NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

عملين ايه انا قولت اشوف الناس فكراني ولا خلاص راحت عليا فا رجعت بقصة مش عارف هتعجبكم ولا لاء ولو حد لاحظ غلطة ياريت يقولي عشان اصححها

معكم كاتبكم (Ki1inG)




(مقدمة)





شخصيات القصة

انا بلال _ 23 سنة، قمحاوي البشرة، 182 سم، حاصل علي دكتوراه طب بشري قسم أمراض نسا و توليد طبعآ لما جتلي المنحة الدراسية ، بس لسه ما اشتغلتش عشان هدفي افتح عيادة،
( نبذة:: انا عايش مع ابويا و اخويا و اختي اللي اكبر مني، و امي اطلقت زمان من ابويا و اتجوزت واحد تاني و عشات برا مصر، و علاقتي باخواتي مش حلوة، ديمآ خناق مع بعض، و ابويا طلع علي المعاش و حاليآ ديمآ في البيت، عنده 65 سنة، اتجوز امي و هي صغيرة في السن 18 سنة و كان فرق السن ما بنهم كبير، و ابويا حاليآ حالته الصحية تعبانة و ماشي بعلاج، و انا شغال مساعد دكتور نسا و توليد في مستشفى خاص مؤقتآ لغاية ما افتح العيادة الخاصة بعد الجيش)

اخويا الكبير حازم _ 28 سنة، ابيض البشرة، 179 سم، موظف في شركة أستراد و تصدير، أعزب

اختي ندي _ 25 سنة، بيضة، جسمها مليان سيكا، بس جميلة و عنيها عسلي، موظفة في بنك، 166 سم،
(نبذة:: بتحب واحد عاطل و ملوش مستقبل، أوهمها بالحب، و هي متعلقة بيه، و كذا مرة ياجي عشان يطلب ايد ندي و ابويا يهزقه و يطرده برا البيت، و ندي تفضل تتخانق مع ابويا و البيت ديمآ في مشاكل و كل واحد بيصرف علي نفسه و ملوش دعوة بالتاني،

خطيبتي بسنت _ 22 سنة، بيضة، بزاز و طيز وسط مشدودين، 168 سم، اخر سنة فنون جميلة


جمال صحبي _ 23 سنة، قمحاوي البشرة زي، 184 سم، جسمه معضل حبة، جمال و انا اصحاب اوي و ع الدغري مع بعض، بس الفترة الأخيرة بقي كل واحد فينا مشغول بمستقبله، و بعيشته


(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)



(الجزء الأول)



كنت قاعد في كافيه مع بنست ( خطيبتي)
كانت الساعة (8:32 بالليل)


انا:: للأسف يا بسنت مش معايا واسطة عشان اخود اعفي من الجيش، فا بالتالي هلبس هلبس
بسنت:: يا نهار ابيض... يعني ملاقيتش اي حد يتوسطلك في الاعفي؟
انا:: هعمل ايه بقي....
بسنت:: خلاص مش مشكلة هي سنة و هتعدي و خلاص
انا:: معاكي حق.. معاكي حق سنه و تعدي، و نتجوز و افتح العيادة الخاصة بيا و ابعد عن الهم اللي انا عايش فيه،
بسنت:: معلش يا حبيبي.. اللي خلاك تستحمل دا كله مش هتستحمل الشوية دول كمان
انا بأبتسمة:: عارفة يا بسنت انت اللي بتهوني عليا كل اللب بشوفه
بسنت:: عارفه طبعآ ههههه
انا:: كسم غرورك
بسنت:: بس يا قذر بطل الكلام السافل دا قولتك، حد يقول كدا لخطيبته
انا:: مش انا قولت... يبقي فيه هههه
بسنت:: استني ماما بترن عليا ..... ايوة يا ماما..... لا خلاص احنا رجعين اهو..... حاضر يا ماما....... اوووف حاضر... سلام
انا:: انا مش عارف امك مستكترا علينا الشوية اللي بنقعدهم مع بعض ليه
بسنت:: معلش يا بلبل ماما بقي و لازم تخاف عليا، يلا عشان توصلني

قومت حسبت علي الطلابات و مشينا، ركبت بسنت تاكسي و حسبت السواق و مشيت، و ركبت المترو و روحت البيت،

بعد ما وصلت عند باب الشقة حطيت ايدي في جيبي ملاقتش المفتاح، اطريت اخبط علي الباب، خمس دقايق كاملة لغاية ما حد فتح و كانت ندي

انا:: سنة عشان تفتحي الباب
ندي ببرود:: و انت مفتحتش بمفتاحك ليه،
انا:: نسيته.. ايه مش انسان انا ولا ايه
الفون بتاعها رن و هي كانت داخلة الأوضة و لفت تدخل
انا:: هتلاقيه الفاشل اللي بتحبيه،
ندي بصتلي بغيظ:: خليك في حالك و في الحلوة خطيبتك احسنلك
وقفلت باب الاوضة جامد،
انا:: ما علينا...

دخلت غيرت هدومي في الأوضة، و سخنت الأكل، اتعشيت و بعد كدا دخلت عند الحج ( ابويا) الأوضة بتاعته

انا:: ايه يا حج صاحي؟
ابويا:: تعال يا بلال انا صاحي
انا:: اخبارك ايه يا حج
ابويا:: اهو عايش
انا:: *** يديك طولت العمر يا حج، اتعشيت و خدت العلاج؟
ابويا:: ايوة اختك اللبوة سخنتلي العشا و ادتني العلاج
انا :: ههه طيب كويس
ابويا:: انا مش فاهم هي مصممة علي الواد العرص دا ليه؟ .... دا فاشل لا معاه وظيفة ولا صنعة و لا عارف يصرف علي نفسه... تتجوزه ازاي؟ ... دا هو متجوزها عشان تصرف عليه من مرتبها
انا:: ولا انا مش فاهم هي في مخها ايه بالظبط،
ابويا:: يلا اطلع برا و اطفي النور عشان عايز انام
انا:: ماشي يا حج تصبح ع خير،

طلعت من الأوضة بتاعتي، اتصلت بـــ بسنت خطيبتي
انا:: وحشتيني يا روحي
بسنت:: وانت اكتر يا حبيبي
انا:: امتي ياجي اليوم اللي نقبي فيه لوحدينا، دا انا هحبك حب
بسنت:: انت ديمآ سافل كدا
انا:: اه اوي، مش عايزة تعرفي لو اتقفل علينا باب لوحدينا هعمل فيكي ايه
بسنت:: اممم ايه؟
انا:: ايه دا اومال فين كسوف كل مرة و عيب و بطل قلت أدب و بتاع
بسنت:: البركة فيك يخويا انت اللي علمتني الكلام دا
انا:: محصلش
بسنت:: يا سلام، قول بقي
انا:: اقول ايه؟
بسنت:: لو اتقفل علينا باب واحد هتعمل ايه
انا:: وماليك مستعجلة عايزة تعرفي، و بتقولي عليا انا سافل
بسنت:: اخلص بطل رخامة بقي
انا:: خلاص هقول اهو... اول ما الباب يتقفل علينا، هشدك ازنقك ورا الباب اول ما يتقفل
بسنت:: اممم و بعدين
انا:: هاهجم علي شفيفك افضل امص فيها و اكلها اكل، و ايدي طبعآ مش هتسيب بزازك الحلوة دي و هفضل اقفش فيها و زبي تحت قايم و راشق بين فخادك تحت كسك بالظبط
بسنت:: اممممم اااه و بعدين
انا:: هقلعك البلوزة و البرا و انزل اخود حلامات بزازك اللي واقفة زي المدفع بين شفيفي امص فيها و ابدل علي الحلمة التانية امص فيها، و اقرب الحلمتين من بعض و اخدهم فب وقت واحد في بوقي ارضع منهم، وبعدين هنزلك تمصي زبي
بسنت:: اممم زبك كبير و حلو يا بلال
انا:: طيب حطيه في بوقك يلا
بسنت:: مش هعرف احطه في بوقي راسه كبيرة اوي،
انا:: طيب الحسي الراس و العبي في بضاني
بسنت:: امممم اهو بمص اهو، يخرابي كل دا ليا انا لوحدي
انا:: عايزة زبي فين يا شرموطة
بسنت:: حطه في كس شرموطتك يا روحي
انا:: طيب نامي علي ضهرك و اقلعي البنطلون
بسنت:: حاضر اهو قلعت البنطلون، اهو اممم شايف الكلوت غرقان ازاي بسببك
انا:: كل دا عسل، انا هنزل اهو الحس كسك و ادوق العسل
بسنت:: اااااااه.... مش قادرة بجد يا بلال... انا جبتهم
انا:: وانا لحقت يا علقة
بسنت:: اممم اصل افتكرت اول امبارح لما جيتلك المستشفى عشان اخود الفلوس منك و انا شدتني للمخزن،
انا:: دا انا مسكت نفسي بالعافية... كنت خلاص علي وشك اني افتحك
بسنت:: ما عشان كدا مكنتش عايزة انزل معاك، بس انت دماغك جزمة و صممت تدخلني معاك
انا:: عدت علي خير بقي،
بسنت:: يلا تصبح علي خير عشان هنام يلا تصبح علي خير
انا:: و انتي من اهلي

قفلت مع بسنت و نمت علي طول،

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)
(الساعة 8:33 الصبح)

صحيت من النوم علي صوت الفون بيرن و كان واحد صحبي و ممرض في نفس المستشفى اللي انا شغال فيها،


انا بكسل:: الو
جمال:: ايه يعم صباحو اخلص قوم اطفح عشان هتتأخر علي الشغل،
انا:: طيب يسطا تمام نص ساعة و اكون ظبطت حالي

قفلت مع جمال و عملت الفون وضع طيران و كملت نوم، صحيت بعد نص ساعة قومت اخدت دوش و كان ابويا و اخواتي ( حازم، و ندي) بيفطره
انا:: مفيش حتي حد يقولي قوم افطر عشان الشغل بتاعك
حازم:: مش لما تعامل الناس كويس الاول
انا:: ليه و انا لما حد بيتعامل معايا بشخرلو يعني ولا ايه
حازم:: قول لنفسك
انا:: خخخخخخ بقولك ايه مش علي اول الصبح كدا خناق
ابويا:: جرا ايه يا خول منك ليه، محدش عاملي اعتبار ليه
حازم:: ما هو يا بابا
ابويا:: اخرس انا مش حمل مناهدة
انا:: لمؤخذة يا حج بقي
الباب خبط،
ابويا:: اهو صحبك العرص التاني جالك
قومت فتحت الباب و كان جمال ( صحبي)
جمال:: بقي يا عرص بتطير الفون ( وضع طيران) و تنفضلي، يلا عشان متأخرين فشخ
انا:: تعال بس شق ريقك و هلبس و ننزل
دخلت و جمال جيه ورايا علي السفرة ( هي مش سفرة يعني، هي طرابيزة و كام كرسي،
قعدت و جمال قعد جمبي
جمال:: ياض بقولك هنتأخر فاطر ايه بس علي الصبح، لمؤخذة يا حج طبق المخلل اللي عندك دا
ابويا:: خد اهو اطفح، ابوك عامل ايه ياض يا عرص انت كمان
جمال:: اهعايشيعنيهيعمل ايه
ندي بقرف:: ابلع اللي في بوقك الاول و اتكلم بلاش شغل الا*** دا
جمال:: كنت بقول اهو عايش يعني هيعما ايه، عاملة ايه يا ندي يا عسل
ندي بصتله بكل قرف و مردتش عليه،
بعد ما خلصنا فطار، جمال دخل الحمام و احنا لسه علب السفرة،
ندي:: حسن هياجي بالليل عشان يطلب ايدي منك،
ابويا بديق:: و*** لو اطربقت السما ع الارض ما انتي هتتجوزي الخول دا،
ندي بديق:: هو هيتجوزك انت ولا هيتجوزني انا
ابويا:: و هتعيشو فين، دا حتي معهوش شقة، ولا هتعيشي مع ام و اخواته في الحوق اللي عيشن فيه،
ندي:: هنأجر شقة علي ما يجيب شقة
ابويا:: المعفن دا يجيب شقة، يا بتي افهمي دا من النوع العلق اللي عايزك تصرفيه عليه و هو يبقي نطع في البيت لا شغلة ولا مشغلة
ندي:: انا اللي هعيش معاه يا بابا
ابويا:: و انا مش موافق و اقفلي علي الموضوع دا و متفتحهوش تاني،
ابويا قام و دخل الأوضة بتاعته و انا دخلت اديتله العلاج، جمال خرج من الحمام قالي انه هيستناني تحت، و انا غيرت هدومي و نزلت روحنا المستشفى اللي بنشتغل فيها،
وصلنا و طبعآ رئيس القسم كان بيشد في شعره بسبب تأخرنا انا و جمال، و كان حالف يقول لمدير المستشفى بس انا و جمال عملنا عليه حوار زي كل مرة، روحت استلمت الشفت، و بعد ما خلص الشفت، قبلت جمال

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)

جمال:: ايه انت هتروح؟
انا:: ايوة تعال بس نسحب القبض من اي مكنة عشان هجيب هدية لــ بسنت عشان بكرا عيد ملادها
جمال:: كان مالك و مال الأرتباط بس يبني، دا انت مش بيقعد في جيبك جنيه
انا:: هعمل ايه بس كله من قلبي العلق اللي لما شافها دق
جمال:: طيب يسطا ابقي خود بالك من قلبك بقي عشان زي ما بيدق بيتفشخ
انا:: كسم احباطك يعم
جمال:: تعال يلا اتغدي معايا في البيت
انا:: انت لسه قاعد عند بيت خالك ياض؟
جمال:: ما انت عارف اني مش طايق البيت بسبب ابويا يعم، اهو قاعد في بيت خالي، خالي في الكويت و انا قاعد اخر روقان
انا:: و مرات خالك بنتها اخبارهم ايه
جمال:: ما انت عارف مرات خالي بتلف علي الدكاترة لبنتها،
انا:: هي لسه متحسنتش؟
جمال:: لا لسه، زي ما هي، لا بتتكلم ولا مدركة اي حاجه،
انا:: طيب يلا بينا

انا و جمال ركبنا المترو و نزلنا قريب شوية منب البيت بتاع خال جمال، و بعد ما وصلنا جمال رن علي مرات خاله عرفها اني انا معاه، و بعد ما دخلنا سلمت علي مرات خال جمال
انا:: ازيك يا ام اية عاملة ايه
ام اية:: اهلآ يا بلال اخبارك ايه
انا:: بخير الحم****

(ام ايه او حنان _ 38 سنة، قمحاوية البشرة، 170 سم، جسمها موت، كيرفي بس مليانة سيكا صغيرة اوي، معاها بنتها زي ما تقول معاقة بس هي بتدورلها علي علاج عندها 10 سنين، )
جمال:: ايه يا حنون خلصتي الغدا
حنان:: ايوة خلاص اهو دقيقتين، ادخل انت و بلال اتشطفه، و انا هغرف الأكل

دخلت الحمام اتشطفت و جمال بعد مني و كان حنان (مرات خال جمال) غرفت الأكل علي السفرة، و قعدت انا و جمال و مرات خاله و بنتها، و كانت بتأكل بنتها اللي غير مدركة بالمرة اي شي، امها بتحطلها الاكل و هي بتمدغ

حنان:: اختك اخبارها ايه يا بلال.. لسه برضه مصممة علي الواد اياه
انا:: دا زي ما يكون سحرلها... مصممة تتجوزه و النهارده كانت بتقول انه هياجي عشان يطلب ايدها
حنان:: *** يهديها بقي... و انت اخبارك ايه مع خطيبتك
جمال:: مقشطاه أول بأول... دا لسه بيقولي عيد ملادها بكرا و عايز قال يجبلها هدية
انا:: يعم و انت مال اهلك... بتحشر نفسك ليه متبقاش بضان، لما نشوف اللي هتخطبها هتتصرف معاها ازاي
حنان بأبتسمة:: بس انت و هو مش ناقصة صداع،

خلصنا اكل و بعد كدا انا و جمال دخلنا الأوضة بتاعته، كان عنده بلايستيشن، شغله و قعدنا نلعب شوية عليه
انا:: لكن انت يسطا فرجانة معاك يعني و احدث بلايستيشن و ايفون، و شغل عالي... من اين لك هذا؟
جمال:: ايه يعم انت هتقر عليا ولا ايه
انا:: لا بجد يسطا مش معقول كل دا من شغلانة التمريض يعني
جمال بأبتسمة:: مصالح يسطا
انا:: شمال؟
جمال:: في الزمن دا مفيش حاجه اسمها شمال و يمين، في الزمن دا اعمل اي حاجه تجيب فلوس يسطا، و بصراحه انا كنت هكلمك في الموضوع دا
انا:: موضوع ايه دا؟
جمال:: انت خاطب و خطيبتك مقشطك و انت القبض مش بيكمل معاك... ايه رأيك تعملك مصلحة ولا اتنين و كله فايدة ليك
انا:: ليه انت بتعمل ايه بالظبط
جمال:: دلڤري...
انا:: بتوصل ايه بالظبط؟
جمال:: يعني هكون بوصل بيتزا... ما كسم ممنوعات.. ايه موافق؟
انا:: اوافق ايه يسطا انت عبيط.. دي فيها 10 او 15 سنة، وانا مش مستغني عن عمري
جمال:: يعم متخا
انا بقاطعه:: بقولك ايه اقفل علي الموضوع دا، دا انت بعد اللي قولتهولي دا بقيت خايف اقعد معاك تعملي شبهة
جمال:: يعم فكر بس و صد
انا بقاطعه:: يعم قولتك قفل علي الموضوع... انا مستحيل افكر حتي.... سلام يعم انا مروح
جمال:: ماشي يسطا...

نزلت من عند جمال و انا حاسس اني قرفان منه... لأن دي بداية إنحرافه و معروف اخر الشمال ديمآ وحشة،
ركبت المترو و نزلت المحطة القريبة من البيت، يدوب قربت من باب العمارة و شوفت زكريا اللي عايز يخطب اختي نازل مدايق و مخدش باله مني و مشي ع طول و انا طلعت الشقة سمعت صوت خناق ندي و ابويا من علي السلم،
(احنا سكنين في التالت، ابويا ليه شقة واحدة بس بأسمه اشترها من صاحب العمارة، و الشقة اللي قصدنا، كل فترة حد ياجي يأجرها كام شهر و يسبها، )

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)


انا:: طيب حبة هدوء كدا... وانت يا عم حازم ما تهدي الدنيا بدل ما انت واقف تتفرج
ابويا:: انا قولت مليون مرة مش هتتجوزي الواد دا
ندي:: لا هتجوزه دي حياتي و انا حره فيها
انا:: حره ازاي انت عبيطة ولا ايه... الحج مع حق في كل كلمة بيقولها
ندي:: لأخر مرة هقولهالك ملكش دعوة بحياتي... كفاية خطيبتك اللي بتضحك عليك و بتستغلك.. دا انت اللي صرفته عليها كان ممكن يجيب شقة تتجوز فيها
انا:: لما اخود جنيه منك تبقي تتكلمي
ندي:: وانت لما اجي اشتكيلك اني مش مبسوطة في جوازتي مع زكريا ابقي اتكلم...
ابويا:: انا قولتها كلمة.. مفيش جواز ليكي من اللي اسمه زكريا... بلال تعال عشان تديني العلاج
انا:: حاضر يا حج

ابويا دخل الأوضة و انا وراها و كنت هديله العلاج بس ملقتش مياه في الدورق
انا:: ثانية يا حج هروح اجيب مياه من برا و جاي
كنت هخرج من الأوضة الباب كان موارب مش مقفول و لسه هفتح سمعت حازم بيتكلم مع ندي بصوت واطي و اللي سمعته هو
حازم:: مفيش حل غير اللي قولتي عليه
ندي:: انا خايفة يا حازم مش هقدر اعمل كدا
حازم:: يا بنتي صدقيني........ بقولك ايه يا ندي اللي بتعمليه مع ابوكي دا مش هينفع

لاحظت انه اخد باله مني عشان كدا غير كلامه

خرجت و انا باصص عليهم... و هما بصين عليا و حسيت ان في حاجه ما بنهم... اول حاجه جت في بالي انهم عيزين يعمله حاجه وحشة في الحج.... بس لا هي ايوة مش بتطيق ابويا بس مش لدرجة انها تفكر في كدا....

دخلت المطبخ جبت مياه و رجعت الأوضة عند الحج نولته العلاج و خرجت من الأوضة و اخدت دوش و دخلت انام شوية.....


صحيت بالليل علي صوت رنة الفون و كانت بسنت خطيبتي
انا:: الو... ايوة يا حبيبتي
بسنت:: ايه دا انت نايم؟
انا:: اه ريحت شوية كدا
بسنت:: بلال انا امي نازلة زن عليا في الرايحة و الجاية... عشان موضوع الشقة
انا:: معلش قوليلها تصبر شوية علي ما اخلص العسكرية و افتح العيادة
بسنت:: انت متخيل يا بلال انا لو قولت لماما الكلام دا هتعمل ايه... انت عايزها تصبر كل دا
انا:: طيب علي ايدك انا اعمل ايه انا بعمل كل اللي اقدر عليه
بسنت:: تخيل انت مدايق عشان بقولك كدا... اومال انا اعمل ايه في ماما اللي نازلة عليا زن كل يوم حرفيآ
انا:: معلش قوليلها تصبر شوية
بسنت:: ماشي يا بلال... بس اعمل اي حاجه عشان ماما تهدي شوية
انا:: حاضر سلام دلوقتي

قفلت مع بسنت و انا مدايق... امها من البداية كانت مش موافقة عليا لما عرفت اني مش معايا شقة ولا اي حاجه... اللي صبرها بس عليا اني ممكن ابقي دكتور في يوم من الأيام

طلعت برا الأوضة و شفت حازم و ندي قعدين مع بعض، قلقت و جريت علي أوضة الحج اشوفه كويس ولا لاء، كان نايم علي السرير
انا:: حج... يا حج انت سمعني... يا حج... يا حججج.... ابويااااا
ابويا صحي مخضوض:: في ايه يا ابن العرص... بتصحيني ليه يا خول
انا بخود نفسي:: هوفففف... انا افتكرتك..
ابويا:: انت بتفول عليا ياض؟
انا:: لا لا..
ابويا:: غور اعملي كباية قهوة
انا:: لا قهوة ايه القهوة غلط عليك
ابويا:: هيحصل ايه اكتر م الحاصل... اهيني ماشي بعلاج... هتغور تعمل ولا اقوم انا؟
انا:: حاضر يا حج هعملك احلي كباية قهوة حالآ

دخلت الحمام غسلت وشي و روحت المطبخ عملت فنجانين قهوة.. و انا خارج من المطبخ شفت ندي و حازم ( اخواتي الكبار) قعدين قدام الTv ... بصتلهم في عنيهم هما الاتنين و ندي بصتلي و شفتها زي ما تكون قلقانة و بصت للأرض...

