NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مبدع دايما ي اخويا القصه جامده فشخ واللي جاي افشخ ❤️👍👍

كالعاده ابداع

👌👌 عاششششش

احلي حاجه في قصصك مفيش دياثه

لاتتاخر علينا

مرحبا بعودك

• حبيته
التفاعلات: CESAR
نصيحة من أخ ليك،،،،،
الحمد لله انا رجعت خلاص،،،،، سيزر رجع يا جدعااااااااااااااااااااان.
انا هنا في المنتدي من البداية خالص و ياما كلمت ناس هنا،،، و من كام يوم بس قولت للبنت اللي في قلبي اني بحبها و كدا خلاص انا مرتاح جدا جدا و مش عايز حاجة،،، دلوقتي الموضوع بقى أسهل من زمان،،، زمان ايام ابويا و ابوك و جدي و جدك كنت تيجي تقول للبنت بحبك تلاقي الشبشب نازل على دماغك لكن دلوقتي الحوار بقى أسهل بكتير و كفاية السوشيال ميديا لوحدها دلوقتي انت ممكن تقولها من ورا حتة شاشة مش اكتر،،، لكن انا ما سيزر بقول،،،، روح قول للبنت في الحقيقة و متقلقش لأنك يأما هتتقبل او تترفض،، مش هيحصل مصيبة ولا حاجة لان دلوقتي فيه انفتاح للعقول بشكل غبي الصراحة،،،،، المهم بقى،،،، اي حد هنا،،، عنده قهوة،،، شاي،،، نسكافيه،،،، كوفي ميكس،،،، و السجاير و الشيشة و الفيبات تطلع يا جدعان،،، كل واحد يحضر اللي يشربه و يدخل يقرأ بمزاااااااااج،،، دا لو حابب تفهم
(تنويه هام)،،،، ( احذر القراءة بسرعة و الا دماغك هتسيح) 😂😂
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اهلا و مرحبا بكم في الجزء الأول من قصة زمن الفوضي.

نايم على السرير في سفينة مدمرة بحرية للجيش المصري و جنبي دكتورة بتكشف عليا و فيه ممرض معاها لان بطني وجعاني شوية ، صوت الباب ترزيع و تخبيط بغباء و السفينة بتتهزر جامد و صوت المدافع خلاني اصحى، حاسس ان اليوم دا روقان و عامل دماغ مفيش منها اتنين عدلت نفسي و قفلت زراير القميص لاني كنت فاتحه علشان الدكتورة تكشف على بطني و فتحت الباب، لاقيت صف ضابط واقف اداني التحية العسكرية و انا قولت.
انا : نعم يا ابني،،،، بتخبط بغباء كدا ليه.
صف ضابط : اسف جدا يا فندم،،، اللواء اشرف طالب حضور حضرتك حالا لمركز قيادة المدمرة.
انا بتوجع : هاااا، ايه صوت المدافع اللي برا دا و السفينة او المدمرة بتتحرك شمال و يمين ليه.
صف ضابط : المناورة بدأت سيادتك.
انا : ممممم تمام تمام، اتفضل انت و انا هعدل دنيتي و رايح اهو.
الصف ضابط اداني التحية العسكرية و خد بعضه و مشي و هو بيقولي الف سلامة يا فندم و انا لما هو مشي رحت قعدت علي السرير و قولت.
انا : يا دكتورة ،،،، قومي يا يلا المناورة بدأت.
لاقيت الدكتورة قالت.
الدكتورة رنا : لازم ترتاح يا سيادة النقيب،،،، حاول اكلم اللواء اشرف و حد غيرك يقود مدمرة في المناورة.
انا بهدوء : انا حاليا مطلوب لي قمرة او مقر القيادة و انتي روحي على شغلك.
سيبتها هي و الممرض اللي معاها و لبست جاكت البدلة العسكرية الخاصة بالقوات البحرية المصرية و الكتافات عليها ٣ نجوم ايوا انا نقيب و عقبال ما عملت كدا كانت الدكتورة رنا و الممرض مشيوا و انا كنت خلصت لبست الزي العسكري فعلا و طلعت انا من الغرفة الخاصة و انا رحت شغلي. توضيح بسيط،،،، رنا تبقى دكتورة و هي واحدة من دكاترة الفرقة الطبية الموجودة على المدمرة بس ايه،،، جمل يابا الحاج،،، جميلة بشكل مستفز،،،، صدرها ولا بزازها دول أناناس و بطعم الأناناس كمان ولا الحلمة البينك و مش. محتاج اتكلم عن طيزها الجميلة مقلوظة بس على كبير حاجة بسيطة ولا كسها اللي ريحته بنت حرام تخليك تهيج ولا طعمه بقى و طعم عسلها،،،، هي رتبتها نقيب زيي بالضبط،،،و طبعا هتقولوا ازاي عرفت عنها كدا،،، دايما انا بقول اتقل تاخد حاجة نضيفة،،،، المهم اتمشيت و طلعت السلم اللي بيودي ب سطح المدمرة و اول ما طلعت لاقيت عسكري معانا زعق بصوت عالي.
عسكري بصوت عالي : النقيب سامح المالكي على سطح السفينة.
و اداني التحية العسكرية،،، انا قربت منه جامد و قربت راسي من ودنه و قولت.
انا : امك اسمها أمينة.
العسكري : يا فندم، سيادة اللواء اشرف السوهاجي منتظر سيادتك في قمرة القيادة.
سيبت العسكري و خدت بعضي و فعلا طلعت كمان سلم بيودي على قمرة او مركزة القيادة بتاع المدمرة و لما دخلت لاقيت صف ضابط قام وقف و قال.
صف ضابط : النقيب سامح المالكي داخل القمرة الان.
كان موجود في قمرة القيادة رتب كبيرة و اهمهم هو اللواء اشرف السوهاجي.
وقفت قدامه فورا الوقفة العسكرية ايدي في جنبي و أقف مستقيم شادد نفسي راسي ل فوق فضلت كدا بتاع حوالي خمس دقايق لحد ما اللواء اشرف السوهاجي بدأ يتكلم.
اللواء اشرف السوهاجي ب نرفزة : كنت فين يا بيه،،،، المناورة بدأت و مسؤول التوجيه اللي هو انت يكون متغيب!! ،،،، دا إهمال و عدم تحمل مسؤولية،،،، انت متحول للتحقيق يا سيادة النقيب لاهمالك و عدم تحمل مسؤليتك و عدم مراعاة تقدير رتبتك العسكرية،،،، اتفضل يا بيه شوف شغلك و التزم بيه و بالليل هيبدأ التحقيق معاك.
انا بصوت عالي : تمام يا فندم.
و فعلا أديت ليهم التحية العسكرية و خدت بعضي و قلعت الكاب العسكري و لسه هبدأ التوجيه لاقيت اللواء اشرف السوهاجي اتكلم.
اللواء اشرف : لو حصل غلطة في المناورة اعتبر نفسك مرفود رفد عسكري من الدرجة السادسة.
مرديتش عليه و قبل ما اقول حاجة لازم اوصف ليكم المدمرة او السفينة المصرية اللي انا فيها.
السفينة المدمرة البحرية عبارة عن سفينة كبيرة مكونة من ٣ أدوار،، الدور الأول بيكون فيه غرف المحركات و الديزل و اي حاجة خاصة بتشغيل السفينة و الدور التاني هو دور المعيشة يعني فيه المطبخ و كذا حمام و فيه غرف مشتركة للافراد و صف الضباط و المجندين و كل ضابط ليه غرفة صغيرة كدا على قده و دولاب ملوش لازمة فيها،،،، نيجي بقى للدور التالت،،، دا بقى فيه المدافع البحرية و قاذفات الألغام و المدافع متوسطة المدى و الجلينوف،،، و موجود وسط الدور التالت سلم يوديك ل قمرة او مركز القيادة،،، انا بقى كنت في مركز القيادة لاني مسؤول التوجيه في المدمرة و فعلا عدت المناورة على خير لكن طبعا باليل خدت بعض و رحت على مكتب اللواء اشرف السوهاجي علشان التحقيق و فعلا كان فيه صف ضابط واقف قدام المكتب بتاعه و اول ما شافني فتح باب المكتب و فعلا دخلت لسيادة اللواء و عملت التحية العسكرية و لما جيت اقعد قدامه لاقيت قال.
اللواء اشرف السوهاجي ب حزم : متعملش حاجة بدون إذن،،،، مين عطاك الأذن تقعد،،،،(بيزعق) قوم على حليك.
قومت من ع الكرسي فورا و قفت شادد نفسي لكن هو قال.
اللواء اشرف السوهاجي ب قرف : أقف براحتك.
فعلا وقفت عادي لكن مشبك ايدي الاتنين و حاططهم ورا ضهري و هو قال.
اللواء اشرف السوهاجي : أسألك تجاوب من فضلك،،،، كنت فين من اول اليوم يا بيه،،،، المناورة قامت و انت كنت لسه نايم،،، ازاي دا حصل.
انا : يا فن......
اللواء اشرف السوهاجي بيقاطعني : يا فندم ايه و زفت ايه،،،،، فوق لنفسك يا بيه،،، لما قائد التوجيه في المدمرة يتأخر عن مناورة،، باقي طاقم المدمرة يعمل ايه،، دا ناقص يلعبوا كورة،،، عندك جزه شهرين كاملين،،،،اتفضل اطلع برا.
و اول ما قال كدا راح رن جرس و الباب اتفتح و دخل صف ضابط و اللواء قال.
اللواء اشرف السوهاجي : البيه يتكتب ليه ف الشئون المالية ان عنده جزا شهرين،،، اتفضل.
فعلا لاقيت الصف ضابط قال.
صف ضابط : تمام يا فندم.
عمل التحية العسكرية و قال.
صف ضابط : اسف يا فندم،،، بس حضرتك هتيجي معايا علشان توقع على الجزاء بتاعك.
فعلا خدت بعضي و مشيت قدامه و فعلا وصلنا ل غرفة الشئون المالية و وقعت على الجزاو الصف ضابط قال.
صف ضابط : لا مؤاخذة يا فندم،، دا امر مقدرش اعارض او اخدمك في حاجة مع ان سيادتك ياما جاملتني.
انا بحزم : شوف شغلك يا ابني.
فعلا خدت بعضي و رجعت غرفتي و قفلت الباب عليا و الصف ضابط بعد كدا مشي راح ل اللواء اشرف يديه التمام و فعلا فتح الباب و دخل عليه و عمل التحية العسكرية و قال.
صف ضابط : تمام يا فندم،، النقيب سامح المالكي وقع على الجزا .
اللواء اشرف السوهاجي ب حزم : كويس،،، روح على شغلك يلا.
الصف ضابط : تمام يا فندم.
فعلا الصف ضابط استأذن فتح الباب و خرج وقف ع الباب من برا.

عندي ف الغرفة لكن البا مقفول عليا و للأسف لما كنت دخلت كنت متعصب جامد و رميت مفتاح الغرفة مو الشباك يعني بالعربي كدا المفتاح بقى في البحر اصلا.
قاعد عادي جدا مفيش غير سرير بكذا دور و الدولاب،،، قعدت ع الارض عادي خالص لعبت شوية ضغط و بطن يعني اهو اي حاجة تعدي اليوم و نمت ع الارض لما خلصت رحت ف النوم و صحيت تاني يوم بدري على صوت عسكري جايب ليا الفطار ولما عرف ان الباب مش بيفتح راح جاب صاروخ و فضل يقرط في لسان الكالون لحد ما فتح الباب و دخل الاكل ليا و خرج قفل الباب وراه لكن الباب متوارب طبعا ،، الاكل كان متغلف،،، أو مغلف فتحت الغطي لاقيت تحته علبة سجاير فوق شوية جبنه رومي و عيش و فيه ورقة مكتوبة و اللي فيها كان من رنا الدكتورة لكن انا قطعت الورقة على طول و ولعت سجارة اشربها،، كدا كدا الولاعة معايا دايما في جيبي و لما خلصت فضلت قاعد لوحدي لحد ما لاقيت الباب بيخبط و اتفتح و دخل منه صاحبي و حبيبي و الشق،،، النقيب علاء النمرسي،طبعا قومت سلمت عليه و خدته بالحضن و هو قال.
النقيب علاء النمرسي : بروح امك مسافر مثلا بقالك ١٠ سنين ما احنا كنا في المناورة امبارح مع بعض.
انا : اخويا الخول حبيبي 😂.
النقيب علاء : سامح،، هو انت مش زعلان انك اخدت حزا.
انا : ههه، و ايه المشكلة دي حاجة حلوة على فكرة جرب انت بس.
النقيب علاء : خخخ انا امشي احسن، افهم يا ابني كدا غلط و و ممكن كدا ترقيتك تتأخر.
انا ب عصبية : علااااااااء،، ترقية ايه ما تفوق شوية، انا الأول على دفعتي ولا نسيت و ملفي فيه مداليتين ولا نسيت برضو.
النقيب علاء : خلاص يا عم انت حر كدا كدا انا ف ضهرك و هدخل اتكلم مع اللواء اشرف بعد شوية.
انا ب نبرة حادة : متعرفنيش تاني لو عملتها.
النقيب علاء : يا عرص ما انت اللي فضلت تلعب تمارين بطن لحد ما بطنك ناكتك.
انا : اطلع برا يا عم انت نتكلم بعدين.
فعلا علاء طلع و قضيت خمس ايام بالشكل دا لكن ف اليوم السابع بقى صحيت على لعبكة و لغبطة و زعيق حاولت اسأل و انده لكن محدش بيرد.

على سطح السفينة المدمرة الحربية.
في غرفة او مركز او قمرة القيادة.
المكان كان فيه حالة توتر بشكل غير عادي و كلهم متسربعين و غضب و قرف، حالة الطوارئ معلنة بقالها نص ساعة و يدخل اللواء اشرف مركز القيادة اللي موجود فيه النقيب علاء النمرسي و النقيب هشام الخميسي و العقيد محمد الشبراوي، كله وقف انتباه لدخول اللواء و بعد كدا قال.
اللواء اشرف السوهاجي ب نبرة حادة : ازاي فيه طوربيد انضرب علينا من تحت المياه و ازاي مش عارفين نكتشف المصدر.
العقيد محمد الشبراوي : الطوربيد انضرب علينا من على بعد كيلو يا فندم و إمكانيات المدمرة متسمحش اننا نعرف المصدر من مسافة زي دي.
ساعتها اللواء اشرف مسك اللاسلكي و خلي مسؤول الاتصال يعلي التردد و قال.
اللواء اشرف في اللاسلكي : 1234/456 حول.
صوت في اللاسلكي : ٤٥٦٧/٦٤٨٣ حول.
اللواء اشرف في اللاسلكي : تم رصد طوربيد من على بعد واحد كيلو من المدمرة،، توصية طيران و لانش رصد فورا فيه خطر علينا و الامكانيات متسمحش نرصد المصدر.
صوت في اللاسلكي : علم و ينفذ يا فندم.
اللواء اشرف مان بيتكلم في اللاسلكي مع اقرب اسطول مصري لينا بحيث يقدمه الدعم و المساعده.
اللواء اشرف في اللاسلكي : قدامك قد ايه يا ابني.
صوت في اللاسلكي : موقعك بعيد يا فندم، حوالي ساعتين بالضبط يكون الدعم وصل.
اللواء اشرف في اللاسلكي : قدامك نص ساعة فقط..
هو قال نص ساعة بحيث يوضح انه محتاج الدعم بأقصى سرعة.
النقيب هشام الخميسي : ايه الأوامر يا فندم.
اللواء اشرف ل مسؤول الدفة اللي بتوجه المدمرة.
اللواء اشرف ل مسؤول الدفة : غير السرعة ل ٤٠ عقدة اتجاه شمال شرق ناحية الأسطول بحيث نقرب المسافة بيننا و بينهم.
اللواء اشرف : يا علاء،، روح نادي للبيه اللي مش شايف شغله بقاله كام يوم علشان يشوف شغله.
العقيد محمد الشبراوي مستغرب : احنا هنهرب يا فندم!!!
اللواء اشرف : لا طبعا لكن نضمن اننا قريبين من الأسطول علشان نلعب مع الهدف او مصدر الطوربيد براحتنا.
النقيب علاء : علم و ينفذ يا فندم.
فعلا النقيب علاء النمرسي جه ليا الغرفة بتاعتي و فتح الباب بنفسه و انا ساعتها قولت.
انا : ايه اللي بيحصل،، دا جرس حالة الطوارئ اشتغل ايه اللي بيحصل يا علاء.
النقيب علاء : حصل هجوم علينا ب طوربيد مصدره بعيد عننا واحد كيلو.
انا : تمام،، ايه تاني كمل بقى.
النقيب علاء : محدش فاهم حاجة ولا حتى اللواء اشرف فاهم ايه اللي بيحصل.
انا : طب روح خليك معاهم ساعدهم و شوف شغلك يا علاء.
النقيب علاء : اللواء اشرف بنفسه هو اللي طلب مني اجيبك معايا ل قمرة للقيادة لان انت قائد التوجيه في المدمرة اصلا.
عدلت نفسي و ضبطت هدومي و خرجت من الحبس و طلعت مع علاء للسطح و دخلت مركز القيادة و ساعتها اللواء اشرف قال.
اللواء اشرف : شوف شغلك يا سامح.
انا فورا بدأت افهم منهم ايه اللي حصل بالتفصيل و فهمت ليه اللواء سامح خلي التحرك ناحية الشمال الشرقي لكن انا كان ليا رأي تاني.
انا ل مسؤول الدفة : غير السرعة ل ٦٠ عقدة في اتجاه دائري مركزي على ٤٦ في ١٦٧.
اللواء اشرف : ناوي على ايه بالضبط يا سامح؟
انا ب هدوء : اللي يضرب سفينتي مش هيعيش.
العقيد محمد الشبراوي : عارفين دا من زمان،، انطق ناوي عليه.
انا مسكت الميكروفون : حول حول،،،حالة ١٤،، اكرر حالة ١٤،، الكل في موقعه.
فعلا الميكروفون اتسمع في ارجاء المدمرة و فعلا كل واحد راح على موقعه فورا،،، هنا كل حاجة ب أمر،،، لما حصل قبل كدا اعلان ل حالة الطوارئ دا كان استعداد لكل الموجودين و لكل الطاقم و ان كل واحد يكون مستعد يمسك موقعه لكن الامر مني ك قائد التوجيه للمدمرة دا معناه ان حالة اعلان لحالة طوارئ الحرب.
( طبعا انتوا مستغربين ازاي اكون قائد التوجيه لمدمرك كاملة لكن كل حاجة هتفهموها في وقتها متقلقوش) المهم لاقيت النقيب علاء النمرسي بيقول.
النقيب علاء النمرسي : مسؤول توصيل الأوامر جاهز يا فندم.
النقيب هشام الخميسي : مسؤول الأسلحة جاهز يا فندم.
انا : هشام،، اتأكد أن كل الأسلحة جاهزة فورا و كل واحد موجود و جاهز في موقعه.
النقيب هشام : تمام يا فندم..
فعلا بعد خمس دقايق هشام رجع الغرفة القيادة و قال.
النقيب هشام الخميسي : تمام يا فندم،، قذائب الاعماق جاهزة يا فندم،، المدافع جاهزة يا فندم،، قذائف و مدافع السطح جاهزة يا فندم.
النقيب علاء النمرسي : الرادار جاهز يا فندم،،، رادار الاعماق جاهز يا فندم،، رادار السونار الاعتراضي جاهز يا فندم.
انا ل مسؤول الدفة : ابدأ التحرك.
فعلا التحرك بدأ و الاتجاهات اتعدلت و الدفة متوجهة زي ما انا عايز و ساعتها جه ف دماغي حوار كدا و هتعرفوه بعدين،،،، المهم السفينة او المدمرة بقت تتحرك و تلف على شكل دايرة لكن قطر الدايرة مش ثابت،،، القطر متغير و دا هيخلي اي حد يفكر مليون مرة قبل ما يضرب علينا حاجة
و لما وصلنا لطريقة التحرك دي ساعتها قولت.
انا : قدامنا قد ايه و نكشف المصدر.
النقيب علاء النمرسي في اللاسلكي : حول،،، غرفة رادر،،، قدمنا قد ايه يا ابني و نوصل لمسافة معقولة نكشف بيها مكان المصدر.
صوت ف اللاسلكي من القائم ( المسؤل) على الرادار : علم يا فندم،،،، قدامنا حوالي كيلو و نص يا فندم.
النقيب علاء لما سمع كدا قال ليا
النقيب علاء النمرسي : قدامنا كيلو و نص يا فندم.
انا : يا هشام،،،، المدافع تضرب خمس قاذفات كل ٢٠٠ متر.
النقيب هشام : تمام سيادتك يا فندم،،، مناقشة الأمر.
انا : يا هشام،،، لازم نخلي المدافع تضرب في اتجاه العدو بحيث ننبههوا اننا عارفين مكانه.
النقيب علاء : و هيفيد ب ايه يا فندم،،، كدا العدو هيكون ليه ميزة علينا.
انا ب خبث : غلط،،، انا عايز اشوف ردة فعله هل كان مراقبه ولا فيه عوق، نفذ الأمر يا هشام.
ساعتها النقيب هشام الخميسي مسك اللاسلكي و قال.
النقيب هشام في اللاسلكي : حول،،،، نداء مدافع ثقيلة خمس دورات تقيلة كل ٢٠٠ متر.
صوت في اللاسلكي : تمام يا فندم.
