NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

طلب مشكلة مشكلة مع زوج محتاجة مساعدتكم

مش ناقص هم ايه
هم العيال مش عيالو يعني؟
و هم ايه! ما كلنا عايشين فالهم ياختي
اديك حتطرقعي و هو مش سائل
القفة ام ودنين
يشيلوها اتنين
انت كلميه انكم بعدتو و انك محتاجة تحسي بانك مراتو بعيد عن مسؤولياتكم
مش تشتكيلو… انما تفضفضيلو : ما تعمليش اي جنلة فيها : انت
ابتدي زي ما بقلك كده
حبيبي انا حاسة بكذا و كذا وبيتهياليًكذا و كذا … احساسك انت للعااقة ما تقوليش فيها عشان انت كدا و كدا..
و قللو انت حاسس بايه! ايه وايك نعمل خروجة كل اسبوع انش**** حديقة الحيوان… ودو العيال عند حد من الاهل! و مرة فالشهر روحو مكان اتفسحوا بحر… سينما
ما تعمليش بفكرة نصرف عشان الاكل و الشرب
احنا مش بهايم… و الترفيه ده من الاستسيات هو بردو!
الجواز مش مخدة و عيال
الجواز فيه الحلو بردو!!!!
شيليه مسؤوليات حبة حبة و اتساعدو
يا اختي هو بيقعد مدة في الشغل سفر ولما بيرجع انا يصعب عليا نفسي انكد علية بهات وخد والعيال والكلام دة اخري بعمل اكل وأشوف حقوقة وبحاول اتكلم معاة بس كل مرة بحس أنه مش مبسوط مش مهتم حتي الهزار مع العيال مش زي الاول خالص تقديري تقولي بقي جد اوي معنا أو لو المعني صح مطفي ودبلان

انا مقتنع تماما ان البدايات دايما حلوة
بداية اى حاجة قصة حب او صداقة او زمالة عمل او جواز او ممارسة جنس وبعد كده بيحصل فقدان للشغف والحنين واللهفة بسبب الروتين والملل وضغوط الحياة وغلاء الاسعار وبالتالى الاهتمام بيقل والسعى وراء توفير حياة كريمة فيها ادنى متطلبات المعيشة بيكون هو الشغل الشاغل لاى زوج فى الزمن ده وكمان بشوف ان قليل من الود والمحبة والاهتمام يكفى فى ظل الهموم اللى بيعيشها اى زوج حاليا بسبب الغلاء الفاحش اللى بيخليه يفكر كل يوم هيعيش ازاى والدلع والحنية والمودة للاسف بقت عايزة بال مرتاح ونفس صافية ودماغ رايقة وواضح ان الحاجات دى كلها مش متوفرة عند جوزك حاليا

انا بشوف ان الموضوع محتاج منك 3 حاجات

1- النقاش الزوجى يعنى لازم يكون فيه حالة حوار ومساحة للتفاهم بينك وبين جوزك بشكل يخليكى تعدى اى مشكلة بتقابلك لان حالة الصمت الزوجى اللى بيعيشها كتير من الازواج بتعمل كبت يولد الانفجار اللى هو كل يوم نصحى ناكل ونشرب والعيال تروح المدارس وكل طرف ماسك تليفونه وملوش علاقة بالتانى وينتهى اليوم على كده واليوم اللى بعده والاسبوع اللى وراه وشهر ورا سنة على نفس الحال علشان كده بنصحك تتكلمى مع جوزك بهدوء فى جلسة روقان وتسمعيه ويسمعك وتوصلى لحل معاه

2- انتى محتاجة تجديد فى حياتك انتى وجوزك بعيدا عن الروتين اليومى والحياة التقليدية يعنى خروجة فى مكان كل فترة اسبوعين او شهر حتى حسب الحالة المادية او فسحة فى مكان تانى غير اللى عايشين فيه لمدة اسبوع مثلا وليكن فى الصيف والموضوع ده محتاج ميزانية اتمنى انك تقدرى توفريها واعتبرى نفسك ساعتها فى شهر عسل جديد لمدة اسبوع ترجعى فيه علاقتك بجوزك تانى بشكل يسعدك ويسعده

3- اهتمامك بنفسك من ناحية اللبس والشياكة فى البيت لازم يزيد شوية حتى لو انتى مش مقصرة فى الموضوع ده كمان طريقتك اللطيفة ولسانك الحلو فى التعامل مع جوزك ضرورى بشكل يليق بيكى كانثى جواها مشاعر واحاسيس

اخيرا اتمنالك حياة زوجية سعيدة وان امورك الزوجية تستقر قريب جدا

مش في الرقص
انتي شفتي فلام العار
شفتي بوسي حولي تقليديه بس
لو قولتك انا ببقي في البيت احسن منها في المعاملة معاة كمان