سبتهم و دخلت للحج و شربنا القهوة و احنا بندردش مع بعض، سبته و دخلت أوضتي غيرت هدومي و نزلت علي محل جوهرجي صاحب ابويا اشتريت سلسلة دهب و دفعت نص الفلوس و قولتله هجبلك الباقي اول الشهر لما اقبض، و اشتريت ساعة بناتي عادية و لفتهم الاتنين هدية، و ورحت البيت حطيت الهدية في الدولاب و اتعشيت انا و الحج و نولته العلاج و دخلت انام..
(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)

تاني يوم صحيت كالعادة فطرنا و نزلت ركبت المترو و روحت المستشفى اللي شغال فيها، و بعد ما وصلت شفت جمال كان واقف مع واحد و اول ما شفني لخص كلام ما اللي واقف معاه و سابه و جالي
جمال:: اي يسطا بلال... رنيت عليك الصبح فونك كان مقفول
انا:: مين اللي واقف معاه دا يسطا ؟
جمال:: دا واحد كدا مشفتوش من فترة قبلته صدفة كنت بسلم عليه
انا:: الراجل دا واحد من الناس الشمال مش كدا
جمال:: شششش وطي صوتك يعم...
انا:: صح ولا كلامي غلط؟
جمال:: ايوة يعم صح
انا:: انت عبيط ياض... بتجيب الناس دي في مكان اكل عيشك
جمال:: كله اكل عيش.. ايه فكرت؟
انا:: افكر في ايه ياض انت عبيط... ابعد عني كدا انت لولا اني واكل معاك عيش و ملح كنت بلغت عنك
جمال:: يا بلال افهمني
انا:: بقولك ايه اقفل علي الموضوع دا و يا ريت تخف كلام ما بينا... اخرنا صباح الخير و بس

سبت جمال و مشيت استلم الشفت بتاعي

خلصت الشفت و غيرت هدومي و شفت جمال كان واقف بعيد... تجنبته و سبته و مشيت روحت البيت،

بالليل فوني رن و كانت بسنت،
انا:: ألو ايوة يا حبيبي عاملة ايه؟
بسنت:: انا بخير... بقولك ايه يا حبيبي مش حاسس انك ناسي حاجه؟
انا:: ناسي حاجه ؟ ايه يا تري؟ اه افتكرت
بسنت:: ايه؟
انا:: كلاسيكو الدوري الياباني صح
بسنت:: بطل بيض بقي
انا:: في واحدة تقول لخطيبها بطل بيض
بسنت:: مش انا قولت يبقي فيه... وبعدين انا مالي و مال الدوري الياباني اصلآ...
انا:: اممم طيب ايه ما انا مش فاكر
بسنت:: بجد مش فاكر؟
انا:: ايوة بجد مش فاكر
بسنت:: خلاص ولا حاجه باي
انا:: استني بس طيب فكريني
بسنت:: معلش ماما بتنادي عليا
وقفلت بسنت و انا بضحك عليها و هي متنرفزة، قومت بعتلها رسالة (افتحي الواتس) و طلعت البوكس اللي فيه السلسلة و الساعة و صورته و بعتلها (كل سنة و انتي طيبة) و بتعلها صورة البوكس،

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)


مفيش دقيقه و رنت عليا

بسنت:: يا رخم و لما انت فاكر بتستعبط ليه
انا:: عشان بتبقي زي القمر ة انتي متنرفزة
بسنت:: طيب يا سيدي الساعة 8 تكون عندنا في البيت عشان مجهزين الحلفة في البيت
انا:: من عيوني يا قمر
بسنت:: باي يا حبيبي

قفلت مع بسنت و جهزت نفسي و اخدت الهدية معايا و روحت البيت بتاع اهل بسنت، و كان في دوشة و شفت اصحاب بسنت البنات و كام واحدة من جيرانهم و كام واحدة من قريبهم، و امها و اخواتها، و خالها و اخوها،

اول ما دخلت بسنت جات شدتني من ايدي
بسنت:: تعال يا بلال اعرفك علي صحباتي

مشيت معاها
بسنت:: اعرفكم يا بنات بلال خطيبي اللي حكتلكم عنه
انا بأبتسمة:: مسا الدلع

طبعآ شفت نظراتهم... نظرة غيرة علي اعجاب علي غيظ علي لبونة، علي عضت شفايف

انا:: كل سنة وانتي معايا يا روحي،
و نولتها الهدية و هي اخدتها و حضنتني خفيف و بعدت بسرعة
بسنت:: ميرسي يا حبيبي
واحدة من بعيد:: بسنت تعالي عيزاكي
بسنت:: بنت خالي بتنادي عليا تعال اعرفك عليها
سلمت علي بنت خال بسنت و قطعنا التورتة و احتفلنا بعيد ملادها و اخدت بسنت و نزلنا نقعد مع بعض في اي كافيه،
طبعآ كنا في لحظة رومنسية و حب، قعدنا ساعتين و نص و امها رنت عليها، و قالتها تجبني معاها عشان اتعشي عندهم،

بعد ما روحتها و دخلت اتعشي معاهم، و بعد العشي امها عملت الشاي و قالت ل بسنت تدخل اوضتها


(ام بسنت او هالة_ 44 سنة، بيضة، 165 سم، مليانة سيكا، بزازها كبيرة بس مشدودة و طيزها كبيرة نيك، ست بيت، )

ام بسنت:: عمال ايه يا بلال؟
انا:: كويس يا حماتي
ام بسنت:: بس انا لسه مش حماتك
انا:: انشا**** تبقي حماتي
ام بسنت:: عملت ايه في موضوع الشقة... انت بقالك كتير بتقول هتتصرف و مش بتتصرف ولا عملت اي خطوة في الموضوع
انا:: معلش فترة كدا اخلص السنة بتاعت الجيش و افتح العيادة و *** يسهل...
ام بسنت:: يعني احنا لسه هنستني سنة كمان
انا:: لو عندك حل تاني قوليه
ام بسنت:: الحل مش هيعجبك و انت عارفه
انا:: يا ام بسنت انا و بسنت بنحب بعض و انا بعمل اللي اقدر عليه عشان نتجوز ادينا فرصة اكون نفسي
ام بسنت:: هي السنة بتاعت الجيش دي... لو يوم زيادة تاني يبقي كل واحدة يشوف نصيبه
انا:: ماشي يا ام بسنت عن أذنك
قومت و سبتها و نزلت و انا مضايق اوي... روحت البيت، و خلص اليوم علي كدا...

عدي اسبوع كنت انا بجهز نفسي عشان الجيش..
وفي يوم كنت راجع من الشغل لاقيت ابويا كان بيزعق... طبعآ كنت متأكد انه بيزعق مع ندي، دخلت من باب الشقة بالمفتاح و شوفت حازم و ابويا بس و ابويا بيشخط و يزعق

ابويا بزعيق:: بعد اللي عملته دا لا هي بنتي ولا اعرفها... دي خلاص بقيت تعمل اللي علي مزاجها
انا:: في ايه يا حج اهدي اهدي فهمني في ايه
ابويا:: اهدي ازاي بعد اللي عمتله بنت الوسخة ندي
انا:: في ايه طيب... ما تقول يا عم خرا حازم في ايه؟
حازم مسك ورقة:: امسك شوف

مسكت الورقة و كان جواب من ندي بتقول فيه انها لمت هدومها و هربت مع زكريا تتجوزه من برا برا

انا:: احاااا
ابويا:: اسمعني يا بلال انت و اخوك... ندي دي لا تحضرلي لا دفنة ولا عزا... وعرفها اني غضبان عليها ليوم ال*** .... و انا بكرا هروح للمحامي اكتب الشقة دي باسمك انت و اخوك
انا:: يا حج اهدي بس متكبرش الموضوع يمكن بنتك في يوم تندم و تعرف غلطها
حازم بصلي بنظرة حادة:: انت معاك حق يا حج بنتك خلاص فجرت و مبقاش هممها حد... لما تخالف كلام ابوها و تهرب... يبقي هتسمع كلام مين
انا:: جرا ايه يا ابليس انت ابوك مش هحمل كلامك دا...
حازم:: واللي حصل دا بالنسبالك عادي
انا:: اكيد مش عادي بس الدنيا مش محتاجة بنزين عشان تولع فا ملوش لازم كسم كلامك
حازم:: بقولك ايه انت شغال تغلط من الصبح و انا سكتلك ماتنساش اني اخوك الكبير
انا:: الكبير في دار المسنين.. انت متعرفش يعني ايه اخوية اصلآ
ابويا:: بس ياض منك ليه انا خلاص قولت كلامي... بكرا حد فيكم يوديني المحامي انا هكتب الشقة دي بأسمكم و لو ندي حضرتلي دفنة ولا عزا انا مش مسامحكم

تاني يوم حازم اخد ابويا و راحو المحامي و انا كنت قاعد في البيت مضايق من كل حاجه... و بسنت كل شوية تقولي امي نازلة زن امي كذا امي امي امي... قفلت معاها و كنت سرحان و مضايق

لغاية ما فوني رن و كان حازم
انا:: عايز ايه
حازم:: تعال بسرعة ابوك تعب و اخدته علي المستشفى
انا:: ايه مستشفى ايه بسرعه


روحت المستشفى و عرفت ان ابويا في غرفة الإنعاش و ضربات قلبه غير منتظمه و الضغط و السكر مرتفعين

و بعد اكتر من ساعتين واحنا في المستشفى الدكتور خرج

انا:: قول يا دكتور ايه ابويا حالته استقرت؟
الدكتور اتنهد:: الوالد... تعيش انت



نهاية الجزء الاول
يتبع.......................................................................................................................................



طبعآ دا جزء اول مجرد بوضح الدنيا، عايزك تقولي رأيك في التعليقات، صدقني تعليق واحد بيدعمني
برنس زي العادة وليك تعليق تاني لما معالم القصه تبان
 
  • حبيته
  • عجبني
التفاعلات: Simon3 و ki1inG
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • حبيته
  • معجبنيش
التفاعلات: جدو سامى 🕊️ 𓁈 و tymwr harwn
ولع الدنيا

دمار ف الموقع

منتظر الجديد
 
  • حبيته
التفاعلات: ki1inG
عاملين ايه انا قولت اشوف الناس فكراني ولا خلاص راحت عليا فا رجعت بقصة مش عارف هتعجبكم ولا لاء ولو حد لاحظ غلطة ياريت يقولي عشان اصححها

معكم كاتبكم (Ki1inG)




(مقدمة)





شخصيات القصة

انا بلال _ 23 سنة، قمحاوي البشرة، 182 سم، حاصل علي دكتوراه طب بشري قسم أمراض نسا و توليد طبعآ لما جتلي المنحة الدراسية ، بس لسه ما اشتغلتش عشان هدفي افتح عيادة،
( نبذة:: انا عايش مع ابويا و اخويا و اختي اللي اكبر مني، و امي اطلقت زمان من ابويا و اتجوزت واحد تاني و عشات برا مصر، و علاقتي باخواتي مش حلوة، ديمآ خناق مع بعض، و ابويا طلع علي المعاش و حاليآ ديمآ في البيت، عنده 65 سنة، اتجوز امي و هي صغيرة في السن 18 سنة و كان فرق السن ما بنهم كبير، و ابويا حاليآ حالته الصحية تعبانة و ماشي بعلاج، و انا شغال مساعد دكتور نسا و توليد في مستشفى خاص مؤقتآ لغاية ما افتح العيادة الخاصة بعد الجيش)

اخويا الكبير حازم _ 28 سنة، ابيض البشرة، 179 سم، موظف في شركة أستراد و تصدير، أعزب

اختي ندي _ 25 سنة، بيضة، جسمها مليان سيكا، بس جميلة و عنيها عسلي، موظفة في بنك، 166 سم،
(نبذة:: بتحب واحد عاطل و ملوش مستقبل، أوهمها بالحب، و هي متعلقة بيه، و كذا مرة ياجي عشان يطلب ايد ندي و ابويا يهزقه و يطرده برا البيت، و ندي تفضل تتخانق مع ابويا و البيت ديمآ في مشاكل و كل واحد بيصرف علي نفسه و ملوش دعوة بالتاني،

خطيبتي بسنت _ 22 سنة، بيضة، بزاز و طيز وسط مشدودين، 168 سم، اخر سنة فنون جميلة


جمال صحبي _ 23 سنة، قمحاوي البشرة زي، 184 سم، جسمه معضل حبة، جمال و انا اصحاب اوي و ع الدغري مع بعض، بس الفترة الأخيرة بقي كل واحد فينا مشغول بمستقبله، و بعيشته


(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)



(الجزء الأول)



كنت قاعد في كافيه مع بنست ( خطيبتي)
كانت الساعة (8:32 بالليل)


انا:: للأسف يا بسنت مش معايا واسطة عشان اخود اعفي من الجيش، فا بالتالي هلبس هلبس
بسنت:: يا نهار ابيض... يعني ملاقيتش اي حد يتوسطلك في الاعفي؟
انا:: هعمل ايه بقي....
بسنت:: خلاص مش مشكلة هي سنة و هتعدي و خلاص
انا:: معاكي حق.. معاكي حق سنه و تعدي، و نتجوز و افتح العيادة الخاصة بيا و ابعد عن الهم اللي انا عايش فيه،
بسنت:: معلش يا حبيبي.. اللي خلاك تستحمل دا كله مش هتستحمل الشوية دول كمان
انا بأبتسمة:: عارفة يا بسنت انت اللي بتهوني عليا كل اللب بشوفه
بسنت:: عارفه طبعآ ههههه
انا:: كسم غرورك
بسنت:: بس يا قذر بطل الكلام السافل دا قولتك، حد يقول كدا لخطيبته
انا:: مش انا قولت... يبقي فيه هههه
بسنت:: استني ماما بترن عليا ..... ايوة يا ماما..... لا خلاص احنا رجعين اهو..... حاضر يا ماما....... اوووف حاضر... سلام
انا:: انا مش عارف امك مستكترا علينا الشوية اللي بنقعدهم مع بعض ليه
بسنت:: معلش يا بلبل ماما بقي و لازم تخاف عليا، يلا عشان توصلني

قومت حسبت علي الطلابات و مشينا، ركبت بسنت تاكسي و حسبت السواق و مشيت، و ركبت المترو و روحت البيت،

بعد ما وصلت عند باب الشقة حطيت ايدي في جيبي ملاقتش المفتاح، اطريت اخبط علي الباب، خمس دقايق كاملة لغاية ما حد فتح و كانت ندي

انا:: سنة عشان تفتحي الباب
ندي ببرود:: و انت مفتحتش بمفتاحك ليه،
انا:: نسيته.. ايه مش انسان انا ولا ايه
الفون بتاعها رن و هي كانت داخلة الأوضة و لفت تدخل
انا:: هتلاقيه الفاشل اللي بتحبيه،
ندي بصتلي بغيظ:: خليك في حالك و في الحلوة خطيبتك احسنلك
وقفلت باب الاوضة جامد،
انا:: ما علينا...

دخلت غيرت هدومي في الأوضة، و سخنت الأكل، اتعشيت و بعد كدا دخلت عند الحج ( ابويا) الأوضة بتاعته

انا:: ايه يا حج صاحي؟
ابويا:: تعال يا بلال انا صاحي
انا:: اخبارك ايه يا حج
ابويا:: اهو عايش
انا:: *** يديك طولت العمر يا حج، اتعشيت و خدت العلاج؟
ابويا:: ايوة اختك اللبوة سخنتلي العشا و ادتني العلاج
انا :: ههه طيب كويس
ابويا:: انا مش فاهم هي مصممة علي الواد العرص دا ليه؟ .... دا فاشل لا معاه وظيفة ولا صنعة و لا عارف يصرف علي نفسه... تتجوزه ازاي؟ ... دا هو متجوزها عشان تصرف عليه من مرتبها
انا:: ولا انا مش فاهم هي في مخها ايه بالظبط،
ابويا:: يلا اطلع برا و اطفي النور عشان عايز انام
انا:: ماشي يا حج تصبح ع خير،

طلعت من الأوضة بتاعتي، اتصلت بـــ بسنت خطيبتي
انا:: وحشتيني يا روحي
بسنت:: وانت اكتر يا حبيبي
انا:: امتي ياجي اليوم اللي نقبي فيه لوحدينا، دا انا هحبك حب
بسنت:: انت ديمآ سافل كدا
انا:: اه اوي، مش عايزة تعرفي لو اتقفل علينا باب لوحدينا هعمل فيكي ايه
بسنت:: اممم ايه؟
انا:: ايه دا اومال فين كسوف كل مرة و عيب و بطل قلت أدب و بتاع
بسنت:: البركة فيك يخويا انت اللي علمتني الكلام دا
انا:: محصلش
بسنت:: يا سلام، قول بقي
انا:: اقول ايه؟
بسنت:: لو اتقفل علينا باب واحد هتعمل ايه
انا:: وماليك مستعجلة عايزة تعرفي، و بتقولي عليا انا سافل
بسنت:: اخلص بطل رخامة بقي
انا:: خلاص هقول اهو... اول ما الباب يتقفل علينا، هشدك ازنقك ورا الباب اول ما يتقفل
بسنت:: اممم و بعدين
انا:: هاهجم علي شفيفك افضل امص فيها و اكلها اكل، و ايدي طبعآ مش هتسيب بزازك الحلوة دي و هفضل اقفش فيها و زبي تحت قايم و راشق بين فخادك تحت كسك بالظبط
بسنت:: اممممم اااه و بعدين
انا:: هقلعك البلوزة و البرا و انزل اخود حلامات بزازك اللي واقفة زي المدفع بين شفيفي امص فيها و ابدل علي الحلمة التانية امص فيها، و اقرب الحلمتين من بعض و اخدهم فب وقت واحد في بوقي ارضع منهم، وبعدين هنزلك تمصي زبي
بسنت:: اممم زبك كبير و حلو يا بلال
انا:: طيب حطيه في بوقك يلا
بسنت:: مش هعرف احطه في بوقي راسه كبيرة اوي،
انا:: طيب الحسي الراس و العبي في بضاني
بسنت:: امممم اهو بمص اهو، يخرابي كل دا ليا انا لوحدي
انا:: عايزة زبي فين يا شرموطة
بسنت:: حطه في كس شرموطتك يا روحي
انا:: طيب نامي علي ضهرك و اقلعي البنطلون
بسنت:: حاضر اهو قلعت البنطلون، اهو اممم شايف الكلوت غرقان ازاي بسببك
انا:: كل دا عسل، انا هنزل اهو الحس كسك و ادوق العسل
بسنت:: اااااااه.... مش قادرة بجد يا بلال... انا جبتهم
انا:: وانا لحقت يا علقة
بسنت:: اممم اصل افتكرت اول امبارح لما جيتلك المستشفى عشان اخود الفلوس منك و انا شدتني للمخزن،
انا:: دا انا مسكت نفسي بالعافية... كنت خلاص علي وشك اني افتحك
بسنت:: ما عشان كدا مكنتش عايزة انزل معاك، بس انت دماغك جزمة و صممت تدخلني معاك
انا:: عدت علي خير بقي،
بسنت:: يلا تصبح علي خير عشان هنام يلا تصبح علي خير
انا:: و انتي من اهلي

قفلت مع بسنت و نمت علي طول،

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)
(الساعة 8:33 الصبح)

صحيت من النوم علي صوت الفون بيرن و كان واحد صحبي و ممرض في نفس المستشفى اللي انا شغال فيها،


انا بكسل:: الو
جمال:: ايه يعم صباحو اخلص قوم اطفح عشان هتتأخر علي الشغل،
انا:: طيب يسطا تمام نص ساعة و اكون ظبطت حالي

قفلت مع جمال و عملت الفون وضع طيران و كملت نوم، صحيت بعد نص ساعة قومت اخدت دوش و كان ابويا و اخواتي ( حازم، و ندي) بيفطره
انا:: مفيش حتي حد يقولي قوم افطر عشان الشغل بتاعك
حازم:: مش لما تعامل الناس كويس الاول
انا:: ليه و انا لما حد بيتعامل معايا بشخرلو يعني ولا ايه
حازم:: قول لنفسك
انا:: خخخخخخ بقولك ايه مش علي اول الصبح كدا خناق
ابويا:: جرا ايه يا خول منك ليه، محدش عاملي اعتبار ليه
حازم:: ما هو يا بابا
ابويا:: اخرس انا مش حمل مناهدة
انا:: لمؤخذة يا حج بقي
الباب خبط،
ابويا:: اهو صحبك العرص التاني جالك
قومت فتحت الباب و كان جمال ( صحبي)
جمال:: بقي يا عرص بتطير الفون ( وضع طيران) و تنفضلي، يلا عشان متأخرين فشخ
انا:: تعال بس شق ريقك و هلبس و ننزل
دخلت و جمال جيه ورايا علي السفرة ( هي مش سفرة يعني، هي طرابيزة و كام كرسي،
قعدت و جمال قعد جمبي
جمال:: ياض بقولك هنتأخر فاطر ايه بس علي الصبح، لمؤخذة يا حج طبق المخلل اللي عندك دا
ابويا:: خد اهو اطفح، ابوك عامل ايه ياض يا عرص انت كمان
جمال:: اهعايشيعنيهيعمل ايه
ندي بقرف:: ابلع اللي في بوقك الاول و اتكلم بلاش شغل الا*** دا
جمال:: كنت بقول اهو عايش يعني هيعما ايه، عاملة ايه يا ندي يا عسل
ندي بصتله بكل قرف و مردتش عليه،
بعد ما خلصنا فطار، جمال دخل الحمام و احنا لسه علب السفرة،
ندي:: حسن هياجي بالليل عشان يطلب ايدي منك،
ابويا بديق:: و*** لو اطربقت السما ع الارض ما انتي هتتجوزي الخول دا،
ندي بديق:: هو هيتجوزك انت ولا هيتجوزني انا
ابويا:: و هتعيشو فين، دا حتي معهوش شقة، ولا هتعيشي مع ام و اخواته في الحوق اللي عيشن فيه،
ندي:: هنأجر شقة علي ما يجيب شقة
ابويا:: المعفن دا يجيب شقة، يا بتي افهمي دا من النوع العلق اللي عايزك تصرفيه عليه و هو يبقي نطع في البيت لا شغلة ولا مشغلة
ندي:: انا اللي هعيش معاه يا بابا
ابويا:: و انا مش موافق و اقفلي علي الموضوع دا و متفتحهوش تاني،
ابويا قام و دخل الأوضة بتاعته و انا دخلت اديتله العلاج، جمال خرج من الحمام قالي انه هيستناني تحت، و انا غيرت هدومي و نزلت روحنا المستشفى اللي بنشتغل فيها،
وصلنا و طبعآ رئيس القسم كان بيشد في شعره بسبب تأخرنا انا و جمال، و كان حالف يقول لمدير المستشفى بس انا و جمال عملنا عليه حوار زي كل مرة، روحت استلمت الشفت، و بعد ما خلص الشفت، قبلت جمال

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)

جمال:: ايه انت هتروح؟
انا:: ايوة تعال بس نسحب القبض من اي مكنة عشان هجيب هدية لــ بسنت عشان بكرا عيد ملادها
جمال:: كان مالك و مال الأرتباط بس يبني، دا انت مش بيقعد في جيبك جنيه
انا:: هعمل ايه بس كله من قلبي العلق اللي لما شافها دق
جمال:: طيب يسطا ابقي خود بالك من قلبك بقي عشان زي ما بيدق بيتفشخ
انا:: كسم احباطك يعم
جمال:: تعال يلا اتغدي معايا في البيت
انا:: انت لسه قاعد عند بيت خالك ياض؟
جمال:: ما انت عارف اني مش طايق البيت بسبب ابويا يعم، اهو قاعد في بيت خالي، خالي في الكويت و انا قاعد اخر روقان
انا:: و مرات خالك بنتها اخبارهم ايه
جمال:: ما انت عارف مرات خالي بتلف علي الدكاترة لبنتها،
انا:: هي لسه متحسنتش؟
جمال:: لا لسه، زي ما هي، لا بتتكلم ولا مدركة اي حاجه،
انا:: طيب يلا بينا

انا و جمال ركبنا المترو و نزلنا قريب شوية منب البيت بتاع خال جمال، و بعد ما وصلنا جمال رن علي مرات خاله عرفها اني انا معاه، و بعد ما دخلنا سلمت علي مرات خال جمال
انا:: ازيك يا ام اية عاملة ايه
ام اية:: اهلآ يا بلال اخبارك ايه
انا:: بخير الحم****

(ام ايه او حنان _ 38 سنة، قمحاوية البشرة، 170 سم، جسمها موت، كيرفي بس مليانة سيكا صغيرة اوي، معاها بنتها زي ما تقول معاقة بس هي بتدورلها علي علاج عندها 10 سنين، )
جمال:: ايه يا حنون خلصتي الغدا
حنان:: ايوة خلاص اهو دقيقتين، ادخل انت و بلال اتشطفه، و انا هغرف الأكل

دخلت الحمام اتشطفت و جمال بعد مني و كان حنان (مرات خال جمال) غرفت الأكل علي السفرة، و قعدت انا و جمال و مرات خاله و بنتها، و كانت بتأكل بنتها اللي غير مدركة بالمرة اي شي، امها بتحطلها الاكل و هي بتمدغ

حنان:: اختك اخبارها ايه يا بلال.. لسه برضه مصممة علي الواد اياه
انا:: دا زي ما يكون سحرلها... مصممة تتجوزه و النهارده كانت بتقول انه هياجي عشان يطلب ايدها
حنان:: *** يهديها بقي... و انت اخبارك ايه مع خطيبتك
جمال:: مقشطاه أول بأول... دا لسه بيقولي عيد ملادها بكرا و عايز قال يجبلها هدية
انا:: يعم و انت مال اهلك... بتحشر نفسك ليه متبقاش بضان، لما نشوف اللي هتخطبها هتتصرف معاها ازاي
حنان بأبتسمة:: بس انت و هو مش ناقصة صداع،

خلصنا اكل و بعد كدا انا و جمال دخلنا الأوضة بتاعته، كان عنده بلايستيشن، شغله و قعدنا نلعب شوية عليه
انا:: لكن انت يسطا فرجانة معاك يعني و احدث بلايستيشن و ايفون، و شغل عالي... من اين لك هذا؟
جمال:: ايه يعم انت هتقر عليا ولا ايه
انا:: لا بجد يسطا مش معقول كل دا من شغلانة التمريض يعني
جمال بأبتسمة:: مصالح يسطا
انا:: شمال؟
جمال:: في الزمن دا مفيش حاجه اسمها شمال و يمين، في الزمن دا اعمل اي حاجه تجيب فلوس يسطا، و بصراحه انا كنت هكلمك في الموضوع دا
انا:: موضوع ايه دا؟
جمال:: انت خاطب و خطيبتك مقشطك و انت القبض مش بيكمل معاك... ايه رأيك تعملك مصلحة ولا اتنين و كله فايدة ليك
انا:: ليه انت بتعمل ايه بالظبط
جمال:: دلڤري...
انا:: بتوصل ايه بالظبط؟
جمال:: يعني هكون بوصل بيتزا... ما كسم ممنوعات.. ايه موافق؟
انا:: اوافق ايه يسطا انت عبيط.. دي فيها 10 او 15 سنة، وانا مش مستغني عن عمري
جمال:: يعم متخا
انا بقاطعه:: بقولك ايه اقفل علي الموضوع دا، دا انت بعد اللي قولتهولي دا بقيت خايف اقعد معاك تعملي شبهة
جمال:: يعم فكر بس و صد
انا بقاطعه:: يعم قولتك قفل علي الموضوع... انا مستحيل افكر حتي.... سلام يعم انا مروح
جمال:: ماشي يسطا...

