امتحانها.
, اما رنا فلم تنم طوال الليل تفكر في والدتهت وتدعوا لها بالرحمه وهي تنظر لصورتها وتنهمر دموعها
, في منزل زياد خرج من غرفته ونزل للاسفل جلس مع عائلته علي مائده الطعام
, قال جده صابر له:هااا يا زياد كلمت اسر وعمتك عشان تعزمهم علي الفرح
, ضرب جبينه قائلاً:اخ٣ نقطةنسيت يا جدو٤ نقطةهكلمهم دلوقتي
, قال صابر بضيق : صبرني يارب٤ نقطةيا ابني يا حبيبي قوم كلمه وبعدين تعالا كل
, امسك هاتفه قائلاً: هكلمه اهوو
, في مكتب اسر كان يتحدث هو ومالك ومحمد رن هاتف اسر امسكه وأشار لهم ليصمتوا رد علي زياد قائلاً
, اسر: الو يا زياد٣ نقطة اخبارك ايه
, زياد: بخير الحمد لله٤ نقطة انا كنت حابب اعزمكم علي فرحي انا ولمار
, اسر: الف مبروك يا حبيبي **** يتمملك علي خير
, زياد: متنساش بقا بكرا الفرح
, اسر: اكيد طبعا مش هنسا٣ نقطة وابقي قول لي لمار مبروك
, زياد: ماشي يا حبيبي سلام
, محمد: في ايه؟!
, اسر أغلق الهاتف قائلاً:دا زياد بيعزمنا علي فرحه بكرا
, مالك: اوعدنا يارب
, محمد:هههههه مستعجل اوي٣ نقطة متقلقش هتكرهك في نفسك وفي اليوم ال فكرت فيه
, ضحك اسر بشده
, في نفس الوقت عند زياد قال: خلاص يا جدو قولتلوا وهو اكيد هيقول لعمتو
, صابر: ماشي يا زياد٤ نقطةخلص اكلك وابقي تعالالي اوضتي
, زياد:حاضر من عيوني يا صبوره
, صابر رفع يديه لسماء قائلاً: ربناا يهدي
, ابتسمت لمار ووضعت يدها علي ثغرها
, زياد نظر لها بعشق قائلاً:ضحكتك حلوه اوي
, لمار: ميرسي عن ازنك بقا
, امسك زياد يدها قائلاً: رايحه فين؟!
, لمار: خارجه هجيب شويه حجات عيزاها
, زياد: تحبي اجي معاكي
, لمار: لا خليك يا حبيبي انا هخلي السواق يوصلني
, ابتسم زياد وهز راسه بنعم وذهبت لمار
, قال زياد لوالده: ايه يا بابا ساكت ليه من الصبح
, عبد****: مفيش يا حبيبي٣ نقطة انا هروح احجز التذاكر عشان هنسافر بعد الفرح
, زياد: طب خليك وانا هروح
, عبد****: لا انا حابب احجز انا
, زياد: ماشي يا حبيبي
, خرج عبد**** وصعد زياد لغرفة جده
, ٣٤ العلامة النجمية
,
, في غرفة فاديه دلفت أمينه وجلست بجوار ملك بعدما وضعت الماء بجوار فاديه ظلت تنظر لملك هي وفاديه وهي تفرق يدها ويبدو عليها الحزن والتوتر حتي غمزت فاديه لامينه فقالت أمينه:
, مالك يا ملك٣ نقطة شكلك عايزه تقولي حاجه
, لم ترد فقالت أمينه:ملك انا بكلمك
, ملك:هاااا في حاجه يا ماما
, أمينه نظرت لها وامسكت يدها قائله:كنت بقولك مالك يا ملك شكلك عايزه تقولي حاجه
, ملك بتلعثم : لاااا.. يا ماما مفيش حاجه انا بس٣ نقطة
, وضعت أمينه يدها علي ثغر ملك واردفت: هشش٣ نقطة انا حفظاكي اكترر من نفسي يا بنتي وكمان انتي مبتعرفيش تكدبي باين عليكي انك مخبيه حاجه علينا٣ نقطة ولازم تقولي حالا
, ملك انزلت يدها قائله: يا حبيبتي مفيش حاجه انا بس مخنوقه شويه٥ نقطة هروح عند مريم وهمس وهبقي كويسه ان شاء ****
, هزت فاديه راسها وغمزت لامينه فقالت أمينه: ماشي يا حبيبتي روحي
, خرجت ملك وقامت أمينه وجلست بالقرب من فاديه واردفت: ليه مكلمتهاش انتي
, فاديه نظرت لها وقالت: انت عارفه انها مش هتقولي حاجه يا امنيه٣ نقطة ملك بتخاف عليا عشان كده مقلتلكيش وانتي معايا.. بس كليميها لما ترجع من عند البنات اكيد هتقولك٤ نقطة وانتي ابقي عرفيني
, أمينه: معاكي حق٣ نقطة هكلمها تاني لما ترجع ولو مقلتش هسأل اسر يمكن عارف٣ نقطةبس مش ناويه
, تقوليلي بقا الواد مالك كان عايز ايه امبارح؟!
, فاديه: لا خليها مفجأه احسن
, في الوقت ذاته كان زياد يتحدث مع جده صابر ويوصيه صابر علي حفيدته ووالده
, زياد: يا حبيبي هما وانت في عيوني متقلقش حفيدك قدها وقدود
, صابر ابتسم قائلاً: عارف يا زياد عشان كده انا هكتبلك كل حاجه يابني بأسمك٤ نقطة بس لتاني مره يا زياد مش هوصيك علي لمار وحقها محدش ضامن عمره يا بني
, زياد: ايه يا جدو دا٣ نقطة **** يطولنا في عمرك يا حبيبي وميحرمنيش منك ابدا٣ نقطة اوعي تقول كده تاني
, وقف صابر قائلاً : كلنا هنموت يا بني عشان كده انا عايزك تمضي عشان ابقي مطمن
, زياد: طب يا حبيبي انت قولت لبابا
, صابر بحده: في ايه ولد هو انا هاخد الاذن من ابوك عشان اتصرف في املاكي
, زياد: لا يا جدي مش قصدي انا بس٣ نقطة
, صابر بحده: خلاص الكلام انتهاء وابوك عارف٣ نقطة امضي انت بقا
, زياد: انا شايف ان من حق لمار تعرف هيا كمان
, صابر اقترب من زياد ووضع يده علي كتفه واردف: انت جوزها يعني وجبك انك تحافظ عليها وعلي فلوسها
, زياد: اوعدك يا جدو٣ نقطة بس انا مش همضي علي حاجه الا لما لمار ترجع البيت واقولها الاول٣ نقطةوكمان عمتوا للزم تعرف لان ليها حقفي الميراث
, صابر بحده:انا لسه ممتش يا ولد عشان حد يورثني٤ نقطةانا مش هقلق علي فاديه٣ نقطةعشان هي وسط ناس بتحبها وبتخاف عليه واسر هيحميها كويس٣ نقطةبس انا خايف عليك انت ولمار
, زياد اقترب منه قائلاً:خايف علينا من مين يا جدو
, صابر:يوووه يا زياد٤ نقطةلما تمضي هبقا اعرفك كويس انا خايف عليكم من مين٣ نقطةفين ابوك
, زياد:قال انو هيروح يحجز التذاكر
, صابر:بس انا قولتلوا اننا مش هنسافر
, زياد: قصدك ايه يا جدو
, صابر: يمكن راح يعمل حاجه مهمه ومش عايز يعرفك لما يرجع هتكلم معاه٤ نقطةوفكر في كلامي عشان لما لمار تيجى هتمضي الورق٣ نقطةفاهم
, خرج صابر من غرفته بضيق وجلس زياد علي الفراش يفكر قليلاً اما عند صابر قال:يا تري بتعمل ايه يا عبد ****.
, ٢٦ علامة العطف
, في غرفة ملك انتهت من ارتداء ملابسها واتصلت بمريم قائله:انتي فين
, مريم:ازيك يا لوكه٣ نقطةأكيد في الشركه
, ملك:وهمس في شغلها
, مريم:ايوا في شغلها
, ملك:طب حاولي تستاذني من مالك وتنزلي٣ نقطةاه وكمان كلمي همس وقوليلها عشان عاوزه اشوفكم حالا
, مريم:حاضر..شكلي مش هكمل في الشركه بسببك يا ملك
, ملك:ههههه٣ نقطةلما تخلصي الي قولتوا كلميني باي
, مريم ابتسمت واردفت: ماشي يا مجنونه
, عند اسر أغلق حاسوبه وقام من علي مقعده نظر من مكتبه وظل يفكر فيما حدث أمس ظل يكرر نفس الاسئله ولم يعرف الرد ظل يتفكر حتى قطع تفكيره صوت هاتفه اخرجه وجدها سحر عض علي شفته السفلي وكور قبضت يده كررت اتصالها مره اخرى رد قائلاً: الو يا سحر في حاجه
, سحر بمكر: لا يا حبيبي انا بس بفكرك بمعادنا
, قال اسر بضيق : حاضر يا سحر نص ساعه وهنزل من الشركه اجي اشوف حضرتك حاجه تاني
, سحر: لا يا حبيبي انا كمان هجهز وهبقي ارن عليك عشان اعرف خرجت ولا لا
, اسر: لا مترنيش هبقي ابعتلك مسدج اقولك اني خرجت تمام
, سحر:اوكي يا حبيبي
, اسر بحده : ممكن تبطلي تقولي حبيبي عشان بتعصبنى
, سحر بمكر : ماشي يا حبيبي٤ نقطة سورب اصلي متعوده عليها
, اسر: سحر اقفلي دلوقتي عشان عندي شغل
, اغلق هاتفه قائلاً: واحده معندهاش دم٤ نقطة مش عارف كنت بحبك علي ايه٥ نقطةبس هتكوني عايزه ايه يا سحر بتخططي ل إيه تاني٤ نقطة ماشي المهم هتوقعها في الكلام ازاي اكيد مش من اول مره الموضوع هيطول شويه٤ نقطة بس المهم النتيجه
, عند ملك رن هاتفها ردت قائله: الو يا مريم
, مريم: انا كلمت همس وقولتلها بتقول هتنزل دلوقتي بس هنتقابل فين
, ملك: في مطعم ٤ العلامة النجمية
, مريم: خلاص تمام هبعتلها مسدج وانتي انزلي يلا وانا هستناكم هناك باي
, ملك: باي
, تذكرت ماحدث معها بالامس << اسر:انا كويس
, سحر:طب ينفع اشوفك يكره
, اسر:تمام نتقابل بكره في المطعم ال بنقعد فيه
, سلام >>
, عند همس نزلت وصعدت سيارتها رن هاتفها وجدته شادي ردت عليه قال
, شادي:الناس الي معدتش بتسأل
, همس ابتسمت واردفت:اسفه و**** بس مشغوله جداً٣ نقطةوبعدين لقتني مبسالش كلمني انت
, شادي ابسم قائلاً: بتحرجيني يعني٣ نقطةبس علي فكره انا كان عندي شغل وعمليات كتيره جداً جداً هتصدقيني لو قولتلك اني بقالي يومين مروحتش البيت
, همس رفعت حاجبيها قائله:معقول٣ نقطةيحرام و**** صعبت عليا٣ نقطةخلاص يا سيدي هبقي اكلمك انا ههههه
, شادي:امممم..شكراً علي الجمايل ههههه٤ نقطةبقولك ايه ينفع نتقابل
, همس:بصراحه مش هينفع انهارده خليها بكره
, شادي: ليه؟! وراكي حاجه مهمه
, همس: ايوا انا خارجه دلوقتي اقابل البنات و احتمال نتاخر
, شادي:طب لو متاخرتوش كلميني ونخرج احنا باليل نتعشاء بره
, همس: حاضر
, شادي:ماشي يا همس هستني مكلمتك
, همس:انت في البيت ولا المستشفى
, شادي:لا في المستشفى بس هروح دلوقتي
, همس:تمام٣ نقطةباي
, ٥٢ شرطة مائلة
, في المطعم وصلت همس وجدت مريم جلست بجوارها وسألتها عن ملك واخبرتها مريم انها في طريقها إليهم جاء النادل واخبراه ان يحضر لهم قهوه بعد دقائق اتت ملك وجلست معهم قالت مريم:في ايه يا لوكه؟!
, همس:استني بي٣ نقطةقوليلي الاول كدا عملتي ايه امبارح
, ملك بصوت منخفض مصحوب بالبكاء:يارتني ما رجعت يا بنات
, رفعت مريم حاجبيها قائله:انت ندمانه انك رجعتي لاسر
, ملك:لا٣ نقطةندمانه اني رجعت البيت٣ نقطةوندمانه اكتر اني فكرت ارجع لاسر٤ نقطةبس الحمد**** **** كشفلي الحقيقه في الوقت المناسب
, انهمرت دموعها من عينيها قالت همس: حبيبتي يعني ايه ال حصل امبارح٤ نقطة انا مش فاهمه حاجه
, قالت ملك ببكاء: يا بنات انا جبت الورد زي ما اتفقنا٤ نقطة ورحت عشان اقول لاسر اني مسمحاه
, ٣ نقطة ومستعده نفتح صفحه جديده من الاول وننسى الماضي ونبدأ علاقتنا من جديد٣ نقطة لقيت اسر٤ نقطة ازدادت دموعها ووضعت يدها علي ثغرها اخذت نفسها ثم اردفت: لقيت اسر بيكلم سحر وبيقولها نتقابل بكره في نفس المطعم ال بنقعده فيه
, امسكت مريم يدها قائله: حبيبتي مش ممكن تكوني فهمتي غلط
, ملك:فهمت غلط ازاى يا بنات انا متأكده٣ نقطةلان اسر اول ما فتح الباب وشافني ارتبك جداً وكان باين اوي في عنيه انو كداب
, قامت مريم وجلست بجوار ملك واحتضنتها وقالت همس:طب يا حبيبتي انا عارفه انك سمعتي اسر بيكلم سحر واي حد مكانك هيفهم غلط وخصوصا لانك بتحبي اسر جداً٣ نقطةبس كمان يا حبيبتي انتي متعرفيش هو عايزها ليه٣ نقطةممكن يكون في حاجه حصلت وهي ديقته وهو عايز يزعق معاها مش اكتر
, ملك: كان ممكن يقول كدا في التليفون علي فكره مش شرط يقابلها
, مريم : ملك انا شايفه برضو أنك مش لازم تتسرعي في الحكم علي اسر انا بقول نتاكد الاول
, اعتدلت ملك وقالت : ازاي هتأكد٣ نقطة انتوا مش فاهمين قصدي ايه ولا ايه ال حصل يا بنات بقولكم كان بيكلمها
, همس: انا عندى فكره
, عند اسر ارسل رساله لسحر يخبرها انه خارج الآن قام وفتح الباب وجدها بالخارج قال: انا مش قولتلك اني هبعتلك رساله واجي٤ نقطة جتي ليه
, سحر: حبيت اعملهالك مفجأه٣ نقطة ونروح سوء احسن ايه رأيك فى المفجاه دي بقا
, اسر حاول ان يبتسم ويظهر عكس ما بداخله وبالفعل استطاع ابتسم قائلاً: مفجأه جميله جدا
, ابسمت سحر قائله : كنت عارفه انها هتعجبك
, اسر: طب يلا ننزل
, جاء مالك وعه محمد واشار مالك لاسر فذهب اليه قائلا:في ايه يا مالك
, مالك: ايه يا بني ايه ال جاب البت دي هنا
, اسر نظر لها وابتسم ثم استدار وقال لمالك: الموضوع طويل جداً هبقي افهمك كل حاجه بعدين
, مالك:ماشي يا اسر هستناك في المكتب
, اسر:لا هنبقا نروح الفيلا التانيه احسن عشان نعرف نتكلم
, مالك:ماشي سلام
, ذهب اسر ومع سحر ونزلا للسياره قال اسر: بما انك جيتي بقا هنروح مطعم تاني
, سحرابتسمت وقالت بمكر : ماشي يا حبيبي اي مكان المهم ان احنا سوء
, نظر لها اسر وابتسم ثم قاد سيارته ولم يحدثها ثانيا
, ٢٩ علامة الدولار
, في الوقت ذاته عند ملك قالت:ايه خططك يا بنتي
, همس:انت عملتيها قبل كدا بس المره دي هنعملها بشكل مختلف
, رفع كلا منهم حاجبيه وقالت ملك:يا بنتي قولي وبطلي الغاز
, همس: في واحد هكنج انا عرفاه هنروحله ونخليه يراقب تليفون اسر وهيعملك كل حاجه علي اللاب بتاعك بس طبعاً هيضربك الاول والموضوع ممكن يطول شويه٣ نقطةبس مفيش حل تانى
, ضحكت ملك بصوت عالي الي حد ما نظرت لها همس وفعت حاجبيها قائله:مالك انا قولت نكته
, ملك حاولت الصمت وقالت:هو انتي متعرفيش ان دا مستحيل اسر اشطر هكنج يا روحي وتليفونه مبيتهكرش ولو عرف هتبقي مصيبه
, همس:بس خلينا نجرب مش هنخسر حاجه
, ملك:امممم٣ نقطةماشي
, قامت الفتيات لتذهب جذبت مريم همس دن يدها قائله: انتي اتجننتي نفرض اسر طلع فعلاً بيكلم سحر كدا هنخرب الدنيا والعلاقه بنهم
, همس: انتي فكراني هبله متقلقيش بس لما نروح هفهمك كل حاجه
, نظرت لهم ملك قائله: ايه يا بنات هتفضلوا وقفين هنا لبكره ولا ايه٣ نقطة يلا
, همس ومريم في نفس الوقت: جاين اهو
, اتت الفتيات واستدارت ملك علي الدرج لتذهب ولاكن تعثرت قدمها وكادت تقع لولا اليد التي احتضنتها.

الثالث عشر


قامت الفتيات لتذهب جذبت مريم همس دن يدها قائله: انتي اتجننتي نفرض اسر طلع فعلاً بيكلم سحر كدا هنخرب الدنيا والعلاقه بنهم
, همس: انتي فكراني هبله متقلقيش بس لما نروح هفهمك كل حاجه
, نظرت لهم ملك قائله: ايه يا بنات هتفضلوا وقفين هنا لبكره ولا ايه٣ نقطة يلا
, همس ومريم في نفس الوقت: جاين اهو
, اتت الفتيات واستدارت ملك علي الدرج لتذهب ولاكن تعثرت قدمها وكادت تقع لولا اليد التي احتضنتها نظر لها بعشق اما هي ظلت تفتح عينيها ببطئ حتي اتضحت الرويه امامها شهقت قائله:اااسر
, بعد دقائق من النظرات اعتدلت و نظرت جواره وجدت سحر نظرت له باشمئزاز واستحقار ثم وجهت نظرتها لاسر وعينيها مليه بالدموع اما هو لايعرف ماذا يفعل وكيف يبرر موقفه
, رحلت الفتيات ومعهم ملك ذهب اسر خلفها مسرعا وندي عليها لم تقف حتي جذبها من يدها قائلا: ممكن نتكلم شويه٣ نقطة اديني فرصه افهمك
, ملك ببكاء: هتفهمني ايه يا اسر٣ نقطة روح للهانم مينفعش تسبها لوحدها
, اسر وضع يده علي كتفها قائلاً: ملك اسمعيني بس انا٣ نقطةانا
, مكه اسدلت يده من عليها قائله: مش عايز اسمع حاجه٣ نقطة مش عايز كدبه جديده٣ نقطة ارجوك يا اسر لو مش عايزنا نبعد عن بعد اكتر من كدا ولا اكرهك اكتر متقولش حاجه ارجوك
, اسر: ماشي يا ملك انا هروح دلوقتي٣ نقطة بس لازم نتكلم باليل عشان خاطري اخر فرصه لو صدقيني خلاص٣ نقطة ولو مش هتصدقي انتي حره وقتها واي قرار هتخديه هحترمه ب**** عليكي
, ذهبت ملك وهي تشعر بالحزن وضرب اسر الارض بقدمه ودلف للمطعم
, في الداخل ظلت سحر تتحدث واسر غير مهتم ولايشغل ذهنه سوءا ملك قالت سحر بحرقه شديده: اسر انا بكلمك بقالي ساعه وانت مش مركز معايا ولا بترد عليا في اي؟!
, اسر: معلشي يا سحر٣ نقطة ممكن تعيدي الي كنتي بتقوليه تاني
, سحر: بتفكر فيها
, صمت اسر قليلاً ثم اردف : لا يا سحر انا وملك علقتنا انتهت
, سحر: مش حقيقي علي فكره٣ نقطة والدليل انك جريت وراها لما مشت اسر عرفاك دا انت عشره برضو
, قال اسر في نفسه:وانتي طمرت فيكي العشره يا سحر
, سحر:سكت يعني
, اسر: يووه يا سحر انا بس مكنتش حابب انها تشوفنا لان هي لى قالت لحد في البيت هيحصل مشاكل
, سحر: ماشي يا اسر هعمل نفسي مصدقه
, اسر: سحر انتي كنتي عايزة ايه
, سحر: كنت عايزه اشوفك بس
, اسر: طيب انا لازم امشي عشان في ناس هقابلهم انهارده تحبي اوصلك
, سحر:اوكي مفيش مشكله
, ٢٦ علامة العطف
, في سيارة همس قالت مريم لملك:حبيبتي تحبي نوصلك البيت ولا هتيجي معانا
, ملك:لا لا٣ نقطةانا هقعد معاكم انهارده يا بنات
, همس:ماشي يا حبيبتي زي ما تحبي
, عند زياد ظل ينظر في الساعه ويضرب الارض بقدمه في ضيق وتوتر وقف وظل يتحرك ذهابا و ايابا نظر من الساع التي اقتربت من السابعه ولمار لم تاتي بعد وكذلك والده نزل للاسفل ليجلس مع جده والذي بدأ عليه القلق هو الآخر
, قال زياد: جدو انا قلقت عليهم٣ نقطة وبابا كمان مشوار المطار مش هياخد اكتر مز ساعتين
, صابر: و**** يا بني مانا عارف
, زياد: لا يا جدو انا هطلع اشوفهم
, صابر: هتشوفهم فين يا بني طب جرب ترن عليهم كدا
, زياد: حاولت أكتر من مره التليفونات مقفوله انا مش عارف ممكن يكون حصلهم حاجه
, صابر: انا هتصرف٣ نقطة بس حاول انت تكلمهم يمكن حد فيهم يرد
, زياد: حاضر
, ظل زياد يكرر اتصلاته بينهم عل أحدهم يجيب ولاكن لم يرد أحد مما زاد من توتره وقلقه اما الجد فعاد هو الآخر بوجه بائس قال: مش في اي مستشفي او قسم مطرين نستنا اربعه وعشرين ساعه علشان نقدر نعمل بلاغ
, زياد: انا هخرج ادور عليهم بنفسي يا جدو
, صابر: طب يا بني استني كلم اسر وخلي يشوفهم معاك
, زياد جلس علي الاريكه لان قدماه لايحملانه من شدة القلق وقال :معاك حق يا جدو
, عند اسر توقف بسيارته قائلاً: سلام يا سحر
, سحر: هشوفك تاني
, اسر: مش عارف بس انا مشغول الفتره دي لو فضيت هنبقي نخرج
, سحر: ماشي
, صعدت سحر ورن هاتف اسر رد قائلاً: الو يا زياد
, زياد: اسر انا محتاجك ضروري
, اسر: في ايه.. حصل حاجه
, زياد: لمار خرجت تشتري حجات من الصبح ولسه مرجعتش وبابا كمان كان خارج يحجز التذاكر ومرجعش لسه
, اسر: طب متقلقش انا هجيلك حالا
, زياد: ماشي مستنيك٣ نقطة متتاخرش لو سمحت
, اسر: متقلقش مسافة السكه واكون عندك
, أغلق اسر هاتفه واستدار بسيارته واتصل بمالك اخبره ان ياتي هو ومحمد لمنزل زياد في الحال ومضي في طريقه متوجه لزياد بسرعه شديده
, ٥٢ شرطة مائلة
, دلفت سحر منزلها وجدت أمها تنتظرها قالت: كنتي مع اسر
, سحر اوصدت الباب قائله:ايوا يا ماما٣ نقطةفيها حاجه
, ام سحر:اه فيه٤ نقطةفيه ان اسر معدتش خطيبك عشان يوصلك لحد هنا ولا دا وقت خروجات وفسح٤ نقطةانتي بتمتحني يعني المفروض تذاكري
, مش تخرجي مع بسلامته
, سحر بضيق وصوت حاد:انتي مش ال يهمك اني انجح٣ نقطةماشي يا ستي هتنيل انجح عايزه حاجه تاني
, ومضت في طريقه لغرفتها أمسكت والدتها يدها قائله:انتي قللت الادب وانا معرفتش اربيكي واردفت بغضب:بس العيب مش عليكي٣ نقطةالعيب علي ابوكي ال كل ما اكلمه يقولي سيبها علي راحتها٤ نقطةاحنا عندنا غيرها٤ نقطةبلاش تكتمي علي نفس البنت عشان متتعقدش..وادي النتيجه يا هانم
, سحر ببكاء مصطنع :ماما سيبي ايدي٣ نقطةانا معملتش حاجه غلط٣ نقطةانا حبيت٤ نقطةوبعدين لو علي المذاكره٣ نقطةانا بذاكر كويس جداً
, ام سحر:لا يا هانم الحكايه مش مذاكره وبس٤ نقطةلو سي اسر كان داخل خارج زمان وبتخرجوا وبيوصلك واحنا سمحنا بكدا٤ نقطةدا عشان كان خطيبك٣ نقطةلاكن دلوقتي لا٣ نقطةانتي فاهمه
, سحر:ايه رأيك بقا انوا هيحصل قريب اوي واسر هيجي بنفسه تاني عشان يخطبني
,
, ام سحر:وانا مش موافقه
, سحر بعند:بس بابا هيوافق
, ام سحر: ماشي يا سحر لما نشوف
, سحر:هتشوفي وقريب اوي..قريب يا ماما
, وتركت والدتها ودلفت للداخل واوصدت الباب واسندت ظهرها عليه وابتسمت والقت حقيبتها علي الفراش
, في الوقت ذاته عند مالك خرج هو ومحمد من المكتب وصعدو السياره قال محمد:تفتكر في ايه٤ نقطةليه اسر عايز يشوفنا عند زياد
, قال مالك باستغراب :مش عارف يا محمد و****
, ادينا رايحين نشوف
, محمد:بس زياد كلمه الصبح في الشركه وكان كويس وبيعزمنا علي الفرح
, مالك:يمكن اسر عايز يعمله حفل توديع عزوبه
, محمد:ههههه٣ نقطةبصراحه الواحد مستحيل يتوقع اسر اخوك احيان كتير بحس انو شخص غامض
, مالك:طب ما هو اسر فعلاً غامض جداً..اديك شوفت بنفسك بيكره سحر وكانت معاه٣ نقطةايه السبب **** أعلم
, محمد:لا وكمان السبب الي يخلي عن ال بيحبها مش منطقي ومش مقتنع بيه في حاجه اسر موضحاش في الموضوع
, مالك:متظلمش اسر يا محمد عارف انك زعلان عشان ملك٣ نقطة دا حقك لانها اختك٣ نقطة ومحدش يقدر يلومك٤ نقطةلاكن كمان ال اعرفه كل ال يقدر عليه علشان يرجعو لبعض
, محمد نظر له قائلاً:ال بيحب حد مبيتخلاش عنه مهما حصل٤ نقطة ودا ال مزعل ملك لانها الوقت ال كانت محتاجه من حاببها انو يضمها ويقولها انو بيحبها٤ نقطةسابها ومشي٣ نقطةادلها ظهره وقالها معاكي حق انا معاكي غصب عني ودا الوقت المناسب عشان كل حاجه ترجع زى ما كانت
, نظر له مالك باسف ف هو يعلم ان محمد مع الحق في ذلك ونظر امامه مجدداً ومضي في طريقه
, اما عند زياد كان اسر يتحدث مع صابر ويتسال لو أخبروا الشرطه وسالو ب المستشفيات واخبره الجد بما فعل قال اسر: طب يا زياد احنا دلوقتي هنطلع نشوفهم٣ نقطة بس هنستني لان محمد ومالك هيجوا معانا كدا هنشوفهم اسرع
, زياد: تمام
, اسر: اه انت قولت ان لمار خرجت تشتري حجات ومصر زحمها وبعدين الشوبنج وخصوصاً البنات بتتاخر٤ نقطة ومتنساش أنها عروسه
, زياد وقف قائلاً: قصدك ايه يا اسر
, اسر: انا قصدى ان لمار ممكن تكون لسه بتشتر او بتدور علي الحجات الي هي محتجاها وطبيعي انها تتاخر
, زياد: ايوا بس تليفونها مقفول
, اسر: عادي ممكن يكون فصل شحن٣ نقطة ولا ايه يا جدو
, صابر: معاك حق يا بني٤ نقطة بس
, اسر: متقلقش أكيد هندور عليها برضو
, زياد: معلش يا اسر هتعبك معايا
, ربت اسر علي كتف زياد قائلاً: انت عبيط يلا انت زي اخويا ولا ايه
, زياد: طبعاً اكيد
, ٥٢ شرطة مائلة
, في مكان مظلم ومهجور تجلس علي مقعد خشبي مكبله بالحبال بطريقه قاسيه في احدي غرف هذا المكان المريب يوجد شخص لاتظهر ملامحه يتحدث مع رجل آخر قال: هاا يا باشا تحب ندخلها دلوقتي
, _: ماشي بس استنا انا همشي وانت قولها الكلام ال قلتهولك بالحرف وبعدها أبقي رجعها٤ نقطة بس متنساش بكرا الصبح انا حاببهم يقلقوا شويه
, قال الشخص الاخر: تمام يا باشا متقلقش
, _: اه مفيش مانع من شويه كدمات كدا
, -: طبعاً يا باشا طلباتك أوامر
, عند زياد وصل كلا من مالك ومحمد اخبروهم بما حدث وقسم الشباب أنفسهم لفرقتين واحده ستبحث عن لمار ﴿اسر وزياد﴾ والاخر سيبحث عن عبد**** ﴿مالك ومحمد ﴾ وخرجوا من الفيلا
, وقفوا بالخارج قال اسر: يلا يا مالك انت ومحمد روحوا من طريق المطار وانا وزياد هندور علي لمار في المول
, مالك: تمام
, وذهب كل منهم كما اتفقوا
, عند ملك كانت الفتيات بجوارها يحاولون اخراجها من هذه الحالة اما هي كان بداخله شئ محطم تتحدث مع نفسها وكأنها تعاتب اسر علي ما فعل بها قالت بداخلها: قدرت تجرحني يا اسر.. وبتكدب عليا ولا علي نفسك وبتقولي بتحبني٣ نقطة ال بيحب مببوعجش ال بيحبه يا اسر٣ نقطة ولا بيجرح٣ نقطة ولا بيكدب٣ نقطة ولابيخون٤ نقطة وانت عملت كل دا٣ نقطة عملت كل حاجه قدرت عليها عشان تموت حبنا وللابد٣ نقطة ضربتني وعذبتني٣ نقطة خلتني استناك طول عمري وانت بتكرهني.. ولما جيت وهمتني بالحب وخلتني أكرهك
, همس:ملك يا ملك ب**** عليكي ردي نظرت لها ملك بحزن واستدارت مره اخري وقالت لنفسها: عايز تبررلي خينتك علي انها ايه المره دي ويتري هتدعي ايه المره دى٣ نقطةوانا سمعتك٣ نقطةوشوفتك بعيني وانت معاهاا٣ نقطةأحنا الاتنين مش لبعض من الأول دي الحقيقه٣ نقطةالي لازم اعيش عشانها ولازم انساك يا اسر٤ نقطةصدقني هتعامل وكأنك مجتش في حياتي اصلا وهعتبر اني لسه راجعه من امريكا انهارده٣ نقطةوان علقتنا مبدأتش عشان تنتهي اصلا٣ نقطةصدقني يا اسر يا نجار هعذبك زي ما عذبتني واكتر كمان
, مريم:همس تعالي معايا الاوضه عيزاكي
, همس:حاضر
, خرجت الفتيات من الغرفة وتركوا ملك ودلفوا الغرفه الآخري اما ملك فاستغرقت في نومها
, مريم: همس انتي كنتي بتقولي الهكر دا هيعمل ايه
, همس جلست قائله: بصي انا عارفه ومتاكده ان ملك معاها حق وخصوصا بعد ما شوفنا اسر.. وهو معاه الزفته دي٣ نقطة بس لو اسر مظلوم لان احناا منعرفش هو بيعمل كدا ليه كنت بفكر إنك تتكلمي معاه وتعرفي ولو مظلوم فعلاً مينفعش حبهم دا يضيع ولازم نعمل حاجه نرجعهم لبعض بيهما ودي كانت الطريقه٤ نقطة بس طبعاً بعد ما شوفناه٣ نقطة انا مش هاخدها لحد٣ نقطة لان لو فعلاً اسر هيرجع لسحر هتتوجع اكتر من كدا٣ نقطة ف خليهم كدا احسن عشان منعذبهاش اكتر
, مريم: معاكي حق بس كنتي هتساعديهم ازاي
, همس: كنت هتفق معاه انوا يهكر تليفون اسر ويسجل المكلمات دي بس يعدلها لصالح اسر٣ نقطة دا لو هو فعلاً بيحب ملك وبيخطط لحاجه او احناا مش فاهمين هو قرب لسحر دي ليه
, فكرت مريم قليلاً ثم اردفت : طب ايه رايك لو نعمل كدا بس من وراء ملك.. ولو لقينا حاجه هتزعلها٣ نقطة هنقفل علي الموضوع ولاكاننا عرفنا٤ نقطة ولاعملنا حاجه
, ابتسمت همس قائله: فكره حلوه انا موافقه٤ نقطة بس انتي لازم تتكلمي مع اسر
, ٤٧ تعداد نقطي
, في الطريق عند مالك ومحمد وقفوا بسيرتهم ونزلوا سريعاً بسبب تجمع الكثير من الناس و وجود رجال الشرطه اقتربوا قليلاً وابعدو الناس ونظروا وجدو سياره محطمه ومقلوبه علي ظهرها اقتربوا أكثر سالو رجال الشرطه: مين الي كان في العربيه دي
, أخبرهم رجل الشرطه: ملقناش غير المحفظه دي وفي اثر دم٣ نقطة واضح ان الشخص الي كان فيها فاق ومشي٣ نقطة او حد جه قبلنا ولحقوا علي المستشفى و**** أعلم ايه ال حصلوا بقا ٣ نقطة و اكيد المحفضه وقعت منه
, اقترب محمد ومالك من السياره ونظروا بداخله وبالفعل لم يجدو الا اثر للدماء فتح مالك المحفظه ببطء وقلبه يدق بقوه وبالفعل وجد صوره تجمع زياد ووالده وجده ولمار وبطاقه عبد**** قال رجل الشرطه: انتوا تعرفوه
, محمد: ايوا اخنا كنا خارجين ندور عليه
, رجل الشرطه: احنا جالنا بلاغ من ساعه تقريباً ان في عربيه معطله الطريق بس لما جينا ملقناش حد
, مالك استدار للشرطي قائلاً: طب هي العربيه اتقلبت من أمته
, الشرطي: و**** احنا كنا بنسأل الناس بس الكلام كله اجمع علي انها من فتره طويله.. لاكن أمته بالتحديد لسه معرفناش
, مالك: شكرا يا فندم٣ نقطةبعد اذنك بس ثواني
, ابتعد مالك ومحمد قليلاً قال مالك: انا قلقت العربيه واقعه من بدري يعني لو عبد**** بيه محصلوش حاجه كان المفروض يبقي في البيت دلوقتي
, قال محمد باسف : **** أعلم ايه ال حاصل معاه وبعدين متنساش انو معهوش بطاقه يعني اكيد محدش يعرف عنه حاجه عشان يكلم اهلو٣ نقطة وكمان ممكن يكون في غيبوبه
, مالك: طب هنعمل ايه؟!
, محمد: كلم اسر وزياد يجوا واحنا هنحاول نعرف هو في انهي مستشفي
, مالك: طب ما هو صابر بيه سال
, محمد: ممكن يكون سال قبل ما هو يدخل المستشفى.. وكمان انت ناسي انو داخل من غير اثبات شخصي يعني أكيد محدش يعرف اسمه
, مالك: ايوا صح٤ نقطة انا مش مركز من الصدمه بس
, عند اسر عاد لزياد قائلاً:ملقتهاش وسالت عنها قالو انها اشترت حجات ومشت من بدري
, زياد بحزن :حصل معايا نفس الحاجه
, رن هاتف اسر قال:دا مالك
, زياد:طب رد يمكن وصل لحاجه
, اسر:حاضر
, رد اسر قائلاً:الو يا مالك وصلت لايه
, قال مالك لاسر ما حدث أغلق اسر هاتفه ببطء وقلبه يدق لايعلم كيف يخبر زياد ما حدث ظل ينظر له بحزن قلق زياد وقال: في ايه يا اسر
, صعد اسر السياره واستدار بها واخبر زياد ما حدث ببطء شديد ولاكن انهمرت الدموع من اعين زياد وربت اسر علي كتفه وزاد من سرعه سيارته بعد قليل وصلوا نزل زياد علي قدمه التي لاتحمله وركد مسرعا نحو السياره وتاكد أنها سيارة والده واعطاه محمد المحفظه امسكها زياد ببطء ونزل علي قدميه وظل يبكي وهو يحتضنها
, ٢٥ علامة العطف
, ملك عزمت علي الانتقام ولكل فعل رد فعل فماذا ستفعل هذه العنيده
, زياد حزين فهوا يخشى ان يفقد كل ما يحب وفي وقت واحد
, اسر اتخذ قرار مميت ولاكن هل سيندم عليه ام سيصير الحق معه ب النهايه

