NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

حضرتك شو عم تحكي !
شرحك عن الام والأخوة للحظات حسيتا بتمثل واقع البنت اللي راحت ب رجليها للغلط واجت حامل كمان 🤷🏻‍♀️
هون في جريمة اغتصاب
واكتر شي صح بهالحالة هوة التبيلغ حتى لو الناس بدها تحكي "ولو انه عم تبالغو شوي ب نظرة الناس للضحية وكانها هية المغتصب"

وجع الاهل والبنت أمر مفروغ منه لكن كتمان الموضوع هوة جريمة متله متل الاغتصاب لانك بهالحالة عم تعطي سند براءة واطلاق ايد الرجل ليكرر عملته 🤷🏻‍♀️
لما الأدوار تتبدل هتعملي نفس اللي بقوله .. مااظنش بلدكم مختلفه كتير ف الفكر عن بلدي ف مسائل الشرف و خلافه ..
وانا هنا لا بررت للمغتصب ولا لغيره
انا بس حللت الصوره كامله من وجهه نظر باقي الأطراف و عشان كده جرايم كتير بتحصل ومحدش بيبلغ ..

• عجبني
التفاعلات: محب الغمـوض و ناقد بناء
لما الأدوار تتبدل هتعملي نفس اللي بقوله .. مااظنش بلدكم مختلفه كتير ف الفكر عن بلدي ف مسائل الشرف و خلافه ..
وانا هنا لا بررت للمغتصب ولا لغيره
انا بس حللت الصوره كامله من وجهه نظر باقي الأطراف و عشان كده جرايم كتير بتحصل ومحدش بيبلغ ..
لا تعمم ردة الفعل ع كل الناس لانه التعميم عمى
اللي عم تحاول تشرحه كارثة اذا كان مزبوط 🤷🏻‍♀️. بكل الاحوال البنت رح تنفضح اول ع آخر اذا الاهل سكتو وما بلغو لانه وقت بدها تتزوج رح يظهر كل شي حتى لو اتصلح الموضوع الجسدي البنت لحالها رح تعترف بعد الزواج اذا ما قدرت تتخطى انها بلا ضمير وخدعت اللي ارتبطت فيه

ف ايهما افضل برايك يتبلغ وينعرف الموضوع على انه البنت كانت ضحية ولا تكون هية شريكة بالجريمة؟

• عجبني
  • عجبني
لا تعمم ردة الفعل ع كل الناس لانه التعميم عمى
اللي عم تحاول تشرحه كارثة اذا كان مزبوط 🤷🏻‍♀️. بكل الاحوال البنت رح تنفضح اول ع آخر اذا الاهل سكتو وما بلغو لانه وقت بدها تتزوج رح يظهر كل شي حتى لو اتصلح الموضوع الجسدي البنت لحالها رح تعترف بعد الزواج اذا ما قدرت تتخطى انها بلا ضمير وخدعت اللي ارتبطت فيه

ف ايهما افضل برايك يتبلغ وينعرف الموضوع على انه البنت كانت ضحية ولا تكون هية شريكة بالجريمة؟
زي ما قولتلك انا حللت الصوره مش اكتر و ردة الفعل مش عامه لكن هي ردة فعل السواد الأعظم من الناس .. ومش تبرير للجاني لكن في مشاعر مختطله لكل واحد ف قلب الموضوع
و باي حال
الايام علمتني ان الحياه قادره جداااا أنها تبهرك من رده فعلك لما تتحط ف نفس الموقف اللي ما كنت على الجانب الآخر من الشاطئ قولت انك قادر تعمل كذا وكذا وكذا وانك لو مكان فلان هتتصرف بكذا وكذا وكذا انك تتصرف اسوء من ما تصرف غيرك.
ف موقف متمنهوش لالد اعدائي الحقيقه لكن زي ما قولت كل اللي على الشط بحار

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
زي ما قولتلك انا حللت الصوره مش اكتر و ردة الفعل مش عامه لكن هي ردة فعل السواد الأعظم من الناس .. ومش تبرير للجاني لكن في مشاعر مختطله لكل واحد ف قلب الموضوع
و باي حال
الايام علمتني ان الحياه قادره جداااا أنها تبهرك من رده فعلك لما تتحط ف نفس الموقف اللي ما كنت على الجانب الآخر من الشاطئ قولت انك قادر تعمل كذا وكذا وكذا وانك لو مكان فلان هتتصرف بكذا وكذا وكذا انك تتصرف اسوء من ما تصرف غيرك.
ف موقف متمنهوش لالد اعدائي الحقيقه لكن زي ما قولت كل اللي على الشط بحار
في بديهيات بالتصرف وردة الفعل ما بتقبل الها خيار او بديل تاني
انت موجودة بحالة مو مسموح أصلاً تاخد قرار غير التبيلغ عن الموضوع

لانه الأمر ما بيتعلق فيك بس
الموضوع رح يمتد ليوصل ل بنات تانية ووقتا انت رح تكون مشارك بالقصة لانك سكتت "خوف من المحتمع"

• عجبني
في بديهيات بالتصرف وردة الفعل ما بتقبل الها خيار او بديل تاني
انت موجودة بحالة مو مسموح أصلاً تاخد قرار غير التبيلغ عن الموضوع

لانه الأمر ما بيتعلق فيك بس
الموضوع رح يمتد ليوصل ل بنات تانية ووقتا انت رح تكون مشارك بالقصة لانك سكتت "خوف من المحتمع"
بصي مهما انا حاولت اقنعك أن دي مش وجهه نظري انما هي تحليل للواقع ف مش هتقتنعي لانك فاهمه من كلامي أنه تبرير للجاني بس مش ده اللي قصدته .. بس هقولك شئ تاني المنطقي بالنسبالك مش منطقي لغيرك رغم أنه ممكن يكون نفس الفعل بس انتي تشوفيه حاجه و غيرك يشوفه حاجه تانيه ..
ناس ف منطقه شعبيه او على قد حالها أو ف ارياف أو حتى مشاهير و هيخافوا على سمعتهم او او هتعمل نفس اللي بقوله لك
و ممكن ناس تانيه ف منطقه شعبيه برضه أو على قد حالها برضه أو مشاهير أو ارياف و تبلغ وتاخد الإجراء القانوني وووو.. لكن بنسبه كبيره الناس ف بلدنا بتخاف

• عجبني
وارد جدا ان يحصل حالات اغتصااب سواء ستات او بنات ( طبعا اللى بيعمل كده عاوز اعدام عشان محدش يفهم غلط ) وفى حالات زى كده ناس بتبلغ عشان تاخد حقها وناس بتخاف وتقول فضيحه وخلافه
اية وجهة نظركم هل اللى يحصل معاها كده تبلغ ولا لا
النقطه التانية هل لو قدامك عروسة وحصلها حالة زى كده والبنت فعلا كويسه وقاومت هتوافق تتجوزها ولا هتقول لا اخد واحده غيرها احسن
اكيد تبلغ ديه جريمه و مش اي جريمه ديه حاجه بشعه بكل المقاييس
بجد ليه حاجه زي كده تكون لسه عليها خلاف

• عجبني
بصي مهما انا حاولت اقنعك أن دي مش وجهه نظري انما هي تحليل للواقع ف مش هتقتنعي لانك فاهمه من كلامي أنه تبرير للجاني بس مش ده اللي قصدته .. بس هقولك شئ تاني المنطقي بالنسبالك مش منطقي لغيرك رغم أنه ممكن يكون نفس الفعل بس انتي تشوفيه حاجه و غيرك يشوفه حاجه تانيه ..
ناس ف منطقه شعبيه او على قد حالها أو ف ارياف أو حتى مشاهير و هيخافوا على سمعتهم او او هتعمل نفس اللي بقوله لك
و ممكن ناس تانيه ف منطقه شعبيه برضه أو على قد حالها برضه أو مشاهير أو ارياف و تبلغ وتاخد الإجراء القانوني وووو.. لكن بنسبه كبيره الناس ف بلدنا بتخاف
انا ما عم قول انه هي وجهة نظرك
انا مستغربة انكن عم تسوقو للموضوع على انه في خيارات كتير ممكن الواحد يختار منها وهالشي ابدا مو صحيح

