NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

ده نورك

مش لازم تكون مقتنعه المهم الكتمنس عالي طول ما الكتمنس عاالي يبقا خالص مش مهم وتعمل كل حاجه وعلي فكرة مش هي النموذج الوحيد لو جينا نبص هنلاقي كتير زيها عباره عن عرايس في ايد حد معاه فلوس
دكتورتنا العزيزه انرتي الموضوع اولا
انا فاهم كل اللي حابه تقوليه وبعيد عن الهدف اللي كان ورا الموضوع وقتها ان سؤالي هنا هي البت دي اللي اقتعها بكده اقنعها ازاي

• أتفق
التفاعلات: خبير معتزل (الـــخـــال)
ده نورك

مش لازم تكون مقتنعه المهم الكتمنس عالي طول ما الكتمنس عاالي يبقا خالص مش مهم وتعمل كل حاجه وعلي فكرة مش هي النموذج الوحيد لو جينا نبص هنلاقي كتير زيها عباره عن عرايس في ايد حد معاه فلوس
متفق معاك تماما وما اكثر تلك العرائس وفي كل مكان حتي هنا
ولكن اي مغريات الكون تجعلني اهين نفسي واهلي

و انا من موقعى هذا اضم صوتى لصوت المناضله علياء المهدى و اطالب بحرية التعرى للسيدات كفايه خنقه لحد كدا بقى بقيت اروح مصيف الشباب كلهم بلابيص و بيببلطو و احنا اللى محبوسين على الشط بلبس كامل
التعري متعة وتحضر راقي وخاصة علي الشواطئ، وكل زوجة او بنت لها مطلق الحرية تلبس مايوه بكيني عادي او ميكروبكيني، او مونوكيني، او بكيني فتلة او بكيني سيور او البريتزلكيني ، أو البوبيكيني، او الكيب بكيني، او السيكيني المثير للمتعة والغرائز لتشعر بانوثتها وجمالها في عيون كل من يراها ويعجب بجسدها

التعري متعة وتحضر راقي وخاصة علي الشواطئ، وكل زوجة او بنت لها مطلق الحرية تلبس مايوه بكيني عادي او ميكروبكيني، او مونوكيني، او بكيني فتلة او بكيني سيور او البريتزلكيني ، أو البوبيكيني، او الكيب بكيني، او السيكيني المثير للمتعة والغرائز لتشعر بانوثتها وجمالها في عيون كل من يراها ويعجب بجسدها
انت بتقول ايه ياعم انت
هو انت من مشجعي التعري ولا ايه

ممكن اقولك ان الي بيعملوه هذا نوع من النشاط الحقوقي الاكستريم
بيعتمد عالصدمة لخلق حوار حول الحريات!
ده الي قدماغهم و ده الي اتعمل فانريكا من ميتين سنة و في فرنسا من مية سنه و في اكثر من دولة. الهدف هو ان المجتمع يتناقش في حرية المراة و ان الحسم مجرد جسم! و ان القهر و الاغتصاب و و و دي حاجات ما تبقاش لازقة فالست غطي و عري و وري و خبي… لكن انا شايفة ان الخاجات الاكستريم دي في مجتمعاتنا مش بتخلق الحوار المطلوب عشان اصلا ما فيش فئة مثقفة حقيقية
كل الي موجود و بيسمعواو مطبلاتية لنفس السيستم القهري ظد الستات
هي لما اتعرت… مش هبت فدماغها… هب بتقول هذا جسمي كبني ادمة! و بتتعرى من كل المصايب الي المجتمع بيفرضو عليها
ده الموضوع يا اوحي
اسمهم فيمين femens
و دي حركة نسوية اكستريم