نزلت من عند جمال و انا حاسس اني قرفان منه... لأن دي بداية إنحرافه و معروف اخر الشمال ديمآ وحشة،
ركبت المترو و نزلت المحطة القريبة من البيت، يدوب قربت من باب العمارة و شوفت زكريا اللي عايز يخطب اختي نازل مدايق و مخدش باله مني و مشي ع طول و انا طلعت الشقة سمعت صوت خناق ندي و ابويا من علي السلم،
(احنا سكنين في التالت، ابويا ليه شقة واحدة بس بأسمه اشترها من صاحب العمارة، و الشقة اللي قصدنا، كل فترة حد ياجي يأجرها كام شهر و يسبها، )

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)


انا:: طيب حبة هدوء كدا... وانت يا عم حازم ما تهدي الدنيا بدل ما انت واقف تتفرج
ابويا:: انا قولت مليون مرة مش هتتجوزي الواد دا
ندي:: لا هتجوزه دي حياتي و انا حره فيها
انا:: حره ازاي انت عبيطة ولا ايه... الحج مع حق في كل كلمة بيقولها
ندي:: لأخر مرة هقولهالك ملكش دعوة بحياتي... كفاية خطيبتك اللي بتضحك عليك و بتستغلك.. دا انت اللي صرفته عليها كان ممكن يجيب شقة تتجوز فيها
انا:: لما اخود جنيه منك تبقي تتكلمي
ندي:: وانت لما اجي اشتكيلك اني مش مبسوطة في جوازتي مع زكريا ابقي اتكلم...
ابويا:: انا قولتها كلمة.. مفيش جواز ليكي من اللي اسمه زكريا... بلال تعال عشان تديني العلاج
انا:: حاضر يا حج

ابويا دخل الأوضة و انا وراها و كنت هديله العلاج بس ملقتش مياه في الدورق
انا:: ثانية يا حج هروح اجيب مياه من برا و جاي
كنت هخرج من الأوضة الباب كان موارب مش مقفول و لسه هفتح سمعت حازم بيتكلم مع ندي بصوت واطي و اللي سمعته هو
حازم:: مفيش حل غير اللي قولتي عليه
ندي:: انا خايفة يا حازم مش هقدر اعمل كدا
حازم:: يا بنتي صدقيني........ بقولك ايه يا ندي اللي بتعمليه مع ابوكي دا مش هينفع

لاحظت انه اخد باله مني عشان كدا غير كلامه

خرجت و انا باصص عليهم... و هما بصين عليا و حسيت ان في حاجه ما بنهم... اول حاجه جت في بالي انهم عيزين يعمله حاجه وحشة في الحج.... بس لا هي ايوة مش بتطيق ابويا بس مش لدرجة انها تفكر في كدا....

دخلت المطبخ جبت مياه و رجعت الأوضة عند الحج نولته العلاج و خرجت من الأوضة و اخدت دوش و دخلت انام شوية.....


صحيت بالليل علي صوت رنة الفون و كانت بسنت خطيبتي
انا:: الو... ايوة يا حبيبتي
بسنت:: ايه دا انت نايم؟
انا:: اه ريحت شوية كدا
بسنت:: بلال انا امي نازلة زن عليا في الرايحة و الجاية... عشان موضوع الشقة
انا:: معلش قوليلها تصبر شوية علي ما اخلص العسكرية و افتح العيادة
بسنت:: انت متخيل يا بلال انا لو قولت لماما الكلام دا هتعمل ايه... انت عايزها تصبر كل دا
انا:: طيب علي ايدك انا اعمل ايه انا بعمل كل اللي اقدر عليه
بسنت:: تخيل انت مدايق عشان بقولك كدا... اومال انا اعمل ايه في ماما اللي نازلة عليا زن كل يوم حرفيآ
انا:: معلش قوليلها تصبر شوية
بسنت:: ماشي يا بلال... بس اعمل اي حاجه عشان ماما تهدي شوية
انا:: حاضر سلام دلوقتي

قفلت مع بسنت و انا مدايق... امها من البداية كانت مش موافقة عليا لما عرفت اني مش معايا شقة ولا اي حاجه... اللي صبرها بس عليا اني ممكن ابقي دكتور في يوم من الأيام

طلعت برا الأوضة و شفت حازم و ندي قعدين مع بعض، قلقت و جريت علي أوضة الحج اشوفه كويس ولا لاء، كان نايم علي السرير
انا:: حج... يا حج انت سمعني... يا حج... يا حججج.... ابويااااا
ابويا صحي مخضوض:: في ايه يا ابن العرص... بتصحيني ليه يا خول
انا بخود نفسي:: هوفففف... انا افتكرتك..
ابويا:: انت بتفول عليا ياض؟
انا:: لا لا..
ابويا:: غور اعملي كباية قهوة
انا:: لا قهوة ايه القهوة غلط عليك
ابويا:: هيحصل ايه اكتر م الحاصل... اهيني ماشي بعلاج... هتغور تعمل ولا اقوم انا؟
انا:: حاضر يا حج هعملك احلي كباية قهوة حالآ

دخلت الحمام غسلت وشي و روحت المطبخ عملت فنجانين قهوة.. و انا خارج من المطبخ شفت ندي و حازم ( اخواتي الكبار) قعدين قدام الTv ... بصتلهم في عنيهم هما الاتنين و ندي بصتلي و شفتها زي ما تكون قلقانة و بصت للأرض...

سبتهم و دخلت للحج و شربنا القهوة و احنا بندردش مع بعض، سبته و دخلت أوضتي غيرت هدومي و نزلت علي محل جوهرجي صاحب ابويا اشتريت سلسلة دهب و دفعت نص الفلوس و قولتله هجبلك الباقي اول الشهر لما اقبض، و اشتريت ساعة بناتي عادية و لفتهم الاتنين هدية، و ورحت البيت حطيت الهدية في الدولاب و اتعشيت انا و الحج و نولته العلاج و دخلت انام..
(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)

تاني يوم صحيت كالعادة فطرنا و نزلت ركبت المترو و روحت المستشفى اللي شغال فيها، و بعد ما وصلت شفت جمال كان واقف مع واحد و اول ما شفني لخص كلام ما اللي واقف معاه و سابه و جالي
جمال:: اي يسطا بلال... رنيت عليك الصبح فونك كان مقفول
انا:: مين اللي واقف معاه دا يسطا ؟
جمال:: دا واحد كدا مشفتوش من فترة قبلته صدفة كنت بسلم عليه
انا:: الراجل دا واحد من الناس الشمال مش كدا
جمال:: شششش وطي صوتك يعم...
انا:: صح ولا كلامي غلط؟
جمال:: ايوة يعم صح
انا:: انت عبيط ياض... بتجيب الناس دي في مكان اكل عيشك
جمال:: كله اكل عيش.. ايه فكرت؟
انا:: افكر في ايه ياض انت عبيط... ابعد عني كدا انت لولا اني واكل معاك عيش و ملح كنت بلغت عنك
جمال:: يا بلال افهمني
انا:: بقولك ايه اقفل علي الموضوع دا و يا ريت تخف كلام ما بينا... اخرنا صباح الخير و بس

سبت جمال و مشيت استلم الشفت بتاعي

خلصت الشفت و غيرت هدومي و شفت جمال كان واقف بعيد... تجنبته و سبته و مشيت روحت البيت،

بالليل فوني رن و كانت بسنت،
انا:: ألو ايوة يا حبيبي عاملة ايه؟
بسنت:: انا بخير... بقولك ايه يا حبيبي مش حاسس انك ناسي حاجه؟
انا:: ناسي حاجه ؟ ايه يا تري؟ اه افتكرت
بسنت:: ايه؟
انا:: كلاسيكو الدوري الياباني صح
بسنت:: بطل بيض بقي
انا:: في واحدة تقول لخطيبها بطل بيض
بسنت:: مش انا قولت يبقي فيه... وبعدين انا مالي و مال الدوري الياباني اصلآ...
انا:: اممم طيب ايه ما انا مش فاكر
بسنت:: بجد مش فاكر؟
انا:: ايوة بجد مش فاكر
بسنت:: خلاص ولا حاجه باي
انا:: استني بس طيب فكريني
بسنت:: معلش ماما بتنادي عليا
وقفلت بسنت و انا بضحك عليها و هي متنرفزة، قومت بعتلها رسالة (افتحي الواتس) و طلعت البوكس اللي فيه السلسلة و الساعة و صورته و بعتلها (كل سنة و انتي طيبة) و بتعلها صورة البوكس،

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)


مفيش دقيقه و رنت عليا

بسنت:: يا رخم و لما انت فاكر بتستعبط ليه
انا:: عشان بتبقي زي القمر ة انتي متنرفزة
بسنت:: طيب يا سيدي الساعة 8 تكون عندنا في البيت عشان مجهزين الحلفة في البيت
انا:: من عيوني يا قمر
بسنت:: باي يا حبيبي

قفلت مع بسنت و جهزت نفسي و اخدت الهدية معايا و روحت البيت بتاع اهل بسنت، و كان في دوشة و شفت اصحاب بسنت البنات و كام واحدة من جيرانهم و كام واحدة من قريبهم، و امها و اخواتها، و خالها و اخوها،

اول ما دخلت بسنت جات شدتني من ايدي
بسنت:: تعال يا بلال اعرفك علي صحباتي

مشيت معاها
بسنت:: اعرفكم يا بنات بلال خطيبي اللي حكتلكم عنه
انا بأبتسمة:: مسا الدلع

طبعآ شفت نظراتهم... نظرة غيرة علي اعجاب علي غيظ علي لبونة، علي عضت شفايف

انا:: كل سنة وانتي معايا يا روحي،
و نولتها الهدية و هي اخدتها و حضنتني خفيف و بعدت بسرعة
بسنت:: ميرسي يا حبيبي
واحدة من بعيد:: بسنت تعالي عيزاكي
بسنت:: بنت خالي بتنادي عليا تعال اعرفك عليها
سلمت علي بنت خال بسنت و قطعنا التورتة و احتفلنا بعيد ملادها و اخدت بسنت و نزلنا نقعد مع بعض في اي كافيه،
طبعآ كنا في لحظة رومنسية و حب، قعدنا ساعتين و نص و امها رنت عليها، و قالتها تجبني معاها عشان اتعشي عندهم،

بعد ما روحتها و دخلت اتعشي معاهم، و بعد العشي امها عملت الشاي و قالت ل بسنت تدخل اوضتها


(ام بسنت او هالة_ 44 سنة، بيضة، 165 سم، مليانة سيكا، بزازها كبيرة بس مشدودة و طيزها كبيرة نيك، ست بيت، )

ام بسنت:: عمال ايه يا بلال؟
انا:: كويس يا حماتي
ام بسنت:: بس انا لسه مش حماتك
انا:: انشا**** تبقي حماتي
ام بسنت:: عملت ايه في موضوع الشقة... انت بقالك كتير بتقول هتتصرف و مش بتتصرف ولا عملت اي خطوة في الموضوع
انا:: معلش فترة كدا اخلص السنة بتاعت الجيش و افتح العيادة و *** يسهل...
ام بسنت:: يعني احنا لسه هنستني سنة كمان
انا:: لو عندك حل تاني قوليه
ام بسنت:: الحل مش هيعجبك و انت عارفه
انا:: يا ام بسنت انا و بسنت بنحب بعض و انا بعمل اللي اقدر عليه عشان نتجوز ادينا فرصة اكون نفسي
ام بسنت:: هي السنة بتاعت الجيش دي... لو يوم زيادة تاني يبقي كل واحدة يشوف نصيبه
انا:: ماشي يا ام بسنت عن أذنك
قومت و سبتها و نزلت و انا مضايق اوي... روحت البيت، و خلص اليوم علي كدا...

عدي اسبوع كنت انا بجهز نفسي عشان الجيش..
وفي يوم كنت راجع من الشغل لاقيت ابويا كان بيزعق... طبعآ كنت متأكد انه بيزعق مع ندي، دخلت من باب الشقة بالمفتاح و شوفت حازم و ابويا بس و ابويا بيشخط و يزعق

ابويا بزعيق:: بعد اللي عملته دا لا هي بنتي ولا اعرفها... دي خلاص بقيت تعمل اللي علي مزاجها
انا:: في ايه يا حج اهدي اهدي فهمني في ايه
ابويا:: اهدي ازاي بعد اللي عمتله بنت الوسخة ندي
انا:: في ايه طيب... ما تقول يا عم خرا حازم في ايه؟
حازم مسك ورقة:: امسك شوف

مسكت الورقة و كان جواب من ندي بتقول فيه انها لمت هدومها و هربت مع زكريا تتجوزه من برا برا

انا:: احاااا
ابويا:: اسمعني يا بلال انت و اخوك... ندي دي لا تحضرلي لا دفنة ولا عزا... وعرفها اني غضبان عليها ليوم ال*** .... و انا بكرا هروح للمحامي اكتب الشقة دي باسمك انت و اخوك
انا:: يا حج اهدي بس متكبرش الموضوع يمكن بنتك في يوم تندم و تعرف غلطها
حازم بصلي بنظرة حادة:: انت معاك حق يا حج بنتك خلاص فجرت و مبقاش هممها حد... لما تخالف كلام ابوها و تهرب... يبقي هتسمع كلام مين
انا:: جرا ايه يا ابليس انت ابوك مش هحمل كلامك دا...
حازم:: واللي حصل دا بالنسبالك عادي
انا:: اكيد مش عادي بس الدنيا مش محتاجة بنزين عشان تولع فا ملوش لازم كسم كلامك
حازم:: بقولك ايه انت شغال تغلط من الصبح و انا سكتلك ماتنساش اني اخوك الكبير
انا:: الكبير في دار المسنين.. انت متعرفش يعني ايه اخوية اصلآ
ابويا:: بس ياض منك ليه انا خلاص قولت كلامي... بكرا حد فيكم يوديني المحامي انا هكتب الشقة دي بأسمكم و لو ندي حضرتلي دفنة ولا عزا انا مش مسامحكم

تاني يوم حازم اخد ابويا و راحو المحامي و انا كنت قاعد في البيت مضايق من كل حاجه... و بسنت كل شوية تقولي امي نازلة زن امي كذا امي امي امي... قفلت معاها و كنت سرحان و مضايق

لغاية ما فوني رن و كان حازم
انا:: عايز ايه
حازم:: تعال بسرعة ابوك تعب و اخدته علي المستشفى
انا:: ايه مستشفى ايه بسرعه


روحت المستشفى و عرفت ان ابويا في غرفة الإنعاش و ضربات قلبه غير منتظمه و الضغط و السكر مرتفعين

و بعد اكتر من ساعتين واحنا في المستشفى الدكتور خرج

انا:: قول يا دكتور ايه ابويا حالته استقرت؟
الدكتور اتنهد:: الوالد... تعيش انت



نهاية الجزء الاول
يتبع.......................................................................................................................................



طبعآ دا جزء اول مجرد بوضح الدنيا، عايزك تقولي رأيك في التعليقات، صدقني تعليق واحد بيدعمني

بدايه جامـــــــــــــــــــــده(y)

 
  • حبيته
التفاعلات: ki1inG
عاملين ايه انا قولت اشوف الناس فكراني ولا خلاص راحت عليا فا رجعت بقصة مش عارف هتعجبكم ولا لاء ولو حد لاحظ غلطة ياريت يقولي عشان اصححها

معكم كاتبكم (Ki1inG)




(مقدمة)





شخصيات القصة

انا بلال _ 23 سنة، قمحاوي البشرة، 182 سم، حاصل علي دكتوراه طب بشري قسم أمراض نسا و توليد طبعآ لما جتلي المنحة الدراسية ، بس لسه ما اشتغلتش عشان هدفي افتح عيادة،
( نبذة:: انا عايش مع ابويا و اخويا و اختي اللي اكبر مني، و امي اطلقت زمان من ابويا و اتجوزت واحد تاني و عشات برا مصر، و علاقتي باخواتي مش حلوة، ديمآ خناق مع بعض، و ابويا طلع علي المعاش و حاليآ ديمآ في البيت، عنده 65 سنة، اتجوز امي و هي صغيرة في السن 18 سنة و كان فرق السن ما بنهم كبير، و ابويا حاليآ حالته الصحية تعبانة و ماشي بعلاج، و انا شغال مساعد دكتور نسا و توليد في مستشفى خاص مؤقتآ لغاية ما افتح العيادة الخاصة بعد الجيش)

اخويا الكبير حازم _ 28 سنة، ابيض البشرة، 179 سم، موظف في شركة أستراد و تصدير، أعزب

اختي ندي _ 25 سنة، بيضة، جسمها مليان سيكا، بس جميلة و عنيها عسلي، موظفة في بنك، 166 سم،
(نبذة:: بتحب واحد عاطل و ملوش مستقبل، أوهمها بالحب، و هي متعلقة بيه، و كذا مرة ياجي عشان يطلب ايد ندي و ابويا يهزقه و يطرده برا البيت، و ندي تفضل تتخانق مع ابويا و البيت ديمآ في مشاكل و كل واحد بيصرف علي نفسه و ملوش دعوة بالتاني،

خطيبتي بسنت _ 22 سنة، بيضة، بزاز و طيز وسط مشدودين، 168 سم، اخر سنة فنون جميلة


جمال صحبي _ 23 سنة، قمحاوي البشرة زي، 184 سم، جسمه معضل حبة، جمال و انا اصحاب اوي و ع الدغري مع بعض، بس الفترة الأخيرة بقي كل واحد فينا مشغول بمستقبله، و بعيشته


(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)



(الجزء الأول)



كنت قاعد في كافيه مع بنست ( خطيبتي)
كانت الساعة (8:32 بالليل)


انا:: للأسف يا بسنت مش معايا واسطة عشان اخود اعفي من الجيش، فا بالتالي هلبس هلبس
بسنت:: يا نهار ابيض... يعني ملاقيتش اي حد يتوسطلك في الاعفي؟
انا:: هعمل ايه بقي....
بسنت:: خلاص مش مشكلة هي سنة و هتعدي و خلاص
انا:: معاكي حق.. معاكي حق سنه و تعدي، و نتجوز و افتح العيادة الخاصة بيا و ابعد عن الهم اللي انا عايش فيه،
بسنت:: معلش يا حبيبي.. اللي خلاك تستحمل دا كله مش هتستحمل الشوية دول كمان
انا بأبتسمة:: عارفة يا بسنت انت اللي بتهوني عليا كل اللب بشوفه
بسنت:: عارفه طبعآ ههههه
انا:: كسم غرورك
بسنت:: بس يا قذر بطل الكلام السافل دا قولتك، حد يقول كدا لخطيبته
انا:: مش انا قولت... يبقي فيه هههه
بسنت:: استني ماما بترن عليا ..... ايوة يا ماما..... لا خلاص احنا رجعين اهو..... حاضر يا ماما....... اوووف حاضر... سلام
انا:: انا مش عارف امك مستكترا علينا الشوية اللي بنقعدهم مع بعض ليه
بسنت:: معلش يا بلبل ماما بقي و لازم تخاف عليا، يلا عشان توصلني

قومت حسبت علي الطلابات و مشينا، ركبت بسنت تاكسي و حسبت السواق و مشيت، و ركبت المترو و روحت البيت،

بعد ما وصلت عند باب الشقة حطيت ايدي في جيبي ملاقتش المفتاح، اطريت اخبط علي الباب، خمس دقايق كاملة لغاية ما حد فتح و كانت ندي

انا:: سنة عشان تفتحي الباب
ندي ببرود:: و انت مفتحتش بمفتاحك ليه،
انا:: نسيته.. ايه مش انسان انا ولا ايه
الفون بتاعها رن و هي كانت داخلة الأوضة و لفت تدخل
انا:: هتلاقيه الفاشل اللي بتحبيه،
ندي بصتلي بغيظ:: خليك في حالك و في الحلوة خطيبتك احسنلك
وقفلت باب الاوضة جامد،
انا:: ما علينا...

دخلت غيرت هدومي في الأوضة، و سخنت الأكل، اتعشيت و بعد كدا دخلت عند الحج ( ابويا) الأوضة بتاعته

انا:: ايه يا حج صاحي؟
ابويا:: تعال يا بلال انا صاحي
انا:: اخبارك ايه يا حج
ابويا:: اهو عايش
انا:: *** يديك طولت العمر يا حج، اتعشيت و خدت العلاج؟
ابويا:: ايوة اختك اللبوة سخنتلي العشا و ادتني العلاج
انا :: ههه طيب كويس
ابويا:: انا مش فاهم هي مصممة علي الواد العرص دا ليه؟ .... دا فاشل لا معاه وظيفة ولا صنعة و لا عارف يصرف علي نفسه... تتجوزه ازاي؟ ... دا هو متجوزها عشان تصرف عليه من مرتبها
انا:: ولا انا مش فاهم هي في مخها ايه بالظبط،
ابويا:: يلا اطلع برا و اطفي النور عشان عايز انام
انا:: ماشي يا حج تصبح ع خير،

طلعت من الأوضة بتاعتي، اتصلت بـــ بسنت خطيبتي
انا:: وحشتيني يا روحي
بسنت:: وانت اكتر يا حبيبي
انا:: امتي ياجي اليوم اللي نقبي فيه لوحدينا، دا انا هحبك حب
بسنت:: انت ديمآ سافل كدا
انا:: اه اوي، مش عايزة تعرفي لو اتقفل علينا باب لوحدينا هعمل فيكي ايه
بسنت:: اممم ايه؟
انا:: ايه دا اومال فين كسوف كل مرة و عيب و بطل قلت أدب و بتاع
بسنت:: البركة فيك يخويا انت اللي علمتني الكلام دا
انا:: محصلش
بسنت:: يا سلام، قول بقي
انا:: اقول ايه؟
بسنت:: لو اتقفل علينا باب واحد هتعمل ايه
انا:: وماليك مستعجلة عايزة تعرفي، و بتقولي عليا انا سافل
بسنت:: اخلص بطل رخامة بقي
انا:: خلاص هقول اهو... اول ما الباب يتقفل علينا، هشدك ازنقك ورا الباب اول ما يتقفل
بسنت:: اممم و بعدين
انا:: هاهجم علي شفيفك افضل امص فيها و اكلها اكل، و ايدي طبعآ مش هتسيب بزازك الحلوة دي و هفضل اقفش فيها و زبي تحت قايم و راشق بين فخادك تحت كسك بالظبط
بسنت:: اممممم اااه و بعدين
انا:: هقلعك البلوزة و البرا و انزل اخود حلامات بزازك اللي واقفة زي المدفع بين شفيفي امص فيها و ابدل علي الحلمة التانية امص فيها، و اقرب الحلمتين من بعض و اخدهم فب وقت واحد في بوقي ارضع منهم، وبعدين هنزلك تمصي زبي
بسنت:: اممم زبك كبير و حلو يا بلال
انا:: طيب حطيه في بوقك يلا
بسنت:: مش هعرف احطه في بوقي راسه كبيرة اوي،
انا:: طيب الحسي الراس و العبي في بضاني
بسنت:: امممم اهو بمص اهو، يخرابي كل دا ليا انا لوحدي
انا:: عايزة زبي فين يا شرموطة
بسنت:: حطه في كس شرموطتك يا روحي
انا:: طيب نامي علي ضهرك و اقلعي البنطلون
بسنت:: حاضر اهو قلعت البنطلون، اهو اممم شايف الكلوت غرقان ازاي بسببك
انا:: كل دا عسل، انا هنزل اهو الحس كسك و ادوق العسل
بسنت:: اااااااه.... مش قادرة بجد يا بلال... انا جبتهم
انا:: وانا لحقت يا علقة
بسنت:: اممم اصل افتكرت اول امبارح لما جيتلك المستشفى عشان اخود الفلوس منك و انا شدتني للمخزن،
انا:: دا انا مسكت نفسي بالعافية... كنت خلاص علي وشك اني افتحك
بسنت:: ما عشان كدا مكنتش عايزة انزل معاك، بس انت دماغك جزمة و صممت تدخلني معاك
انا:: عدت علي خير بقي،
بسنت:: يلا تصبح علي خير عشان هنام يلا تصبح علي خير
انا:: و انتي من اهلي

قفلت مع بسنت و نمت علي طول،

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)
(الساعة 8:33 الصبح)

صحيت من النوم علي صوت الفون بيرن و كان واحد صحبي و ممرض في نفس المستشفى اللي انا شغال فيها،


انا بكسل:: الو
جمال:: ايه يعم صباحو اخلص قوم اطفح عشان هتتأخر علي الشغل،
انا:: طيب يسطا تمام نص ساعة و اكون ظبطت حالي

قفلت مع جمال و عملت الفون وضع طيران و كملت نوم، صحيت بعد نص ساعة قومت اخدت دوش و كان ابويا و اخواتي ( حازم، و ندي) بيفطره
انا:: مفيش حتي حد يقولي قوم افطر عشان الشغل بتاعك
حازم:: مش لما تعامل الناس كويس الاول
انا:: ليه و انا لما حد بيتعامل معايا بشخرلو يعني ولا ايه
حازم:: قول لنفسك
انا:: خخخخخخ بقولك ايه مش علي اول الصبح كدا خناق
ابويا:: جرا ايه يا خول منك ليه، محدش عاملي اعتبار ليه
حازم:: ما هو يا بابا
ابويا:: اخرس انا مش حمل مناهدة
انا:: لمؤخذة يا حج بقي
الباب خبط،
ابويا:: اهو صحبك العرص التاني جالك
قومت فتحت الباب و كان جمال ( صحبي)
جمال:: بقي يا عرص بتطير الفون ( وضع طيران) و تنفضلي، يلا عشان متأخرين فشخ
انا:: تعال بس شق ريقك و هلبس و ننزل
دخلت و جمال جيه ورايا علي السفرة ( هي مش سفرة يعني، هي طرابيزة و كام كرسي،
قعدت و جمال قعد جمبي
جمال:: ياض بقولك هنتأخر فاطر ايه بس علي الصبح، لمؤخذة يا حج طبق المخلل اللي عندك دا
ابويا:: خد اهو اطفح، ابوك عامل ايه ياض يا عرص انت كمان
جمال:: اهعايشيعنيهيعمل ايه
ندي بقرف:: ابلع اللي في بوقك الاول و اتكلم بلاش شغل الا*** دا
جمال:: كنت بقول اهو عايش يعني هيعما ايه، عاملة ايه يا ندي يا عسل
ندي بصتله بكل قرف و مردتش عليه،
بعد ما خلصنا فطار، جمال دخل الحمام و احنا لسه علب السفرة،
ندي:: حسن هياجي بالليل عشان يطلب ايدي منك،
ابويا بديق:: و*** لو اطربقت السما ع الارض ما انتي هتتجوزي الخول دا،
ندي بديق:: هو هيتجوزك انت ولا هيتجوزني انا
ابويا:: و هتعيشو فين، دا حتي معهوش شقة، ولا هتعيشي مع ام و اخواته في الحوق اللي عيشن فيه،
ندي:: هنأجر شقة علي ما يجيب شقة
ابويا:: المعفن دا يجيب شقة، يا بتي افهمي دا من النوع العلق اللي عايزك تصرفيه عليه و هو يبقي نطع في البيت لا شغلة ولا مشغلة
ندي:: انا اللي هعيش معاه يا بابا
ابويا:: و انا مش موافق و اقفلي علي الموضوع دا و متفتحهوش تاني،
ابويا قام و دخل الأوضة بتاعته و انا دخلت اديتله العلاج، جمال خرج من الحمام قالي انه هيستناني تحت، و انا غيرت هدومي و نزلت روحنا المستشفى اللي بنشتغل فيها،
وصلنا و طبعآ رئيس القسم كان بيشد في شعره بسبب تأخرنا انا و جمال، و كان حالف يقول لمدير المستشفى بس انا و جمال عملنا عليه حوار زي كل مرة، روحت استلمت الشفت، و بعد ما خلص الشفت، قبلت جمال

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)

جمال:: ايه انت هتروح؟
انا:: ايوة تعال بس نسحب القبض من اي مكنة عشان هجيب هدية لــ بسنت عشان بكرا عيد ملادها
جمال:: كان مالك و مال الأرتباط بس يبني، دا انت مش بيقعد في جيبك جنيه
انا:: هعمل ايه بس كله من قلبي العلق اللي لما شافها دق
جمال:: طيب يسطا ابقي خود بالك من قلبك بقي عشان زي ما بيدق بيتفشخ
انا:: كسم احباطك يعم
جمال:: تعال يلا اتغدي معايا في البيت
انا:: انت لسه قاعد عند بيت خالك ياض؟
جمال:: ما انت عارف اني مش طايق البيت بسبب ابويا يعم، اهو قاعد في بيت خالي، خالي في الكويت و انا قاعد اخر روقان
انا:: و مرات خالك بنتها اخبارهم ايه
جمال:: ما انت عارف مرات خالي بتلف علي الدكاترة لبنتها،
انا:: هي لسه متحسنتش؟
جمال:: لا لسه، زي ما هي، لا بتتكلم ولا مدركة اي حاجه،
انا:: طيب يلا بينا

انا و جمال ركبنا المترو و نزلنا قريب شوية منب البيت بتاع خال جمال، و بعد ما وصلنا جمال رن علي مرات خاله عرفها اني انا معاه، و بعد ما دخلنا سلمت علي مرات خال جمال
انا:: ازيك يا ام اية عاملة ايه
ام اية:: اهلآ يا بلال اخبارك ايه
انا:: بخير الحم****

(ام ايه او حنان _ 38 سنة، قمحاوية البشرة، 170 سم، جسمها موت، كيرفي بس مليانة سيكا صغيرة اوي، معاها بنتها زي ما تقول معاقة بس هي بتدورلها علي علاج عندها 10 سنين، )
جمال:: ايه يا حنون خلصتي الغدا
حنان:: ايوة خلاص اهو دقيقتين، ادخل انت و بلال اتشطفه، و انا هغرف الأكل

دخلت الحمام اتشطفت و جمال بعد مني و كان حنان (مرات خال جمال) غرفت الأكل علي السفرة، و قعدت انا و جمال و مرات خاله و بنتها، و كانت بتأكل بنتها اللي غير مدركة بالمرة اي شي، امها بتحطلها الاكل و هي بتمدغ

حنان:: اختك اخبارها ايه يا بلال.. لسه برضه مصممة علي الواد اياه
انا:: دا زي ما يكون سحرلها... مصممة تتجوزه و النهارده كانت بتقول انه هياجي عشان يطلب ايدها
حنان:: *** يهديها بقي... و انت اخبارك ايه مع خطيبتك
جمال:: مقشطاه أول بأول... دا لسه بيقولي عيد ملادها بكرا و عايز قال يجبلها هدية
انا:: يعم و انت مال اهلك... بتحشر نفسك ليه متبقاش بضان، لما نشوف اللي هتخطبها هتتصرف معاها ازاي
حنان بأبتسمة:: بس انت و هو مش ناقصة صداع،

خلصنا اكل و بعد كدا انا و جمال دخلنا الأوضة بتاعته، كان عنده بلايستيشن، شغله و قعدنا نلعب شوية عليه
انا:: لكن انت يسطا فرجانة معاك يعني و احدث بلايستيشن و ايفون، و شغل عالي... من اين لك هذا؟
جمال:: ايه يعم انت هتقر عليا ولا ايه
انا:: لا بجد يسطا مش معقول كل دا من شغلانة التمريض يعني
جمال بأبتسمة:: مصالح يسطا
انا:: شمال؟
جمال:: في الزمن دا مفيش حاجه اسمها شمال و يمين، في الزمن دا اعمل اي حاجه تجيب فلوس يسطا، و بصراحه انا كنت هكلمك في الموضوع دا
انا:: موضوع ايه دا؟
جمال:: انت خاطب و خطيبتك مقشطك و انت القبض مش بيكمل معاك... ايه رأيك تعملك مصلحة ولا اتنين و كله فايدة ليك
انا:: ليه انت بتعمل ايه بالظبط
جمال:: دلڤري...
انا:: بتوصل ايه بالظبط؟
جمال:: يعني هكون بوصل بيتزا... ما كسم ممنوعات.. ايه موافق؟
انا:: اوافق ايه يسطا انت عبيط.. دي فيها 10 او 15 سنة، وانا مش مستغني عن عمري
جمال:: يعم متخا
انا بقاطعه:: بقولك ايه اقفل علي الموضوع دا، دا انت بعد اللي قولتهولي دا بقيت خايف اقعد معاك تعملي شبهة
جمال:: يعم فكر بس و صد
انا بقاطعه:: يعم قولتك قفل علي الموضوع... انا مستحيل افكر حتي.... سلام يعم انا مروح
جمال:: ماشي يسطا...

نزلت من عند جمال و انا حاسس اني قرفان منه... لأن دي بداية إنحرافه و معروف اخر الشمال ديمآ وحشة،
ركبت المترو و نزلت المحطة القريبة من البيت، يدوب قربت من باب العمارة و شوفت زكريا اللي عايز يخطب اختي نازل مدايق و مخدش باله مني و مشي ع طول و انا طلعت الشقة سمعت صوت خناق ندي و ابويا من علي السلم،
(احنا سكنين في التالت، ابويا ليه شقة واحدة بس بأسمه اشترها من صاحب العمارة، و الشقة اللي قصدنا، كل فترة حد ياجي يأجرها كام شهر و يسبها، )

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)


انا:: طيب حبة هدوء كدا... وانت يا عم حازم ما تهدي الدنيا بدل ما انت واقف تتفرج
ابويا:: انا قولت مليون مرة مش هتتجوزي الواد دا
ندي:: لا هتجوزه دي حياتي و انا حره فيها
انا:: حره ازاي انت عبيطة ولا ايه... الحج مع حق في كل كلمة بيقولها
ندي:: لأخر مرة هقولهالك ملكش دعوة بحياتي... كفاية خطيبتك اللي بتضحك عليك و بتستغلك.. دا انت اللي صرفته عليها كان ممكن يجيب شقة تتجوز فيها
انا:: لما اخود جنيه منك تبقي تتكلمي
ندي:: وانت لما اجي اشتكيلك اني مش مبسوطة في جوازتي مع زكريا ابقي اتكلم...
ابويا:: انا قولتها كلمة.. مفيش جواز ليكي من اللي اسمه زكريا... بلال تعال عشان تديني العلاج
انا:: حاضر يا حج

ابويا دخل الأوضة و انا وراها و كنت هديله العلاج بس ملقتش مياه في الدورق
انا:: ثانية يا حج هروح اجيب مياه من برا و جاي
كنت هخرج من الأوضة الباب كان موارب مش مقفول و لسه هفتح سمعت حازم بيتكلم مع ندي بصوت واطي و اللي سمعته هو
حازم:: مفيش حل غير اللي قولتي عليه
ندي:: انا خايفة يا حازم مش هقدر اعمل كدا
حازم:: يا بنتي صدقيني........ بقولك ايه يا ندي اللي بتعمليه مع ابوكي دا مش هينفع

لاحظت انه اخد باله مني عشان كدا غير كلامه

خرجت و انا باصص عليهم... و هما بصين عليا و حسيت ان في حاجه ما بنهم... اول حاجه جت في بالي انهم عيزين يعمله حاجه وحشة في الحج.... بس لا هي ايوة مش بتطيق ابويا بس مش لدرجة انها تفكر في كدا....

دخلت المطبخ جبت مياه و رجعت الأوضة عند الحج نولته العلاج و خرجت من الأوضة و اخدت دوش و دخلت انام شوية.....


صحيت بالليل علي صوت رنة الفون و كانت بسنت خطيبتي
انا:: الو... ايوة يا حبيبتي
بسنت:: ايه دا انت نايم؟
انا:: اه ريحت شوية كدا
بسنت:: بلال انا امي نازلة زن عليا في الرايحة و الجاية... عشان موضوع الشقة
انا:: معلش قوليلها تصبر شوية علي ما اخلص العسكرية و افتح العيادة
بسنت:: انت متخيل يا بلال انا لو قولت لماما الكلام دا هتعمل ايه... انت عايزها تصبر كل دا
انا:: طيب علي ايدك انا اعمل ايه انا بعمل كل اللي اقدر عليه
بسنت:: تخيل انت مدايق عشان بقولك كدا... اومال انا اعمل ايه في ماما اللي نازلة عليا زن كل يوم حرفيآ
انا:: معلش قوليلها تصبر شوية
بسنت:: ماشي يا بلال... بس اعمل اي حاجه عشان ماما تهدي شوية
انا:: حاضر سلام دلوقتي

قفلت مع بسنت و انا مدايق... امها من البداية كانت مش موافقة عليا لما عرفت اني مش معايا شقة ولا اي حاجه... اللي صبرها بس عليا اني ممكن ابقي دكتور في يوم من الأيام

طلعت برا الأوضة و شفت حازم و ندي قعدين مع بعض، قلقت و جريت علي أوضة الحج اشوفه كويس ولا لاء، كان نايم علي السرير
انا:: حج... يا حج انت سمعني... يا حج... يا حججج.... ابويااااا
ابويا صحي مخضوض:: في ايه يا ابن العرص... بتصحيني ليه يا خول
انا بخود نفسي:: هوفففف... انا افتكرتك..
ابويا:: انت بتفول عليا ياض؟
انا:: لا لا..
ابويا:: غور اعملي كباية قهوة
انا:: لا قهوة ايه القهوة غلط عليك
ابويا:: هيحصل ايه اكتر م الحاصل... اهيني ماشي بعلاج... هتغور تعمل ولا اقوم انا؟
انا:: حاضر يا حج هعملك احلي كباية قهوة حالآ

دخلت الحمام غسلت وشي و روحت المطبخ عملت فنجانين قهوة.. و انا خارج من المطبخ شفت ندي و حازم ( اخواتي الكبار) قعدين قدام الTv ... بصتلهم في عنيهم هما الاتنين و ندي بصتلي و شفتها زي ما تكون قلقانة و بصت للأرض...

سبتهم و دخلت للحج و شربنا القهوة و احنا بندردش مع بعض، سبته و دخلت أوضتي غيرت هدومي و نزلت علي محل جوهرجي صاحب ابويا اشتريت سلسلة دهب و دفعت نص الفلوس و قولتله هجبلك الباقي اول الشهر لما اقبض، و اشتريت ساعة بناتي عادية و لفتهم الاتنين هدية، و ورحت البيت حطيت الهدية في الدولاب و اتعشيت انا و الحج و نولته العلاج و دخلت انام..
(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)

تاني يوم صحيت كالعادة فطرنا و نزلت ركبت المترو و روحت المستشفى اللي شغال فيها، و بعد ما وصلت شفت جمال كان واقف مع واحد و اول ما شفني لخص كلام ما اللي واقف معاه و سابه و جالي
جمال:: اي يسطا بلال... رنيت عليك الصبح فونك كان مقفول
انا:: مين اللي واقف معاه دا يسطا ؟
جمال:: دا واحد كدا مشفتوش من فترة قبلته صدفة كنت بسلم عليه
انا:: الراجل دا واحد من الناس الشمال مش كدا
جمال:: شششش وطي صوتك يعم...
انا:: صح ولا كلامي غلط؟
جمال:: ايوة يعم صح
انا:: انت عبيط ياض... بتجيب الناس دي في مكان اكل عيشك
جمال:: كله اكل عيش.. ايه فكرت؟
انا:: افكر في ايه ياض انت عبيط... ابعد عني كدا انت لولا اني واكل معاك عيش و ملح كنت بلغت عنك
جمال:: يا بلال افهمني
انا:: بقولك ايه اقفل علي الموضوع دا و يا ريت تخف كلام ما بينا... اخرنا صباح الخير و بس

سبت جمال و مشيت استلم الشفت بتاعي

خلصت الشفت و غيرت هدومي و شفت جمال كان واقف بعيد... تجنبته و سبته و مشيت روحت البيت،

بالليل فوني رن و كانت بسنت،
انا:: ألو ايوة يا حبيبي عاملة ايه؟
بسنت:: انا بخير... بقولك ايه يا حبيبي مش حاسس انك ناسي حاجه؟
انا:: ناسي حاجه ؟ ايه يا تري؟ اه افتكرت
بسنت:: ايه؟
انا:: كلاسيكو الدوري الياباني صح
بسنت:: بطل بيض بقي
انا:: في واحدة تقول لخطيبها بطل بيض
بسنت:: مش انا قولت يبقي فيه... وبعدين انا مالي و مال الدوري الياباني اصلآ...
انا:: اممم طيب ايه ما انا مش فاكر
بسنت:: بجد مش فاكر؟
انا:: ايوة بجد مش فاكر
بسنت:: خلاص ولا حاجه باي
انا:: استني بس طيب فكريني
بسنت:: معلش ماما بتنادي عليا
وقفلت بسنت و انا بضحك عليها و هي متنرفزة، قومت بعتلها رسالة (افتحي الواتس) و طلعت البوكس اللي فيه السلسلة و الساعة و صورته و بعتلها (كل سنة و انتي طيبة) و بتعلها صورة البوكس،

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)


مفيش دقيقه و رنت عليا

بسنت:: يا رخم و لما انت فاكر بتستعبط ليه
انا:: عشان بتبقي زي القمر ة انتي متنرفزة
بسنت:: طيب يا سيدي الساعة 8 تكون عندنا في البيت عشان مجهزين الحلفة في البيت
انا:: من عيوني يا قمر
بسنت:: باي يا حبيبي

قفلت مع بسنت و جهزت نفسي و اخدت الهدية معايا و روحت البيت بتاع اهل بسنت، و كان في دوشة و شفت اصحاب بسنت البنات و كام واحدة من جيرانهم و كام واحدة من قريبهم، و امها و اخواتها، و خالها و اخوها،

اول ما دخلت بسنت جات شدتني من ايدي
بسنت:: تعال يا بلال اعرفك علي صحباتي

مشيت معاها
بسنت:: اعرفكم يا بنات بلال خطيبي اللي حكتلكم عنه
انا بأبتسمة:: مسا الدلع

طبعآ شفت نظراتهم... نظرة غيرة علي اعجاب علي غيظ علي لبونة، علي عضت شفايف

انا:: كل سنة وانتي معايا يا روحي،
و نولتها الهدية و هي اخدتها و حضنتني خفيف و بعدت بسرعة
بسنت:: ميرسي يا حبيبي
واحدة من بعيد:: بسنت تعالي عيزاكي
بسنت:: بنت خالي بتنادي عليا تعال اعرفك عليها
سلمت علي بنت خال بسنت و قطعنا التورتة و احتفلنا بعيد ملادها و اخدت بسنت و نزلنا نقعد مع بعض في اي كافيه،
طبعآ كنا في لحظة رومنسية و حب، قعدنا ساعتين و نص و امها رنت عليها، و قالتها تجبني معاها عشان اتعشي عندهم،

بعد ما روحتها و دخلت اتعشي معاهم، و بعد العشي امها عملت الشاي و قالت ل بسنت تدخل اوضتها


(ام بسنت او هالة_ 44 سنة، بيضة، 165 سم، مليانة سيكا، بزازها كبيرة بس مشدودة و طيزها كبيرة نيك، ست بيت، )

ام بسنت:: عمال ايه يا بلال؟
انا:: كويس يا حماتي
ام بسنت:: بس انا لسه مش حماتك
انا:: انشا**** تبقي حماتي
ام بسنت:: عملت ايه في موضوع الشقة... انت بقالك كتير بتقول هتتصرف و مش بتتصرف ولا عملت اي خطوة في الموضوع
انا:: معلش فترة كدا اخلص السنة بتاعت الجيش و افتح العيادة و *** يسهل...
ام بسنت:: يعني احنا لسه هنستني سنة كمان
انا:: لو عندك حل تاني قوليه
ام بسنت:: الحل مش هيعجبك و انت عارفه
انا:: يا ام بسنت انا و بسنت بنحب بعض و انا بعمل اللي اقدر عليه عشان نتجوز ادينا فرصة اكون نفسي
ام بسنت:: هي السنة بتاعت الجيش دي... لو يوم زيادة تاني يبقي كل واحدة يشوف نصيبه
انا:: ماشي يا ام بسنت عن أذنك
قومت و سبتها و نزلت و انا مضايق اوي... روحت البيت، و خلص اليوم علي كدا...

عدي اسبوع كنت انا بجهز نفسي عشان الجيش..
وفي يوم كنت راجع من الشغل لاقيت ابويا كان بيزعق... طبعآ كنت متأكد انه بيزعق مع ندي، دخلت من باب الشقة بالمفتاح و شوفت حازم و ابويا بس و ابويا بيشخط و يزعق

ابويا بزعيق:: بعد اللي عملته دا لا هي بنتي ولا اعرفها... دي خلاص بقيت تعمل اللي علي مزاجها
انا:: في ايه يا حج اهدي اهدي فهمني في ايه
ابويا:: اهدي ازاي بعد اللي عمتله بنت الوسخة ندي
انا:: في ايه طيب... ما تقول يا عم خرا حازم في ايه؟
حازم مسك ورقة:: امسك شوف

مسكت الورقة و كان جواب من ندي بتقول فيه انها لمت هدومها و هربت مع زكريا تتجوزه من برا برا

انا:: احاااا
ابويا:: اسمعني يا بلال انت و اخوك... ندي دي لا تحضرلي لا دفنة ولا عزا... وعرفها اني غضبان عليها ليوم ال*** .... و انا بكرا هروح للمحامي اكتب الشقة دي باسمك انت و اخوك
انا:: يا حج اهدي بس متكبرش الموضوع يمكن بنتك في يوم تندم و تعرف غلطها
حازم بصلي بنظرة حادة:: انت معاك حق يا حج بنتك خلاص فجرت و مبقاش هممها حد... لما تخالف كلام ابوها و تهرب... يبقي هتسمع كلام مين
انا:: جرا ايه يا ابليس انت ابوك مش هحمل كلامك دا...
حازم:: واللي حصل دا بالنسبالك عادي
انا:: اكيد مش عادي بس الدنيا مش محتاجة بنزين عشان تولع فا ملوش لازم كسم كلامك
حازم:: بقولك ايه انت شغال تغلط من الصبح و انا سكتلك ماتنساش اني اخوك الكبير
انا:: الكبير في دار المسنين.. انت متعرفش يعني ايه اخوية اصلآ
ابويا:: بس ياض منك ليه انا خلاص قولت كلامي... بكرا حد فيكم يوديني المحامي انا هكتب الشقة دي بأسمكم و لو ندي حضرتلي دفنة ولا عزا انا مش مسامحكم

تاني يوم حازم اخد ابويا و راحو المحامي و انا كنت قاعد في البيت مضايق من كل حاجه... و بسنت كل شوية تقولي امي نازلة زن امي كذا امي امي امي... قفلت معاها و كنت سرحان و مضايق

لغاية ما فوني رن و كان حازم
انا:: عايز ايه
حازم:: تعال بسرعة ابوك تعب و اخدته علي المستشفى
انا:: ايه مستشفى ايه بسرعه


روحت المستشفى و عرفت ان ابويا في غرفة الإنعاش و ضربات قلبه غير منتظمه و الضغط و السكر مرتفعين

و بعد اكتر من ساعتين واحنا في المستشفى الدكتور خرج

انا:: قول يا دكتور ايه ابويا حالته استقرت؟
الدكتور اتنهد:: الوالد... تعيش انت



نهاية الجزء الاول
يتبع.......................................................................................................................................



طبعآ دا جزء اول مجرد بوضح الدنيا، عايزك تقولي رأيك في التعليقات، صدقني تعليق واحد بيدعمني
قرأتها بعد ما جائت الانترنت ، إنقطاع الإنترنت عشان إمتحانات البكالوريا.
 