بصي العصر إلى احنا فيه ده وتغلب المادة والمصاريف بيخلي اي حد ينسى نفسه بالإضافة انك بتقولي انه دايما برة البيت ده بيخليك لما يرجع بيفكر في الشغل والمشاكل دايما والمصاريف وكده فأنت طالما هو بعيد انتي قربي كلميه انت حتى في مشاكله هو وحاولي تخففي عنه واكيد ان شاء **** هيتغير معاكي ويرجع الاهتمام بينكم

• عجبني
التفاعلات: زهايمر
انا مقتنع تماما ان البدايات دايما حلوة
بداية اى حاجة قصة حب او صداقة او زمالة عمل او جواز او ممارسة جنس وبعد كده بيحصل فقدان للشغف والحنين واللهفة بسبب الروتين والملل وضغوط الحياة وغلاء الاسعار وبالتالى الاهتمام بيقل والسعى وراء توفير حياة كريمة فيها ادنى متطلبات المعيشة بيكون هو الشغل الشاغل لاى زوج فى الزمن ده وكمان بشوف ان قليل من الود والمحبة والاهتمام يكفى فى ظل الهموم اللى بيعيشها اى زوج حاليا بسبب الغلاء الفاحش اللى بيخليه يفكر كل يوم هيعيش ازاى والدلع والحنية والمودة للاسف بقت عايزة بال مرتاح ونفس صافية ودماغ رايقة وواضح ان الحاجات دى كلها مش متوفرة عند جوزك حاليا

انا بشوف ان الموضوع محتاج منك 3 حاجات

1- النقاش الزوجى يعنى لازم يكون فيه حالة حوار ومساحة للتفاهم بينك وبين جوزك بشكل يخليكى تعدى اى مشكلة بتقابلك لان حالة الصمت الزوجى اللى بيعيشها كتير من الازواج بتعمل كبت يولد الانفجار اللى هو كل يوم نصحى ناكل ونشرب والعيال تروح المدارس وكل طرف ماسك تليفونه وملوش علاقة بالتانى وينتهى اليوم على كده واليوم اللى بعده والاسبوع اللى وراه وشهر ورا سنة على نفس الحال علشان كده بنصحك تتكلمى مع جوزك بهدوء فى جلسة روقان وتسمعيه ويسمعك وتوصلى لحل معاه

2- انتى محتاجة تجديد فى حياتك انتى وجوزك بعيدا عن الروتين اليومى والحياة التقليدية يعنى خروجة فى مكان كل فترة اسبوعين او شهر حتى حسب الحالة المادية او فسحة فى مكان تانى غير اللى عايشين فيه لمدة اسبوع مثلا وليكن فى الصيف والموضوع ده محتاج ميزانية اتمنى انك تقدرى توفريها واعتبرى نفسك ساعتها فى شهر عسل جديد لمدة اسبوع ترجعى فيه علاقتك بجوزك تانى بشكل يسعدك ويسعده

3- اهتمامك بنفسك من ناحية اللبس والشياكة فى البيت لازم يزيد شوية حتى لو انتى مش مقصرة فى الموضوع ده كمان طريقتك اللطيفة ولسانك الحلو فى التعامل مع جوزك ضرورى بشكل يليق بيكى كانثى جواها مشاعر واحاسيس

اخيرا اتمنالك حياة زوجية سعيدة وان امورك الزوجية تستقر قريب جدا
كلامك كلة حكم يا اخ بس و**** بعمل بكل الكلام دة فعلا

بصي العصر إلى احنا فيه ده وتغلب المادة والمصاريف بيخلي اي حد ينسى نفسه بالإضافة انك بتقولي انه دايما برة البيت ده بيخليك لما يرجع بيفكر في الشغل والمشاكل دايما والمصاريف وكده فأنت طالما هو بعيد انتي قربي كلميه انت حتى في مشاكله هو وحاولي تخففي عنه واكيد ان شاء **** هيتغير معاكي ويرجع الاهتمام بينكم
حاضر فعلا هعمل كدة تاني وتالت

• عجبني
التفاعلات: غريب عن العالم و زهايمر
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Savage 72 و زهايمر
لو قولتك انا ببقي في البيت احسن منها في المعاملة معاة كمان
بصي هو لكده لا كده
يعني لو انتي بتعمل شي معتاد
غيري شويه في التعامل
بس اكيد هيكون في تحسين

