NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

سؤال نقاش سؤال مهم جدا جدا محتاج ليه اجابه

$$$ الحكيم

نسوانجى الاصلى
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
نسوانجي قديم
توجه جنسي
أنجذب للإناث
الوقتي انا واحد شغال ع الميديا ويتعامل مع ناس كتير وبالذات الجيل الجديد بمعنى الشباب اللي من ١٥ سنه ل ٢٥ سنه فالغريب ان نسبه ٩٠ في الميه فاشلين ف اللغه العربيه ومش بيعرفو يكتبوا وكمان لاحظت نفس المشكله دي في المنتدى ف السؤال ايه السبب اللي مخلي اغلب الشباب فشله في الكتابه اتمنى بجد القي اجابه مقنعه

• عجبني
  • الموضوع ده يدعو للتفكير
التفاعلات: mor2010، doctor_massage و رجل من زمن فات
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
الوقتي انا واحد شغال ع الميديا ويتعامل مع ناس كتير وبالذات الجيل الجديد بمعنى الشباب اللي من ١٥ سنه ل ٢٥ سنه فالغريب ان نسبه ٩٠ في الميه فاشلين ف اللغه العربيه ومش بيعرفو يكتبوا وكمان لاحظت نفس المشكله دي في المنتدى ف السؤال ايه السبب اللي مخلي اغلب الشباب فشله في الكتابه اتمنى بجد القي اجابه مقنعه
التعليم يا صديقي
شوف مستوي جودة التعليم في البلد وصلت لفين وانت تعرف السبب

هقولك حاجه انا شايف نفسي مستوايه متدني في العربي
اكتشفت اني بنسبه لناس علامه
الناس ديه بقا غالبا بيبقوا متعلمين لغات زي حلاتي وتأسيس مدارس لغات فالحصيله العربيه ضعيفه
أو أنهم دبلومات ومش مهتميين بمستوي تعليم من الأساس .

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: mor2010 و السرطان
بص علشان موضوع دا عصبني لما حد كتب ف بوست اني اتعلم ازاي اكتب وانت عامل لايك ع كومنت بتاعة اول حاجة انا كنت تعليم خاص يعني متعلم احسن من طالب حكومة ميت مرة تمام وانا مش قصدي هنا عنصرية او حاجة
تمام انت في جيلك متعودين تكتبوا الكلام كامل زي كدا علشان احنا بنقول عشان
ف بيكون ليها معني في او فا و ف كلمات تاني مش فاكر و عندك ع يعني علي او ممكن تكون اختصار كلمات تانية
و عندك ممكن يكون مثلا كيبورد عند الشخص الي بتكلموا بيغير كلمات و خصوصا لو هو من نوع الي بيكتب بسرعة
ف موضوع حضرتك هتيجي تقول علينا منعرفش نكتب عربي هقولك ابسط كلمة وانت كمان متعرفش تكتب صح روح اكتب با تشكيل روح اتكلم عربي صح و فكك من مصري
و غير كدا انت بتقارن بين جيل قديم و جيل حديث اختلاف 180درجة احنا متعودين نختصر كلمات و فاهمين بعض قصة حضرتك مش عارف تتكيف معانا ف ازاي بقا انت شغال ف سوشيل
موضوع عامل زي اختصار كلمات ف english
What's up =sup
و الخ من غير ما ادخل ف تفاصيل موضوع

و لو حضرتك شايف ان الجيل الجديد فاشل
ف تعالة خد دي
احنا نسبة اعلا منكم بنتكلم لغات مختلفة و احسن منكم
احنا الي نقدر نشتغل ف بيت من غير ذرة تعب
احنا نقدر نجيب عربية من مرتبط شهر أو شهرين (بتكلم هنا عن شباب الناجحة )
ف لو انت شايف احنا فاشلين لغة عربية ف حضرتك فاشل و حاضر هنسيب ليك للغة😂