بهاد الموضوع بالذات المنطق واحد وما بيتجزأ شو ما كانت ظروف الشخص وشو ما كانت خلفيته الاجتماعية لازم يبلغ

ليش الناس ببعض المناطق بيقتلو البنت ازا غلطت وبيقتلو الشب كمان ! بس لما ينغلط فيها او تتعرض للاغتصاب بيحمو المجرم خوفاً من الفضيحة ! ازدواجية معايير فاضحة

• عجبني
التفاعلات: محب الغمـوض، ناقد بناء و LEGEND KYSER
وارد جدا ان يحصل حالات اغتصااب سواء ستات او بنات ( طبعا اللى بيعمل كده عاوز اعدام عشان محدش يفهم غلط ) وفى حالات زى كده ناس بتبلغ عشان تاخد حقها وناس بتخاف وتقول فضيحه وخلافه
النقطه التانية هل لو قدامك عروسة وحصلها حالة زى كده والبنت فعلا كويسه وقاومت هتوافق تتجوزها ولا هتقول لا اخد واحده غيرها احسن
طبعا هتجوزها ستر ليها و اقدر اعوضها عن اللي حصل من تاثير نفسي و جسماني

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء و محب الغمـوض
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
انا ما عم قول انه هي وجهة نظرك
انا مستغربة انكن عم تسوقو للموضوع على انه في خيارات كتير ممكن الواحد يختار منها وهالشي ابدا مو صحيح

بهاد الموضوع بالذات المنطق واحد وما بيتجزأ شو ما كانت ظروف الشخص وشو ما كانت خلفيته الاجتماعية لازم يبلغ

ليش الناس ببعض المناطق بيقتلو البنت ازا غلطت وبيقتلو الشب كمان ! بس لما ينغلط فيها او تتعرض للاغتصاب بيحمو المجرم خوفاً من الفضيحة ! ازدواجية معايير فاضحة
الموضوع مشابه لحاجات كتيره بيتم فيها التناقض و ازوادجيه المعايير ( شبه الموضوع اللي نزلته) عن التناقض
وانا مش بسوق للموضوع ولا غيري اللي اتكلم عن نفس النقطة بيسوق للموضوع.. هما بس بيشرحوا ثقافه شعب ..
الفعل نفسه خاطئ و كلنا عارفين ده بس هو من امتى كانت الناس منطقيه ف التعامل مع الخطأ ؟
و المخطئ يستحق الإعدام في ميدان عام .. بس ازاي هتغير نظره الناس للبنت و اهلها بعد ما الموضوع ينفضح ؟
هو ده اللي بيخلي الناس تتردد و تكتم الموضوع جواها

• عجبني
طبعا هتجوزها ستر ليها و اقدر اعوضها عن اللي حصل من تاثير نفسي و جسماني
وانت بتهبد ياسطا
انت لو عرفت انها كانت مخطوبه قبلك أو مرتبطه بتبقى شاكك فيها و اهلك بيزنوا على ودانك لحد ما يخربوا عليك حياتك و يخلوك تسيبها ..
لو مطلقه او ارمله .. امك و اختك اللي هما ستات زيها مش هيرحموها ما بالك وهي مغتصبه .. بلاش مثاليه مبتعملوش بيها يا جدعان **** يستركم

• عجبني
الموضوع مشابه لحاجات كتيره بيتم فيها التناقض و ازوادجيه المعايير ( شبه الموضوع اللي نزلته) عن التناقض
وانا مش بسوق للموضوع ولا غيري اللي اتكلم عن نفس النقطة بيسوق للموضوع.. هما بس بيشرحوا ثقافه شعب ..
الفعل نفسه خاطئ و كلنا عارفين ده بس هو من امتى كانت الناس منطقيه ف التعامل مع الخطأ ؟
و المخطئ يستحق الإعدام في ميدان عام .. بس ازاي هتغير نظره الناس للبنت و اهلها بعد ما الموضوع ينفضح ؟
هو ده اللي بيخلي الناس تتردد و تكتم الموضوع جواها
تغير نظرة الناس لشو🤷🏻‍♀️