الرابع عشر


أمام المول حيث كان اسر يقف ويسند علي سيارته وزياد يجلس علي مقعده بالداخل قال مالك لاسر ما حدث أغلق اسر هاتفه ببطء وقلبه يدق لايعلم كيف يخبر زياد ما حدث ظل ينظر له بحزن قلق زياد وقال: في ايه يا اسر؟!
, صعد اسر السياره واستدار بها واخبر زياد ما حدث ببطء شديد ولاكن انهمرت الدموع من اعين زياد وربت اسر علي كتفه وزاد من سرعه سيارته بعد قليل وصلوا نزل زياد علي قدمه التي لاتحمله وركد مسرعا نحو السياره وتاكد أنها سيارة والده واعطاه محمد المحفظه امسكها زياد ببطء ونزل علي قدميه وظل يبكي وهو يحتضنها
, ربت اسر علي كتفه قائلا: زياد الحزن مش هيعمل حاجه٣ نقطة لازم تكون متماسك اكتر عشان منضيعش وقت٣ نقطة ونلاقي عمي اسرع٣ نقطة وان شاء **** هيكون بخير
, سنده اسر ووقف علي قدميه وجفف دموعه قائلا: معاك حق يا اسر٣ نقطة مينفعش نضيع وقت٣ نقطة بس قولي هنعمل ايه دلوقتي
, اسر : الموضوع بسيط أحنا معانا صور لاستاذ عبدالله٣ نقطة هنروح نسال في كل المستشفيات ولو حد وصل لحاجه يبلغ التاني
, محمد: بالظبط كده انا ومالك معانا صورته ال في المحفظه واكيد يا زياد معاك صوره علي التليفون
, زياد هز رأسه بنعم
, قال اسر لهم: طب يلا يا جماعه زي ما كنا
, زياد امسك يد اسر قائلاً: ولمار
, اسر فكر قليلاً ثم ذهب للشرطي وتحدث معه لقتره اخبره ان يساعد الشباب في العثور علي عبد**** ووافق الشرطي واخبر اسر ان لايقلق فهذا عمله وكأن سيوديه علي اي حال ثم توجه اليهم قائلاً
, اسر : انا هدور علي لمار والظابط هيساعدكم تلاقوا استاذ عبد****
, زياد: تمام يا اسر
, قال اسر لزياد:انا هاخد عربيتك وانت خليك مع حضرت الظابط
, صعد زياد مع الشرطي وأخذ اسر السياره وكذلك مالك ومحمد وذهبوا ليودي كل شخص ما عليه
, عند صابر كان يجلس علي الاريكه قلق كثيراً فلم يخبروه ماذا فعلو حتي الآن والساعه قربت علي ١١ دق جرز الباب ذهب مسرعا ليفتح ظن أنهم عادوا فتح الباب وجد عبد**** ويسنده الحارث لأنه كان ينذف دماء وثيابه متربه وملطخه بالدماء ارتسم علي وجه صابر علامات الخوف والتعجب ولاكنه قال للحارث: اطلع بسرعه نيم البيه في سريره وانا هكلم الدكتور واطلعلوا
, ذهب الحارس مسرعا كما اخبره ودلف غرفة عبد**** اسنده حتي جلس علي الفراش وبعدها ادار قدمه ونام ووضع الحارس الغطاء عليه
, اما في الاسفل عند صابر اخرج هاتفه بسرعه وظل يبحث فيه عن رقم الطبيب بعد قليل وجده واتصل به واخبره ان يأتي في الحال
, واغلق هاتفه وصعد الدرج مسرعا مما جعل أنفاسه تتسارع لكبر سنه دلف الي غرفة عبد**** وجلس بجواره قائلاً بصوت متقطع مصحوب بالخوف: اااا.. ايه.. الي حصل٣ نقطة يا بني٣ نقطة مين الى عمل.. فيك كده
, عبد**** لم يرد واغلقت عينيه مما جعل والده يبكي واتصل بالطبيب مره ثانيه قال بصوت حاد
, صابر: انت فين يا دكتور٤ نقطة تعالالي بسرعه٤ نقطة بسرعه
, الطبيب: حاضر يا بيه انا في الطريق و****
, ٢٥ علامة العطف
, عند اسر بحث عن لمار بكل مكان يبيع الملابس لم يجدها توقف بسيارته أمام احد المولات واتصل ب زياد قائلاً: عملت ايه
, زياد بحزن واسف: للأسف لسه مش لاقينه.. وانت عملت ايه
, اسر فرك جبهته قائلاً: لمار مرحتش ولا مكان غير المول ال احنا سألنا فيه٤ نقطة متقلقش انا هرجع تانى المول واشوف كميرات المرقبه
, أغلق هاتفه واتصل باللوء شوقي طلب منه المساعده ليستطيع رويه الكميرات بالمول
, في سيارة مالك نزل هو ومحمد أمام المستشفى ودلفوا للداخل سألو بالاستقبال ولاكن لا فائده أيضاً لم يجدوه خرجوا من المستشفى وسندو علي السياره قال محمد: هنعمل ايه؟! بص انا هكلم اسر٣ نقطة لان كدا في احتمال ان بكون حد خده بيته وجاب دكتور يشوفه
, مالك: تمام
, اخرج محمد هاتفه واتصل ب اسر واخبره ما حدث وما يظن
, قال اسر: تمام يا محمد٣ نقطة بس اتاكد الأول انك مسبتش مستشفى مسالتش فيها
, عند اسر طرق احد ببطء علي زجاج سيارته فنظر له قائلاً: نعم
, قال: انا حسام سيت اللواء بعتني عشان اساعدك
, نزل اسر من سيارته قائلاً: ماشي ودلف للداخل ليبحث عن المدير سال احد العمال واخبره فتوجه هو والظابط الي مكتبه قال المدير: نعم مين حضرتك
, اسر: انا اسر النجار واشار الي الظابط قائلاً ودا
, حسام باشا مباحث
, قال: اهلا بحضرتك يافندم في حاجه ولا ايه؟!
, اسر: كنا حابين نشوف كاميرات المراقبه
, قال: مش هينفع
, قال حسام بثقه: لا لا مفيش حاجه اسمها مش هينفع٤ نقطة دا في واحده مختفيه من الصبح واخر مره كانت هنا في المول دا
, قال: تمام يا باشا انا هساعد حضرتك بس ارجوك الموضوع ده يكون في هدوء
, حسام: لا متقلقش هما الاتنين وأشار الي شرطين كانوا معه واردف هيدخلوا معانا ونشوف الفيديوهات من غير ما حظ يحس
, ذهب الجميع خلف المدير وتوجهوا لغرفة الامن وأشار حسام للشاب الجالس فوقف وجلس الشرطي قال حسام لعامل الأمن: قولي انت هنا من الصبح
, قال العامل: لا يا فندم انا هنام من المغرب
, المدير: في عامل تاني بيجي الصبح وبيمشي لما الشفت بتاعه بينتهي
, حسام: اممم٣ نقطة تمام
, قال حسام للظابط الاخر: بقولك ايه رجعلي كدا من الساعه ٩ الصبح
, ظل يشاهدون الفيديوهات بترقب ويكرره كثيراً
, رن هاتف اسر فخرج ليرد عليه
, قال: الو يا زياد وصلت لحاجه
, زياد: لا٣ نقطة وجدي عمال يرن عليا مش عارف في ايه خايف ارد عليه يسألني عملت ايه
, اسر: انت لازم ترد عليه علشان ميقلقش اكثر٣ نقطة وكمان ممكن يكون في حد رجع البيت يلا رد عليه وابقي طمني
, زياد: ماشي سلام
, ٢٦ علامة العطف
, خرج الظابط حسام من غرفة الأمن قائلاً: اسر بيه للأسف موصلناش لحاجه الهانم دخلت عملت شوبنج وبعدين خرجت من المول٣ نقطة دا معناه ان لو حصل جريمة خطف اكيد بره المول
, اسر: اه٣ نقطةاوكي
, حسام: انا حاسس بيك عشان كدا انا كلمت سيت اللواء وهيبعت قوات عشان نمشط المكان ده٣ نقطة بس حضرتك كان لازم تكلمنا من بدري
, اسر: شكرا
, حسام: دا شغلي يا باشا
,
, عند صابر أنهاء الطبيب عمله وقال: متقلقش يا صابر بيه٣ نقطة هيفوق بكرا الصبح ان شاء ****
, صابر: ماشي يا دكتور٣ نقطة شكرا نظر للحارث قائلاً: وصل الدكتور
, خرج الطبيب وجلس صابر بجوار ابنه قائلاً: رد يا زياد بعد دقايق رد زياد قائلاً: الو يا جدو
, صابر: بكلمك بقالي ساعه مبتردش ليه؟!
, زياد: معلش يا جدو كنت مشغول في حاجه ولا ايه
, صابر: ايوا في٣ نقطة اخبره ما حدث
, زياد: طب انا جاى حالا
, عند زياد أغلق هاتفه واتصل ب مالك واخبره ما حدث وبعد مرور قليلاً من الوقت اتي مالك ومحمد اليه وقفوا بالسياره قال محمد: بص روحوا انتم وانا هروح لاسر
, زياد: ماشي.. تمام هو في مول٣ العلامة النجمية
, ذهب زياد ومالك للفيلا ومحمد اخذ_ تاكسي_ وذهب لاسر
, قال اسر لمحمد: ايه ال جابك هنا
, محمد اخبره ما حدث
, اسر:طب الحمد****
, محمد:انت عرفت حاجه عن لمار
, اسر باسف:لا بس الظابط حسام بيمشط المنطقه عشان يشوفوا لو لمار اتختفت احتمال تكون عربيتها علي الطريق
, محمد:اه٣ نقطةطب اهو رجع تقريباً
, اسر:هااا٣ نقطةلقيتوا حاجه
, حسام:للأسف لا..هو كدا يا اسر بيه احتمال من الاتنين يا اما هي اتختفت بالعربيه او انها اختفت باردتها وأحنا هنحاول نعمل محاوله اخيره ونحدد مكانها من رقم التليفون
, محمد:بس ميتهيقليش ان محترف زي دا هيسيب وراه حاجه زي دي
, حسام:مين حضرتك
, محمد: انا محمد النجار محامي
, حسام:اه و**** احنا هنعمل ال علينا ممكن نوصل لحاجه
, اسر:ماشي يا حسام باشا
, حسام:لو وصلت لحاجه هكلمك
, ذهب حسام وقال اسر لمحمد:بقولك احنا مش هنفضل هنا نروح نطمن علي استاذ عبدالله٣ نقطةوبعدين نرجع البيت
, محمد:تمام
, ٦٨ شرطة
, عند صابر وصل زياد ومالك دلفوا مسرعين صعدو الدرج ودلفوا غرفة عبد**** قال زياد: ايه ال حصلوا يا جدي
, صابر وقف قائلاً بحزن: مقلش حاجه يا بني الدكتور قال انو نزف كتير وهو ركبلوا الدم دا وقال هيفوق الصبح ان شاء ****
, زياد جلس بجوار والده وامسك يده وقبلها قائلاً: يا حبيبي يا بابا
, رتب مالك علي كتفه قائلا: ادخل نام وسيبه يرتاح
, زياد: لا انا هنام هنا٣ نقطة نظر لجدو قائلاً: ادخل نام انت يا جدو عشان متتعبش
, صابر:ومين هيجي له نوم بعد كل ده٣ نقطةهو اسر فين ولمار
, وقف زياد قائلاً:اسر ومحمد بيشوفوا لمار لسه مش عارفين عنها حاجه..مالك ممكن تكلم اسر تشوف وصل لايه
, دلف اسر قائلاً:انا جيت يا زياد
, زياد اقترب منه مسرعا وقال:فين لمار
, اسر نظر أرضً وقال لهم وللجد كل ما حدث
, صابر:طب وايه الحل دلوقتي
, اسر:متقلقش يا صابر بيه الظابط ممكن يوصلها عن طريق التلفون وبكدا هنلاقيها٤ نقطة بس لو هو ذكي شويه ممكن يكون رمي التليفون بعيد عن مكانه
, محمد: هو غالباً لو خاطفها يبقي مكتاج فلوس٣ نقطة يعني اكيد هيكلم حضرتك وفي الحاله دي هنوصلهم برضو لان الظابط راقب التليفونات
, اسر: احنا هنستاذن ونيجي لحضرتك الصبح ان شاء****
, ذهبوا الثلاثه قال اسر وهو يفتح باب السياره: انا عايز نتكلم بعيد عن صابر بيه وزياد عشان ميقلقوش اكتر
, محمد ومالك : تمام
, اشار لهم اسر ليصعدوا السياره واستدار اسر وبعد قليل بعد عن الفيلا قليلاً قال: غريبه اوى حكايه عبد**** بيه دي يعني الفتره دي كلها غايب عن البيت
, محمد: ممكن يكون كان مغمي عليه وعلي ما فاق رجع البيت
, اسر: ممكن بس انا مش مطمن
, مالك: لا وكمان لمار
, محمد: ال خطف البنت دي محترف وعارف هو بيعمل ايه
, اسر: المشكله بقا انوا يكون بيرقبنا وعرف اننا كلمنا البوليس٣ نقطة وبكدا يا هياجل مكلمته٣ نقطة او هيتصل من مكان بعيد عشان منعرفش نوصله
, مالك: ميتهيقليش انوا محترف اوي كدا٤ نقطة اكيد في غلطه هتقع منه
, محمد: ممكن
, اسر: لا دايما توقعوا اسوء الاحتمالات عشان تلاقوا الحل الاصح
, محمد: طب هنعمل ايه دلوقتي
, اسر: انا تعبان جدا وهموت وانام٣ نقطة هنروح البيت نرتاح ساعتين كدا ونرجعلهم تاني
, مالك: ماشي عندك حق الواحد ميت من التعب
, ٥٧ قوس مربع أيمن
, وصلوا جميعاً للفيلا ودلفوا للداخل وجدو فاديه وامينه جالسين في الليفنج قال اسر: ايه يا ماما ال مصحيكم لحد دلوقتي
, فاديه: مستنيكم٣ نقطة اتاخرتم قلقنا عليكم٣ نقطة وكمان مبتردوش علي تليفونتكم٣ نقطةكنتوا فين
, اسر جلس قائلاً: كنا مشغولين جداً في الشركه
, امينه: بتكدب يا اسر
, فاديه: ملك مش في البيت يا اسر٣ نقطة مرجعتش لحد دلوقتي هي كمان وتليفونها مقفول
, اسر: يا **** هو ايه اليوم ال كله مصايب دا
, امينه: مصايب ايه يا اسر
, اسر: مالك هيقولك يا ماما وانا هطلع اشوف ملك
, خرج اسر من الفيلا وقف بالخارج قليلاً اتصل بها عدت مرات ام تجيب فاتصل ب مريم
, ردت قائله: الو يا اسر
, اسر: ملك معاكم
, مريم: ايوا نامت من بدري٣ نقطة متقلقش عليها
, اسر: ماشي يا مريم شكرا
, أغلق هاتفه قائلاً: واضح انك مش مصدقاني يا ملك ولا عايزه تديني فرصه تانيه
, في الداخل أخبرهم مالك كل ماحدث قالت فاديه: انا لازم اروح اشوفهم
, قال اسر: بكرا الصبح يا ماما هنروح كلنا ادخلي نامى لو سمحتي٣ نقطة ومتقلقيش ملك عنظ مريم
, أمينه: اسر معاه حق يا فاديه قومي ننام وبكره نروح نطمن عليهم دلفت أمينه ومعها فاديه للغرفة قال اسر : بقولكم ايه أنتم الاتنين٣ نقطة انا عايزكم تخلصونا بقا
, محمد: قصدك ايه يا اسر
, اسر: بصراحه يا شباب انا اتخنقت٤ نقطة موضوع مازن طول اوي
, محمد: احنا لسه عملنا حاجه يا اسر
, مالك: متقلقش انا فكرت في الموضوع والحل كله في ايد رنا
, اسر بحده: انت اتجننت يا مالك
, محمد: اسمع بس يا اسر اول ما تلاقي نفسك هديت روح اتكلم مع رنا صدقني دا هيوفر علينا حجات كتير جدا
, اسر: يا شباب فاهم٣ نقطة انا مش هقدر اجط عيني في عين رنا٤ نقطة انا ممكن اذيها
, مالك: انت عارف انها متورطه في كدا ومتأكد.. دا انت ال اقنعتني
, اسر: عارف٣ نقطة بس نفرض طلع كل دا غلط ومجرد احساس
, محمد: اسر انا اول مره اشوفك قلقان ومتكتف في موضوع كدا
, اسر: عشان انت مش فاهم يعني ايه تكون متربي مع حد وفجأة يعمل فيك كدا٣ نقطة رنا مش مجرد سكرتيره٣ نقطة تؤ رنا اختي وصحبتي وخزينه اسراري
, محمد: عشان كده لازم انت ال تتكلم معاها عشان تريح عقلك من كتر التفكير
, اسر: طب نخلص ال احنا فيه دا وبعدين اشوف موضوع رنا
, مالك: طب مش ناوي تقولنا كنت مع سحر بتعمل ايه؟!
, اسر:هقولك٤ نقطةاخبرهم اسر كل ما حدث
, مالك: انت ازاي تعمل كده٣ نقطة رجوعك لسحر مش هيفيدك ب اي حاجه
, اسر: لو سحر حست ان خطتها نجحت وانا هبقا ليها مستحيل تأذيني وومكن اخليها تعترفلي بكل شي٣ نقطة شرط رجوعنا لبعض
, محمد: وانت فعلاً هترجعلها
, اسر: اكيد لا طبعا انا بس بلهيها عني٣ نقطةبس بفكر وافتحها في الموضوعده امتي
, مالك:اسر انت مش محتاج تعرف من سحر عشان ترجعلها٣ نقطةانت ممكن تعرف كل حاجه من رنا
, محمد:هو اكيد كان بيفكر في كل دا قبل ما نقوله يكلم رنا صح
, اسر:بالظبط كدا٣ نقطةواكيد هقفل الباب دا دلوقتى انا مينفعش ازعل ملك
, محمد:تمام٣ نقطةانا طالع انام شويه
, ٣٠ علامة الدولار
, صعد كل منهم لغرفة نام مالك وكذلك محمد اما اسر ظل مستيقظ يقف في شرفته وينظر في هاتفه يشاهد صوره هو وملك ظل يفكر ويراجع ما حدث وتسأل اذا كان ما فعله صح ام خطأ قال لنفسه:معاكى حق أنك مش عايزه تسامحيني او تسمعيني حتى بس انا بحبك بجد٣ نقطةبقيت مش عارف افكر٣ نقطةانا سهل عليا اخلص من مازن وسحر٣ نقطةبس هندم طول عمري لاني معرفتش مين وراهم٣ نقطةطب لو قولتلك كل الحقيقه والي انا عايز اعمله هتسامحيني وتديني فرصه تانيه٥ نقطةولا هتفكري اني بكدب عليكي
, اشرقت الشمس بنورها لتعلن عن يوم جديد
, في فيلا صابر رن الجرز ذهب زياد ليفتح قال:لمار

الخامس عشر


صعد كل منهم لغرفة نام مالك وكذلك محمد اما اسر ظل مستيقظ يقف في شرفته وينظر في هاتفه يشاهد صوره هو وملك ظل يفكر ويراجع ما حدث وتسأل اذا كان ما فعله صح ام خطأ قال لنفسه:معاكى حق أنك مش عايزه تسامحيني او تسمعيني حتى بس انا بحبك بجد٣ نقطةبقيت مش عارف افكر٣ نقطةانا سهل عليا اخلص من مازن وسحر٣ نقطةبس هندم طول عمري لاني معرفتش مين وراهم٣ نقطةطب لو قولتلك كل الحقيقه والي انا عايز اعمله هتسامحيني وتديني فرصه تانيه٥ نقطةولا هتفكري اني بكدب عليكي
, اشرقت الشمس بنورها لتعلن عن يوم جديد
, في فيلا صابر رن الجرز ذهب زياد ليفتح قال:لمار
, وقعت مغشي عليها أمسكها زياد وحملها صاعدا بها للغرفه وذهب لجده يخبره ما حدث اتصل صابر ب الطبيب ودلف زياد ليجلس بجوارها ظل ينظر لها يتألم لحال معشوقته فكانت كدماتها كثيره تملأ وجهها وجسدها وملابسها متربه ومتسخه بالدماء الي حد ما
, حرك أنامله علي وجهها برفق كي لا يجرحها قال لنفسه : ايه بس ال بيحصل دا انتي وبابا ٣ نقطةانا خلاص مبقتش فاهم حاجه ٤ نقطة بس هجيب حقك يا لمار
, أتي صابر ومعه الطبيب وخرج زياد ليطمئن على والده كما طلب جده
, دلف الي غرفة والده وجلس بجواره قائلا :حمد لله على سلامتك يا بابا
, عبد**** بصوت متقطع : **** ٣ نقطةيسلمك
, زياد :مش هتقولي ايه ال حصل
, عبد**** :انا كنت رايح المطار عشان عايز ارجع انا وجدك يكمل علاجه بس هو ٣ نقطةمكنش موافق أننا نسافر فقلت اعمل ٣ نقطةكدا من وراه ٣ نقطةوانا سايق العربيه كنت بفكر وفجأة جت عربيه وكأن ماشي٣ نقطةبسرعه اوي حولت افاديه العربيه اتقلبت
, ٣ نقطةوحصل كدا
, زياد :وليه مخدكش مستشفي
, عبد**** :مش عارف تلاقيه خاف ٣ نقطةلاكن انا حاولت اطلع من العربيه ٤ نقطةوطلعت وفضلت ماشي لحد ما اغمي عليا٣ نقطةفي مكان عريب كدا
, واول ما فقت جيت علي هنا
,
, زياد :طب يا حبيبي ارتاح أنت وانا هروح اجيبلك الدكتور
, صابر :ماشي يا حبيبي
, ذهب زياد لغرفة لمار دلف قائلا :هااا يا دكتور طمني
, الطبيب :متقلقش انا عملت اللازم بس هي شكلها كانت تحت ضغط كبير واغمي عليها بس ان شاء **** مش هتفوق باليل وانا هبقا اجي اطمن عليها
, زياد :طب بابا فاق
, الطبيب :انا رايح اشوفه اهو
, ذهب الطبيب وصابر وجلس زياد بجوار لمار
, عند اسر طرق باب غرفة مالك قائلا :يلا يا بني اخلص
, مالك :ماشي يا عم نازل اهوه
, اسر : مستنيك تحت يا خفيف
, نزل اسر مسرعا وجلس بجوار محمد قائلا :نازل اهو
, خرجت فاديه ومعها أمينه قال اسر:طب يا محمد احنا هنسبق احنا وانت ابقي تعالا مع مالك ومكه وندي
, محمد :تمام
, ذهب اسر ونزلت ندي ومكه قالت مكه انا هكلم ملك أعرفها ال حصل
, محمد:ماشي
, ابتعدت مكه واتصلت بملك قال محمد:اي أخبار الإمتحانات
, ندي :الحمد لله قربت اخلص
, محمد:طب اي رأيك اجي معاكي بكرا
, ندي:ليه
, محمد:هوصلك ..عادي يعني ٣ نقطةواهي فرصه اطمن عليكي
, ندي:لا متقلقش عليا ٣ نقطةبس مفيش مانع في توصيله
, محمد:هههههه عيوني ليكي
, ندي :تسلم يا محمد
, نزل مالك وعادت مكه قال مالك :أنتو مش عندكم امتحانات يا بنات ولا ايه
, ندي:انا لا بس هي عندها الساعه ٩
, مكه:يعني فاضل ساعه ونص علي الإمتحان هنروح نطمن عليهم واروح الإمتحان من هناك
, مالك :طب يلا نمشي
, ١٥ علامة أقل من♡١٦ علامة أكبر من
, عند زياد كان يجلس بجوار لمار يمسك يدها ويسند جبهته عليها وكأنه نائم وضع اسر يده على كتفه نظر له زياد قائلا : جات الصبح ٣ نقطةواغمي عليها
, اسر:ان شاء **** هتبقي كويسه٣ نقطةالمهم دلوقتي انها رجعت
, زياد:الحمد لله
, اسر:ماما فاديه وامي عند عبد**** بيه ٣ نقطةتعالا ننزل تحت شويه وهما هيجوا يطمنوا عليها
, في نفس الوقت في غرفه عبد**** دلفت فاديه ومعها أمينه نظر صابر لها ووقف قائلا :فاديه !!
, فاديه :ازيك يا بابا
, صابر :ايه اللي حصل معاكي ده٤ نقطةده من يوم المستشفي صح
, فاديه:مش وقت الكلام دا يا بابا
, أمينه:ايوا يا عمي من يومها تعالا نتكلم بره وانا هقولك كل حاجه
, خرجت امينه وصابر اقتربت فاديه من أخيها
, قائله:ايه ال حصل يا حبيبي
, عبد**** :مفيش ٤ نقطةحاجه بسيطه المهم أنتي عامله ايه
, فاديه:كويسه٣ نقطةبس قولي بقا ايه ال حصل
, عبد****:مصره تعرفي
, فاديه:اكيد عايزه اطمن عليك
, عبد****:موافق بس بشرط ٤ نقطةانتي كمان قوليلي ايه ال ابوكي قاله دا ..وليه انتي قاعده علي كرسي
, فاديه :طب قول يا سيدي
, ظلوا يتحدثو و عبد**** أخبرها ما حدث وهي كذلك
, اما في الأسفل كأن اسر وزياد يتحدثان قال زياد :قصدك ايه يا اسر
, دلف محمد ومعه مالك ومكه وندي ألقوا التحيه عليهم وصعدت مكه ومعها ندي وجلس مالك ومحمد بجوار اسر قال اسر:لمار رجعت على فكره
, محمد:مقلتش اي ال حصل معاها
, زياد هز رأسه نافيا وأردف:اغمي عليها ٣ نقطةباين عليها اتعرضت لارهاق كبير
, قاطعهم مالك قائلا:معلش بس ثواني كدا٤ نقطةانت قولت انها رجعت لوحدها صح
, زياد نظر لمالك قائلا :ايوا
, محمد:قصدك ايه يا مالك
, مالك وقف قائلا:في حاجه غلط في الموضوع دا
, ٣ نقطةقصدي ان الموضوع مش خطف ٤ نقطةليه لمار اختفت ..وازاي دا حصل
, محمد :ممكن يكون اع٤ نقطة
, أشار له زياد بيده ليتوقف عن الحديث
, قال اسر:مالك محمد مش عايزين نسبقا الأحداث٣ نقطةالمهم أنها كويسه وبنا دلوقتي
, زياد:اي كان ال حصل انا مش هسيب حقها
, ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
, في منزل مريم بالتحديد في غرفة ملك إنتهت من تبديل ثيابها وحملت حقيبتها وخرجت من الغرفة ببنما كانت توصد الباب قالت مريم:رايحه فين يا ملك
, ملك:عمو عمل حدثه ولازم اروح اطمن عليه
, مريم:الف سلامه عليه
, ملك :**** يسلمك يا حبيبتي
, دلفت ملك المصعد وبعد دقائق توقف ونزلت مسرعه أشارت لسيارة أجره وصعدت بداخلها مسرعه وأخبرته العنوان
,
, عند زياد نزلت مكه من الأعلي فسألها اسر :انتي رايحه فين
, مكه اقتربت قائله :عندي امتحان
, اسر:ماشي يا حبيبتي **** معاكي ونظر لمالك قائلا:روح وصلها وأرجع
, مالك :تمام
, ذهبت مكه وخلفها مالك صعدت السياره وهو كذلك خرجوا من الفيلا فقال مالك:وحشتيني علي فكره
, مكه:و**** ٣ نقطةطب مقولتليش ليه ال حصل امبارح ٣ نقطةلولا اني عرفة من ماما الصبح
, مالك نظر لها قائلا:عادي يعني رجعت البيت متاخر قولت انتي اكيد نمتي عشان امتحاناتك
, مكه اشارة بيدها كانها تقول -لا-: انت عارف إني بسهر أيام الامتحانات
, مالك :وانا هعرف منين يعني انك صاحيه ٣ نقطةوبعدين بقا احنا هنبداها كدا من أولها ولا ايه
, مكه:قصدك ايه
, مالك:مكبره الموضوع علي الفاضي
, مكه:بصراحه اه ٣ نقطةعشان متدايقه منك أصلا٣ نقطةاحنا اتفقنا منخبيش حاجه علي بعض ايا كانت٤ نقطةوبعدين كنت تقدر تقولي الصبح لاك٣ نقطة
, قاطعها مالك قائلا:هو انتي كل ما تزعلي هتدوري علي اي حاجه وتطلعيني غلطان وخلاص
, مكه:لا انا مش بدور علي حاجه انت فعلا غلطان
, مالك:خلاص يا ستي انا غلطان ارتحتي
, مكه ادارت وجهها ونظرت من النافذه فهي لم تقصد كل هذا كانت فقط تحاول مناغشة هذا العنيد ولاكن لا تعلم ان حبيبها يفهمها من نظراتها وطريقه حديثها وجدت يده تحتضن يدها برفق نظرة له فابتسم ونظر لها بعشق اوقف سيارته قائلا :انا عارف انك مش قصدك تدايقيني ٣ نقطة أنا عجبتني اللعبه قولت اكمل واشوف اخرك
, مكه هزت رأسها بنعم أردف مالك:قمر و****
, خجلت مكه ونظرت بجوارها
, تذكرت الامتحان فصرخت بمالك قائله:الإمتحان
, ترك مالك يدها قائلا:فصلتيني يا شيخه
, ضربته علي كتفه وعضت علي شفتها السفلي نظر لها بغضب مصطنع فارتعبت ونظرت من خلال النافذه مره اخري
, ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
, توقف التاكسي أمام الفيلا نزلت ملك واعطته نقوده ودلفت للداخل وذهب هو رنة الجرز وذهب زياد ليفتح احتضنته ملك وبكاء فرتبت علي ظهره قائله:متقلقش يا زياد هيبقي كويس
, ..بس قولي ايه ال حصب
, اعتدل زياد وجفف دموعه قائلا:طب ادخلي اسر ومحمد هنا
, انقبض قلبها وبدأ يدق وكأنه يريد الفرار من صدرها حين سمعت اسمه فماذا لو التقت عينها بعينه وهي لاتحتمل
, قالت :لا تعالا نتلكم برا شويه وبعدين هطلع فوق اطمن عليه
, قال زياد:زي ما تحبي
, خرجت ملك هو خلفها ووقفوا بالخارج أخبرها زياد كل ما حدث مع والده وأخبرها أيضا ما حدث مع لمار فهربت دمعه من عينها ف عبد**** كأن يعاملها ك ابنته ولمار أختها وصديق طفولتها بالخارج .وبكاء زياد أيضا فاحتضنته قائله:تعالا نطلع نطمن عليهم
, دلفوا سويا كأن ماحدث يشغل بالها ولاكن أيضا كان يشغل بالها روية اسر كيف ستسطيع فكانت تتقدم ببطء شديد ولاحظ زياد ذلك فتراجع لجوارها وقال :مالك يا لوكه
, ملك :لا مفيش حاجه انا كويسه جدا٣ نقطةيلا نطلع
, أمسك زياد يدها وتقدموا سويا دلفت لليفنج وكادت تصعد الدرج ولاكن رأته بطرف عينها انقبض قلبها أكثر وازدادت ضرباته وراها هو الآخر فوقف كاد ينطق ولاكن أمسك محمد يده فصمت وصعدت هي وزياد لغرفة عبد**** اولا
, قال اسر لمحمد :في ايه يا بني
, محمد:بلاش تتكلم مع ملك هنا ٣ نقطةمش عايزين حد يحس بحاجه ٣ نقطةوكمان زياد وصابر بيه مش ناقصين٣ نقطةيعني دا مش وقت كلام خالص
, جلس اسر بحزن فهو يعلم ان محمد علي حق ويعلم مدي عند ملك فهز رأسه وقال :طب ٣ نقطةانا هخرج أشم شويه هواء
, محمد:تعالا هطلع معاك
, اسر اشار له بحزن وأردف :لا خليك انا عايز ابقي لوحدي
, في الأعلي وبالتحديد في غرفة عبد**** جلست ملك بجوار عمها قائله :الف سلامه عليك يا حبيبي
, عبد**** بتعب:**** ٣ نقطةيسلمك ياملك
, قالت فاديه وهي تحرك المقعد المتحرك اسيبكم انا واروح اطمن علي لمار
, نظر لها زياد باستغراب فهو لايعلم ماحدث فقال :ماما فاديه٣ علامة التعجب..انتي أشار له جده فصمت
, خرجت أمينه ومعها فاديه التي ملأ قلبها الحزن والأسى على حالها حين تذكر اسر والحارث وهم يحملونها بالقعد لتصل الي غرفة عبد**** ولاكنها سرعان ما نبذت هذه الفكرخ واستعاذت ب**** من الشيطان الرجيم وقالت :الحمد لله على كل حال اللهم اني رضيت بقدائك فاجعلني من الصابرين يا **** دلفوا للغرفة
, بينما نزل زياد للأسفل لعله يجد اجابه علي سوائله
, ٣٤ العلامة النجمية
, في الأسفل كأن محمد يجلس علي الأريكة جلس زياد بجواره وساله عن اسر فأخبره أنه بالخارج فقال:طب قولي هي ماما فاديه قاعده على كرسي متحرك ليه ؟!
, أخبره محمد ما حدث
, في الخارج وقف اسر أمام حمام السباحه كأن يتألم ويتكرر في ذهنه ما حدث بالداخل عندما دلفت معشوقته ولم تهتم حتي بالنظر إليه اعتصر قلبه من شدة الألم قال لنفسه ماشي يا ملك شكلك ناويه تخليني أندم وتموتيني بالحياء ٣ نقطةبس لو دا ال هيخليكي ترتاحي وترجعيلي انا موافق تعذبيني كل ثانيه وكل دقيقه وكل يوم ٤ نقطةالمهم انك تشفي جرحك ال انا سببته ٣ نقطة
, رد علي نفسه قائلا:تستاهل علي فكره وتستاهل اكتر من كدا كمان مشيت بمبدأ اخسر اه بس المهم لما تخسر حاجه تخسرها بمزاجك ٣ نقطة ونسيت ان دا في الشغل وبس يا اسر بيه اشرب بقا خفت تسيبك ملك ٣ نقطةفسبتها انت عشان ميبقاش حد جبرك علي حاجه نسيت ان الحب تضحيه وانك كأن لازم تبقا جنبها في الوقت دا
, قال لنفسه:طب انا مستعد للعقاب بس ملك هتنهي العقاب دا امته ٣ نقطةامته يا ملك
, ظل هائما في أفكاره يحدث نفسه ويلومها ولاكن لا يفيد الندم فما حدث حدث ..المهم ما سيحدث٣ علامة التعجب
, عند مالك توقف بالسياره اما الجامعه ونزلت مكه
, قال مالك :خلي بالك من نفسك
, مكه:حاضر ..باي
, أشار لها بيده -باي- واستدار بسيارته ليعود للفيلا نظر علي المقعد المجاور له حيث كانت تجلس حبيبته وأبتسم قائلا:مجنونه ٣ نقطةبس بموت فيها
, عند رنا كانت تلازم فراش والدتها طوال الايام الماضيه وتحضن صورتها بين ذراعيها لها الحق ان تفقد لزة الحياه فلم يعد لها أحد بها بعد ما فقدت اسر ومن ثم والدتها هربت دمعه منها وهي نائمه كأن كبوس ما كأن يراودها استيقظت وشهقت بصوت عالي شعرت بجفاف حلقها فذهب للمطبخ لتشرب القليل من الماء
, دلفت المطبخ وأخذت كوب ماء شربته بسرعه
, كانها تذق الماء للمره الأولي بحياتها أنزلت الكوب وأخذت نفس عميق ودلفت لغرفتها رن هاتفه فلم تجيب وظلت تنظر لصورة أمها تكرر الاتصال كثيرا فقالت:مش عارفه مين الرخم ال بيتصل بقاله يومين دا
, أمسكت الهاتف بضيق وقالت :الو عايز ايه
, علي:انا علي ٣ نقطةكنت حاسس انك مش هتردي فقولت اكلمك من رقم تاني
, قالت رنا بحده:عايز ايه هاا؟!
, علي :كل خير ٤ نقطةعايز نكمل شغلنا ولا ايه
, رنا:شغل ايه ٣ نقطةاحنا مفيش بنا شغل
, قال علي بحده :لا بقولك ايه متشتغليش نفسك وفوقي كدا٣ نقطة انا هسيبك يومين تريحي أعصابك وهكلمك عشان نكمل شغلنا
, أغلق الهاتف نظرت في شاشة هاتفها بغضب والقته علي الفراش بقوه وظلت تبكي
, في مكتب زياد اعطي لماجد هاتفه فقال له ماجد:ايه قلتلك ايه
, علي زفر قائلا :متقلقش مش هسيبها عارف هوقعها ازاي واخليها تكمل ٣ نقطةبس سيبها يومين ٣ نقطةوالدتها توفت برضو اكيد محتاجه ترتاح
, ماجد :ماشي٣ نقطةطب هنعمل ايه مع مازن وسحر
, علي وقف قائلا:مازن وسحر دول ال هنضرب بيهم جدار اسر النجار حتي لو الجدار موقعش ٣ نقطةانت هتكمل عليه ٣ نقطةوكدا نكون خلصنا منه ولسه لو ال في دماغي حصل اوعدك هضربهولك ضربه قاضيه تخليه يستسلم في أيدك ويتمني الموت
, ٣٠ علامة يساوي
, دلف اسر للداخل وعاد مالك جلسوا على الأريكة المقابله لمحمد وزياد قال زياد بعتاب:ليه يا اسر مقولتليش ال حصل مع ماما فاديه٣ نقطةلا وكمان ملك مقلتش
, اسر :متلومناش يا زياد ..دي كانت رغبت ماما فاديه٣ نقطةان محدش يعرف
, زياد:انت علي الأقل كنت قولتلنا من وراها
, محمد:خلاص يا زياد بقا ال حصل حصل ٣ نقطةالمهم دلوقتي نفكر فى لمار هنرجع حقها ازاي
, مالك:لما تفوق اكيد هتقول علي ال حصل
, اسر:معاك حق
, رن هاتف اسر وجده رقم غريب رد قائلا:الو مين معايا
, حسام:انا الظابط حسام
, اسر:ايوا ٣ نقطةفي حاجه ولا ايه
, حسام :يا اسر بيه احنا لقينا العرببه والتليفون في العنوان دا٣ العلامة النجمية
, اسر:اه ٣ نقطةطب في حاجه كمان حصلت لازم تعرفها ٣ نقطةلمار رجعت انهارده الصبح
, أغلق اسر هاتفه نظر له زياد قائلا :مين دا
, اسر :الظابط حسام كان بيقولي انهم لقو عربيه لمار
, في نفس الوقت في الأعلي وبالتحديد في غرفة عبد**** طلب من ملك ان تنزل للأسفل وتحضر له كوب عصير
, بينما عند اسر قال زياد :لقوها فين
, اسر اخبرهم العنوان وأردف:احنا لازم نتحرك حالا
, نظر علي الدرج وجد ملك التقت أعينهم ظل ينظر لها بعشق فخرج محمد وزياد ومالك وأخبرهم اسر ان ينتظروه في السياره حتي يأتي اقترب منها فابتعدت عنه واكملت طريقها ولاكن أمسك اسر يدها قبل ان تذهب
, ٢٦ علامة العطف
, اسر قرر المواجهة لاكن ملك اعند مما يظن ف الي اين سيوصلها العند ؟!
, هل زياد في طريقه للحقيقه اما هذه مجرد بدايه؟!
, محمد وندي عاشقان اجتمعت الأقدار في صفهم ولاكن هل سيتركهم القدر ليكملا طريق العشق ؟!

السادس عشر


حين أراك انسي العالم من حولي واتمني ان اضعك بين ضلوعي لتكون لي وحدي .
, وحين أطيل النظر إليك أشعر وكأن قلبي يكاد يُقتلع من صدري ولا تقوي الكلمات علي الخروج من شفتاي.
,
, نظر علي الدرج وجد ملك التقت أعينهم ظل ينظر لها بعشق فخرج محمد وزياد ومالك وأخبرهم اسر ان ينتظروه في السياره حتي يأتي اقترب منها فابتعدت عنه واكملت طريقها ولاكن أمسك اسر يدها قبل ان تذهب . جذبها نحوه فتوقفت ظلوا يتبادلون النظرات لفتره وحل عليهم الصمت حتي خجلت ملك وتوترت كثيرا وهو لا يعلم ما يقول يريد فقط النظر لعينيها نظرت ملك للأسفل وحاولت الهروب من نظراته التي تجعلها لا تقوي علي إكمال تمثيلها للقوه ولاكنها حاولت ذلك واسدلت يده بعيد عنها
, وقالت وهي تنظر للأسفل:انا ٣ نقطةانا لازم اروح عشان عمو عايز عصير
, نظر اسر بغضب وتحولت ملامحه من عاشق لبحور عينيها الي ذئب يريد ان يفتك بها علها تفيق من غيبوبتها ندها للخادمه التي كانت تاتي من حين لأخر لتعد الطعام وترتب منزل صابر
, اتت الخادمه مسرعه قال اسر:طلعي كوبايه عصير ل عبد**** بيه
, هزت الخادمه رأسها وهي تنظر للأسفل ورحلت مسرعه للمطبخ
, لاحظت ملك خجل الفتاه فقالت :اسر مينفعش كدا
, رفع اسر حاجبيه قائلا: مينفعش ايه انا طلبت منها تطلع كوبايه عصير
, ملك :مش قصدي٣ نقطة انتي حاطط أيدك ع كتفي والبنت اتكسفت ٣ نقطةوكمان كدا مينفعش ابعد لو سمحت وروح اكمل ال كنت بتعمله
, غضب اسر كثيرا وأنزل يده قائلا:معاكي حق مينفعش نتكلم هنا
, ملك بعناد حاولت ان تظهر قواها وقالت :انا مش عايزه اتكلم معاك أصلا ٣ نقطةعن ازنك
, واسدلت يده التي كانت تحاوط كتفها فامسك يدها وشدد عليها وخرج مسرعا من الفيلا وهو يجذبها خلفه حتي وصل لسيارته وادخلها السياره وأغلق الباب بغضب واتجه لسيارة مالك الذي بدأ عليهم جميعا الاستغراب والتعجب مما يحدث
, قال اسر لهم :روحوا انتم وانا هاجي وراكم
, وعاد مره أخري لسيارته وقادها بسرعه
, عند مالك قال زياد باستغراب:فيه اي اسر وملك ملهم
, محمد:مفيش ..تلاقيها كالمعتاد في بينهم شد وجذب الاتنين شبه البحر موجته عاليه ومحدش يقدر لا يفهمها ولا يتوقعه
, انفرط الثلاثه ضاحكين واستدار مالك بسيارته وقادها للمكان المنشود
, •♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡•
, في سيارة اسر كأن يقود بسرعه مهوله قالت ملك بحده:انت واخدني علي فين
, نظر له اسر ولم يجيب مما اثار غضبها قالت بغضب:اسر رد عليا انا بكلمك
, قال اسر بحده:عايزه ايه يا ملك
, ملك :عايزه اعرف انت واخدني على فين؟!
, اسر بضيق:اكيد يعني مش هخطفك ٣ نقطةهنروح مكان هادي نتكلم فيه
, ملك:انا مش عايزه اتكلم ..وقف العربيه يا اسر
, ٣ نقطةبقولك اقف
, توقف اسر بالسياره مما جعلها تندفع للإمام كادت رأسها تصتدم بالسياره ولاكن يد آسر كانت اسرع منها فهو كأن يعلم ان هذا سيحدث ولاكن اراد ان يعطيها درس قال اسر:دا ال بيحصل لما حد بيعند دماغه بتتكسر
, نظرت له بضيق وأرادت ان تفتح باب السياره لم يفتخ فقالت:افتح الباب ٣ نقطةبقولك افتح الباب يا اسر
, اسر:لا ٣ نقطة انا هتكلم معاكي يعني هتكلم
, ملك :مفيش فايده ٣ نقطةصدقني مهما اتكلمت يا اسر احنا مستحيل نبقا لبعض تاني
, وقعت الكلمات علي أذن اسر كالصاعقه كيف تقوي علي قول مثل تلك الكلمات كيف سمحت لنفسها ان تخبره بذلك حتي أن كأن من وراء قلبها غضب اسر جدا وفتح باب السياره بحزن ونزل منها تركها وحدها ولاكنه خشي ان ينزلها من السياره لتأخذ سيارة اجره وتعود فنزل هو أشار بيده بحزن لسيارة أجره توقف السائق فتح أسر باب التاكس ونظر لها بحزن فالتقت عينها بعينه استدارت ملك فادار وجهه وصعد واخبر السائق العنوان
, عند ملك هربت دمعه من عينها ف هي لم تكن تريد ان يحدث ذلك ولاكن سرعان ما مسحت دمعتها ونزلت من باب السياره لتجلس مكان اسر وتعود للفيلا جلس علي المقعد واستدارت بالسياره وقائدتها للفيلا سمعت صوت هاتف يرن ظنته هاتفها ولاكن وجدته هاتف اسر وضعت يدها علي جبهتها وأخذت الهاتف وجدتها سحر عضت شفتها وثار غضبها رمت الهاتف علي المقعد وقالت : الهانم مش قادره علي بعد البيه ٣ نقطةماشي يا اسر ان ما وريتك انت وهي مبقاش انا ملك
, نعم هي غاضبه منه ولاكنها تعشقه وتلعبت بها الغيره وخاصة ان كانت سحر فهي تعلم ان اسر كأن يحبها وتظن أنه مزال يحبها ولذا يلتقي بها لاتعلم أنه محاصر وينشب داخل عقله وقلبه صراع فهم يقاتلون من أجل شيأن متضادين
, فمن المنتصر في النهايه ؟! ام ان هناك أشياء مزال يخفيها لهم القدر ٤ علامة التعجب
, ☆١٥ تعداد نقطي☆☆☆☆١٦ تعداد نقطي☆
, توقف السائق نزل اسر مسرعا وأعطاه النقود ورحل مسرعا توجه إليهم كانوا يقفون بعيدا عن حسام ورجال الشرطه الأخرون حيث كانت الشرطه تحاول رفع البصمات كطريقه للوصول للمجرم
, قال اسر :هااا ٣ نقطةعملتوا ايه
, زياد يأس ان يصل لاي شي فقال وهو يهز كتفيه : لسه ٣ نقطةبيرفعوا البصمات
, اسر :ان شاء **** هنوصل للي عمل كدا قريب جدا
, محمد:ان شاء **** ٣ نقطةرنيت عليك كتير بس مكنتش بترد
, اخذ اسر يبحث عن جواله لم يجده قال : مش لاقي التليفون
, مالك:ازاي ٣ نقطةممكن تكون نسيته في الفيلا
, اسر هز رأسه بنعم وأردف:نخلص الاول وبعدين نشوفه
, اقترب حسام منهم قائلا :رفعنا البصمات والخطوه ال جايه هنحاول نوصل للمجرم ال عمل كدا
, زياد بضيق :ودا هيحصل ازي
, محمد:سيب حسام بيه يشوف شغله يا زياد ولو وصل لحاجه هيقول لاسر ٣ نقطةواسر هيقولك
, أعطاه حسام كرت به رقم هاتفه الجوال واخبره ان يتصل به في اي وقت يريد ورحل مع الشرطه وصعدوا هم سيارة مالك وقاد بهم للفيلا
, عند ملك وصلت ونزلت من السياره وأخذت هاتف اسر دلفت للداخل رن هاتفه مجددا ظنتها سحر ففتحت الهاتف بضيق وردت قائله:الو عايزه ايه
, دكتور حسن:انا دكتور حسن ٣ نقطةمش دا رقم اسر بيه
, اذدرات ملك ريقها وتورت قليلا ثم قالت :ايوا دا ٣ نقطةرقم اسر ٣ نقطةانا ملك يا دكتور
, حسن:الو يا هانم لو سمحتي بلغي اسر بيه اني مش عارف اجيله دلوقتي لان أبني تعبان جدا ٣ نقطةوالحقيقه مش هقدر اسيبه لوحده
, ملك:اكيد طبعا ٣ نقطةوالف سلامه عليه
, حسن :ان شاء **** يومين كدا واقدر اجي علي الأقل اكون اطمنت عليه
, ملك:حاضر يا دكتور حسن
, جذب الهاتف من يدها فشهقت بصوت عالي واستدارت امسك خسرها بيده التقت أعينهم
, انزل اسر يده وابتعد عنها قائلا :الو يا دكتور
, حسن:الو يا اسر بيه٣ نقطةانا مش هقدر انزل مصر الفتره دي ابني تعبان جدا ولازم افضل جنبه ٣ نقطةيومين علي الأقل
, اسر :الف سلامه٣ نقطةطب انا هاجي اخد الورق بنفسي واعتبر نفسك في أجازه مفتوحه لحد مايقوم بالسلامه ..والمرتب ساري متقلقش ولو احتجت حاجه كلمتي
, حسن :شكرا يا اسر بيه مستني حضرتك
, اسر :العفوا ٣ نقطة انا هبقي في الاسكندريه بكرا ان شاء الله٣ نقطةفي رعايه ****
, أغلق اسر هاتفه واستدار قائلا لملك :مش عيب تفتشي في التليفون
, تركها وذهب كادت تنفجر من الغيظه ذهبت خلفه مسرعه وجذبته من يده بقوه فوقف ونظر لها
, قالت بحده :انت متهمنيش في حاجه ولا يهمني أمرك عشان افتش في التليفون
, غضب اسر وداقت حدت عينيه اردفت ملك :انت نسيت التليفون في العربيه
, استدار اسر ليصعد الأعلي حيث كان الثلاثه يتحدثون مع صابر ويخبروه ما حدث قالت ملك وهي تلوح بيدها :علي فكره البتاعه بتاعك دي رنت عليك
, ابتسم اسر لأنه تاكد انها تغار عليه ولم تردد اسمها من كثره الغيظ اكمل طريقه وتركها غاضبه دون اهتمام مما جعلها تغضب وغادرت الفيلا توقفت أمام حمام السباحة قالت:اللهم ارح قلبي
, ♡●●●●●♡●●●●♡●●●●♡●●●●♡
, خرجوا جميع من غرفة عبد**** بعدما اخبروهم ما حدث جلس الثلاثه ف الأسفل حيث اخبر اسر مالك ومحمد ان ينتظروا هنا لكي يعودون بهم للفيلا وخرج هو من الفيلا بضيق لم يلتفت حتي لملك التي شعرت بوكزه في قلبها حين لم يعرها اهتمام ظنت أنه ذاهب ليلتقي بسحر بعدما تحدث معها عندما أخبرته هي أنها اتصلت به.
, عند رنا خرجت من المطبخ ووضعت الطعام جلست علي الطاوله وهي تتذكر حين كانت تعود سريعا من العمل وتدلف لغرفة أمها وتخبرها أنها ستدلف وتحضر الطعام سريعا هربت دمعه من عينيه ونظرت مكان مقعد أمها الذي كانت لاتحب الجلوس ألا عليه ظلت هكذا لم تقترب من الطعام وكانت لاتاكل الا القليل في الثلاث وجبات ولاكن هذا لا يكفي كانت تاكل لتحي فقت ولاكن قلبها ينزف شعرت بدوخه ارتشفت القليل من الماء
, رن جرز الباب حاولت أن تذهب لتفتح سندت بكل قوتها على المنضده توقفت علي قدمها
, وتحركت ببطء فتحت الباب ولاكن خارت قواها
, ووقعت مغشي عليها دلف اسر مسرعا بعد ان أمسك يدها حملها ودلف لغرفتها وضعها علي الفراش ودثرها جيدا اتصل بشادي وأخبره العنوان بعد دقائق حضر شادي وعلق لها المحلول
, قال اسر :هااا يا شادي ٣ نقطةهتفوق امته ؟!
, شادي:متقلقش يا اسر انا علقتلها المحلول٣ نقطةدقائق وتفوق المهم تاكل كويس
, اسر:شكرا يا شادي معلش جبتك بسرعه
, شادي:لا عادي محصلش حاجه وكويس اني كنت قريب من هنا
, اسر : الحمد لله
, شادي:انا هستاذن بقا ..سلام
, اسر :سلام
, دلف اسر المطبخ وأعد شربه خضار وعاد مره أخري للغرفه جلس بجوارها على الفراش فتحت عينيها ببطء حين وجدته بجوارها ظنت أنها مازالت تحلم حلم جميل فهي بالفعل كانت تحلم به منذ قليل لاتعلم أنه بجوارها بالفعل قال اسر : سرحتي في ايه
, قالت :انت جنبي بجد ولا انا بحلم
, اسر. وضع يده علي ثغرها قائلا:هشششش٣ نقطةهتاكلي الأول وبعدين نتكلم براحتنا
, رنا :هو ايه ال حصل
, اسر رفع الملعقه قائلا :انا قولت ايه ٣ نقطةناكل الاول
, هزت رأسها بنعم وبدأ اسر يطعمها بنفسه ظل بجوارها يطعمها وهي تنظر له وارتسمت ابتسامه خفيفه علي ثغرها كأنها طفله فقدت والدها وعاد لها مره أخري
, وضعت يدها علي يده قائله: كفايه ٣ نقطةخلاص شبعت
, اسر هز رأسه نافيا وأردف :لا ٣ نقطةانا قولت هيخلص ٣ نقطةيبقا يخلص كله
, رنا:و**** شبعت
, اسر:هااااا ٣ نقطةانا قولت ايه
, عجب للقدر يذهب إليها حتي يعرف ما حدث لأنه يريد ان يعود سريعا الي محبوبته التي لم يعد يطيق فراقها ولا هذه الطريقه التي تعاملها به دائما تضعه محل الشك والكذب
, لاكنه وجدها مريضه ظل يفكر وهو يطعمها هل يسألها عن ما حدث ام لا كي لا يزعجها فهو يعلم أنها مُرهقه وتحتاج للراحه لعدة أيام اتخذ قراره في النهايه بالرحيل دون أخبارها.
, إنتهت من الطعام بعد أن كلته بأكمله كما اراد نظرت له قائله :اسر ٣ نقطةانت كنت جاي عشان ايه ؟!
, ازدرد ريقه قائلا:طب ممكن ترتاحي دلوقتي ٣ نقطةانا مسافر اسكندريه اول ما ارجع هاجي اطمن عليكي ونبقا نتكلم
, رنا:لا عادي ٣ نقطةانا كويسه قولي كنت عايز ايه ؟!
, اسر:خلي بالك من نفسك وكلي كويس فاهمه
, وقف مسرعا وسار وخرج من المنزل صعد سيارته وقادها للمنزل هو يفكر في ما فعل هل هو صحيح ام خطأ ؟ ٣ نقطة حرك أنامله على جبهته ف الأفكار تزاحمت على عقله جميعها تطلاطم كالأمواج والمشاكل كثيره دعاء ربه قائلا:اللهم أسألك باسمك العظيم وسلطانك القديم، وأسالك اللهم بقدرتك التي حفظت بها يونس في بطن الحوت، ورحمتك التي شفيت بها أيوب بعد الابتلاء أن تعني وتنجني من كل ضيق ونكد .
, ٦٨ العلامة النجمية
, عند زياد رحلة أسرة اسر وأخبره محمد ان يتصل به في اي وقت إذا حدث جديد بينما نزل صابر وزياد وتركوا عبد**** ينام قليلا جلسوا علي الأريكة وكأن ما يشغل بال زياد هو كلامه مع والده لا يبدو مقنع بالنسبة له عندما أخبره اسر انه غير مقتنع بدأ يفكر زياد بالأمر لاكنه لم يصل لجواب بعد ٣ علامة التعجب
, وصلوا للفيلا دلفوا للداخل وجلسوا في الليقنج يتحدثوا قليلا اما هي فكانت تفكر فى اسر قالت لنفسها:بقالوا ٣ ساعات قاعد مع سحر معقول ٣ نقطةلا ممكن يكون راح مشوار تاني ..او الشركه مثلا
, ردت على نفسها قائله ٤ نقطةملك في ايه انتي مش قولتي انك هتنسيه متركزيش معاه بقا
, لاحظت فاديه شرود ملك فقالت
, فاديه :ملك ٤ نقطةايه يا حبيبتي سرحانه في ايه ؟!
, ملك فاقت من شرودها علي صوت أمها أبتسمت ابتسامه خفيفه وقالت :مفيش يا حبيبتي انا بس
, قلقت اوي لما شفت لمار ٣ نقطةماما ينفع اروح ابات معاهم عشان ابقي اخلي بالي منها ٣ نقطةهي اكيد هتعوز حد جنبها يطمن عليها
, فاديه ابتسمت قائله:ماشي يا ملك ٣ نقطةينفع طبعا خليكي هناك لحد ما تطمني عليهم وكمان تطمنيني عليهم اول بأول٣ نقطةوانا هحاول اروح اول ما تفوق لمار
, مالك:ان شاء **** هنروح بكرا الصبح نطمن عليهم٣ نقطةتحبي اوصلك
, ملك :لا خليك يا مالك ..مش عايزه اتعبك ٣ نقطةانا هطلع اخد هدومي واروح لوحدي
, فكر قليلا كان يريد ان ينتهز تلك الفرصه ليوبخها علي ما تفعل فهي تتصرف دون علمه ولاكنه هز رأسه بنعم وأردف:زي ما تحبي
, صعدت ملك لغرفتها
, قالت فاديه:دخلني اوضتي يا مالك عايزه انام شويه
, مالك :حاضر يا ماما
, دلف مالك مع فاديه وصعدت ندي لغرفتها وكذلك محمد وذهبت أمينه للمطبخ قالت لسناء:حضرتي الغداء
, سناء: لسه يا هانم
, أمينه :طب اعمليلي كوبايه قهوه
, سناء:حاضر يا هانم ٣ نقطةبس الغداء
, أمينه:اعملي القهوه وبعدين حضري الاكل لسه اسر مرجعش من بره وفاديه نامت وهما كل واحد في اوضته
, توقف اسر بالسياره دلف للفيلا وصعد الدرج مسرعا حتي لم يلقي التحيه علي مالك الذي كأن يقف امام الدرج بالفعل تعجب مالك مما يحدث أتت أمينه قائله:مالك انت كمان واقف كدا ليه ؟!
, مالك :اسر شكله متدايق ..وملك هي كمان ..انا معتش فاهم حاجة خالص
, أمينه:طب سيبهم يرتاحوا شويه اكيد اتخانقوا تاني ٣ نقطةلما اسر يهدي هكلمه
, مالك:ماشي
, أمينه:تشرب قهوه ولا هتطلع انت كمان
, مالك:لا اشرب قهوه معاكي يا ست الكل
, ابتسمت فاديه وأخبرت سناء ان تحضر كوبا اخر لمالك وجلست هي ومالك علي الأريكة وظلوا يتحدثون فى مواضيع شتى
, ٢٦ علامة العطف
, في غرفة ملك إنتهت من تعبئه حقيبتها الصغيره ونزلت من علي الدرج بينما كان مالك وأمينه يتحدثان قال مالك: ماشيه دلوقتي
, ملك :ايوا ٣ نقطةعن ازنك يا ماما
, ذهبت ملك بينما قال مالك:انا هطلع بقا يا ماما ..لما تجهزو الاكل ناديلي
, أمينه:غير وانزل ..اه وابقي ناديهم وانت نازل ..انا مش هنادي حد
, ابتسم مالك قائلا:ماشي يا ستي ٣ نقطةتومري
, بعد فتره نزل مالك بعدما أخبر الجميع ان الطعام جاهز .
, جلسوا علي السفره وخرجت فاديه من غرفتها وجلست بمقعدها المتحرك معهم تناولوا الطعام في هدوء تام حتي اسر عندما لاحظ غياب ملك لم يسأل عنها وانتهاء من تناول طعامه وذهب لغرفته جلس علي فراشه يفكر فى ملك.
, أما باقي الاسره جلسوا علي الأريكة يتحدثوا ويشربون العصير
, في منزل مازن بالتحديد في غرفته كان يجلس ويفحص بعض الأوراق أغلق الملف الذي امامه وظل يفكر في ملك وهو يحرك أنامله علي المكتب قطع شروده صوت هاتفه رد قائلا:الو يا سحر
, سحر :مالك يا بني مختفي ليه
, مازن:ايه ٣ نقطةكنتي عايزه حاجه ولا ايه ؟!
, سحر:لا بطمن اصلي لقيتك مكلمتنيش عشان نقابل علي قلقت شويه
, مازن :اه ٣ نقطةلا مهو علي قالي هنروح نشوفه بكرا في الفيلا عنده باليل وكويس انك كلمتيني كنت لسه هكلمك عشان أقولك
, سحر:تمام بكرا نتقابل
, مازن :سلام
, اغلق هاتفه ووقف يتجول في الغرفه لايعرف ماذا يفعل هل يتصل بها ؟! ٣ نقطةام يذهب اليها ليراها؟! فهو لم يراها من فتره ويشتاق لها كثيرا
, ظل يفكر حتي قرر الاتصال بها
, عند ملك كانت تجلس في غرفه لمار رن هاتفها فكرت قليلا قبل ان ترد ٣ نقطة
, ردت قائله :الو يا مازن
, مازن:ازيك يا ملك ٣ نقطةليكي واحشه
, ملك:ميرسي يا مازن
, مازن:معتيش بتسالي
, ملك:معلش يا مازن عندي مشاكل كتير
, مازن :ليه ايه ال حصل
, ملك:متشغلش بالك يا مازن
, مازن:احنا مش متفقين ان إحنا صحاب ٣ نقطةولا بقا انتي مش واثقه فيا
, ملك:لا مش قصدي كدا ٣ نقطةانا بس مش عايزه اتعبك معايا
, مازن:يا ستي انا راضي و**** ٣ نقطةوعلي قلبي زي العسل
, اخبرته ملك وظلوا يتحدثون فى مواضيع مختلفه لفتره طويله حتي قطع حديثهم صوت ضعيف نظرت ملك خلفها وجدتها لمار أغلقت ملك الهاتف وتوجهت للمار جلست بجوارها وامسكت يدها قائله
, ملك :حمد لله على سلامتك يا لمار
, ٢٦ علامة المربّع
, نهضت أخيرا هذا ما كان ينتظره ليعرف الحقيقه ولاكن هل لمار ستخبره الحقيقه ام ٣ نقطة؟!
, اسر ازدادت مشاكله كثيرا ولاكنه مازال صامدا كالجبل فهل سيظل صامد ؟!