• عجبني
  • لا تعليق
التفاعلات: mor2010 و $$$ الحكيم
بص علشان موضوع دا عصبني لما حد كتب ف بوست اني اتعلم ازاي اكتب وانت عامل لايك ع كومنت بتاعة اول حاجة انا كنت تعليم خاص يعني متعلم احسن من طالب حكومة ميت مرة تمام وانا مش قصدي هنا عنصرية او حاجة
تمام انت في جيلك متعودين تكتبوا الكلام كامل زي كدا علشان احنا بنقول عشان
ف بيكون ليها معني في او فا و ف كلمات تاني مش فاكر و عندك ع يعني علي او ممكن تكون اختصار كلمات تانية
و عندك ممكن يكون مثلا كيبورد عند الشخص الي بتكلموا بيغير كلمات و خصوصا لو هو من نوع الي بيكتب بسرعة
ف موضوع حضرتك هتيجي تقول علينا منعرفش نكتب عربي هقولك ابسط كلمة وانت كمان متعرفش تكتب صح روح اكتب با تشكيل روح اتكلم عربي صح و فكك من مصري
و غير كدا انت بتقارن بين جيل قديم و جيل حديث اختلاف 180درجة احنا متعودين نختصر كلمات و فاهمين بعض قصة حضرتك مش عارف تتكيف معانا ف ازاي بقا انت شغال ف سوشيل
موضوع عامل زي اختصار كلمات ف english
What's up =sup
و الخ من غير ما ادخل ف تفاصيل موضوع

و لو حضرتك شايف ان الجيل الجديد فاشل
ف تعالة خد دي
احنا نسبة اعلا منكم بنتكلم لغات مختلفة و احسن منكم
احنا الي نقدر نشتغل ف بيت من غير ذرة تعب
احنا نقدر نجيب عربية من مرتبط شهر أو شهرين (بتكلم هنا عن شباب الناجحة )
ف لو انت شايف احنا فاشلين لغة عربية ف حضرتك فاشل و حاضر هنسيب ليك للغة😂
ونت ليه اخذت الكلام ع نفسك وبعدين مين قال إنكم فشله انا هنا بتكلم عن عيب منتشر جدا جدا جدا

• عجبني
التفاعلات: السرطان
زمان كان الواجب لينا نكتب الدروس مره واتنين و 10 ودا كان الهوم وورك بالنسبه للجيل الحالي ال بيكتفي بالدرس الخصوصي وشكرا

ونت ليه اخذت الكلام ع نفسك وبعدين مين قال إنكم فشله انا هنا بتكلم عن عيب منتشر جدا جدا جدا
عشان حضرتك عامل لايك ع كومنت سخيف و نزلت علطول ف طبيعي هاخد كلام عليا
و عيب دا معتبرش عيب عندك تعليم فاشل عندك ناس مش عايزة تتعلم و عايزة تعيش اليوم با يومة + غير الأسباب الي قولتها + لغة العربية صعبة دا صيني أسهل منها + مش الكل متأسس صح ف طبيعي هتلاقي ناس متعرفش ان ف كلامت تتقال ف صوت و لا تكتب و في الي يكتب ولا ينطق يعني لو جبت كلمة زي اصلا لو جبت واحد مش متأسس صح ف في الي هيكتب أصلان او اصلن ف بلاش تركز انا لما كنت بتعلم انجليزي من مدرس أمريكي كان بيقولي طول ما شخص الي قدامك فاهمك دا كفاية و ينطبق ع كل لغات حتا لغة الام
بس لو حضرتك بتتعامل مع فئة السرسجية ف طبيعي هتلاقي اخطاء با العبيط و دي الفئة المنتشرة ف مصر اكتر

• عجبني
عشان لغة ميتة
احنى مصريين بنتكلم مصري
لازمتها ايه بقى العربية؟

• بيضحكني
  • عجبني
التفاعلات: mor2010، Girlandboy و $$$ الحكيم
انتي مصري يا صاحبي كلو بكلم بالعاميه مش حكايه تعليم او حاجه