ممكن اقولك ان الي بيعملوه هذا نوع من النشاط الحقوقي الاكستريم
بيعتمد عالصدمة لخلق حوار حول الحريات!
ده الي قدماغهم و ده الي اتعمل فانريكا من ميتين سنة و في فرنسا من مية سنه و في اكثر من دولة. الهدف هو ان المجتمع يتناقش في حرية المراة و ان الحسم مجرد جسم! و ان القهر و ال****** و و و دي حاجات ما تبقاش لازقة فالست غطي و عري و وري و خبي… لكن انا شايفة ان الخاجات الاكستريم دي في مجتمعاتنا مش بتخلق الحوار المطلوب عشان اصلا ما فيش فئة مثقفة حقيقية
كل الي موجود و بيسمعواو مطبلاتية لنفس السيستم القهري ظد الستات
هي لما اتعرت… مش هبت فدماغها… هب بتقول هذا جسمي كبني ادمة! و بتتعرى من كل المصايب الي المجتمع بيفرضو عليها
ده الموضوع يا اوحي
اسمهم فيمين femens
و دي حركة نسوية اكستريم
دي حركه متناكه
يعني ايه تقلع بلبوص عشان تقول انا حره احا يا حره

دي حركه متناكه
يعني ايه تقلع بلبوص عشان تقول انا حره احا يا حره
اولا خلي كلامنا حلو مش لازم نقل الادب عشان نقول راينا ولا ايه؟
انا قلتلك اصل الفكرة ايه… لانو احنا للاسف لسك عايشين بعقليتين
عقلية بتتقبل الاخر
و عقلية تنعل سلسفيل الي خلفوه لو مش مصلحتنا، و المراة يا عيني لسة ضايعة وسط ان المل بيستغلها في اغراضو ايا كانت!
الفكرة انك تقلع اه! تقلع الافكار، الهدوم دي مجرد اداه للفيمين للتعبير عن كرههم لهذه الاحكام الضالمة.. لكن انا شخصيا شايفة انو مثلا الي بتعملو الستات في ايران اوقع و اكثر تاثير عن الحركة هاذي فالمجتمعات بتاعتنا الي ماشية دابل

اولا خلي كلامنا حلو مش لازم نقل الادب عشان نقول راينا ولا ايه؟
انا قلتلك اصل الفكرة ايه… لانو احنا للاسف لسك عايشين بعقليتين
عقلية بتتقبل الاخر
و عقلية تنعل سلسفيل الي خلفوه لو مش مصلحتنا، و المراة يا عيني لسة ضايعة وسط ان المل بيستغلها في اغراضو ايا كانت!
الفكرة انك تقلع اه! تقلع الافكار، الهدوم دي مجرد اداه للفيمين للتعبير عن كرههم لهذه الاحكام الضالمة.. لكن انا شخصيا شايفة انو مثلا الي بتعملو الستات في ايران اوقع و اكثر تاثير عن الحركة هاذي فالمجتمعات بتاعتنا الي ماشية دابل
لا ياست الكل كل حد حر يقلع اللي عايزه بس مش،ملط ع الملاء اصل الخجل من العوره غريزه اساسيه ومن اول غرائز البشر عملها ابونا ادم وامنا حوا. اول ما رجليهم لمست الارض وانا معك تماما فيما ذكرتي بايران ولن ننسي،رائده الدفاع عن حريه النساء اعظم طلقاني والتي ترشحت لرأسه الدوله وتم استبعادهاومن بعدها السيدتان فايزه و فاطمه هاشمي راسفنجاني،رئيس،ايران ولن ننسهي زهره رهروند ولم اسمع يوما عن حركه تحرريه قائمه علي الملط حتي وان استشهدنا باليوم العالمي للتعري بالدمنارك

