NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

لو في دكتور هنا يقولي علي حل و ازاي اقلل الشهوه عندي
عندي طريقه بس انتي و حظك بس م هتوقف الشهوه بشكل كبير لأن الانسان كدكد مخلوق جوا شهوه امهم تحاولي تقللي من الاكل الي في هرمون الاستروجين عشان بيزود الشهوه ولما تلاقي نفسك هايجه تقدري تخدي دش ساقع و هتهدي و بلاش توقفيها مره واحده لو بتعمليها 5 مرات فيوم قليها كل يوم يعني بعد اسبوع يبقو 3 وبعدين اسبوعين 2 و بعد اسبوع 1 علي الاقل جسمك يتعافى بتدريج و ساعتها لما تعمليها مره علي الاقل م هتحسي نفسك عايزه ولو بقيتي عايزه خدي حمام ساقع وياريت حل يمشي معاكي

بصي العاده السريه ممكن تكون نتيجه علاقه مع شخص فعليه وعليكي اولا تبعدي عن اي مثيرات وثانيا تلعبي رياضه وانا دكتور وبكلمك

في اكل و مشاريب ممكن يقللو الانتصاب و يرخو الاعصاب

او ممكن تشغل وقتك في رياضه تلهيك

لكن لو انت اصلا عندك الهرمون عالي ف صعب تقلله كده دي حاجه انت مولود بيها

كلام عالنت مش حينفعك روحي طبيب نفسي حقيقي حيساعدك أو طبيبه افضل و مفيهاش خجل عادي

جربت كل حاجه مش فاضل غير حاجه بس هو مثلا لة علاج او نوع اعشاب و كده ينهيها خالص لان اتخنقت من ام حياتي
علي فكرة اي ادمان شغال عن طريق فكرة الدوبامين ف الدماغ وطبعا الدوبامين عشان يفرز محتاج انجازات وانتي بتهيجي اصلا او يحصل stress فتعملي العادة ف الحل انك تاخدي دوبامين خارجي وده ب استشارة طبيب ويفضل يبقا طبيب نفسي (انثي) ومش ناقصة عك يعني تروحي لواحد يستغل التقطه دي عندم ف الفكرة اه ف برشام فيه دوبامين خارجي ليه جرعات ودع بيبقا ل اي ادمان يعني انا وقفت فترة ف صيدلية والدكتور كان بياخده لانه عايز يبطل السجاير ب اي شكل زي زي لبان النيكوتين هو الناس بتاخد اللبان يديها جرعة التيكوتين ف يمنع السجارة..
ف هو الموضوع بقا هرموني زي ما قولتي وبقا تعود ف عشان تخفي منه هتحتاجي فترة

لا بدائه من صغري

مش حاسه ب متعه ولا حاجه هي بقيت ادمان و مش عارفه ابطل مسببه ليا مشاكل في الرحم؟
انتي بتمارسي بإيدك ولا بخياره ولا ب إي

فكري ف اضرارها قدام شويه اسوداد ف المنطقه وبرود تخيلي تبقي بارده مع جوزك

فى حل بيستخدموه الستات زمان سمعت عنه بيجيبو السواك بتاع السنان ويغلوه ويشربوه

عندي نفس المشكله بس لما بشغل يومي واتحرك كتير بنساها ف ممكن دا حل حوار انك لو عندك امتحان بتعمليها برضو عايز اقولك ان اكتر وقت بعنلها فيه هو الوقت دا لان الواحد بيبقي مضغوط ف مش عارف بقي 🤦‍♂️

بصي انا قريت كومنتاتك وفهمت ان الموضوع خرج من إطار المتعه ودلوقتي انتي ف مرحلة الادمان وفي الحالة دي لازملها علاج ولازم تبقي عارفه ان الموضوع مش هيبقي سهل وبردو علشان متحبطيش هو مش صعب مدام واخده القرار انك تبطليها ،،
بس الاهم انك لازم تبطليها علشان هتعملك مشاكل بعد الجواز ،، انتي للاسف مش هتستمتعي مع جوزك بالعلاقه انتي هتبقي متعتك كلها محصوره بين المواد الاباحية والعادة السريه حتي لو لسه مخلصه علاقه مع جوزك
اتواصلي معايا يمكن اقدر اساعدك

لا بدائه من صغري

مش حاسه ب متعه ولا حاجه هي بقيت ادمان و مش عارفه ابطل مسببه ليا مشاكل في الرحم؟
سلامتك 😔😔

ممكن تاخدي ادويه اكتئاب هيه بتقلل الشهوه.. بس انا شايف ان حب الجنس شيئ طبيعي

بالعقل كده
طبيب.. دارس خمس سنين طب عام
اربع سنين تخصص
و عندو عيادة
و مشتشفى
و كشف
يسيب الجيوش و المماليك و قعد يمضيً على طباق 😂😂😂
بالعقققققل
يابنتي يا اختي يا بنت عمي ما فيش دكاترة فالنت!

