NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مشكلة هي المرأة عندنا ليها رأي في الحياة ولا... لاه؟

round trip to org

نسوانجى الاصلى
الكاتب المفضل
نسوانجي متفاعل
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
توجه جنسي
عدم الإفصاح
انا شايف هنا عند جماعة الشباب المتديثين... اللي على أمه واللي على اخته واللي على مراتو... وكل ده من غير ما ياخذ الديوث رأي النسوان دول، هي الستات عندنا بضاعة وبس؟ وكمان نبيع ونشتري ونبدل فيهم من غير ما نعرف ايه رايهم؟ مش التفكير ده خير دليل على تخلف الشباب دول؟

• عجبني
  • أتفق
  • حبيته
التفاعلات: متحرش تويتر, Teka44, TheBlackCat و 6 آخرين
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
اغلب الستات لازم تاخد راى اجوزها فى لبس الخروج
تيجى انت تقولى مش عارف ايه
ياعم كبر مخك

• عجبني
  • بيضحكني
  • أتفق
التفاعلات: S A R A H, siwa, الصقر_الجارح و 2 آخرين
يا عم انت، أنا بتكلم عن جماعة الشباب اللي يديثو على نسوانهم ومحارمهم، و عاوزين يبدلوا مع الناس لحمهم. أما عن لبس الست قبل الخروج فده بردو واجب عليها احترام رأي الزوج، تخرج او متخرجش، تلبس ازاي،تروح فين وتكلم مين. الخ. لكن المشكل مع ناس معينة، تحب تتبادل المحارم من غير ما تاخذ رأيها. كان المحارم سيارة أو حاجة ملهاش روح ولا حقوق، وكان الراجل من حقو يتاجر بيها

يا عم انت، أنا بتكلم عن جماعة الشباب اللي يديثو على نسوانهم ومحارمهم، و عاوزين يبدلوا مع الناس لحمهم. أما عن لبس الست قبل الخروج فده بردو واجب عليها احترام رأي الزوج، تخرج او متخرجش، تلبس ازاي،تروح فين وتكلم مين. الخ. لكن المشكل مع ناس معينة، تحب تتبادل المحارم من غير ما تاخذ رأيها. كان المحارم سيارة أو حاجة ملهاش روح ولا حقوق، وكان الراجل من حقو يتاجر بيها
حضرتك الراجل دلوقتي بيلبس مراته او بنته حسب هو عاوز يشوف ايه في الشارع ولو فرضا هو إعترض تلاقي مراته قلباها نكد وتقوله بص شوف الناس بتلبس ايه واللبس كدا حلو
دا على فرض إن فيه اصلا راجل بيشوف لبس مراته او بناته دلوقتي بعد المفرمه اللي حاصله في الاسعار دي
اساسا لو عرف يكفي البيت اكل وشرب ومواصلات ومدارس يبقى كويس

اي ست هنا لما بتتجوز بتبقا مع جوزها ف اغلب القرارات

اغلب الستات لازم تاخد راى اجوزها فى لبس الخروج
تيجى انت تقولى مش عارف ايه
ياعم كبر مخك

هي بتاخد رأي بس مش بتعمل بيه غالبا إلا لو قلت ليها متخنك​

• بيضحكني
التفاعلات: S A R A H
حضرتك الراجل دلوقتي بيلبس مراته او بنته حسب هو عاوز يشوف ايه في الشارع ولو فرضا هو إعترض تلاقي مراته قلباها نكد وتقوله بص شوف الناس بتلبس ايه واللبس كدا حلو
دا على فرض إن فيه اصلا راجل بيشوف لبس مراته او بناته دلوقتي بعد المفرمه اللي حاصله في الاسعار دي
اساسا لو عرف يكفي البيت اكل وشرب ومواصلات ومدارس يبقى كويس
مع الزمن والتطور، مسؤوليات البيت أصبحت شتركة، والست لو بتشتغل بتكتسب قيمة ويكون عندها حقوق، والراجل معدش قادر يتحكم بالبيت وتربية الاولاد، وطريقة لبسهم ونوع اصحابهم. وده حاجات مفروضة وتطلب تفاهم واتفاق مع الست بالهداوة والعقل ومصلحة الاسرة

• أتفق
التفاعلات: The Sub
اي ست هنا لما بتتجوز بتبقا مع جوزها ف اغلب القرارات
مش صحيح ديما. دي على حسب تربيتها و مستواها الثقافي وخبرتها في الحياه

