NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مشكله اجتماعييه نصيحة نصيحة للمستقبل من واقع مرير....💔

mondy_2

نسوانجى خبرة
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
نسوانجي قديم
توجه جنسي
أنجذب للإناث
مساء الخير او صباح الخير علي حسب التوقيت

هتكلم عن موضوع يستدعي اني انا وحضراتكم نتكلم فيه الا وهو موضوع (عقـوق الآباء للأبناء):

اكيد طبعا موجود هنا في المنتدي آباء وناس معاها ***** او حتي ناس مقبلة علي الزواج
لازم تكون سوي نفسيا عشان تقدر انك تربي *** سوي علي المستوي النفسي وبالتالي هيكون رجل مستقيم او ست مستقيمه
التربية بتفرق جدا واللي يفرق اكتر واكتر اسلوب التربية ودا صلب الموضوع وهنا تكمن الخطورة وهنا بيتحدد ان الطفل دا هيبقي كويس بعد كدا علي المستوي النفسي اوي ولا لا.

اسلوب التربية (هااااام):

انا من وجهة نظري ان الطفل بيتم تاسيسه ليصبح رجل او امرأة قادر علي العيش في كل الظروف والتواصل مع المجتمع المحيط بيه لما يكبر ودي سنة
الحياة اكيد
فيه ناس طبعا اللي هي الاجيال الكبيرة في السن بتتعامل مع موضوع التربية باستهتار كبير وواخدين الموضوع بعنف كبير جدا
مثال: *** صغير غلط غلطة بسيطة يقوم الاب قاتله ضرب وكانه بيضرب راجل كبير علي غلطه متستدعيش كل دا فيه *** بيستجيب لموضوع الضرب وفيه نوع خطير جدا اللي هو الطفل ذو الشخصية الحساسة
الطفل دا الضرب بيجيب معاه نتيجة عكسية تمام ممكن اثارها تظهر او محدش يحس بيها غير لما الطفل يكبر لانه بكل اسف نقدر نقول ان الطفل دا كبر بمشاكل نفسيه لان تعرض للضرب من صغره مع ان نوايا الابآء ممكن تكون انها طيبة وعاوز يقوم الطفل علي السلوك الصحيح فبيضطر الطفل دا انه يبعد عن اللي بيأذيه اللي هو الاب والام حقيقي بيتقتل عنده الشعور وبيتأذي نفسيا اكتر واكتر لما يشوف حد بيعامل ابنه كويس وهو في اشد الحاجه للمعامله دي

اووعوا تضربوهم لاجل التربية
خليك صديق لاطفالك حببهم فيك وقرب منهم مهما كنت او كنتي بعيد
اسمعوهم وحسسوهم انهم حاجه كبيرة جدا في حياتهم حتي لو مش بطريقة مباشرة
اوعوا تفضلو اخ علي الاخ عشان ميولدش كره بين الاخوات
دا كلام نابع من كل قلبي وعمري ماكنت بالجديه دي في اني انصح حد قد دلوقت
اسف علي الاطاله وعدم ترتيبي للأفكار

شكراً لمروركم الكريم 🌹

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
كلام جميل

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل