NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

دكتور نسوانجي

مدير
طاقم الإدارة
مدير
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
نسوانجي قديم
حاصل علي أكثر من 100000 نقطة
ناشر مجلة
إنضم
8 سبتمبر 2021
المشاركات
45,844
مستوى التفاعل
11,836
نقاط
18,808
لاحظت إن في ناس هنا كتير بيستخدموا مصطلح "شيميل" في كلامهم عن الستات الترانس، وهنا هنقول إيه المصطلح اللي صح يتقال وليه، أولاً، يعني ايه شيميل؟ شيميل أو بالإنجليزية Shemale مكون من جزئين، الجزء الأول هو She ومعناها "هي" والجزء التاني Male ومعناها ذكر، فمعنى الجزئين على بعض "هي ذكر" وده مصطلح كان بيستخدم زمان في الإشارة للستات الترانس اللي اتولدوا في جسم ذكر وبعد كده مع العلاج الهرموني والعمليات الجراحية بيكونوا في الجسم اللي بيعبر عنهم، في ناس ترانس بيكونوا مرتاحين مع إنهم يكونوا في جسم امرأة مع أعضاء جنسية أنثوية والعكس بالنسبة للرجالة الترانس، وفي ناس ترانس بيرتاحوا مع إنهم يتموا جزء معين من العملية، كل واحد وراحته النفسية والجسدية، طب وإيه معنى متحولين؟ متحولين جنسيا الناس كانوا بيستخدموا المصطلح ده في الإعلام والأبحاث وغيره وبقى في ناس بتستخدمه في حياتها اليومية وده معناه تغير أو انتقل أو انقلب وده مش دقيق في وصف الناس الترانس لإن الأشخاص الترانس بيكونوا جينيًا وجسديًا في الأصل ترانس، يعني بيتولدوا كده، وكمان في ناس بقوا بيستخدموا المصطلح ده لإهانة الناس الترانس وتحقيرهم، طب وإيه معني ترانس؟ ترانس أو Trans بالحروف الإنجليزية، في الأساس كلمة لاتينية معناها (عبر، ما وراء، على الجانب الآخر من)، وده المصطلح المستخدم دلوقتي في الأوساط الإعلامية والبحثية الحديثة، وكمان بقى مستخدم في كل المواقع والمنتديات الجنسية في كل مكان في العالم، والناس الترانس بقوا بيطالبوا كل الناس وكل القائمين على المواقع والمنتديات وتحديدًا المنتديات الجنسية لإنها آخر مكان كان بيستخدم مصطلح "شيميل" إنهم يستخدموا مصطلح ترانس، لإن مفيهوش أي إهانة للناس الترانس وبيعبر عنهم بشكل كويس.

المختصر: احنا هنقول شيميل ولا متحولين ولا ترانس؟ هنقول ترانس، لإن ترانس هو المصطلح العلمي والطبي اللي بيعبر بشكل صح عن الناس اللي اتولدوا في جسم غير الجسم اللي بينتموا له، ولازم نبطل نقول شيميل ونقول ترانس، ولو لقينا حد بيقول شيميل، نقوله قول ترانس.

وأتمنى من إدراة المنتدى إنهم يعدلوا أسماء المواضيع اللي فيها كلمة "شيميل" لكلمة "ترانس"، هتكون بادرة جميلة ومحترمة منهم للتشجيع على استخدام المصطلح ده.
 
  • عجبني
التفاعلات: Soli6969
كلامك جميل ومفيد
 
متحول هو تعريب لكلمة ترانس
العبارة الاصح المستعملة هي عابر او عابرة جنسيا.
بالنسبة للشيمايل يتسعمل هذا المصطلح عموما على الذكر المبنت الذي تعتقده انثى (لكن دون اي عمليات) يعني لازال ذكرا لكنه يبدو انثى
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%