مش موضوع فى مصر ولا برة ، بس أنا عن نفسي (و ده رأي الشخصي بالمناسبة مش حقيقة ** بها) رأي إن أي راجل متجوز مينفعش يغيب عن بيته أكتر من تلات شهور متواصلين فى السنة عن بيته ، و لو متقاطعين مينفعش يغيب عن بيته أكتر من أسبوعين فى الشهر و يقضى كل عيد فى بيته...و الموضوع مش جنس بس...الجنس و الاهتمام و الحب و المشاعر و تربية الأولاد و وجود سند و التدخل فى حالة حصول مشكلة لا قدر ** و غيره و غيره ، لكن حوار وجود الزوج فى حياة زوجته و وجود الأب فى حياة أبنائه طياري كده و إن يصبح راجل البيت ضيف بيجي يومين تلاتة كل شهر دى كفيلة تخرب أي بيت!!
هو بينزل كل ١٥ يوم بيقعد معنا ثلاث وبيرجع تاني اكل عيشة كدة الحمد لله أنه شغال

• عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Maxxx_PlayerxXx و زهايمر
يا اختي هو بيقعد مدة في الشغل سفر ولما بيرجع انا يصعب عليا نفسي انكد علية بهات وخد والعيال والكلام دة اخري بعمل اكل وأشوف حقوقة وبحاول اتكلم معاة بس كل مرة بحس أنه مش مبسوط مش مهتم حتي الهزار مع العيال مش زي الاول خالص تقديري تقولي بقي جد اوي معنا أو لو المعني صح مطفي ودبلان
ماهو عشان انتي حطاه فوق على راس الكل
ده مش جوز ده!
بيشتغل؟ مانت بتتنيلي تشتغلي زيو و اكتر!
لا الكلام ده لازملو قعدة حلوة كده و تذكريه انو مش بيدي العيال حقهم بلطافة
مثلا تقللو حبيبي انت لازم تخرج مع العيال تبسطهم عشان قلبهم يطلع حنين لابوهم و عشان يشربو من عطفك و حنانك ايه رايك توديهم جنينة الحيوانات او مدينة الملاهي
وانا احظر لحبيبي الحمام السخن على ما ترجع و خلي العيال و انت راجع عند مامتك او مامتي! و تعالى عايزاك! بس جيبلي ورد !
كده يا بت
اتلحلحي

• عجبني
بصي هو لكده لا كده
يعني لو انتي بتعمل شي معتاد
غيري شويه في التعامل
بس اكيد هيكون في تحسين
حاضر يا اخ. هجرب تاني معاه نفس الطريقة مع شوية اختلاف لاني فعلا عملت كل كلامكم قبل كدة ولو كان جاب نتيجة مكونتش عملت الموضوع دة اصلا شكرا علي اهتمامك يا اخ

• عجبني
كلامك كلة حكم يا اخ بس و**** بعمل بكل الكلام دة فعلا
بعيدا عن موضوع الحكم 😂 وطالما بتعملى كل ده يبقى زودى مساحة الدلع شوية كمان لدرجة انه يفقد قدرته على الصمود والمقاومة كراجل ويستجيب بقى وتعم الفرحة المنتدى كله 😂

• عجبني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
حاضر يا اخ. هجرب تاني معاه نفس الطريقة مع شوية اختلاف لاني فعلا عملت كل كلامكم قبل كدة ولو كان جاب نتيجة مكونتش عملت الموضوع دة اصلا شكرا علي اهتمامك يا اخ
بتوفيق بجد انا سعيد أن في وحد وحده بدور ازاي تسعد نفسك و زواجها

دبسيه فمشاوير و لو لزم لمحيلو بالمفتشر ان الولا. في وقت محتاجين يتكلمو مع ابوهم…
الي ينفع انك تندهيلو كده و روشويشيلو انو لازم ياخد ابنو معاه على مكان حلو و يفضفض معاه و يشوف في عبى ايه؟ الواد بيكلم مين بيخرج مع مين؟ مخو فيها ايه.
يعني يوديه معاه القهوى يلعبو طاولة عشان انت قلقانة و كده!
و المرة التانية تعالى معايا يا حبيبي تساعدني فطلبية كده… و ودخليه محل عصير من ايام الخطوبة اياها… و قوليلو فاكر عيد حبنا! طبعا و لا فاكر ولا متنيل! انكا رومنسيلو بلا بيشتغل بلا لمون
الراجل ولو رجليه مقطوعين حيقلك النهاردة خميس ولا ايه!
اتاحلحي و زوديلو فمسؤولياتو
مش طلبات… ما تقوليش عاوزين.. قوليلو… يا حبيبي مش عارفة اجيب الحاجة دي ممكن تاخدهالي و انت معدي على والدتك!
و استعملي الاهل بردو ما هم ياما طبلوا عاوزين عيال عاوزين عيال: يشيلو شوية!