السابع عشر


الحب هو أن ترى الحياة يانعة تنتعش بألوان البهجة وأنهار الفرح العذبة الفياضة التي لا تجف ولا يقف هديرها. الحب هو أن تعيش حياتك فى ربيع دائم لا ينقطع، فيكون الحب بسمة يحسها الوجدان، ونسيم يصنعه الحنان، وعطف يخرج من الأعماق، وصفاء ينبع كرائحة الزهور عند لقاء الربيع. الحب دمعة وابتسامة.
, في غرفة لمار
, مازن:احنا مش متفقين ان إحنا صحاب ٣ نقطةولا بقا انتي مش واثقه فيا
, ملك:لا مش قصدي كدا ٣ نقطةانا بس مش عايزه اتعبك معايا
, مازن:يا ستي انا راضي و**** ٣ نقطةوعلي قلبي زي العسل
, اخبرته ملك وظلوا يتحدثون فى مواضيع مختلفه لفتره طويله حتي قطع حديثهم صوت ضعيف نظرت ملك خلفها وجدتها لمار أغلقت ملك الهاتف وتوجهت للمار جلست بجوارها وامسكت يدها قائله
, ملك :حمد لله على سلامتك يا لمار
, لمار :**** ٣ نقطةيسلمك
, ملك :خضتيني عليكي اوي ٣ نقطةانا هروح أنادي على زياد هيفرح اوي
, شددت لمار علي يدها ونظرت لها كأنها ترجوها ان لا تفعل نظرت لها ملك باستغراب وقالت :مالك ؟!
, لمار:انا ..مش قادره اتكلم ٣ نقطةدلوقتي متناديش لزياد
, ملك:ماشي يا حبيبتي..زي ما تحبي ٣ نقطةطب هروح اجيب اكل وعصير
, لمار هزت رأسها بالنفي وأردفت :هنام
, ملك:ماشي يا حبيبتي
, وقفت ملك ودثرتها بالفراش جيدا واستغرقت لمار في نومها اما ملك فجلس علي مقعدها بجوارها حتي اشرقت شمس بنورها
, في فيلا اسر النجار بالتحديد في غرفته استيقظ ظل علي فراشه يتذكر اول لقاء لهم في المصعد وكيف كان يشعر كأنه يعرفها من قبل ارتسمت ابتسامه علي ثغره أزال الفراش ودلف المرحاض
, وبعد قليل خرج وبدل ثيابه ونزل للأسفل جلس معهم ليتناول الطعام
, أمينه:هتيجي معانا يا اسر
, اسر:فين؟!
, فاديه :هنروح نطمن علي لمار ملك كلمتنا امبارح باليل وقالت أنها قامت بالسلامه الحمد لله
, اسر:ااه ٣ نقطةطب تمام هاجي اطمن عليها
, محمد:انت مش كنت هتسافر
, اسر:لا عادي هروح اشوف يعني قالت ايه ل زياد وايه ال حصل وكدا يعني ٣ نقطةوبعدين هرجع أسافر ٣ نقطةبس لحظه هي ملك عرفت ازاي
, فاديه:ما هي ملك عند زياد من امبارح
, رفع حاجبيه وهز رأسه
, وقفت ندي قائله :انا همشي انا ياماما
, أمينه:ماشي يا حبيبتي **** معاكي
, خرجت ندي واتبعها محمد مسرعا قال:ندي استني
, توقفت ونظرت له قائله :انت مش هتروح معاهم
, ابتسم محمد قائلا :انا وعدتك اني هوصلك يبقا اوصلك ٣ نقطةوبعدين ابقي اروحلهم هناك
, ابتسمت ندي قائله:ماشي
, فتح محمد باب السياره قائلا:اتفضلي
, ابتسمت ندي وصعدت السياره اوصد الباب وذهب مسرعا صعد هو الآخر وقاد السياره .
, ٦٩ خط عمودي
, عند لمار دلف زياد قامت ملك وجلس هو علي المقعد أمسك يدها قائلا :خوفتيني عليكي ٣ نقطةبس الحمد لله إنك بخير
, استدارت بوجهها وهربت دمعه من عينها علي صدغها رفع زياد حاجبيه ونظر لملك باستغراب فرفعت ملك كتفها ولوت شفتها لتخبره أنها لاتعلم ما بها استدار زياد قائلا:لمار ٣ نقطةحبيبتي مالك يا لمار
, لم تجيبه فوقف ووضع يده علي ذقنها وادرا وجهها حتي التقت أعينهم
, قال زياد بلوم :مالك فيكي ايه ٣ نقطةانا زعلتك في حاجه
, ٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, ملك :معلش يا زياد ممكن تسيبنا سواء شويه
, نظر لها وهز رأسه بنعم خرج من الغرفه
, جلست ملك انهمرت دموع لمار بشده احتضنتها ملك وربتت على شعرها قائله :أهدي يا حبيبتي مالك بس في ايه ٣ نقطةحصل ايه لكل دا
, لمار :هقولك ٤ نقطةبس متقوليش لحد٣ نقطةخصوصا زياد
, ملك :اتكلمي يا بنتي انتي قلقتيني
, لمار :حاضر هقولك
, ☆ فلاش باك ☆
, في مكان مظلم ومهجور تجلس علي مقعد خشبي مكبله بالحبال بطريقه قاسيه في احدي غرف هذا المكان المريب يوجد شخص لاتظهر ملامحه يتحدث مع رجل آخر قال: هاا يا باشا تحب ندخلها دلوقتي
, _: ماشي بس استنا انا همشي وانت قولها الكلام ال قلتهولك بالحرف وبعدها أبقي رجعها٤ نقطة بس متنساش بكرا الصبح انا حاببهم يقلقوا شويه
, قال الشخص الاخر: تمام يا باشا متقلقش
, _: اه مفيش مانع من شويه كدمات كدا
, -: طبعاً يا باشا طلباتك أوامر
, رحل هذا الرجل ونزل الأخر لها قائلا بصوته الاجش : اهلا يا قموره ٣ نقطةطبعا انتي مش عارفه انتي هنا ليه ؟! متخفيش
, لمار امتلي قلبها رعباً فهي لاتعرف هذا المكان وخاصه الظلام الذي يملأه والصمت التام رغم كثره الرجال المسلحين حولها قالت بخوف :أنتو مين وعايزين مني ايه
, قال : كل خير ٣ نقطةاولا احنا عارفين إنك عروسه الف مبروك٤ نقطةاممممم ظل يدور حولها وهي ترتجف ويزداد رعبها
, قالت لمار :انت مين ؟!
, قال:امممم٣ نقطة مش لازم تعرفي المهم لو اتجوزتي الواد زياد دا انا هقتلوا وهقتلك انتي كمان ..بس طبعا بعد ما اموت حبيب القلب قدامك ٣ نقطةاوعي تفكري تقوليلوا اي حاجه هعرف اوصلكم
, قال لها ذلك وهو ينظر في عينيها وملامحه الغاضبه والمخيفه كان كل ماتفكر هي فيه لاتعلم لماذا طلب هذا الطلب الغريب ولصالح من لاتعلم
, اي شيء
, ابتعد عنها ونظر للأشخاص الواقفين حوله واقترب من أحدهم ونظر له وهز رأسه فهم الرجل ما يريد ذهب هو وتركهم يدربونها دون رحمه ناسين أنها فتاه وفي المساء قبل بزوغ الشمس وضعوها في السياره وقاد بها وتركها بالقرب من الفيلا وهي مغمي عليها من كثره الضربات التي تعرضت لها
, ☆ عوده للواقع ☆
, ملك شددت من احتضانها لأنها شعرت بجسدها يرتعش قالت :أهدي يا حبيبتي٤ نقطةبس مين دا وليه يطلب منك كدا ٣ نقطةهيستفيد ايه لو انتي وزياد متجوزتوش
, لمار ببكاء هستيري :مش ٤ نقطةمش ٤ نقطةمش عارفه
, انا خايفه اوي
, ملك :متحفيش يا حبيبتي انا جنبك وكلهم حولينا هنا
, لمار هزت رأسها بالموافقة ربتت ملك علي شعرها
, ٢٥ علامة العطف
, في الأسفل دلف الجميع وجدوا زياد يجلس على الاريكه ويبحث في هاتفه قال اسر:انت قاعد هنا ليه
, زياد:طلع ماما فاديه وطنط أمينه وتعالا نتكلم
, اسر:تمام
, صعد اسر ومالك للاعلي يحملون فاديه وخلفهم أمينه.
, في غرفة لمار جففت دموعها سريعا وملك لم تنظر لهم خوفا ان تلتقي عينها بعين اسر وهو كذلك وضع فاديه قائلا:حمد لله على سلامتك٣ نقطةعن ازنكم
, جذب مالك من ذراعه ونزلوا للأسفل قبلت ملك جبين فاديه وجلست بجوار لمار وهي تحتضنها
, قالت فاديه:حمد لله على سلامتك يا لمار ٣ نقطةايه ال حصل يا بنتي
, لمار :هااا٣ نقطة
, قالت ملك مقاطعه :بعدين يا ماما ٣ نقطة وجهت نظرها للمار واردفت :لمار تعبانه خليها ترتاح شويه وبعدين نتكلم في الموضوع دا
, أمينه:معاكي حق يا ملك المهم دلوقتي ان إحنا اطمنا عليها
, في الأسفل جلسوا علي الأريكة بجوار زياد قال اسر :اتكلمت معاها ٣ نقطةيعني عرفت ايه ال حصل
, زياد هز رأسه نافيا وزفر بقوه قائلا : فضلت تعيت ٣ نقطةمش عايزه تتكلم معايا ٣ نقطةمش عارف في ايه او هي عملت كدا ليه ؟!
, اسر: طب اهداء طيب هي ممكن تكون زعلانه او مش عايزاك تشوفها وهي مكسوره وضعيفه كدا
, مالك:انت مقتنع بكلامك يا اسر
, اسر:اه يا مالك ممكن ٣ نقطةوبعدين مش عايزه تتكلم ممكن مش عايزه تفتكر ال حصل ..وهي عارفه ومتاكده ان زياد هيتكلم في الموضوع دا٣ نقطةوهي مش حابه تفتكر التفاصيل
, زياد:اسر معاه حق انا كنت فعلا عايز اعرف ال حصل
, مالك: ماشي ٣ نقطةهنعمل ايه دلوقتي
, اسر:متستعجلش انا في حاجه بفكر فيها بس يا زياد متقولش لحد ال حصل وكأنك اتكلمت مع لمار وقالتلك كل حاجه
, زياد:انا مش فاهم .. انت عايز توصل لايه بالظبط
, اسر:هقولك هنعمل ايه بس مش هنا تعالوا نقعد بره
, زياد :تمام
, في سيارة محمد فتحت ندي باب السياره قائله :باي
, محمد:هحاول أجي اخدك
, ندي: لا ..قصدي متتعبش نفسك انا هبقا اروح مع اي وحده من صحباتي
, محمد :متاكده
, ندي:متقلقش ٣ نقطةسلام بقا عشان الحق
, محمد ابتسم قائلا:تمام **** معاكي
, نزلت ندي واستدار محمد بالسياره وقادها لمنزل زياد وهو يفكر في حوريته
, ٩٦ تعداد نقطي
, عند زياد قال بحده لاسر : قصدك ايه يا اسر
, اسر :اهدأ يا زياد ٣ نقطةهفهمك أنت هتقولهم إنك عرفت كل حاجه ٤ نقطةوان قالت كل حاجه حصلت بالتفصيل وإحنا قربنا نوصل للي عمل كدا٣ نقطةكلها يومين ونوصل للحقيقه
, مالك رفع حاجبيه قائلا : طب انت هتستفاد ايه لما تعرف صابر بيه وعبد**** بيه ان إحنا قربنا نوصل للي عمل كدا
, اسر تنهد بقوه وأردف:شوف يا زياد٤ نقطةانا قولتلك قبل كدا إني مش وأثق في كلام والدك
, زياد قال باندفاع كأنه أدرك ما يقوله اسر وما ينويه:انت اتجننت يا اسر ٣ نقطةقصدك ان ابوي له علاقه بالموضوع دا
, اسر:لا يا زياد مش قصدي كدا بالتحديد ٣ نقطةهي صدفه غريبه ان الإتنين يحصل معاهم كدا في نفس الوقت
, مالك:مش عارف يا اسر ٣ نقطةبس انت قصدك ان الحدثتين دول لهم علاقه ببعض
, اسر :لا هفهمكم بعدين ٣ نقطة المهم يا زياد اعمل ال قولتلك عليه وخلاص
, زياد هز رأسه بنعم قال اسر :هما فين دلوقتي
, زياد:بيتهيقلي ان بابا نايم وجدي قاعد جنبه
, اسر:تمام ممكن تجيب اللاب بتاعك
, زياد:اه ثواني
, ذهب زياد قال مالك : انا مش فاهم يا اسر انت عايز تعمل ايه
, اسر:بعدين لما محمد يجي هفهمك انت وهو هتعملوا ايه بالظبط
, مالك :انت شاكك في عبد**** بيه
, اسر هز رأسه بنعم
, توقف محمد بالسياره ونزل منها واوصد الباب أشار له اسر فذهب إليهم جلس بجوار مالك قال اسر:كنت فين ؟!
, محمد:لا مفيش كان ورايا حاجه مهمه
, اسر:ماشي
, محمد :ايه ال حصل
, اخبره مالك ماحدث اما زياد أحضر اللاب وهو يفكر في كلام اسر ف هو لم يصدق كلام والده أيضا لاكن ماذا يفعل وهذا والده ؟!
, اعطا الحاسوب لاسر اخذه اسر وظل يكتب اكواد كثيره اما هم فكانوا يتبادلون أنظارهم باستغراب لايعرفون ماذ يفعل اسر بعد قليل اغلق اسر اللاب وارتسمت علي ثغره الابتسامه قال مالك:كنت بتعمل ايه
, اسر:بعدين هفهمكم٣ نقطةبقولك يا زياد مش هتطلع تعمل زي ما اتفقنا
, زياد:حاضر٣ نقطةعن اذنكم
, صعد زياد لغرفة عبد**** وجلس بجوار جده ولحسن الحظ وجد والده مستيقظ ويتحدث مع صابر أخبرهم زياد ان لمار أخبرته بكل شىء وأنهم بالفعل اقتربوا من الحقيقه وقريبا سيعرفون هذا المجرم
, أما بالأسفل قال محمد:انا فهمتك يا اسر ومعاك حق فكره كويسه
, مالك:طب ما تفهموني يا جدعان
, اسر:ههههه ٣ نقطةماشي يا سيدي هفهمك ٣ نقطةانا دلوقتي لازم اروح اسكندريه ف انت ومحمد هتخلوا الجهاز دا معاكم ٣ نقطةبالجهاز دا انتوا هتقدرو تسمعوا مكلمات عبد**** كلها وهتتسجل كمان
, مالك:انت اتجننت يا اسر
, اسر بحده:مالك اتلم انت فاهم
, مالك:مش قصدي يا اسر بس زياد اكيد مش هيوافق يتجسس على ابوه
, اسر:زياد مش هيعرف حاجه عن الموضوع ده
, محمد:اسر معاه حق انا كنت بفكر اقولك كدا
, مالك:ماشي يا اسر ٣ نقطةانت هتمشي دلوقتي
, اسر:لا شويه كدا ٤ نقطةهشوف زياد عمل ايه وبعدين اروح اوضب شنطتي وامشي
, ١٣ علامة يساوي♡١٥ علامة يساوي
, عند رنا كانت نائمه على فراشها تفكر فى ليله أمس قالت لنفسها:معقول يكون سامحني عشان كدا جه ولا كان جاي يطمن عليا ٣ نقطةلا ما هو حتي لو جه عشان يطمن عليا اكيد سامحني ٣ نقطةطب أكلمه ولا لا
, ظلت تفكر قليلا حتي قررت الإتصال به اخذت هاتفها وظلت تبحث فيه حتي وجدت أسمه ترددت قليلا قبل الاتصال به ولكنها قررت في النهايه
, عند اسر نزل زياد قائلا :قولتلهم
, اسر:تمام
, رن هاتف اسر نظر فيه ازدرد ريقه وقال لهم : عن ازنكم يا شباب
, أبتعد عنهم ورد قائلا :الو ٤ نقطةكنت هكلمك علي فكره
, رنا:ومتكلمتش ليه ؟!
, اسر :قولت إنك أكيد نايمه ف محبتش اقلقك
, رنا :ماشي
, اسر:فطرتي
, رنا:اممم..بصراحه لسه
, اسر:انا قولت ايه ٣ نقطةيلا اقفلي وروحي افطري وانا هبقا اكلمك لما اوصل اسكندريه
, رنا:تمام ٣ نقطةباي
, أغلقت الهاتف وابتسمت قامت مسرعه تحضر الإفطار اما اسر أخبرهم أنه سيذهب وقال لمالك: بقولك أبقي كلمني علي طول قولي عملت ايه ٣ نقطةاه وكمان متتصرفش في حاجه الا ما ترجعلي وانا مش هتاخر بكرا ان شاء **** هكون رجعت
, مالك:تمام
, ذهب اسر وتركهم يتحدثون بعد مرور عدت دقائق وصل اسر للفيلا ونزل مسرعا صعد غرفته وأعد حقيبه صغيره وحملها ونزل متوجه للاسكندريه
, في منزل مازن دلف مسرعا صعد غرفته واتصل على سحر قال: انتي فين
, سحر :لسه مخلصه امتحان وهروح البيت في حاجه ولا ايه
, مازن:اه الساعه ٨ باليل هنقابل زياد في البيت عنده
, سحر:تمام
, مازن:طب هقابلك فين عشان نروح
, سحر:قدام الشارع ابقي رن عرفني انك خرجت وانا هنزل
, مازن:تمام
, أغلق هاتفه ودلف لياخذ شور بينما سحر جلست علي فراشها قائله:اختفيت فين يا اسر ويتري عايز ايه؟!.انا معتش فهماك بتظهر فجأة وتخفتي فجأة٣ نقطةوترد يوم ومتردش عشره ٣ نقطةناوي ترجعلي ولا لا يا اسر ٣ نقطةايوا بس انا لازم اكلمه تاني اشوف هيرد ولا لا ٣ نقطةلازم اقرر انا هعمل ايه ؟!
, اتصلت به قائله :الو يا اسر مبتردش عليا ليه
, اسر:سحر انا سايق ومش فايق للكلام خالص
, سحر بغضب واندفاع:انت بتعمل معايا كدا ليه ٣ نقطةكل دا عشان بحبك
, اسر:متاكده
, سحر:متاكده من ايه
, اسر:انك بتحبيني
, سحر:يعني مش عارف
, اسر:سحر اقفلي وابعدي عني إحنا مش لبعض اخر مره هقولك كدا ٣ نقطةاه ويريت تنسي نمرتي دي ومتكلمنيش تاني
, أغلقت الهاتف والقته بجوارها وزفرت قائله:ماشي يا اسر انت ال جنيت علي روحك
, دي كانت اخر فرصه ليك وانت ضيعتها
, ظلت تفكر وتتحدث مع نفسها وهي تنوي علي الإنتقام من اسر ولاكنها لا تعلم ان الاسر لن يمرر لها ما حدث وما ستفعله .
, ٥٣ شرطة مائلة
, في غرفة لمار صعد مالك ومحمد قال مالك:يلا يا حبيبتي
, فاديه هزت رأسها بالموافقة
, حملها مالك ومحمد ونزلوا للأسفل وخلفهم أمينه ودعوا الجميع ورحلوا اما ملك ظلت بجوار لمار التي استغرقت في نومها من كثرة التعب والبكاء
, ظلت ملك تفكر في اسر وهي تبكي اخذت هاتفها وشاهدت صورهم سويا حركه اناملها علي صورته والدموع تنهمر من عينيها قاطعها
, صوت هاتفها نظرت وجدته اسر جففت دموعها و٥ نقطة

الثامن عشر


في غرفة لمار صعد مالك ومحمد قال مالك:يلا يا حبيبتي
, فاديه هزت رأسها بالموافقة
, حملها مالك ومحمد ونزلوا للأسفل وخلفهم أمينه ودعوا الجميع ورحلوا اما ملك ظلت بجوار لمار التي استغرقت في نومها من كثرة التعب والبكاء
, ظلت ملك تفكر في اسر وهي تبكي اخذت هاتفها وشاهدت صورهم سويا حركه اناملها علي صورته والدموع تنهمر من عينيها قاطعها
, صوت هاتفها نظرت وجدته اسر جففت دموعها
, وكبست الزر ولاكن ران عليهم الصمت اكتفوا باستماع انفسهم وكانهم لايجدون كلمات تعبر عن ما بداخلهم ظلوا هكذا لعدت دقائق هو يسمع صوت نفسها المصحوب بالانين وهي تسمع أنفاسه النادمه والحزينه بعد فتره أغلق الهاتف وتنهد بقوه .
, أما هي فهربت دموعها لتملأ صدغها وتسارعت دقات قلبها حاولت السيطره على نفسها واستطاعت بالفعل لاكن بعد مرور عده دقائق .
, في الأسفل كأن زياد يجلس بجوار جده اما عبد**** فكان بغرفته قال زياد ل صابر : جدو حضرتك مش هتطمن علي لمار
, صابر:هاا..لا يا حبيبي انا اطمنت عليها ..بس بفكر في كلامك انت قولت انها قالتلك كل حاجه ممكن بقا تفهمني ايه ال حصل معاها
, زياد أراد التهرب منه فقال :اااه٤ نقطةطب بقولك يا جدو انا تقريبا نسيت التليفون فوق عن ازنك
, صعد لغرفته وهو يفكر في كلام مالك حين اخبره أنه سيأخذ الحاسوب معه لم يفهم شيء من ما أخبره إياه ولم يفهم بعد ماذا ينوي اسر؟!
, في الفيلا تحديدا في المكتب كأن محمد ومالك يجلسان وامامهم الحاسوب قال محمد :هو شكله كدا مش هيكلم حد دلوقتي
, مالك:أكيد ٣ نقطةلان ال أنتو شاكين فيه ملوش اي اساس من الصحه
, محمد :مش قصدي كدا٣ نقطةاكيد لو في حاجه هيتكلم باليل هيستنا كلهم ينامو
, مالك ابتسم بسخريه واردف:أيه ياعم الفلم الأمريكي ال انتم عايشين في دا
, محمد:يعني انت شايف ان كل ال حصل دا طبيعي ومنطقي
, مالك :اه طبيعي ومنطقي جدا علي فكره واحد عمل حدثه والتانيه اتخطفت
, محمد ابتسم قائلا:احتمال ٣ نقطةلاكن كمان احتمال يكون تفكير اسر صح واحنا لازم نمشي وراء كل الاحتمالات لحد مانوصل للحقيقه ٣ نقطةخصوصا ان لمار رفضت تتكلم ودا كان هيفدنا جدا ٣ نقطةكمان الظابط لو عرف انها فاقت هيروح بسرعه عشان يعرف ايه ال حصل معاها دا لو مكنش راح يعني
, مالك :طب احنا هنفضل مستنين كدا كتير
, محمد:في حل كويس ٣ نقطةحد مننا يستني والتاني ينام وباليل نبدل
, مالك :يعني هنشتغل ورديات كمان
, محمد:مالك قوم امشي من هنا
, مالك :خلاص يا عم ٣ نقطةبقولك ايه احنا هنفضل في المكتب مع بعض لحد اهو نونس بعض لحد ما اسر يجي
, محمد:ههههه ما كان من الأول يابني
, ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
, عند زياد كان يقف أعلي الدرج نزل مسرعا حين سمع صوت حسام بالأسفل قال:ازيك يا حسام باشا ٣ نقطةدا حسام بيه يا جدو ال شغال في قضيه اختفاء لمار
, صابر:اه اهلا يا بني اتفضل
, حسام:هي لمار فاقت ولا لسه
, قال زياد باندفاع :لا لسه
, نظر له صابر ولم يفهم حفيده لاول مره أدرك زياد وجود جده فقال :طب تعالا نتكلم بره شويه
, خرج زياد مع حسام وجلس صابر علي الأريكة لا يفهم ما سحدث حوله ولا كنه عزم على معرفة الحقيقه فلن يستطيع زياد الهروب مره اخرى !
, في الخارج قال زياد:هي فاقت بس رجعت نامت تاني ٣ نقطةحاولت اسأل على ال حصل بس مقالتش
, كلمت الدكتور قالي بلاش تضغط عليها عشان ميحصلش انهيار عصيي وتتعب
, حسام:انا مقدر خوفك عليها ٣ نقطةلاكن احنا لازم نعرف ال حصل ولو كانت شافت حد دا هيساعدنا اكتر نوصل للمجرم
, زياد:انا عارف ٣ نقطةبس معلش سيبها تهدأ شويه وبعدين أبقي اتكلم معاها
, حسام :طب اول ما تبقي احسن كلمني بسرعه عشان اجي وانا هاجي بكرا برضو أشوف بقت احسن ولا لا ٣ نقطةكمان هنحتاج كشف طبي
, زياد :ليه ؟!
, حسام:الخطف مكنش غرض مالي ودا هيخلينا ندور في ناحيه تانيه خالص
, زياد ازدرد ريقه وقال:قصدك ايه؟!
, ظلوا يتبادلون الحديث لفتره وبعدها رحل حسام وترك زياد غارق في أفكاره ويحاول السيطره عليها خصوصا حين تذكر بكاء ملك وأنها لا تريد النظر في عينيه
, عند اسر وصل بسيارته أمام منزل الدكتور حسن نزل مسرعا وأخذ الحقيبه الصغيره معه صعد الدرج وطرق الباب فتح حسن له
, اسر :ازيك يا دكتور
, حسن:الحمد لله يا اسر بيه
, اسر:ابنك عامل اي دلوقتي
, حسن :طب اتفضل يا اسر بيه نكمل كلامنا جوه
, دلف اسر معه واوصد حسن الباب جلسوا في الليفنج
, قال حسن :الحمد لله بيتحسن
, اسر:**** يخليهولك اخرج ظرف من حقيبته وأعطاه لحسن
, قال حسن وهو يرفع حاجبيه:ايه دا يا اسر بيه
, اسر:افتحه
, فتح الظرف وجد مال نظر لاسر باستغراب وقال : لايه الفلوس دي
, اسر:اكيد هتحتاج مصريف
, أعطاه حسن الظرف قائلا: معلش يا آسر بيه انا مش محتاجهم
, اسر:ازاي بس ابنك تعبان وانت محتاج الفلوس دي
, حسن :انا مبخدش حاجه من حد
, اسر:طب خلاص يا سيدي خدهم وهبقا اخصمهم من مرتبك
, حسن:ماشي يا اسر بيه
, اسر :هات بقا الورق عشان استأذن
, حسن:لا و**** ما ينفع هتتغداء معانا الاول ■■□□□□□□■□□□□□□■□□□□□□■■
, زينه النجوم السماء واشتعل لهيبها واشتعلت معها قلوب العاشقين وقلوب الحاقدين في منزل مازن تحديدا في غرفته انتهاء من ملابسه ووضع العطر ونزل للأسفل وجد والده وأخبره انه لديه عمل بالخارج وخرج من المنزل صاعد سيارته ليذهب ل سحر بعد قليل وصل وتوقف أمام الشارع ينتظرها كما أخبرته ظل ينظر للطريق وللماره علها أتت وينظر في ساعته التي اقتربت من السابعه والنصف ظل هكذا لفتره يبدل نظره بين الطريق تارة وفي الساعه تارة
, بعد قليل ظهرت أمامه وصعدت للسياره قال بحده:اتاخرتي ليه؟!
, سحر رفعت حاجبيها قائله :اتأخرت فين دول كلهم خمس دقايق
, مازن:بالنسبالي كدا اتاخرتي انا مبحبش الأنتظار
, سحر:طب هنفضل واقفين كدا كتير
, مازن زفر بقوه وقاد السياره ظل شارد ولم يتحدث لاحظت سحر توتره وتغيره الغير معهود
, فقالت :مالك يا مازن ٣ نقطةشكلك متدايق
, مازن:لا ٣ نقطةمفيش حاجه
, سحر :اكيد في حاجه انا عمري ما شفتك متدايق ومتوتر كدا
, مازن:هستفاد ايه يعني لو قولتلك ٣ نقطةولا حاجه
, سحر:مش ممكن اساعدك
, مازن بضيق:ملك مبتردش عليا٣ نقطةشويه ترد عليا وافتكر اني خلاص قربت وشويه متردش عليا وتفضل كدا فتره
, سحر:مش ممكن عندها مشاكل او ظروف مخليها مش عارفه ترد عليك
, مازن:اه هي كانت قالتلي أنها عندها مشاكل٣ نقطةبس مش هاخد من وقتها حاجه لو ردت عليا
, سحر:بصراحه يا مازن انت غريب ٣ نقطةيعني مش معقول هتفضل معتمد علي مكلمات التليفون دي ابقي قابلني لو عرفت تكسب قلبها٤ نقطةانت جاتلك فرصه كويسه اوي ملك دلوقتي مجروحه ومكسوره بسبب اسر٣ نقطةودا انسب وقت عشان تملك قلبهل بس المهم تقربلها كويس وتحاول تقابلها كتير وتكون جنبها
, مازن:معاكي حق ٣ نقطةبس تفتكري اروحلها بيت جدها
, سحر:هتروح بيت جدها ليه ؟!
, مازن:ما هي المشاكل دي عند جدها وهي قاعده معاهم دلوقتي
, سحر:خلاص مدام كدا روح وخليك جنبها
, مازن:تمام
, ران عليهم الصمت حتي توقف مازن بالسياره أمام فيلا غايه في الجمال كانت سحر تتاملها وتتامل كل تفاصلها بدقه
, شاهدت الورود والاشجار وحمام السباحه والأنوار قال مازن:روحتي فين ؟!
, سحر:هااا..انا هنا أهو
, ضحك مازن ونزل من السياره ونزلت هي الاخري دلفوا للداخل بعدما أخبرهم الخادم مكان علي وماجد جلسوا بجوارهم
, قال علي :حمد لله على السلامه
, مازز:هاا عملت ايه
, علي :انت مستعجل ليه ٣ نقطةازيك يا سحر
, سحر :كويسه الحمد لله
, مازن:انت يا بني اخلص عملت ايه
, علي: طول عمرك بتحب تستعجل يا متر ٣ نقطةعموما انا كلمت ريها قبل انتو ماتيجو وقالت ان مفيش حد بيجي الشركه بقالوا فتره
, مازن:اه ما انا عارف كدا وبعدين
, علي:و**** انت عارف بقا ان دي فرصتنا ندور في الشركه كويس علي الورق ٣ نقطةدي اول خطوه
, سحر:طب واحنا هنستفيد ايه من كل دا
, علي :قصدك إيه٤ نقطةمش عايزه تبقي مع اسر ولا ايه
, سحر فكرت قليلا وتذكرت طريقة اسر معها ثم اردفت:لا ٣ نقطةانا عايزه انتقم منه
, ابتسم علي لانتصاره واقترابه من هدفه المنشود قال بمكر:طيب والورق دا بقا مهم اوي عند اسر يعني لو قدرنا نوصله تبقي دي تاني دربه بعد ما كسرنا قلبه ٣ نقطة نظر لها وأردف بمكر :وبيتهيقلي أنك انتقمتي منه لما كسرتي قلبه زي ما كسر قلبك
, نجح في اقناعها بالفعل دون ان يطر لاخبارها علي ما تحوتيه هذه الأوراق وانها كل ما يهمه في الأمر
, قال ماجد :وبعد الورق
, نظر له زياد وابتسم فادرك ماجد ما يعنيه وارتاح هو الآخر لاقترابه من هدفه ولاكن ماذا يخفي القدر ؟!
, وظلوا يتبادلون الحديث ويفكرون والحقد استحوذ على قلوبهم وعماهم عن الحقيقه وسول لهم الشيطان فعل الشر
, ٢٦ علامة العطف
,
, في غرفة لمار كانت تتحدث مع ملك يفكرون من هولا وماذا يريدون ومن ارسلهم ليفعل ذلك وما الفائده التي ستحل عليهم إذ لم يتزوج زياد من لمار كلها أسئله تتجول في غرف عقولهم ولا يعرفون أجابه لسوال واحد علي الأقل
, دلف زياد فصمتوا لم يجلس بجوارها واكتفاء بالوقف جوار مقعد ملك يتاملها وهي تتهرب من التقاء عينيها بعينيه فهي لاتعرف كيف تخبره أنها لاتريد الزوج منه وهي تعشقه وتعلم أنه يعشقها ولاكن هي تعلم ان لامفر من المواجها ستأتي يوم ما او قد تكون الان !
, قال زياد محاولا ان يهدي الأمور بينهم :لو مش حابه تتكلمي مفيش مشكله المهم تبقي كويسه ٣ نقطةوتعرفي إني هفضل جنبك مهما حصل ومهما يحصل مفيش قوه علي وجه الارض ممكن تبعدني عنك ٣ نقطةومش هاهدا ولا هيرتاحلي بال الا لما اجيب حقك
, شعرت لمار بالاطمئنان فعلا من كلماته وخاصه عندما أخبرها أنه لن يبتعد عنها ومها حص وأنه لاتوجد قوه علي وجه الارض ستفرق بينهم
, دلف الأمان من باب قلبها وسكنت حين نظرت له بعشق وابتسمت حاولت أن تخبره شيء ولاكنها لم الا ان تقول :انا مش عايزه اتكلم ٣ نقطةومش عايزه افتكر ال حصل
, هز رأسه بنعم وأردف:انا فاهم ومش هضغط عليكي اكتر من كدا ٣ نقطةولما تحبي تتكلمي ابقي اتكلمي بس ياريت بسرعه ميرضكيش برضو افضل صاحي كتير
, قالها محاولا إخراجها من حالاتها وبالفعل ضحك ثلاثتهم ولاكنها انهمرت باكيه لم يفهم زياد وملك ما حدث
, كانت تضحك منذ قليل والان تبكي كالمصابين بحالات الهستيريا خافت ملك عليها كثيرا واسرعت اليها وضمتها بين ذراعيها قائله:أهدي٣ نقطةاهدي يا حبيبتي
, ظلت تربت على كتفها وتكرر الكلمه اكثر من مره وزياد لا يعرف ماذا يفعل يحضنها لتهداء ام يتركها ويخرج اتخذ قراره في النهايه بالرحيل
, فهو يعلم ان ملك ستحسن التصرف وخشي ان يحضنها فيزيد من ألمها
, دلف غرفته وظل يفكر حتي رأسه كادت تنفجر من الصداع فهذه اصعب ليالي مر بها علي الإطلاق .
, بينما في غرفة لمار هدأت بعد قليل في حضن ملك خافت ملك ان تسألها ماذا حدث كي لا تبكي مره اخرى ولاكنها تفجاءت حين سمعتها تقول :بيعمل كل حاجه عشان يريحني ٣ نقطةانا بحبه اوي يا ملك
, نهضت قائله :قال انو مش هيسبني
, ملك:عارفه يا حبيبتي ومتاكده انو بيحبك وعمره ما هيسبك ٣ نقطةوكمان بيتهيقلي لازم يعرف وهو اكدلك أن مفيش قوه هتبعدكم
, تذكرت ما حدث معها هي واسر كيف كانت حياتهم جميله وهم سوياً وجات ريح صغيره ابعدتهم عن بعضهم بتلك السهوله ازداد حزنها حين تذكرت كيف تخلي عنها بهذه السهوله نظرت ل لمار وأردفت :عشان خطري يا لمار حافظي على حبكم مهما حصل ومتخلهوش يتاثر بحاجه
, لمار :ايوا بس هما قالوا هيقتلوه ٣ نقطةوانا خايفه عليه
, ملك:يبقا لازم يعرف يا لمار وفي أسرع وقت لازم يعرف
, لمار :طب هقوله أزاي ؟!مش هقدر
, ملك مسكت يدها قائله :تيجي نفكر سواء زي ما كنا بنفكر زمان في حاجه عشان نقولها لما كنا بنتاخر بره
, ابتسمت لمار وهزت رأسها موافقه وارتمت في حضن ملك فهي دائما كانت أختها وصديقتها
, التي تخفف عنها
, أحيانا تصبح شخصيتها مجنونه وضعيف واحيانا عقلانيه وقويه كالحديد او هذا ما تدعيه
, كي لاتظهر ضعفها .
, ●●●●●●●●●❤❤❤●●●●●●●●●
, في الإسكندرية دلف اسر غرفه الاوتيل بعدما تجول في عروس البحر المتوسط سارح في أفكاره.
, جلس علي فراشه وتنهد بقوه واخذ هاتفه ينظر لصورتها التي تزين شاشته قال للصوره وكأنه يحدث ملك بالفعل:هتفضلي كدا كتير٣ نقطةهنبعد اكتر من كدا طب هنوصل لفين من حقي أفهم طب دا انتقام ٣ نقطةانا عارف إني جرحتك كتير بس مكنتش اعرف إني هغرق في بحر حبك ٣ نقطةخلتيني عامل زي السمكه ال بره الميه تموت ٣ نقطةيقيت عيد عنك ميت والضرب في الميت حرام ٣ نقطةارجعي بقا عشان خطري
, ظل يتحدث مع صورتها يلومها تاره ويلوم نفسه تاره حتي غرق في نومه .
, بينما في منتصف الليل في فيلا صابر تحديدا في غرفة عبد**** أخذ هاتفه واتصل بشخص قال: الو يا زفت
, قال:ايوا يا باشا كله تمام زي ما انت طلبت
, عبد**** :مش وقته ٣ نقطةفي مصيبه حصلت انت ازاي يا حيوان متخلصتش من العربيه والتليفون زي ما فهمتك
, قال :متقلقش مش هيعرفوا يوصلوا لحاجه لا في بصمات ولا اي حاجه وبعيده اوي عن المكان ال كنا فيه
, عبد****:لا فالح والبت قالت لزياد علي كل حاجه وهو والحكومه بيدورو عليكم٤ نقطةاسمع يا زفت انت تختفي تماماً انت والعيال دي ومتقابلوش بعض ولا تكلمني تاني انا هبقا اجيب رقم جديد واكلمك ٣ نقطةانا مش عايز اي اثر ليكم انت فاهم
, قال:حاضر يا باشا
, عبد****:الفلوس ال معاكم تكفيكم شهر كامل وأول مانخلص من الحكايه دي هبقا اديك مبلغ تاني
, قال:تمام ٣ نقطةسلام يا باشا
, عند محمد ومالك قال محمد:سمعت ٣ نقطةايه رأيك
, مالك:انا مش مصدق نفسي دا بجد ال حصل دا
, محمد:اخوك اسر دا برنس و****
, مالك :طب استني بقا لما اكلمه أقوله
, عند اسر رن هاتفه حاول الوصول إليه وبعد قليل امسكه قائلا:الو
, مالك:ايوا يا اسر انا مالك ..انت نايم ولا ايه
, اسر بنعاس :اه نايم عايز ايه
, مالك:في جديد استاذ عبد**** كلم واحد وهو فعلا ال وراء الموضوع دا ٣ نقطةبس انا مش فاهم ليه يعمل كدا
, اسر:انا مش فايق للكلام ٣ نقطةتعرف تبعتلي المكالمه على الوتس
, مالك :اه ثواني
, وقف اسر ودلف المرجاض وضع المياه علي وجهه ليفيق وبالفعل وصلته رساله خرج وهو ينشف وجهه بمنشفه صغيره ألقاها علي الفراش وأمسك هاتفه أستمع للرساله ومسحها سريعا وأرسل لمالك ليخبره ان لا يخبر زياد ما حدث وأنه سيعود في الصباح الباكر .

