NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مصطفى مصطفى

نسوانجى الاصلى
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
نسوانجي قديم
الموقع الالكتروني
117889527168158347776.sarhne.com
توجه جنسي
أنجذب للإناث
لو لم تكن أرضًا خصبة لما زُرِعت الأشواك فيك …
أوبراين سأل و ينستون : كيف يؤكد إنسان سلطته على إنسان آخر يا وينستون ؟
قال وينستون بعد تفكير: يجعله يقاسى الألم ..
أوبراين رد بعد تفكير و قال: أصبت فيما تقول ، بتعريضه للألم فالطاعة وحدها ليست كافية، و ما لم يعانِ الإنسان الألم كيف يمكنك أن تتحقق من أنه ينصاع لإرادتك لا لإرادته هو؟
إن السلطة هى إذلاله و إنزال الألم به ، و هى أيضًا تمزيق العقول البشرية إلى أشلاء ثم جمعها ثانية و صياغتها فى قوالب جديدة من اختيارنا .
ده كان حوار بين جورج أويل من رواية 1984
كان بيسأله أوبراين ازاى يقدر يسيطر على حد و يتحكم فيه قاله من خلال انك توجعه و تحسسه بالألم !
السلطة عزيزى القارئ هى نوع من الإذلال و الألم اللى يخلى اللى قدامك يضعف و يبقى هش و مشوش جدًا و ضعيف و بالتالى ده يخليك انك تقدر تشكله بمزاجك لأنه فى الوقت ده عنده القابلية الكبيرة لكده لأنه مُفَكك فا تقدر تزرع أى فكرة أو إعتقاد جواه و محدش بيقدر يمارس السلطة على شخص قوى و واثق من نفسه لا لازم يكون ضعيف و هش محدش بيقدر يتحكم و يغير فى حد الا لو الحد ده عنده القابلية لكده و مهدله الطريق 💁🏻‍♀️
لذلك قبل ما تلوم حد على اللى عمله فيك لوم نفسك معاه إنك مهدتله الطريق ده و اديته المفتاح انه يمارس ده عليك لأنه لولا مساعدتك مكانش قدر يعمل ده 🤷🏻‍♀️
انا بقول الكلام ده دلوقتى ليه ؟
عشان أثير جواك مشاعر الذنب ولا عشان أحسسك بضعفك ؟
لا ، انا بقوله عشان أوعيك إن محدش يقدر يعمل فيك حاجه إلا لو اديته المفتاح محدش بيضعفك إلا لو انك كنت ضعيف من الاول بس مكنتش مستوعب ده و كنت محتاج حد ينورلك عليه
و فى النهاية يا عزيزى القارئ خليك فاكر إن الإستثمار فى نفسك دايمًا و محاولة تغييرها للأفضل و أنك تكون شخص أقوى و متسمحش لحد انه يشكلك زى ما هو عايز هو أنجح حاجه ممكن تستثمر فيها و تقدمها لنفسك
و بس كده 😊🤍
دمتمبصحةنفسية_جيدة

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
و ماءا تكون حياتنا غير محاولات مستديمه لا نهائية لن تهدأ أبدا في إصلاح و تطوير و تعليم النفس

• أتفق
التفاعلات: مصطفى مصطفى

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%