ماهو عشان انتي حطاه فوق على راس الكل
ده مش جوز ده!
بيشتغل؟ مانت بتتنيلي تشتغلي زيو و اكتر!
لا الكلام ده لازملو قعدة حلوة كده و تذكريه انو مش بيدي العيال حقهم بلطافة
مثلا تقللو حبيبي انت لازم تخرج مع العيال تبسطهم عشان قلبهم يطلع حنين لابوهم و عشان يشربو من عطفك و حنانك ايه رايك توديهم جنينة الحيوانات او مدينة الملاهي
وانا احظر لحبيبي الحمام السخن على ما ترجع و خلي العيال و انت راجع عند مامتك او مامتي! و تعالى عايزاك! بس جيبلي ورد !
كده يا بت
اتلحلحي
يا اختي و**** بعمل كدة فعلا معاه وانا مش صغيرة انا ست بيت وكبيرة بس المشكلة في الاهتمام مش في الحياه نفسها وهو انا وهو بننفرد ببعض كتير مش مشكلة عيال ولو بقي كويس معايا واتكلم معايا والليلة تاني يوم بيرجع تاني وارجع اعيد الموضوع من الصفر معايا لما تعبت بجد والمشكلة اني مليش حد اتكلم معاة اهلي بعيد عني مشوار سفر وانا منقصرة عن الجيران وعن اي حد مش عايزة مشاكل في حياتي قفلة بابي عليا انا والعيال لحد ميرجع لينا

• عجبني
التفاعلات: أم قويق و زهايمر
دبسيه فمشاوير و لو لزم لمحيلو بالمفتشر ان الولا. في وقت محتاجين يتكلمو مع ابوهم…
الي ينفع انك تندهيلو كده و روشويشيلو انو لازم ياخد ابنو معاه على مكان حلو و يفضفض معاه و يشوف في عبى ايه؟ الواد بيكلم مين بيخرج مع مين؟ مخو فيها ايه.
يعني يوديه معاه القهوى يلعبو طاولة عشان انت قلقانة و كده!
و المرة التانية تعالى معايا يا حبيبي تساعدني فطلبية كده… و ودخليه محل عصير من ايام الخطوبة اياها… و قوليلو فاكر عيد حبنا! طبعا و لا فاكر ولا متنيل! انكا رومنسيلو بلا بيشتغل بلا لمون
الراجل ولو رجليه مقطوعين حيقلك النهاردة خميس ولا ايه!
اتاحلحي و زوديلو فمسؤولياتو
مش طلبات… ما تقوليش عاوزين.. قوليلو… يا حبيبي مش عارفة اجيب الحاجة دي ممكن تاخدهالي و انت معدي على والدتك!
و استعملي الاهل بردو ما هم ياما طبلوا عاوزين عيال عاوزين عيال: يشيلو شوية!
حاضر مع اننا اخرنا في الخروج عند اهلة وبس

• عجبني
التفاعلات: أم قويق و زهايمر
  • عجبني
الراجل دا متجوز عليكى او عارف عليكى واحدة وحتى لو شيلتيه هم مش هيسال

بعيدا عن موضوع الحكم 😂 وطالما بتعملى كل ده يبقى زودى مساحة الدلع شوية كمان لدرجة انه يفقد قدرته على الصمود والمقاومة كراجل ويستجيب بقى وتعم الفرحة المنتدى كله 😂
هههههه و**** اول مرة اضحك من اسبوع تقريبا
شكرا لك 🌹

• بيضحكني
يا اختي و**** بعمل كدة فعلا معاه وانا مش صغيرة انا ست بيت وكبيرة بس المشكلة في الاهتمام مش في الحياه نفسها وهو انا وهو بننفرد ببعض كتير مش مشكلة عيال ولو بقي كويس معايا واتكلم معايا والليلة تاني يوم بيرجع تاني وارجع اعيد الموضوع من الصفر معايا لما تعبت بجد والمشكلة اني مليش حد اتكلم معاة اهلي بعيد عني مشوار سفر وانا منقصرة عن الجيران وعن اي حد مش عايزة مشاكل في حياتي قفلة بابي عليا انا والعيال لحد ميرجع لينا
طيب ما ده كويس
يبقى من غير ما تعملي لكلك كتير
هم الرجالة كده خلاص اتعود و بقى يعمل الي يريحو و خلاص
فانت بقى بطلي تفكري كتير.. وحطيه قدام الامر الواقع و عوديه بشويش عالجديد بقى!
لما يكون راجع قعدة حلوة مع العيال من دخلتو بقى! وًبعدها يساعدهم فاي نيلة انش**** تخلقيها اكن لازم يقعد يعمل معاهم حاجة! و بعدها دبسيه في مشوار جنب اي مكان حلو و اعزمي عليه! و مالو

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%