NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

ايها اشد خطرا
او ايهمها اصعب فى المعيشه ؟

سفر الزوج للخارج لزيادة الدخل وترك الزوجه فريسه لشهوتها وضعفها ؟

ام العيش معاها ومواجهة صعوبة الفقر معا؟

ياريت اجابات واقعيه وبلاش كلام انشا
الاجابه صعبه جدا نبداء بالجزء التاني الاول هانعيش في مصر في ظل الفقر و ضعف الدخل هل انا كازوج و رب اسره واب هاقدر اكفي احتياجات بيتي و لا هاقف عاجز عن اني اكفي بيتي و اعلم اولادي تعليم محترم و افسحهم و اطلعهم اسوياء بدنيا و نفسيا و عقليا علي اقدر اكفي بيتي و زوجتي تعيش ام و زوجه معززه مكرمه تحت سقف بيتي بدون الحاجه انها تنزل سوق العمل علشان تساعدني في مصاريف البيت طيب لو ماقدرتش علي داه ايه هايحصل هايكون في نقص في حاجه من الحاجات اللي فوق ديه وما يصاحبه من احساس العجز انك تكون رب اسره عاجز عن توفير اساسيات بيتك وانا هنا بتكلم عن اساسيات مش كماليات طيب لو سافرت بفرصه عمل محترمه و دخل عشرات اضعاف دخلك في مصر ايه الوضع اكيد كل حاجه هاتتغير كل احتياجات بيتك هاتتوفر مش هاتكون عاجز طيب نيجي للنقطه التانيه هاتغيب عن بيتك اد ايه و اهل بيتك هايستحملوا غيابك اد ايه وقدره زوجتك علي سد مكانك ايه كل داه بيختلف من بيت للتاني انا مسافر براه مصر ليا انهارده 4 سنين بعد ماوصلت في مصر لمرحله العجز ولاكن قدرت اوازن بين كل الامور ولادي و زوجتي معايا في اجازه نص السنه و اجازه اخر السنه يعني حوالي 5 شهور او 4 شهور من السنه اسرتي معايا وانا بنزل اجازتين كل اجازه 21 يوم اكيد في ناس سفرت ماكنش عندها المميزات ديه وبعدت لفتره طويله مش اقل من سنه واكتر ولاكن بجد احساس رب الاسره انه عاجز عن انه يكفي بيته ماديا داه احساس بشع و بيصحبه مشاكل نفسيه لا حصر لها

• محزن
  • عجبني
التفاعلات: قيصر النيك ١٠١١ و مدام دعاء
ايها اشد خطرا

الحاجه للزوج والاب اكتر من المال

• عجبني
التفاعلات: مدام دعاء
انا من راي السفر طبعا لنو زياده الدخل علي حساب العلاقه ايه لازمت الفلوس والاثنين تعبنين من غير بعض

ايها اشد خطرا

لو الراجل يقدر يدبر السفر ليها يبقي يسافر طبعا غير كدا اما شايف لا

طبعا سفر الزوج اصعب وبعيدا عن الجنس لكن المراه بتكون محتاجه راجل فضهرها عشان متحسش بالضعف قدام حد سواء كان جنسي او نفسي والواحد ميعرفش يمكن ان قعد يتفتحله باب رزق جديد

مش شرط طبعا

ايها اشد خطرا

سفر الزوج وانه يسيبها فريسه لضعفها اولا

ولا حاجة من هاذول
فريسة؟ يا دماغي

يسافر مدة لحد ما يظبط اموره ويجيبها معاه يدقها لما تحب وهي تقفل كسها سنتين تلاتة عادي

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
ايها اشد خطرا

بصي انا ضد موضوع السفر ف انا بقول ان السفر اصعب
لو هنا هيشتغل شغلة واتنين عشان يكفي البيت وهيبقي وسطهم وانا عايشت الموضوع ده مع كذا حد من صحابي واللي سافر خسر كتير رغم ان مراته صاينة بيته وعياله بس خسر حاجات كتير اهمهم عياله ومراته برضو صغيرة واكيد بتحتاجله ف يااما ياخدها معاه ياما يقعد معاها