التاسع عشر


عند محمد ومالك قال محمد:سمعت ٣ نقطةايه رأيك
, مالك:انا مش مصدق نفسي دا بجد ال حصل دا
, محمد:اخوك اسر دا برنس و****
, مالك :طب استني بقا لما اكلمه أقوله
, عند اسر رن هاتفه حاول الوصول إليه وبعد قليل امسكه قائلا:الو
, مالك:ايوا يا اسر انا مالك ..انت نايم ولا ايه
, اسر بنعاس :اه نايم عايز ايه
, مالك:في جديد استاذ عبد**** كلم واحد وهو فعلا ال وراء الموضوع دا ٣ نقطةبس انا مش فاهم ليه يعمل كدا
, اسر:انا مش فايق للكلام ٣ نقطةتعرف تبعتلي المكالمه على الوتس
, مالك :اه ثواني
, وقف اسر ودلف المرحاض وضع المياه علي وجهه ليفيق وبالفعل وصلته رساله خرج وهو ينشف وجهه بمنشفه صغيره ألقاها علي الفراش وأمسك هاتفه سمع الرساله ومسحها سريعا وأرسل لمالك ليخبره ان لا يخبر زياد ما حدث وأنه سيعود في الصباح الباكر .
, أغلق هاتفه ونام قليلا
, بعد مرور عده ساعات استيقظ اسر و نظر في هاتفه وجدها الرابعه مساء اعتدل و جلس علي فراشه قليلا فكر في المرحله القادمه بعد تأكده من شكوكه.
, بعد ساعه توصل لخطه و بدل ثيابه ونزل من الاوتيل أنهي الحجز وأخذ مفاتيح سيارته وصعدها متوجها إلي شاطي الإسكندرية ليودعه لأنه يعشقه ومن منا لا يعشقها.
, توقف بعد قليل ينظر للشاطي وامواجه وهو يبتسم فما اروع عروس البحر وقت الشروق ووقت الغروب .
, ألقي للبحر همومه عله يشيل الثقل بعيدا عن قلبه ظل ينظر للامواج وبعد قليل عاد لسيارته وقادها عاداً للقاهره .
, في الفيلا استيقظ كلا من مالك ومحمد ليجدوا أنفسهم نائمين في أماكنهم بالمكت قال مالك: قوم يا عم خلينا نطلع نستنا آسر
, محمد:تمام ٤ نقطةتفتكر خرج دلوقت
, مالك:مش عارف !
, خرجوا من المكتب وجدوا أمينه قالت:ايه انتوا لسه في المكتب من إمبارح
, مالك:اه يا ماما كنا بنخلص شويه ورق في الشغل ونسينا نفسنا في الشغل لحد ما نمنا ٤ نقطة بس انتي صاحيه بدري ليه ياماما ؟!
, أمينه:هعمل الأكل عشان آسر
, محمد:هو قالك أنو جاي
, أمنيه:ايوا كلمته عشان اطمن عليه وقالي انوا جاي انهارده ولازم اعمله الأكل بأيدي
, مالك ابتسم قائلا :أي يا حبيبتي هو مسافره بقاله سنه دا يوم
, أمينه:دا آسر يا مالك ٤ نقطةوانا عارفه أبني حبيبي لازم يأكل من أيد أمه
, مالك:يا بخت يا عم آسر
, لكمته أمه علي كتفه قائله:يلا يا واد انت وهو روحوا شوفوا وراكم ايه
, مالك ومحمد في صوت واحد :حاضر 《《《《《《《《《《《《《《《《
, عند ملك استيقظت لمار قائله : ملك
, فاقت ملك علي صوتها وفرقت عينيها لتفيق قالت:ايوا يا حبيبتي
, لمار:أنا جعانه أوي
, ابتسمت ملك قائله :ثواني يا حبيبتي ويكون أحلا فطار جاهز
, ابتسمت لمار وبالفعل نزلت ملك مسرعه ودلفت للمطبخ وقفت تتطهوا الطعام وتذكرت آسر حين كأن يقف هو الآخر بجوارها ويتنافسون في الطهي
, تذكرت نظراته له وعينيه التي كانت تملاها الابتسامة كم تعشقه هي ينظر لها ويبتسم
, قالت لنفسها :يوه انتي هتفضلي تفكري كدا كتير في اسر امتي انساه بقا
, -:مش هتعرفي تنسيه انتي بتعشقيه
, -:لا انا لازم أنساه لازم
, -:هو عمل ايه يعني لكل دا خبي عليكي ما دا طبيعي
, -:ايوا بس انا مستحيل اثق فيه تاني
, هزت رأسها لتفيق قائله:هي حصلت اكلم نفسي كمان
, اكملت الطعام وصعدت به للاعلي ووضعته علي قدم لمار وابتسمت لها
, قالت لمار :تسلمي يا حبيبتي
, ابتسمت ملك قائله :بالهناء والشفاء يا قلبي
, رن هاتف ملك وجدته مازن تعجبت كثيرا كيف يتصل بها الساعه ٧ صباحا وهو أخبرها أنه لايستيقظ في مثل هذا الوقت
, نظرت ل لمار قائله:حبيبتي انا هسيبك خمس دقايق بس هرد علي التليفون وارجعلك
, لمار:ماشي يا حبيبتي
, دلفت لمار الشرفه وضغطت زر الإيجاب قائله:الو مش عادتك يعني تصحي بدري كدا
, مازن:هههه انا منمتش أصلا من امبارح
, ملك:ليه٣ نقطةقصدي كنت بتعمل ايه يعني ؟!
, مازن:عادي كنت مشغول في شوية أوراق ليها علاقه بالشغل
, ملك: اه طيب ماشي ادخل نام بقي وأنا هرجع أقعد مع لمار
, مازن:حاضر ٣ نقطةمع السلامه
, ملك :سلام
, أغلقت ملك الهاتف ونهرت نفسها تعجبت كثيرا من نفسها كيف تحدثها هكذا قالت : انتي مالك انتي بتدخلي ليه ينام ولا يصحي انتي مالك .
, اما هو ف قلبه ملأته الفرحه أصبحت تهتم به ابتسم واحتضن هاتفه ظن أنها بدأت تحبه أخيرا قال لنفسه:اخيرا يا ملك نظر لرقمه قائلا: بحبك بحبك اوي
, ٥٢ شرطة مائلة
, في غرفة ندي استيقظت أزالت الفراش ودلفت للمرحاض غسلت وجهها واسنانها كعادتها وخرجت بدلت ثيابها واستعدت للنزول للاسفل قبل ان تنزل تذكرت محمد فتراجعت أصبحت تشعر بالسعاده والأمان معه ولاكنها مازالت تخشي ان تقع فحبه فتنجرح مره أخري فهي ان كانت تخفي الألم لم تنساه بعد .
, طردت هذه الأفكار من عقلها وفتحت باب غرفتها ونزلت مسرعه
, وجدت محمد يجلس هو ومالك تسارعت دقات قلبها حاولت السيطره على نفسها ولاكن لم تستطيع فدلفت مسرعه للمطبخ قالت أمينه:اي يا حبيبتي مالك
, ندي نظرت لها قائله وهي تضع يدها علي بطنها: جعانه اوي يا ماما
, أمينه:طب يا حبيبتي ثواني والفطار يكون جاهز
, اخذت شريحه من الخيار قائله:ماشي يا حبيبتي بس بسرعه بقا عشان خطري هموت من الجوع
, أمينه:بعد الشر يا قلبي ٣ نقطةيلا اطلعي خليني اركز في الغداء
, ندي مداعبه :اي دا يا نونوا اول مره تجهزي الاكل بدري كدا
, أمنيه:اسر زمانه جي وأكيد مكلش من امبارح
, ندي:امممم٣ نقطةعشان كدا ماشي يا سي اسر ٣ نقطةو**** يا ماما وحشني اوي
, أمينه:طب يا حبيبتي يلا اطلعي
, ندي:طب خليني أساعدك
, أمينه :مش انتي عندك امتحانات ٣ نقطة خليكي بقا مركزه في امتحاناتك
, خرجت ندي تاركه أمها تعد الطعام واستسلمت للامر وجلست بجوار مالك قال:اهلا صباحك ورد
, ندي:وصباحك يا حبيبي
, محمد:ازيك يا ندي
, ندي :كويسه الحمد لله بخير وانت عامل ايه يا محمد
, محمد:كويس الحمد لله
, ظلوا الثلاثه يتحدثون حتي نزلت مكه وخرجت فاديه هي الاخري
, خرجت أمينه من المطبخ قائله: يلا يا جماعه الاكل جهز
, قاموا جميعا ليتناولوا الطعام دلف اسر من الباب قائلا :انا جيت
, ابتسمت أمينه قائله:حماتك بتحبك
, قالت فاديه :وانا لبه حد غيره
, دلف قائلا :وانا بعشقها و****
, قال مالك بسخريه ومرح:هي ولا بنتها
, تعالت ضحكاتهم جميعا وجلس آسر علي مقعده ليتناول الإفطار
, انتهوا من تناول الطعام ودلف اسر المكتب وخلفه مالك ومحمد جلس آسر علي مقعده وجلسوا أيضا قال مالك: انا لحد دلوقتي مش مصدق ال حصل٤ نقطةومش قادر أفهم استاذ عبد**** هيستفاد ايه لو بعد لمار عن ابنه٤ نقطةيعني معقول يكون مش موافق علي جوازهم وأبوه الي مصر علي كدا
, اسر:مش عارف و**** بس فكرت في حاجه كدا
, يمكن تنفعنا خصوصا ان التسجيل ال معانا مش دليل كافي وبدون اذن نيابه يعني لا يعتد بيه
, محمد:انا فكرت في حاجه بس هنحتاج نقول لحسام بيه لو قدرنا نجيب مكلمات عبد**** بيه في الفتره ال فاتت ٤ نقطةهنقدر نعرف مين ال خطف لمار ووقتها يكون معانا دليل أكبر نقدر نضغط عليه بيه وكمان يقولنا كل حاجه
, اسر:نفس ال انا فكرت فيه وكمان انت ومالك مهمتكم الفتره ال جايه أنكم تراقبوا كل تحركات عبد**** بيه اكيد مش هيفضل قاعد كدا وهيتحرك خصوصا بعد ما عرف ان زياد قرب يوصل للحقيقه ٤ نقطةودا بقا ال هيخليه مرتبك وبالتالي يغلط
, ابتسم محمد من خطة اسر الذكيه التي كأن يفكر فيها طوال الفتره الماضيه قال مالك:تمام يا اسر٣ نقطةبس انت ليه شكيت في عبد**** بيه
, اسر :عشان الطبيعي ان طريق المطار زاحمه يعني اي حد كأن هيساعده ويوصله المستشفي ولا ايه
, مالك :صح ٤ نقطةطب الشركه متنساش اننا بقالنا كتير مروحناش
, اسر:انا هخلصلكم كل حاجه في الشركه وخصوصا إني هسافر قريب ولازم اكون مطمن ان كل حاجه تمام
, محمد:اوك يا اسر٣ نقطةانا رأي نروح لزياد دلوقتي
, مالك:عندك حق٣ نقطةهو ممكن يتحرك في اي وقت
, خرجوا من المكتب وصعدوا للسياره متوجهين لفيلا زياد
, ٢١ علامة العطف
, في منزل زياد نزل عبد**** من الغرفه وهو يرتدي ملابسه ويبدؤ عليه انه خارج
, قال زياد:ايه دا يا بابا انت خارج رايح فين
, عبد****:أيه يا زياد انت عايز تحبسني في الاوضه ولا ايه
, زياد:لا يا بابا مش قصدي يعني ٣ نقطةانا بس خايف عليك عشان متتعبش
, عبد**** ابتسم ووضع يده علي كتف زياد قائلا:لا يا حبيبي متخافش ..انا طالع اشم شويه هواء اتخنقت من القاعده في الاوضه
, زياد:ماشي يا بابا تحب أجي معاك
, عبد****:لا يا زياد خليك عشان لمار وأنا هبقي كويس
, زياد:ملك مع لمار انا ممكن أجي معاك
, عبد****:يوووه يا زياد هو انا عيل صغير٣ نقطةانا اعرف اخلي بالي من نفسي كويس اوي خلي بالك انت من جدك ولمار
, زياد:طب خلاص .. اهدأ مش قصدي
, عبد****:انا هاخد عربيتك
, أخرج زياد المفاتيح وأعطاها لوالده قائلا:ماشي اتفضل
, أخذ عبد**** المفاتيح وأردف:سلام مش هتاخر
, خرج من الفيلا وصعد سيارته وخرج بها من الحديقه في نفس الوقت كأن اسر يقترب من الفيلا وحين راه قال:مش دا عبد**** بيه
, مالك:اه هو
, اسر:مالك انا هنزل انا وانت ومحمد خليكوا وراه
, بالفعل نزل اسر مسرعا ولحق مالك به
,
, دلف اسر ورن الجرز فتح له زياد ورحب به دلف اسر وجلس بجواره قال زياد:حمدلله على السلامة٤ نقطةجيت أمته
, اسر: **** يسلمك٣ نقطةجيت انهارده الصبح
, زياد:بابا خرج اصر يخرج ومرضتش اضغط عليه
, اسر ابتسم قائلا :احسن برضو سيبه على راحته
, زياد:معاك حق٤ نقطةاكيد هو متدايق ال حصل معاه مش قليل برضو
, اسر ابتسم وفضل الصمت
, نزلت ملك وهي تحمل الطعام رآها اسر وشعر ان روحه قد ردت إليه اما هي فارتبكت واسرعت للمطبخ شعر زياد ان الامور مطربه بينهم ففضل الذهاب لي لمار ليطمئن عليها ويترك لهم فرصه للحديث خرجت ملك من المطبخ تنظر للأسفل كمحاوله لعدم التقاء عينيها بعينيه ولاكن حتي ان لم تراه فهو في مخيلتها دائما فهو يسكن روحها وقلبها ولاكن هل في الحب كبرياء ؟!
, نداء اسر عليها فتوقفت وتسارعت انفاسها
, نظرت له ببطء
, اما هو فتقدم مقترباً منها قال :وحشتيني اوي
, وقعت عليها الكلمات كالسهام الخارقه اخترقت حواجز قلبها وانعشت حبها من جديد حاولت ان تخفي مشاعرها وتظهر جمودها مره اخري فقالت :وانت موحشتنيش
, اسر جحزت عينيه وامتلكه الغضب فقال :طب شكلك كدا مش ناويه تنسي وتديني فرصه اثبتلك فيها اني بحبك بجد
, ملك :خايفه أثق فيك تحطمني تاني يا اسر خلاص معتش فيا طاقه استحمل وجع تاني ٣ نقطة حطمتني
, اسر:طب اديني فرصه تانيه لو خيبت ثقتك فيا وقتها ا٣ نقطة
, قاطعته قائله : مش هقدر عن ازنك ٤ نقطةوياريت لو تنساني وانا كمان هحاول أنساك
, ابتعدت عنه وصعدت لغرفة زياد وارتمت علي فراشها تبكي فهي حاولت ان تسامحه ولاكن في كل مره تتذكر من جديد ما فعله وكيف اهان مشاعرها .
, بالأسفل شعر اسر بالضيق وقرر الابتعاد عنها حتي تهدأ ولاكن الغضب امتلكه لأنه شعر ان كرامته بعثرت أرضا فهل في الحب كرامه ؟!
, من وجهة نظري نعم هناك كرامه في الحب ولاكنها كرمتهم هم الإثنين لأنهم يجب ان يكونوا شخص واحد واذا جُرحت كرامت أحدهم جرحت كرامه الآخر خرج من الفيلا وصعد سيارته
, ١٨ تعداد نقطي°°°°°°°٢٠ تعداد نقطي
, في الوقت ذاته عند زياد دلف لغرفه لمار وجلس على المقعد بجوارها قائلا:صباح الورد يا حبيبتي
, لمار :صباح النور
, ران عليهم الصمت لدقائق هو لا يعرف من أين يبدأ وهي تسأل نفسها هل تخبره ام لا حتي قطعت هي ذلك الصمت قائله:هو فين جدو وحشني اوي
, زياد:لسه نايم بقاله كام يوم مش عارف ينام كويس
, لمار رفعت حاجبيها قائله : ليه؟!
, زياد:بيفكر في ال حصل اصلوا خرب ال كان عايز يعمله
, ابتسمت لمار قائله:هو جدو كان بخطط لايه
, زياد :الميراث ٣ نقطةبيفكر في الميراث ٤ نقطةاخبرها ما قاله له جده في ذلك اليوم المشئوم
, انتهاء من حديثه قالت هي :ازاي جدو يفكر كدا ٤ نقطةكدا بيظلم عمو وعمتو
, زياد:و**** انا قولتلوا كدا زعق وقال ان دي فلوسه وهو حر فيها
, لمار:وانا مش موافقه
, زياد:انا كمان مش موافق علي فكره جدو هيكلمك قريب في الموضوع دا هو بس مستني انك تبقي احسن عشان تاخدي القرار الصح وتمضي
, لمار:انا نفسي انزل اقعد في الجنينه
, زياد ابتسم قائلا :قومي يلا
, لمار بطريقه طفوليه :بجد يا زياد
, زياد:بجد يا قلب زياد
,
, في سيارة مالك كانوا يلحقون عبد**** خرج من محل الموبايلات والاجهزة الإلكترونيه وصعد سيارته قادها واتبعه مالك ومحمد ظلوا يتبعوه بحذر كي لايراهم بعد قليل توقف بسيارته أمام مطعم وجلس أمام أحد لم يتحققوا من رويته
, ولم يري مالك سوء ظهره ولاكنه عرف أنها فتاه من شعرها
, عند عبد**** قال لها :وحشتيني اوي يا حبيبتي
, قالت:لو كنت وحشاك طول الفتره ال فاتت كنت سألت عليا
, 《 فلاش باك 》
, خرج عبد**** من الفيلا بعدما أخبر زياد أنه ذاهب للمطار ظل يقود حتي توقف بالسياره أمام مطعم جلس أمام فتاه قائلا:انا هتجنن هموت من التفكير
, مني :اهدأ بس وفهمني مالك
, عبد**** بغضب :مصر يكتب الميراث لزياد ولمار وكاني مليش حق فيه٤ نقطةبقا انا بعد كل دا ابقي شغال عند أبني وهو ال بيصرف عليا انا عبد**** يحصل في كدا
, مني :طب اهدأ بس ٣ نقطةكدا انت مفيش قدامك
, غير إنك تعمل ال قولتلك عليه وتمنع الجوازه دي باي شكل
, عبد**** :مش عارف٤ نقطةبقولك أي انا موافق هي دلوقتي في المول بتشتري شوية حجات لزماها
, مني :طب خلاص هكلمه اخليه يجب حالا
, عبد****:تمام
, بعد قليل أتي هذا الرجل واتفقوا معه علي خطف لمار وبالفعل حدث ما خططوا له
, 《عوده للواقع》
, عبد**** : معلش يا حبيبتي كأن لازم اخد بالي عشان يبان اني تعبان بجد
, مني:ماشي يا عبد**** هسامحك المره دي عشان عندك حق
, عبد****:لا هتسامحيني عشان بتحبيني
, مني ابتسمت قائله:طب هتغدينا ايه انهارده
, عبد**** : ال تحبييه
, أشار للنادل وأخبره ما يريدون انصرف قال عبد****:اه من الحق٣ نقطةانا كنت عايز اقولك ان كله تمام ٣ نقطةبس
, مني :بس ايه ؟!
, عبد**** :تقريبا كدا زياد قرب يعرف ويوصل للعيال دول
, مني :مش هيحصل متقلقش
, عبد**** :منين الثقه دي
, مني:هههههه انا مبهزرش أكيد يعني مش هسيبك تتأذي انا عامله حساب كله حاجه
, ظلوا يتحدثون حتي انتهاء وتناولوا الطعام ومحمد ومالك يجلسون في السياره في حيره بالغه لايعرفون ماذا يفعلون
, حتي تحرك عبد**** قال محمد :خليك وراها انت وانا هاخد تاكس وامش وراء عبد**** بيه
, مالك:تمام
, نزل محمد أوقف تاكسي وطلب منه ان يلحق سيارة عبد**** ولايضيع أثره أما مالك لحق هذه السيده.
, ٢٦ علامة العطف
, اسر وملك نشبت بينهم الحرب ولاكن هل ستحتمل القلوب الفراق؟!
, زياد علي وشك معرفة حقيقه مره فهل سيتحمل قلبه الصدمه ام ستقضي عليه ؟!
, ماذا سيفعل عبد**** اذا انكشفت حقيقته للعائله؟!

العشرون


ظلوا يتحدثون حتي انتهاء وتناولوا الطعام ومحمد ومالك يجلسون في السياره في حيره بالغه لايعرفون ماذا يفعلون
, حتي تحرك عبد**** قال محمد :خليك وراها انت وانا هاخد تاكس وامش وراء عبد**** بيه
, مالك:تمام
, نزل محمد أوقف تاكسي وطلب منه ان يلحق سيارة عبد**** ولايضيع أثره أما مالك لحق هذه السيده.
, تجول اسر بسيارته في كثير من شوارع مصر لا يعلم أين يذهب لا يشغل باله سواها ولاكن الشك دلف قلبه بدأ يشعر أنه لن يرضيها وأنها لن تعود له مجددا مهما فعل وأن وصوله للحقيقه لم يعد يهم الآن طالما أنها لا تريد سماعه حتي طرد هذه الأفكار قائلا لنفسه:حتي لو ملك مش هترجعلك بعد كل دا ٤ نقطةانت لازم تعرف مازن بيخطط لايه
, انعطف بسيارته سريعا وعاد بها متوجه للمنزل
, في غرفة زياد جففت ملك دموعها وخرجت دلفت الي غرفه لمار لم تجدها قلقت عليها وخرجت مسرعه تبحث عنها توقفت عن الجري حين وجدتها تجلس مع زياد وتبتسم أخذت أنفاسها بصعوبه ودلفت للداخل جلست على الأريكة وضعت يدها علي جبهتها تتألم من الصداع الذي أصابها من كثرة التعب والبكاء
, نزل صابر ويظهر عليه التعب هو الآخر جرت ملك لتسند جدها قائله: مالك يا جدو
, صابر:مفيش يا حبيبتي٣ نقطةشوية دوخه وهتروح لحالها
, نظرت ملك لجدها بلوم قائله:يا جدو انت لازم ترتاح عشان تبقي كويس
, ابتسم صابر قائلا:يا بنتي ما انا نايم من امبارح زهقت من الرقده
, صمتت ملك فهي تعلم أنها لن تنتصر على جدها في جدال قط وقالت :طب تعالا نقعد
, قالتها وهي تمسك يده وتسنده ليجلس على الأريكة
, جلست بجواره قائله:تشرب قهوه
, صابر:ماشي يا حبيبتي
, ذهبت ملك مسرعه ودلفت للمطبخ لتحضر كوبين من القهوه ظلت غارقه في أحزانها وبعد قليل انتهت وخرجت من المطبخ وضعت القهوه امام جدها وجلست بجواره تشرب قهوتها هي الاخري اخبرها جدها ما يريد فعله ووافقته ملك علي ذلك وأخبرته انها ستتحدث مع لمار في ذلك كأن صابر يحب الحديث مع ملك فكانت أكثرهم من احفاده فهماً له رغم عندها مع كثير الاشخاص منهم أمها إلا انها كانت تلتزم الصمت وتستمع دائما لكلام جدها
, في سيارة مالك إتصل بي محمد بعدما توقف بالسياره أمام منزل قال :الو يا محمد دخلت بيت مش عارف بيتها ولا لا
, محمد:طيب يا بني ما تستناها ممكن تنزل في اي وقت
, مالك:انا لازم اروح لمكه عشان هنتغداء سواء انهارده ٤ نقطةهو عبد**** بيه فين دلوقتي
, محمد:لسه داخل الفيلا حالا
, مالك:طب ما تيجي تكمل انت ٣ نقطةوانا اخلص ال ورايا
, محمد:حاضر يا سيدي ابعتليlocation وانا هاجي
, مالك:تمام ٣ نقطةبس متتاخرش
, اغلق مالك الهاتف وارسل له موقعه واتصل بمكه اخبرها ان تنتظره قليلا ولن يتاخر عليها
, بينما في سيارة زياد نزل عبد**** وجلس بجوار لمار ليطمئن عليها قائلا:الف سلامه عليكي يا حبيبتي
, لمار:**** يسلمك يا بابا
, نزلت الكلمه علي قلبه واشعرته بالضيق من نفسه
, تركهم مسرعاً متهججاً بالإرهاق
, دلف عبد**** الفيلا وجد والده وملك القاء عليهم التحيه وكاد يذهب قال صابر: عبد****
, استدار عبد**** اليه قائلا:ايوا يا بابا
, صابر:كنت فين
, عبد**** اقترب قائلا:هو تحقيق ولا ايه
, صابر بحده:ايه الطريقه ال بتتكلم بيها دي
, شعرت ملك بسوء الأجواء بين جدها وعمها ففضلت الرحيل ولاكنها تفجات حين قال عبد**** :بابا انا تعبان ومش عايز اتخانق دلوقتي
, تركهم ورحل وصابر انتابه الغضب وكاد يقع أرضا اسندته ملك التي تعجبت كثيرا من عمها فهي لم تراه هكذا من قبل علمت انه من المحتمل ان يكون مرض جدها بسبب عمها عبد**** ولاكنها لم تراهم هكذا من قبل .
, جلس صابر علي الأريكة لا يستطيع اخذ نفسه
, ذهبت ملك مسرعه لاحضار البخاخه لجدها
, ٢٦ علامة المربّع
, توقف اسر بالسياره ودلف مسرعا الي غرفة المكتبه أخذ الحاسوب وعاد مره اخرى لسيارته متوجه بها الي حسام لينتهي من هذه المشكله ويتفرغ لحل مشاكله بعد قليل وصل ونزل مسرعاً سأله ظابط ماذا يريد فأخبره أنه يريد حسام بيه دلف الحارس له قائلا: اسر بيه بره وعايز يقابلك يا باشا
, حسام :اه طبعا خليه يتفضل
, دلف اسر قائلا:ازيك يا حسام
, حسام صافح اسر قائلا:تمام يا اسر انت عامل ايه
, اسر هز رأسه بنعم وأردف:انا جايلك في حاجه بخصوص قضيه لمار
, حسام ابتسم قائلا:انا كنت لسه هروح اتكلم معاها ومعايا الدكتوره
, اسر:بيتهيقلي مفيش داعي ٣ نقطةرفع حسام حاجبيه وترك اسر يكمل فاردف اسر :بص يا حسام انا عايز منك الخدمه دي بس بصغه غير رسميه ٣ نقطةيعني انا سجل مكالمات شخص و٣ نقطة
, قاطعه حسام قائلا:ايوا بس مين وليه
, فتح اسر الحقيبه واخرج الحاسوب قائلا:هتفهم كل حاجه دلوقتي بس أهم حاجه زي ما قولتلك غير رسمي
, لم يفهم حسام ما يريده آسر فصمت وانتظر حتي سمع مكالمة عبد**** مع هذا المجرم ولاكنه أيضا لم يعلمه لأنه لم يلتقي به من قبل ولا يعرف صوته قال وهو يرفع حاجبيه:مين دا ؟!
, اسر:دا عبد**** بيه والد زياد دا رقمه لازم نجيب سجل مكالماته طول الفتره ال فاتت
, حسام وقف وجلس أمام اسر قائلا:استني بس كدا هو مش زياد دا خطيب لمار وعبد**** بيه دا كان عامل حادثه في نفس اليوم ال هي اختفت فيه
, اسر :ايوا ما هو لاكان في حادثه ولا اي حاجه دا كله كأن ستاره بس ال مقدرناش نوصله ليه عمل كدا ٤ نقطةانا مش عايز حاجه رسميه خصوصا ان دا مش دليل كافي وبدون اذن نيابه يعني ابسط حاجه المحامي يعملها يطعن فيه
,
, وكل دا بقا يبقا راح علي الفاضي ٤ نقطةها هتعرف تساعدني وتجيب سجل مكالماته عشان نوصل لدليل اكبر ولا لا
, حسام :أكيد هساعدك بس كمان لازم الاجراءات تمشي رسمي
, اسر هز رأسه نافيا وأردف:لا زياد مش هيقبل كدا هو حاليا لسه ميعرفش بس حتي لو عرف مش هيوافق ان والده يدخل السجن ٤ نقطةاحسن اقفل المحضر وقيد القضيه ضد مجهول
, حسام :ازاي بس يا اسر٤ نقطةطب علي الاقل اروح اخد اقوالها واكمل الاجراءات ومتقلقش في الآخر هقيدها ضدد مجهول مع ان دا لو اتعرف هروح في داهيه ٤ نقطةبس شكلها قضيه عائليه وانا مطلوب مني أنفذ ال انت عايزه عشان كدا هسيبكم تنهوا خلافاتكم الاسريه دي
, اسر:انا متشكر جدا يا حسام
, حسام:لا شكر على واجب ٣ نقطةانت رجل أعمال ناجح وانسان محترم يا اسر وكمان انا مقدر ظروف زياد أكيد هتكون صدمه كبيره اوي عليه
, صافح اسر حسام وخرج من المكتب اخبره زياد أنه ذاهب الآن للفيلا ليتحدث مع لمار وبالفعل خرج وتوجه الي منزل لمار
, أما اسر فعاد مره اخري للمنزل لان امه تنتظره اليوم علي الغداء
, ٦٧ خط عمودي
, وصل مالك أخيرا الي الكافيه وجد مكه بانتظاره غاضبه قالت بحده:بقالي ساعه مستنياك يا مالك ينفع كدا
, مالك جلس بجوارها قائلا:انا اسف يا حبيبتي و**** كنت مشغول عمونا يا ستي انا اسف
, نظرت له بضيق :انا كنت همشي علي فكره
, قبل مالك يدها قائلا:اسف
, اسدلت يدها بخجل قائله:انت اتجننت الناس بتبص علينا
, مالك ابتسم قائلا:تحبي أقوم دلوقتي اعتذرلك واقولك اني بحبك قدام الناس دي كلها
, ضحكت مكه لتشعره بأن الشمس اشرقت على حبهم من جديد قالت:لا يا مجنون مسامحاك خلاص ٤ نقطةبس شوف بقا هتغديني أي عشان هموت من الجوع
, مالك هز رأسه قائلا: ماشي يا حبيبتي أشار للنادل قال لمكه :تحبي تتغدي ايه
, مكه:اختار انت
, هز رأسه بنعم واخبر النادل مايريده قال مالك:بصي بقا إحنا نتغداء بسرعه ونروح لان عايز اسر في حاجه مهمه
, مكه ابتسمت قائله:ماشي مع إني مش فاهمه انتوا ناوين علي ايه بس ماشي
, ضحك مالك بشده على طريقتها وأردف:ناوين علي كل خير ان شاء الله٤ نقطةاهم شي ركزي في دراستك عشان نخلص
, ضحكت مكه قائله:فاضل يومين كدا ونخلص
, مالك:ياااارب بقا لحسن انتي وحشاني موت
, خجلت مكه لوجود النادل بجوار مالك وكادت تنفجر ضاحكه لاكنها تماسكت ووضعت يدها علي ثغرها شعر النادل بحرج ايضا فقال:احم احم اتفضل يا فندم
, غضب مالك وترك يدها مسرعا وأردف:مش حطيت الأكل اتفضل بقا
, قال:اسف يا فندم ورحل مسرعاً انفجرت هي ضاحكه فنظر لها بغضب قائلا :
, بتضحكي على ايه
, مكه كتمت ضحكها واردفت مداعبه له: بتتكسفي يا بطه ٣ نقطةمش علي أساس كنت هتقوم تقول قدام الناس كلها انك بتحبني
, مالك ابتسم قائلا:طب كلي خلينا نروح نشوف مصالحنا
, بدأ يتناول طعامه أما هي فمازالت تضحك بصمت وتتامله نظر لها مره أخري قائلا:حضرتك مش ناويه تاكلي ٣ نقطةعلي فكره بتكسف
, ضحك كلاهما وتناولوا طعامهم
, في سيارة اسر رن هاتفه ضغط الزر قائلا:الو يا جاك
, جاك:اوحشتني كثيرا يا اسر كيف حالك
, اسر:وانت كمان والله٣ نقطةانا كويس جدا انت اخبارك ايه
, جاك:بخير يا صديقي متي سيأتي مالك بالأوراق
, اسر:لا مالك مش هيجي انا ال هسافر ان شاء **** ومتقلقش الورق معايا وكلها يومين كدا بالكتير واكون قدامك
, جاك:حسنا يا صديقي انا بانتظارك
, اسر:مع السلامه
, أغلق اسر هاتفه ونزل من السياره دلف للفيلا وجلس بجوار أمينه قائلا:هي ماما فاديه فين
, أمينه:نايمه شويه يا حبيبي
, اسر:طب هو مين ال هنا
, أمينه:مفيش غير ندي في اوضتها
, اسر:طب يا حبيبتي انا هطلع انام ساعتين وأول مايجو صحيني
, امينه:ماشي يا حبيبي
, ●●●●●●●●●●♡●●●●●●●●●●●
, في فيلا صابر بالتحديد في الغرفة جلس حسام وزياد ولمار قال حسام ل لمار:اي ال حصل
, لم ترد
, حسام:طب تعرفي توصفيهم
, شعر زياد انها لاتريد الحديث في حضرته فخرج من الغرفه كرر حسام سوائله مره اخري فقالت لمار:مش عارفة الدنيا كانت ظلمه ومعرفتش اشوف حد
, حسام :طب ايه ال حصل
, لمار هربت دمعه من عينيه ونظرت لملك فهزت ملك لها رأسها لتخبره ما حدث فقالت :انا خرجت من المول وركبت العربيه لقيت واحد وحاطط حاجه علي وشه ومعاه مسدس خلاني أسوق العربيه وبعد شويه كنا تقريبا وصلنا لمكان مهجور طلع ناس تانيه ونزلوني من العربيه وفي حد ضربني على رأسي بعدها ٤ نقطةصمت قليل وازدادت دموعها
, قال حسام :نفس المكان ال لقينا فيه العربيه ٤ نقطةبس مكنش فيه اي جراش او مخزن في المنطقه دي ..دا معناه أنهم خدوكي بعدها لمكان تاني٣ نقطةكملي يا لمار
, اردفت:بعدها لقيت نفسي مربوطه على كرسي
, في مكان ظلمه تقريبا مخزن بعد شويه جالي واحد وهددني وبعدها خدوني بعربيه و ٣ نقطةوسابوني قبل الفيلا بشويه
, حسام:طب هددك قالك إيه
, لم ترد طلبت منه ملك ان يتركها تستريح
, قال حسام :ماشي يا لمار بس٤ نقطةاحنا لازم نعرف هو قالك ايه
, لمار:هقول لحضرتك بس لو سمحت مش في محضر رسمي
, أشار للرجل معه فخرج وقال:اتفضلي يا لمار بقينا لوحدنا
, اخبرته لمار ما قاله له هذا الرجل فتذكر المكالمه
, بين عبد**** وبدأ يربط ما حدث
, قال ل لمار:ماشي انا هسيبكم بقا عشان اروح اكمل شغلي
, عند محمد مل من الأنتظار نظر في ساعته وجدها الرابعه قال لنفسه:شكلها مش هتنزل تاني اكيد دا بيتها
, قال السائق:ايه يا باشا هنفضل واقفين كدا كتير
, محمد:هديك ال انت عايزه
, السائق:يا باشا مش قصدي و**** بس لو انت مستني حد حاسبني انا خليني امشي اشوف شغلي
, محمد زفر قائلا:خلاص اطلع
, الشائق:علي فين يا بيه
, محمد:يوووه فيلا اسر النجار
, بعد قليل وصل محمد ونزل أعطي السائق المال ودلف مسرعا قال:هو اسر رجع
, أمينه:اه يا حبيبي لسه داخل من شويه طلع ينام
, محمد:طب انا هطلعله
, صعد الدرج ودلف غرفة اسر بعد ما اذن له قال محمد لاسر: في حاجه مهمه حصلت اخرج هاتفه وفتح الأستوديو ليريه صوره نظر اسر وجدها صورة عبد**** مع أمرأه لايظهر منها سوء ظهرها رفع حاجبيه قائلا:مين دي ؟!
, محمد:للأسف مقدرناش نعرف بس انا عرفت بيتها أما عبد**** بيه رجع الفيلا
, اسر:بيتهيقلي اننا قربنا نوصل للحقيقه انا روحت لحسام وطلبت منه يجيب سجل مكلمات عبد**** بيه وكدا هنوصل للمجرم
, محمد:تمام
, اسر:طب تعالا ننزل نتغذاء بقا
, نزلوا للأسفل وطلب اسر من والدته ان يضعوا الطعام بينما دلف اسر لفاديه وارسلت امينه سناء لنداء ندي
, ▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪
, في غرفة فاديه إنتهت من أداء صلاتها ودعت ربها كعادتها بعد كل **** دلف اسر قائلا:تقبل **** يا ماما
, فاديه:منا ومنكم يا اسر٣ نقطةاقعد يا حبيبي عيزاك
, جلس اسر قائلا:نعم يا حبيبتي
, فاديه :عملت ايه مع ملك
, اسر:تمام يا حبيبتي متقلقيش
, فاديه ارادت ان تعتدل في جلستها فوضع لها اسر الوساده خلف ظهرها نظرت فاديه في عينيه وقراءت ما بها من حزن وقالت:متأكد يا اسر
, ازدرد ريقه وقال :اه يا ماما طبعا
, فاديه:عنيك بتقول عكس كدا يا آسر٤ نقطةدائما عنيك فضحاك
, صمت اسر وجلس علي الفراش وأمسك يده فاديه قائلا: انا عايزك تطمني انا مستحيل اتخلي عن ملك
, فاديه:وعد
, اسر ابتسم قائلا :وعد ٥ نقطةقومي بقا عشان نتغداء سوء دا ماما ال عمله الأكل انهارده
, ضحكت فاديه وساعدها اسر علي النهوض ووضعها علي المقعد المتحرك وخرجوا سويا
, جلسوا علي مائده الطعام دلف مالك ومعه مكه قال اسر:حمد لله على السلامه يلا عشان نتغداء
, مالك ابتسم قائلا:لا احنا اتغدينا
, اسر:طب استناني في المكتب بقا
, دلف مالك للمكتب وصعدت مكه لغرفتها
, قال اسر: **** **** كل دا
, أمينه:بالهناء والشفاء يا حبيبي انا عملتلك كل الاكل ال بتحبه
, اسر ابتسم قائلا:تسلم ايدك يا اجمل أم في الدنيا
, بعد قليل انتهوا من الطعام ودلف اسر المكتب وخلفه محمد قال مالك لمحمد:قولتلوا
, اسر:اه محمد قالي علي كل حاجه
, مالك:طب انا هخليني وراها ومحمد يراقب عبد**** انا حاسس أنها لها يد في ال حصل
, اسر:تمام انا دلوقتي هروح عند رنا
, محمد:اخيرا يا بني نويت تكلمها
, اسر ابتسم قائلا:اه اسيبكم انا بقا وشوفوا هتعملوا ايه ..رحل اسر وتركهم يتحدثون
, بعد مرور دقائق وصل اسر لمنزل رنا نزل من سيارته صعد الدرج وطرق الباب فتحت له رنا بفرح قائله:اسر حمد لله على سلامتك
, اسر ابتسم قائلا:**** يسلمك يا رنا ٣ نقطةدلف للداخل قائلا:ها اهم حاجه بقا قولي انتي عامله اية دلوقتي
, رنا:كويسه جدا الحمد لله وانت عامل ايه يا اسر
, اسر:كويس الحمد لله٤ نقطةبتاكلي كويس
, رنا:ايوا ٣ نقطةتحب تشرب إيه
, اسر:ياريت قهوه
, رنا:حالا
, دلفت رنا لتعد القهوه بينما ظل هو يفكر كيف يبدا حدثه معه من أين يبدأ لا يعلم بعد قليل خرجت رنا تحمل القهوه ووضعتها أمام اسر ابتسم قائلا :تسلمي يا رنا
, رنا :بالهناء والشفاء
, اسر:كنت حابب اكلمك في حاجه كدا
, اعتدلت رنا وقالت:اكيد يا اسر
, اسر ازدرد ريقه فهو يخشي ان يجرحها وهي مريضه ووحيده أيضا قال: رنا انا واثق انك عملتي كدا غصب عنك٤ نقطةبس انا عايز اعرف ال حصل وليه عملتي كدا ٣ نقطةايه ال اجبرك علي كدا
, نزلت الكلمات عليها كالصاعقه فهي لم تتوقع أبدا ان يتحدث آسر في هذا الموضوع ثانيا
, قال اسر:رنا٣ نقطةرنا ٤ نقطة سرحتي في ايه
, نظرت له قائله:انا مش عايزه اتكلم ولا افتكر ال حصل
, قال اسر : انا عارف يا رنا بس انت لازم تقوليلي لو بتحبيني بجد لازم تقوليلي مين ال خلاكي تعملي كدا ٣ نقطةلازم تقوليلي قبل ما يدبر حاجه اكبر من كدا
, هزت رأسها بالموافقة وكأنها اقتنعت فهو علي حق قالت :هقولك بس لازم تعرف اني كنت عايزه اقولك من زمان قوي ومكننش عايزه اعمل كدا بس كنت مجبره
, اسر:عارف ٣ نقطةصمت اسر كي تكمل رنا