  • عجبني
التفاعلات: ki1inG
عاملين ايه انا قولت اشوف الناس فكراني ولا خلاص راحت عليا فا رجعت بقصة مش عارف هتعجبكم ولا لاء ولو حد لاحظ غلطة ياريت يقولي عشان اصححها

معكم كاتبكم (Ki1inG)




(مقدمة)





شخصيات القصة

انا بلال _ 23 سنة، قمحاوي البشرة، 182 سم، حاصل علي دكتوراه طب بشري قسم أمراض نسا و توليد طبعآ لما جتلي المنحة الدراسية ، بس لسه ما اشتغلتش عشان هدفي افتح عيادة،
( نبذة:: انا عايش مع ابويا و اخويا و اختي اللي اكبر مني، و امي اطلقت زمان من ابويا و اتجوزت واحد تاني و عشات برا مصر، و علاقتي باخواتي مش حلوة، ديمآ خناق مع بعض، و ابويا طلع علي المعاش و حاليآ ديمآ في البيت، عنده 65 سنة، اتجوز امي و هي صغيرة في السن 18 سنة و كان فرق السن ما بنهم كبير، و ابويا حاليآ حالته الصحية تعبانة و ماشي بعلاج، و انا شغال مساعد دكتور نسا و توليد في مستشفى خاص مؤقتآ لغاية ما افتح العيادة الخاصة بعد الجيش)

اخويا الكبير حازم _ 28 سنة، ابيض البشرة، 179 سم، موظف في شركة أستراد و تصدير، أعزب

اختي ندي _ 25 سنة، بيضة، جسمها مليان سيكا، بس جميلة و عنيها عسلي، موظفة في بنك، 166 سم،
(نبذة:: بتحب واحد عاطل و ملوش مستقبل، أوهمها بالحب، و هي متعلقة بيه، و كذا مرة ياجي عشان يطلب ايد ندي و ابويا يهزقه و يطرده برا البيت، و ندي تفضل تتخانق مع ابويا و البيت ديمآ في مشاكل و كل واحد بيصرف علي نفسه و ملوش دعوة بالتاني،

خطيبتي بسنت _ 22 سنة، بيضة، بزاز و طيز وسط مشدودين، 168 سم، اخر سنة فنون جميلة


جمال صحبي _ 23 سنة، قمحاوي البشرة زي، 184 سم، جسمه معضل حبة، جمال و انا اصحاب اوي و ع الدغري مع بعض، بس الفترة الأخيرة بقي كل واحد فينا مشغول بمستقبله، و بعيشته


(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)



(الجزء الأول)



كنت قاعد في كافيه مع بنست ( خطيبتي)
كانت الساعة (8:32 بالليل)


انا:: للأسف يا بسنت مش معايا واسطة عشان اخود اعفي من الجيش، فا بالتالي هلبس هلبس
بسنت:: يا نهار ابيض... يعني ملاقيتش اي حد يتوسطلك في الاعفي؟
انا:: هعمل ايه بقي....
بسنت:: خلاص مش مشكلة هي سنة و هتعدي و خلاص
انا:: معاكي حق.. معاكي حق سنه و تعدي، و نتجوز و افتح العيادة الخاصة بيا و ابعد عن الهم اللي انا عايش فيه،
بسنت:: معلش يا حبيبي.. اللي خلاك تستحمل دا كله مش هتستحمل الشوية دول كمان
انا بأبتسمة:: عارفة يا بسنت انت اللي بتهوني عليا كل اللب بشوفه
بسنت:: عارفه طبعآ ههههه
انا:: كسم غرورك
بسنت:: بس يا قذر بطل الكلام السافل دا قولتك، حد يقول كدا لخطيبته
انا:: مش انا قولت... يبقي فيه هههه
بسنت:: استني ماما بترن عليا ..... ايوة يا ماما..... لا خلاص احنا رجعين اهو..... حاضر يا ماما....... اوووف حاضر... سلام
انا:: انا مش عارف امك مستكترا علينا الشوية اللي بنقعدهم مع بعض ليه
بسنت:: معلش يا بلبل ماما بقي و لازم تخاف عليا، يلا عشان توصلني

قومت حسبت علي الطلابات و مشينا، ركبت بسنت تاكسي و حسبت السواق و مشيت، و ركبت المترو و روحت البيت،

بعد ما وصلت عند باب الشقة حطيت ايدي في جيبي ملاقتش المفتاح، اطريت اخبط علي الباب، خمس دقايق كاملة لغاية ما حد فتح و كانت ندي

انا:: سنة عشان تفتحي الباب
ندي ببرود:: و انت مفتحتش بمفتاحك ليه،
انا:: نسيته.. ايه مش انسان انا ولا ايه
الفون بتاعها رن و هي كانت داخلة الأوضة و لفت تدخل
انا:: هتلاقيه الفاشل اللي بتحبيه،
ندي بصتلي بغيظ:: خليك في حالك و في الحلوة خطيبتك احسنلك
وقفلت باب الاوضة جامد،
انا:: ما علينا...

دخلت غيرت هدومي في الأوضة، و سخنت الأكل، اتعشيت و بعد كدا دخلت عند الحج ( ابويا) الأوضة بتاعته

انا:: ايه يا حج صاحي؟
ابويا:: تعال يا بلال انا صاحي
انا:: اخبارك ايه يا حج
ابويا:: اهو عايش
انا:: *** يديك طولت العمر يا حج، اتعشيت و خدت العلاج؟
ابويا:: ايوة اختك اللبوة سخنتلي العشا و ادتني العلاج
انا :: ههه طيب كويس
ابويا:: انا مش فاهم هي مصممة علي الواد العرص دا ليه؟ .... دا فاشل لا معاه وظيفة ولا صنعة و لا عارف يصرف علي نفسه... تتجوزه ازاي؟ ... دا هو متجوزها عشان تصرف عليه من مرتبها
انا:: ولا انا مش فاهم هي في مخها ايه بالظبط،
ابويا:: يلا اطلع برا و اطفي النور عشان عايز انام
انا:: ماشي يا حج تصبح ع خير،

طلعت من الأوضة بتاعتي، اتصلت بـــ بسنت خطيبتي
انا:: وحشتيني يا روحي
بسنت:: وانت اكتر يا حبيبي
انا:: امتي ياجي اليوم اللي نقبي فيه لوحدينا، دا انا هحبك حب
بسنت:: انت ديمآ سافل كدا
انا:: اه اوي، مش عايزة تعرفي لو اتقفل علينا باب لوحدينا هعمل فيكي ايه
بسنت:: اممم ايه؟
انا:: ايه دا اومال فين كسوف كل مرة و عيب و بطل قلت أدب و بتاع
بسنت:: البركة فيك يخويا انت اللي علمتني الكلام دا
انا:: محصلش
بسنت:: يا سلام، قول بقي
انا:: اقول ايه؟
بسنت:: لو اتقفل علينا باب واحد هتعمل ايه
انا:: وماليك مستعجلة عايزة تعرفي، و بتقولي عليا انا سافل
بسنت:: اخلص بطل رخامة بقي
انا:: خلاص هقول اهو... اول ما الباب يتقفل علينا، هشدك ازنقك ورا الباب اول ما يتقفل
بسنت:: اممم و بعدين
انا:: هاهجم علي شفيفك افضل امص فيها و اكلها اكل، و ايدي طبعآ مش هتسيب بزازك الحلوة دي و هفضل اقفش فيها و زبي تحت قايم و راشق بين فخادك تحت كسك بالظبط
بسنت:: اممممم اااه و بعدين
انا:: هقلعك البلوزة و البرا و انزل اخود حلامات بزازك اللي واقفة زي المدفع بين شفيفي امص فيها و ابدل علي الحلمة التانية امص فيها، و اقرب الحلمتين من بعض و اخدهم فب وقت واحد في بوقي ارضع منهم، وبعدين هنزلك تمصي زبي
بسنت:: اممم زبك كبير و حلو يا بلال
انا:: طيب حطيه في بوقك يلا
بسنت:: مش هعرف احطه في بوقي راسه كبيرة اوي،
انا:: طيب الحسي الراس و العبي في بضاني
بسنت:: امممم اهو بمص اهو، يخرابي كل دا ليا انا لوحدي
انا:: عايزة زبي فين يا شرموطة
بسنت:: حطه في كس شرموطتك يا روحي
انا:: طيب نامي علي ضهرك و اقلعي البنطلون
بسنت:: حاضر اهو قلعت البنطلون، اهو اممم شايف الكلوت غرقان ازاي بسببك
انا:: كل دا عسل، انا هنزل اهو الحس كسك و ادوق العسل
بسنت:: اااااااه.... مش قادرة بجد يا بلال... انا جبتهم
انا:: وانا لحقت يا علقة
بسنت:: اممم اصل افتكرت اول امبارح لما جيتلك المستشفى عشان اخود الفلوس منك و انا شدتني للمخزن،
انا:: دا انا مسكت نفسي بالعافية... كنت خلاص علي وشك اني افتحك
بسنت:: ما عشان كدا مكنتش عايزة انزل معاك، بس انت دماغك جزمة و صممت تدخلني معاك
انا:: عدت علي خير بقي،
بسنت:: يلا تصبح علي خير عشان هنام يلا تصبح علي خير
انا:: و انتي من اهلي

قفلت مع بسنت و نمت علي طول،

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)
(الساعة 8:33 الصبح)

صحيت من النوم علي صوت الفون بيرن و كان واحد صحبي و ممرض في نفس المستشفى اللي انا شغال فيها،


انا بكسل:: الو
جمال:: ايه يعم صباحو اخلص قوم اطفح عشان هتتأخر علي الشغل،
انا:: طيب يسطا تمام نص ساعة و اكون ظبطت حالي

قفلت مع جمال و عملت الفون وضع طيران و كملت نوم، صحيت بعد نص ساعة قومت اخدت دوش و كان ابويا و اخواتي ( حازم، و ندي) بيفطره
انا:: مفيش حتي حد يقولي قوم افطر عشان الشغل بتاعك
حازم:: مش لما تعامل الناس كويس الاول
انا:: ليه و انا لما حد بيتعامل معايا بشخرلو يعني ولا ايه
حازم:: قول لنفسك
انا:: خخخخخخ بقولك ايه مش علي اول الصبح كدا خناق
ابويا:: جرا ايه يا خول منك ليه، محدش عاملي اعتبار ليه
حازم:: ما هو يا بابا
ابويا:: اخرس انا مش حمل مناهدة
انا:: لمؤخذة يا حج بقي
الباب خبط،
ابويا:: اهو صحبك العرص التاني جالك
قومت فتحت الباب و كان جمال ( صحبي)
جمال:: بقي يا عرص بتطير الفون ( وضع طيران) و تنفضلي، يلا عشان متأخرين فشخ
انا:: تعال بس شق ريقك و هلبس و ننزل
دخلت و جمال جيه ورايا علي السفرة ( هي مش سفرة يعني، هي طرابيزة و كام كرسي،
قعدت و جمال قعد جمبي
جمال:: ياض بقولك هنتأخر فاطر ايه بس علي الصبح، لمؤخذة يا حج طبق المخلل اللي عندك دا
ابويا:: خد اهو اطفح، ابوك عامل ايه ياض يا عرص انت كمان
جمال:: اهعايشيعنيهيعمل ايه
ندي بقرف:: ابلع اللي في بوقك الاول و اتكلم بلاش شغل الا*** دا
جمال:: كنت بقول اهو عايش يعني هيعما ايه، عاملة ايه يا ندي يا عسل
ندي بصتله بكل قرف و مردتش عليه،
بعد ما خلصنا فطار، جمال دخل الحمام و احنا لسه علب السفرة،
ندي:: حسن هياجي بالليل عشان يطلب ايدي منك،
ابويا بديق:: و*** لو اطربقت السما ع الارض ما انتي هتتجوزي الخول دا،
ندي بديق:: هو هيتجوزك انت ولا هيتجوزني انا
ابويا:: و هتعيشو فين، دا حتي معهوش شقة، ولا هتعيشي مع ام و اخواته في الحوق اللي عيشن فيه،
ندي:: هنأجر شقة علي ما يجيب شقة
ابويا:: المعفن دا يجيب شقة، يا بتي افهمي دا من النوع العلق اللي عايزك تصرفيه عليه و هو يبقي نطع في البيت لا شغلة ولا مشغلة
ندي:: انا اللي هعيش معاه يا بابا
ابويا:: و انا مش موافق و اقفلي علي الموضوع دا و متفتحهوش تاني،
ابويا قام و دخل الأوضة بتاعته و انا دخلت اديتله العلاج، جمال خرج من الحمام قالي انه هيستناني تحت، و انا غيرت هدومي و نزلت روحنا المستشفى اللي بنشتغل فيها،
وصلنا و طبعآ رئيس القسم كان بيشد في شعره بسبب تأخرنا انا و جمال، و كان حالف يقول لمدير المستشفى بس انا و جمال عملنا عليه حوار زي كل مرة، روحت استلمت الشفت، و بعد ما خلص الشفت، قبلت جمال

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)

جمال:: ايه انت هتروح؟
انا:: ايوة تعال بس نسحب القبض من اي مكنة عشان هجيب هدية لــ بسنت عشان بكرا عيد ملادها
جمال:: كان مالك و مال الأرتباط بس يبني، دا انت مش بيقعد في جيبك جنيه
انا:: هعمل ايه بس كله من قلبي العلق اللي لما شافها دق
جمال:: طيب يسطا ابقي خود بالك من قلبك بقي عشان زي ما بيدق بيتفشخ
انا:: كسم احباطك يعم
جمال:: تعال يلا اتغدي معايا في البيت
انا:: انت لسه قاعد عند بيت خالك ياض؟
جمال:: ما انت عارف اني مش طايق البيت بسبب ابويا يعم، اهو قاعد في بيت خالي، خالي في الكويت و انا قاعد اخر روقان
انا:: و مرات خالك بنتها اخبارهم ايه
جمال:: ما انت عارف مرات خالي بتلف علي الدكاترة لبنتها،
انا:: هي لسه متحسنتش؟
جمال:: لا لسه، زي ما هي، لا بتتكلم ولا مدركة اي حاجه،
انا:: طيب يلا بينا

انا و جمال ركبنا المترو و نزلنا قريب شوية منب البيت بتاع خال جمال، و بعد ما وصلنا جمال رن علي مرات خاله عرفها اني انا معاه، و بعد ما دخلنا سلمت علي مرات خال جمال
انا:: ازيك يا ام اية عاملة ايه
ام اية:: اهلآ يا بلال اخبارك ايه
انا:: بخير الحم****

(ام ايه او حنان _ 38 سنة، قمحاوية البشرة، 170 سم، جسمها موت، كيرفي بس مليانة سيكا صغيرة اوي، معاها بنتها زي ما تقول معاقة بس هي بتدورلها علي علاج عندها 10 سنين، )
جمال:: ايه يا حنون خلصتي الغدا
حنان:: ايوة خلاص اهو دقيقتين، ادخل انت و بلال اتشطفه، و انا هغرف الأكل

دخلت الحمام اتشطفت و جمال بعد مني و كان حنان (مرات خال جمال) غرفت الأكل علي السفرة، و قعدت انا و جمال و مرات خاله و بنتها، و كانت بتأكل بنتها اللي غير مدركة بالمرة اي شي، امها بتحطلها الاكل و هي بتمدغ

حنان:: اختك اخبارها ايه يا بلال.. لسه برضه مصممة علي الواد اياه
انا:: دا زي ما يكون سحرلها... مصممة تتجوزه و النهارده كانت بتقول انه هياجي عشان يطلب ايدها
حنان:: *** يهديها بقي... و انت اخبارك ايه مع خطيبتك
جمال:: مقشطاه أول بأول... دا لسه بيقولي عيد ملادها بكرا و عايز قال يجبلها هدية
انا:: يعم و انت مال اهلك... بتحشر نفسك ليه متبقاش بضان، لما نشوف اللي هتخطبها هتتصرف معاها ازاي
حنان بأبتسمة:: بس انت و هو مش ناقصة صداع،

خلصنا اكل و بعد كدا انا و جمال دخلنا الأوضة بتاعته، كان عنده بلايستيشن، شغله و قعدنا نلعب شوية عليه
انا:: لكن انت يسطا فرجانة معاك يعني و احدث بلايستيشن و ايفون، و شغل عالي... من اين لك هذا؟
جمال:: ايه يعم انت هتقر عليا ولا ايه
انا:: لا بجد يسطا مش معقول كل دا من شغلانة التمريض يعني
جمال بأبتسمة:: مصالح يسطا
انا:: شمال؟
جمال:: في الزمن دا مفيش حاجه اسمها شمال و يمين، في الزمن دا اعمل اي حاجه تجيب فلوس يسطا، و بصراحه انا كنت هكلمك في الموضوع دا
انا:: موضوع ايه دا؟
جمال:: انت خاطب و خطيبتك مقشطك و انت القبض مش بيكمل معاك... ايه رأيك تعملك مصلحة ولا اتنين و كله فايدة ليك
انا:: ليه انت بتعمل ايه بالظبط
جمال:: دلڤري...
انا:: بتوصل ايه بالظبط؟
جمال:: يعني هكون بوصل بيتزا... ما كسم ممنوعات.. ايه موافق؟
انا:: اوافق ايه يسطا انت عبيط.. دي فيها 10 او 15 سنة، وانا مش مستغني عن عمري
جمال:: يعم متخا
انا بقاطعه:: بقولك ايه اقفل علي الموضوع دا، دا انت بعد اللي قولتهولي دا بقيت خايف اقعد معاك تعملي شبهة
جمال:: يعم فكر بس و صد
انا بقاطعه:: يعم قولتك قفل علي الموضوع... انا مستحيل افكر حتي.... سلام يعم انا مروح
جمال:: ماشي يسطا...

نزلت من عند جمال و انا حاسس اني قرفان منه... لأن دي بداية إنحرافه و معروف اخر الشمال ديمآ وحشة،
ركبت المترو و نزلت المحطة القريبة من البيت، يدوب قربت من باب العمارة و شوفت زكريا اللي عايز يخطب اختي نازل مدايق و مخدش باله مني و مشي ع طول و انا طلعت الشقة سمعت صوت خناق ندي و ابويا من علي السلم،
(احنا سكنين في التالت، ابويا ليه شقة واحدة بس بأسمه اشترها من صاحب العمارة، و الشقة اللي قصدنا، كل فترة حد ياجي يأجرها كام شهر و يسبها، )

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)


انا:: طيب حبة هدوء كدا... وانت يا عم حازم ما تهدي الدنيا بدل ما انت واقف تتفرج
ابويا:: انا قولت مليون مرة مش هتتجوزي الواد دا
ندي:: لا هتجوزه دي حياتي و انا حره فيها
انا:: حره ازاي انت عبيطة ولا ايه... الحج مع حق في كل كلمة بيقولها
ندي:: لأخر مرة هقولهالك ملكش دعوة بحياتي... كفاية خطيبتك اللي بتضحك عليك و بتستغلك.. دا انت اللي صرفته عليها كان ممكن يجيب شقة تتجوز فيها
انا:: لما اخود جنيه منك تبقي تتكلمي
ندي:: وانت لما اجي اشتكيلك اني مش مبسوطة في جوازتي مع زكريا ابقي اتكلم...
ابويا:: انا قولتها كلمة.. مفيش جواز ليكي من اللي اسمه زكريا... بلال تعال عشان تديني العلاج
انا:: حاضر يا حج

ابويا دخل الأوضة و انا وراها و كنت هديله العلاج بس ملقتش مياه في الدورق
انا:: ثانية يا حج هروح اجيب مياه من برا و جاي
كنت هخرج من الأوضة الباب كان موارب مش مقفول و لسه هفتح سمعت حازم بيتكلم مع ندي بصوت واطي و اللي سمعته هو
حازم:: مفيش حل غير اللي قولتي عليه
ندي:: انا خايفة يا حازم مش هقدر اعمل كدا
حازم:: يا بنتي صدقيني........ بقولك ايه يا ندي اللي بتعمليه مع ابوكي دا مش هينفع

لاحظت انه اخد باله مني عشان كدا غير كلامه

خرجت و انا باصص عليهم... و هما بصين عليا و حسيت ان في حاجه ما بنهم... اول حاجه جت في بالي انهم عيزين يعمله حاجه وحشة في الحج.... بس لا هي ايوة مش بتطيق ابويا بس مش لدرجة انها تفكر في كدا....

دخلت المطبخ جبت مياه و رجعت الأوضة عند الحج نولته العلاج و خرجت من الأوضة و اخدت دوش و دخلت انام شوية.....


صحيت بالليل علي صوت رنة الفون و كانت بسنت خطيبتي
انا:: الو... ايوة يا حبيبتي
بسنت:: ايه دا انت نايم؟
انا:: اه ريحت شوية كدا
بسنت:: بلال انا امي نازلة زن عليا في الرايحة و الجاية... عشان موضوع الشقة
انا:: معلش قوليلها تصبر شوية علي ما اخلص العسكرية و افتح العيادة
بسنت:: انت متخيل يا بلال انا لو قولت لماما الكلام دا هتعمل ايه... انت عايزها تصبر كل دا
انا:: طيب علي ايدك انا اعمل ايه انا بعمل كل اللي اقدر عليه
بسنت:: تخيل انت مدايق عشان بقولك كدا... اومال انا اعمل ايه في ماما اللي نازلة عليا زن كل يوم حرفيآ
انا:: معلش قوليلها تصبر شوية
بسنت:: ماشي يا بلال... بس اعمل اي حاجه عشان ماما تهدي شوية
انا:: حاضر سلام دلوقتي

قفلت مع بسنت و انا مدايق... امها من البداية كانت مش موافقة عليا لما عرفت اني مش معايا شقة ولا اي حاجه... اللي صبرها بس عليا اني ممكن ابقي دكتور في يوم من الأيام

طلعت برا الأوضة و شفت حازم و ندي قعدين مع بعض، قلقت و جريت علي أوضة الحج اشوفه كويس ولا لاء، كان نايم علي السرير
انا:: حج... يا حج انت سمعني... يا حج... يا حججج.... ابويااااا
ابويا صحي مخضوض:: في ايه يا ابن العرص... بتصحيني ليه يا خول
انا بخود نفسي:: هوفففف... انا افتكرتك..
ابويا:: انت بتفول عليا ياض؟
انا:: لا لا..
ابويا:: غور اعملي كباية قهوة
انا:: لا قهوة ايه القهوة غلط عليك
ابويا:: هيحصل ايه اكتر م الحاصل... اهيني ماشي بعلاج... هتغور تعمل ولا اقوم انا؟
انا:: حاضر يا حج هعملك احلي كباية قهوة حالآ

دخلت الحمام غسلت وشي و روحت المطبخ عملت فنجانين قهوة.. و انا خارج من المطبخ شفت ندي و حازم ( اخواتي الكبار) قعدين قدام الTv ... بصتلهم في عنيهم هما الاتنين و ندي بصتلي و شفتها زي ما تكون قلقانة و بصت للأرض...