ايها اشد خطرا

انا واحد من الناس ضد سفر الزوج لوحده يتاخد مراتك معاك ي تستحملو سوه علي رائ المثل البعيد عن العين بعيد عن القلب ومش للجنس بس لكل حاجه بقي لان الزوجه بتضعف مش شهوتها بس لكن لقت اللي يهتم بيها ويحبها

ايها اشد خطرا

الأكثر صعوبة هو الفقر ..

لكن في حال سفر الزوج للعمل بالخارج لتحسين أحوال أسرته المعيشية وتحمله الغربة ومصاعبها وآلامها من أجل أسرته ( زوجته وأطفاله ) فعلي الزوجة بالمقابل أن تتحمل ألام البعد والفراق وتصون شرف زوجها اللي متغرب وبيشقي ويتعب علشان يوفر لها فلوس المعيشة ، ومتاخدش من فلوسه وتصرفها علي عشيقها .

ايها اشد خطرا

العيش معاها ومواجهة صعوبة الفقر معا؟
ومهما كانت الظروف يستمر معاها حتى لو هياكل عيش وملح فقط الفتنة صعبة جدا ومن يبتعد عن زوجته لا يلومن الا نفسة

• عجبني
التفاعلات: مدام دعاء
ايها اشد خطرا

طب وليه ما يسافر وبعد فترة يبعتلها زيارة وتروح تقعد معاه سنة وتنزل تجدد وترجعله وهكذا 🙂😂

ايها اشد خطرا

كل حاجة وليها مساوئها وومميزاتها بس الست الشريفة الأصيلة تحفظ جوزها فى غيابه والراجل المفروض ينزل اجازة كل ٦ شهور أقصاها سنة علشان الشهوة فى الحلال وان كان ولا بد ياخدها معاه

ايها اشد خطرا

لو الست لسه صغيرة وملهاش عيال تشغل نفسها بيهم، يبقى خطر طبعا يسيبها الراجل وحدها ويبعد، سواء كان حيشتغل أو لأي سبب تاني.. أكثر من شهر حرام وخطير وطبعا الوضع حيبقى صعب جدا على المدام

ايها اشد خطرا

بصى هو ده انا شوفته كتير بس وشوفت عيوب اللى سافر وعيوب اللى مسافرش بس فى كلا الحالتين ده بتوقف على الست اللى معاك وعلى ظروفك هنا ايه يعنى لو الواحد شغال هنا بس الدخل قليل ومحتاج يزود الدخل فى الحاله ديه لو الست اللى معاه بنت أصول هتقف فى ظهره ومش هتحمل عليه بزياده ومش هتحسسه انه مقصر وبالعكس هنبدأ تفكر معاها فى طرق لزياده الدخل سواء هتساعده فى شغل أو على الأقل لما يشتغل شغالتين ويجى يروح البيت يلاقي واحده مستنياه تشيل همومه متزودش عليه واحده حاسه قد ايه هو بيتعب فده لو أتعرض عليه فرصت سفر ميسفرش ويخليه هنا وربنا هيكرمه لانه هيكون جنب عياله وديه حاجه متتقدرش بكنوز الدنيا
طيب لو فى نفس الحاله وكان شغال هنا ومعدتش لاقى شغل فانصحه انه يسافر لانه رزقه مش موجود فى المكان ده وموجود فى مكان آخر ويحاول يستقر وياخد مراته وعياله طيب لو فى الحالتين بقى اللى معاه مش بنت أصول وهما المصاريف وفلان جاب لمراته كذا وانا عايزه كذا وعماله تضغط عليه فى المصاريف فديه علاجها الحرمان علشان تحمد **** على اللى فى ايديها

ايها اشد خطرا

الاتنين خطر

طيب
متابع

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%