الحادي والعشرون


وصل اسر لمنزل رنا نزل من سيارته صعد الدرج وطرق الباب فتحت له رنا بفرح قائله:اسر حمد لله على سلامتك
, اسر ابتسم قائلا:**** يسلمك يا رنا ٣ نقطةدلف للداخل قائلا:ها اهم حاجه بقا قولي انتي عامله اية دلوقتي
, رنا:كويسه جدا الحمد لله وانت عامل ايه يا اسر
, اسر:كويس الحمد لله٤ نقطةبتاكلي كويس
, رنا:ايوا ٣ نقطةتحب تشرب إيه
, اسر:ياريت قهوه
, رنا:حالا
, دلفت رنا لتعد القهوه بينما ظل هو يفكر كيف يبدا حديثه معها من أين يبدأ لا يعلم بعد قليل خرجت رنا تحمل القهوه ووضعتها أمام اسر ابتسم قائلا :تسلمي يا رنا
, رنا :بالهناء والشفاء
, اسر:كنت حابب اكلمك في حاجه كدا
, اعتدلت رنا حيث وجهت نظرها اليه وقالت:اكيد يا اسر
, اسر ازدرد ريقه فهو يخشي ان يجرحها وهي مريضه ووحيده أيضا قال: رنا انا واثق انك عملتي كدا غصب عنك٤ نقطةبس انا عايز اعرف ال حصل وليه عملتي كدا ٣ نقطةايه ال اجبرك علي كدا
, نزلت الكلمات عليها كالصاعقه فهي لم تتوقع أبدا ان يتحدث آسر في هذا الموضوع ثانيا ظنن منها أنه هنا لانه سامحها
, قال اسر:رنا٣ نقطةرنا ٤ نقطة سرحتي في ايه
, نظرت له قائله:انا مش عايزه اتكلم ولا افتكر ال حصل
, قال اسر : انا عارف يا رنا بس انت لازم تقوليلي لو بتحبيني بجد لازم تقوليلي مين ال خلاكي تعملي كدا ٣ نقطةلازم تقوليلي قبل ما يدبرلي حاجه اكبر من كدا
, هزت رأسها بالموافقة وكأنها اقتنعت فهو علي حق قالت :هقولك بس لازم تعرف اني كنت عايزه اقولك من زمان قوي ومكنتش عايزه اعمل كدا بس كنت مجبره
, اسر:عارف ٣ نقطةصمت اسر كي تكمل رنا
, ولاكن رن هاتفه وجده حسام قال لرنا :معلش يا رنا انا لازم ارد
, أومت براسها ايجاباً
, رد اسر قائلا:الو يا حسام في حاجه ولا ايه
, حسام:اسر لازم تيجي حالا ٣ نقطة مش هينفع في التليفون لازم نتقابل عشان نعرف نتكلم
, اسر:ماشي ثواني واكون عندك سلام
, أغلق هاتفه قائلا:انا اسف يا رنا انا لازم اروح اشوف حسام هبقي اجيلك عشان نكمل كلامنا بعدين
, نزل اسر وتركها أخذت أنفاسها بعمق كانت تخشي حين تخبره يغضب عليها ويلومها لانها لم تخبره من قبل .
, رن هاتفها كأن علي عضت شفتها وردت قائله :
, الو ا..
, قاطعها علي قائلا :انا استنيت لما اسر ينزل وبعدين اكلمك
, رنا:انت بتراقبني
, علي :أكيد
, قالت رنا بحده:انت عايز مني ايه متسيبني فحالي بقا
, علي:هههههه اسيبك فحالك مش بسهوله كدا يا قطه ٣ نقطةبصي بقا عشان انا مش فاضيلك عايز اشوفك وبيتهيقلي إنك ارتحتي بما فيه الكفايه
, رنا:انسا إني احط أيدي في ايد واحد زيك ٣ نقطةو ياريت تنسا نمرتي كمان
, علي : دا القطه كبرت وبقت بتخربش
, أغلقت الهاتف في وجهه معلنه الحرب زفرت بقوه قائله:حيوان
, عند زياد ضرب المكتب بقوه لم يتوقع أن تحدثه بهذه الطريقه رن علي ريهام ليسالها عن الأوراق
, قال:الو يا ريهام عملتي ايه
, ريهام:انا دورت في مكتب آسر بيه ومكتب مالك بيه ملقتش حاجه
, أغلق هاتفه بضيق حرك أنامله على جبهته وقال :ماشي ٤ نقطةلسه في فرصه تانيه
, ٣٣ العلامة النجمية
, وصل اسر لمكتب حسام نزل من سيارته ودلف مكتبه قائلا:في إيه ؟!
, حسام:انا خدت اقوال لمار وقالتلي حاجه غريبه أوي
, رفع اسر حاجبيه وصمت ليكمل حسام فاخبره حسام ما قالته لمار عن طلبهم الغريب وأردف:انا كدا ربط الأحداث بس لو هو مش عايز الجوازه دي تتم ليه ميرفضهاش من الأول ويزعق لزياد عشان يجبره على أنو يسبها
, اسر: احتمال يكون مش عايز يزعل والده ٣ نقطةانا هكلم زياد في الموضوع دا بطريقه غير مباشره وأحاول أعرف منه ٤ نقطةبس أكيد لسه في حاجه تانيه احنا منعرفهاش
, حسام:أكيد٤ نقطةاه من الحق في أتنين مخبرين هيساعدوا مالك ومحمد في المراقبه عشان نحاصرهم طول الوقت
, اسر:تمام ٣ نقطةانا همشي بقا عشان هموت وانام شويه
, حسام:ماشي
, في المساء في غرفة لمار قالت ملك:انا عايزه أتكلم معاكي في حاجه مهمه
, اعتدلت لمار في جلستها ووجهت نظرها لملك قائله:قولي
, ملك:أولا انت لازم تقولي لزياد لانو هيموت من قلقوا عليكي ٣ نقطةثانيا بقا جدو صابر قالي أتكلم معاكي في موضوع كدا
, لمار:عارفه زياد حكالي كل حاجه
, ملك :طب كويس ها قررتي إيه
, لمار:بالنسبه للموضوع الأول انا قررت اكلم زياد بكرا ٣ نقطةاما التاني لا مينفعش يا ملك
, ملك:ما هو لما دا يكون قرار جدو لازم توفقوا انتوا الاتنين جدو تعبان يا لمار ومينفعش نخليه يتعصب
, لمار:معاكي حق ٣ نقطةبس كمان مينفعش يظلم عمو وعمتو
, ملك ابتسمت قائله : معاكي حق بس كمان دي فلوسه وهو حر فيها سوء وفقتم اورفضتم هيعمل كدا غصب عنك وعنه يبقا تسمعي الكلام وبلاش تخلي جدو يزعل منك
, نظرت لها لمار بحزن قائله:تفتكري لو كأن بابا عايش كأن هيعمل كدا
, ملك:مش عارفه ٤ نقطةبس اعتقد لا لان جدو بيحب عمي **** يرحمه أكتر واحد في ولاده
, ارتمت لمار في أحضان ملك وشددت ملك من احتضنها رن هاتف ملك وجدتها مريم تحدثت معها واطمأنت عليها وعلي همس
, أخبرتها مريم أنها ستسافر غدا وستظل مع أمها لفتره وان همس ستعود لمنزلها أخيرا
, ظلوا يتبادلون الحديث لفتره وبعدها نامت ملك ولمار أيضا
, ٢٦ علامة العطف
, في منزل علي عاد بسيارته ودلف مسرعا الي الفيلا وجد والده جالس في انتظاره اسرع اليه واحتضنه قائلا :حمد لله على سلامتك يا بابا وحشتني موت
, أسامه:و**** اضحك عليا بقا بالكلمتين دول ٣ نقطةلو كنت وحشتك بجد كنت كلمتني يا ندل
, ضحك علي قائلا:مشاغل بقا
, أسامه:طب يلا هنتعشاء سوء انهارده
, علي: تمام
, جلسوا علي مائده الطعام قال علي :اخبار باريس ايه
, ضحك أسامه قائلا : سيبك من باريس دلوقتي وقولي وصلت لايه
, علي رفع حاجبيه قائلا :في ايه يا بابا ؟!
, أسامه:في الورق يا حبيبي الورق بتاع التركيبه الجديده
, علي:تقريبا كدا اسر مش سايبه في المكتب أكيد في الفيلا بس لازم اتأكد الاول
, أسامه:تمام بس ممكن تكون البت هي ال معرفتش تجيبه خلي بالك معتش قدمنا وقت كتير
,
, علي:ممكن ٣ نقطةمتقلقش هتاكد الاول وبعدين نتجه للخطه التانيه
, أسامه:ماشي يا علي بس متعملش اي حاجه من غير ما ترجعلي
, علي:حاضر ٣ نقطةانا هطلع اغير بقا
, أسامه:ماشي يا علي وانا كمان هطلع انام
, صعد كل منهم الي غرفته في غرفة علي أخرج هاتفه واتصل بمازن قائلا:الو يا مازن ريهام معرفتش تجيب الملف معقول يكون مش في الشركه
, مازن: لا اكيد في الشركه مش معقول اسر يسيب ورق مهم زي دا في البيت
, علي:انت متأكد
, مازن:ايوا بص سيب الخطوه دي عليا انا هعرف اجيبلك الورق من مكتب اسر
, علي:ماشي يا مازن سلام
, أغلق علي هاتفه وبدل ثيابه وغرق في نومه
, اما في غرفة مازن وضع هاتفه في حلته وخرج من الغرفه وجد والده يقف أمام الباب في ذهول من ما سمعه ازدرد ريقه قال له فريد:ايه الكلام ال سمعته دا
, مازن:سمعت ايه ؟!
, فريد :أنت بتخطط لايه من وراء اسر بتخون صاحبك
, مازن بحده:عمره مكان ولا هيكون صاحبي
, رفع فريد حاجبيه لا يصدق ما يراه أمام عينيه لاول مره يحتقر ابنه ويشعر أنه يخفي عليه الكثير رغم وجودهم في منزل واحد
, قال : أنت ازاي تعمل كدا مش اسر دا ال انقذك من القرف ال انت كنت عايش فيه وبعدك عن الشله الفاسده الي كنت تعرفها
, ضحك مازن بسخريه وقال:اسر عمل كل دا عشان اخوه ٤ نقطةعشان اخوه وبس
, فريد:لا انت غلطان اسر عمل كدا عشان خايف عليكم انتم الإتنين انا مش قادر اصدق إنك بالكره دا بتتفق مع واحد عشان توديله أوراق من الشركه و**** اعلم الورق دا فيه ايه
, غضب مازن وقال بحده:انت بتدافع عنه كانه هو ابنك مش انا
, فريد:ياريت كان هو أبني ياريت ٤ نقطةاطلع بره بيتي مش عايز اشوفك تاني انت فاهم مش عايز اشوف وشك
, ذهب مازن وهو غاضب من حديثه مع والده وازداد كرهه وبغضه لاسر خصوصا بعد ما شعر ان والده يفضله عليه قال لنفسه
, °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
, في غرفة فاديه قالت لامينه: انا اتكلمت مع اسر بس مش حاسه انهم رجعوا لبعض زي ما قلي
, أمينه:عشان بس مشفتهمش بعنيكي فمش مصدقه ٣ نقطةان شاء **** اول ما ملك ترجع من بيت جدها هتتاكدي بنفسك
, فاديه:يارب يا امينه يكون اسر مبيكدبش عليا عشان يطمني ٣ نقطةنفسي اطمن علي البنات
, امينه:ان شاء **** هنطمن عليهم قريب واهي لمار قربت تخلص وهنفرح بيهم
, وقفت امينه قائله :هروح اعملك عصير تشربيه ..اه من الحق انا قولت لمالك هياخدنا بكرا عندهم زي ما كنتي عايزه
, اومت فاديه برأسها وخرجت امينه وطلبت من سناء عمل العصير وصعدت للاعلي .
, في غرفة اسر يقف في شرفت غرفته يفكر في مشكلة زياد وكلامه مع حسام اليوم عن عبد**** رغم ما حوله من مشاكل إلا أنه لايرد طلب أحد ويساعد من يحتاجه حتي لو علي حساب نفسه و يترك مشاكله الخاصه للاخر دائما
, فهو اليوم كأن علي وشك معرفة الحقيقه ولاكن ياله من قدر بعده عن الحقيقه اليوم ولاكن مهما طال الزمان يأتي يوم تكشف فيه كل الحقائق والأسرار .
, قال لنفسه:معقول عبد**** بيه يعمل كل دا في ابنه بس ليه ٣ نقطةليه يعمل كدا أكيد في حاجه أكبر من رافضه للجوازه دي ٣ نقطةطب لما تعرف أزاي هتقول لزياد حاجه زي دي ماهو لا ينفع تخبي ولا هتعرف تقوله اي حاجه ٣ نقطةمقدمكش حل غير انك تتكلم مع جده وهو هيعرف يحلها٤ نقطةبس لو ملك كانت معاك دلوقتي اكيد كانت هتعرف تتصرف هما عليتها برضوا وهتعرف تتكلم معاهم
, كرر اتصاله بها ولاكن وجد هاتفها مغلق .
, زفر بقوه قطع تفكيره صوت طرق الباب قال :اتفضل
, دلفت امينه ووقفت بجواره قائله:عامل ايه يا حبيبي
, اسر:تعبان اوي يا امي
, امينه:الشغل ولا ملك
, اسر:الاتنين٤ نقطة كل حاجه بتتلغبط وكل المشاكل جايه فنفس الوقت
, امينه:الحمد لله علي كل حال يا اسر اقعد يا حبيبي احكيلي
, اسر:متشغليش بالك يا ماما انتي كنتي عايزه حاجه ولا ايه
, امينه: اه كنت جايه اسألك عملت اي مع ملك لان مرات عمك مش مصدقاك
, اسر حرك أنامله على جبهته قائلا:ملك عنديه اوي المره دي ومش عايزه نرجع لبعض ٣ نقطةانا حاولت معاها كل المحاولات
, امينه:اسر لازم علي الاقل متبينوش كدا قدام مرات عمك احنا هنروح بكرا ان شاء **** عند جدها هبقا اتكلم معاها عشان متبينوش الخلاف دا قدام فاديه لحد ما نحل الموضوع دا ٣ نقطةبس لو جينا للحق انت غلطان وملك معاها حق
, اسر بحزن:عارف يا ماما ٣ نقطةعارف اني غلطت وهحاوا اصلح الغلط دا باي شكل
, امينه:وانا واثقه انك هتقدر يا اسر
, ابتسم قائلا:انا هنام بقا عشان لازم اصحي بدري
, امينه:ماشي يا حبيبي وانا هنزل عشان فاديه .
, خرجت امينه وراح اسر في نوم عميق .
, ٢٦ علامة المربّع
, في الصباح الباكر في الشركه تحديدا في مكتب اسر وقف مازن حائر يضع يده زقنه انزل يده واخرج هاتفه واتصل بعلي قائلا :مفيش اي حاجه فعلا في الثلث مكاتب
, علي:دور كويس يا مازن
, مازن:انا بدور من امبارح باليل بقولك اي احنا لازم ندخل المكتب ال في الفيله اكيد الورق فيه
, علي:ازاي هنعمل كدا انت اتجننت بقولك اي سيب الي في ايدك وتعالا الشركه هنتكلم هناك
, مازن :تمام
, أغلق مازن هاتفه ووضعه في حلته وخرج من المكتب وجد اسر في وجهه رفع كلاهما حاجبه واردف اسر:انت بتعمل اي هنا.
, ٢٦ علامة العطف
, اسفه جدا عارفه ان البارت اقل من كل مره بس مطره عشان الخص ال فات هنا 👇
, بعد ان تامر مازن وسحر ورنا علي الإيقاع بملك واسر وافترق كلاهما ظلوا حائرين في دوامات الندم هو لانه تنازل عنها بتلك السهوله وهي لأنها مازالت تحبه ولاكن لن تعود من اجل كرامتها فقررت الانتقام منه بالاتفاق مع اخيه مالك وبالفعل استطاعوا أما هو حاول جاهدا ان يعود اليها ولاكن كبرياها أكبر من اعتذاراته وكلماته ازدادت المشاكل من حولهم وظهر لهم أعداء جدد علي واسامه والده وتجمعت كل الثعاببن ومعهم ماجد ليدمرو كيان الاسر .
, حاول اسر العوده لسحر ليعرف الحقيقه وكانت هذه ثاني غلطه منه فعلها وقت الغضب من ملك ولاكن حطم قلبها مره ثانيه وبعد ذلك اكتشف خطأه بعد حديثه مع مالك ومحمد وعاد لعقله وترك سحر وتحرك خلف خيط جديد وهو رنا ذهب اليها ليبدأ رحلت بحثه عن الحقيقه من جديد ولاكن ما ينتظره سيفتح ابواب الماضي من جديد اكثر واكثر .
, ازداد الامر سوء بعدما قرر والد زياد أيضا التفرقه بين زياد ولمار بتلك الطريقه الغريبه ولاكن جدار حبهم كان اقوي من تلك الموامره اللعينه واستطاع اسر بذكاء الوصول الي الكثير والكثير من الحقيقه فهو بالفعل علي أعتاب معرفة السر خلف كل هذا ولاكنه أيضا وسط كل هذه المشاكل التي تحيطه به أطر ان يهمل عمله هذه الفتره حتي المشروع الذي كأن وصيه والده لم يسافر من اجله بعد لأنه لا يريد ان يترك الأمور هكذا ويرحل حتي لو لفتره قصير علي امل ان تمل ملك وتعود له من جديد فهو من تركها ولذلك لابد وان يصبر عليه .
, محمد يزيد حبه لندي كل يوم عن الآخر ولاكنه منغمس هو ومالك أيضا في وسط كل هذه المشاكل التي تحيطهم وعاونوا اسر في حلها كما اهملوا العمل هم الآخرين .
, اما مكه وندي لا يشغلهم في تلك الفتره سوء أداء الامتحانات واقتربوا من النهايه.

الثاني والعشرون


في الصباح الباكر في الشركه تحديدا في مكتب اسر وقف مازن حائر يضع يده زقنه انزل يده واخرج هاتفه واتصل بعلي قائلا :مفيش اي حاجه فعلا في الثلث مكاتب
, علي:دور كويس يا مازن
, مازن:انا بدور من امبارح باليل بقولك اي احنا لازم ندخل المكتب ال في الفيله اكيد الورق فيه
, علي:ازاي هنعمل كدا انت اتجننت بقولك اي سيب الي في ايدك وتعالا الشركه هنتكلم هناك
, مازن :تمام
, أغلق مازن هاتفه ووضعه في حلته وخرج من المكتب وجد اسر في وجهه رفع كلاهما حاجبه واردف اسر:انت بتعمل اي هنا
, تلعثم مازن قائلا:ااااا٦ نقطةانا كنت
, قطعتهم ريهام قائله:ازيك يا اسر بيه ٣ نقطةوجهت نظرها لمازن واردفت:حطيت الورق يا مازن بيه
, رفع اسر حاجبيه وفهم ان هناك شيء ما خفي وراء هذا الموضوع ولاكنه سرعان ما أدرك ان١ عليه ان يظهر طبيعته في التعامل معهم كي لا ينكشف امره الان فابتسم قائلا:انا كويس الحمد لله
, ثم وجه نظره لمازن قائلا :ورق ايه
, قالت ريهام مسرعه:حضرتك والاستاذ مالك مجتوش الشركه من فتره وطبعا كان في ملف الحسابات وملفات تانيه
, اسر:طب تاني مره محدش فيكم يدخل مكتبي وانا مش موجود ولو في ملفات تبقي تفضل مع محاسب الشركه لحد ما أجي
, ريهام :حاضر يا فندم
, دلف اسر مكتبه فزفر مازن بقوه وأبتسم قائلا:شكرا
, ريهام:لا شكر علي واجب٤ نقطةاحنا في مركب واحده سلام
, رحلت ريهام وحمد مازن ربه لانه لم ينكشف امره بعد وسرعان ما اتجه للمصعد ليتوجه لشركه علي .
, في الفيلا نزل مالك ووقف بجوار أمينه وفاديه قائلا:يلا
, قالت فاديه:اومال فين اسر ومحمد
, قالت امينه:اسر في الشركه يا حبيبتي
, اردف مالك:ومحمد عنده مشوار ثم أردف مداعب :وبعدين يا قمر انت محتاجهم في ايه وانا جنبك
, ابتسمت فاديه وامينه واردفت فاديه:بكاش ههههه
, مالك:ماشي يا ست الكل مقبوله منك
, أمينه:طب يلا يا بني
, خرجوا جميعا وصعدو السياره وقاد مالك للفيلا زياد
, ٢٩ علامة الدولار
, في منزل مريم خرجت من غرفتها ومعها حقيبتها كانت همس تنتظرها بالخارج قالت:هتوحشيني يا مريومه
, احتضنتها مريم قائله:وانتي كمان يا حبيبتي هتوحشيني اوي ولوكه كمان هتوحشني اوي
, همس:انتس طيرتك أمته
, مريم:فاضل ساعه واحده علي الطياره
, همس:بصي انا استاذنت منهم في الشغل تعالي بقا اوصلك وبعدين اروح الشغل
, مريم:ماشي يا ستي
, نزلت الفتيات ووضعوا الحقيبه في السياره وبعد ذلك صعدوا وقادت همس السياره متجهه للمطار .
, توقف مالك وساعد فاديه هو وامينه لتنزل وبعدها رن الجرز فتح لهم زياد قائلا:أهلا
, مالك:ازيك يا زياد
, دلفوا للداخل وجلسوا في الليفنج قالت فاديه:فين جدك يا زياد وعبد**** لسه نايمين ولا ايه
, زياد:لا يا حبيبتي صاحين ثواني انديهم
, فاديه:ماشي يا حبيبي
, مالك:بقول اي يا ماما انا همشي انا لو عزتي حاجه ابقي كلميني
, أمينه:هتروح فين
, مالك:حاجه مهمه مينفعش تتاجل اكتر من كدا
, فاديه:ماشي يا حبيبي روح شوف شغلك
, ذهب مالك وصعد سيارته أخرج هاتفه واتصل ب اسر قائلا:صباح الخير
, اسر:انت فين
, مالك:انا رايح أراقب الست هانم
, اسر:ومحمد فين
, مالك:قال هيروح مشوار وبعدين يجي بس متقلقش ماما ومرات عمي هنا اكيد مش هيخرج
, اسر:اه عارف قالولي امبارح ٣ نقطةيلا سلام عشان في ايدي شغل مهم لازم اخلصه .
, في الفيلا نزل زياد ومعه صابر وعبد**** قالت فاديه:ازيك يا بابا عامل ايه يا حبيبي
, صابر:كويس الحمد لله عايزك في حاجه مهمه يا فاديه
, ذهب صابر ومعه فاديه للمكتب وبعد قليل نزلت ملك ولمار فخرجت أمينه مع ملك
, في المكتب قال صابر لفاديه : انا هكلمك عشان من حقك أنك تعرفي انتي كمان
, فاديه:في ايه يا بابا قلقتني
, صابر:انا هكتب فلوسي لزياد ولمار
, فاديه:ماشي يا بابا دي فلوس حضرتك وأنت حر تديها للي انت عايزه
, صابر:عبد**** اخوكي مش مريحني
, فاديه:هو مش موافق ولا ايه
, صابر:لا مش موافق
, فاديه:اكيد زعلان مش عايز علي آخر الزمن ياخد فلوس من ابنه ٤ نقطةوحضرتك عارف هو تعب قد ايه معاك
, صابر:بس انا مستحيل اكتب الفلوس باسم عبد**** في الحاله دي هيضيع كل دا
, فاديه:ايوا يا بابا بس دي حاجه قديمه وراحت لحالها ٣ نقطةاحسن لو توزع الفلوس بينهم
, صابر:وانتي يا فاديه٣ نقطةانااا
, فاديه:يا بابا انا مش عايزه حاجه غير راحتك وان **** يخليك لينا
, صابر:لما بتكلم معاكي برتاح واحي حاجه ان ملك خدت منك كتير
, فاديه:حتي العند
, في الخارج جلست أمينه مع ملك علي الاريكه قالت أمينه :ملك انتي عارفه ان اسر بيحبك واكيد الغلطه دي مش مقصوده الواحد لما بنفعل تصرفاته بتكون مش طبيعيه شويه
, ملك:ماما لو سمحتي مش عايزه اتكلم في الموضوع دا
, أمينه:ايوا بس علي الاقل عشان مامتك متتعبش اكتر وخصوصا ان اسر قالها ان انتو رجعتوا لبعض عشان يريحها
, قالت ملك لنفسها: كل شويه يكدب انا اتخنقت
, أمينه:انا بس عيزاكي تتصرفي معاه طبيعي وكانكم رجعتوا لبعض
, ملك:بس انا مش هكدب تاني علي امي ومقدرش اخدعها
, أمينه:يا حبيبتي بس علي متخف وبعدين هنقولها كل حاجه
, ملك:انتي شايفه ان دا حل يا ماما
, أمينه هزت راسها نافيه وقالت:اكيد لا يا حبيبتي بس دا أسلم شيء عشان مامتك نفسيتها تتحسن وتستجيب للعلاج الدكتور قال في اخر مره ان نفسيتها بتخلي حالتها تسوء اكتر
, استسلمت ملك للامر الواقع وهزت راسها إيجابا
, ربتت امينه علي يدها وقالت :تعالي ندخل بقا قبل ما مامتك تلاحظ غيابنا
, ٢٦ علامة المربّع
, في الشركه كأن اسر مشغول في الملفات التي أمامه رن هاتفه رد قائلا:الو ازيك يا سيادة المستشار
, انتظر ليسمع الطرف الأخر
, قال :تمام ثواني وأكون عند حضرتك
, خرج اسر من المكتب واسرع للمصعد الكهربي وبعد قليل صعد سيارته وقادها بسرعه وهو يفكر فى الموقف الذي حدث صباحاً
, في شركة علي كأن مازن ينتظره بعد قليل دلف علي وقف مازن وأردف بحده:اتأخرت كدا ليه
, علي :هو فين التأخير دا
, مازن:بقالي ساعه مكلمك
, علي:كنت بلبس وبعدين الطريق كان زحمه اوي اقعد بقا وفهمني عملت ايه
, قال مازن بحده :انا مش قلتلك
, علي:طب يا عم اقعد كدا وهدي اعضائك شويه
, جلس مازن قائلا:انا كنت هروح في داهيه
,
, علي:ليه بس ايه ال حصل ما انت مكلمني وكله كأن تمام
, مازن:اسر شافني وانا خارج من مكتبه رفع علي حاجبيه وبدأ عليه التوتر أردف مازن:ريهام انقذت الموقف وقالتله اني كنت بحط المفات علي المكتب
, علي:اسر مش هيصدق الكلام دا٤ نقطةدا غير أنو كدا هيبدا يشك في ريهام اصلا
, مازن:ايوا بس هو ممكن يكون شاكك فيك فعلا ومش مبينلك كدا لازم نعرف كل حاجه ولازم نجيب الورق وعينينا تبقي في بيته كمان
, مازن:تمام بس هنعمل كدا ازاي
, علي:ثواني ماجد جاي انا كلمته وفهمته كل حاجه وهو قال انوا عنده فكره
, مازن:ماشي انت كلمتني امبارح وعملتلي مشكل كبيره
, علي:ايه تاني
, مازن:ابويا سمعني وانا بكلمك وبقولك اني هجيب الورق من شركة اسر وطردني من البيت والمصيبه بقا لو قال لاسر بيه حاجه
, علي:اكيد مش هيروح يبلغ اسر يعني هيروح يقوله ابني بيخونك مثلا ٤ نقطةوسيب موضوع البيت دا عليا انهارده هشوفلك شقه تسكن فيها
, مازن: مش مرتاح ٣ نقطةبس تمام
, علي:مش مرتاح لايه يا بني صدقني مش هيروح يحرج نفسه قدام اسر
, مازن:ال مخوفني يا علي اني عارف هو بيحب اسر قد أيه
, علي:اكيد بيحب ابنه اكتر ٣ نقطةوكمان لازم يحافظ علي صورتك قدامه لان صورتك من صورته
, مازن:تؤ مش واثق انا من حتت بيحب ابنه اكتر والكلام بتاعك دا ابويا مش كدا
, علي: في اي يا بني هو انا كل ما احاول اطمنك تقلقني أنا
, ٣٩ علامة الإقحام
, وصل اسر ونزل من سيارته دلف للمطعم وجلس قائلا:ازيك حضرتك
, سلم فريد عليه واردف:الحمد لله يا اسر المهم ما كونش عطلتك عن شغلك
, اسر: حضرتك بتقول ايه يا ست المستشار دا انا افضيلك نفسي مخصوص
, فريد:تسلم يا بني ٤ نقطةالحقيقه انا مش عارف أبدا منين تشرب ايه الاول
, اسر:قهوه
, طلب فريد القهوه وأردف:انت عارف معزتك عندي قد ايه لاكن الموضوع الي انا هتكلم فيه حرج ليا
, اسر:سيت المستشار ممكن تدخل في الموضوع حضرتك زي والدي واكيد مفيش احراج ولا حاجه
, فريد:امبارح باليل كنت داخل اطمن علي مازن و
, رفع اسر حاجبيه وصمت ليكمل فريد
, اردف فريد قائلا:سمعته بيكلم حد معرفتش مين بس كأن بيقول انوا. ٤ نقطةكان بيقول انه هيجبله ورقه من عندك من الشركه
, تبدلت ملامح اسر قال :كنت واثق ان في حاجه غلط
, فريد:بتقول اي يا اسر
, اسر:لا مفيش حاجه بس حضرتك معرفتش نوعيه الورق الي مازن عايزه ايه
, فريد :الحقيقه مش عارف ٤ نقطةانا بعتذر يا ابني عن المازن عمله بعد
, قاطع اسر قائلا:حضرتك المفروض متعتذرش لانم مغلطش في حاجه ومازن زي اخويا مالك وانا اكيد هتكلم معاه وبهدوء
, فريد:**** يخليك يا اسر ٣ نقطةانت من الاشخاص النادرين اوي في الزمن دا ٣ نقطةياريت مازن كان يتعلم منك
, اسر:تسلم يا سيادة المستشار بس اكيد برضوا انا معملتش اي حاجه ٣ نقطةمعلش بس انا مطر استأذن تحب اوصلك معايا
, فريد:لا يا حبيبي **** يخليك انا معايا عربيتي
, رحل اسر بعدما أستطاع ان يجمع كل هذه الخيوط ووصل للحقيقه ولاكنه مازال يتسال عن ريهام ماذا عنها هي الاخري؟!
, في مكتب علي دلف ماجد قائلا:ازيكم يا شباب
, جلس علي المقعد بعدما صافحهم قال علي:قولي بقا بتخطط لايه
, ماجد:بخطط ٣ نقطةما علينا بص اهم حاجه عرفتها من ندي ان سناء الي شغاله عندهم دي تعتبر مربياهم وبتحبهم جدا يعني مستحيل توافق علي الهبل الي انت كنت عايزه
, مازن:اي دا انت كنت عايز تتفق مع سناء ٣ نقطةكنا هنروح في داهيه
, ماجد:قولوا
, قال علي بضيق:طب خلاص يا عم الفالح انت وهو فكرولنا في طريقه تانيه نعرف ندخل بيها جوه بيت البيه
, ماجد:حاجه شبه ال انت كنت بتقول عليها ٣ نقطةبس مختلفه اختلاف طفيف عنها
, مازن :طب قول يا سيدي
, ماجد:شغاله بس احنا ال بعتينها
, ضحك علي بسخريه واردف :انت عبيط يعني هنبعتهاله ونقوله اتفضل احنا جيبين واحده تتجسس عليك ب**** عليك شغلها عندكم
, ضحك مازن عليهم ونظر لماجد الذي استشاط من الغيظ
, قال ماجد بحده:لا يفالح انا مش اهبل اوي للدرجه دي٣ نقطةالي انا اعرفه عن اسر انه طيب ولو رمينا البت دي في طريقه وفهمته انها غلبانه و محتاجه شغل عشان تاكل عيالها هيساعدها بسرعه وكدا نقوله متشكرين اوي
, ابتسم علي قائلا:كلام جميل وفكره تحفه
, ٤ نقطةبس نفرض ان اسر بيه شافلها شغل عند حد تاني ايه العمل وقت ساعتها
, ماجد:يا بني بطل إحباط
, مازن:ماجد معاه حق مفيش مانع نجرب
, علي :ايوا بس مفيش وقت
, ماجد بضيق:طب قول انت يا فالح نعمل اي
, علي :مش عارف ماشي يا سيدي نجرب
, مازن:بس في مشكله صغيره كدا ٣ نقطةازاي هتعرف تتصنت عليهم وفي ناس حوليها طب المكتب وسهله تخش بس لو حد شافها
, علي :انا هتصرف بس الخطه تنجح والباقي عليا
, ٥٣ شرطة مائلة
, في الفيلا طلبت فاديه من ملك ان تأتي معها للخارج وخرج كلاهما قالت فاديه:ازيك يا حبيبتي عامله اي مع اسر
, سرعان ما فهمت ملك قصد فاديه ما تحوم حوله فقالت:الحمد لله يا حبيبتي احنا كويسين متقلقيش انتي
, دلف اسر بسيرته جمدت ملك مكانها ولاكنها أدركت وجود امها بجوارها فابتسمت واسرعت نحوه قبل أن يأتي نزل من سيارته ووقف قائلا:هي ماما كلمتك ولا ايه
, ملك:اممم ٥ نقطةنسيت انك انت الي كدبت اصلا يعني اكيد عارف
, ابتسم اسر واقترب منها قائلا:ماما بتبصلنا مش وقت الكلام دا
, ابتسمت ملك بسخريه وأردفت:دا مش وقت كلام أصلا انا هدخل
, اسر:ماشي وانا هجيب ماما واجي
, عضت ملك علي شفتها السفلي غيظ من آسرفهو يريد ان يحاصرها ليس أكثر
, بالفعل دلفت ملك وذهب اسر لفاديه قائلا:ازيك يا ماما
, فاديه:كويسه هي ملك دخلت ليه
, اسر:طلبت منها كوبايه قهوة ٤ نقطةتعالي ندخل نقعد معاهم شويه بقا عشان بعد كدا نروح البيت
, فاديه:ماشي يا حبيبي
, دلفوا للداخل وجلسوا معهم لاحظت فاديه مكوث ملك معهم فشكت اكثر وقالت لملك:هو مش اسر طلب منك قهوه معملتهاش ليه
, رفعت ملك حاجبيها فأسرع اسر لينقذ الموقف وقال:اه يا حبيبتي تلاقيها نست ٤ نقطةانا هتكلم بره مع زياد شويه علي ما هي تعملها
, قامت ملك ودلفت للمطبخ بضجر من تصرفات آسر
, اما في الخارج جلس اسر مع زياد علي الاريكه قائلا:انا كنت عايز اتكلم معاك في حاجه مهمه
, زياد:اتفضل يا اسر
, اسر :هو استاذ عبد**** كأن موافق علي جوازك من لمار
, زياد: اه طبعا هو كمان الي كان بيحل مشاكلنا لما نتخانق
, قال اسر لنفسه :اومال في اي بس
, قال زياد نتعجب :بس بتسأل ليه يا اسر
, اسر :لا عادي يعني انا بس بدردش معاك ٣ نقطةاحكيلي هي لمار قالتلك ال حصل معاها ولا لسه
, ظلوا يتحدثون كثيرا
, ٢٦ علامة العطف
, أمام الجامعه كأن محمد ينتظر ندي في سيارته بعد فتره ظهرت أمامه نزل مسرعا وسند علي سيارته رائته ندي فتوجهت اليه قائله: محمد
, محمد:ايه مش مصدقه نفسك ولا ايه
, ابتسمت ندي واردف محمد:تعالي يلا نكمل كلامنا في العربيه
, صعدا السياره وكانت ندي متعجبه كثيرا متي أتي ؟! ولماذا فهو لم يخبره انه سيأتي ؟!
, نظرت له قائله:انت مستنيني من امته؟!
, محمد:من تسعه الصبح تقريبا يعني
, رفعت ندي حاجبيها واردفت:مش كتير ؟!
, محمد:هتصدقيني لو قلتلك أن احلي وقت بيعدي عليا وانا مستنيكي
, ابتسمت ندي خجلا وادارت وجهها قال محمد:تحبي تتغدي فين ؟!
, قالت ندي دون ان تنظر له :اي مكان
, محمد:تمام
, قاد محمد السياره وبعد دقائق وصل لمطعم ٣ العلامة النجميةنزل مسرعا وفتح الباب لندي نزلت ودلفا للداخل جلسوا علي طاوله يبدؤ انها محجوزه لهم خصيصاً طلب محمد من النادل ان يحضر الطعام قالت ندي:وانت عرفت منين اني هاكل الاكل دا
, محمد:انا عارف انك بتحبيه
,
, ابتسمت ندي وصمتت حل عليهم الصمت لدقائق حتي قطع محمد ذلك الصمت قائلا:ندي انا في طلب عايز اطلبه منك مش هزعل لو رفضتي بس يهمني اننا نتكلم في الموضوع دا دلوقتي
, رفعت ندي حاجبيها فهي لم تفهم ما يعنيه ولاكنها ظلت صامته ليكمل
, أردف محمد:تتجوزيني يا ندي.

الثالث والعشرون


أمام الجامعه كأن محمد ينتظر ندي في سيارته بعد فتره ظهرت أمامه نزل مسرعا وسند علي سيارته رائته ندي فتوجهت اليه قائله: محمد
, محمد:ايه مش مصدقه نفسك ولا ايه
, ابتسمت ندي واردف محمد:تعالي يلا نكمل كلامنا في العربيه
, صعدا السياره وكانت ندي متعجبه كثيرا متي أتي ؟! ولماذا فهو لم يخبره انه سيأتي ؟!
, نظرت له قائله:انت مستنيني من امته؟!
, محمد:من تسعه الصبح تقريبا يعني
, رفعت ندي حاجبيها واردفت:مش كتير ؟!
, محمد:هتصدقيني لو قلتلك أن احلي وقت بيعدي عليا وانا مستنيكي
, ابتسمت ندي خجلا وادارت وجهها قال محمد:تحبي تتغدي فين ؟!
, قالت ندي دون ان تنظر له :اي مكان
, محمد:تمام
, قاد محمد السياره وبعد دقائق وصل لمطعم ٣ العلامة النجميةنزل مسرعا وفتح الباب لندي نزلت ودلفا للداخل جلسوا علي طاوله يبدؤ انها محجوزه لهم خصيصاً طلب محمد من النادل ان يحضر الطعام قالت ندي:وانت عرفت منين اني هاكل الاكل دا
, محمد:انا عارف انك بتحبيه
,
, ابتسمت ندي وصمتت حل عليهم الصمت لدقائق حتي قطع محمد ذلك الصمت قائلا:ندي انا في طلب عايز اطلبه منك مش هزعل لو رفضتي بس يهمني اننا نتكلم في الموضوع دا دلوقتي
, رفعت ندي حاجبيها فهي لم تفهم ما يعنيه ولاكنها ظلت صامته ليكمل
, أردف محمد:تتجوزيني يا ندي.
, فتحت ثغرها فهي لم تتوقع ان يتحدث معها في هذا الموضوع الأن.
, شعر محمد بالقلق خشي ان ترفض ولاكنه كان صامت أيضا ولاكن فجأته ندي قائله:ممكن نمشي
, انصاع محمد للأمر دون جدال ووضع بعض النقوض علي الطاوله وخرجوا من المطعم صعدا السياره وقادها محمد ظلوا هكذا ولم يتفوه احدهم بكلمه واحده حتي انهم لم ينظروا لبعض .
, في فيلا زياد استأذن اسر منهم ليذهبوا وخرج بعدما ودع ملك كي لاتشعر أمها بشء ما وبعد قليل وصلوا للمنزل ودلفوا للداخل سالت امينه عن الفتيات فأخبرتها سناء أنهم جميعا بغرفهم فدلفت أمينه بفاديه لغرفتها طلبت منها فاديه ان تتركها بمفردها فخرجت علي الفور وظلت فاديه تفكر في طريقه لتعرف بيها حقيقة ما يحدث حولها .
, اما أمينه فكانت تتحدث مع اسر عن ملك واخبرته ما قالته لها وأنها تخشي من لهجتها وطريقتها التي كانت تتحدث بها تلك والني لم تكن تظهر سوء العند ولاكن اسر طمئنها بأنه سيضع حد لكل هذا قريبا جدا واخبرها أنه سيصعد ليستريح ودلفت هي للمطبخ لتحضر الغداء مع سناء .
, ٢٩ العلامة النجمية
, توقفت همس بسيارتها أمام منزلها ثم نزلت واخذت حقيبتها ودلفت للداخل وجدت والده جالس علي الاريكه يعبث في هاتفه رمت حقيبتها بسرعه واحتضنته قائله:بابا وحشتني اوي
, ظل صامت وأدار وجهه عنها اعتدلت همس وازدردت ريقها ثم قالت: مالك يا بابا
, كمال :لسه فاكره اني ليكي اب تسألي عليه
, همس وقفت واردفت:انا أسفه
, كمال:أسفه٤ نقطةو**** شيء كويس اوي تغيبي طول الفتره دي حتي مكلفتيش نفسك مكالمة تليفون تطمني بيها علي ابوكي ٥ نقطةوبعدين جايه بكل بساطة تقولي أسفه.
, همس:بابا انت عارف انا سيبت البيت ليه اعتقد ان مفيش داعي لكل الكلام ده
, كمال:مفيش داعي ٤ نقطةاطلعي اوضتك أحسن وانسي الي فات زي ما انا هنسا الي انتي عملتيه
, تحركت باتجاه غرفتها وهي تنظر بين الحين والآخر لوالدها .
, حل المساء وتزينة السماء بنجومها والقمر يتوسطها .
, في غرفة ندي كانت تجلس القرفصاء على فراشها وتضع يدها علي قدمها وتسند راسعا عليها دلف اسر وجلس على طرف الفراش ووضع يده علي شعرها واردف:ندي
, اعتدلت ندي وجففت دموعها نظر لها اسر بقلق وخوف وقال:مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه ؟!٣ نقطةانا اسف عارف اني مقصر معاكي طول الفتره الي فاتت بس انا كنت عارف ان محمد جنبك ف
, ازدادت دموعها وازداد قلق اسر احتضنها بسرعها وحاول أن يهدي من روعها ظل يمسد شعرها لفتره حتي هدأت قليلا قال اسر:حبيبتي انتي قلقتيني كدا٤ نقطةمحمد عملك حاجه دايقتك
, ندي بصوت مبحوح :لا ٣ نقطةلا معملش حاجه
, اسر :طب أهدي بس وقوليلي اي الي مزعلك
, ندي:مش قادره اتكلم دلوقتي عايزه انام
, اسر:طب نامي يا حبيبتي وانا هفضل جنبك لحد الصبح
, قبل اسر جبهتها ودثرها جيدا في الفراش
, ٣١ العلامة النجمية
, استيقظت ندي وجدت آسر نائم بجوارها على المقعد ظلت تنظر له لفتره حتي استيقظ قال :صباح الخير يا احلي ندوش في الدنيا كلها
, ابتسمت ندي واردفت:صباحالنور٤ نقطةبس بلاش ندوش دي
, ضحك اسر وجلس بجوارها علي الفراش وضمها قائلا:أيه بقا الي مزعل القمر ومخلي ضحكته مكتومه كدا
, صمتت ندي قليلا وزفر اسر ثم أردف:حبيبتي لازم تفهمي ان كل مشكله ليها حل بس انتي لازم تحكيلي عشان اقدر اساعدك
, ندي : حاضر٤ نقطةهقولك ٤ نقطةمحمد طلب أيدي للجواز وانا طلبت منه أننا نمشي انا مش رافضه محمد نافسه بس انا خايفه وعايزه اتأكد من مشاعري ٤ نقطةمش عايزه حبي ليه يكون زي التجربه الي فاتت مبني علي أساس فراغ عاطفي
, نظر لها اسر ووضع يده علي وجهها برفق ثم أردف:بصي يا حبيبتي انا فاهم كويس انتي تقصدي إيه بس الي أنتي عملته هيخلي محمد يفهم أنك رفضتي ترتبطي بيه دا غير انك كدا سبيبتيله إحراج كبير٣ نقطة انا رأي أنك تتكلمي مع محمد وتفهميه الي حصل ومحمد انسان عاقل ومحترم وهيتفهم كلامك ويقدر موقفك كويس اوي
, ندي:ايوا بس ازاي اكلمه في الموضوع دا
, اسر:انتي مش هتقولي غير الي انتي حاسه بيه وكمان هتطلبي منه أنكم تاخدو فرصتكم ٤ نقطةيعني تبعدوا شويه وكدا تختبروا مشاعركم كويس
, ندي:تفتكر أن دا مش هيزعل محمد
, ابتسم اسر وأردف:ايوا مش هيزعل ٤ نقطةبس في حاجه مهمه لازم تعرفيها ٣ نقطةاحنا مش كل يوم بنقابل حد بيحبنا بجد ولو معرفناش نحدد مين بيحبنا بجد واتمسكنا بيه وقتها هيضيع من أيدينا والندم مش هيكون ليه اي فايده
, هزت ندي رأسها إيجاباً واحتضنت اسر وأردفت:انت عملت إيه مع ملك
, ظلوا يتحدثون كثيرا عن كل الأمور التي تشغل زهن آسر وطلب منها أن تجعل كل هذا سر بينهم
, ٣٤ العلامة النجمية
,
, في غرفة محمد كأن يمسك صورة والدته ويتحدث معاها طرق الباب فأذن للطارق بالدخول دلفت ندي وهي تنظر بالأرض وقف محمد سريعا وقال :ندي!!
, ندي:لو ازعجتك انا ممكن أخرج
, محمد:لا ٣ نقطةانا بس اتفاجأت
, ظلت تفرك في يدها واردفت:انا كنت عايزه اتكلم معاك بخصوص الي حصل امبارح
, محمد:اه ٣ نقطةاتفضلي
, ندي:احسن نتكلم تحت في الجنينة ٣ نقطةهستناك
, نزلت ندي وجلست في الحديقه بانتظار محمد اما هو فسرعان ما غير ملابسه ونزل اقترب منها وجلس على الأريكة المجاوره لها قالت ندي:انا اسفه طبعا علي الي حصل امبارح بس انا اتفاجأت جدا بطلبك دا واناااا٣ نقطة
, محمد:ندي اسفك مقبول وتقدري توافقي او ترفضي دا قرارك انتي وانا هحترمه مهما كأن٤ نقطةوانا عارف اني اتسرعت اوي بطلبي دا بس انا من زمان اوي وانا بحبك الحقيقه من اول مره شوفتك فيها في المستشفي وأنا معجب بيكي وبعد كدا انتي قدرتي تحولي الاعجاب لحب كبير اوي
, خجلت ندي من كلامه معها وارادت الانتهاء من هذا الحديث في اسرع وقت ممكن فقالت :محمد اكيد انا مقدره مشاعرك دي كويس اوي ٣ نقطةبس انا كمان لازم اتأكد من مشاعري تجاهك ياريت لو تسيبني فتره افكر كويس واخد قراري فياريت منكلمش تاني لحد ماكل واحد يتأكد من إحساسه
, محمد:اولا انا متاكد من مشاعري ثانيا انا متفهم موقفك ومعاكي وقتك وبرضو اي قرار هتاخديها
, في النهايه انا هحترمه جدا زي ما قولتلك .
, استأذنت منه ورحلت اما هو فصعد سيارته وقادها لفيلا زياد .
, ٢٧ العلامة النجمية
, عند لمار كانت تجلس مع زياد تخبره ما حدث وهو ينظر لها متعجبا من كلامها قال زياد وهو يرفع حاجبيه:ايوا بس مش شايفه ان الموضوع غريب اوي ٣ نقطةيعني اول مره حد يخطف عشان حاجه غريبه كدا
, لمار :هو دا الي حصل٤ نقطةالمكان مش قادره انسا التفاصيل دي ناس متوحشين ومكان مخيف اوي
, زياد:طب يا حبيبتي اهدي انا قولتلك ان مفيش اي قوه في الدنيا ممكن تبعدنا عن بعض
, لمار:انت قدرت توصلهم
, زياد:قريب ٣ نقطةقريب اوي
, في غرفة عبد**** جلس علي المقعد يفكر في هذه الورطه التي أوقع نفسه بها ليرضي مني اخرج هاتفه ليتصل بها قال:الو يا مني ٤ نقطةبقولك اي انتي لازم تشوفي حل للمصيبه دي
, مني:اهدي بس وفهمني في اي
, عبد****:كل شويه البهوات يكلموني ويطلبوا فلوس
, مني:انت الي غلطت لما ادتهم تاني وانا قولتلك بلاش عشان ميستغلوكش
, عبد****:والعمل دلوقتي ٣ نقطةانا مش هعرفه اروحلهم
, مني:هروح انا متقلقش بس لازم نتقابل في نفس المكان حالا
, عبد**** :حاضر ثواني واكون عندك
, مني:تمام مع السلامه
, اغلق عبد**** وسرعان ما نزل ليذهب اليها عله يجد حل لهذه المشاكل ولاكنه لايعرف أن المشاكل الحقيقه قادمه .
, صعد سيارته وقادها بسرعه اما في الخارج تحرك محمد خلفه .
, وصل عبد**** وجد مني جالسه بانتظاره فجلس أمامها وأعطاها حقيبه بها النقود واردف :فهميهم ان دي اخر فلوس هتوصلهم
, مني:حاضر ٣ نقطةاهدا بقا كدا متقلقش كل حاجه هتبقي تمام
, عبد**** :لما نشوف أهم حاجه احنا لازم نامن نفسنا عشان الاغبيه دول لو اتقبض عليهم احنا نبقا تمام
, مني:هنعمل ايه
, عبد****:هنسافر
, مني :نسافر فين ونسيب كل حاجه بعد كل الي عملناه دا
, عبد****:يعني انتي فاكره اننا لو فضلنا في مصر هناخد حاجه واضح ان احنا اتسرعنا لما عملنا كدا
, مني:ايوا بس مش بعد كل دا نطلع بلوشي
, عبد****:انتي عيزاني انا ولا عايزه الفلوس
, ابتسمت مني وقالت وهي تمسك يده:اكيد انت يا حبيبي
, عبد****:يبقي تسمعي كلامي
, مني :ماشي يا سيدي هسمع كلامك ٣ نقطةهروح انا بقا عشان متاخرش واول ما ارجع هقولك عملت ايه
, عبد****:تمام
, رحلت مني ولحق مالك بها اما عبد**** فشرب كوب قهوة ورحل ومحمد لحقه أيضا
, ٢٩ العلامة النجمية
, في غرفة لمار سالتها ملك ماذا فعلت مع زياد قالت لها لمار ما اخبرت زياد به وأردفت:انا حاسه أن زياد زعل لما قلتله بس مش عايز يبين إنو زعلان
, ملك:بطلي هبل هيزعل من ايه يعني
, لمار:اني خبيت عليه كل الفتره دي
, ملك:متوهميش نفسك يا حبيبتي زياد مش هيزعل عشان بيحبك
, اقتربت الشمس من الغروب وصلت مني بسيارتها أمام مخزن مهجور توقف مالك وهو يفكر ماذا اتي بها الي هنا ايعقل ان نكون شريكته لم لا ولكن لماذا تاتي الي مكان مثل هذا وحدها ؟!
, فكر ان يكون المجرمين هنا ولم يجد سواء هذا السبب الذي يأتي بيها الي مثل هذا المكان ؟!
, نزلت من سيارتها ودلفت للداخل أما مالك فظل في سيارته .
, وقفت مع هذا الشخص واعطته النقود وقالت:خليك فاهم ان دي اخر فلوس هتوصلكم بعد كدا انتوا المسؤلين عن مصارفكم
, ضحك قائلا:كدا وحش عشانكم وبعدين احنا هنا لانكم طلبتوا اننا نختفي واكيد لازم تصرفوا علينا لحد ما نخلص بدل ما يحصل حاجه كدا ولاكدا متعجبكمش وبعدين نروح كلنا في سين وجيم
, نظرت له مني بحده ولاكنها تفهمت ابتزازه جيدا فقالت :بيتهيقلي ان لو حاجه حصلت انتوا كمان هتروحوا في داهيه مش احنا لوحدنا دا غير انكم اصلا السبب في الي احنا فيه دا
, نظر لها بحده واردف : طب خليكي فاكره بقا اني حذرتك
, مني:دا تهديد
, قال:اعتبريه زي ما تعتبريه يا هانم سلام
, خرجت مني وصعدت سيارتها وقادتها بسرعه اتصلت بعبد**** واخبرته ما حدث اما مالك فلم يلحق بها هذه المره ونزل مسرعا بعدما رحلت اقترب من هذا المكان ببطء ليتاكد من شكوكه
, ظل يقترب حتي لمح أحد هولا الأشخاص .
, ٣١ العلامة النجمية
, في غرفة ندي دلف اسر ليطمئن عليها ويسالها ماذا فعلت فوجدها في الشرفه تجلس علي مقعد ولاكنها في عالم اخر اقترب منها ببطء شديد واردف:الجميل وصل لحد فين
, رفعت ندي حاجبيها لم تفهم ماذا يعني اردفت:مش فاهمه قصدك
, ضحك اسر وقال:وصلتي لفين في السرحان يا جميل
, ندي:لا عادي كنت بفكر في كلام محمد ٤ نقطةمش هتصدق انا ارتحت قد ايه لما اتكلمنا سوء
, اسر:انا كنت واثق أن محمد هيتفهم موقفك
, ندي:كمان قالي إنو هيحترم قراري مهما يكن
, ابتسم اسر وأردف: طب كويس اعتقد بقا أنك هتقدري تختبري مشاعرك دلوقتي
, هزت ندي رأسها إيجابا وقبل اسر جبهتها وخرج
, اما هي جلست علي فراشها تفكر في محمد ألم تشعر ان هذا هو الحب ما يحتل القلب والعقل؟!
,
, في غرفة اسر رن هاتفه وجده مالك قال : في ايه ؟!
, مالك:انا عرفت المكان الي فيه الناس الي خطفوا لمار .
, ٣١ العلامة النجمية
, ماذا سيحدث لو انكشف عبد**** أمام العائله ؟!
, ندي ومحمد لسه علي أول الطريق بس النهايه ندي الي هتحددها لاكن اي القرار الي هتاخده هتقرب تاني ولا البعد قرار نهائي ؟!