• عجبني
التفاعلات: $$$ الحكيم
علشان الجري و وراء تقمص الهوية الغربية
و لان أساساً اللغة العربية لغة دسمه و تقيله و قواعدها و مفرداتها كتير فالعامية اسهل و الانجليزية أشيك
فضاعة لغتنا الام الثرية في عدم اعتززنا بهويتنا المصرية العربية
كما ضاعة تماماً اللغة المصرية القديمة الهيلوغريفية مع دخول البطالمة لمصر

• عجبني
  • أتفق
عشان لغة ميتة
احنى مصريين بنتكلم مصري
لازمتها ايه بقى العربية؟
انا بتكلم بالعاميه وبكتب بالعاميه بس كلام يقرأ

• عجبني
التفاعلات: أم قويق
عشان حضرتك عامل لايك ع كومنت سخيف و نزلت علطول ف طبيعي هاخد كلام عليا
و عيب دا معتبرش عيب عندك تعليم فاشل عندك ناس مش عايزة تتعلم و عايزة تعيش اليوم با يومة + غير الأسباب الي قولتها + لغة العربية صعبة دا صيني أسهل منها + مش الكل متأسس صح ف طبيعي هتلاقي ناس متعرفش ان ف كلامت تتقال ف صوت و لا تكتب و في الي يكتب ولا ينطق يعني لو جبت كلمة زي اصلا لو جبت واحد مش متأسس صح ف في الي هيكتب أصلان او اصلن ف بلاش تركز انا لما كنت بتعلم انجليزي من مدرس أمريكي كان بيقولي طول ما شخص الي قدامك فاهمك دا كفاية و ينطبق ع كل لغات حتا لغة الام
بس لو حضرتك بتتعامل مع فئة السرسجية ف طبيعي هتلاقي اخطاء با العبيط و دي الفئة المنتشرة ف مصر اكتر
انت ليه بتاخد الكلام لوجه اخر انا مجبتش سيره اخواتنا اللي مش متعلمين انا اقصد ليه معتش فيه اهتمام باللغه العربيه واللغه العاميه ككتابه وبقى التوجه كله ل اللغه الاجنبيه

• عجبني
انت ليه بتاخد الكلام لوجه اخر انا مجبتش سيره اخواتنا اللي مش متعلمين انا اقصد ليه معتش فيه اهتمام باللغه العربيه واللغه العاميه ككتابه وبقى التوجه كله ل اللغه الاجنبيه
اول حاجة طول ما انت ع سوشيل ميدا معرض اي شخص من اي فئة يدخل يكلمك ف عشان كدا ذكرت
لية الشباب سابت عربي
واللة و دا من وجة نظري لغة العربية لغة صعبة و اصعب كمان لما تيجي تترجمها با لغة تانية بسبب كلمات كتير ملهاش معني و صعبة لغويا و صعب ع الي بيتكلمها حتا لو كان شاطر قد اي ف قراءة و كتابة و قواعد النحوية و العامية المصرية اها تعتبر أسهل و كل بيكتب بيها
لية توجة ل بارة انا كا واحد ف كلية هندسية ف لغة عربية با نسبة ليا ولا ليها اي تلاتة لازمة و نفس وقت اني bug bounty او بمعني مهندس أمن معلومات و شغلي كلة ع مواقع و كلها انجليزي و بتعامل مع موظفين شركات با الانجليزي ف لازم اكون متقن لغة و غير كدا الانجليزي أسهل من العربي با كتير فشخ و صوتيات لغة نفسها تحس ان فيها مزيكا و قواعد سهلة و كل حاجة ف اول كومنت كاتبة فوق ليك لما قولتك انت ذات نفسك فاشل ف لغة العربية عشان عمرك ما هتعرف تكتب كل حاجة با تشكيل عمرك هتعرف تنطق الحروف با التشكيل و هي دي للغة العربية الصح مش الهجين الي بنتكلم بية و نكتب بية
و عندك تعليم مستني اي وانت مدرسين بلدك فاشلين و حافظين منهج تدريس عقيم عندك بص كام طالب بقا مش بيحب دراسة عندك كام طالب بيضرب عندك كام طالب دماغة مش دماغ تعليم زي تعليم ثانوي عام و هينجح اكتر لو دخل تعليم صناعي لو كان ف اهتمام بية زي بارة عندي صحبي ف امريكا كان بيحكي ليا ع وأحد اتعرف علية من سننا دخل مدرسة صناعية و متفوق فيها و بينزل شغل با ساعات محددة و بياخد ف ساعة هناك 30دولار و معاة bmw 2018 sport و كلام دا ايام 2020 و ممكن دلوقت يكون ف كلية هندسة
لما تعليم يتغير زي ما اتغير ف ثانوي و بقا متعلق با الفهم الواسع اكتر من الحفظ و مدرسين فاهمين و ياخدوا مرتبات متخليش ليهم حجة يروحوا يدوا دروس و يكسل يدي معلومة كاملة ف مدرسة يبقا هتلاقي تعليم ناجح كل دا متعلق با تأسيس بتاع كل شخص من هو صغير