• أتفق
انا شايف هنا عند جماعة الشباب المتديثين... اللي على أمه واللي على اخته واللي على مراتو... وكل ده من غير ما ياخذ الديوث رأي النسوان دول، هي الستات عندنا بضاعة وبس؟ وكمان نبيع ونشتري ونبدل فيهم من غير ما نعرف ايه رايهم؟ مش التفكير ده خير دليل على تخلف الشباب دول؟
مفعل سوق عكاظ في البيت 😂

مع الزمن والتطور، مسؤوليات البيت أصبحت شتركة، والست لو بتشتغل بتكتسب قيمة ويكون عندها حقوق، والراجل معدش قادر يتحكم بالبيت وتربية الاولاد، وطريقة لبسهم ونوع اصحابهم. وده حاجات مفروضة وتطلب تفاهم واتفاق مع الست بالهداوة والعقل ومصلحة الاسرة
و**** يا غالي دي عايزه واحد راجل يتبع دينه صح مش اكتر

مش صحيح ديما. دي على حسب تربيتها و مستواها الثقافي وخبرتها في الحياه
اكيد لكن المستوي الشعبي او الفئة المتوسطة م الناس دا حكمهم

اكيد لكن المستوي الشعبي او الفئة المتوسطة م الناس دا حكمهم
للأسف هذه هي الحقيقة، والواقع اللي مخلينا ديما ورا... ومنتقدمش

ايوة طبعا تخلف و استغلال و يقولك تحرر
فضلا عن ان الفعل نفسه قبيح و رخيص ان حد يفضح عرضه او حتى اعراض الناس

ايوة طبعا تخلف و استغلال و يقولك تحرر
فضلا عن ان الفعل نفسه قبيح و رخيص ان حد يفضح عرضه او حتى اعراض الناس
صحيح كلامك، لكن كمان حتى لو الفعل قبيح ورخيص، فعلى الأقل يلزم شوية احترام للست، من حقها تقبل أو ترفض،، يعني رايحة لعمل قبيح براحتها واختيار منها مش مدفوعة ومضغوط عليها.. الفعل ده مسؤولية والقانون حيحاسب اللي يعملوه رجال وستات.. فيبقى لازم تكون عندها رأي وتتحمل فيه المسؤولية، مش يتاجر الرجل بلحمها وهي متعرفش... أما الفعل بحد ذاتو فهو قبيح ويعتبر جريمة

• عجبني
التفاعلات: ابو اسكندر السندباد
صحيح كلامك، لكن كمان حتى لو الفعل قبيح ورخيص، فعلى الأقل يلزم شوية احترام للست، من حقها تقبل أو ترفض،، يعني رايحة لعمل قبيح براحتها واختيار منها مش مدفوعة ومضغوط عليها.. الفعل ده مسؤولية والقانون حيحاسب اللي يعملوه رجال وستات.. فيبقى لازم تكون عندها رأي وتتحمل فيه المسؤولية، مش يتاجر الرجل بلحمها وهي متعرفش... أما الفعل بحد ذاتو فهو قبيح ويعتبر جريمة
منتظر ايه من حد معدوم النخوة تفتكر يهمه رأى الست فى موضوع زى ده

ده غير انه اكيد جبان و عارف انه لو طلب كدة ممكن ياخد بال.... انت عارف بقى

• بيضحكني
منتظر ايه من حد معدوم النخوة تفتكر يهمه رأى الست فى موضوع زى ده

ده غير انه اكيد جبان و عارف انه لو طلب كدة ممكن ياخد بال.... انت عارف بقى
كده، احنا رايحين فين يا عالم؟ بناس من الصنف ده مش تروح فلسطين بس، بكرة نضيع مكة وكل اللي ورثناه من الأجداد الشرفاء

• أتفق
التفاعلات: ابو اسكندر السندباد
حقوق المرأه بس جت في المكان الغلط

حبيبي كلهم بيتخيلوا مش اكتر

كلامك صح.. بس اعتقد في الغالب الديوث بيبقي نتيجة لحاجة بتحصل من ستات بيته. حتي لما بيتجوز اكيد بيختار اللي يحب يديث عليها و ده أكيد مش من فراغ.
و ده طبعا الغالبية منهم

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%