NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

افشل حاجه صعب تلاقى ناس محترمه

مين إلي اقلية معلش؟
خلي بالك من حاجة مهمة
مجتمعنا مش ضد أي حاجة
مجتمعنا ضد إنك تتقفش وإنت بتعمل الحاجة
وده مش في السكس والميول الجنسية بس
دي ثقافة عامة
أعملي أي بلوة بس في الدرا

انما لو اتمسكتي لازم بتطبق عليكي نوع من الردع المجتمعي عشان المجتمع كمجتمع ما ينفلتش
كلامك صحيح

مش شرط التحرر طبقي لانه لأحظت القري متحرره اكتر من المدينه
الموضوع مش كده
الموضوع ان القيم والمباديء بتكون في اعلي نسبها في الطبقة المتوسطه ولما بنطلع في الطبقات العليا او الدنيا من المجتمع بتظهر الدياثه وبيكون اسمها في الطبقات المرتفعة تحرر وفي الطبقات المعدمه شرمطه

• بيضحكني
التفاعلات: غرورك أنا
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
الموضوع مش كده
الموضوع ان القيم والمباديء بتكون في اعلي نسبها في الطبقة المتوسطه ولما بنطلع في الطبقات العليا او الدنيا من المجتمع بتظهر الدياثه وبيكون اسمها في الطبقات المرتفعة تحرر وفي الطبقات المعدمه شرمطه
احلي شرح 😂

لان المال جزء من السلطة
بص كده علي لايفات التيكتوك

• حبيته
التفاعلات: اريد الزواج من متحررة
الموضوع مش كده
وبتختلف كمان علي حسب المكان والزمان ، مفيش حاجه مطلقه

• عجبني
التفاعلات: الصقر_الجارح
  • عجبني
مين إلي اقلية معلش؟
خلي بالك من حاجة مهمة
مجتمعنا مش ضد أي حاجة
مجتمعنا ضد إنك تتقفش وإنت بتعمل الحاجة
وده مش في السكس والميول الجنسية بس
دي ثقافة عامة
أعملي أي بلوة بس في الدرا

انما لو اتمسكتي لازم بتطبق عليكي نوع من الردع المجتمعي عشان المجتمع كمجتمع ما ينفلتش
مهو مدام بتعمل في الدرا متبقاش حر بسبب اراء الاغلبية
واه المتحررين اقلية واصحاب الميول الجنسية المغايرة اقلية احنا مش هنزوق الصورة

الغرب نفسه كان في يوم من الايام بيعتبر الشرق اكثر تحررا منهم وكان فيه عادات غريبه في العصور الوسطي زي حزام العفه للنساء وقت الحرب وكان عندهم ثقافة العذرية منتشره لحد الحرب العالمية الثانية تقريباً ، وكل ده اتغير عادي ، فعلا العادات والتقاليد والثقافه بتتغير وحتي الصح والغلط نسبي ، احييكي علي تفكيرك 👏
صح كمان في الريف الاوروبي اباشر لسه بتحافظ على عذرية البنات والتحرر الجنسي في المدن بس

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: اريد الزواج من متحررة و gasser selim
  • محزن
ايوه متستغربش من العنوان ، حقيقي التحرر في مصر طبقي وخطاب العادات والتقاليد موجهة في المقام الاول للشعب وللمناطق الشعبيه ، انما مثلا طبقة الساحل والجونه عايشين حياتهم بشكل اكثر تحررا ، عرفتوا ليه انا ناقم علي المجتمع؟ ، اهو ده احد الأسباب ، لأن في مصر اللي عايشين هما الطبقة اللي فوق ، اللي يقدروا يروحوا الساحل الشرير ويروحوا يصيفوا في شواطئ اوروبا ، انا طبعاً هنا مش بعمم ، لكن فعلا الناس دي بتتمتع بالخصوصية ومحدش يقدر يقرب منهم تحت اي ظرف ، انما لو واحده بس فكرت تخرج بشعرها في مناسبة بيتهموا كل اللي يقربلها بالدياثة ، انا بصراحه اتخنقت من المجتمع ده ومش قادر اتعايش معاه 💔
يزميلي الموضوع ملوش علاقه ب الخصوصيه و التحرر الموضوع هو الرجوله الي انت فرحان بيهم دول خرفان كلهم انما الي بتتريق عليهم دول رجاله بجد يخافوا ع لحمهم.

• عجبني
التفاعلات: نفرتيتي اللبوة
يزميلي الموضوع ملوش علاقه ب الخصوصيه و التحرر الموضوع هو الرجوله الي انت فرحان بيهم دول خرفان كلهم انما الي بتتريق عليهم دول رجاله بجد يخافوا ع لحمهم.
دي وجهة نظرك بس متحاولش تفرضها عليا لاني م مقتنع بيها ، انا حابب التحرر ومش بفؤض رأيي علي حد وكل واحد حر في وجهة نظرة

• عجبني
التفاعلات: نفرتيتي اللبوة
ايوه متستغربش من العنوان ، حقيقي التحرر في مصر طبقي وخطاب العادات والتقاليد موجهة في المقام الاول للشعب وللمناطق الشعبيه ، انما مثلا طبقة الساحل والجونه عايشين حياتهم بشكل اكثر تحررا ، عرفتوا ليه انا ناقم علي المجتمع؟ ، اهو ده احد الأسباب ، لأن في مصر اللي عايشين هما الطبقة اللي فوق ، اللي يقدروا يروحوا الساحل الشرير ويروحوا يصيفوا في شواطئ اوروبا ، انا طبعاً هنا مش بعمم ، لكن فعلا الناس دي بتتمتع بالخصوصية ومحدش يقدر يقرب منهم تحت اي ظرف ، انما لو واحده بس فكرت تخرج بشعرها في مناسبة بيتهموا كل اللي يقربلها بالدياثة ، انا بصراحه اتخنقت من المجتمع ده ومش قاد

ايوه متستغربش من العنوان ، حقيقي التحرر في مصر طبقي وخطاب العادات والتقاليد موجهة في المقام الاول للشعب وللمناطق الشعبيه ، انما مثلا طبقة الساحل والجونه عايشين حياتهم بشكل اكثر تحررا ، عرفتوا ليه انا ناقم علي المجتمع؟ ، اهو ده احد الأسباب ، لأن في مصر اللي عايشين هما الطبقة اللي فوق ، اللي يقدروا يروحوا الساحل الشرير ويروحوا يصيفوا في شواطئ اوروبا ، انا طبعاً هنا مش بعمم ، لكن فعلا الناس دي بتتمتع بالخصوصية ومحدش يقدر يقرب منهم تحت اي ظرف ، انما لو واحده بس فكرت تخرج بشعرها في مناسبة بيتهموا كل اللي يقربلها بالدياثة ، انا بصراحه اتخنقت من المجتمع ده ومش قادر اتعايش معاه 💔
@ana hoba

• عجبني
التفاعلات: ana hoba

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%