• عجبني
التفاعلات: mor2010
و احب أضيف حاجة زيادة و اديك 2مثل من حاجة حصلت قدامي بحكم شغلي ف موجود ف جروبات فيها مهندسين كتير فشخ من مصر أو بارة اتعرفت فيها ع واحد كان كاتب tool عجبتني طريقة تفكيرة با برمجة ف دخلت اكلمة اني هضيف كام حاجة ع tool بتاعتة و اتعرفت علية عارف شخص يعرف يتكلم انجليزي و أتقن accent US و هو خريج ثانوي صنايع 3 سنين و عندك واحد صحبي دخل كلية طب أسنان كان السنة الي فاتت ف اول سنة دخل معاهم واد ميعرفش حاجة ف انجليزي و سقط اول سنة تخيل ان دا موجود منة كتير ااي مش معاهم فرصة ف تعليم عادي معاهم فرصة و نجحوا فيها ف تعليم ذاتي و طبعا دا يرجع بسبب فساد الي حصل من جيل 1940 من بداية رشاوي و دا بن كذا و الخ ف طول ما نظام ماشي كدا هتلاقي حاجات كتير غلط بس دا مش بيمنع الشخص يبقا ناجح و مثقف بس قولي بقا فين ثقافة ف مجتمع المصري الي هو معظم ناس فية من سن 12لحد 60 شايل بتاعة ع كتفة و ستات قاعدة يعني حزينة و مستنية فارس احلام
مستني اي من مجتمع بيتابع شوية تهريج و مش عارف محمود حديدة عمل اي و بتاع الي اطرد من محل كشري عمل اي مع دا
او شباب الي ماشية ورا مهرجانات و خصوصا مهرجانات عصام صاصا و كلهم فاكرين نفسة أشباح و مفيش من دين أمة اتنين
مستني اي من مجتمع عندة حقد من واحد نجح ف حاجة مستني اي من مجتمع مش بيدعم الشخص الناجح و بيدعم شخصيات هبلة ملهاش اي قيمة مستني اية ؟ عمرك ما هتشوف حاجة عندك دول الي فيها نسبة الحاد عالية شايف ناجحة ازاي كل واحد محترم التاني ازاي كل واحد محطوط ف مكان صح ازاي و مفيش واسطة ولا فساد ف منظومة تعليمة ولا وجود ضعف ف الدرجة العلمية لمدرس
طول ما الإنسان مش عايز يتعب هيفضل زي ما هو و دا الي بنشوفوا ف بلدنا لاسف