الرابع والعشرون


في غرفة عبد**** اغلق الهاتف و ظل يتحرك ذهابا وايابا يلعن تلك الفكره ولاكنه لا يعرف كيف سيواجه والده اذا علم الحقيقه جلس علي المقعد وظل يحرك قدمه علي الأرض كانه يخشي أن تفتح أبواب الماضي بعد المواجهه المحتومه وبذلك يتاكد والده ان قراره كان صائب منذ البدايه ظلت تلك الأفكار تتلاطم في ذهنه كامواج البحار.
, في غرفة اسر رن هاتفه وجده مالك قال : في ايه ؟!
, مالك:انا عرفت المكان الي فيه الناس الي خطفوا لمار
, اسر:طب ابعت location وانا هاجي انا وحسام حالا
, مالك:تمام
, اغلق هاتفه واتصل بمحمد ليخبره وكذلك فعل مع حسام ونزل مسرعا ليتوجه الي هناك
, سرعان ما وصل اسر الي المكان المهجور نزل من سيارته بعدما تركها علي مسافة ليست بكثيره من المكان تقدم بجانب مالك قائلا:هما كام واحد
, مالك:مش عارف بس في حركه كبيره في المكان وكمان معاهم سلاح
, اسر:محمد وحسام زمنهم في الطريق واكيد حسام معاه شرطه
, أخرج اسر مسدس ناري وقال لمالك :خليك هنا
, وانا هدخل
, امسك مالك يده قائلا:انت اتجننت هتدخل هناك لوحدك بقولك كتير ومعاهم سلاح
, اسر:يعني كام واحد
, مالك:تقريبا عشره انا لمحت يجي خمسه سته كدا
, اسر:طب هشوف المكان عشان اعرف انسب طريقه ندخل بيها
, مالك:ماشي يا اسر بس خلي بالك لو دخلت ممكن يحسوا بالخطر وبعدين يهربوا ومنعرفش نوصلهم تاني
, اسر:متقلقش
, ذهب اسر ليستكشف المكان كان يتحرك ببطء وجد المكان لايتكون من اي مدخل اومخرج إضافي سوء الباب أقترب أكثر واكثر وظل يتحول حول المكان لم يجد أي شيء
, بعد قليل عاد لمالك وبعدها وصل محمد ومن بعده حسام أخبرهم اسر أنه لم يجد أي مدخل وعليهم الدخول من الباب الرئيسي للمكان وأخبرهم ان لديه خطه وسرعان ما صعد سيارته وقادها بسرعه شديده .
, اصتدم في الباب الرئيسي للمكان واستطاع فتحه قاموا هولا الرجال ليعرفوا من في السياره لم يجدوا احد ولاكن سرعان ما دخل حسام ورجال الشرطه بينما كأن آسر ملقي علي الارض بعدما نزل من سيارته بسرعه قبل قدوم الرجال وظل يطلق النار عليهم وعاونه حسام ورحال الشرطه.
, ظلوا يطلقون النيران عليهم وهم كذلك حتي نفذ صبر اسر وتحرك باتجاهم بعدما طلب من حسام حمايته ولاكن حسام لم يتركه وحده فقامت رجال الشرطه بحمايه كلاهما حتي يتمكنوا من الوصول للجناه .
, أما مالك ومحمد فكانوا قلقين في الخارج وقررا الدخول أعطاهم أحد رجال الشرطه سلاح فساعدوهم .
, وقف اسر أمام ذلك الرجل الذي كأن يهدد لمار في تلك اليله السوداء نفذ رصاص اسر فقام بإلقاء سلاحه وكذلك هذا الرجل نفذ رصاصه فالقاء سلاحه هو الأخر ونظر لاسر بسخريه .
, وتقدم ليضربه في وجهه ولاكن اسر أمسك يده قبل ان تحطم فكه وبادله ضربه حطمت جدار معدته
, أما حسام بعدما أستطاع قتل اثنان منهم نظر لاسر الذي يتعارك مع أحدهم ووجد واحد منهم يسلط سلاحه على اسر فاسرع وأطلق علىه رصاصه اجتاحت قلبه ووقع أرضاً وانتبه اسر لذلك وجد سلاحه بالقرب منه فتناوله بسرعه وضرب هذا الشخص علي رأسه فاغمي عليه .
, بعد كل هذه المناوشات استطاعت الشرطه القبض علي الباقي منهم
, خرج اسر ووجهه به بعض الكدمات الطفيفه اسرع مالك اليه ليطمئن عليه فاخبره اسر انه بخير وصعد مع مالك في سيارته وذهب محمد في سيارته اما حسام فذهب مع رجال الشرطه ليبدأ التحقيق مع هولا المجرمين .
, ¤¤¤▪▪▪▪▪▪▪▪¤¤¤¤▪▪▪▪▪▪▪▪¤¤¤¤
, نزل الجميع من السيارات ودلف اسر مكتب حسام قبل ان يبدأ التحقيق معهم وطلب منه ان يحضروا مني أيضا ولاكنه طلب منه ان يحقق معها بشكل غير رسمي وذلك ليعرفوا لماذا فعل عبد**** كل هذا ويبتعد اسر عن الحرج في مواجهتهم وافق حسام علي ذلك واخبره أنه سيرسل لها رجال الشرطه لاحضارها علي الفور .
, خرج اسر من المكتب وطلب من مالك ان يذهبوا للمنزل لأنه يريدهم في موضوع هام .
, في مكتب حسام دخل عسكري قائلا بعدما ادي تحبته العسكريه لحسام :هتحقق معاهم دلوقتي يا باشا
, حسام:لا خليهم في الحجز انهارده وبكرا نروقلهم
, بعد فتره وصلوا ونزلوا من السياره ودلفوا للداخل وحين رأته أمينه نهضت مسرعه وتوجهت اليه قائله:اسر ايه الي عمل في وشك كدا
, ضحك اسر قائلا:مفيش حاجه مستاهله كل دا دي حاجه بسيطه اوي يا امي متقلقيش
, قالت أمينه بحده:مقلقش ازاي وأنت متبهدل كدا
, ضحك مالك واردف:متبهدل مين يا ماما اومال لو شفتي اسر عمل ايه في الراجل هتقولي ايه
, قالت امينه بحده :انا مليش دعوة بحد الي يهمني ابني
, اسر:طب أهدي بس عشان محدش ياخد باله ٣ نقطةاهدي بقولك ايه متعملي طقم قهوه كدا علي ما ندردش شويه في المكتب
, أمينه:ماشي يا اسر انا عارفه اني مش هاخد منك لا حق ولا باطل
, دلفت امينه للمطبخ ودلف الشباب للمكتب وجلس كل واحد منهم في مكانه المعتاد .
, قال محمد:الحمد لله اعتقد بقا أننا كدا خلصنا من مشكلة زياد دي نهائي
, اسر:الحمد لله٤ نقطةبس أنت عارف الي صعبان علي في كل دا زياد يتري هيعمل ايه لو عرف ان ابوه الي كأن وراء كل الي حصل معاه الفتره الي فاتت
, مالك :**** معاهم كلهم
, اسر :يارب صمت قليلا ثم أردف:المهم أنا عايزكم في حاجه مهمه اوي
, محمد:خير يا اسر قلقتنا
, اسر:في حاجه غريبه اوي حصلت لما رجعت الشركه مازن كان في مكتبي ولما سألته جات ريهام وقالت انوا كأن بيحط شويه أوراق على المكتب
, محمد:قصدك يعني ان ريهام متفقه مع مازن
, اسر:ممكن لان لما فريد بيه والد مازن قابلني وقالي انه سمع مازن وهو بيتفق مع حد عشان ياخد ورق مهم من مكتبي ويدهوله
, قاطعه مالك قائلا :ايوا بس ممكن تكون مش متفقه معاه ولا حاجه وهو شافها وهي داخله المكتب بالأوراق وطلب منها إنو يدخلها هو وتبقي فرصه عشان يدور في المكتب براحته
, اسر:ممكن ٣ نقطةبس ليه ارتبك اول ما شفته
, مالك:انت بتقول أنو كان داخل ياخد ورق من المكتب يعني طبيعييرتبك لما يلاقيك في وشه
, محمد:بس لازم ناخد بكل الاحتمالات الي قدامنا والمهم اننا فضينا ليهم لما نشوف بقا ايه اخرتها
, اسر:للأسف قدامنا مشكله انا لازم اسافر المهمله الي خدتها من جاك خلصت والورق مينفعش يبعت في أميل وخصوصا لو كان دا الورق الي مازن عايز يوصله
, مالك:لا والنبي بقولك ايه انت وهو انا مصدقت البت خلصت جامعه عايز اتجوز يا ناس
, انفرط كلاهما ضاحكين علي مالك حتي دلفت أمينه فصمتوا ولاكن نظراتها لاسر كانت تعني غضبها الشديد منه خرجت من المكتب
, فنهض اسر ليحلق بها ولاكنه قال لمالك قبل ان ينصرف :و**** بكرا تلعن أم اليوم الي حبتها فيه
, وظل يضحك حتي محمد ظل يضحك هو الأخر نظر له مالك بحده فامسك كوب القهوه وارتشف منه القليل
, ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
, في الخارج جلست أمينه علي الأريكة فجلس اسر بجوارها وبعدما ضغطت عليه لم يستطيع الكذب عليها وأخبرها ما حدث منذ بداية مشكله زياد حتي تمكنوا من القبض عليهم .
, ولاكنها أعتلا وجهها الدهشة من ما سمعت ولاكنها أيضا ظلت تتساءل على السبب الذي يجعل أب يفعل هذا بابنه الوحيد وابنة اخيه يتيمة الأب والأم
, أخبرها اسر انه لم يجد جواب لهذا السوال أيضا ولاكنه يعرف كيف سيصلوا له ان نكرة مني معرفتها بهذا الأمر وطلبت منه أمينه ان لايخبر فاديه بهذا الأمر فاخبرها انه كان سيطلب منها نفس الشيء.
, بعد ذلك صعد اسر لغرفته كما امرته أمه واخبرته أيضا ان يكمل حديثه غدا فالساعه الان العاشره وهو بحاجه للراحه لا محال.
, دلفت هي لمالك ومحمد تخبرهم بذلك وبعدها حملت حقيبه صغيره وذهبت لغرفة اسر لتسعفه
, ضمدت جروح يده وعملت بعض كمدات الماء البارد علي الكدمات التي بوجهه .
, ثم خرجت واخبرته ان ينام وفي الخرج خطر علي ذهنها فكره فنزلت مسرعه وأخذت هاتفها
, في غرفة لمار كانت تتحدث مع ملك كعادتهم قبل النوم رن هاتفها قالت :ايه دا ماما ثواني يا لمار اشوف ايه الي حصل
, ردت عليها قائله:الو يا ماما ازيك يا حبيبتي
, أمينه:انا بخير يا حبيبتي بس اسر الي مش كويس خالص
, نهضت ملك مسرعه واعتلا وجهها الدهشه والخوفة اردفت:في ايه يا ماما اسر حصله أيه
, امينه:هااا.. لا دي حاجه متتقلشي في التليفون لازم تيجي بنفسك تشوفيه
, ملك:هاجي حالا
, اغلقت هاتفها وقالت لي لمار:لمار انا لازم ارجع البيت حالا هعمل حاجه واجيلك الصبح بدري
, لمار:في ايه يا بنتي
, ملك:هفهم وابقي أقولك
, لمار :ماشي يا حبيبتي
, نزلت مسرعه لتطمئن عليه فإن العشق لا يموت إلا حين ندفن معه .
, ٣٢ العلامة النجمية
, وصلت ملك للفيلا ونزلت مسرعه وجدت أمينه بالاسفل فاقتربت منها مسرعه قالت: في اي يا ماما اسر ماله
, خرج محمد ومالك علي صوتها احتضنها محمد وصافحها مالك أخبرتها أمينه ما حدث لتختبر حبها لاسر وفكرت ان هذه الخطه قد تعيدهم وقد تجعل ملك تسامح اسر
, بعدما علمت ما حدث وازادت عليها أمينه لتزيد قلقها علي اسر اسرعت إلي غرفته لتطمئن عليه
, بالاعلي فتحت الباب برفق وتقدمت ببطء كي لاتقلقه جلست بجواره علي الفراش تتفحص الكدمات التي بوجهه قالت لنفسها ماهو كويس اهو امال ماما بتقول وشه بايظ ايه ودراعه الي مجروح بقا مكسور ماشي يا ماما
, زي الملايكه حركة يدها برفق علي وجهه تململ في فراشه فنهصت مسرعه ولاكنها سحبت المقعد برفق وجلست عليه حتي الصباح
, اشرقت الشمس بنورها الجميل لتنير غرفة اسر وتزعجه مما جعله يقلق نظر بجوارها وجدها حوريه تعتلي المقعد وتغطس في نوم عميق ظل يتاملها وبعد دقائق ازال الغطاء ونهض من علي الفراش دلف للمرحاض غسل وجهه واسنانه .
, في الخارج استيقظت ملك لم تجد اسر فحمدت ربها ولعنة نفسها لأنها استسلمت للنوم في غرفة اسر نهضت مسرعه وتحركت ببطء وجدت اسر أمامها ومعه منشفه صغيره ينشف وجهه بها .
, ابتسم ونظر لها قائلا:علي فين يا جميل
, ازدردت ريقها وقالت:اناااا٤ نقطةاسر انا لازم امشي
, اسر:هتفضلي تهربي لحد امته يا ملك
, ملك:انا مبهربش ٣ نقطةههرب من ايه بس
, اسر:طب أحنا مش هنرجع بقا
, ملك:اسر انت مبتزهقش من الكلام في الموضوع دا
, تنهد اسر قائلا:انا شايف أنك مكبره الموضوع زياده عن الزوم
, ملك:لا يا اسر انا مش مكبره الموضوع لان الموضوع كبير فعلا ٣ نقطة لو فاكر انك انت الي تقرر امته نبعد وامته نرجع تبقي غلطان
, نظر لها وظل صامت
, اردفت ملك:اسر احسن حل أننا نبعد شويه وانا هقرر لو كان ينفع نرجع او لا
, اسر:عموما انا هسافر اعتقد ان الفتره دي هتكون كفايه أوي
, ملك:**** يسهل عن ازنك بقا عشان سايبه لمار لوحدها .
, اسر :علي فكره انا في حاجه لازم اقولهالك
, ملك:نعم
, اسر:ابقي ردي علي تليفونك وأكيد لو احتاجت مساعده هكلمك
, ظلت صامته ثم ذهبت لغرفت مكه
, ٣١ العلامة النجمية
, في غرفة مكه دلفت ملك وجدتها نائمة جلست بجوارها علي الفراش قالت :مكه ٧ نقطةمكه هتصحي ولا نجهز الميه
, مكه بصوت مصحوب بالنعاس:لا هقوم هقوم
, نهضت ببطء قائله :صباح الخير
, ملك :صباح الورد
, احتضنتها واردفت :كدا يا لوكه تفضلي كل دا بعيد عني وكمان مبتساليش عليا
, ضحكت ملك واردفت:غصب عني يا قلبي هما يومين بس لحد ما اطمن علي لمار وهاجي
, مكه:لا دا انتي تروحي تجهزي شنطتك عشان انا خلاص هتجوز
, ضحكت ملك من طريقة مكه :بس غريبه محدش قالي يعني
, مكه:لا دا مالك الي جه وقالي انوا اتكلم مع اسر ومحمد بس طبعا ليه محددوش اليوم
, ملك:اه ٤ نقطةطب بصي يا حبيبتي موضوع لمار خلاص فاضله يومين تقرييا ويخلص بعدها اعملوا الي انتوا عايزينه
, مكه:ماشي بس احنا لازم نعمل قبل ما اسر يسافر
, قالتها وهي تنظر لملامح اختها التي لم تتغير ولم تتأثر بكلامها إطلاقا فاردفت :غريبه يعني مزعلتيش
, قالت ملك وهي ترفع حاجبيها :هزعل من ايه
, مكه:يعني عشان اسر مسافر وكدا
, ملك :لا ماهو انا واسر مفيش بنا حاجه عشان ازعل انوا مسافر
, مكه:ايه دا يعني فعلا بتكدبوا علي ماما
, ملك وضعت يدها علي فك مكه وقالت:هشششش اسكتي خالص اوعي تقولي لماما انتي فاهمه
, هزت مكه رأسها إيجابا فتركتها ملك وادرفت:بصي إحنا عملنا كدا عشان نريحها لحد ما تخف بقا وبعدين نقولها اننا مس هينفع نكمل
, مكه:اه عشان ترجع ترقد تاني
, نظرت لها ملك بغضب ونهضت قائله:انا همشي
, قالت مكه لها قبل ان تفتح الباب :متنسيش تطمني علي ماما .
, ٢٥ العلامة النجمية
, في غرفة فاديه كانت تفكر فى ملك واسر مازالت تشك ان كل هذه كذبه وعندما اخبرتها امينه ان ملك هنا اليوم واخبرتها أيضا عن زواج مالك ومكه قالت لنفسها ان هذا هو الوقت المناسب .
, قطع تفكيرها ملك التي جلست بجوارها وقبلت يدها ولاكنه أتت في الوقت المناسب .
, قبلت جبهت أمها واردفت :وحشتيني اوي
, نظرت لها فاديه ولم تتحدث فشعرت ملك أن والدتها غاضبه منها فقالت:مالك يا حبيبتي
, قالت فاديه:مفيش كنت حابه اتكلم معاكي في حاجه كدا
, ابتسمت ملك قائله:اكيد يا ماما
, بادلتها فاديه الابتسامه واردفت:انتي طبعا عرفتي ان مكه ومالك خلاص هيتجوزو قريب جدا لاكن امينه مجبتش سرتك انتي واسر
, نهضت ملك مسرعه وتحولت ملامحها لملامح غاضب وساخطه من اسر اما فاديه راقبت ملامحها تلك لتتأكد من ظنونها
, قالت ملك :فرح ايه بس يا ماما دا اسر هيسافر
, فاديه:عادي ممكم ياجل سفره
, جلست ملك وابتسمت قائله"مش هينفع يا حبيبتي اصله كأن المفروض يسافر من فتره بس أجل عشان مشكله لمار
, فاديه:ملكيش دعوه انا هكلمه أنا
, ملك:طيب يا حبيبتي انا لازم امشي بقا
, خرجت ملك مسرعه لغرفة اسر وأعلنت قتله اليوم لأنه اوقعها في تلك المشكله
, في منزل مازن الجديد كأن يتناول طعام الإفطار
, رن هاتفه وجده على تحدث معه قائلا:كله تمام
, علي:ايوا كل حاجه جاهزه وهنبدا التنفيذ انهارده
, مازن:سلام وابقي قولي عملتوا إيه .

الخامس والعشرون


صعدت للاعلي وهي تكاد تنفجر غضبا طرقت باب غرفته عدت مرات لم يأذن لها بالدخول فوقف في حيرة من أمرها لاتعرف ماذا تفعل حتي قررت الدخول دلفت لغرقته فلم تجده زفرت بقوه واخرجت هاتفها لتتصل به رد عليها قائلا:الو في حاجه يا ملك
, ملك بحده :انت فين
, اسر:انا مع محمد ومالك رايحين الشركه
, ملك بحده:تعالا حالا
, اسر :طب أهدي بس وفهميني في ايه
, تنهدت محاوله ان تجمع أفكارها وأخبرته ما حدث وما أخبرتها به فاديه ضحك اسر مستفز أيها أكثر وصرخت في وجهه قائله:انت بتضحك على أيه٤ نقطةطبعا ما انت اكيد موافق وعامل كل دا من الاول عشان عارف أنها هتقول كدا
, قال اسر:طب وانا هعرف منين بس
, ملك :بص بقا انت لازم تتصرف وإلا انا هطر أقولها الحقيقه
, اسر :حاضر يا ملك بعد ما ارجع من الشركه هكلمها واحل المشكله دي
, أغلقت الهاتف في وجهه وجلست علي الفراش زفرت بقوه وقالت لنفسها :ماشي يا اسر لما اشوف اخرتها معاك
, نهضت مسرعه حين تذكرت لمار ونزلت للأسفل وجدت الجميع علي مائدة الطعام نظرت لها فادية وشكت أكثر ملامح ملك لم تكن تدل علي الخير فهي لم تستطع السيطره علي مشاعرها .
, قالت فاديه:انتي كنتي فوق بتعملي ايه ٣ نقطةمش قولتي هتروحي لي لمار
, ازدردت ملك ريقها واردفت:كنت ناسيه حاجه مهمه في اوضتي وطلعت اجيبها بس ملقتهاش
, فاديه:اه طب تعالي افطري
, ملك:لا انا همشي عشان اتأخرت علي لمار
, خرجت ملك مسرعه وأخذت نفسها بسرعه وصعدت سيارتها ظلت تفكر في كلامها مع اسر وتتردد في ذهنه لا غير <<بص بقا انت لازم تتصرف وإلا انا هطر أقولها الحقيقه>>
,
, وأيضا كلام مكه لها لم يخرج من بالها قط <<بصي إحنا عملنا كدا عشان نريحها لحد ما تخف بقا وبعدين نقولها اننا مس هينفع نكمل
, مكه:اه عشان ترجع ترقد تاني >>
, ظلت هكذا حتي توقفت أمام منزل زياد
, ٢٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في قسم الشرطه استيقظ حسام من علي الأريكة وطلب كوب من القهوة وطلب أيضا من العسكري إدخال زعيم هولا المجرمين فورا .
, بعد دقائق من دخول العسكري بالقهوه دلف صيقه ومعه ذلك الرجل مكبل باسوار من الحديد اوقفه العسكر بجواره بعدما أدي تحيته لحسام
, أشار للعسكري بالابتعاد عنه فوقف خلفه قال له حسام وهو يرتشف القليل من القهوه:عجبتك الضيافه عندنا
, قال بصوته الاجش:اه يا باشا
, ازنل حسام كوب القهوه من يده ووقف ظل يتجول حوله وينظر له نوع من الإرهاب وضع يده علي كتفه واقترب منه قائلا:ناوي تقول احقيه ولا هنبداها لوع من الأول
, قال:حقيقه ايه يا باشا٣ نقطةاحنا حتي منعرفش انتو جايبنا هنا ليه
, قال حسام بحده:نعرفك دا اقل حقوقك
, ١ - اختطاف أنثي وترويعها
, ٢-سلاح بدون رخصه
, ٣-قتل ظابط شرطه أثناء تادية عمله نقول كمان ولا كدا كفايه
, نظر له بغضب وقال باندفاع:محصلش
, حسام :ولو محصلش انا يا سيدي بلفق تهمه لحضرتك وحيات امي لو فكرت تعمل الحركات دي لهلبسك فوق ال ٥٠ سنه سجن دا لو متعدمتش يعني
, ارتعد الرجل وخشي علي نفسه ولاكن اراد التحايل عليه فقال لحسام: هتلفقلي تهمه إزاي
, حسام :دا شغلي بقا٤ نقطةها أفهم من سكوتك أنك مش هتتكلم
,
, جلس قائلا : لا هتكلم بس هستفاد ايه لو اتكلمت
, ضرب علي المكتب بقوه قائلا:قوم اقف ٥ نقطةبدل ما يبقوا اربع خمس تهم هيبقوا تلاته او اتنين انت وشطارتك
, قال:ازاي مش فاهم
, حسام جلس علي مقعده قائلا:لا صحح وركز معايا كدا ٤ نقطةلو قولت الحقيقه:هنخليها خطف أنثي وحيزاة سلاح بدون رخصه اما اقتل دي ف اي واحد من رجالتك يشيلها بدالك
, ابتسم الرجل وكأنه اقتنع بكلام حسام وابتسم حسام أيضا ابتسامة نصر أشار له ليجلس ويخبره ما حدث قال : انا كنت في يوم في وبعدين في واحده اسمها مني كلمتني وقالت لي اقابلها لما رحت لقيت معاها واحد غيرب اول مره اشوفه
, حسام:وانت تعرف مني منين
, قال:كانت ساكنه معانا في نفس الحاره واحنا صغيرين بس بعد كدا بقا **** فتحها عليها وسكنة بعيد بقا
, حسام:طب كمل
, قال:رحت واتفق معايا وفضلنا جاهزين لحد ما اتصل في يوم وقال نفذوا فنفذنا وبعدين كلمنا وقالنا نستخبا فمكان وهو هيبعتلنا الفلوس الي تكفينا لحد بقا يباشا ما نورتنا بزيرتك
, حسام:وفرت عليا كتير اوي .
, ٢١ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, توقف مالك أمام الشركه ونزلوا جميعا دلف كل واحد منهم الي مكتبه وقبل ان يدخل اسر مكتبه طلب من ريهام ان تلحقه في مكتب اسر جلس علي مكتبه وأشار لها لكي تجلس قال اسر لي ريهام :هو مين الي أذن لمازن يدخل مكتبي
, ارتبكت ولم تعرف كيف تجيب فنظر لها قائلا:انا بكلمك
, ريهام :هو انا كنت هدخل الورق المكتب وهو طلب مني إنو يدخلهم هو
, اسر: متاكده ان دا الي حصل
, ريهام:ايوا هو دا الي حصل بالظبط
, اسر:طب اتفضلي
, نهضت مسرعه وكادت تذهب ولاكن اسر قال لها:استني
, استدارت قائله :ايوا في حاجه
, أعطاها اسر الأوراق التي وضعها مازن بالأمس على مكتبه قائلا:خديه معاكي
, مدت يدها ببطء واسر كأن يراقب تصرفاتها علم من التوتر والقلق المسيطر عليها أنها تكذب أخذت الملفات وذهبت سند اسر علي المقعد قائلا:وانت كمان مخبيه أيه يا ست ريهام
, في غرفة فاديه اعتالها الغضب تشعر وكأنها ضيف في بيتها لاتعرف ماذا يحدث حولها تتمني أن تنتهي جلساتها وتستطيع الحركه من جديد
, دلفت امينه لتنفجر بها قائله:هو ايه الي بيحصل دا انا عشان معتش قادره امشي ولادي هيضحكوا عليا ويخدعوني
, عملت امينه أنها بدأت معها رحلتها للتو وهذا ما كانت تخشاه جلست علي قدمها القرفصاء وقالت :في ايه بس
, قالت فاديه بحده:أمينه انتي عارفه انا قصدي ايه كويس
, أمينه:وانا هعرف منين بس يا حبيبتي
, أخبرتها فاديه ماذا فعلت مع ملك وشكوكها حول مخطط ملك واسر ولاكنها لم تصل للحقيقه بعد دلف القلق قلب امينه فوقفت مسرعه وقالت :لا يا فاديه انتي كل الي في دماغك دا افتراضات وهميه
, فاديه:أمينه انتي شكلك عارفه حاجه ومخبيها عليا
, أمينه:وانا هخبي ليه يا حبيبتي أهدي بس وان شاء **** خير
, ازداد غضبها وقالت فاديه بحده :انا عايزه الدكتور حالا
, أمينه:والدكتور هيعملك أيه
, قالت فاديه بحده:هو انتوا هتزلوني عشان اتشليت ومعتش عارفه أمشي
, قالت فاديه ذلك وعينيها امتلأت بالدموع وامينه تنظر لها لا تعرف ماذا تفعل في هذا الموقف ولاكنها سرعان ما قالت لها :طب أهدي خلاص هكلمه
, خرجت أمينه مسرعه وبيديها أجنده -كما يسمونها- للأرقام اخرجت رقم الطبيب المختص بالعلاج الطبيعي وهاتفته طلبت منه أن يأتي مسرعاً وبعد ذلك أغلقت الهاتف ودلفت لها مسرعه قالت :خلاص كلمته وهيجي حالاً
, ٢٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, دلفت مني مكتب حسام مع العسكري أشار لها لتجلس جلست علي المقعد ظل ينظر لها والصمت يحل عليهم وكأنه يحلل شخصيتها وهي تفرق يدها ويبدؤ عليها التوتر
, قال حسام ليكسر الصمت :أنتي كمان هتتعبيني ولا ناويه كدا تقولي كل حاجه بصراحه
, مني:بصراحه انا مش فاهمه حاجه
, حسام:اممم ٤ نقطةمش فاهمه ٣ نقطةنفهمك انتي شريكة عبد**** بيه في خطف لمار بنت أخوه .
, مني:عبد**** مين وبنت اخوه مين
, حسام اقترب منها قائلا:دا احنا هنستعبط بقا ٣ نقطةأردف بحده:بقولك ايه شغل اللوع بتاع الستات دا انا مبحبوش اتعدلي كدا بدل وقسم ب**** لداخلك الحبس ما تطلعي منه أبدا الي في النعش
, ازداد قلقها وتوترها واطرت أن تخبره هي الأخري بكل ماحدث
, بعد ذلك طلب حضورهم جميعاً وقام بأخذ اقوالهم في محضر رسمي وجعل العساكر يضعوهم بالحجز لحين عرضهم علي النيابه في صباح الغد
, في منزل همس استيقظت من النوم على صوت والدها وهو يقول:همس انتي مرحتيش شغلك ليه
, نهضت مسرعه واحتضنت والدها قائله:انا خدت اجازه امبارح عشان اقعد معاك انهارده
, ابتسم والدها قائلا:يا مغير الأحوال
, قالت همس:لا انا عامله مفاجأه ليك كمان
, كمال:يعيني يعيني طب بالنسبه للفطار مش هنفطر
, ازالت همس الفراش بسرعه قائله:حالا يكون الفطار جاهز
, نزلت همس مسرعه بينما ظل والدها يفترش الفراش متعجبا من فتاته الصغيره التي كانت منذ يومين لاترد علي مكالماته ولاتفكر به إطلاقا وها هي اليوم نفس الصغير تملأ البيت بهجه وفرحه تزينها ابتسامتها التي لم تنخفض عنها منذ ان اتت إلا لبرهه تسال ان كانت قد نست ما فعله بها من قبل ؟!ام ان عتابه لها بالأمس أثر في نفسها وتحاول اصلاح ما أفسدت بهذه الأفعال؟!
, في غرفة لمار لاحظت ما يبدو علي ملك من الشرود منذ أتت حاولت كثير التحدث معها ولاكن دون جدوي وكانهما بعالمان مختلفان اثارها الفضول تريد أن تعرف ماذا يحدث الآن وماذا حدث بالأمس ليجعلها هكذا ؟!ماذا يمكن ان يجعل ملك التي كانت تبتسم في اسواء حالتها ان تجلس حزينه شارده بهذا الحال ؟!
, قالت لمار:ملك حبيبتي في ايه
, ١٠ نقطةلم تجيب فاردفت لمار:طب طمنيني عليكي بس
, ٩ نقطةياحبيبتي متقلقينيش عليكي والنبي ردي مش عايزه اعرف ايه الي حصل بس طمنيني عليكي عشان خاطري
, قالت كلماتها وكأنها ضغطت علي آلامها وجروحها لتنزل تلك الدموع التي كانت تحبسها بين جفونها لتحضنها لمار ويصبح البكاء نحيب
, هي لاترفض الزواج منه وتتمني أن تنسا ما فعله ولاكنها لا تستطيع كل ما يحدث حولها يجعلها تتذكر٣ نقطة كلامهم معها في نفس الموضوع وكأنها هي التي أحبت ان تفترق عنه بخاطرها وهي السبب ليس هو ٣ نقطة
, كل هذا واكثر يذكرها بما حدث وما فعله بها كيف يمكن ان يكون الحب الذي بحثنا عنه طوال الحياه وهو نفس الحب الذي تعذبنا بسببه وجعل الألم يجري في الدم و النخاع .
, كيف يمكن ان يتسبب الشخص الذي يحب في معاناة الطرف الأخر بكل هذه السهوله .
, ولاكن هل ستصمد وتظل تتألم كثيرا حتي تكرههم جميعا تكره ذكرياتها معه وتركه نفسها التي عشقته حتي النخاع تكره من يحدثها عنه هل ستصل بها الظروف الي هذه المرحله ام هناك نجده لهذا الحب الذي ضاع في صحراء القدر القاسيه .
, ظلت تبكي في حضن لمار حتي تورمت عينيها وكل ما تريده هو فتره نقاهة -كم يدعونها-
, تريد فتره تبعد فيها عن العالم باسره تنفرد بنفسها وأفكارها .
, ٢٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفة فاديه دلف الطبيب مسرعا وقال :في ايه يا هانم حجات حصلت
, قالت فاديه:انا عيزاك تيجيلي كل يوم يا دكتور عايزه ازود جلسات العلاج ٣ نقطةنفسي امشي بقا
, اخذ الطبيب نفسه قائلا:مش هينفع يا فاديه هانم انا مش عايز اضغط علي عضمك أوي وصدقيني لو انا لقيت أننا هنحتاج لكدا انا هعمله فوراً
, قالت فاديه بحزن:يعني مش هينفع يا دكتور
, قال :لا وبعدين انا قولتك ان اهم حاجه نفسيتك عشان جسمك يستقبل العلاج وتخفي
, فاديه:ماشي يا دكتور
, قال :طب انا همشي انا لأن في مريض لازم اروحله دلوقتي لو في اي حاجه رقمي معاكم كلموني في اي وقت
, خرج الطبيب من الغرفة وذهبت أمينه معه بعدما رحل الطبيب عادت وقلبها يملأه الحزن والاسي على فاديه وااحاله التي وصلت لها لم تكن تفعل ذلك من قبل ولاكن حين تكون مريض
, وتشعر ان من حولك يستغلون مرضك ويكذبون عليك وقتها فقط تشعر بالعجز وكانك شخص عديم الفائده مكبل الأيدي.
, دلفت امينه لها مسرعه كي لاتشعر بالوحده وحاولت ان تتناقش معها عن اي شيء في الماضي حتي استقرت في نومها من كثرة التعب .
, انتهاء اسر من عمله وذهب لمالك ليساله هل انتهاء اما مازال لديه الكثير من الأعمال
, اخبره انه انتهي فذهب كليهما لمحمد ونزلوا جميعا متوجهين للمنزل .
, في نفس الوقت كانت ريهام تراقبهم وحين خرجوا من الشركه اتصلت بعلي سريعاً وأخبرته.
, لن تنصلح النفوس مادامت أرواحهم معلقه بحب الماده ( المال )
, ظل مالك يقود السياره وثلاثتهم يتحدثون وفجأة أتت إليهم كارثه وكأنها وقعت من السماء علي سيارتهم صدم مالك فتاه ترتدي ملابس باليه وتحمل بعض الاشياء في يدها وكأنها كانت تبيعهم للماره توقف مالك بالسياره ونزل اسر ومحمد منها اما مالك فكان مصدوم مما حدث متي اتت ومن هي ؟! لا يعرف
, انصدم اسر حين وجد ددمم ينبثق من جبينها اسرع هو ومحمد وحملوها في السياره قبل ان يلاحظ أحد ومن حسن حظهم أنه لم يكن هناك أحد سواهم في الطريق في مثل هذا الوقت دعاء اسر ربه أن لا ياتي احد او يلاحظ ما يحدث .
, أسرع مالك بالسياره الي المنزل واتصل اسر بالطبيب وطلب منه ان يذهب للمنزل حالا.
, وصلوا بالسياره حمل اسر الفتاه ودلف مسرعاً صعد بها وضعها في غرفته وحمد ربه لأنه لم يكن هناك أحد سواهم في البيت أيضا او لم يراهم أحد حتي الآن.
, بينما جلس محمد بالاسفل في انتظار الطبيب الذي أتي بعد وصولهم بدقائق .
, صعد محمد معه بالاعلي وكانت معه ممرضه بعدما شرح له اسر ما حدث باختصار شديد .
, بالاعلي كأن الجميع قلق علي الفتاه لانه اذا حدث لها اي شيء سيعاقب مالك قال له اسر ليطمئنه:ان شاء **** خير الدكتور هيعرف يتصرف
, مالك:تفتكر اننا غلطانه عشان مودنهاش المستشفي
, اسر:متقلقش الدكتور هيتصرف انا شرحتله حالتها
, قال مالك وهو يرفع يده -للدعاء- :يارب
, ٢٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في سيارة علي كأن يضحك هو وعلي قال له ماجد:كدا تمام بس تفتكر أن الي عملناه دا صح
, علي:ايوا اسى مستحيل يوديها المستشفي عشان ميدخلش في سين وجيم وأكيد هياخدها علي البيت وكدا نكون نفذنا الي أحنا عايزينه
, ماجد :ايوا بس لو البت ماتت يا فالح
, توقف علي بالسياره واعتدل ونظر لماجد قائلا:اكيد اسر هيحاول يعمل اي حاجه عشا كينقذ أخوه
, ماجد:معاك حق
, قال علي بلامبالاه :ولو ماتت يعني تبقي فرصة نخلص منه
, نظر له راء الشر في عينيه ولاكنه ابتسم هو الأخر
, اي قلوب تلك اي قلوب توذي غيرها دون عناء وكأنها تتلذذ بعذاب الأخيرين حين تذكُرهم تتذكر جيوش التتار التي كانت تفتك البلاد وأهلها حبا للدماء ورغبة في رويه الرعب يمتلك العوالم تلك القلوب نزعت الرحمه من قلوبهم وتركت محلها الحقد والكره قلوب لاتدع الطريق لغيرها أما هي او لن يكون هناك سواها