انه في حدا اتطاول على بنتن واغتصبها وهن فضحوه ورجعو حق بنتن بالقانون؟ انه البنت ضحية والرب لحاله بيعرف وجعا؟
انن اشتكو مشان يحمو بنات الناس التانيين من هالمجرم؟🤷🏻‍♀️

مين رب هالناس اللي بدا تنظر نظرة سيئة لوحدة رجعت حقها

مجتمعنا بده نيزك يحرقو حرق واول اللي لازم ينحرقو هن الاهل اللي سكتو والبنت اللي طاوعت اهلها بهيك قضايا

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء، محب الغمـوض و LEGEND KYSER
تغير نظرة الناس لشو🤷🏻‍♀️

انه في حدا اتطاول على بنتن واغتصبها وهن فضحوه ورجعو حق بنتن بالقانون؟ انه البنت ضحية والرب لحاله بيعرف وجعا؟
انن اشتكو مشان يحمو بنات الناس التانيين من هالمجرم؟🤷🏻‍♀️

مين رب هالناس اللي بدا تنظر نظرة سيئة لوحدة رجعت حقها

مجتمعنا بده نيزك يحرقو حرق واول اللي لازم ينحرقو هن الاهل اللي سكتو والبنت اللي طاوعت اهلها بهيك قضايا
يا مسهل الحال يارب .. ادعيلنا يوصل بدري عشان نخلص بسرعه

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء و Black Rose
ترجع لعقليه كل واحد وقدرته علي انو يحافظ ويصون ويستر لسانه قبلها لان الكلمه بتقتل
في ناس تجملت مع انهم ممكن ف اول خناق يقولها انا واخدك علي عيبك !! وانتي كان فيكي وفيكي
بالنسبه للبنت تعمل ايه
اولا لازم تاخد حقها عشان للاسف احنا عايشين ف مجتمع اسهل مفيه القيل والقال لازم تثبت حقها قدام الناس قبل نفسها عشان تعيش راسها مرفوعه متحسش بالانكسار حتي لو محدش قربلها بس يكفي ظهور حقها
كلامك صحيح واتفق معاك فى النقطتين

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء و متحرش تويتر
  • عجبني
  • بيضحكني
طبعًا اوافق ، اللي راح راح طالما هي إنسانة محترمة حالياً ميهمنيش ماضيها

• عجبني
موش تبرير له لكن بلاش ناخد الموضوع من زاوية واحده الجريمة لا تعفى من اى عقاب
مهو النقاش عشان نوضح أخطاء الناس فى التعامل فى الحالات دى

• عجبني
  • أتفق
التفاعلات: مزاجنجى كييف و ناقد بناء
حضرتك شو عم تحكي !
شرحك عن الام والأخوة للحظات حسيتا بتمثل واقع البنت اللي راحت ب رجليها للغلط واجت حامل كمان 🤷🏻‍♀️
هون في جريمة اغتصاب
واكتر شي صح بهالحالة هوة التبيلغ حتى لو الناس بدها تحكي "ولو انه عم تبالغو شوي ب نظرة الناس للضحية وكانها هية المغتصب"

وجع الاهل والبنت أمر مفروغ منه لكن كتمان الموضوع هوة جريمة متله متل الاغتصاب لانك بهالحالة عم تعطي سند براءة واطلاق ايد الرجل ليكرر عملته 🤷🏻‍♀️
كلامك ده هو الصح واللى المفروض يتعمل لان فعلا البنت ضحيه
لكن فى ناس للأسف بتظلم البنت وتهدر حقها

• عجبني
طيب اعملي ربيلاي ياعم بدل ما انا ادور هو يقصدني انا ولا يقصد مين 😂😂
حقك عليا انا فعلا بعمل رد على كل تعليق

• عجبني

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%