النقيب هشام : تمام يا فندم.
فعلا بقينا نقرب اكتر و اكتر و السفينة بتتخرك بشكل دائري و الموضوع بقى رخم جدا،،، مفيش اي جديد خالص لحد ما انا مسكت الميكروفون و قولت.
انا للكل : ثاااااااااابت.
فعلا كل واقف ساب كل حاجة ف ايده و المدمرة نفسها وقفت عن الحركة و ساعتها سيادة اللواء قال.
اللواء اشرف السوهاجي : ثابت ليه يا ابني،،، كدا غلط احنا دلوقتي هدف ثابت.
انا : ما دا المطلوب.
انا : يا علاء،،،، قول لكل فريق الصيانة يطلع ع السطح و يمثلوا ان فيه عطل و هما بيصلحوه.
النقيب علاء النمرسي : تمام يا فندم.
النقيب علاء ساعتها ساب غرفة القيادة خالص و فعلا بعدها ب ١٠ دقايق رجع الغرفة و لقينا فريق الصيانة طلع ع السطح و بيمثلوا ان فيه هرجلة و لغبطة و ان فيه عطل و هما بيصلحوه. و ساعتها انا قولت.
انا : غرفة رادار الاعماق و رادار السطح يشتغلوا و يعملوا توسيع للنطاق فورا.
النقيب علاء في اللاسلكي : حول حول حول،،، كل غرف الرادار تعمل توسيع للنطاق فورا.
صوت ف اللاسلكي : تما يا فندم.
النقيب علاء : تمام يا فندم.
انا : موجه الدفة،،، خلي عندك استعداد نتحرك بأقصى سرعة للمدمرة قدامك دقيقتين بس تكون جاهز للي جاي.
موجه الدفة : علم و ينفذ يا فندم.
خدت بعضي و رحت وقفت على سور السلم اللي بيطلع للغرفة،،، الجو مشتي ع الاخر و فيه مطره جامد و البحر هايج و الهواء شديد و شايف كل جندي معانا و كل ضابط كل واحد ف موقعه كأن خلاص الحرب هتقوم و شكلها فعلا هتقوم،،، مصدر الطوربيد بيكون حاجة من اتنين،،،، يا اما مدمرة او غواصة،،، لو فرضنا انها مدمرة يبقى اكيد و حاجة بديهية انها تكون ظاهرة فوق سطح المياه لكن مفيش حاجة ظاهرة،،، اصلا مفيش حاجة ظاهرة على سطح البحر غير المدمرة بتاعتنا و دا معناه ان المصدر كان غواصة و طالما خواصة ف اكيد هما دلوقتى فاتحين المنظار اللي بيطلع ل فوق سطح المياه و شايفين ان فيه عطل عندنا،،، طبعا مفيش عطل،،، هو تمثيل من فريق الصيانة بحيث مش اكشف ان وقفت المدمرة علشان اكون هدف ثابت و بالتالي بخلي العدو يطمع انه يقدر يضربني و علشان كدا انا خليت غرف الرادار تشتغل بتوسيع النطاق بحيث اقدر ارصد اي طوربيد متجه لينا،،،، لكن الاتجاه ايه و هل الذخيرة اللي معانا هتكفي معركة زي دي و احنا يا دوب لسه طالعين من مناورة،،، ممممم محتاج افكر اكتر و افهم اكتر،،، الجو ساقع تلج،،، محتاج حاجة تحافظ على درجة حرارتي،،،، طلعت ولاعتي و علبة السجاير و ولعت سجارة مفيش نفسين منها و لاقيت علاء جاي بيجري عليا و بيقول.
النقيب علاء بيتكلم بسرعة : تم رصد طوربيد على بعد ٧٠ متر بس،، ف اتجاه جنوب شرقي يا فندم.
المسافة بتقول ان العدو فعلا غواصة و ساعتها انا دخلت الغرفة بسرعة بعد ما رميت السجارة و بعلو صوتي قولت.
انا : حرك على ٩٠ عقدة جنوب غرب ،،،، يا علاء،،،، محتاج من غرفة التخطيط يحسبوا معدل انحراف الطوربيد دا،،، موج البحر غالي جدا النهاردة و حركة الطوربيد و معدل الانحراف محتاجين نعرفهم فورا على اقضي سرعة،،،يا هشام اول ما الطوربيد يقرب على بعد ٣٠ متر،،، اضرب قذائف أعماق ف اتجاه الطوربيد،،، بمعدل قذيفة كل خمسة متر.