لا ياست الكل كل حد حر يقلع اللي عايزه بس مش،ملط ع الملاء اصل الخجل من العوره غريزه اساسيه ومن اول غرائز البشر عملها ابونا ادم وامنا حوا. اول ما رجليهم لمست الارض وانا معك تماما فيما ذكرتي بايران ولن ننسي،رائده الدفاع عن حريه النساء اعظم طلقاني والتي ترشحت لرأسه الدوله وتم استبعادهاومن بعدها السيدتان فايزه و فاطمه هاشمي راسفنجاني،رئيس،ايران ولن ننسهي زهره رهروند ولم اسمع يوما عن حركه تحرريه قائمه علي الملط حتي وان استشهدنا باليوم العالمي للتعري بالدمنارك
اوك
انت الاول افهم ان التعري ده مش حكاية ملط و بطاطين
هي حركة اتعملت و بتتعمل فالعالم
كونك ما سمعتش عنها ما بيخليهاش حاجة غريبة و مش موجودة.
الستات في امريكا كانت حقوقهم مهظومة فست في القرن التامن عشر قلعت ملط و ركبت عالحصان و مشيت في شوارع المدينة الرئيسية عشان تطالب بالمساواة و الحق فانها تصوت فالانتخابات. لانو ما كانش قدامها حاجة تانية تحذب بيها الانتباه عشان دي حاجة كل الناس حتتكلم عنها وقتها.. و فالستينات ستات كتير عملت نفس الحاجة عشان تتظاهر ظد الحروب! يعني هو طريقة استعملوها كتير قبل كده و نفعت… الي ما ينفعش هو ان القصة تفضل محصورة فقلعت و ما قلعتش.. الخماية مش حكاية قلع يا اوحي الحكاية خلق حوار حول الموضوع الرئيسي و هو حريات و دور المجتمعات لظمان الحقوق. اغلب الستات الي عملت كده بتكون عندها دور في تغيير العقليات… مش عقلية هدوم…
بص للموضوع كانو رمز و انسى انها بنت

اوك
انت الاول افهم ان التعري ده مش حكاية ملط و بطاطين
هي حركة اتعملت و بتتعمل فالعالم
كونك ما سمعتش عنها ما بيخليهاش حاجة غريبة و مش موجودة.
الستات في امريكا كانت حقوقهم مهظومة فست في القرن التامن عشر قلعت ملط و ركبت عالحصان و مشيت في شوارع المدينة الرئيسية عشان تطالب بالمساواة و الحق فانها تصوت فالانتخابات. لانو ما كانش قدامها حاجة تانية تحذب بيها الانتباه عشان دي حاجة كل الناس حتتكلم عنها وقتها.. و فالستينات ستات كتير عملت نفس الحاجة عشان تتظاهر ظد الحروب! يعني هو طريقة استعملوها كتير قبل كده و نفعت… الي ما ينفعش هو ان القصة تفضل محصورة فقلعت و ما قلعتش.. الخماية مش حكاية قلع يا اوحي الحكاية خلق حوار حول الموضوع الرئيسي و هو حريات و دور المجتمعات لظمان الحقوق. اغلب الستات الي عملت كده بتكون عندها دور في تغيير العقليات… مش عقلية هدوم…
بص للموضوع كانو رمز و انسى انها بنت
طيب ممكن حضرتك تقوليلي علياء،ماجده المهدي كانت عايزه ايه بالظبط عشان كده كانت بتقنع الناس ب طريقتها مش هاقولك ملط عشان بتزعلك وخدي دي من امريكا بلد الحريات👇
فوجئ رواد محلات لومبر الضخمة بمدينة نيويورك بسيدة تتجول بينهم وهي عارية تماما الا من حذاء خفيف وقد عقدت الصدمة الساخنة جميع المتواجدين في المحل من زبائن وعمال، بينما اكملت السيدة التي تدعى باربرا لوفيير جولتها في هدوء دون ان تشتري شيئا.

وبمجرد خروجها، سارع احد الموظفين بالاتصال بالشرطة الفيدرالية التي تمكنت من ضبط السيدة وهي تتجول في محلات ستيوارت بشارع 67 على مسافة قريبة من المحل السابق.

وقد سألها ضابط الشرطة قائلا: سيدتي، هل تدرين انك عارية تماما؟ ولفرط دهشته ردت عليه قائلة: نعم اعرف ذلك تماما وهذه حرية شخصية.

فما كان من ضابط الشرطة سوى وضع الكلبشات في يديها ووجه لها تهمة ايذاء مشاعر الآخرين في الطريق العام، وهي تهمة عقوبتها السجن لمدة 90 يوما.