السادس والعشرون


خرج الطبيب من الغرفه مسرعاً وأخبر أسر أن الفتاه خسرت الكثير من الدماء ولذلك يجب نقل ددمم لها فأخبره مالك انه مستعد أن يتبرع لها بالدم .
, اما بالاسفل خرجت أمينه من غرفة فاديه كانت ذاهبه للمطبخ ولاكنها سمعت أصوات تهمس بصوت هادي فصعدت مسرعه وجدت اسر يقف أمام غرفته قالت:اسر واقف كدا ليه
, أخبرها اسر ما حدث معهم منذ خروجهم من الشركه حتي الأن .
, فتحت فكها -مصدومه- كيف حدث ذلك مع أولادها وهي هنا لاتشعر بهم حتي حين سمعت أصوات في الخارج لم يختر علي ذهنها أن ذلك قد يكون حدث ولاكن لا عمل الان سوء محاوله نجاة هذه المسكينه كما يظنونها .
, بعد دقائق خرج مالك خشي من وجود امينه ظن أنها لا تعرف وهو في الحقيقه لا يريد أخبارها ولاكنه تفجاء من رد فعلها لقد احتضنته علم أنها تعلم الأن قال :متقلقوش خلاص الدكتور خلص هو بيعلق الدم وهيخرج بس هو قال هيسب الممرضه معاها تاخد بالها منها انهارده .
, في غرفة ندي مازالت تفكر في أمرها لاتعرف اي قرار صائب هل تقترب أم من الأفضل ان تبقي مكانها ولاكنها تشعر أن شيء غريب اجتاح قلبها
, للأسف حين نعتقد أن العلاقات القديمه تنهتي مع الفراق ننسا أنها تترك في قلوبنا ندوب الزمان
, وهذا ما اخبرونا عنه الحب هو الشيء الوحيد الذي ينسيك الحب .
, دلفت مكه وجلست بجوارها تنظر لها بفضول كعادتها قالت:ندي
, نظرت لها ندي وابتسمت قائله:نعم
, مكه:لا بتاكد بس أنك مش سرحانه
, ابتسمت ندي بسخريه كيف ستعرف هي ما تشعر به الأن لن يحدث لا أحد يشعر بالمك سؤاك حتي أن أخبرك انه يشعر بك .
, شعرت مكه أن هناك أمر تحفيه عنها فنظرت لها بتعجب وقالت :بت انتي فيكي حاجه متغيره ٤ نقطةمش ندي الفروفوشه الي انا أعرفها
, قالت ندي:انتي خلصتي امتحنات هتشتغليني بقا
, ابتسمت مكه وهزت راسها بنعم بطريقه سريعه تشبه الأطفال حين تسالهم عن شيء يحبونه.
, ضحكت ندي علي طريقتها وشعرت أنها تريد أن تخبره حتي وأن لم تشعر بها فكل ما تريده هو أزاحت هذا الجبل عن قلبها .
, قالت:محمد اخوكي طلب أيدي للجواز
, ابتسمت مكه فرحاً ولاكنها حين رأت ندي شارده مره آخره تسالت عن ما بها قائلة:انتي شكلك اديقتك انوا طلب إيدك
, هزت ندي رأسها نافيه وقالت:متديقتش منه بس انا زعلانه لأني خايفه
, رفعت مكه حاجبيها ولاكنها صمتت حتي تنتهي ندي من الحديث اردفت ندي:خايفه يكون معنديش حاجه اديها لمحمد
, مكه:حب يعني
, ندي:ايوا انا تجربتي الي فاتت علمتني درس كبير اوي لاكن لسه ماثره عليا خصوصا اني كنت بشوف ماجد في الجامعه وكل ما بشوفه بفتكر وببقي عايزه اروح اقتله ٤ نقطةازاي يعمل فيا كدا إزاي.
, احتارت مكه من أمرها قالت :ندي حاولي متفكريش كتي في الي فات عارفه انوا صعب بس انتي لازم تحاولي
, ابتسمت ندي قائله:حاولت كتير بس غصب عني بفكر تاني منكرش أن محمد كأن بيصبرني ويضحكني كتير وبجد كنت بنسا وانا معاه بس انا مش عايزه اظلمه ولا اظلم نفسي لازم اتأكد من مشاعري تجاهه كويس قبل اي خطوة عشان محدش فينا يندم بعدها.
, ٣٠ العلامة النجمية
, في منزل مازن كان يشاهد التلفاز حتي قاطعه صوت الجرز وقف مسرعاً وذهب ليفتح وجد علي وماجد صافحهم ودلفوا للداخل قال مازن:ها عملتوا إيه
, ابتسم علي وقال بغرور:كله تمام متقلقش دلوقتي في بيته
, قال ماجد بحزن:اه في بيته بس **** اعلم هتفوق أمته
, علي:في أيه يا بني انت محسسني أنها اتخبطت بجد اومال لو مكنتش راميه نفسها علي عربيه
, اسر كنت قلت أيه
, ماجد:ايوا بس في ددمم البت ممكن تموت فيها
, علي :تاني ٤ نقطةاتي يا ماجد ما انا فهمتك ياسدي البت زي الفل والمصحف وهثبتلك باليل أنها بخير
, مازن:طب فهمني انت وهو الي حصل وبعديت اتخانقوا براحتكم
, اخبره علي بخطته التي قام بتنفيذها منذ دقائق قله ابتسم مازن ولاكنه تمني أن يكون اسر المتسبب في إصابتها علها تموت وكان يعدم هو.
, قال مازن:متخافش يا علي اسر مش هسيب اخوه يتعدم
, علي:و**** قلتله
, ظلوا يتحدثون كثيرا ويفكرون ماذا سيفعلوا بعد ذلك ولاكنهم كانوا فرحين كثيرا ولاكن ماجد كأن ينتابه شيء من الخوف والفزع .
, عند حسام انتهاء من أخذ اقوال مني هي الأخري وبعدما ذهبت مع العسكري وخرج الجميع اتصل بي اسر قال:الو تعال حالا
, اسر: في حاجه مهمه في أيدي خمس دقائق اخلصها وأكون عندك
, حسام: تمام
, ٢٢ العلامة النجمية
, خرج الطبيب من الغرفة وتحدث مع اسر قليلا قال له ان حالتها مستقره ولا يقلقوا الجرح بسيط ولاكنه قال أنه يريد عمل اشاعه ليتأكد أنها لم تصاب بارتجاج كما اخبر اسر أن الممرصه ستبقي معها ويجب أن تذهب للمستشفي في الصباح الباكر حتي يستطع عمل اشاعه لها.
, شكره اسر ونزل معه للأسفل وودعه قم صعد سيارته وقادها متوجه لمكتب حسام .
, بعد دقائق توقف بسيارته أمام قسم الشرطه ونزل مسرعاً وحين دلف للداخل وجد حسام بانتظاره قال حسام لأسر:اتفضل يا اسر تشرب ايه الاول
, اسر: كوبايه شاي
, رن الجرز وطلب من العسكري احضار كوبين من الشاي ونظر لاسر قائلا:مالك يا بني سرحان في ايه
, اسر:لا مفيش حاجه
, وقف حسام وجلس على المقعد المقابل لأسر وقال:خلاص يا سيدي عرفنا الحقيقه كلها وكتبنا المحاضر كمان وبكرا هيتعرضوا علي النيابه
, نظر له اسر ورفع حاجبيه قائلا:المهم عرفت أيه
, حسام:بص هي مني فعلا كانت المفتاح بس أنا اسف يا أسر انا ساعدتك اه لاكن العداله لازم تاخد مجراها
, حدق به اسر قائلا:قصدك ان عبد**** بيه هيتحبس معاهم
, نظر له باسف وهز رأسه بنعم :كنت عارف أنك هتفهم لوحدك وطبعاً طبقا للمادتين رقم (289) و (290) من قانون العقوبات التي تنص علي: كل من خطف بنفسه أو بواسطة غيره بالتحايل أو الإكراه شخصا يعاقب بالسجن المشدد مدة لا تقل عن عشر سنين، فإذا كان الخطف مصحوباً بطلب فدية تكون العقوبة السجن المشدد لمدة لا تقل عن 15 سنة ولا تزيد على 20 سنة
, اسر: ياااه
, حسام:طبعا يا أسر بس حظهم أنهم مفكروش في فديه وبعدين أحنا لسه مخدناش اقوال زياد وصابر
, اسر:طب فهمني أيه الي حصل بالظبط
, حسام هز راسه بنعم وقال:الموضوع بدايته مش محدده يعني هي رفضت تقول أمته اتعرفت علي عبد**** وازاي لاكن المهم انها اعترفت أنها ساعدته وهي الي جابت العيال دي عشان يعملوا التمثليه الخايبه دي ويهددوا لمار متتجوزش زياد ودا لو محصلش علي حسب توقعاتهم صابر مستحيل يكتب الميراث لي لمار وزياد وكدا عبد**** يضمن حقه في الميراث
,
, اسر:فهمت كدا ٣ نقطةطب هي هتستفاد أيه
, حسام هز كتفه - لا يدري- وأردف:مقلتش لاكن أكيد هكانوا هيتجوزو وفي الحاله دي يكون لها نصيب من فلوسه
, اسر هز راسه وزفر بقوه ولاكنه خطر علي زهنه سوال آخر حين تذكر زياد قال لحسام:هو انت هتاخد أقوالهم أمته
, حسام:المفروض انهارده عشان نقفل المحاضر نهائيا قبل العرض علي النيابه .
, اسر :طب اسمحلي امهدلهم الموضوع
, حسام:تمام بس لازم يكونوا عندي انهارده يا اسر
, اسر:تمام
, نهض اسر ليرحل وودع حسام خرج من المكتب بسرعه وصعد سيارته
, ٢٤ العلامة النجمية
, في غرفة لمار كانت ملك نائمه استيقظت علي صوت هاتفها فنهضت من الفراش ونظرت فيه لتجده آسر ترددت كعادتها تجيب أم لا ولاكنها فكرت ان يكون قد حل مشكلتهم فأجابت قائله:الو يا اسر عملت ايه
, اسر:في ايه بالظبط
, وقعت كلماته كالصاعقه كيف ينسي ؟! قالت بلهجه ممزوجه بالتعجب:أنت بتتكلم بجد
, اسر:طب ممكن أشوفك ضروري
, ملك:مش قبل ما تقولي عملت ايه مع ماما
, اسر:لما تيجي لو سمحتي تعالي حالا هقابلك في المطعم القريب من بيت جدك
, أغلقت الهاتف وزفرت بقوه فتحت خزانتهت وأخرجت بنطال أسود وبلوزه بنفس اللون ارتدت ملابسها بسرعه ونزلت من المنزل لم تصعد سيارتها وفضلت ان تسير علي قدميها وخاصة أن المكان بالقرب منها ظلت تسير علي قدميها حتي وصلت للمطعم دلفت للداخل لتجده جالس بانتظارها ازداد غضبها حين رأته أمامها
, ظلت تقترب منه حتي جلست قائله بضيق
, خير
, اسر:لا خير ان شاء **** ٥ نقطةفي حجات جدت في مشكلة لمار طبعا بتقولي لنفسك ليه بتكلمني ما تقول لزياد
, رفعت ملك حاجبيها فأكمل اسر قائلا:انا عايزك تساعدني لأنك بعد ما تعرفي الي هقوله هتفهمي انا ليه كلمتك
, ملك:اتفضل يا اسر
, أخبرها اسر ما حدث وتورط عبد**** في ذلك الموضوع حين أنتهي رفعت ملك حاجبيها قائله:الي أنت بتقوله دا مستحيل٤ نقطةجدو قالي علي موضوع الفلوس و٤ نقطة
, صمتت حين شكت ان يكون هذا ما حدث بالفعل فتصرفات عمها في الأيام الماضية كانت غريبه بكل ما تعنيه الكلمه صمته واشياء لم تكن تعتاد عليها منه قالت :هنعمل إيه دلوقتي ازاي متقوليش حاجه زي دي طول الفتره الي فاتت
, اسر:اعملك ايه انتي الي مبترديش
, صمتت قليلا ولاكنها رغم معرفتها خطأها لم تريد ان تظهر هذا أمامه فقالت:جدو لو عرف ممكن يروح فيها
, اسر:لازم نتكلم مع حد عشان يلحقوا يتصرفوا في الورطه دي
, ملك:ومين قالك ان جدو لما يعرف هيساعد عمي
, انا اكتر واحده عرفاه اسر جدو مينفعش يعرف حاجه
, اسر:وهنتصرف إزاي دلوقتي
, ملك:مش عارفه
, سند اسر علي المقعد ووضع كلتا يديه علي رأسه
, قائلا:كدا هطر أكلم حسام واقوله يتصرف هو وفي الحاله دي هيقبض علي عبد**** بيه ومحدش هيفهم حاجه
, حدقت فيه قائله:انت اتجننت
, اعتدل في جلسته وأمسك يدها صغط عليها قائلا:اتلمي ٣ نقطةواتكلمي عدل
, أزالت يده ونهضت خرجت من المطعم بسرعه وتحرك هو خلفها امسكها من يدها استدارت قائله:ابعد عني انا غلطانه اصلا اني جييت اقابلك
, جذبها من يدها وتحرك حتي وصل للسياره فتح الباب وإدخالها ثم اغلقه بضيق وذهب مسرعا ليصعد هو الأخر قاد السياره متوجه لمنزل جدها بينما هي قالت بحده:اسر انت رايح فين ٦ نقطةاسر ٤ نقطةبكلمك
, اسكتي
, قالها بحده وغضب شديد جعلها تفزع مكانها وتنتفض كانت دموعها ستهرب خارج عينيها ولاكنه توقف أمام الفيلا وفتح باب سيارته قائلل:انزلي ونادي زياد هتكلم معاه اخلصي
, نزلت من السياره وتكاد تنفجر غيظ
, ٣١ العلامة النجمية
, في غرفة مكه دلف مالك بعد ان اذنت له جلس وأخبرها ما حدث معهم ليخرج ما في قلبه من حزن وألم ما أجمل أن تجد أحد تخبره كل ما في قلبك وتعلم أن ثقته بك لن تهتز مهما أخبرته تتكلم معه وكأنك تتكلم مع روحك وتعاتبها .
, قالت مكه:أنا شفت ماما وأسر كانوا واقفين بس متوقعتش أن في حاجه حصلت ٤ نقطةمتقلقش يا حبيبي ان شاء **** هتبقي كويسه
, مالك:عادي لو طلبت فلوس هديها بس أهم حاجه ميبقاش في لا محضر ولا اي كلام من دا
, قالت:متقلقش ان شاء **** مش هيكون في حاجه من دي والبنت هتقدر أنكم وقفتوا جمبها وعالجتوها اكيد ان شاء **** هتسامحك
, مالك:تفتكري ٤ نقطةيعني مش هتفكر بقا أننا كنا هنعمل دا غصب عننا عشان ننقذها
, مكه:ان شاء **** خير
, مالك:ان شاء ****
, كأن اسر ينتظر زياد حتي نزل وقف اسر وصافحه قائلا:ازيك يا زياد
, بادله زياد الابتسامة وقال: تمام الحمد لله
, جلس اسر لا يعرف كيف يخبره هذا الخبر الأليم دعاء ربه أن يعينه علي ذلك .
, ظل زياد ينظر له متعجباً حتي قرر كسر حاجز الصمت قائلا:ملك قالتلي أنك عايزيني في حاجه ولا أيه
, اسر ابتسم ابتسامه خفيفه وأردف:انا مش عارف أتكلم أقولك أيه بس انا هقول وخلاص يعني
, زياد:اتفضل يا اسر قول الي انت عايزه انت زي أخويا
, اسر:انا عشان زي أخوك عارف ان الموضوع صعب جدا بس لازم تعرف في النهايه هتعرف سواء مني أو
, دلف الشك قلب زياد فقاطعه قائلا:في حاجه حصلت بخصوص موضوع لمار
, نزر اسر أرضا ً فقال زياد:قول يا اسر أرجوك
, أخبره اسر ما حدث بهدؤ تام وبالتفصيل
, ولاكن زياد حين ذكر أسم والده في الموضوع تأكد من ظنه وقتها وكأن الدنيا قد اظلمت من حول لم ينصت لأسر في باقي كلامه فقد تركيزه
, وتمني ان تنشق الأرض وتبلعه ولاكن لم تكن أذنه وحدها من تنصت لقد سمع صابر كل شيء لقد كأن في مكتبيه يحضر ملفا وسمع حديثهم صدفه ليخرج من مكتبه قائلا بصوت حاد وعالي:عبد**** ٥ نقطةعبد****
, ظل يكرر نداه حتي نزل اما اسر فاقترب منه سريعاً وحاول تهداته حتي زياد فاق من غفلته علي صوت جده ونزلت ملك مسرعه وكذلك لمار وفف الجميع والوحيده التي لم تكن تفهم ما يحدث حولها هي ( لمار ) لا تعرف شيء أول مرة تراء جدها جاد وحاد الطباع هكذا لا تعرف ما الذي يجعله يفعل ذلك وهو مريض؟!
, وقف عبد**** أمام والده لا يفهم ما يحدث هو الأخر او كلاهما لا يفهم شيء حتي الآن قال صابر بحده:انا كنت عارف أنك فاشل من ساعة ما رجعنا مصر وانت عمال تدور عليها تدور عليها وفي الاخر تخطف حفدتي تخطف بنت أخوك
, **** يرحمه الامانه الي سليمهالك بين إيديك
, وقف حزين خجلٍ من ما فعله لم يكن يريد ذلك كل ما اراده هو الحفاظ علي ورثه قال لوالده بحده:انت السبب
, اه انت السبب أنت إلي عايز ترحمني من حقي
, صابر:عشان عارف أنك هتروح تديه لبنت الخدامه هتضيع فلوسي وفلوسكم عليها
, عبد****:من زمان وانت مبتحبهاش ٤ نقطةوعمرك ما ادتني فرصه ولا اديتها فرصه تثبتلك أنها مش عايزه منك حاجه طول عمرك بتحب فاديه وهاشم اكتر مني طول عمرك بتفضلهم عليا
, قال صابر بحده :عشان هما طول عمرهم مريحني
, اطلع بره البيت ومترونيش وشك تاني انت فاهم .
, خرج عبد**** من المنزل غاضبٍ وقبل أن يقع أرضا امسكه اسر وزياد سندوه حتي وصلوا الي الغرفه
, ٢٧ العلامة النجمية
, كل ظالم سيلقي في النهايه حتفه فإن **** منتقم جبار فما مصير عبد**** _ علي ماجد _مازن سحر .

السابع والعشرون


مر الوقت عليهم جميعاً وكأنه أعوام فقد كان اسر جالس مع ملك وزياد ولمار بانتظار جدهم الراقد في فراشه اثر الصدمه اما لمار فكانت وكأنها بعالم آخر كيف يفعل معها ذلك الشخص الوحيد الذي عوضها اباها كيف ياذيها من اجل المال ؟! آلهذا الحد تعمي القلوب .
, فاق أخيرا وقفوا جميعاً ليطمئنوا عليه وبعدها استأذن اسر منهم وغادر ولاكنها خرجت خلفه مسرعه أمسكت يده بقوه وأدارته ليكون وجهه بوجهها قالت بحده:انا قولتلك بلاش تتكلم معاهم عاجبك كدا
, اسر:اكيد مكنتش أقصد ولو اعرف انوا هيسمعني مكنتش هقول
, قالها وانزل يدها وذهب وكأنه يخبرها أنه انهت قصتهم وهو لن يحاول مره أخري احياء هذا الحب الدفين .
, رحل وتركها لتشتعل أكثر كانت ستذهب خلفه ولاكنها سمع صوت جدها يناديها فدلفت مسرعه وهي تضغط علي يدها أثر غضبها في الحقيقه هي تشتعل غضباً .
, صعد سيارته وقادها بسرعه كاد ينفجر من كثرة الغضب قال لنفسه:ماشي يا ملك انا صبرت عليكي كتير وحاولت اقربلك اكثر ودلوقتي جه الوقت الي تتبدل فيه الأدوار
, أكمل طريقه وهو يتذكر حديثها كيف كانت غاضبه وتركيزها كأن علي انفصالهما فقط
, سأل نفسه آيعقل ان تكون قد كرهته بالفعل ؟! كيف حدث ؟! ومتي ؟!
, طرد هذه الفكره من عقله وانتبه لطريقه .
, بعد دقائق وصل للفيلا ونزل متوجه لغرفت مالك دلفها مسرعاً والقي نفسه علي الفراش
, توسط القمر السماء وزينتها النجوم استيقظ من فراشه ونزل للأسفل لينهي هذ الموضوع مع فاديه دلف غرفتها وجلس علي المقعد بجوارها قائلا :ازيك يا ست الكل
, سندت بكلتا يديها علي الفراش لتنهض نهضت جالسه علي الفراش واردفت:كويسه الحمد لله بس انت وملك مش كويسين
, رفع حاجبيه قائلا:احم إحم قصدك ايه يا ماما
, فاديه:اسر انا عارفه الحقيقه والتمسليه الي انتوا عاملنها دي أفشل من أن عقلي يصدقها
, جمدت ملامحه لا يعرف مايقول ازداد غضبه من ملك اولا وآخر هي السبب في كشف أمرهم.
, قال بتلعثم:آآآ ٤ نقطةلا هو
, أشارت له بيدها ليصمت وقالت : مش كفايه كدب ٣ نقطةانت كنت جاي تتكلم معايا في موضوع جوازكم الي المفروض لو رجعتم تكونوا متحمسين ليه اكتر مني ٤ نقطةبس أنتو مرجعتوش لبعض
, نظر أرضا اما هي فزاد حزنها وغضبها غطست في فراشها واخبرته أنها ستنام فخرج وتركها .
, ظلت متيقظه ولم تغفل كانت واثقه وعلي يقين أنهم يكذبون وعندما تأكدت ازداد ألمها كانت تريد أن تكون أخطات بشأنهم ولاكن اثبت لها أنها علي حق .
, ٢٥ العلامة النجمية
, في غرفة اسر كانت مكه ومالك يجلسان مع الفتاه ظلوا جالسين حتي صباح اليوم التالي فاقت الفتاه قالت مكه لها:أنتي كويسه
, نظرت حولها لاتعرف اين هي ؟! ولاكنها سرعان ما تذكرت ما اتفقة عليه مع علي تذكرت ما قاله لها لتخدعهم شعرت بألم في جبهتها تحسستها قائله :انتي مين وأنا فين ؟!
, اقتربت مكه منها وقالت:انا مكه وانتي في بيتنا
, وقف مالك سريعا وقال :انا أسف علي الي حصل امبارح بس انا تفاجأت و**** مخدتش بالي منك
, نظرت له وأرادت ان تكمل تلك المسرحيه التي بدأتها للتو قالت:انا مش فاكره حاجه
, قالتها وهي تضع يدها علي جبهتها وتتدعي أنها تتذكر نظر لها متعجباً ولاكنه خشي أن يكون قد
, أصابها مكروه نظر للمرضه التي كانت معهم وقال:طب هتقدري تقومي عشان نروح نعمل اشاعه ونطمن عليكي
, هزت رأسها بنعم وقالت بارهاق زائف :هحاول اقوم
, خرجت مكه وذهبت لغرفتها أحضرت لها ملابس من خزانتها وعادت مسرعه خرج مالك وذهب لغرفته
, اما مكه فساعدتها هي والممرضه علي تبديل ثيابها .
, دلف لغرفته فوجد اسر بها أخبره ما حدث واستعدوا جميعاً للذهاب الي الطبيب خرجوا في سيارة مالك متوجهين للمستشفي .
, في غرفة همس نزلت للذهاب لعملها اليوم احتضنت والدها ورحلت بسيارتها رن هاتفها وجدته شادي قالت:الو صباح الخير
, شادي:صباح الورد والياسمين عليك يا جميل
, همس :أقعد أضحك عليا بكلمتين بقالك يومين مسالتش
, شادي:كأن عندي عمليات كتيييير اوي
, همس:ماشي يا سيدي **** يعينك
, شادي :طب مش هنتقابل انهارده
, همس :انا رجعت البيت واكيد لازم استأذن من بابا ٥ نقطةهبقي ارن عبيك اقولك يلا سلام بقا عشان انا سايقه
, أغلقت الهاتف وظلت تردد الاغنيه التي كانت تسمعها.
, ٢٣ العلامة النجمية
, توقف مالك أمام المشفي ونزلت الفتاه بمساعدة مكه لها دلفوا لمكتب الطبيب وذهب معها الطبيب والممرضه لقسم الاشاعه بعد فتره حوالي نصف ساعه خرج الطبيب وبعده الفتاه نظر له اسر ومالك وأسرعوا قائلين:ها يا دكتور
, الدكتور: ثواني والتقرير يكون جاهز
, دلف الطبيب لكتابه التقرير من الحاسوب وخرج بعد دقائق وأخبرهم أنها بخير والحمد لله ذهبوا جميعاً للمنزل .
, وصلوا جميعا أمام منزلهم ودلفت تلك الفتاه لغرفة مكه بعدما دلفت معها اما مالك فدلف هو الأخر لغرفته لينام أخيرا .
, في منزل سحر أنهت مكالمتها مع مازن وفرحت فرح شديد إلان ستسطيع معرفة ما يحدث في منزل آسر فقد أعلنت فرمان بالانتقام منه
, خرجت من غرفتها بعدما أصبح المنزل فارغ عليها وحدها فقد ذهب والديها الي عمها في الإسكندرية وسيبقوا هناك لفتره عرضوا عليها ان تذهب معهم ولاكنها رفضت .
, جلست علي الأريكة تشاهد التلفاز وتأكل بعض المقرمشات كانت في غاية الفرح هي تفرح كثيرا عندما تعلم أن خطتهم تنجح فقد امتلأ قلبها بحب الإنتقام من الأسر الذي أفسد عليها مخططاتها باحتلال قلبه وماله.
, في غرفة ملك اتصلت بمريم بعدما انهت حديثها مع همس واطمئنت عليها قالت:أيه أخبار لندن
, مريم:كالمعتاد بارده أوي ناسها بارده كل حاجه فيها بارده
, ملك:طب وطنط عامله ايه
, مريم:بخير المهم انتي عامله ايه٤ نقطةوعملتي ايه مع اسر
, صمتت قليلا فعلمت ملك الاجابه من نفسها وقالت:ملك صدقيني مش كل يوم هنلاقي خد بيحبنا بجد وانتي حبيتي اسر وكأن مطلع عينك وانتو صغيرين بعد ما حابك بجد تبعدي أنتي
, قالت ملك: انا حبيت اسر وانا بعيد عنه رسمتله صوره في خيالي لاكن عمري ما تخيلت أنو هيفضل طول عمره كداب كدا
, مريم:يعني الي مزعلك منه أنو بيكدب عليكي ولا في حاجه تانيه
, ملك:مش عارفه يا مريم انا متلغبطه جدا بحبه ومش عايزه ابعد بس قي نفس الوقت خايفه أقرب يجرحني تاني ووقتها ههموت بجد
, مريم:بس أنتي حاسه من جواكي ان آسر بيحبك بجد وطالما بيحبك يبقا مش هيزعلك تاني
, هزت رأسها نافيه وقالت:ماكنش رجع كلم سحر وقابلها وكمان كأن مستحيل يرمي الدبله في وشي لو حابني
, مريم:خليكي افضلي اعندي وهتندمي في الأخر
, صمتت ملك ولاكنها أرادت ان تتهرب من كلام مريم وقالت:انتي هتيجي أمته انا عيزاكي ضروري
, قالت مريم بقلق:هو في حاجه حصلت تاني
, ملك:ايوا فيه أخبرتها المشكله التي اوقعها آسر بها مع والدتها لأمتها مربم علي ما فعلت
, واخبرتها أنها ستعود قريب جدا لان حياتها مع امها تشعرها كأنها تعيش وحدها تتركها وتذهب للعمل وتعود مرهقه وتنام ليس لديها وقت لابنتها شعرت ملك بالاسي على صديقة دربها التي تربت مع والدان لا يهتمان سوء بجمع النقود والعمل وينسوا فتاتهم بهذا الشكل اغلقت الهاتف بعدما انتهوا من الحديث كانا ستصل باسر ولاكن أتاها اتصال من مازن فانزعجت واغلقت هاتفها تماماً ثم ذهبت لتتحدث مع جدها وتطمئن عليه .
, مساكين هؤلا الذين حرموا من آبائهم وهم أحياء مساكين من يصبح آبائهم عب عليهم وكأنهم هم الذين أتوا للدنيا ليهتموا بهم .
, ٢٩ العلامة النجمية
, في غرفة محمد امسك صورة والدته وقبلها قائلا:وحشتيني اوي اوي يا أمي مش قادر أوصفلك كأن نفسي ندي توافق قد ايه بس هي معاها حق من حقها تاخد فرصتها بس انا متسرعتش أنا بحبها من زمان ولما جات الفرصه عشان نقرب حبيتها اكتر من الأول بكتير بس كأن المفروض استني أنها تحبني صح يا أمي٦ نقطةظل صامت ينظر لصورتها بحزن وكأنه يودعها لأول مره .
, فحين يتركك من تحب وتبقي وحيداً تشعر وكأن الأرض قد فُرغت عليك وحدك وتعيش علي ذكراه للابد لأنك تعلم أنه لن يعود وكيف يعود ويترك من لا يظلم عنده أحد كيف يترك من خلقه وسواه من نطفه كيف يترك من ترجوا الخلائق ان تلقاه .
, دلف اسر لغرفة مكه بعدما اذنت له سحب مقعد وجلس ليتحدث مع تلك الفتاه قال:انتي كويسه دلوقتي
, قالت: الحمد لله
, اسر :يعني ينفع نتكلم دلوقتي ولا مش هتقدري
, قالت:ينفع بس لو سمحت ممكن تروحني انا سايبه امي المريضه لوحدها في البيت
, ابتسم اسر قائلا: اكيد ٤ نقطةبس انا بعتذر عن الي حصل دا وانا مستعد اديلك التعويض الي يرضيكي
, قالت:انا مش عايزه فلوس انا بس عايزه أمشي
, اسر:طب انتي محتاجه مني اي مساعده
, ساره:أنا محتاجه شغل
, اسر:طب انتي معاكي ايه
, ساره:شهاده يعني يا بيه دا أحنا بناكل بالعافيه انا ممكن اشتغل خدامه اي حاجه في البيت اساعد الهانم مرات حضرتك والدتك اي حد يا بيه
, قالتها ببراعه رهيبه مما جعله يتأثر بكلماتها وطريقتها التي توثر علي أي أحد وافق و طلب منها بطاقتها ولاكنها أخبرته أنها نسيتها بالمنزل وأنها ستذخب لتطمئن علي والدتها المسنه وتحضرها معها طلب ان يوصلها ولاكنها رفضت فاخبرها أن تتناول الغداء معهم وبعد ذلك تذهب فوافقت بعد الحاح مرير منه .
, ٢٩ العلامة النجمية
, تركها اسر بعدما أنها حديثه معها ونزل ليخبر أمه ماذا فعل مع الفتاه؟! وجد أمه كانت ستدلف المطبخ ولاكنها نداها قائلا:امي
, نظرت له وتوقفت أقترب منها وأخبرها ماذا فعل نظرة له واطمئنت بعدما أنها هذا الموضوع ولاكنها قلقت حين أخبرها أنها ستعمل هنا قالت:انت بتقول ايه هتشتغل مع سناء
, اسر:اه يا أمي هتساعدها ٣ نقطةسناء صحتها راحت ومش هتقدر تخدمنا لوحدها
, قالت أمينه بغضب :مين الي قالك
, اسر:يا امي احنا لازم نساعدها احسن ما ٤ نقطةممكن ترفض تاخد فلوس ومتتنازلش عن البلاغ وكدا مالك هيتحبس
, نظرت له وهي ترفع حاجبيه قلقت علي ابنها ولاكنها شعرت ان هناك أمر غريب في هذا الموضوع فقالت:هي الي قالتلك
, اسر:لا يا امي انا بس بافترض معاكي واحنا في غني عن المشاكل ٤ نقطةانا تعبت خلاص وعايز افوق لشغلي الي انا ماجله دا
, حن قلبها ورضخت للأمر الواقع ولاكن قلبها لم يستريح لهذه الفكره دلفت للمطبخ بينما نظر اسر في هاتفه ليري الساعه داهمته مكالمه أنها هي انها ملك٥ علامة التعجب لا يصدق حقاً أنها تحدثه ابتسم ورد قائلا:الو
, ملك :اسر عملت ايه مع ماما
, تبدلت ملامحه من حال الي حال وكأنه شخص آخر عض علي شفته السفلي أثر الغضب وقال:اه يا ملك عرفت الحقيقه
, ملك :أنت الي قولتلها
, قال اسر بضيق :أكيد لا أنا دخلت أتكلم معاها وهي قالتلي أنها مصدقتش المسرحيه البايخه دي وعلي فكره انتي السبب
, سمع هذا الصوت لقد أغلقت الهاتف في وجهه كور قبضته واشتعلت النار في قلبه كيف فعلت ذلك ؟! ولاكنها الأن لا تعرف مع من تلعب اه الآسر .
, قال لنفسه:ماشي ملك انا صبري نفد وأنتي الي جبتيه لنفسك
, خرج اسر من الفيلا متوجه لمكتب حسام ليساله ماذا فعل ظل يقود السياره وهو يشتعل غضباً ضرب مقود السياره عدت مرات
, ٢٨ العلامة النجمية
, في غرفة ملك لامتها لمار لأنها اغلقت الهاتف وانهت حديثها مع آسر بهذه الطريقه قالت ملك:انا اصلا مش طايقاه بعد الي حصل لجدو
, لمار:حرام عليكي يا ملك ٤ نقطةانتي كدا هتموتي الحب الي في قلوبكم دا هتنهوا القصه قبل ما تبدأ أصلا
, قالت ملك بعناد :هي انتهت أصلا
, العناد يقتل الحب ببطء فهل كتب علي هذا الحب الموت أم أن هناك ماء ستُحيه تسمي البعد المؤقت كما يعتقد هو.
, قالت لمار:آه ياربي يا بنتي يا حبيبتي فكري عشان متندميش انا يأست منك خلاص
, ضحكت ملك من طريقة لمار وضربتها بالوساده فضكت هي الاخري ولاكنها صمتت قليلا حين تذكرت ما حدث عمها عبد**** كيف أصبح بهذا الحقد والكره لماذا حقد علي والدها وعلي عمتها من أجل سيده من أجل المال نظرت لها ملك كانت ستتحدث ولاكن بادرت لمار بالكلام قائله:أنا زعلانه اوي إزاي عمو عبد**** عمل كدا ازاي هتجنن
, صمتت ملك قليلا ثم قالت:معاكي حق كأن بيعاملنا كلنا كاننا ولاده كان بيحاول علي طول يعوضنا عن الأب بس آسر قالي أنها هي السبب
, لمار:هو انتي كنتي عارفه
, نظرت لها ملك وقالت :هااا٣ نقطة اه اسر قالي بصي هقولك
, اعتدلت لمار ونظرت لها باهتمام اردفت ملك:انا كنت في اوضتي واسر كلمني كنت فكراه هيقولي عمل ايه في موضوعنا لقيته بيطلب يقابلني في الكافيه الي جنب الفيلا وقالي لما رحت وكان عايز يتكلم مع جدو بس انا رفضت وهو جه واتكلم مع زياد وحصل الي حصل
, لمار :طب ركزي كدا وقوليلي بقا موضوع عمو عبد**** دا من الأول للاخر
, هزت ملك رأسها وقالت :حاضر
, واخبرتها كل ما حدث كما طلبت منها.
, ٣٣ العلامة النجمية
, في غرفة صابر خرج زياد بعدما نام جده دلف لغرفته كان يريد الموت حقاً في هذا الوقت بعدما أكتشف ان والده فعل معه ذلك ولاكنه طرد هذه الفكره من عقله وأستغفر ربه دلف لغرفته نظر لصورة والده التي كانت علي الكومود وقال :ليه٥ نقطةليه عملت فيا كدا هونت عليك ٤ نقطةهي هانت عليك ٤ نقطةليه عملت فينا كلنا كدا ٣ نقطةحطمتني من جوايا ٥ نقطةخلتني أشوف الدنيا سوده حوليا
, انا عمري ما هسامحك أبدا ٥ نقطةعمري ما هنسا الي انت عملته فيا موتني بالبطيء عملتني مازعلش حد ولا اجي علي ولا اظلم حد ولا آذي حد شكرا بس واضح انك انت الي نسيت كل الكلام دا وكنت محتاج حد يفكرك
, ظل ينظر لصورته قليلاً حتي شعر بالاشمئزاز وخرج من الغرفه .
, خرج اسر من مكتب حسام بعدما عرف ما حدث بالتفصيل أخبره حسام أنهم في النيابه وحكمت عليهم جميعاً اتصل بي رنا وقال :الو إزيك
, رنا:انا تمام الحمد لله انت عامل ايه
, فتح اسر باب سيارته وصعدها قائلا:انا كويس انا هجيلك بس مش هتاخر عشان ورايا حجات كتير
, رنا :اكيد يا اسر دا بيتك تنور في اي وقت

الثامن والعشرون


توقف بسيارته أمام منزلها ونزل من سيارته صعد درج منزلها حتي توقف أمام باب بيتها طرق الباب ففتحت له بعد قليل قائله:اتفضل يا آسر
, ابتسم وصافحها قائلا:هاتي جواز سفرك بسرعه انا مستعجل
, رفعت حاجبيها لم تفهم ماذا يريد فعله وقالت:في حاجه ولا ايه
, هز راسه بنعم وأردف:بصي يا ستي فرح مالك بكرا وانا هسافر بعد بكرا وانتي هتيجي معايا ألمانيا هاتي الجواز خليني أكمل الورق وهنتكلم أكيد قبل ما سافر في الموضوع الي ملحقناش نخلصه دا
, لم تتوقع هذا ولاكنها انصاعت لأوامره ودلفت لغرفتها فتحت درج الكومود وأخذت جواز السفر وعادت له واعطته له فابتسم واخده قائلا:في واحده هتجيلك بكرا عشان الفرح وعربيه هتيجي تاخدك
, هزت رأسها إيجابا وابتسمت ذهب هو وتركها كانت تعتقد أنه أتي اليوم لينهي حديثه الذي بدأه معها ولاكن خاب توقعها فمنذ ان اتصاله بها كانت ترتب حديثها لتخبره ما حدث ولاكنه فجاها بهذا التصرف أغلقت الباب بعدما اكتشفت أنها مازالت بالخارج
, فقد شردت اثر الصدمه جلست علي الأريكة وهي مازالت تفكر بشيء واحد لما أخذ جواز السفر منها ولما قرر أنها ستسافر معه ؟!
, ظلت الاسئله تجول بخاطرها ولم تجد لها جواباً حتي هو لم يعطيها فرصة للسوال ظلت الاسئله معلقه في ذهنها حتي نامت في المساء .
, في سيارة آسر قال لنفسه :كدا أحسن انت محتاج رنا جنبك متقدرش تنكر أنك محتاجلها وانها الوحيده الي بتستحمل تصرفاتك ٥ نقطةوهي كمان محتاجه شغل يشغلها تاني بعد ما بقت لوحدها وملهاش حد غيرك بس ليه مسالتهاش عن الحقيقه خايف٣ علامة التعجب خايف تنصدم او الوقت مش مناسب لمشكله جديده ايوا بس انت لازم تعرف الحقيقه وتصفي حسابك مع مازن وسحر قبل ما تسافر يا آسر
, كأن سينعطف بسيارته ويعود لها ليعرف الحقيقه ولاكنه أكمل طريقه في ثبات لتبقي الحقيقه معلقه في الهواء بانتظار أن يقطفها هو لاكن متي ؟!حين يحين الوقت وتأتي فرصة القدر ويدك الأسر طبول حربه عليهم.
, ٤٧ شرطة مائلة
, في فيلا آسر كانت والدته تعد الطعام هي وسناء بينما كانت مكه وندي يجهزان المائده بعد دقائق خرجت أمينه وسناء ووضعوا الاطباق علي المائده وجلسوا جميعاً كل واحد في مكانه وشاركتهم ساره وسناء المائده .
, بينما محمد لم يتوقف عقله عن التفكير في ندي التي احتلت عقله وقبله منذ الوهله الأولي ظل يخطف النظرات لها بطرف عينه بينما هي شعرت به حين التقت أعينهم فامتلأ وجهها بالحمره وكساه الخجل .
, دلف اسر ليشاركهم المائده وبعد دقائق لاحظ توتر الأجواء ونظرات امه التي لم تنزل من علي ساره تلك .
, فقال :أمي طبعاً الحمد لله اطمئنَ علي ساره فطبعاً بسبب الموضوع دا كنا ماجلين جواز مكه ومالك
, نظر لفاديه وأكمل حديثه:بس انا جهزتلهم كل حاجه بكرا نفرح بيهم ان شاء **** وطيرتي
, قالت أمينه بحده:بعدين نتكلم في المواضيع دي يا آسر مش علي الغداء
, صمت آسر وأكمل تناول طعامه ولاكن فاديه فجاتهم جميعاً بانسحابها من علي المائده وهي تقول:أعملوا الي أنتم عايزينه
, نظرت أمينه لأسر بضجر وأشارت له ليحلق بفاديه فوقف وتبعها دلف لغرفتها بعدما دخلت قال:مالك يا ماما
, فاديه:مفيش يا آسر
, جلس بالقرب منها وأردف :حضرتك زعلانه مني صح ٣ نقطةقبل يدها وأردف:أوعدك اول ما انزل من السفر كل شيء هيرجع زي الأول وأحسن كمان
, ظلت صامته فاردف:يا ماما أنا مكنتش اعرف أن ملك عناديه كدا ٥ نقطة بس انا واثق اني لما أسافر وأرجع هدلها فرصه تاخد قرارها بس و**** هعمل كل الي أقدر عليه عشان ارضيها وارضيكي
, ربتت علي يده التي تمسك يدها وابتسمت بحنو
,
, في الخارج استأذنت ساره من العائله وشكرتهم واخبرتهم أنها ستعود في المساء سألها مالك ان يوصلها ولاكنها أخبرته أنها بخير وأن الطبيب أخبرها أن بإمكانها ممارسة حيتها الطبيعيه وهي لاتريد أن تكون عبء عليهم رحلت من الفيلا
, قالت أمينه بعدما رحلت :انا مش مرتاحه للبت دي
, قالت مكه:ليه بس يا ماما دي طيبه
, نظر مالك لامه وشعر أنها علي حق تذكر رأيها في سحر وتذكر مشاجراتها التي لم تكن تنتهي مع أخيه وأمه كل يوم بسببها وتذكر أيضا ما تفعله الآن فدلف الشك قلبه هو الأخر .
, نزلت ساره من التاكسي الذي توقف امام مطعم ٣ العلامة النجمية دلفت للداخل وجدته يجلس علي الطاوله بانتظارها جلست أمامه فقال لها:حمد لله على سلامتك
, ساره:معلشي معرفتش اكلمك كانوا حوليا طول الوقت
, علي :لا كويس انك مكلمتنيش ٤ نقطةها عملتي ايه
, ساره:عيب عليك يا علي بيه لبس الطعم
, ابتسم علي قائلا:عملتيها ازاي فهميني
, ساره:قولتلوا إني لازم أمشي عسان امي الغلبانه الي في البيت قعد يقولي انا مستعد اعوضك زي ما انت توقعت بالظبط قولتلوا اني محتاجه شغل وكدا ومستعده اشتغل خدامه صعبت عليه ووافق
, علي:اوعي يكون شك في حاجه
, ساره:لا متقلقش ٥ نقطةبس امه دي الي شكلها مش مرتحالي
, علي:طب خلي بالك منها بقا عشان أكيد هتحط عنيها عليكي
, ساره :تمام
, علي:امسكي
, أعطاها جهاز صغير امسكته وظلت تتفحصه قالت:ايه ده ؟!
, علي:دا جهاز تصنط حاولي تحطيه في مكتبه
, ساره :تمام
, علي:بس خبيه اوعي يبان
, ساره:متقلقش
, وضعت في جيبها وأعطاها علي ظرف به نقود ودفع الحساب وقبل أن يذهب قالت:اه من الحق كنت هنسي
, جلس على مره ثانيه ونظر لها باهتمام فاكملت:واحنا قاعدين نتغذا قال أن فرح أخوه بكرا وأنه هيسافر بعدها بس مقدرتش اعرف أمته أمه خلته يسكت
, جمدت ملامح علي وحرك أنامله علي جبهته انزلها قائلا:حاولي تعرفيلي هيسافر أمته ولازم تعرفيني ضروري
, ساره:ماشي
, رحل على وبعدها بقليل رحلت هي الاخري
, ٣٣ العلامة النجمية
, خرج اسر من غرفة فاديه فقالت أمينه بعدما شعرت به:اسر
, استدار لها ونزل من علي الدرج قائلا:نعم يا امي في حاجه
, شعر الجميع باطراب الاجواء بين اسر و أمينه فقامت سناء وحملت الأطباق هي والفتيات ودلفوا للداخل بينما صعد محمد غرفته وشاركهم مالك الحديث بعدما طلبت منه أمه البقاء .
,
, جلست أمينه وجلس آسر ومالك بجوارها قالت أمينه:انا مش مرتاحه للبت الي انت عايز تشغلها هنا دي
, اسر:يا أمي احنا مش كنا قفلنا الموضوع دا عموماً يا ستي جربيها لو معجبكيش شغلها ابقي مشيها
, نظرت له وقالت بنفاذ صبر:ماشي يا آسر
, اسر:بصي يا ست الكل الفرح بكرا وانا هسافر بعد بكرا علي طول عشان عندي شغل متأخر متنسيش تكلمي ملك والأستاذ صابر
, قالت أمينه بحده:وانت شايف ان دا وقت مناسب للفرح وكمان هعزم الناس في ظروفهم دي
, اسر:يا حبيبتي الفرح كان المفروض هيتعمل تاني يوم مالك خبط فيه البنت وطبعا كأن لازم ناجل بس انا ورايا شغل ولازم أسافر
, أمينه:هتتاخر
, اسر:ان شاء **** اسبوعين أخلص الشغل وأرجع يا أمي عن ازنك بقا عشان أرتاح شويه
, صعد لغرفته وتركها تتحدث مع مالك وهي في غاية الغضب والضيق منه .
, ٣٢ شرطة
, في المطبخ قالت ندي:انا فكرت ماما هتزعق مع اسر
, مكه:وانا
, لكزتها ندي في كتفها وقالت :بس سيبك أنتي غمزت لها واردفت:يا عروسه
, خجلت مكه وتذكرت ملك فامسكة هاتفها واتصلت بها قائله:الو يا لوكه عامله ايه
, ملك:تمام الحمد لله انتي عامله ايه يا لمضه هانم
, ضحكت مكه وقالت:عامله عروسه أكملت ضحكتها حتي قاطعتها ملك قائله:هتفضلي تضحكي للصبح
, صمتت مكه واردفت:لا خلاص سكت أهو٤ نقطةبقولك إحنا حددنا الفرح بكرا مش ناويه ترجعي بيتك بقا
, ملك:بكراا٧ نقطة إزاي ؟!
, مكه:هو إيه اللي إزاي
, أدركت ملك أن والدتها ومكه لايعرفان ما حدث في منزل جدها فقالت:لا مفيش ٤ نقطةطب اجهزي انتي وندي عشان نروح نجيبلك الفستان
, مكه:تمام يا لوكه باي
,
, أغلقت مكه بعدما انتهوا من حديثهم
, قالت ندي:قالتلك ايه
, مكه:هتيجي عشان نروح نجيب الفستان
, داعبتها ندي وقالت:طب يلا يا قمر نطلع عشان نشوف هنعمل إيه
, صعد كلا منهم لغرفته ليرتدي ثيابه
, في غرفة آسر خرج من المرحاض بعدما أخذ حمام طويل ومريح وجد هاتفه يرن فامسكه قائلا:الو ها عملت ايه
, حجزت لحضرتك انت والهانم علي طيارة بعد بكرا بليل
, آسر:تمام شكرا أوي
, أغلق هاتفه وأكمل تبديل ثيابه
, ٢٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, نزلت الفتيات وتلاقي بالأسفل ومكه في غايه السعاده غداً ستصبح عروس أخيرا هذا ما تريده وجدت مالك مع محمد بالأسفل وقف مالك وهو يرفع حاجبيه متعجباً قال :علي فين
, نظرت مكه في الساعه قائله:الساعه لسه سابعه
, ابتسم مالك قائلا:انا مش بسألك عن الساعه بقول رايحين فين
, ندي:هنشتري الفستان
, ابتسم قائلا:آه طب تحبوا نيجي معاكم
, مكه:ملك هتيجي معانا
, مالك:تمام ٤ نقطةبس هنيجي معاكم برضوا
, ابتسمت مكه بينما ندي كانت في عالم آخر منذ رويتها لمحمد تسارعت دقات قلبها وكاد يقف
, فاقت من شرودها علي صوت أخيها مالك وهو يقول:يا بنتي روحتي فين
, ندي:هاا ٤ نقطةمعاكم يلا يا مكه
, مالك:اتفضلوا
, ذهبوا جميعاً في سيارة مالك الي منزل جدها وصلوا امام الفيلا دلف مالك ليخبر زياد وصابر بموعد الفرح
, ولاكن ملك أخبرته أنها أخبرتهم وخرجت معه صعدت السياره في الخلف بجوار الفتيات احتضنت مكه قائله:مبروك يا قمر
, قاد مالك السياره متوجه للمول .
, في منزل زياد كأن ينزل من علي الدرج وجد والده جالس علي الأريكة اقترب منه وجلس بجواره قال أسامه:إيه يا علي مختفي فين
, علي:مختفي إيه بس يا حبيبي انا بجيبلك الورق
, الي يهمك
, نظر له أسامه وهو يرفع حاجبيها قال :عملت إيه
, أخبره زياد ما فعله من أول الفتاه حتي الآن قال أسامه:ايوا بس ايه اللي يضمنلك ان البت دي هتفضل تسمع كلامك ومش هتعمل زي رنا
, علي:متخافش البت دي مقطوعه من شجره لا ليها اب ولا ام يعني محتاجه الفلوس ولو عملت حاجه سهل اوي اهددها باني أعرف آسر كل حاجه عنها وقتها هتنطرد
, أبتسم أسامه وقال:طب هتعمل ايه لو ملحقتش تجيب الورق قبل البيه ما يسافر
, علي:متقلقش هتصرف قبل ما يسافر عن ازنك هطلع أعمل حاجه ضروريه
, أسامه:طب فهمني هتعمل إيه تاني
, علي:لما كل شيء يتم هقولك
, صعد على لغرفته واتصل بمازن أخبره ما حدث واخبره ان يأتي غدا هو وسحر الي مكتبه في الصباح أغلق معه واتصل بماجد أيضا وأخبره هو الآخر.
, ٢٣ العلامة النجمية
, توقفوا أمام المول و نزلوا جميعاً قالت ملك:استنونا انتوا في الكافيه وإحنا هنروح نجيب الفستان
, قال مالك:لا هنيجي معاكم
, ندي:هتتعبوا من المشي
, ضحك مالك بسخريه وقال :يعني إحنا هنتعب وانتوا لا
, مكه:إحنا واخدين علي كدا لاكن عموما تعالوا بس افتكر انك انت الي جبته لنفسك
, صعدوا للدور الأول دخلت الفتيات محل عطور وأخذوا ما يريدوا منه وبعده محل حقائب وبعده محل للثياب وظلوا يخرجون من مكان الي آخر حتي تعب مالك وقال:انا نفسي أفهم انتوا بتيجبوا كل دا ليه هي مش عايزه فستان وخلاص
, ضحك الثلاثه عليهم وقالت ندي:ماقولنا خليكوا في الكافيه وإحنا هنجيب
, ملك:عادي يا مالك دي عروسه
, مالك:ياختيييي طب بقولكم ايه انتوا شكلكم كدا لسه قدامكم كتير إحنا هننزل إحنا نستا في الكافيه أحسن
, نزل مالك ومحمد وتركوهم ليكملوا شراء
, في الكافيه لاحظ مالك شرود محمد منذ فترة طويلة فقال :محمد مالك يا بني انت ساكت من ساعتها ليه
, محمد:ها ٤ نقطةلا مفيش عادي يعني
, مالك:لا انت فيك حاجه مش طبيعيه
, صمت محمد قليلا قبل ان يخبره ما حدث معه هو وندي قال مالك:متقلقش ندي اختي وانا خافظها طالما عملت كدا تبقي بتحبك بجد وخايفه تظلمك لأن موضوع ماجد الكلب دا لسه ماثر فيها
, محمد:انا فكرت في كدا برضوا٤ نقطةبس هي حتي مسابتليش فرصه انسيها أو اساعدها تنساه
, مالك:أكيد هيبقي صعب عليهم أنها تقولك أنها منستش يعني اكيد هتخاف تجرح شعورك فافضلت أنها تحاول لوحدها
, محمد:معاك حق
, ٢٢ علامة العطف
, في غرفة فاديه قالت لامينه:انا مش زعلانه من اسر يا أمينه أنا زعلانه من ملك بنتي الي معدتش بتقولي حاجه زي زمان وتصرفاتها من دماغها
, أمينه:هي خايفه عليكي يا حبيبتي
, فاديه:كلكم مخبين عليا سبب خناقهم ويعالم مخبين ايه تاني
, أمينه:يا حبيبتي احنا خايفين عليكي مش أكتر
, صمتت فاديه واردفت أمينه:صدقيني كدا أحسن روقي انتي بس عشان تقوميلنا بالسلامة
, هزت رأسها وظلت صامته وكذلك أمينه .
, في المول تأخرت الفتيات كثيرا نظر مالك في ساعته وقال:الساعه تسعه كل دا بيشتروا
, محمد:تعال نشوفهم
, مالك:يلا
, قاموا وصعدوا علي المصعد المتحرك ظلوا يبحثون عنهم في كل مكان حتي وجدوهم قال مالك:ايه يا بنتي فاضلكم ايه
, ملك:الفستان بس
, محمد:طب تعالوا نجيبه سوء وبعدين نمشي
, مكه:تمام
, دلفوا لمحل مليء بالفساتين ظلت الفتيات تنظر الى كل الفساتين توقفت ندي أمام فستان وبدأ عليها الإعجاب الكثير به كأن يقف ويراقب نظراتها وعلم أنها أحبته بينما ملك ومكه كانوا يتناقشون قالت ملك: لا التاني أحلا بكتير
, مالك:انا شايف كدا برضوا
, مكه:خلاص هنجيبه
, ملك:طب ادخلي قيسي بقا
, طلبت ملك من الفتاه التي كانت تقف معهم أن تحضر لهم ذلك الفستان أخذته مكه ودلفت - البروفا- كما يسمونها وارتدت الفستان بينما خرج مالك ومحمد من المحل كما طلبت ملك خرجت به بعد قليل وراتها ملك كانت تشبه الحوريات ابتسمت ملك قائله:قمر نظرت لندي واردفت:ايه رأيك يا ندي
, ندي:جميله اوي
, نظرت مكه في المرآه وابتسمت
, بعد ذلك قامت الفتاه بوضع الفستان وحملوه ورحلو قال مالك :هاااا٤ نقطةايه الأخبار
, مكه:تمام يلا نروح بقا
, مالك:يلا يا ستي
, ٢٥ العلامة النجمية
, توقف مالك بالسياره أمام الفيلا نزلوا جميعاً صعد كلا من مالك ومحمد ونظي الي غرفهم بينما دلفا مكه وملك إلي غرفة فاديه قالت ملك وهي تفتح الباب:ماما
, نظرت لهم فاديه وصمتت بينما قامت أمينه قائله:إزيكم يا بنات
, ملك:تمام يا ماما
, دلفوا للغرفه ببطء وجلست مكه بجوار أمها قائله:ماما عايزه اوريكي اشتريت إيه
, اخرجوا ما اشتروه وشاهدته أمينه وفاديه ابتسمت أمينه بينما فاديه ظل علي وجهها الغموض والجمود ابتلعت ملك ريقها وقالت:ماما مالك يا حبيبتي
, نظرت لها فاديه واستدارت في صمت
, فقالت مكه:مالك يا ماما
, فاديه:يهمكوا أوي من امته يا ست ملك
, نظرت لها ملك قائله:في ايه يا ماما انا زعلتك في حاجه
, خرجت أمينه وتركتهم فقالت فاديه: لا مين قال أنك زعلتيني انتي عمرك زعلتيني في حاجه
, شعرت ملك من تلمحات أمها أنها في غاية الغضب وأنها لاتريد التحدث معها فوقفت قائله:انا هطلع
, امسكتها امها يدها وضغطت عليها بقوه قائله:أنا مسمحتلكيش تطلعي
, تاوهت ملك وقالت:ماما أيدي بتوجعني
, ظلت مكه صامته شعرت أن وجودها غير مرغوب فيه في ذلك الوقت ولاكنها ظلت كما هي دون ان تتفوه بكلمه واحده
, بينما فاديه قالت بحده وهي تترك يد ملك :انتي عديتي كل الحدود