مسئول الدفة : تمام يا فندم.
النقيب علاء ف اللاسلكي : حرل حول،،، ياء ١٥،،، محتاج معدل الانحراف و السرعة ف أقل وقت ممكن.
صوت ف اللاسلكي : دقيقة بس يا فندم.
النقيب هشام : علم و ينفذ يا فندم،،، قذيفة كل خمسة متر.
النقيب هشام في اللاسلكي : عين ١٧،،، دورة كل خمسة متر عمق ١٠ متر بعد ٣٠ متر.
هشام يقصد ان اول ما البعد يبقى ٣٠ متر،،، يتم ضرب قذيفة أعماق كل ما الطوربيد يقرب خمسة متر زيادة لينا و القذيفة تكون من النوع اللي بينفجر على عمق ١٠ متر.
انا : انت يا ابني،،،، حرك الدفة لأقصى اليمين فورا،،، بقولك جنوب شرقي مش غربي..
مسئول الدفة : الموج عالي يا فندم و البحر شديد،،، محتاج وقت،، لأن التحرك على ٩٠ عقدة.
انا : خليه ٥٠ عقدة و لما تمسك الاتجاه انقل على ٩٠ عقدة،،، إنجز يا بابني.
النقيب علاء : يا فندم،،،، الطوربيد على بعد ٥٠ متر يا متر.
انا : انجز يا ابني و امسك الاتجاه فورا.
مسئول الدفة متوتر : بحاول يا فندم،، بحاول محتاج وقت.
النقيب علاء : البعد بقى ٤٥ متر يا فندم..
انا : هاااااا إنجز يا ابني.
مسئول الدفة : تمام يا فندم،،، وصلت للاتجاه،،، تغييير سرعة ٩٠ عقدة.
انا : هشام،،، استعداد قذائف الاعماق،،،و المدافع التقيلة،،،،،علاء،،، محتاج رد من غرفة التخطيط فورا و بعد الرد خليهم يحاولوا يحددوا مكان المصدر بالخريطة و الحسابات.
النقيب هشام الخميسي : تمام يا فندم (ف اللاسلكي)،، حول حول حول،،،، استعداد قذائف الاعماق يا بابني.
صوت ف اللاسلكي : تم الأمر يا فندم.
النقيب علاء ف اللاسلكي : حول حول.،،، وصلت ل ايه يا ابني.
صوت ف اللاسلكي من غرفة التخطيط : معدل انحراف الطوربيد ١٩ درجة يا فندم.
اول ما انا سمعت كدا رحت قايل.
انا : انحراف ٤٥ /٩٠.
دا معناه ان يحود او ينحرف ب السفينة او المدمرة بزاوية ٤٥ درجة على سرعة ٩٠ عقدة.
مسئول الدفة : حصل يا فندم.
اللواء اشرف : لا طبعا.،،، انحرف بزاوية ٣٠ / ٦٠ يا ابني،،،،، يا سامح،،، البحر شديد اوي النهاردة مش عايز اي تأثير عكسي على المدمرة.
انا : تمام يا فندم،، نفذ يا ابني.
مسئول التوجيه : علم يا فندم..
النقيب علاء : المسافة خلاص بقت ٣٠ يا فندم.
انا : هشااااااااام.
النقيب هشام : بسم ****،،،،، قذائب الاعماق،،،، اول دورة،،،،، شماااااااال،،،،، يمين،،،،،، انتش.
فعلا صوت القذائب و هي بتترمي كام مسمع الكل ع السفينة. و لكن قذائب الاعماق لما بتنفجر بتعمل ربكة و دربكة في المياه و بالتالي بتعمل موج شديد و علشان كدا اول ما القذائب اترمت بشوية رحت قايل.
انا : ثااااابت،،،، ثبات محرك لمدة ١٠ ثواني و بعدها خد السرعة من جديد،،،،، استعدوا للموجة.
و فعلا كل واحد مسك و ثبت نفسه كويس و لما القذائف انفجرت حصل موجة خلت المدمرة تروح يمين و شمال في المياه و ساعتها لما الموجة عدت على خير انا قولت.
انا : ارجع لسرعتك يا ابني.
لكن مفيش كام ثانية و لاقيت علاء بيقول.
النقيب علاء : المسافة ٢٠ متر بس يا فندم.
ساعتها لاقيت اللواء اشرف اشرف زعق جامد و قال.