• أتفق
التفاعلات: mor2010
اه
ما هو عادي عشان اسهل للناس الي بتتعلم و بتستهلك كلام بلغة تانية
على فكرة احنا زمان كنا بنتعلم فرنساوي و انجليزي و بنتكلم لغات بردو!
هي بس موجة بعد الاستقلال الي ردت كل حاجة اجنبية وحشة
ما هي بردو اللغة العربية الفصحى دخيلة علينا من زمان

• عجبني
التفاعلات: مكيانيكي حريم و $$$ الحكيم
و احب أضيف حاجة زيادة و اديك 2مثل من حاجة حصلت قدامي بحكم شغلي ف موجود ف جروبات فيها مهندسين كتير فشخ من مصر أو بارة اتعرفت فيها ع واحد كان كاتب tool عجبتني طريقة تفكيرة با برمجة ف دخلت اكلمة اني هضيف كام حاجة ع tool بتاعتة و اتعرفت علية عارف شخص يعرف يتكلم انجليزي و أتقن accent US و هو خريج ثانوي صنايع 3 سنين و عندك واحد صحبي دخل كلية طب أسنان كان السنة الي فاتت ف اول سنة دخل معاهم واد ميعرفش حاجة ف انجليزي و سقط اول سنة تخيل ان دا موجود منة كتير ااي مش معاهم فرصة ف تعليم عادي معاهم فرصة و نجحوا فيها ف تعليم ذاتي و طبعا دا يرجع بسبب فساد الي حصل من جيل 1940 من بداية رشاوي و دا بن كذا و الخ ف طول ما نظام ماشي كدا هتلاقي حاجات كتير غلط بس دا مش بيمنع الشخص يبقا ناجح و مثقف بس قولي بقا فين ثقافة ف مجتمع المصري الي هو معظم ناس فية من سن 12لحد 60 شايل بتاعة ع كتفة و ستات قاعدة يعني حزينة و مستنية فارس احلام
مستني اي من مجتمع بيتابع شوية تهريج و مش عارف محمود حديدة عمل اي و بتاع الي اطرد من محل كشري عمل اي مع دا
او شباب الي ماشية ورا مهرجانات و خصوصا مهرجانات عصام صاصا و كلهم فاكرين نفسة أشباح و مفيش من دين أمة اتنين
مستني اي من مجتمع عندة حقد من واحد نجح ف حاجة مستني اي من مجتمع مش بيدعم الشخص الناجح و بيدعم شخصيات هبلة ملهاش اي قيمة مستني اية ؟ عمرك ما هتشوف حاجة عندك دول الي فيها نسبة الحاد عالية شايف ناجحة ازاي كل واحد محترم التاني ازاي كل واحد محطوط ف مكان صح ازاي و مفيش واسطة ولا فساد ف منظومة تعليمة ولا وجود ضعف ف الدرجة العلمية لمدرس
طول ما الإنسان مش عايز يتعب هيفضل زي ما هو و دا الي بنشوفوا ف بلدنا لاسف
ع فكره انا بحترم دماغك جدا بس انا اقصد اشمعنا احنا المصريين اللي بقى عندنا كده مع أن احنا خرج من عندنا افضل دكاتره ف العالم وعلماء زي زويل والزيات وغيره

• عجبني
اه
ما هو عادي عشان اسهل للناس الي بتتعلم و بتستهلك كلام بلغة تانية
على فكرة احنا زمان كنا بنتعلم فرنساوي و انجليزي و بنتكلم لغات بردو!
هي بس موجة بعد الاستقلال الي ردت كل حاجة اجنبية وحشة
ما هي بردو اللغة العربية الفصحى دخيلة علينا من زمان
لا احنا عرب ولغتنا الام هي العربيه وهي مش لغه دخيله إنما احنا اللي استغنينا عنها

الاعتماد علي الفرانكو اربك

• عجبني
التفاعلات: $$$ الحكيم
  • عجبني
التفاعلات: doctor_massage

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%