NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

تمام مش مهم بالنسبة لك بس الغرض من سؤالي هو معرفة أن كان ورا المشاكل دي مشكلة مادية بسبب انك المفروض تكون متحمل مسؤلية نفسك ومصاريفك ولا لا بلص أن السن لو لسة مراهقة فغالبا انت هتكون بتستفزهم بطريقة تفكيرك مثلا او تصرفات طبعا أنت مش قصدك تستفزهم بس غالبا ممكن يحصل سوء تفاهم
ثالثا لما تنزل موضوع زي كدة وفضفضة لازم تسمعوني لازم انت كمان تدينا الفرصة نساعدك والا تقول إنه فضفضة فقط مش محتاج حد يساعدني
انا مطالبتش مساعدة انا عاوز راي الناس اتعايش ازاي مع الموضوع ده
كأشخاص هما مجرد انك تذكرهم بره فالشارع يشرفوك ولا يعرّوك ؟
يشرفوني اكيد

• عجبني
التفاعلات: فكرى

يشرفوني اكيد
والمفروض نقولك اراء بناء علي ايه ؟
وايه الفرق بين الآراء والمساعدة ؟

• عجبني

يشرفوني اكيد
بص يا حبيبي عارف ان اي حد هيقرا اللي هقوله ده هيضحك
قرب من **** وصلي
حاول تغير تفكيرك ونظرتك حتى لو شايف انه انت قايد صوابعك العشرة شمع
لانك و**** من غيرهم متسواش حاجه ويوم ما هتقع وانت لوحدك كله هيدوس عليك
انما اهلك لو تعبت ووقعت هيسندوك

• عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Justme, فكرى, في عالم خاص و شخص آخر
والمفروض نقولك اراء بناء علي ايه ؟
وايه الفرق بين الآراء والمساعدة ؟
بص انا مش داخل اجادل ولا عاوز
اسئلة من النوع المستفز ودخولك في اسئلة ملهاش اي نوع مساعدة في الموضوع في وقت انا مش محتاج في الاسئلة دي
عندك كلمة تفيدني قولها وهشكرك عليها اكيد معندكش ياريت تلتزم الصمت افضل بدل الدخول في نقاش فاضي واستهلاك للطاقة والوقت

• عجبني
بص يا حبيبي عارف ان اي حد هيقرا اللي هقوله ده هيضحك
قرب من **** وصلي
حاول تغير تفكيرك ونظرتك حتى لو شايف انه انت قايد صوابعك العشرة شمع
لانك و**** من غيرهم متسواش حاجه ويوم ما هتقع وانت لوحدك كله هيدوس عليك
انما اهلك لو تعبت ووقعت هيسندوك
عارف طبعا ولعلمك انا مانكرتش ده ابدا المشكلة كلها هنا في انهم مش فاهمني ويفسرو كل كلمة اقولها بمشكلة وخناقة مع اني بحسس على الكلام على طول فده تاعبني جدا ان اقرب الناس ليك حتى مش فاهمينك
ولعلمك انا بصلي مش ملتزم اه بس بصلي

عارف طبعا ولعلمك انا مانكرتش ده ابدا المشكلة كلها هنا في انهم مش فاهمني ويفسرو كل كلمة اقولها بمشكلة وخناقة مع اني بحسس على الكلام على طول فده تاعبني جدا ان اقرب الناس ليك حتى مش فاهمينك
ولعلمك انا بصلي
جميل
عندك كام سنه ؟

• عجبني
بص انا مش داخل اجادل ولا عاوز
اسئلة من النوع المستفز ودخولك في اسئلة ملهاش اي نوع مساعدة في الموضوع في وقت انا مش محتاج في الاسئلة دي
عندك كلمة تفيدني قولها وهشكرك عليها اكيد معندكش ياريت تلتزم الصمت افضل بدل الدخول في نقاش فاضي واستهلاك للطاقة والوقت
**** يهديك وينور بصيرتك

• عجبني
التفاعلات: في عالم خاص
انت مش فاهم بيحصل فيا ايه لما اعمل كدة بيتقال عليا اني بكرههم واني بحب نفسي واناني واني اتغيرت وكلام كتير من ده وسبق وعملت كدة وكان بيحصل ده
عادي
اناني اناني… انت هللي الي يقول يقول و اقفل ودانك عن كل هذا
احسن شيء تعيش وحدك بكا انك قادر

• عجبني
كلمة واحدة وانت حر - ابعدوا حبة تزيدوا محبة .

• عجبني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
دلوقتي لو انت عايش مع اهلك ودايما بيفتعلو معاك المشاكل وتقريبا كل يومين مشكلة معاك وخصوصا لما بنتجمع كلنا مع بعض المشاكل بتزيد ودايما انت الطرف اللي بتتفشخ ويتحط عليك وانت دايما اللي بتتهاجم رغم انك بترضي **** فيهم وبتعاملهم كويس وبتسال عن اخواتك وتودهم هتعمل ايه هنا وايه الحل مع انك بتتجنب المشاكل دي وبتحاول على قد ما تقدر تساعدهم وتقف جنبهم ولكن مبيفتكروش ليك اي حاجة حلوة وتبقى لسه عامل فيهم خير يتردلك في لحظة اهانات وسب وعدم احترام ليك ولما تقربلهم هما بيبعدوك عنهم بسبب انهم مش فاهمينك ودايما مشاكل وقرف وضغط لية ؟ مع ان انت مش مقصر معاهم وبتعاملهم برحمة وود وهما بيستنولك الغلطة ؟ لية الاهل اكتر ناس محبطة وكارهيني بالشكل ده ؟ والمشكلة انهم بيقلبو الطاولة عليك ويعملو نفسهم هما الضحية وانت الشرير في القصة
لية الاهل مبيفهموش ابنهم ودايما بيدخلو معاه في مشاكل رغم انه عايش معاهم من ساعة ما اتولد هل ده تطفيش مثلا من البيت ؟ هل مثلا عدم حب الشخص ده بسبب دايما افتعال مشاكل معاه طول الوقت وعدم تقديرة ودايما التقليل منه ومن شخصيتة ؟
هل الاهل بيحسوا ولا هما مبيحسوش بده وفاكرين انه عادي علشان اخونا او ابننا مثلا نفشخه ونطلع ميتين اهله ونكسر من نفسه دايما ؟
جايز يكون الغلط في اسلوبك معاهم
جايز تكون بتودهم وتسأل عليهم وانت محسسهم انك احسن منهم
بتساعدهم وانت محسسهم انك صاحب فضل
بتنصحهم بأسلوب غلط

فكر في اسلوبك وراجع نفسك

• عجبني
بص انا هاكتبلك من واقع تجربه عشتها مع اسره اصدقائي وكان ابنهم مقنع نفس قناعتك وبيقول نفس كلامك لدرجه اني كنت هاقولك ياشريف علي اسم ابن الاسره دي
المهم شوف نفسك بتعمل ايه بتبقو تعملو كوارث وشايفين نفسكم صح وللاسف عندكم مبرر انكم ضحايا

• عجبني
**** يهديك وينور بصيرتك
شكرا ليك
جايز يكون الغلط في اسلوبك معاهم
جايز تكون بتودهم وتسأل عليهم وانت محسسهم انك احسن منهم
بتساعدهم وانت محسسهم انك صاحب فضل
بتنصحهم بأسلوب غلط

فكر في اسلوبك وراجع نفسك
بالعكس صدقني اسلوبي كويس اغلب الوقت ممكن ساعات مثلا اتعصب لكن مش دايما
ولعلمك بودهم وكل حاجة بس عمري طبعا ما احسسهم اني احسن منهم لاني مليش في سكة الخباثة او مثلا اني اعاير اللي مني لما بساعده وعمري ما فكرت في كدة اصلا ولا هفكر

• عجبني
التفاعلات: الصقر_الجارح
بص انا هاكتبلك من واقع تجربه عشتها مع اسره اصدقائي وكان ابنهم مقنع نفس قناعتك وبيقول نفس كلامك لدرجه اني كنت هاقولك ياشريف علي اسم ابن الاسره دي
المهم شوف نفسك بتعمل ايه بتبقو تعملو كوارث وشايفين نفسكم صح وللاسف عندكم مبرر انكم ضحايا
اللي حكيته هو اللي بيحصل بالظبط ومش محتاج ابرر واصور نفسي ضحية بس لمجرد التفكير في كدة انا مبفكرش
ده غير ان في ضغوط كتير عليا والمطلوب اني اقفل بوقي متكلمش لما يحصل اي غلط عليا او حتى اتهان لمجرد كلمة الرد نفسه ولو بسيط بيغضبهم ومش من حقي حتى ابين وجهة نظري
ويمكن الاسرة اللي انت اتعاملت معاهم دول خد بالك انت بينت وجهة نظرهم وسمعت منهم الابن بيقول ايه لكن مسمعتش منه هو نفسه علشان تحكم عليه لأن كل منهم برواية

اللي حكيته هو اللي بيحصل بالظبط ومش محتاج ابرر واصور نفسي ضحية بس لمجرد التفكير في كدة انا مبفكرش
ده غير ان في ضغوط كتير عليا والمطلوب اني اقفل بوقي متكلمش لما يحصل اي غلط عليا او حتى اتهان لمجرد كلمة الرد نفسه ولو بسيط بيغضبهم ومش من حقي حتى ابين وجهة نظري
ويمكن الاسرة اللي انت اتعاملت معاهم دول خد بالك انت بينت وجهة نظرهم وسمعت منهم الابن بيقول ايه لكن مسمعتش منه هو نفسه علشان تحكم عليه لأن كل منهم برواية
بالعكس سمعت منه كتير جدا. لاني كنت مصدقه الاول بس اما شوفت بعيني.عرفت المعني الحقيقي لمصطلح سيكوباتي
**** يهديكم بجد

شكرا ليك

بالعكس صدقني اسلوبي كويس اغلب الوقت ممكن ساعات مثلا اتعصب لكن مش دايما
ولعلمك بودهم وكل حاجة بس عمري طبعا ما احسسهم اني احسن منهم لاني مليش في سكة الخباثة او مثلا اني اعاير اللي مني لما بساعده وعمري ما فكرت في كدة اصلا ولا هفكر
يبقي تعمل وقفه معاهم
تحاول تغير اسلوبك بأنك تتجاهلهم خلي نفسك الحاضر الغائب
موجود ومش موجود

• عجبني
  • محزن
التفاعلات: في عالم خاص و خبير معتزل (الـــخـــال)
يبقي تعمل وقفه معاهم
تحاول تغير اسلوبك بأنك تتجاهلهم خلي نفسك الحاضر الغائب
موجود ومش موجود
مش عارف ومبعرفش اطول في الخصام اخري ساعة واحدة مثلا وارجع اكلمهم تاني وانا اللي بصالح دايما يعني بيكون محطوط عليا جامد ومع كدة انا اللي بصالح

• عجبني
مش عارف ومبعرفش اطول في الخصام اخري ساعة واحدة مثلا وارجع اكلمهم تاني وانا اللي بصالح دايما يعني بيكون محطوط عليا جامد ومع كدة انا اللي بصالح
ده ضعف لازم تنشف عليهم شويه

انت انسان نظيف من جواك ومتخليش الدنيا تغيرك وبكلامك دة بداية التغير في طبيعتك الكويسة سيبك من اي كلام الأهل هم الأهل والسند ولو تغيرت صدقني هتندم بقيت حياتك
✌️✌️✌️

• عجبني

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%