سبتهم و دخلت للحج و شربنا القهوة و احنا بندردش مع بعض، سبته و دخلت أوضتي غيرت هدومي و نزلت علي محل جوهرجي صاحب ابويا اشتريت سلسلة دهب و دفعت نص الفلوس و قولتله هجبلك الباقي اول الشهر لما اقبض، و اشتريت ساعة بناتي عادية و لفتهم الاتنين هدية، و ورحت البيت حطيت الهدية في الدولاب و اتعشيت انا و الحج و نولته العلاج و دخلت انام..
(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)

تاني يوم صحيت كالعادة فطرنا و نزلت ركبت المترو و روحت المستشفى اللي شغال فيها، و بعد ما وصلت شفت جمال كان واقف مع واحد و اول ما شفني لخص كلام ما اللي واقف معاه و سابه و جالي
جمال:: اي يسطا بلال... رنيت عليك الصبح فونك كان مقفول
انا:: مين اللي واقف معاه دا يسطا ؟
جمال:: دا واحد كدا مشفتوش من فترة قبلته صدفة كنت بسلم عليه
انا:: الراجل دا واحد من الناس الشمال مش كدا
جمال:: شششش وطي صوتك يعم...
انا:: صح ولا كلامي غلط؟
جمال:: ايوة يعم صح
انا:: انت عبيط ياض... بتجيب الناس دي في مكان اكل عيشك
جمال:: كله اكل عيش.. ايه فكرت؟
انا:: افكر في ايه ياض انت عبيط... ابعد عني كدا انت لولا اني واكل معاك عيش و ملح كنت بلغت عنك
جمال:: يا بلال افهمني
انا:: بقولك ايه اقفل علي الموضوع دا و يا ريت تخف كلام ما بينا... اخرنا صباح الخير و بس

سبت جمال و مشيت استلم الشفت بتاعي

خلصت الشفت و غيرت هدومي و شفت جمال كان واقف بعيد... تجنبته و سبته و مشيت روحت البيت،

بالليل فوني رن و كانت بسنت،
انا:: ألو ايوة يا حبيبي عاملة ايه؟
بسنت:: انا بخير... بقولك ايه يا حبيبي مش حاسس انك ناسي حاجه؟
انا:: ناسي حاجه ؟ ايه يا تري؟ اه افتكرت
بسنت:: ايه؟
انا:: كلاسيكو الدوري الياباني صح
بسنت:: بطل بيض بقي
انا:: في واحدة تقول لخطيبها بطل بيض
بسنت:: مش انا قولت يبقي فيه... وبعدين انا مالي و مال الدوري الياباني اصلآ...
انا:: اممم طيب ايه ما انا مش فاكر
بسنت:: بجد مش فاكر؟
انا:: ايوة بجد مش فاكر
بسنت:: خلاص ولا حاجه باي
انا:: استني بس طيب فكريني
بسنت:: معلش ماما بتنادي عليا
وقفلت بسنت و انا بضحك عليها و هي متنرفزة، قومت بعتلها رسالة (افتحي الواتس) و طلعت البوكس اللي فيه السلسلة و الساعة و صورته و بعتلها (كل سنة و انتي طيبة) و بتعلها صورة البوكس،

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)


مفيش دقيقه و رنت عليا

بسنت:: يا رخم و لما انت فاكر بتستعبط ليه
انا:: عشان بتبقي زي القمر ة انتي متنرفزة
بسنت:: طيب يا سيدي الساعة 8 تكون عندنا في البيت عشان مجهزين الحلفة في البيت
انا:: من عيوني يا قمر
بسنت:: باي يا حبيبي

قفلت مع بسنت و جهزت نفسي و اخدت الهدية معايا و روحت البيت بتاع اهل بسنت، و كان في دوشة و شفت اصحاب بسنت البنات و كام واحدة من جيرانهم و كام واحدة من قريبهم، و امها و اخواتها، و خالها و اخوها،

اول ما دخلت بسنت جات شدتني من ايدي
بسنت:: تعال يا بلال اعرفك علي صحباتي

مشيت معاها
بسنت:: اعرفكم يا بنات بلال خطيبي اللي حكتلكم عنه
انا بأبتسمة:: مسا الدلع

طبعآ شفت نظراتهم... نظرة غيرة علي اعجاب علي غيظ علي لبونة، علي عضت شفايف

انا:: كل سنة وانتي معايا يا روحي،
و نولتها الهدية و هي اخدتها و حضنتني خفيف و بعدت بسرعة
بسنت:: ميرسي يا حبيبي
واحدة من بعيد:: بسنت تعالي عيزاكي
بسنت:: بنت خالي بتنادي عليا تعال اعرفك عليها
سلمت علي بنت خال بسنت و قطعنا التورتة و احتفلنا بعيد ملادها و اخدت بسنت و نزلنا نقعد مع بعض في اي كافيه،
طبعآ كنا في لحظة رومنسية و حب، قعدنا ساعتين و نص و امها رنت عليها، و قالتها تجبني معاها عشان اتعشي عندهم،

بعد ما روحتها و دخلت اتعشي معاهم، و بعد العشي امها عملت الشاي و قالت ل بسنت تدخل اوضتها


(ام بسنت او هالة_ 44 سنة، بيضة، 165 سم، مليانة سيكا، بزازها كبيرة بس مشدودة و طيزها كبيرة نيك، ست بيت، )

ام بسنت:: عمال ايه يا بلال؟
انا:: كويس يا حماتي
ام بسنت:: بس انا لسه مش حماتك
انا:: انشا**** تبقي حماتي
ام بسنت:: عملت ايه في موضوع الشقة... انت بقالك كتير بتقول هتتصرف و مش بتتصرف ولا عملت اي خطوة في الموضوع
انا:: معلش فترة كدا اخلص السنة بتاعت الجيش و افتح العيادة و *** يسهل...
ام بسنت:: يعني احنا لسه هنستني سنة كمان
انا:: لو عندك حل تاني قوليه
ام بسنت:: الحل مش هيعجبك و انت عارفه
انا:: يا ام بسنت انا و بسنت بنحب بعض و انا بعمل اللي اقدر عليه عشان نتجوز ادينا فرصة اكون نفسي
ام بسنت:: هي السنة بتاعت الجيش دي... لو يوم زيادة تاني يبقي كل واحدة يشوف نصيبه
انا:: ماشي يا ام بسنت عن أذنك
قومت و سبتها و نزلت و انا مضايق اوي... روحت البيت، و خلص اليوم علي كدا...

عدي اسبوع كنت انا بجهز نفسي عشان الجيش..
وفي يوم كنت راجع من الشغل لاقيت ابويا كان بيزعق... طبعآ كنت متأكد انه بيزعق مع ندي، دخلت من باب الشقة بالمفتاح و شوفت حازم و ابويا بس و ابويا بيشخط و يزعق

ابويا بزعيق:: بعد اللي عملته دا لا هي بنتي ولا اعرفها... دي خلاص بقيت تعمل اللي علي مزاجها
انا:: في ايه يا حج اهدي اهدي فهمني في ايه
ابويا:: اهدي ازاي بعد اللي عمتله بنت الوسخة ندي
انا:: في ايه طيب... ما تقول يا عم خرا حازم في ايه؟
حازم مسك ورقة:: امسك شوف

مسكت الورقة و كان جواب من ندي بتقول فيه انها لمت هدومها و هربت مع زكريا تتجوزه من برا برا

انا:: احاااا
ابويا:: اسمعني يا بلال انت و اخوك... ندي دي لا تحضرلي لا دفنة ولا عزا... وعرفها اني غضبان عليها ليوم ال*** .... و انا بكرا هروح للمحامي اكتب الشقة دي باسمك انت و اخوك
انا:: يا حج اهدي بس متكبرش الموضوع يمكن بنتك في يوم تندم و تعرف غلطها
حازم بصلي بنظرة حادة:: انت معاك حق يا حج بنتك خلاص فجرت و مبقاش هممها حد... لما تخالف كلام ابوها و تهرب... يبقي هتسمع كلام مين
انا:: جرا ايه يا ابليس انت ابوك مش هحمل كلامك دا...
حازم:: واللي حصل دا بالنسبالك عادي
انا:: اكيد مش عادي بس الدنيا مش محتاجة بنزين عشان تولع فا ملوش لازم كسم كلامك
حازم:: بقولك ايه انت شغال تغلط من الصبح و انا سكتلك ماتنساش اني اخوك الكبير
انا:: الكبير في دار المسنين.. انت متعرفش يعني ايه اخوية اصلآ
ابويا:: بس ياض منك ليه انا خلاص قولت كلامي... بكرا حد فيكم يوديني المحامي انا هكتب الشقة دي بأسمكم و لو ندي حضرتلي دفنة ولا عزا انا مش مسامحكم

تاني يوم حازم اخد ابويا و راحو المحامي و انا كنت قاعد في البيت مضايق من كل حاجه... و بسنت كل شوية تقولي امي نازلة زن امي كذا امي امي امي... قفلت معاها و كنت سرحان و مضايق

لغاية ما فوني رن و كان حازم
انا:: عايز ايه
حازم:: تعال بسرعة ابوك تعب و اخدته علي المستشفى
انا:: ايه مستشفى ايه بسرعه


روحت المستشفى و عرفت ان ابويا في غرفة الإنعاش و ضربات قلبه غير منتظمه و الضغط و السكر مرتفعين

و بعد اكتر من ساعتين واحنا في المستشفى الدكتور خرج

انا:: قول يا دكتور ايه ابويا حالته استقرت؟
الدكتور اتنهد:: الوالد... تعيش انت



نهاية الجزء الاول
يتبع.......................................................................................................................................



طبعآ دا جزء اول مجرد بوضح الدنيا، عايزك تقولي رأيك في التعليقات، صدقني تعليق واحد بيدعمني
قصة جميلة نتمنا تكون عجبت الجميع ، والل ه رووعة 💦💦🆒 كمل حبيب.
 
  • عجبني
التفاعلات: ki1inG
غاية في الروعة والجمال ، ارفع لك الـ🎩
بانتظار الأجزاء القادمة 💖💖💖
 
  • حبيته
التفاعلات: ki1inG
كالعاده يا اخويا عظمة وبدايه موفقه وناريه كمان
منتظر الجزء الجي علي نار ومتتاخرش علينا
وصحيح بعتلك باريفت عايزك
 
  • حبيته
التفاعلات: ki1inG
👍🏼
 
  • حبيته
التفاعلات: ki1inG
انتا كل موضوعاتك ررروعه
 
  • حبيته
التفاعلات: ki1inG
حلوه يا كينج
ممكن اقول توقعى للأحداث
 
  • أتفق
  • معجبنيش
التفاعلات: جدو سامى 🕊️ 𓁈 و ki1inG
استمر
 
  • جامد
  • عجبني
التفاعلات: ki1inG و مرحب
عاملين ايه انا قولت اشوف الناس فكراني ولا خلاص راحت عليا فا رجعت بقصة مش عارف هتعجبكم ولا لاء ولو حد لاحظ غلطة ياريت يقولي عشان اصححها

معكم كاتبكم (Ki1inG)




(مقدمة)





شخصيات القصة

انا بلال _ 23 سنة، قمحاوي البشرة، 182 سم، حاصل علي دكتوراه طب بشري قسم أمراض نسا و توليد طبعآ لما جتلي المنحة الدراسية ، بس لسه ما اشتغلتش عشان هدفي افتح عيادة،
( نبذة:: انا عايش مع ابويا و اخويا و اختي اللي اكبر مني، و امي اطلقت زمان من ابويا و اتجوزت واحد تاني و عشات برا مصر، و علاقتي باخواتي مش حلوة، ديمآ خناق مع بعض، و ابويا طلع علي المعاش و حاليآ ديمآ في البيت، عنده 65 سنة، اتجوز امي و هي صغيرة في السن 18 سنة و كان فرق السن ما بنهم كبير، و ابويا حاليآ حالته الصحية تعبانة و ماشي بعلاج، و انا شغال مساعد دكتور نسا و توليد في مستشفى خاص مؤقتآ لغاية ما افتح العيادة الخاصة بعد الجيش)

اخويا الكبير حازم _ 28 سنة، ابيض البشرة، 179 سم، موظف في شركة أستراد و تصدير، أعزب

اختي ندي _ 25 سنة، بيضة، جسمها مليان سيكا، بس جميلة و عنيها عسلي، موظفة في بنك، 166 سم،
(نبذة:: بتحب واحد عاطل و ملوش مستقبل، أوهمها بالحب، و هي متعلقة بيه، و كذا مرة ياجي عشان يطلب ايد ندي و ابويا يهزقه و يطرده برا البيت، و ندي تفضل تتخانق مع ابويا و البيت ديمآ في مشاكل و كل واحد بيصرف علي نفسه و ملوش دعوة بالتاني،

خطيبتي بسنت _ 22 سنة، بيضة، بزاز و طيز وسط مشدودين، 168 سم، اخر سنة فنون جميلة


جمال صحبي _ 23 سنة، قمحاوي البشرة زي، 184 سم، جسمه معضل حبة، جمال و انا اصحاب اوي و ع الدغري مع بعض، بس الفترة الأخيرة بقي كل واحد فينا مشغول بمستقبله، و بعيشته


(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)



(الجزء الأول)



كنت قاعد في كافيه مع بنست ( خطيبتي)
كانت الساعة (8:32 بالليل)


انا:: للأسف يا بسنت مش معايا واسطة عشان اخود اعفي من الجيش، فا بالتالي هلبس هلبس
بسنت:: يا نهار ابيض... يعني ملاقيتش اي حد يتوسطلك في الاعفي؟
انا:: هعمل ايه بقي....
بسنت:: خلاص مش مشكلة هي سنة و هتعدي و خلاص
انا:: معاكي حق.. معاكي حق سنه و تعدي، و نتجوز و افتح العيادة الخاصة بيا و ابعد عن الهم اللي انا عايش فيه،
بسنت:: معلش يا حبيبي.. اللي خلاك تستحمل دا كله مش هتستحمل الشوية دول كمان
انا بأبتسمة:: عارفة يا بسنت انت اللي بتهوني عليا كل اللب بشوفه
بسنت:: عارفه طبعآ ههههه
انا:: كسم غرورك
بسنت:: بس يا قذر بطل الكلام السافل دا قولتك، حد يقول كدا لخطيبته
انا:: مش انا قولت... يبقي فيه هههه
بسنت:: استني ماما بترن عليا ..... ايوة يا ماما..... لا خلاص احنا رجعين اهو..... حاضر يا ماما....... اوووف حاضر... سلام
انا:: انا مش عارف امك مستكترا علينا الشوية اللي بنقعدهم مع بعض ليه
بسنت:: معلش يا بلبل ماما بقي و لازم تخاف عليا، يلا عشان توصلني

قومت حسبت علي الطلابات و مشينا، ركبت بسنت تاكسي و حسبت السواق و مشيت، و ركبت المترو و روحت البيت،

بعد ما وصلت عند باب الشقة حطيت ايدي في جيبي ملاقتش المفتاح، اطريت اخبط علي الباب، خمس دقايق كاملة لغاية ما حد فتح و كانت ندي

انا:: سنة عشان تفتحي الباب
ندي ببرود:: و انت مفتحتش بمفتاحك ليه،
انا:: نسيته.. ايه مش انسان انا ولا ايه
الفون بتاعها رن و هي كانت داخلة الأوضة و لفت تدخل
انا:: هتلاقيه الفاشل اللي بتحبيه،
ندي بصتلي بغيظ:: خليك في حالك و في الحلوة خطيبتك احسنلك
وقفلت باب الاوضة جامد،
انا:: ما علينا...

دخلت غيرت هدومي في الأوضة، و سخنت الأكل، اتعشيت و بعد كدا دخلت عند الحج ( ابويا) الأوضة بتاعته

انا:: ايه يا حج صاحي؟
ابويا:: تعال يا بلال انا صاحي
انا:: اخبارك ايه يا حج
ابويا:: اهو عايش
انا:: *** يديك طولت العمر يا حج، اتعشيت و خدت العلاج؟
ابويا:: ايوة اختك اللبوة سخنتلي العشا و ادتني العلاج
انا :: ههه طيب كويس
ابويا:: انا مش فاهم هي مصممة علي الواد العرص دا ليه؟ .... دا فاشل لا معاه وظيفة ولا صنعة و لا عارف يصرف علي نفسه... تتجوزه ازاي؟ ... دا هو متجوزها عشان تصرف عليه من مرتبها
انا:: ولا انا مش فاهم هي في مخها ايه بالظبط،
ابويا:: يلا اطلع برا و اطفي النور عشان عايز انام
انا:: ماشي يا حج تصبح ع خير،

طلعت من الأوضة بتاعتي، اتصلت بـــ بسنت خطيبتي
انا:: وحشتيني يا روحي
بسنت:: وانت اكتر يا حبيبي
انا:: امتي ياجي اليوم اللي نقبي فيه لوحدينا، دا انا هحبك حب
بسنت:: انت ديمآ سافل كدا
انا:: اه اوي، مش عايزة تعرفي لو اتقفل علينا باب لوحدينا هعمل فيكي ايه
بسنت:: اممم ايه؟
انا:: ايه دا اومال فين كسوف كل مرة و عيب و بطل قلت أدب و بتاع
بسنت:: البركة فيك يخويا انت اللي علمتني الكلام دا
انا:: محصلش
بسنت:: يا سلام، قول بقي
انا:: اقول ايه؟
بسنت:: لو اتقفل علينا باب واحد هتعمل ايه
انا:: وماليك مستعجلة عايزة تعرفي، و بتقولي عليا انا سافل
بسنت:: اخلص بطل رخامة بقي
انا:: خلاص هقول اهو... اول ما الباب يتقفل علينا، هشدك ازنقك ورا الباب اول ما يتقفل
بسنت:: اممم و بعدين
انا:: هاهجم علي شفيفك افضل امص فيها و اكلها اكل، و ايدي طبعآ مش هتسيب بزازك الحلوة دي و هفضل اقفش فيها و زبي تحت قايم و راشق بين فخادك تحت كسك بالظبط
بسنت:: اممممم اااه و بعدين
انا:: هقلعك البلوزة و البرا و انزل اخود حلامات بزازك اللي واقفة زي المدفع بين شفيفي امص فيها و ابدل علي الحلمة التانية امص فيها، و اقرب الحلمتين من بعض و اخدهم فب وقت واحد في بوقي ارضع منهم، وبعدين هنزلك تمصي زبي
بسنت:: اممم زبك كبير و حلو يا بلال
انا:: طيب حطيه في بوقك يلا
بسنت:: مش هعرف احطه في بوقي راسه كبيرة اوي،
انا:: طيب الحسي الراس و العبي في بضاني
بسنت:: امممم اهو بمص اهو، يخرابي كل دا ليا انا لوحدي
انا:: عايزة زبي فين يا شرموطة
بسنت:: حطه في كس شرموطتك يا روحي
انا:: طيب نامي علي ضهرك و اقلعي البنطلون
بسنت:: حاضر اهو قلعت البنطلون، اهو اممم شايف الكلوت غرقان ازاي بسببك
انا:: كل دا عسل، انا هنزل اهو الحس كسك و ادوق العسل
بسنت:: اااااااه.... مش قادرة بجد يا بلال... انا جبتهم
انا:: وانا لحقت يا علقة
بسنت:: اممم اصل افتكرت اول امبارح لما جيتلك المستشفى عشان اخود الفلوس منك و انا شدتني للمخزن،
انا:: دا انا مسكت نفسي بالعافية... كنت خلاص علي وشك اني افتحك
بسنت:: ما عشان كدا مكنتش عايزة انزل معاك، بس انت دماغك جزمة و صممت تدخلني معاك
انا:: عدت علي خير بقي،
بسنت:: يلا تصبح علي خير عشان هنام يلا تصبح علي خير
انا:: و انتي من اهلي

قفلت مع بسنت و نمت علي طول،

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)
(الساعة 8:33 الصبح)

صحيت من النوم علي صوت الفون بيرن و كان واحد صحبي و ممرض في نفس المستشفى اللي انا شغال فيها،


انا بكسل:: الو
جمال:: ايه يعم صباحو اخلص قوم اطفح عشان هتتأخر علي الشغل،
انا:: طيب يسطا تمام نص ساعة و اكون ظبطت حالي

قفلت مع جمال و عملت الفون وضع طيران و كملت نوم، صحيت بعد نص ساعة قومت اخدت دوش و كان ابويا و اخواتي ( حازم، و ندي) بيفطره
انا:: مفيش حتي حد يقولي قوم افطر عشان الشغل بتاعك
حازم:: مش لما تعامل الناس كويس الاول
انا:: ليه و انا لما حد بيتعامل معايا بشخرلو يعني ولا ايه
حازم:: قول لنفسك
انا:: خخخخخخ بقولك ايه مش علي اول الصبح كدا خناق
ابويا:: جرا ايه يا خول منك ليه، محدش عاملي اعتبار ليه
حازم:: ما هو يا بابا
ابويا:: اخرس انا مش حمل مناهدة
انا:: لمؤخذة يا حج بقي
الباب خبط،
ابويا:: اهو صحبك العرص التاني جالك
قومت فتحت الباب و كان جمال ( صحبي)
جمال:: بقي يا عرص بتطير الفون ( وضع طيران) و تنفضلي، يلا عشان متأخرين فشخ
انا:: تعال بس شق ريقك و هلبس و ننزل
دخلت و جمال جيه ورايا علي السفرة ( هي مش سفرة يعني، هي طرابيزة و كام كرسي،
قعدت و جمال قعد جمبي
جمال:: ياض بقولك هنتأخر فاطر ايه بس علي الصبح، لمؤخذة يا حج طبق المخلل اللي عندك دا
ابويا:: خد اهو اطفح، ابوك عامل ايه ياض يا عرص انت كمان
جمال:: اهعايشيعنيهيعمل ايه
ندي بقرف:: ابلع اللي في بوقك الاول و اتكلم بلاش شغل الا*** دا
جمال:: كنت بقول اهو عايش يعني هيعما ايه، عاملة ايه يا ندي يا عسل
ندي بصتله بكل قرف و مردتش عليه،
بعد ما خلصنا فطار، جمال دخل الحمام و احنا لسه علب السفرة،
ندي:: حسن هياجي بالليل عشان يطلب ايدي منك،
ابويا بديق:: و*** لو اطربقت السما ع الارض ما انتي هتتجوزي الخول دا،
ندي بديق:: هو هيتجوزك انت ولا هيتجوزني انا
ابويا:: و هتعيشو فين، دا حتي معهوش شقة، ولا هتعيشي مع ام و اخواته في الحوق اللي عيشن فيه،
ندي:: هنأجر شقة علي ما يجيب شقة
ابويا:: المعفن دا يجيب شقة، يا بتي افهمي دا من النوع العلق اللي عايزك تصرفيه عليه و هو يبقي نطع في البيت لا شغلة ولا مشغلة
ندي:: انا اللي هعيش معاه يا بابا
ابويا:: و انا مش موافق و اقفلي علي الموضوع دا و متفتحهوش تاني،
ابويا قام و دخل الأوضة بتاعته و انا دخلت اديتله العلاج، جمال خرج من الحمام قالي انه هيستناني تحت، و انا غيرت هدومي و نزلت روحنا المستشفى اللي بنشتغل فيها،
وصلنا و طبعآ رئيس القسم كان بيشد في شعره بسبب تأخرنا انا و جمال، و كان حالف يقول لمدير المستشفى بس انا و جمال عملنا عليه حوار زي كل مرة، روحت استلمت الشفت، و بعد ما خلص الشفت، قبلت جمال

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)

جمال:: ايه انت هتروح؟
انا:: ايوة تعال بس نسحب القبض من اي مكنة عشان هجيب هدية لــ بسنت عشان بكرا عيد ملادها
جمال:: كان مالك و مال الأرتباط بس يبني، دا انت مش بيقعد في جيبك جنيه
انا:: هعمل ايه بس كله من قلبي العلق اللي لما شافها دق
جمال:: طيب يسطا ابقي خود بالك من قلبك بقي عشان زي ما بيدق بيتفشخ
انا:: كسم احباطك يعم
جمال:: تعال يلا اتغدي معايا في البيت
انا:: انت لسه قاعد عند بيت خالك ياض؟
جمال:: ما انت عارف اني مش طايق البيت بسبب ابويا يعم، اهو قاعد في بيت خالي، خالي في الكويت و انا قاعد اخر روقان
انا:: و مرات خالك بنتها اخبارهم ايه
جمال:: ما انت عارف مرات خالي بتلف علي الدكاترة لبنتها،
انا:: هي لسه متحسنتش؟
جمال:: لا لسه، زي ما هي، لا بتتكلم ولا مدركة اي حاجه،
انا:: طيب يلا بينا

انا و جمال ركبنا المترو و نزلنا قريب شوية منب البيت بتاع خال جمال، و بعد ما وصلنا جمال رن علي مرات خاله عرفها اني انا معاه، و بعد ما دخلنا سلمت علي مرات خال جمال
انا:: ازيك يا ام اية عاملة ايه
ام اية:: اهلآ يا بلال اخبارك ايه
انا:: بخير الحم****

(ام ايه او حنان _ 38 سنة، قمحاوية البشرة، 170 سم، جسمها موت، كيرفي بس مليانة سيكا صغيرة اوي، معاها بنتها زي ما تقول معاقة بس هي بتدورلها علي علاج عندها 10 سنين، )
جمال:: ايه يا حنون خلصتي الغدا
حنان:: ايوة خلاص اهو دقيقتين، ادخل انت و بلال اتشطفه، و انا هغرف الأكل

دخلت الحمام اتشطفت و جمال بعد مني و كان حنان (مرات خال جمال) غرفت الأكل علي السفرة، و قعدت انا و جمال و مرات خاله و بنتها، و كانت بتأكل بنتها اللي غير مدركة بالمرة اي شي، امها بتحطلها الاكل و هي بتمدغ

حنان:: اختك اخبارها ايه يا بلال.. لسه برضه مصممة علي الواد اياه
انا:: دا زي ما يكون سحرلها... مصممة تتجوزه و النهارده كانت بتقول انه هياجي عشان يطلب ايدها
حنان:: *** يهديها بقي... و انت اخبارك ايه مع خطيبتك
جمال:: مقشطاه أول بأول... دا لسه بيقولي عيد ملادها بكرا و عايز قال يجبلها هدية
انا:: يعم و انت مال اهلك... بتحشر نفسك ليه متبقاش بضان، لما نشوف اللي هتخطبها هتتصرف معاها ازاي
حنان بأبتسمة:: بس انت و هو مش ناقصة صداع،

خلصنا اكل و بعد كدا انا و جمال دخلنا الأوضة بتاعته، كان عنده بلايستيشن، شغله و قعدنا نلعب شوية عليه
انا:: لكن انت يسطا فرجانة معاك يعني و احدث بلايستيشن و ايفون، و شغل عالي... من اين لك هذا؟
جمال:: ايه يعم انت هتقر عليا ولا ايه
انا:: لا بجد يسطا مش معقول كل دا من شغلانة التمريض يعني
جمال بأبتسمة:: مصالح يسطا
انا:: شمال؟
جمال:: في الزمن دا مفيش حاجه اسمها شمال و يمين، في الزمن دا اعمل اي حاجه تجيب فلوس يسطا، و بصراحه انا كنت هكلمك في الموضوع دا
انا:: موضوع ايه دا؟
جمال:: انت خاطب و خطيبتك مقشطك و انت القبض مش بيكمل معاك... ايه رأيك تعملك مصلحة ولا اتنين و كله فايدة ليك
انا:: ليه انت بتعمل ايه بالظبط
جمال:: دلڤري...
انا:: بتوصل ايه بالظبط؟
جمال:: يعني هكون بوصل بيتزا... ما كسم ممنوعات.. ايه موافق؟
انا:: اوافق ايه يسطا انت عبيط.. دي فيها 10 او 15 سنة، وانا مش مستغني عن عمري
جمال:: يعم متخا
انا بقاطعه:: بقولك ايه اقفل علي الموضوع دا، دا انت بعد اللي قولتهولي دا بقيت خايف اقعد معاك تعملي شبهة
جمال:: يعم فكر بس و صد
انا بقاطعه:: يعم قولتك قفل علي الموضوع... انا مستحيل افكر حتي.... سلام يعم انا مروح
جمال:: ماشي يسطا...