• عجبني
التفاعلات: أم قويق
ا
طيب ممكن حضرتك تقوليلي علياء،ماجده المهدي كانت عايزه ايه بالظبط عشان كده كانت بتقنع الناس ب طريقتها مش هاقولك ملط عشان بتزعلك وخدي دي من امريكا بلد الحريات👇
فوجئ رواد محلات لومبر الضخمة بمدينة نيويورك بسيدة تتجول بينهم وهي عارية تماما الا من حذاء خفيف وقد عقدت الصدمة الساخنة جميع المتواجدين في المحل من زبائن وعمال، بينما اكملت السيدة التي تدعى باربرا لوفيير جولتها في هدوء دون ان تشتري شيئا.

وبمجرد خروجها، سارع احد الموظفين بالاتصال بالشرطة الفيدرالية التي تمكنت من ضبط السيدة وهي تتجول في محلات ستيوارت بشارع 67 على مسافة قريبة من المحل السابق.

وقد سألها ضابط الشرطة قائلا: سيدتي، هل تدرين انك عارية تماما؟ ولفرط دهشته ردت عليه قائلة: نعم اعرف ذلك تماما وهذه حرية شخصية.

فما كان من ضابط الشرطة سوى وضع الكلبشات في يديها ووجه لها تهمة ايذاء مشاعر الآخرين في الطريق العام، وهي تهمة عقوبتها السجن لمدة 90 يوما.
انت عندك فكر معين مش عارف تتكلم خارج عنو
ما بينفعش الكلام كده
يعني اجمعلك انا قصاقيص جرانين عشان نتكلم و لا ايه؟
نهايتو
انا حاولت معاك اكن باينلي انك عندك راي و واقف عندو و مش مستعد تسمع لاراء غيرك الا لو حتحضر اجابات ظدهم…
و على ايه اروح اتفرج على ليالي الحلمية ياخويا

ا

انت عندك فكر معين مش عارف تتكلم خارج عنو
ما بينفعش الكلام كده
يعني اجمعلك انا قصاقيص جرانين عشان نتكلم و لا ايه؟
نهايتو
انا حاولت معاك اكن باينلي انك عندك راي و واقف عندو و مش مستعد تسمع لاراء غيرك الا لو حتحضر اجابات ظدهم…
و على ايه اروح اتفرج على ليالي الحلمية ياخويا
معلش اصلي زي العمده سليمان غانم كده رجعي وعقليه قديمه

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
الاسم ده يمكن كتير من من الاعضاء ما يعرفهوش او اللي سمع عنه كان لسه صغير لان الموضوع ده في 2011 وانا قابلت هنا شباب دون العشرين
المهم بقا الست علياء دي هبت في دمغها وراحت مصوره نفسها عريانه ملط سلط ظلط
ومنزله الصوره علي الفيس والانستا وتويتر وكانت بتطالب بحريه التعري للسيدات والبنات زي الدنمارك وما اكتفتش بكده دي سافرت الدنمارك ووقفت في الشارع عريانه وكاتبه علي،جسمها انا حره (تقريبا)
تخيلو بقا ان البنت،دي كان عمرها 20 سنه وقتها وطالبه بالجامعه الامريكيه في وقت كان طلبه تلك الجامعه هم صفوه الصفوه
ياتري البنت دي كانت مجنونه ولا عاقله ولا مغيبه ولا معمولها غسيل مخ
وللصدفه الغريبه بعدها بسنوات نلاقو (مصيبه تانيه) اسمها قضيه الفورمنت ويكون ابطالها برضو من طلبه نفس،الجامعه

وبرضو المفروض انهم من صفوه الصفوه
بدليل ان العيال دي عايشه لحد دلوقتي بتتمتع في امريكا بكامل حريتها وعادي
طيب برضو العيال دي كانت عامله نفس الدماغ بتاعه علياء برضو
ولا عندهم هناك بيدرسو ايه

ملحوظه ورجاء
بلاش اي تعليق يحمل معني او توجيه سياسي عشان ما يتقفلش
ابوس،طيزيكم نفسي بوست ليا يعمر،
هايسحبو الترقيه يا عياااااااال
الــــــــــــــخـــــــــــــــال
ببساطة شديدة الفئة دي من المجتمع بتتعلم بمناهج اوربية وامريكية
والبيئة اللي فيها بيئة فاسدة ملهاش علاقة بالدين
يعني لا هيتعلم دين ولا هيشوف في محيطه ناس متدينة