NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

لو في دكتور هنا يقولي علي حل و ازاي اقلل الشهوه عندي
بصي دي اراده وانتي شكلك فعلا ارادتك معدومة وثقتك في نفسك ضعيفه فكري بعقلك قبل شهوتك وفكري في مستقبلك وصحتك وزي مابتقولي انتي حصلك مشاكل بسببها اكيد مغص مستمر البريود شديده والم في ظهرك

٣ طرق مفيش غيرهم واى علاجات مضرره

ابعدى عن المنتدى والمواقع الجنسيه واى شي فى اثاره جنسيه لك
وقتك اللى كنتى بتابعى فيه الجنس او بتعملى العاده اشغليه بشي اخر ياخد اهتمامك
الرياضه
جبت الخلاصة وحابب انبه علي حاجه بالاضافة لكلامك ان الطاقة المتخزنه في الجسم هتزود الرغبة لازم تفرغي الطاقة اليوميه في اي حاجه سواء رياضة او شغل ولو بتعملي مجهود وبردو العاده بتيجي في دماغك يبقي لسه فيه طاقة وطبعا لازم تبعدي عن اي مثيرات والاهم لو رجعتي متندميش لانه وارد لكن ركزي متكرريهاش تاني وخليكي شغاله علي هذا المنوال لحد لمه هتروح من دماغك . وللشباب نفس الشئ
اكرر معظمنا بيرجع وبييأس بسبب الندم انه رجع عملها تاني! .. عادي كلنا بنغلط لكن متندمش وغلط مره وحاول متغلطش تاني ولكن يكون عن اقتناع وحبة ارادة

لا بدائه من صغري

مش حاسه ب متعه ولا حاجه هي بقيت ادمان و مش عارفه ابطل مسببه ليا مشاكل في الرحم؟
بما انك بتقولي مافيش متعه و انها ادمان يبا هي تقريبا زي ضرب العشره عندنا فا عامليها زي السجاير مثلا الموضوع مالوش حل سحري انتي محتاجه تقوي ايرادتك و تبدليها بحاجه تانيه زي الاكل او الرياضه و ماتقعديش لواحدك ماتطوليش في الحمام و لو قاعده في البيت لواحدك اخرجي اتمشي او اقعدي في البلاكونه ممكن تجربي تستحمي بياه ساقعه

مش دكتور بس انا كنت بصوم عشان اقلل منها لما كنت ايام الجامعه والامتحانات منها هتذاكري وخلي بالك المذاكره أثناء الصيام هتخلي المعلومات تدخل الدماغ بتركيز لانك لما هتفكري فالعاده
.هتفتكري انك صايمه وهتلاقي نفسك بتبعدي عنها بالطريقه دي .منها بتذاكري ومنها بتصومي وبتاخدي اجر الصيام

عايزة ابداء السنه جديده من غير زفت عاده سريه بقيت روتين يومي و الموضوع مش مستدعي حد يدخل يحكها عشان مش ناقصه اللي عنده حل يقول
بصي يا رورو انزلي شغل و اهلكي نفسك فيه و هتروحي مفرهده فا هتنامي الموضوع صعب في أولو بس مع الوقت هتلاقي نفسك انتي المتحكمه

• عجبني
  • أتفق
التفاعلات: خبير المتعه ° و عاشق السكس فون
حاولي كسك مش هوا الي يتحكم فيكي يعني متلعبيش في خالص وكل ما تفكري فيها اشغلي نفسك بي اي حاجه لو اتنزلي حتي الشارع بس اوعي تلمسي كسك

عايزة ابداء السنه جديده من غير زفت عاده سريه بقيت روتين يومي و الموضوع مش مستدعي حد يدخل يحكها عشان مش ناقصه اللي عنده حل يقول
بجد مش هزار و**** هساعدك بامانه ابعتي وشةفي

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
مارسي اي هوايه جماعيه و متقعديش لوحدك كتير و أول ما شهوتك تغلب عليكي قومي اتحركي برا البيت اتمشي مثلا او روحي اي مكان برا البيت مكتبه تذاكري فيها او دار عبادة

بصي يابنت الناس اشغلي نفسك بأي حاجه بتحبيها اقرأي في كتاب اقعدي مع العيلة ابعدي عني أي اغراءات جنسية ولو حتي كلام ومع الوقت هتبعدي عنها المهم اعملي اللي بقولك عليه

هو ممكن عشان مش بتستمتعي الحل يبقا حد في حياتك
عشان يحرك مشاعرك
والحل الأفضل من وجهة نظري تشوفي دكتور نفسي

نفس المشكله بقيت مدمن ضرب عشره و خايف الحوار ياثر بعد الجواز

انا تقريباً قريبت كل الردود
للأسف مفيش غير واحده بس اللي فعلا كانت بتحاول ترد حقيقي مش تشقط

مبدئياً انتي مش واحده وحشة و مش واحده مفيش فيكي امل و مش واحده تستحق اللعن والجلد زي ما بتقولي
بالعكس انا شايفك بنت كويسة جدا جدا لأنك مدركه حالتك وعاوزة تصححي مسارك ودي نقطه مهمه اوي اوي على فكره

اللي فهمته ( وانتي تقدري تصححيلي يا روجينا لو فيه حاجه غلط )
- انك الموضوع اصبح بالنسبة ليكي مجرد حاجه بتتعمل اتعودتي عليها يعني مش مرتبط بحالة هياج جنسي يعني مش شفتي حاجه ف سخنتي ف بتعمليها او مش حد بيكلمك فون ف بتعمليها
لأ دا انتي عاوزة تعمليها وايدك بتجري لوحدها ف يمكن ساعات تكوني لما بيجلك الشعور دا بتشوفي او بتكلمي حد و يمكن بتعمليها حتى بدون مؤثر