نزلت من عند جمال و انا حاسس اني قرفان منه... لأن دي بداية إنحرافه و معروف اخر الشمال ديمآ وحشة،
ركبت المترو و نزلت المحطة القريبة من البيت، يدوب قربت من باب العمارة و شوفت زكريا اللي عايز يخطب اختي نازل مدايق و مخدش باله مني و مشي ع طول و انا طلعت الشقة سمعت صوت خناق ندي و ابويا من علي السلم،
(احنا سكنين في التالت، ابويا ليه شقة واحدة بس بأسمه اشترها من صاحب العمارة، و الشقة اللي قصدنا، كل فترة حد ياجي يأجرها كام شهر و يسبها، )

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)


انا:: طيب حبة هدوء كدا... وانت يا عم حازم ما تهدي الدنيا بدل ما انت واقف تتفرج
ابويا:: انا قولت مليون مرة مش هتتجوزي الواد دا
ندي:: لا هتجوزه دي حياتي و انا حره فيها
انا:: حره ازاي انت عبيطة ولا ايه... الحج مع حق في كل كلمة بيقولها
ندي:: لأخر مرة هقولهالك ملكش دعوة بحياتي... كفاية خطيبتك اللي بتضحك عليك و بتستغلك.. دا انت اللي صرفته عليها كان ممكن يجيب شقة تتجوز فيها
انا:: لما اخود جنيه منك تبقي تتكلمي
ندي:: وانت لما اجي اشتكيلك اني مش مبسوطة في جوازتي مع زكريا ابقي اتكلم...
ابويا:: انا قولتها كلمة.. مفيش جواز ليكي من اللي اسمه زكريا... بلال تعال عشان تديني العلاج
انا:: حاضر يا حج

ابويا دخل الأوضة و انا وراها و كنت هديله العلاج بس ملقتش مياه في الدورق
انا:: ثانية يا حج هروح اجيب مياه من برا و جاي
كنت هخرج من الأوضة الباب كان موارب مش مقفول و لسه هفتح سمعت حازم بيتكلم مع ندي بصوت واطي و اللي سمعته هو
حازم:: مفيش حل غير اللي قولتي عليه
ندي:: انا خايفة يا حازم مش هقدر اعمل كدا
حازم:: يا بنتي صدقيني........ بقولك ايه يا ندي اللي بتعمليه مع ابوكي دا مش هينفع

لاحظت انه اخد باله مني عشان كدا غير كلامه

خرجت و انا باصص عليهم... و هما بصين عليا و حسيت ان في حاجه ما بنهم... اول حاجه جت في بالي انهم عيزين يعمله حاجه وحشة في الحج.... بس لا هي ايوة مش بتطيق ابويا بس مش لدرجة انها تفكر في كدا....

دخلت المطبخ جبت مياه و رجعت الأوضة عند الحج نولته العلاج و خرجت من الأوضة و اخدت دوش و دخلت انام شوية.....


صحيت بالليل علي صوت رنة الفون و كانت بسنت خطيبتي
انا:: الو... ايوة يا حبيبتي
بسنت:: ايه دا انت نايم؟
انا:: اه ريحت شوية كدا
بسنت:: بلال انا امي نازلة زن عليا في الرايحة و الجاية... عشان موضوع الشقة
انا:: معلش قوليلها تصبر شوية علي ما اخلص العسكرية و افتح العيادة
بسنت:: انت متخيل يا بلال انا لو قولت لماما الكلام دا هتعمل ايه... انت عايزها تصبر كل دا
انا:: طيب علي ايدك انا اعمل ايه انا بعمل كل اللي اقدر عليه
بسنت:: تخيل انت مدايق عشان بقولك كدا... اومال انا اعمل ايه في ماما اللي نازلة عليا زن كل يوم حرفيآ
انا:: معلش قوليلها تصبر شوية
بسنت:: ماشي يا بلال... بس اعمل اي حاجه عشان ماما تهدي شوية
انا:: حاضر سلام دلوقتي

قفلت مع بسنت و انا مدايق... امها من البداية كانت مش موافقة عليا لما عرفت اني مش معايا شقة ولا اي حاجه... اللي صبرها بس عليا اني ممكن ابقي دكتور في يوم من الأيام

طلعت برا الأوضة و شفت حازم و ندي قعدين مع بعض، قلقت و جريت علي أوضة الحج اشوفه كويس ولا لاء، كان نايم علي السرير
انا:: حج... يا حج انت سمعني... يا حج... يا حججج.... ابويااااا
ابويا صحي مخضوض:: في ايه يا ابن العرص... بتصحيني ليه يا خول
انا بخود نفسي:: هوفففف... انا افتكرتك..
ابويا:: انت بتفول عليا ياض؟
انا:: لا لا..
ابويا:: غور اعملي كباية قهوة
انا:: لا قهوة ايه القهوة غلط عليك
ابويا:: هيحصل ايه اكتر م الحاصل... اهيني ماشي بعلاج... هتغور تعمل ولا اقوم انا؟
انا:: حاضر يا حج هعملك احلي كباية قهوة حالآ

دخلت الحمام غسلت وشي و روحت المطبخ عملت فنجانين قهوة.. و انا خارج من المطبخ شفت ندي و حازم ( اخواتي الكبار) قعدين قدام الTv ... بصتلهم في عنيهم هما الاتنين و ندي بصتلي و شفتها زي ما تكون قلقانة و بصت للأرض...

سبتهم و دخلت للحج و شربنا القهوة و احنا بندردش مع بعض، سبته و دخلت أوضتي غيرت هدومي و نزلت علي محل جوهرجي صاحب ابويا اشتريت سلسلة دهب و دفعت نص الفلوس و قولتله هجبلك الباقي اول الشهر لما اقبض، و اشتريت ساعة بناتي عادية و لفتهم الاتنين هدية، و ورحت البيت حطيت الهدية في الدولاب و اتعشيت انا و الحج و نولته العلاج و دخلت انام..
(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)

تاني يوم صحيت كالعادة فطرنا و نزلت ركبت المترو و روحت المستشفى اللي شغال فيها، و بعد ما وصلت شفت جمال كان واقف مع واحد و اول ما شفني لخص كلام ما اللي واقف معاه و سابه و جالي
جمال:: اي يسطا بلال... رنيت عليك الصبح فونك كان مقفول
انا:: مين اللي واقف معاه دا يسطا ؟
جمال:: دا واحد كدا مشفتوش من فترة قبلته صدفة كنت بسلم عليه
انا:: الراجل دا واحد من الناس الشمال مش كدا
جمال:: شششش وطي صوتك يعم...
انا:: صح ولا كلامي غلط؟
جمال:: ايوة يعم صح
انا:: انت عبيط ياض... بتجيب الناس دي في مكان اكل عيشك
جمال:: كله اكل عيش.. ايه فكرت؟
انا:: افكر في ايه ياض انت عبيط... ابعد عني كدا انت لولا اني واكل معاك عيش و ملح كنت بلغت عنك
جمال:: يا بلال افهمني
انا:: بقولك ايه اقفل علي الموضوع دا و يا ريت تخف كلام ما بينا... اخرنا صباح الخير و بس

سبت جمال و مشيت استلم الشفت بتاعي

خلصت الشفت و غيرت هدومي و شفت جمال كان واقف بعيد... تجنبته و سبته و مشيت روحت البيت،

بالليل فوني رن و كانت بسنت،
انا:: ألو ايوة يا حبيبي عاملة ايه؟
بسنت:: انا بخير... بقولك ايه يا حبيبي مش حاسس انك ناسي حاجه؟
انا:: ناسي حاجه ؟ ايه يا تري؟ اه افتكرت
بسنت:: ايه؟
انا:: كلاسيكو الدوري الياباني صح
بسنت:: بطل بيض بقي
انا:: في واحدة تقول لخطيبها بطل بيض
بسنت:: مش انا قولت يبقي فيه... وبعدين انا مالي و مال الدوري الياباني اصلآ...
انا:: اممم طيب ايه ما انا مش فاكر
بسنت:: بجد مش فاكر؟
انا:: ايوة بجد مش فاكر
بسنت:: خلاص ولا حاجه باي
انا:: استني بس طيب فكريني
بسنت:: معلش ماما بتنادي عليا
وقفلت بسنت و انا بضحك عليها و هي متنرفزة، قومت بعتلها رسالة (افتحي الواتس) و طلعت البوكس اللي فيه السلسلة و الساعة و صورته و بعتلها (كل سنة و انتي طيبة) و بتعلها صورة البوكس،

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)


مفيش دقيقه و رنت عليا

بسنت:: يا رخم و لما انت فاكر بتستعبط ليه
انا:: عشان بتبقي زي القمر ة انتي متنرفزة
بسنت:: طيب يا سيدي الساعة 8 تكون عندنا في البيت عشان مجهزين الحلفة في البيت
انا:: من عيوني يا قمر
بسنت:: باي يا حبيبي

قفلت مع بسنت و جهزت نفسي و اخدت الهدية معايا و روحت البيت بتاع اهل بسنت، و كان في دوشة و شفت اصحاب بسنت البنات و كام واحدة من جيرانهم و كام واحدة من قريبهم، و امها و اخواتها، و خالها و اخوها،

اول ما دخلت بسنت جات شدتني من ايدي
بسنت:: تعال يا بلال اعرفك علي صحباتي

مشيت معاها
بسنت:: اعرفكم يا بنات بلال خطيبي اللي حكتلكم عنه
انا بأبتسمة:: مسا الدلع

طبعآ شفت نظراتهم... نظرة غيرة علي اعجاب علي غيظ علي لبونة، علي عضت شفايف

انا:: كل سنة وانتي معايا يا روحي،
و نولتها الهدية و هي اخدتها و حضنتني خفيف و بعدت بسرعة
بسنت:: ميرسي يا حبيبي
واحدة من بعيد:: بسنت تعالي عيزاكي
بسنت:: بنت خالي بتنادي عليا تعال اعرفك عليها
سلمت علي بنت خال بسنت و قطعنا التورتة و احتفلنا بعيد ملادها و اخدت بسنت و نزلنا نقعد مع بعض في اي كافيه،
طبعآ كنا في لحظة رومنسية و حب، قعدنا ساعتين و نص و امها رنت عليها، و قالتها تجبني معاها عشان اتعشي عندهم،

بعد ما روحتها و دخلت اتعشي معاهم، و بعد العشي امها عملت الشاي و قالت ل بسنت تدخل اوضتها


(ام بسنت او هالة_ 44 سنة، بيضة، 165 سم، مليانة سيكا، بزازها كبيرة بس مشدودة و طيزها كبيرة نيك، ست بيت، )

ام بسنت:: عمال ايه يا بلال؟
انا:: كويس يا حماتي
ام بسنت:: بس انا لسه مش حماتك
انا:: انشا**** تبقي حماتي
ام بسنت:: عملت ايه في موضوع الشقة... انت بقالك كتير بتقول هتتصرف و مش بتتصرف ولا عملت اي خطوة في الموضوع
انا:: معلش فترة كدا اخلص السنة بتاعت الجيش و افتح العيادة و *** يسهل...
ام بسنت:: يعني احنا لسه هنستني سنة كمان
انا:: لو عندك حل تاني قوليه
ام بسنت:: الحل مش هيعجبك و انت عارفه
انا:: يا ام بسنت انا و بسنت بنحب بعض و انا بعمل اللي اقدر عليه عشان نتجوز ادينا فرصة اكون نفسي
ام بسنت:: هي السنة بتاعت الجيش دي... لو يوم زيادة تاني يبقي كل واحدة يشوف نصيبه
انا:: ماشي يا ام بسنت عن أذنك
قومت و سبتها و نزلت و انا مضايق اوي... روحت البيت، و خلص اليوم علي كدا...

عدي اسبوع كنت انا بجهز نفسي عشان الجيش..
وفي يوم كنت راجع من الشغل لاقيت ابويا كان بيزعق... طبعآ كنت متأكد انه بيزعق مع ندي، دخلت من باب الشقة بالمفتاح و شوفت حازم و ابويا بس و ابويا بيشخط و يزعق

ابويا بزعيق:: بعد اللي عملته دا لا هي بنتي ولا اعرفها... دي خلاص بقيت تعمل اللي علي مزاجها
انا:: في ايه يا حج اهدي اهدي فهمني في ايه
ابويا:: اهدي ازاي بعد اللي عمتله بنت الوسخة ندي
انا:: في ايه طيب... ما تقول يا عم خرا حازم في ايه؟
حازم مسك ورقة:: امسك شوف

مسكت الورقة و كان جواب من ندي بتقول فيه انها لمت هدومها و هربت مع زكريا تتجوزه من برا برا

انا:: احاااا
ابويا:: اسمعني يا بلال انت و اخوك... ندي دي لا تحضرلي لا دفنة ولا عزا... وعرفها اني غضبان عليها ليوم ال*** .... و انا بكرا هروح للمحامي اكتب الشقة دي باسمك انت و اخوك
انا:: يا حج اهدي بس متكبرش الموضوع يمكن بنتك في يوم تندم و تعرف غلطها
حازم بصلي بنظرة حادة:: انت معاك حق يا حج بنتك خلاص فجرت و مبقاش هممها حد... لما تخالف كلام ابوها و تهرب... يبقي هتسمع كلام مين
انا:: جرا ايه يا ابليس انت ابوك مش هحمل كلامك دا...
حازم:: واللي حصل دا بالنسبالك عادي
انا:: اكيد مش عادي بس الدنيا مش محتاجة بنزين عشان تولع فا ملوش لازم كسم كلامك
حازم:: بقولك ايه انت شغال تغلط من الصبح و انا سكتلك ماتنساش اني اخوك الكبير
انا:: الكبير في دار المسنين.. انت متعرفش يعني ايه اخوية اصلآ
ابويا:: بس ياض منك ليه انا خلاص قولت كلامي... بكرا حد فيكم يوديني المحامي انا هكتب الشقة دي بأسمكم و لو ندي حضرتلي دفنة ولا عزا انا مش مسامحكم

تاني يوم حازم اخد ابويا و راحو المحامي و انا كنت قاعد في البيت مضايق من كل حاجه... و بسنت كل شوية تقولي امي نازلة زن امي كذا امي امي امي... قفلت معاها و كنت سرحان و مضايق

لغاية ما فوني رن و كان حازم
انا:: عايز ايه
حازم:: تعال بسرعة ابوك تعب و اخدته علي المستشفى
انا:: ايه مستشفى ايه بسرعه


روحت المستشفى و عرفت ان ابويا في غرفة الإنعاش و ضربات قلبه غير منتظمه و الضغط و السكر مرتفعين

و بعد اكتر من ساعتين واحنا في المستشفى الدكتور خرج

انا:: قول يا دكتور ايه ابويا حالته استقرت؟
الدكتور اتنهد:: الوالد... تعيش انت



نهاية الجزء الاول
يتبع.......................................................................................................................................



طبعآ دا جزء اول مجرد بوضح الدنيا، عايزك تقولي رأيك في التعليقات، صدقني تعليق واحد بيدعمني
دائما معودنا على هل العظمة بالقصص
 
  • حبيته
التفاعلات: ki1inG
الواد حازم ده هوا السبب ف موت أبوه + اكيد بصم أبوه علي الشقه وهيرمي اخوه ف الشارع
 
  • عجبني
التفاعلات: ki1inG
الواد حازم ده هوا السبب ف موت أبوه + اكيد بصم أبوه علي الشقه وهيرمي اخوه ف الشارع
 
  • عجبني
التفاعلات: ki1inG
عاملين ايه انا قولت اشوف الناس فكراني ولا خلاص راحت عليا فا رجعت بقصة مش عارف هتعجبكم ولا لاء ولو حد لاحظ غلطة ياريت يقولي عشان اصححها

معكم كاتبكم (Ki1inG)




(مقدمة)





شخصيات القصة

انا بلال _ 23 سنة، قمحاوي البشرة، 182 سم، حاصل علي دكتوراه طب بشري قسم أمراض نسا و توليد طبعآ لما جتلي المنحة الدراسية ، بس لسه ما اشتغلتش عشان هدفي افتح عيادة،
( نبذة:: انا عايش مع ابويا و اخويا و اختي اللي اكبر مني، و امي اطلقت زمان من ابويا و اتجوزت واحد تاني و عشات برا مصر، و علاقتي باخواتي مش حلوة، ديمآ خناق مع بعض، و ابويا طلع علي المعاش و حاليآ ديمآ في البيت، عنده 65 سنة، اتجوز امي و هي صغيرة في السن 18 سنة و كان فرق السن ما بنهم كبير، و ابويا حاليآ حالته الصحية تعبانة و ماشي بعلاج، و انا شغال مساعد دكتور نسا و توليد في مستشفى خاص مؤقتآ لغاية ما افتح العيادة الخاصة بعد الجيش)

اخويا الكبير حازم _ 28 سنة، ابيض البشرة، 179 سم، موظف في شركة أستراد و تصدير، أعزب

اختي ندي _ 25 سنة، بيضة، جسمها مليان سيكا، بس جميلة و عنيها عسلي، موظفة في بنك، 166 سم،
(نبذة:: بتحب واحد عاطل و ملوش مستقبل، أوهمها بالحب، و هي متعلقة بيه، و كذا مرة ياجي عشان يطلب ايد ندي و ابويا يهزقه و يطرده برا البيت، و ندي تفضل تتخانق مع ابويا و البيت ديمآ في مشاكل و كل واحد بيصرف علي نفسه و ملوش دعوة بالتاني،

خطيبتي بسنت _ 22 سنة، بيضة، بزاز و طيز وسط مشدودين، 168 سم، اخر سنة فنون جميلة


جمال صحبي _ 23 سنة، قمحاوي البشرة زي، 184 سم، جسمه معضل حبة، جمال و انا اصحاب اوي و ع الدغري مع بعض، بس الفترة الأخيرة بقي كل واحد فينا مشغول بمستقبله، و بعيشته


(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)



(الجزء الأول)



كنت قاعد في كافيه مع بنست ( خطيبتي)
كانت الساعة (8:32 بالليل)


انا:: للأسف يا بسنت مش معايا واسطة عشان اخود اعفي من الجيش، فا بالتالي هلبس هلبس
بسنت:: يا نهار ابيض... يعني ملاقيتش اي حد يتوسطلك في الاعفي؟
انا:: هعمل ايه بقي....
بسنت:: خلاص مش مشكلة هي سنة و هتعدي و خلاص
انا:: معاكي حق.. معاكي حق سنه و تعدي، و نتجوز و افتح العيادة الخاصة بيا و ابعد عن الهم اللي انا عايش فيه،
بسنت:: معلش يا حبيبي.. اللي خلاك تستحمل دا كله مش هتستحمل الشوية دول كمان
انا بأبتسمة:: عارفة يا بسنت انت اللي بتهوني عليا كل اللب بشوفه
بسنت:: عارفه طبعآ ههههه
انا:: كسم غرورك
بسنت:: بس يا قذر بطل الكلام السافل دا قولتك، حد يقول كدا لخطيبته
انا:: مش انا قولت... يبقي فيه هههه
بسنت:: استني ماما بترن عليا ..... ايوة يا ماما..... لا خلاص احنا رجعين اهو..... حاضر يا ماما....... اوووف حاضر... سلام
انا:: انا مش عارف امك مستكترا علينا الشوية اللي بنقعدهم مع بعض ليه
بسنت:: معلش يا بلبل ماما بقي و لازم تخاف عليا، يلا عشان توصلني

قومت حسبت علي الطلابات و مشينا، ركبت بسنت تاكسي و حسبت السواق و مشيت، و ركبت المترو و روحت البيت،

بعد ما وصلت عند باب الشقة حطيت ايدي في جيبي ملاقتش المفتاح، اطريت اخبط علي الباب، خمس دقايق كاملة لغاية ما حد فتح و كانت ندي

انا:: سنة عشان تفتحي الباب
ندي ببرود:: و انت مفتحتش بمفتاحك ليه،
انا:: نسيته.. ايه مش انسان انا ولا ايه
الفون بتاعها رن و هي كانت داخلة الأوضة و لفت تدخل
انا:: هتلاقيه الفاشل اللي بتحبيه،
ندي بصتلي بغيظ:: خليك في حالك و في الحلوة خطيبتك احسنلك
وقفلت باب الاوضة جامد،
انا:: ما علينا...

دخلت غيرت هدومي في الأوضة، و سخنت الأكل، اتعشيت و بعد كدا دخلت عند الحج ( ابويا) الأوضة بتاعته

انا:: ايه يا حج صاحي؟
ابويا:: تعال يا بلال انا صاحي
انا:: اخبارك ايه يا حج
ابويا:: اهو عايش
انا:: *** يديك طولت العمر يا حج، اتعشيت و خدت العلاج؟
ابويا:: ايوة اختك اللبوة سخنتلي العشا و ادتني العلاج
انا :: ههه طيب كويس
ابويا:: انا مش فاهم هي مصممة علي الواد العرص دا ليه؟ .... دا فاشل لا معاه وظيفة ولا صنعة و لا عارف يصرف علي نفسه... تتجوزه ازاي؟ ... دا هو متجوزها عشان تصرف عليه من مرتبها
انا:: ولا انا مش فاهم هي في مخها ايه بالظبط،
ابويا:: يلا اطلع برا و اطفي النور عشان عايز انام
انا:: ماشي يا حج تصبح ع خير،

طلعت من الأوضة بتاعتي، اتصلت بـــ بسنت خطيبتي
انا:: وحشتيني يا روحي
بسنت:: وانت اكتر يا حبيبي
انا:: امتي ياجي اليوم اللي نقبي فيه لوحدينا، دا انا هحبك حب
بسنت:: انت ديمآ سافل كدا
انا:: اه اوي، مش عايزة تعرفي لو اتقفل علينا باب لوحدينا هعمل فيكي ايه
بسنت:: اممم ايه؟
انا:: ايه دا اومال فين كسوف كل مرة و عيب و بطل قلت أدب و بتاع
بسنت:: البركة فيك يخويا انت اللي علمتني الكلام دا
انا:: محصلش
بسنت:: يا سلام، قول بقي
انا:: اقول ايه؟
بسنت:: لو اتقفل علينا باب واحد هتعمل ايه
انا:: وماليك مستعجلة عايزة تعرفي، و بتقولي عليا انا سافل
بسنت:: اخلص بطل رخامة بقي
انا:: خلاص هقول اهو... اول ما الباب يتقفل علينا، هشدك ازنقك ورا الباب اول ما يتقفل
بسنت:: اممم و بعدين
انا:: هاهجم علي شفيفك افضل امص فيها و اكلها اكل، و ايدي طبعآ مش هتسيب بزازك الحلوة دي و هفضل اقفش فيها و زبي تحت قايم و راشق بين فخادك تحت كسك بالظبط
بسنت:: اممممم اااه و بعدين
انا:: هقلعك البلوزة و البرا و انزل اخود حلامات بزازك اللي واقفة زي المدفع بين شفيفي امص فيها و ابدل علي الحلمة التانية امص فيها، و اقرب الحلمتين من بعض و اخدهم فب وقت واحد في بوقي ارضع منهم، وبعدين هنزلك تمصي زبي
بسنت:: اممم زبك كبير و حلو يا بلال
انا:: طيب حطيه في بوقك يلا
بسنت:: مش هعرف احطه في بوقي راسه كبيرة اوي،
انا:: طيب الحسي الراس و العبي في بضاني
بسنت:: امممم اهو بمص اهو، يخرابي كل دا ليا انا لوحدي
انا:: عايزة زبي فين يا شرموطة
بسنت:: حطه في كس شرموطتك يا روحي
انا:: طيب نامي علي ضهرك و اقلعي البنطلون
بسنت:: حاضر اهو قلعت البنطلون، اهو اممم شايف الكلوت غرقان ازاي بسببك
انا:: كل دا عسل، انا هنزل اهو الحس كسك و ادوق العسل
بسنت:: اااااااه.... مش قادرة بجد يا بلال... انا جبتهم
انا:: وانا لحقت يا علقة
بسنت:: اممم اصل افتكرت اول امبارح لما جيتلك المستشفى عشان اخود الفلوس منك و انا شدتني للمخزن،
انا:: دا انا مسكت نفسي بالعافية... كنت خلاص علي وشك اني افتحك
بسنت:: ما عشان كدا مكنتش عايزة انزل معاك، بس انت دماغك جزمة و صممت تدخلني معاك
انا:: عدت علي خير بقي،
بسنت:: يلا تصبح علي خير عشان هنام يلا تصبح علي خير
انا:: و انتي من اهلي