التاسع والعشرون


اخرجوا ما اشتروه وشاهدته أمينه وفاديه ابتسمت أمينه بينما فاديه ظل علي وجهها الغموض والجمود ابتلعت ملك ريقها وقالت:ماما مالك يا حبيبتي
, نظرت لها فاديه واستدارت في صمت
, فقالت مكه:مالك يا ماما
, فاديه:يهمكوا أوي من امته يا ست ملك
, نظرت لها ملك قائله:في ايه يا ماما انا زعلتك في حاجه
, خرجت أمينه وتركتهم فقالت فاديه: لا مين قال أنك زعلتيني انتي عمرك زعلتيني في حاجه
, شعرت ملك من تلمحات أمها أنها في غاية الغضب وأنها لاتريد التحدث معها فوقفت قائله:انا هطلع
, امسكتها امها يدها وضغطت عليها بقوه قائله:أنا مسمحتلكيش تطلعي
, تاوهت ملك وقالت:ماما أيدي بتوجعني
, ظلت مكه صامته شعرت أن وجودها غير مرغوب فيه في ذلك الوقت ولاكنها ظلت كما هي دون ان تتفوه بكلمه واحده
, بينما فاديه قالت بحده وهي تترك يد ملك :انتي عديتي كل الحدود
, قالتها بحده فجلست ملك علي الفراش مره أخري والدموع تملأ عينيها قالت فاديه:طبعاً لازم تعملي أكتر من كدا عشان معتش قادره أمشي هتتضحكوا عليا وتستغفلوني
, قالتها بقسوه وغضب ممزوج بالحزن ارتمت ملك في حضنها وقالت بصوت خافت ممزوج بالبكاء :لا عشت ولا كنت يا ماما انا أسفه و**** ما كان قصدي عشان خاطري سامحيني
, ظلت تبكي وفاديه كذلك حتي مكه نزلت دموعها
, شددت فاديه من احتضان ملك واقتربت مكه منها ونامت في أحضان والدتها.
, قالت ملك وهي تنظر لامها بحزن: هتسامحيني يا ماما صح٦ نقطةماما
, لم ترد قالت ملك:مسمحاني صح ٤ نقطةانا أسفه و**** مش هخبي عنك حاجه تاني
, هزت فاديه رأسها ببطء فاحتضنتها ملك بشده
, وقبلت فاديه رأسها
, قالت مكه مداعبه:أنا حاسه إني عامله شبه العزول في النص ٤ نقطةمليش بوسه انا كمان اه ما انا بت البطه السوده
, ضحكوا جميعاً وضمتها فاديه الي حضنها وقبلت رأسها هي الاخره ظلت الفتيات نائمه في أحضان فاديه حتي صباح اليوم التالي استيقظت ملك وفتحت عينيها ببطء ظلت تنظر في وجه والدتها وتحدث نفسها قائلة: أنتي وعدتيها أنك مش هتخبي حاجه تاني هتقدري توفي بالوعد يا ملك يارب يا ماما تقومي بالسلامه عشان أقدر أتكلم معاكي زي الأول٤ نقطةانا عارفه قد ايه كنت بتحبي بابا وهو خانك عارفه أنك مش هتقدري تنسي حتي لو مبتتكلميش في الموضوع دا ٣ نقطةلاني عارفه قد ايه الموضوع متعب بالنسبالك
, وكمان هتتعبي أكتر لو اتكلمتي فيه أكيد ماثر علي نفسيتك عشان كدا مخفتيش بسرعه **** يصبرك ويشفيكي يا حبيبتي
, استيقظت فاديه ونظرت لملك وابتسمت ابتسامه خفيفه علي ثغرها وشددت من احتضانها
, ٢٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, ٢٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفة آسر خرج بعدما ارتدا ملابسه ونزل مسرعاً قبل أن يخرج وجد الطبيب المختص بالعلاج الطبيعي رحب به وصافحه قائلا:حالة ماما فاديه ايه دلوقتي
, الطبيب:هي بخير بس حالتها بتتقدم ببطء لأن الحاله النفسيه ماثره شويه
, ظل صامت يفكر هو يعلم سبب حزنها جيداً بعد قليل شكر الطبيب ورحل من الفيلا صعد سيارته وقادها للشركه
, بعد قليل نزل من سيارته وصعد مسرعاً للمكتبه جلس علي مقعده وفتح حاسوبه والملفات الي إماما وشرع في عمله .
, بعد قليل دلفت ريهام قائله:اسر بيه
, نظر لها قائلا:نعم يا ريهام
, ريهام :المحاسب كأن عايز يقابل حضرتك
, آسر:خليه يتفضل ٤ نقطةبس انتي مش شغلك عند محمد في مكتبه
, ريهام:اه يا آسر بيه ٤ نقطةبس انا مساعده حضرتك لحد حضرتك ما تجيب حد بدل استاذه رنا
, نظر لها اسر ووقف مقتربا منها تارك مسافه كبيره بينهم :مين اللي عينك
, قالت ريهام بتلعثم: ااااا٥ نقطةحضرتك اللي عينتي في الشركه
, اسر:لا لا مش في الشركه مين عينك تشتغلي مساعده
, ريهام:مفيش حد
, اسر:طب بما أن مفيش حد يبقي ٤ نقطةتلمي حاجتك وتمشي وقبل ما تمشي روحي الحسابات خدي حسابك
, رحلت ريهام ودلف محاسب الشركه جلس علي المقعد قائلا:اسر بيه حضرتك لازم تعرف ان في مشكله في السيوله
, رفع اسر حاجبيها قائلا:ليه ؟!
, المحاسب:دا ملف في كل حاجه خاصه بحسابات الشركه
, اسر:تمام نراجع كل شيء سوء
, جلس اسر مع المحاسب وتناقشوا في هذه المشكله
, في الوقت ذاته وقفت أمام مكتبها تجمع اشياءها بضيق أخرجت هاتفها واتصلت بعلي وأخبرته ما حدث واردفت:انا مش عارفه هو شك في حاجه ولا لا
, علي :طب خدي حجاتك وامشي وانا هشوف
, ريهام:ايوا بس انا كدا خسرت شغلي بسبكم
, علي:هشغلك عندي يا ريهام ابقي تعالي بكرا وانا هعينك اقفلي بقا عشان محدش يسمعك
, أغلقت الهاتف وأكملت وضع اشياءها في صندوقها .
, ٢٦ العلامة النجمية
, في الفيلا خرجت أمينه من المطبخ علي صوت الجرز وفتحت الباب وجدتها ساره نظرت لها بغضب وأشارت لها لتدخل قالت امينه بعدما دلفت الفتاه:أنتي مش كأن المفروض تيجي إمبارح
, قالت الفتاه بصوت خافت :أصل امي كانت تعبانه جداً ومقدرتش اسيبها لوحدها
, أمينه:طب ادخلي المطبخ لسناء وهي هتفهمك كل حاجه
, ساره:حاضر يا هانم
, دلفت ساره لسناء وبعد قليل خرج الطبيب من غرفة فاديه بعدما انتهاء من جلسة العلاج الطبيعي صافح أمينه واستاذن منها ورحل بعدها دلفت لغرفة فاديه وجدت ملك ومكه تسنداها وساعدوها لتجلس علي الفراش قالت أمينه:هاا ايه الأخبار المره دي
, فاديه:الدكتور قال هي مسالة وقت مش أكتر
, أمينه:يارب يا فاديه تقومي بالسلامه
, فاديه:يارب
, في غرفة مالك أستيقظ ودلف للمرحاض غسل وجهه وخرج من المرحاض بدل ثيابه وخرج من الغرفه نزل من علي الدرج وهو يبتسم فرحاً وجدها مع ملك تبتسم هي الاخري فزادت ضرباته قلبه وزاد فرحه اقترب منهم قائلا:صباح الخير
, قالا في الوقت ذاته:صباح النور
, استاذنت ملك منهم ورحلت
, قال مالك:انا مش مصدق نفسي و**** ٤ نقطةبصي انا لازم أخرج دلوقتي عشان الناس الي هيجهزوا الحفله المفروض يكونوا وصلوا يعني
, هزت مكه رأسها إيجابا وتركته وصعدت لغرفتها
, وجدت ندي وملك بانتظارها بالاعلي رن هاتف ندي وجدته آسر ردت قائله:الو يا اسر
, سمعا ملك إسمه وتسارعت دقات قلبها
, قال اسر:في واحده هتيجي لمكه الساعه ٣ عشان تجهزها
, ندي:تمام
, أغلقت الهاتف واخبرت الفتيات ما قاله آسر لها وظلوا يتحدثون ويضحكن
, ٢٨ شرطة
,
, في شركة علي دلف مازن ومعه سحر الي مكتبه وجدوه يتحدث مع ماجد فجلس كلا منهم علي مقعد مجاور لهم قال علي:إزيكم عاملين إيه
, سحر :تمام الحمد لله
, مازن:قدرت أعرف هيسافر فين وأمته
, اعتدل علي في جلسته ونظروا له جميعاً في صمت ليكمل :اسر هيسافر ألمانيا عند جاكوب بكرا في طيارة عشره باليل
, زفر علي بضيق قائلا:دا معناه أن الورق في البيت
, مازن:ايوا بس أنت هتعرف منين لو في المكتب او في اوضته
, قال علي بفخر :دي بقا مهمة ساره بس لازم الورق دا يكون عندي قبل ما هو يسافر
, سحر:طب حاول تكلمها وتعرفها تدور فين
, علي:فكره حلوه بس لو حد جنبها
, ماجد:أكيد مش هترد وأنت أفهم ومترنش تاني دلوقتي باليل هيكونوا مشغولين في الفرح وهي دي فرصتها المناسبه
, أتصل على علي ساره ولاكن توقعتهم لم تكن بمحلها ردت قائله:ألو
, أبتسم على وقال:ألو انتي فين
, ساره:أنا بره البيت بشتري حجات الهانم عايزاها
, علي:كويس جداً ٣ نقطة ركزي في الكلام إلي هقوله دا اسر هيسافر بكرا يعني مفيش وقت قدمنا غير انهارده
, ساره:متقلقش انا عامله حسابي من امبارح أدور في المكتب ساعة الحفله
, أبتسم على قائلا:هو دا الكلام بس دوري في اوضته كمان
, ساره:تمام بس في حاجه نسيت أقولك عليها كمان
, رفع حاجبيه قائلا:قولي **** يسطر
, ساره:اسر بيه طلب مني البطاقه
, علي :متقلقيش كنت عامل حسابي علي حاجه زي كدا في واحد هيجيلك البيت ومعاه بطاقه
, ساره :تمام بس خليه يجي هنا بلاش البيت عشان محدش يشك فينا
, علي:انتي فين أصلا
, ساره:بعتلك الموقع سلام
, علي:سلام
, أغلق الهاتف وخرج لسكرتيرته طلب منها أن تنادي علي أحد أفراد البودي جارد كما تسمونها ودلف للمكتب وجلس علي مقعده مره أخري قائلا:في حاجه حصلت الصبح يا مازن لازم تعرفها
, نظر له مازن ورفع حاجبيه في دهشة قائلا:في إيه
, علي:ريهام اسر طردها من الشركه الصبح
, سحر:مين ريهام
, علي:البنت اللي كانت بتنقل الأخبار من شركته
, مازن:ليه؟!
, علي:بصي هو أنا مفهمتش منها حاجه بس البت دي لو مشغلتهاش في الشركه هنا ممكن تبتذني وتروح تقول لاسر
, ماجد:فعلا البت دي بتحب الفلوس جدا
, أومأ على برأسه وأردف:بس في مشكله٤ نقطةابويا لو عرف مش هيرضي يشغلها هنا
, سحر:عادي متقولوش مش هو ميعرفشها يبقي تيجي عادي وكانها جايه تتقدم لوظيفه
, أبتسم على بسخريه وأردف:مش بالبساطه دي برضوا هشغلها إيه معندناش وظائف خاليه
, مازن:يا عم شغلها اي حاجه انتوا نسيتوا أهم حاجه في الموضوع ٥ نقطةاسر طردها ليه مصيبه ليكون عرف حاجه
, نظروا له جميعاً في صمت وقلق من تلك الفكره
, ولاكن علي هز رأسه نافيا بعد قليل من ذلك الصمت وقال :لما تيجي بكرا هنعرف
, دلف الشاب وأعطاه على البطاقه وطلب منه الذهاب لساره وأعطاها لها بعدما جعله ينظر لصورتها لأنه لم يراها من قبل ذهب ليفعل ما طلبه على وجلس علي ليطمل حديثه بعدما سأله ماجد ما هذا فأخبرهم ما قالته ساره
, ٥٤ قوس مربع أيسر
, أقتربت الساعه من الثانيه فخرج من مكتبه وصعد سيارته متوجه للفيلا بعد قليل توقف أمام المنزل ونزل من سيارته وجد مالك ومحمد يقفان مع الشباب يزينون حديقه الفيلا فصافح محمد وصافح أخيه وأردف:مبروك يا عريس
, أبتسم مالك واحتضن أخيه قائلا:**** يبارك فيك عقبالك انت وملك
, ضحك اسر قائلا:يا حلم بعيد
, فضحك مالك هو الأخر بعدها دلف آسر وسأل أمه عن ساره فأخبرته أنها في المطبخ
, فنادها قائلا :ساره
, خرجت من المطبخ قائله:نعم يا بيه
, اسر:أخبار مامتك إيه
, ساره:بخير يا بيه الحمد لله
, أبتسم قائلا:الحمد لله٥ نقطةبطاقتك فين ؟!
, أخرجت البطاقه وتقدمت واعطتها له فابتسم وخرج مره أخري بينما دلفت هي المطبخ وهي تبتسم
, في الخارج قال له مالك:رايح فين يا بني أنت مش لسه داخل
, آسر :مشوار مهم جداً
, هز مالك رأسه وهو يبتسم بينما هو مضي في طريقه وصعد سيارته التي كانت خارج المنزل
, بعد قليل توقف بسيارته أمام القسم دلف لمكتب حسام بعدما خرج العسكري الذي كأن يخبره أنه بالخارج جلس علي المقعد قائلا:إيه الأخبار
, حسام:انا تمام وأنت
, اسر:الحمد لله٤ نقطةانا جاي لسببين الأول انهارده فرح مالك أخويا ولازم تيجي
, أبتسم حسام قائلا:الف الف مبروك
, آسر:**** يبارك فيك٦ نقطةالتاني بقا البطاقه دي اكشفلي عليها
, حسام :طب هاتها كدا وأنا راجعلك حالا ٤ نقطةتشرب ايه الاول
, آسر:قهوه
, حسام:تمام
, أخذ البطاقه وخرج من المكتب طلب من العسكري إحضار كوب قهوه وإدخاله بعد قليل دخل العسكري لاسر بكوب القهوه وخرج تناول منه القليل وهو ينتظر حسام
, ٢٩ العلامة النجمية
, في غرفة الفتيات قاطعهم صوت طرق الباب فقامت ندي لتفتح وجدت سناء ومعها فتاتان قالت سناء :البنات اللي اسر بيه بعتهم عشان مكه يا ندي
, ابتسمت ندي ورحبت بهم واذنت لهم بالدخول دلفت الفتيات ونزلت سناء أخبرت ندي ملك ومكه فصافحوهم ودلفت مكه لتاخذ شور بينما هم جلسوا في الغرفه بانتظارها
, بعد قليل خرجت من المرحاض وبدأت الفتيات في مساعدتها وتزينها للفرح
, في مكتب حسام دلف ومعه بعض الأوراق اعتدا اسر في جلسته موجه نظر له قائلا:ها عملت ايه
, حسام :البطاقه دي مزوره يا آسر وقدرت اجيب لك معلومات عن البت دي
, صمت آسر ليكمل حسام فقال: أولا البت دي مقطوعه من شجره يعني لا اب ولا ام وقرايب حتي ٤ نقطةدا غير بقا أنها كانت بتشتغل حراميه ومسجله عندنا
, فتح فوهه من الصدمه وأردف:كمان مسجله
, حسام:مهو دا الي ساعدني إني أعرفها بسرعه كدا ٥ نقطةبس انت مقولتليش بتسأل ليه
, آسر:ها٤ نقطةجات تشتغل عندي في البيت
, حسام:طب كويس إنك جيت سألت
, آسر:استأذن أنا بقا ومستنيك باليل
, خرج آسر بعدما تأكد من شكوكه ولاكن لم يخطر بذهنه أن تكون مجرمه صعد سيارته وقادها عائد للفيلا
, قال لنفسه :كدا الموضوع كبر أوي ولازم تحطله نهايه يا آسر هي حصلت يا مازن بتبعت واحده تتجسس عليا في البيت٥ نقطةماشي انا هعرفك من آسر النجار عشان شكلك نسيت ٤ نقطةبس أكيد في حاجه معقول يكون باعتها عشان الورق بعد ما ملقهوش في الشركه ولا لقاه ايوا بس مفيش حاجه ناقصه من المكتب ٥ نقطةومازن هيعوز التركيبه في إيه٥ نقطةممكن يا اسر يكون هيبعها لشركه منافسه لازم أروح لرنا انهارده
, ازاد من سرعة سيارته بعد قليل توقف بسيارته أمام الفيلا ودلف سريعاً صعد لغرفته وأخذ الملف ثم نزل مسرعاً وقاد سيارته لمنزل رنا
, بينما كأن مالك ومحمد يقفان في تعجب لا يفهمان ما يحدث حولهم
, ٥٠ شرطة مائلة
, توقف بسيارته أمام منزل رنا وأخذ الملف ونزل من السياره صعد الدرج وطرق الباب فتحت له قائله بتعجب:آسر ايه اللي جايبك انهارده
, ظل واقف بينما هي اكملت:طب أدخل
, دلف وجلس علي الأريكة جلست بجواره قائله:في إيه قلقتني
, اخرج جواز سفرها وأعطاها إياه وبعد ذلم اعطاها الملف قائلا:دي أمانه خليها معاكي لحد بكرا هاخدها وإحنا مسافرين
, أخذتها وهي ترفع حاجبيها في دهشه قالت:ايه دا وليه جايبه هنا ؟!
, آسر:دي تركيبت الدواء الجديد ملقتش حد غيرك ائتمنه عليه
, أبتسمت رنا فرحاً لأنها تاكدت أنه يثق بها ولاكنها سرعان ما قالت:طب ليه جايبه هنا مش المفروض يكون في الشركه
, آسر:هفهمك أخبرها ما حدث منذ وجد مازن في المكتب حتي ساره التي يعتقد أنه أرسلها إليه
, ظلت تستمع له ولاكنها لم تنظهش فهي كانت تتوقع أنهم سيفعلون شيء كهذا منذ البدايه ولاكنها ظنت أنها افتراضات في عقلها ليس لها أي دليل من الصحه
, أنتهي من حديثه قالت رنا وهي تضع رأسها أرضا:بس دا مش مازن يا آسر
, نظر لها وهو يرفع حاجبيه في صمت لتكمل كأن يعلم أنها ستخبره الحقيقه
, قالت رنا:من فتره طويله علي هددني أنه هيحبسني ويقتل امي ويقتلك لو منفذتش اللي يطلبه مني وقالي انوا لو عملت إلي عايزه هيسفر امي تتعالج ٤ نقطةكان عايزني اخرب حياتك واشغلك في حاجات غير الشغل عشان متركزش في شغلك وهو يقدر يوصل للتركيبه
, وحصل الي حصل وبعدتك عن ملك ودي كانت اكتر حاجة هتاثر عليك وخصوصا انك حبتها بجد مش زي سحر والباقي أنت عارفه هو قريب كمان كلمني عشان نكمل الشغل بس و**** العظيم ما اتفقت معاه علي حاجه حتي بعد ما عرفت انوا بيراقبني وممكن يموتني في اي لحظه ٥ نقطةمش فارق معايا غير إنك تبقي كويس ..انا اتعلمت من غلطتي ومستحيل اكررها تاني
, كأن يسمعها في صمت وهي تضع رأسها أرضا وتحكي في خجل شديد مما فعلت علم أنها ندمت حقاً على ذلك ولاكن ظل هناك سوال عالقاً في الهواء من هو علي؟! وما السر الذي يحمله؟!

الثلاثون الأخير


أنتهي من حديثه قالت رنا وهي تضع رأسها أرضا:بس دا مش مازن يا آسر
, نظر لها وهو يرفع حاجبيه في صمت لتكمل كأن يعلم أنها ستخبره الحقيقه
, قالت رنا:من فتره طويله علي هددني أنه هيحبسني ويقتل امي ويقتلك لو منفذتش اللي يطلبه مني وقالي انوا لو عملت إلي عايزه هيسفر امي تتعالج ٤ نقطةكان عايزني اخرب حياتك واشغلك في حاجات غير الشغل عشان متركزش في شغلك وهو يقدر يوصل للتركيبه
, وحصل الي حصل وبعدتك عن ملك ودي كانت اكتر حاجة هتاثر عليك وخصوصا انك حبتها بجد مش زي سحر والباقي أنت عارفه هو قريب كمان كلمني عشان نكمل الشغل بس و**** العظيم ما اتفقت معاه علي حاجه حتي بعد ما عرفت انوا بيراقبني وممكن يموتني في اي لحظه ٥ نقطةمش فارق معايا غير إنك تبقي كويس ..انا اتعلمت من غلطتي ومستحيل اكررها تاني
, كأن يسمعها في صمت وهي تضع رأسها أرضا وتحكي في خجل شديد مما فعلت علم أنها ندمت حقاً على ذلك ولاكن ظل هناك سوال عالقاً في الهواء من هو علي؟! وما السر الذي يحمله؟!
, وقف والغضب بدأ علي وجهه قال :علي مين ؟!
, ابتلعت ريقها ووقفت وهي تفرق في يدها وتنظر له بحزن قالت:علي أسامه يا آسر٤ نقطةانا عارفه إنك اتفاجأت
, جلس آسر قائلا:هو رجع أمته من السفر
, جلست هي الاخري وقالت :من حوالي سنه ٤ نقطةرجع هو وأبوه
, آسر:كمان ٤ نقطةماشي كدا هما رجعوا لقدرهم برجليهم ٤ نقطة ابتلعت ريقها ليكمل اسر :بس كدا لسه في سؤال ملقتلوش اجابه
, نظرت له وهي ترفع حاجبيها في تعجب وبعد قليل من الصمت والتفكير قالت :إيه هو السؤال ؟!
, قال آسر وهو يحرك انامله علي جبهته:مازن هيستفيد ايه من كل دا ؟!
, وقفت وهي تفرق يدها في توتر وقلق لاحظ آسر ذلك فدلف الشك قلبه أنها تعرف شيء وتخبئه فقال وهو يجذبها لتلجلس : هو انتي عارفه حاجه ومخبيها عليا يا رنا؟!
, قالت بتلعثم:لا ٥ نقطةلا ٣ نقطة أكيد لو عارفه حاجه هقولهالك
, نظر لها وهو يقول :رنااا٤ نقطةانتي متأكده إنك مش مخبيه حاجه
, أدارت وجهها قائله :اه يا آسر في إيه
, آسر بحده :رنا
, رنا :خلاص هقولك بس اوعدني إنك مش هتتهور وهنفكر مع بعض بهدؤ
, قال آسر بضيق :حاضر يا ستي قولي بقا
, رنا:ملك
, تبدلت ملامحه وقال في حيره: مالها ملك
, ابتلعت ريقها وأردفت :بيحب ملك وعايز يتجوزها
, نزلت عليه الكلمات كالصاعقه كور قبضته قائلا بحده:يتجوز مين ٤ نقطةالحيوان دا عايز يتجوز ملك
, أمسكت ساعده قائله:طب اهدأ عشان خاطري وهنتصرف بعقل
, آسر:انا لازم أمشي دلوقتي
, رنا :تمام بس عشان خاطري بلاش تهور وياريت تروح البيت وبكرا نتصرف عشان مالك كمان
,
, هز رأسه إيجاباً ورحل صعد سيارته متوجه للفيلا ولاكن عقله مزال هناك في منزل رنا ظل يفكر فى كلامها حول علي وكأنه عاد ليفتح أبواب الماضي ولاكن آسر كأن ينتظر عودتهم من سنين منذ موت عمه وأبيه
, قال لنفسه: دلوقتي بس عرفت مازن كأن هيعمل إيه بملف التركيبه٤ نقطة أكيد هيشرف انهارده في الفرح مع سيت المستشار ان ما وريتك يا مازن أنت عملت كل دا عشان بتحب ملك فاكر انك ممكن تاخد تخص آسر النجار
, ظل يحاور نفسه ويضرب مقود السياره غضباً كلما تذكر مازن
, ■□□□□□■○○○○○○■□□□□□□■
, دلف غرفته وألقي نفسه علي الفراش ولم يخرج من الغرفه إلا وقت الحفل وهو يرتدي حلته الزرقاء كأن المكان صاخب ولاكنه لم يكن يعبء عقله مزال متوقف منذ كأن ببيتها حتي الناس كانوا يهنونه ولم ينتبه لهم فقط يرسم ابتسامه على ثغره لاحظت رنا شروده فأدركت أنه مزال متأثر بكلام توجهت له وحاولت الحديث معه ولاكنه لم يجيب فوقفت بجواره حتي يهدأ
, لم يفيق من شروده إلا بعد دلوف مالك ومكه من المكان الذي صمم لهم خصيصاً وقتها فقط ابتسم من قلبه وصفق لهم مع الآخرين وقتها ابتسمت رنا وزادت فرحته حين وجدها بجوار مكه أبتسم أكثر فكانت هي وندي ترتدي فستان يشبه فستان العروس من نفس لون الفستان أيضا أبيض ناصع وكأن شعرها ينسدل علي ظهرها وتطاير خصلاته في الهواء ولاكن هذا لم يجعل يشعر بالسعاده فقط لقد كانت ممزوجه
, بالغيره والخوف من فقدان تلك الحوريه التي تربعت علي عرش قلبه معلنه انتصارها عليه بجداره حاول الاقتراب منها وخاصه بعدما ابتعدت عن مالك ومكه ولاكنه وجد فريد ينزل من سيارته فأسرع إليه قائلا:أهلا سيت المستشار نورتنا
, صافحه فريد قائلا وهو يبتسم :الف مبروك يا آسر
, آسر: **** يبارك فيك٥ نقطة أردف وهو يرفع حاجبيه:هو مازن مجاش معاك ليه ؟!
, قال فريد بحزن:مازن مش عندي في البيت أصلا٣ نقطةانا طردته
, هز رأسه إيجاباً وبعد ذلك تركه فريد وبارك لمالك ومكه ثم جلس علي الطاوله التي خصصت له بعدها بدقائق ذهب آسر وطلب منه أن يتحدث معه قليلاً
, ابتعدوا عنهم قليلا قال مالك:في إيه يا آسر
, اسر:فاكر الشخص اللي انت خليته يراقب بيت رنا
, مالك:ايوا في حاجه ولا ايه
, آسر:هات رقمه بسرعه وروح أنت
, رفع مالك حاجبيه قائلا:ماشي ٣ نقطة بس ليه ؟!
, آسر ربت علي كتفه قائلا:بعدين يا مالك
, أعطاه الرقم ورحل كما طلب منه آسر
, طلب آسر ذلك الشخص وطلب من الحضور حالاً كأن يشعر أن مازن سياتي نظر لها مجدداً التقت أعينهم فعاملها اسر بجفاء وكأنه لم يراها بعد قليل دلف ذلك الشخص ولاكن آسر عرفه من نظراته التي بدأ منها أنه يبحث عن أحد ما ذهب إليه قائلا:أنا آسر النجار اللي كلمتك
, صافحه قائلا:إزيك يا بيه
, اخرج آسر هاتفه وأشار له علي صورة مازن قائلا:شايف دا أول ما يجي تركز معاه وطبعاً انت عارف الباقي
, بس أهم حاجه لما تراقبه تتأكد أنو مش هينزل تاني وبكرا تأكد عليا العنوان بعد ما تتأكد أنو مش بره البيت
, هز رأسه إيجابا وأردف:متقلقش يا باشا مش أول مره أراقب حد
, آسر:تمام
, ظل ينتظر مازن ساعه كامله حتي يأس من قدومه ولاكنه ابتسم حين وجده
, ☆▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪☆
, عند علي نزل غاضباً اخرج هاتفه واتصل بي ريهام قائلا: ألو عملتي إيه
, ريهام:مفيش حاجه في الاوضه هنزل أدور في المكتب
, علي:طب أبقي كلميني
, ريهام:تمام
, وقف يستشيط غضباً حين وجدها تقف مع مازن وتبتسم كأن سيذهب ليضربه ولاكن رنا أمسكت ساعده بقوه قائلا:آسر اهدأ ٤ نقطةصدقني أي تصرف دلوقتي مش كويس
, آسر:انتي مش شايفه بتعمل إيه
, رنا:أكيد متعرفش وبعدين ممكن قاصده تعمل كدا عشانك أنت
, رفع حاجبيه قائلا :بتستفزني يعني
, رنا:مش شرط ممكن عارفه إنك بتغير عليها فعايزه تحرك المشاعر دي جواك
, في مكتب آسر دلفت ريهام وجلست علي مقعده فتحت _ الابجوره _ كما تسمونها وظلت تبحث عن الأوراق التي طلبها علي ظلت تبحث كثراً في مكتبة الكتب وكل انش بالغرفه عدا الخزنه التي شاكت أنهم بها مالم تجدهم في الغرفه بأكملها في الخارج دلفت أمينه لإحضار شيء لفاديه وجدت اضاءه خافته من المكتب فظنت آسر بالداخل أقتربت من المكتب ودلفت في الوقت ذاته خرجت ريهام من خلفها دون ان تشعر بها٣ نقطةلم تجد أحد ذهبت وأغلقت الضوء ثم خرجت
, في الخارج هدأ بعدما ذهبت وتركت مازن فأسرع إليها وجذبها من يدها قائلا:ملك
, نظرت له قائله:نعم يا آسر
, صمت آسر لم يعرف ماذا يقول حتي قطعت هذا الصمت قائله:انت عامل إيه ؟!
, آسر:تمام
, ظلت تنظر له شعرت بحزن دفين يملأ عينيه مثل الحزن الذي يملأ عينها منذ فراقهم ولاكنها قالت لتداري ذلك:انا هروح اطمن علي ماما
, هز رأسه إيجابا وأردف:تمام
, كانت تجلس علي مقعدها المتحرك فرحه وحزينها في الوقت ذاته فرحت لفتتاتها التي أصبحت عروس الآن وكبرت أمام عينيها ولاكنها حزينه لعجزها في هذا اليوم المهم التي تتمناه كل أم جلست ملك بجوارها قائله:ماما
, ربتت علي يد ملك قائله:عقبالك يا ملك
, صمتت ملك ونظرت لاسر الذي مزال يقف مكانه لاحظت امها ذلك وتأكدت أنها مازالت تحبه وما تفعله مجرد عند سيزول مع الوقت ليس إلا ظلت ملك بجوار والدتها وأمينه وكانوا جميعاً يبتسمون
, انتظرت ريهام قليلا حتي تهدأ فهي كاد ينكشف أمرها منذ قليل ولاكن الحظ حالفها هذه المره كانت تريد الدخول للمكتب مره أخري ولاكن أمينه أغلقت الباب بالمفتاح وأغلقت عليها تلك الفكره معه .
, اتصلت بعلي قائله :انا دورت في المكتب برضوا ملقتش حاجه المكان الوحيد اللي معرفتش أدور فيه هي الخزنه
, علي:طب حطيتي الجهاز
, ريهام:ايوا
, علي :طب اقفلي
, عند علي وجده أبيه متوتر وغاضب فجلس بجواره قائلا :في ايه يا علي
, علي:ملقناش حاجه في الببت أردف بحده:طب هيكون حطهم فين
, أسامه: وأنت قولت انوا مسافر بكرا ٤ نقطة أردف بخيبه أمل ويأس:يعني فشلت يا علي
, نظر له ولم يتكلم ظل ينظر له في غضب شديد وحزن بدأ علي كل ملامحه الجامده
, فهو يعلم حقاً أنه فشل وخسر تلك المعركه أمام آسر النجار قال بعد صمت دام لدقائق:بس انا مش هسيبه ٥ نقطةمش هخسر زيك يا بابا حتي لو اطريت اموتهم كلهم
, قالها وفي عينيه نظرات من الحقد والألم ورغبه في الانتقام
, انتهاء حفل الزفاف وأصبحت زوجته أمام **** والناس ورحل الجميع وصعد كل واحد الي غرفته
, ٢٩ العلامة النجمية
, أستيقظ من نومه وكانت تقترب من الواحده ظهراً أزال الفراش ودلف للمرحاض أخذ شور سريع ثم خرج وأعد حقيبته التي سيسافر بها بعدما إنتهاء نظر في هاتفه وجد كثيرا من المكالمات الفائته رن علي هذا الشخص قائلا:ها عملت إيه
, انتظر ليسمعه ثم قال :طب تعرف تبعتلي الموقع بتاع البيت
, انتظر ليسمعه ثم قال:طب كويس ابعته وخليك هناك لحد الساعه سته ولو متحركش من البيت رنلي وأنا هاجي
, أغلق الهاتف بعدما انتهاء أسرع الي غرفة محمد
, طرق الباب بعد قليل فتح له محمد ودلف الغرفه قائلا:عايزك في حاجه مهمه
, قال محمد بصوت ممزوج بالنعاس :في إيه ؟!
, آسر:البت الي هنا دي ٤ نقطةتبع مازن وعلي
, محمد:علي مين؟!
, آسر اقعد بس وأنا هفهمك
, جلس محمد فاكمل آسر قائلا: علي أسامه ابوه منافس لينا ومش أي منافس ٥ نقطةمنافس القتل عنده الوسيله الأولي للنجاح
, محمد:طب ودا ايه علاقته بمازن
, آسر:استنا بس وانا هفهمك ٦ نقطةعلي دا بقا ابنه وهو الي عايز الورق بتاع التركيبه اللي مازن كأن المفروض يجيبوا للبيه
, محمد:اه انا كدا فهمت ٤ نقطةبس ليه مازن يعمل كدا ؟!
, تذكر آسر كلام رنا حول حب مازن لملك ظل صامت ويتردد في عقله جمله واحده فقط
, <<بيحب ملك وعايز يتجوزها>> ظلت تتكرر
, ومحمد ينظر له في صمت لم يرد علي سؤاله حتي الآن فظن أنه لا يعرف قال محمد: مالك يا آسر
, آسر:انا همشي بس أهم حاجه لازم تعملها بعد ما أنا أسافر تمشيها وتعرفها أننا عرفنا أنها رد سجون
, محمد:كمان ٤ نقطةطب متمشيها انت
, آسر:لا انا عايزها توصلهم إني سافرت خلاص
, خرج من غرفة محمد وظلت تلك الجمله تتكرر في ذهنه دلف غرفته وهو يضرب رأسه بكلتا يديه ولاكنها مزالت تتكرر في ذهنه فدلف للمرحاض ووضع رأسه أسفل المياه البارد عله يريحه .
, في منزل مازن سمع صوت هاتفه نظر به وجده علي فرد علي قائلا:الو يا علي
, علي:أنت فين
, مازن:في البيت لسه صاحي من شويه ٥ نقطةفي حاجه ولا إيه
, علي:ايوا ريهام ملقتش حاجه إمبارح ومعرفتش تفتح الخزنه
, مازن:جربت كل الأرقام الي اديتهالها
, علي:أكيد يعني جربتهم
, مازن:طب انا هاجيلك حالاً
, علي:لا خليك أنا مش فاضي
, أغلق الهاتف لأنه أدرك أنه لا يريد أن يشعر بفشله كأن هو الآخر يسيطر عليه الغضب كأن يتمني أن ينجح مخططهم ليضرب آسر ضربه تقدي عليه منذ شعوره أن والده يفضل آسر عليه تحول ما في قلبه إلي كره وبغض لاسر
, ٦٣ نقطتان
, في نفس الوقت الذي استيقظ فيه اسر في غرفة مالك ومكه استيقظت مكه وفتحت عينيها ببطء نظرت في وجهه وظلت تتامله وهو نائم بجوارها لعبت في خصلات شعره فشعر بها وفتح عينه ببطء قائلا : صباح الخير يا حبيبتي
, ابتسمت مكه قائله:صباح النور
, اعتدل مالك لينام علي جانبه الأيسر ويضه رأسه علي يده التي يسندها علي الفراش قال:أنا هموت من الجوع و****
, مكه:وانا كمان أكيد ماما هتخلي سناء تجيب الأكل
, طرق الباب فقال مالك:هقوم أفتح يارب تكون هي
, فتح مالك ووجدها بالفعل هي وأمينه أخذ مالك الطعام منهم ورحلا دلف وهو يحمله قائلا:الأكل يا قلبي اي خدمه
, ضحكت مكه فقد قالها وهو يضعه علي الفراش قالت:ميرسي جدا٥ نقطةهنسافر أمته
, مالك:بكرا ان شاء **** ٤ نقطةهيبقي أحلا أسبوع في حياتي عشان إنتي جنبي
, ابتسمت في خجل فابتسم هو الآخر ثم بدأت تطعمه بيدها.
, انتهوا من تناول الغداء فصعدت ملك إلي غرفتها كانت تفكر فى حديثها مع والدتها بالأمس حول زواجها كانت تشعر حقاً بأنها ظلمته وظلمت نفسها حين اطالت فترة عقابه طيله هذه الفتره قالت محدثه نفسها وكأنها تخاطب شخص آخر :أنت شكلك زودتيها زي ما مريم بتقول والمفروض تسامحيه بقا ٥ نقطةلا يا ملك متضعفيش وخليكي قويه آسر عذبك وحول حلمك لكابوس كبير ٥ نقطةبس ايه أخرت العند يا ملك هتوصلي لايه ما آسر اعترف بغلطه وندم خلاص عايزه إيه تاني
, يوه إنا هفضل محيره نفسي كدا كتير مش هعرف أخد قرار ولا إيه وحصلت أكلم نفسي لا انا لو فضلت كدا كتير هتجنن
, نهضت سريعاً من علي الفراش وخرجت من الغرفه متوجهه لغرفة فاديه لتجلس معها
, ٣١ العلامة النجمية
, في تمام السادسه خرج بعدما أخبره الشاب أن مازن لم يخرج منذ ليلة أمس صعد سيارته غاضباً وتوجه للمنزل الذي سكن به مازن بعدما احضره له علي ظل يقود السياره وهو يفكر كيف سيواجه هذا الوغد ؟! وهل سيتحدث مع من الأساس ؟! وصل وتوقف بسيارته أمام منزل مازن نزل وصعد الدرج مسرعاً توقف أمام الشقه التي أخبره الشاب برقمها فطرق الباب فتح له مازن
, ظل واقف أمام وهو يبتسم قال:آسر٤ نقطةاتفضل نورتني
, ناوله آسر ضربه حطمت وجهه وجعلته يقع أرضا فدلف آسر وأغلق الباب
, قام مازن من علي الأرض وهو غاضب ولاكنه لم يفهم بعد لماذا ضربه آسر حين وقف أمسك آسر ياقه قميصه قائلا:بقا أنت يا حيوان تعمل كل دا ٥ نقطةعايز تاخد ملك مني مش هتعرف
, قال مازن بحده:اه يا آسر أنا هاخد منك كل حاجه
, ضربه في وجهه مره أخري فازال مازن يد آسر عنه وناوله ضربه في وجهه هو الأخر وأخذ سلاحه الذي كأن يوجد بجواره علي الطاوله وصوبه نحو آسر مهدد له ولاكن آسر سرعان ما إستطاع إيقاعه من يده بقدمه وامسكه بقوه بعدما ركل المسدس بقدمه ليبعده عن مازن ثم ضربه فوقع علي المنضده محطم لها وقف وهو يتألم ولاكنه أمسك شيء من حطامه _ قدم الطاوله _ وكأن سيضرب آسر علي رأسه ولاكنه سرعان ما صد ضربته بيده ولاكنها المته كثيراً حين اصتدمت بكف يده
, ضربه آسر عدت ضربات اوقعته أرضا فضربه بقدمه ولاكن في المره الثانيه أمسك مازن قدمه واقعه هو الآخر ولاكن سرعت آسر كانت أكثر منه فوقف قبله بدقائق قله وحين نهض مازن ضربه آسر بقدمه بقوه جعلته يرتطم بجزء حاد في الحيطه -حافة العمود- فوقع أرضا وبدأ الدم يسيل من رأسه بقوه علم آسر أنه مات فاسرع وفتح باب المنزل ونزل منه بسرعه وصعد سيارته متوجه للفيلا
, وصل للفيلا ونزل مسرعاً أخذ حقيبته وودع العائله ثم خرج من الفيلا ذاهب لمنزل رنا وبعدما وصل لبيتها ونزلت معه هي الاخري كانت الساعه تقترب من الثامنه فتوجهو للمطار




 
  • عجبني
التفاعلات: ☠️ B̷A̷D̷ M̷A̷N̷ ☠️
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
هذا رابط السابقة


 
سيتم الشروع في السلسلة الثالثة بعد دمج هذه السلسلة
 
تمت الأضافة
 
  • عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
  • أتفق
التفاعلات: BASM17 اسطورة القصص
تمت الأضافة
هذا رابط التالية


 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%