و ادمان الاباحية ما عندوش اعراض لو بطلتي! يعني مش حتهرشي.. مش حيوجعك راسك
هو قرار و خلاص
انما الشهوة
فهذا هو الطبيعي! الست و الرحل عندهم رغبات
انت بتكبتيها فهي بتزيد! فتقبلي ان عندك رغبات و اعملي رياظة.. اعملي هوايات تخليكي تخرجي هذه الطاقة

طيب نمسك الموضوع جزء جزء اول سبب موصلك لكده انك بتحبي متعه العاده زي ما ف ناس بتحب التدخين وناس مغرمه اكل انتي بتحبي احساس المتعه ودا طبيعي عند كل الناس باختلاف الدرجات تاني نقطه والاهم انك فاضيه من جواكي ومن عندك اهتمامات ولا هوايات اقصي حاجه بتعمليها المزاكره ودا ارضاء لنفسك واول ما بتوقفي اول حاجه تيجي ف دماغك العاده وتبدئي تلعبي مره واتنين لحد ما تحسي انك خلاص تمام نيجي بقي للحلول
ممنوع انك تبطلي مره واحده لان دا مستحيل تاني حاجه اشغلي نفسك بهوايه مع اني عارف انه صعب حاولي تعملي وعود مع نفسك انك لو بطلتي اسبوع هكافئ نفسي اني العب مرتين واجيبهم وحاولي يكون ف حد ف حياتك وتتجوزي بسرعه علشان تقدري توقفي العاده دي حتي لو بتمارسي كتير فهيكون طبيعي

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • الموضوع ده يدعو للتفكير
  • عجبني
التفاعلات: ℍ𝕌ℕ𝕋𝔼ℝ 𝔹𝕀𝕋ℂℍ𝕊 👑 و سادي للمتزوجه و المتحررين
ادخلى على صفحة واعى على يوتيوب هتلاقيهم عاملين معسكر تحدى امتناع عن العادة السرية والاباحية لمدة 30 يوم .. المعسكر ده بيتعمل كل كام شهر وبينقسم لمعسكر للولاد ومعسكر للبنات ,بيبقى اونلاين زى اوتوماتيك كده و بتشتركى فيه عن طريق موقعهم .. بيبقى هدفه تغيير العادات اليومية, بيشتغل على الجزء التوعوى وجزء التدين وحاجات كتير , بيديكى زى اهداف تحققيها كل يوم وبتبعتى كل يوم انك حققتى كذا وكذا ومحققتيش كذا وكذا .. وعلى حسب اللى حققتيه يوميا بتوصلى لعدد نقط معين وبتدخلى ترتيب الاوائل فى المعسكر .. التحدى مع المنافسة مع العادات الجديدة اللى بتتكون مع التوعية بتقدر تغيرك .. طبعا هيكون فيه انتكاسات بس فى الاخر هيحصل تغيير فى حياتك للأفضل .. اهم حاجة متكسليش .. واهم حاجة تتجنبى المثيرات, اى حاجة بتغذى الموضوع جواكى تجنبيها .. واعملى خطة هروب بأنك لما تتضايقى من حاجة متهربيش للعادة لأ فكرى فى حاجات تانية تعمليها بمجرد ما تحسى انك عايزة .. شتتى تفكيرك خدى دش انزلى امشى اقعدى مع اهلك ابدأى اعملى اى حاجة تانية بتحبيها او هواية عندك .. اقتلى الفراغ وساعتها كل حاجة هتتغير .. وفيه ابليكيشن لواعى موجود على جوجل ستور .. نزليه هتلاقى فيه عداد بيحسب الايام اللى معملتيش فيها وبيحفزك .. وهتلاقيه متروس مواضيع عن كيفية التعافى.. بالتوفيق

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%