قفلت مع بسنت و نمت علي طول،

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)
(الساعة 8:33 الصبح)

صحيت من النوم علي صوت الفون بيرن و كان واحد صحبي و ممرض في نفس المستشفى اللي انا شغال فيها،


انا بكسل:: الو
جمال:: ايه يعم صباحو اخلص قوم اطفح عشان هتتأخر علي الشغل،
انا:: طيب يسطا تمام نص ساعة و اكون ظبطت حالي

قفلت مع جمال و عملت الفون وضع طيران و كملت نوم، صحيت بعد نص ساعة قومت اخدت دوش و كان ابويا و اخواتي ( حازم، و ندي) بيفطره
انا:: مفيش حتي حد يقولي قوم افطر عشان الشغل بتاعك
حازم:: مش لما تعامل الناس كويس الاول
انا:: ليه و انا لما حد بيتعامل معايا بشخرلو يعني ولا ايه
حازم:: قول لنفسك
انا:: خخخخخخ بقولك ايه مش علي اول الصبح كدا خناق
ابويا:: جرا ايه يا خول منك ليه، محدش عاملي اعتبار ليه
حازم:: ما هو يا بابا
ابويا:: اخرس انا مش حمل مناهدة
انا:: لمؤخذة يا حج بقي
الباب خبط،
ابويا:: اهو صحبك العرص التاني جالك
قومت فتحت الباب و كان جمال ( صحبي)
جمال:: بقي يا عرص بتطير الفون ( وضع طيران) و تنفضلي، يلا عشان متأخرين فشخ
انا:: تعال بس شق ريقك و هلبس و ننزل
دخلت و جمال جيه ورايا علي السفرة ( هي مش سفرة يعني، هي طرابيزة و كام كرسي،
قعدت و جمال قعد جمبي
جمال:: ياض بقولك هنتأخر فاطر ايه بس علي الصبح، لمؤخذة يا حج طبق المخلل اللي عندك دا
ابويا:: خد اهو اطفح، ابوك عامل ايه ياض يا عرص انت كمان
جمال:: اهعايشيعنيهيعمل ايه
ندي بقرف:: ابلع اللي في بوقك الاول و اتكلم بلاش شغل الا*** دا
جمال:: كنت بقول اهو عايش يعني هيعما ايه، عاملة ايه يا ندي يا عسل
ندي بصتله بكل قرف و مردتش عليه،
بعد ما خلصنا فطار، جمال دخل الحمام و احنا لسه علب السفرة،
ندي:: حسن هياجي بالليل عشان يطلب ايدي منك،
ابويا بديق:: و*** لو اطربقت السما ع الارض ما انتي هتتجوزي الخول دا،
ندي بديق:: هو هيتجوزك انت ولا هيتجوزني انا
ابويا:: و هتعيشو فين، دا حتي معهوش شقة، ولا هتعيشي مع ام و اخواته في الحوق اللي عيشن فيه،
ندي:: هنأجر شقة علي ما يجيب شقة
ابويا:: المعفن دا يجيب شقة، يا بتي افهمي دا من النوع العلق اللي عايزك تصرفيه عليه و هو يبقي نطع في البيت لا شغلة ولا مشغلة
ندي:: انا اللي هعيش معاه يا بابا
ابويا:: و انا مش موافق و اقفلي علي الموضوع دا و متفتحهوش تاني،
ابويا قام و دخل الأوضة بتاعته و انا دخلت اديتله العلاج، جمال خرج من الحمام قالي انه هيستناني تحت، و انا غيرت هدومي و نزلت روحنا المستشفى اللي بنشتغل فيها،
وصلنا و طبعآ رئيس القسم كان بيشد في شعره بسبب تأخرنا انا و جمال، و كان حالف يقول لمدير المستشفى بس انا و جمال عملنا عليه حوار زي كل مرة، روحت استلمت الشفت، و بعد ما خلص الشفت، قبلت جمال

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)

جمال:: ايه انت هتروح؟
انا:: ايوة تعال بس نسحب القبض من اي مكنة عشان هجيب هدية لــ بسنت عشان بكرا عيد ملادها
جمال:: كان مالك و مال الأرتباط بس يبني، دا انت مش بيقعد في جيبك جنيه
انا:: هعمل ايه بس كله من قلبي العلق اللي لما شافها دق
جمال:: طيب يسطا ابقي خود بالك من قلبك بقي عشان زي ما بيدق بيتفشخ
انا:: كسم احباطك يعم
جمال:: تعال يلا اتغدي معايا في البيت
انا:: انت لسه قاعد عند بيت خالك ياض؟
جمال:: ما انت عارف اني مش طايق البيت بسبب ابويا يعم، اهو قاعد في بيت خالي، خالي في الكويت و انا قاعد اخر روقان
انا:: و مرات خالك بنتها اخبارهم ايه
جمال:: ما انت عارف مرات خالي بتلف علي الدكاترة لبنتها،
انا:: هي لسه متحسنتش؟
جمال:: لا لسه، زي ما هي، لا بتتكلم ولا مدركة اي حاجه،
انا:: طيب يلا بينا

انا و جمال ركبنا المترو و نزلنا قريب شوية منب البيت بتاع خال جمال، و بعد ما وصلنا جمال رن علي مرات خاله عرفها اني انا معاه، و بعد ما دخلنا سلمت علي مرات خال جمال
انا:: ازيك يا ام اية عاملة ايه
ام اية:: اهلآ يا بلال اخبارك ايه
انا:: بخير الحم****

(ام ايه او حنان _ 38 سنة، قمحاوية البشرة، 170 سم، جسمها موت، كيرفي بس مليانة سيكا صغيرة اوي، معاها بنتها زي ما تقول معاقة بس هي بتدورلها علي علاج عندها 10 سنين، )
جمال:: ايه يا حنون خلصتي الغدا
حنان:: ايوة خلاص اهو دقيقتين، ادخل انت و بلال اتشطفه، و انا هغرف الأكل

دخلت الحمام اتشطفت و جمال بعد مني و كان حنان (مرات خال جمال) غرفت الأكل علي السفرة، و قعدت انا و جمال و مرات خاله و بنتها، و كانت بتأكل بنتها اللي غير مدركة بالمرة اي شي، امها بتحطلها الاكل و هي بتمدغ

حنان:: اختك اخبارها ايه يا بلال.. لسه برضه مصممة علي الواد اياه
انا:: دا زي ما يكون سحرلها... مصممة تتجوزه و النهارده كانت بتقول انه هياجي عشان يطلب ايدها
حنان:: *** يهديها بقي... و انت اخبارك ايه مع خطيبتك
جمال:: مقشطاه أول بأول... دا لسه بيقولي عيد ملادها بكرا و عايز قال يجبلها هدية
انا:: يعم و انت مال اهلك... بتحشر نفسك ليه متبقاش بضان، لما نشوف اللي هتخطبها هتتصرف معاها ازاي
حنان بأبتسمة:: بس انت و هو مش ناقصة صداع،

خلصنا اكل و بعد كدا انا و جمال دخلنا الأوضة بتاعته، كان عنده بلايستيشن، شغله و قعدنا نلعب شوية عليه
انا:: لكن انت يسطا فرجانة معاك يعني و احدث بلايستيشن و ايفون، و شغل عالي... من اين لك هذا؟
جمال:: ايه يعم انت هتقر عليا ولا ايه
انا:: لا بجد يسطا مش معقول كل دا من شغلانة التمريض يعني
جمال بأبتسمة:: مصالح يسطا
انا:: شمال؟
جمال:: في الزمن دا مفيش حاجه اسمها شمال و يمين، في الزمن دا اعمل اي حاجه تجيب فلوس يسطا، و بصراحه انا كنت هكلمك في الموضوع دا
انا:: موضوع ايه دا؟
جمال:: انت خاطب و خطيبتك مقشطك و انت القبض مش بيكمل معاك... ايه رأيك تعملك مصلحة ولا اتنين و كله فايدة ليك
انا:: ليه انت بتعمل ايه بالظبط
جمال:: دلڤري...
انا:: بتوصل ايه بالظبط؟
جمال:: يعني هكون بوصل بيتزا... ما كسم ممنوعات.. ايه موافق؟
انا:: اوافق ايه يسطا انت عبيط.. دي فيها 10 او 15 سنة، وانا مش مستغني عن عمري
جمال:: يعم متخا
انا بقاطعه:: بقولك ايه اقفل علي الموضوع دا، دا انت بعد اللي قولتهولي دا بقيت خايف اقعد معاك تعملي شبهة
جمال:: يعم فكر بس و صد
انا بقاطعه:: يعم قولتك قفل علي الموضوع... انا مستحيل افكر حتي.... سلام يعم انا مروح
جمال:: ماشي يسطا...

نزلت من عند جمال و انا حاسس اني قرفان منه... لأن دي بداية إنحرافه و معروف اخر الشمال ديمآ وحشة،
ركبت المترو و نزلت المحطة القريبة من البيت، يدوب قربت من باب العمارة و شوفت زكريا اللي عايز يخطب اختي نازل مدايق و مخدش باله مني و مشي ع طول و انا طلعت الشقة سمعت صوت خناق ندي و ابويا من علي السلم،
(احنا سكنين في التالت، ابويا ليه شقة واحدة بس بأسمه اشترها من صاحب العمارة، و الشقة اللي قصدنا، كل فترة حد ياجي يأجرها كام شهر و يسبها، )

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)


انا:: طيب حبة هدوء كدا... وانت يا عم حازم ما تهدي الدنيا بدل ما انت واقف تتفرج
ابويا:: انا قولت مليون مرة مش هتتجوزي الواد دا
ندي:: لا هتجوزه دي حياتي و انا حره فيها
انا:: حره ازاي انت عبيطة ولا ايه... الحج مع حق في كل كلمة بيقولها
ندي:: لأخر مرة هقولهالك ملكش دعوة بحياتي... كفاية خطيبتك اللي بتضحك عليك و بتستغلك.. دا انت اللي صرفته عليها كان ممكن يجيب شقة تتجوز فيها
انا:: لما اخود جنيه منك تبقي تتكلمي
ندي:: وانت لما اجي اشتكيلك اني مش مبسوطة في جوازتي مع زكريا ابقي اتكلم...
ابويا:: انا قولتها كلمة.. مفيش جواز ليكي من اللي اسمه زكريا... بلال تعال عشان تديني العلاج
انا:: حاضر يا حج

ابويا دخل الأوضة و انا وراها و كنت هديله العلاج بس ملقتش مياه في الدورق
انا:: ثانية يا حج هروح اجيب مياه من برا و جاي
كنت هخرج من الأوضة الباب كان موارب مش مقفول و لسه هفتح سمعت حازم بيتكلم مع ندي بصوت واطي و اللي سمعته هو
حازم:: مفيش حل غير اللي قولتي عليه
ندي:: انا خايفة يا حازم مش هقدر اعمل كدا
حازم:: يا بنتي صدقيني........ بقولك ايه يا ندي اللي بتعمليه مع ابوكي دا مش هينفع

لاحظت انه اخد باله مني عشان كدا غير كلامه

خرجت و انا باصص عليهم... و هما بصين عليا و حسيت ان في حاجه ما بنهم... اول حاجه جت في بالي انهم عيزين يعمله حاجه وحشة في الحج.... بس لا هي ايوة مش بتطيق ابويا بس مش لدرجة انها تفكر في كدا....

دخلت المطبخ جبت مياه و رجعت الأوضة عند الحج نولته العلاج و خرجت من الأوضة و اخدت دوش و دخلت انام شوية.....


صحيت بالليل علي صوت رنة الفون و كانت بسنت خطيبتي
انا:: الو... ايوة يا حبيبتي
بسنت:: ايه دا انت نايم؟
انا:: اه ريحت شوية كدا
بسنت:: بلال انا امي نازلة زن عليا في الرايحة و الجاية... عشان موضوع الشقة
انا:: معلش قوليلها تصبر شوية علي ما اخلص العسكرية و افتح العيادة
بسنت:: انت متخيل يا بلال انا لو قولت لماما الكلام دا هتعمل ايه... انت عايزها تصبر كل دا
انا:: طيب علي ايدك انا اعمل ايه انا بعمل كل اللي اقدر عليه
بسنت:: تخيل انت مدايق عشان بقولك كدا... اومال انا اعمل ايه في ماما اللي نازلة عليا زن كل يوم حرفيآ
انا:: معلش قوليلها تصبر شوية
بسنت:: ماشي يا بلال... بس اعمل اي حاجه عشان ماما تهدي شوية
انا:: حاضر سلام دلوقتي

قفلت مع بسنت و انا مدايق... امها من البداية كانت مش موافقة عليا لما عرفت اني مش معايا شقة ولا اي حاجه... اللي صبرها بس عليا اني ممكن ابقي دكتور في يوم من الأيام

طلعت برا الأوضة و شفت حازم و ندي قعدين مع بعض، قلقت و جريت علي أوضة الحج اشوفه كويس ولا لاء، كان نايم علي السرير
انا:: حج... يا حج انت سمعني... يا حج... يا حججج.... ابويااااا
ابويا صحي مخضوض:: في ايه يا ابن العرص... بتصحيني ليه يا خول
انا بخود نفسي:: هوفففف... انا افتكرتك..
ابويا:: انت بتفول عليا ياض؟
انا:: لا لا..
ابويا:: غور اعملي كباية قهوة
انا:: لا قهوة ايه القهوة غلط عليك
ابويا:: هيحصل ايه اكتر م الحاصل... اهيني ماشي بعلاج... هتغور تعمل ولا اقوم انا؟
انا:: حاضر يا حج هعملك احلي كباية قهوة حالآ

دخلت الحمام غسلت وشي و روحت المطبخ عملت فنجانين قهوة.. و انا خارج من المطبخ شفت ندي و حازم ( اخواتي الكبار) قعدين قدام الTv ... بصتلهم في عنيهم هما الاتنين و ندي بصتلي و شفتها زي ما تكون قلقانة و بصت للأرض...

سبتهم و دخلت للحج و شربنا القهوة و احنا بندردش مع بعض، سبته و دخلت أوضتي غيرت هدومي و نزلت علي محل جوهرجي صاحب ابويا اشتريت سلسلة دهب و دفعت نص الفلوس و قولتله هجبلك الباقي اول الشهر لما اقبض، و اشتريت ساعة بناتي عادية و لفتهم الاتنين هدية، و ورحت البيت حطيت الهدية في الدولاب و اتعشيت انا و الحج و نولته العلاج و دخلت انام..
(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)

تاني يوم صحيت كالعادة فطرنا و نزلت ركبت المترو و روحت المستشفى اللي شغال فيها، و بعد ما وصلت شفت جمال كان واقف مع واحد و اول ما شفني لخص كلام ما اللي واقف معاه و سابه و جالي
جمال:: اي يسطا بلال... رنيت عليك الصبح فونك كان مقفول
انا:: مين اللي واقف معاه دا يسطا ؟
جمال:: دا واحد كدا مشفتوش من فترة قبلته صدفة كنت بسلم عليه
انا:: الراجل دا واحد من الناس الشمال مش كدا
جمال:: شششش وطي صوتك يعم...
انا:: صح ولا كلامي غلط؟
جمال:: ايوة يعم صح
انا:: انت عبيط ياض... بتجيب الناس دي في مكان اكل عيشك
جمال:: كله اكل عيش.. ايه فكرت؟
انا:: افكر في ايه ياض انت عبيط... ابعد عني كدا انت لولا اني واكل معاك عيش و ملح كنت بلغت عنك
جمال:: يا بلال افهمني
انا:: بقولك ايه اقفل علي الموضوع دا و يا ريت تخف كلام ما بينا... اخرنا صباح الخير و بس

سبت جمال و مشيت استلم الشفت بتاعي

خلصت الشفت و غيرت هدومي و شفت جمال كان واقف بعيد... تجنبته و سبته و مشيت روحت البيت،

بالليل فوني رن و كانت بسنت،
انا:: ألو ايوة يا حبيبي عاملة ايه؟
بسنت:: انا بخير... بقولك ايه يا حبيبي مش حاسس انك ناسي حاجه؟
انا:: ناسي حاجه ؟ ايه يا تري؟ اه افتكرت
بسنت:: ايه؟
انا:: كلاسيكو الدوري الياباني صح
بسنت:: بطل بيض بقي
انا:: في واحدة تقول لخطيبها بطل بيض
بسنت:: مش انا قولت يبقي فيه... وبعدين انا مالي و مال الدوري الياباني اصلآ...
انا:: اممم طيب ايه ما انا مش فاكر
بسنت:: بجد مش فاكر؟
انا:: ايوة بجد مش فاكر
بسنت:: خلاص ولا حاجه باي
انا:: استني بس طيب فكريني
بسنت:: معلش ماما بتنادي عليا
وقفلت بسنت و انا بضحك عليها و هي متنرفزة، قومت بعتلها رسالة (افتحي الواتس) و طلعت البوكس اللي فيه السلسلة و الساعة و صورته و بعتلها (كل سنة و انتي طيبة) و بتعلها صورة البوكس،

(بقلم الكاتب ki1inG, حصري لمنتدي نسوانجي)


مفيش دقيقه و رنت عليا

بسنت:: يا رخم و لما انت فاكر بتستعبط ليه
انا:: عشان بتبقي زي القمر ة انتي متنرفزة
بسنت:: طيب يا سيدي الساعة 8 تكون عندنا في البيت عشان مجهزين الحلفة في البيت
انا:: من عيوني يا قمر
بسنت:: باي يا حبيبي

قفلت مع بسنت و جهزت نفسي و اخدت الهدية معايا و روحت البيت بتاع اهل بسنت، و كان في دوشة و شفت اصحاب بسنت البنات و كام واحدة من جيرانهم و كام واحدة من قريبهم، و امها و اخواتها، و خالها و اخوها،

اول ما دخلت بسنت جات شدتني من ايدي
بسنت:: تعال يا بلال اعرفك علي صحباتي

مشيت معاها
بسنت:: اعرفكم يا بنات بلال خطيبي اللي حكتلكم عنه
انا بأبتسمة:: مسا الدلع

طبعآ شفت نظراتهم... نظرة غيرة علي اعجاب علي غيظ علي لبونة، علي عضت شفايف

انا:: كل سنة وانتي معايا يا روحي،
و نولتها الهدية و هي اخدتها و حضنتني خفيف و بعدت بسرعة
بسنت:: ميرسي يا حبيبي
واحدة من بعيد:: بسنت تعالي عيزاكي
بسنت:: بنت خالي بتنادي عليا تعال اعرفك عليها
سلمت علي بنت خال بسنت و قطعنا التورتة و احتفلنا بعيد ملادها و اخدت بسنت و نزلنا نقعد مع بعض في اي كافيه،
طبعآ كنا في لحظة رومنسية و حب، قعدنا ساعتين و نص و امها رنت عليها، و قالتها تجبني معاها عشان اتعشي عندهم،

بعد ما روحتها و دخلت اتعشي معاهم، و بعد العشي امها عملت الشاي و قالت ل بسنت تدخل اوضتها


(ام بسنت او هالة_ 44 سنة، بيضة، 165 سم، مليانة سيكا، بزازها كبيرة بس مشدودة و طيزها كبيرة نيك، ست بيت، )

ام بسنت:: عمال ايه يا بلال؟
انا:: كويس يا حماتي
ام بسنت:: بس انا لسه مش حماتك
انا:: انشا**** تبقي حماتي
ام بسنت:: عملت ايه في موضوع الشقة... انت بقالك كتير بتقول هتتصرف و مش بتتصرف ولا عملت اي خطوة في الموضوع
انا:: معلش فترة كدا اخلص السنة بتاعت الجيش و افتح العيادة و *** يسهل...
ام بسنت:: يعني احنا لسه هنستني سنة كمان
انا:: لو عندك حل تاني قوليه
ام بسنت:: الحل مش هيعجبك و انت عارفه
انا:: يا ام بسنت انا و بسنت بنحب بعض و انا بعمل اللي اقدر عليه عشان نتجوز ادينا فرصة اكون نفسي
ام بسنت:: هي السنة بتاعت الجيش دي... لو يوم زيادة تاني يبقي كل واحدة يشوف نصيبه
انا:: ماشي يا ام بسنت عن أذنك
قومت و سبتها و نزلت و انا مضايق اوي... روحت البيت، و خلص اليوم علي كدا...

عدي اسبوع كنت انا بجهز نفسي عشان الجيش..
وفي يوم كنت راجع من الشغل لاقيت ابويا كان بيزعق... طبعآ كنت متأكد انه بيزعق مع ندي، دخلت من باب الشقة بالمفتاح و شوفت حازم و ابويا بس و ابويا بيشخط و يزعق

ابويا بزعيق:: بعد اللي عملته دا لا هي بنتي ولا اعرفها... دي خلاص بقيت تعمل اللي علي مزاجها
انا:: في ايه يا حج اهدي اهدي فهمني في ايه
ابويا:: اهدي ازاي بعد اللي عمتله بنت الوسخة ندي
انا:: في ايه طيب... ما تقول يا عم خرا حازم في ايه؟
حازم مسك ورقة:: امسك شوف

مسكت الورقة و كان جواب من ندي بتقول فيه انها لمت هدومها و هربت مع زكريا تتجوزه من برا برا

انا:: احاااا
ابويا:: اسمعني يا بلال انت و اخوك... ندي دي لا تحضرلي لا دفنة ولا عزا... وعرفها اني غضبان عليها ليوم ال*** .... و انا بكرا هروح للمحامي اكتب الشقة دي باسمك انت و اخوك
انا:: يا حج اهدي بس متكبرش الموضوع يمكن بنتك في يوم تندم و تعرف غلطها
حازم بصلي بنظرة حادة:: انت معاك حق يا حج بنتك خلاص فجرت و مبقاش هممها حد... لما تخالف كلام ابوها و تهرب... يبقي هتسمع كلام مين
انا:: جرا ايه يا ابليس انت ابوك مش هحمل كلامك دا...
حازم:: واللي حصل دا بالنسبالك عادي
انا:: اكيد مش عادي بس الدنيا مش محتاجة بنزين عشان تولع فا ملوش لازم كسم كلامك
حازم:: بقولك ايه انت شغال تغلط من الصبح و انا سكتلك ماتنساش اني اخوك الكبير
انا:: الكبير في دار المسنين.. انت متعرفش يعني ايه اخوية اصلآ
ابويا:: بس ياض منك ليه انا خلاص قولت كلامي... بكرا حد فيكم يوديني المحامي انا هكتب الشقة دي بأسمكم و لو ندي حضرتلي دفنة ولا عزا انا مش مسامحكم

تاني يوم حازم اخد ابويا و راحو المحامي و انا كنت قاعد في البيت مضايق من كل حاجه... و بسنت كل شوية تقولي امي نازلة زن امي كذا امي امي امي... قفلت معاها و كنت سرحان و مضايق

لغاية ما فوني رن و كان حازم
انا:: عايز ايه
حازم:: تعال بسرعة ابوك تعب و اخدته علي المستشفى
انا:: ايه مستشفى ايه بسرعه


روحت المستشفى و عرفت ان ابويا في غرفة الإنعاش و ضربات قلبه غير منتظمه و الضغط و السكر مرتفعين

و بعد اكتر من ساعتين واحنا في المستشفى الدكتور خرج

انا:: قول يا دكتور ايه ابويا حالته استقرت؟
الدكتور اتنهد:: الوالد... تعيش انت



نهاية الجزء الاول
يتبع.......................................................................................................................................



طبعآ دا جزء اول مجرد بوضح الدنيا، عايزك تقولي رأيك في التعليقات، صدقني تعليق واحد بيدعمني
كالعادة الكينج بيبدع :):love:
 
  • حبيته
التفاعلات: ki1inG
اخويااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالكينج
روعه روعه روعه روعه روعه روعه
روعه روعه روعه روعه روعه روعه
اقسم ب**** انت بقيت من افجر الكتاب
جزء فشيخ يودي المريخ و**** من جمدااانه
تسلم خلايا مخك خليه خليه علي الابداع ده و**** 🥳🤩
 
  • حبيته
التفاعلات: ki1inG
قصه في بدايتها جميله لكن احياسي يقول القصه طويييييييله كلش يمكن توصل الى 6 سلاسل لان دخولك بل احداث ببطئ وهذا شيئ جميل لاكن لكن تفصيلك ل احداث غير مهمه هذا شيئ غير جميل لدي انا يوجد فقرات اذا حذفت تبقى القصه كما هي مفهومه
 
  • أتفق
التفاعلات: ki1inG
موعد الجزء الجديد
 
  • عجبني
التفاعلات: ki1inG

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%