- لاحظت بردو ف وسط كلامك انك بتقولي انك حتى مش بتعمليها بهدف شعور اللذة او المتعه يعني وارد يكون الموضوع اصبح عادة ميكانيكية مش حسيه اللي هو حاجه كدا شبه الريفلكشن (زي مثلا ما حد يهوشك ف لا اراديا عينك بتغمض مثلاً )
ف ممكن نقول ان ايدك اتعودت انها لا اراديا تروح على مهبلك ومخك حفظ الحركة دي و ثبتها انه لازم يعملها كل يوم

- الموضوع مش سهل خالص و صعب ودا كله مجمع عليه لكنه مش مستحيل
انا نفسي جه عليا اوقات كنت زيك واكتر كمان مع اني شاب و الموضوع بيكون مرهق بدنياً اكتر
واوقات كنت بفلح اني ابطل و اوقات برجع اقع تاني
اوقات كنت بعملها بسبب مؤثر خارجي و شهوة و اوقات كنت بحسني عاوز اعملها واخلص عشان اشوف اللي ورايا

عشان تتخلصي منها لازم ارادة قوية وانا اظن انك عندك الارادة والرغبه دي لأنك ف كلامك قولتي انك فيه اوقات وصلتي لأسبوع واكتر مبطله
الحل
لازم تبدلي عادة ب عادة و صور ذهنيه بصور ذهنيه تانيه ( أبونا بولس جورج اتكلم فيها الحته دي باستفاضة - )
يعني مثلا ابدائي كوني عادة جديده عندك زي مثلا انك لازم تنزلي تتمشي كل يوم
يفضل جدا جدا طبعا لو عملتي اعمال بدنية كمان ف البيت زي انك تروقي و تنضفي الشقة
اسحلي مخلك ف حاجه تاني ينشغل بيها زي مثلا انك تتابعي رياضة معينه او مسلسل او حاجه او تتعلمي حاجه بتحبيها ولازم تكوني بتحبيها طبعا عشان متنفريش منها
متخليش نفسك ف القوضة مع الباب مقفول عليكي كتري اكتر من انك تتكلمي مع عيلتك و صحابك و انك تقعدي مع اهلك ف البيت مش لوحدك .. من الاخر يعني بنحاول منخليش الظروف والاجواء المحيطه مهيأه لأنك تعمليها شوفي انتي ازاي
الغي النت من موبايلك او خليه يدوبك يستحمل رسايل كتابة الواتساب عشان لو كان فيه حاجه تخص المذاكره ولو تقدري تلغي موبايلك خالص و تخليكي بموايل بزراير

شوفي من أين سقطتي و قومي يعني شوفي انتي اصلا بتقعي من ايه و الغيه
و حتى لو وقعتي تاني افتكري ان " الصديق يسقط سبع مرات ويقوم " ودايما قولي " لا تشمتي بي يا عدوتي فان سقطت فأقوم "
طبعا الصوم و الصلاة هيفديوكي بشكل كبير اوي اوي اوي والتناول العظات ( ابونابولس جورج مناسب اوي وهعيجبك ف اجتماع الشباب )
لازم ذهنك يبقى مشغوول مش فااضي وكل متشغليه بحاجات حلوة كل ما هتقدري اكتر تبعدي
مهم اوي اوي اوي مهما طالت المده انك متيأسيش عشان اليأس وحش
الحاله النفسيه بتفرق جدا جدا بردو فحاولي تبسطي نفسك قدر الامكان

سوري لو طولت ف ردي ولو فيه حاجه نسيتها
واتمنالك تقدري تعملي اللي نفسك فيه

وهتتجوزي بردو :p وهتبقو مبسوطين سوا كمان :D

اقعدي مع نفسك وشوفي انتي ايه بيهيجك
وممكن يكون لبسك ضيق فبيحك في كسك فبالتالي بتهيجي اصلا من غير احساس خلي لبسك واسع واعتبري عاده دي حتضرك ونصيحه تبعدي عن جنس الآخر فتره دي

ببساطة اي حاجة كانت بتهيجني كنت باجلها شوية وببعد عنها
استخدمت التلج شوية
لاقيت من الفون اللي بستخدمه اي حاجة تهيجني وكل الممثلين او الشاتس اللي كانت بتهيجني
بقيت احب نفسي
بقيت اشوف شغلي اكتر
حبيت تفاصيل حياتي
استحملت
بصي هيجي عليكي لحظات اوسخ م البيريود بس صدقيني هتحبي نفسك بعد التجربة دي
وضروري اي حركة او لبس او اي حاجة بتهيجني بعدت عنها
واي استايل زوبر او وضع حبيته مبقتش اتفرج او اتكلم معاهم سواء سكس شات او اجانب او فيديوز عادية

تسمحيلب اكلمك خاص واقولك شوية مقترحات؟
بس مش حك و**** العظيم هقولك بجد التفاصيل ونحاول نوصل لمعادلة طيبة

فيه ٤ انواع ادوية ممكن يقللو الشهوة عند الستات بس منصحكيش تجربى ولا واحد فيهم والاحسن تمارسى رياضه وتبعدى عن المنتدى اصلا و ترفعى من عزيمتك شوية وربنا يوفقك

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%