اللواء اشرف السوهاجي : ساااااااااامممح،،،، دوران بزاوية ١٢ / ٣٠ في ٦٠ / ٨٠.
انا : علم يا فندم،،، نفذ يا ابني.
فعلا مسئول التوجيه نفذ الامر و بعد قدرنا نتجنب الطوربيد و ساعتها لاقيت علاء بيقول.
النقيب علاء الخميسي : سااااامح،،،،، غرفة الرادار رصدوا كمان طوربيد لكن مش من نفس الاتجاه،،، الطوربيد من الشمال الشرقي.
ساعتها لاقيت اللواء اشرف السوهاجي بيقول.
اللواء اشرف : بيتعمل علينا حفلة يا بيه منك ليه،،،، انت يا ابني انزل السكن بتاعك يلا مش ناقصة عيال هي،،، يا محمد،،، انت مسئول الدفة من دلوقتي و انت يا سامح انت و الاتنين دول تنزلوا غرفة التخطيط فورا،،،، نفذ منك ليه و الأوامر عليا انا.
كلنا : تمام يا فندم.
كل واحد فينا نفذ و فعلا مسئول الدفة او دفة التوجيه خد بعضه و راح على السكن بتاعه او الأوضة بتاعته و انا و علاء و هشام خدنا بعضنا و نزلنا ل غرفة التخطيط و العقيد محمد بقى هو مسئول الدفة بنفسه يعني كذا مفيش غلطة هتحصل في التوجيه إطلاقا و من هنا بدأنا حوار تاني خالص،،، يا عيني ع العدو،،، كان محضر لينا حفلة لكن الحفلة هتبقى عليه هو حتى لو عددهم كبير. اول ما كل واحد بقى ف المكان اللي قال عليه،،، ادينا التمام للواء اشرف.

في غرفة القيادة.
اللواء اشرف السوهاجي من افشخ الناس و القيادات في القوات البحرية و مفيش حد الا اذا كان عارفه في البحرية كلها اما بقى العقيد محمد دا مشكلة لوحده،،، مفيش حد يعرف يمسك دفة التوجيه زيه،،، الراجل دا حوار في التوجيه و هو اللي معلمني بنفسه،، المهم لما كل واحد اخد موقعه اللي قال اللواء اشرف،،، ساعتها العقيد محمد قال.
العقيد محمد : تما يا فندم.
اللواء اشرف : شوف شغلك يا محمد مش لازم اتهبب و اديك الأوامر،،، عيب انت مش صغير.
العقيد محمد : جاري التحرك اتجاه شمال ٩٠ / ٨٠.
اللاوء اشرف في اللاسلكي : غرفة التخطيط شوف الاتنين طوربيد دول و انحرافهم قد ايه.

عندي انا في غرفة التخطيط.
غرفة الخيطيط هي الغرفة المختصة بتتبع الأهداف و توقع مكان الهدف بناءا على حسابات معينة بنعملها و كمان احنا بنعمل بنقدر نعرف اتجاه اي قذفة٣او طوربيد جاي عبينا.
انا ف اللاسلكي : دقيقة واحد يا فندم.
انا : الكلام على ايه يا رجالة.
النقيب علاء : الطوربيد دا بزاوية ١٤ يا سامح.
النقيب هشام : ليه بتقول زاوية ١٤.
النقيب علاء : اتجاه الموج و سرعته بتقول كدا..
انا ف لاسلكي : يا سيادة اللواء،،،، اول طوربيد بينحرف بزاوية ١٥ و البعد ٢٠٠ متر يا فندم،،،، التوصيه،،، هي اتجاه شمال غربي.

عند اللواء اشرف
اللواء اشرف :نفذ يا محمد مفيش وقت.
العقيد محمد : علم يا فندم،،، اتجاه شمال غربي زاوية ٥٠ / ٧٠.

عندي انا في غرفة التخطيط.
انا : هنحدد الهدف ازاي،، الطوربيد مصدره شمال شرقي و دا معناه ان المصدر هناك لكن اكيد الغواصة اللي ضربت الطوربيد غيرت المكان طبعا،،، هشام،،، اعمل دايرة توقع بقطر ٥٠٠ متر فورا،،، علاء قراءات الرادار تيجي ليا اول ب اول.
الاتنين : تمام يا فندم.
قعدنا حوالي ١٠ دقايق متابعين مع بعض لحد تا لاقينا علاء مسك اللاسلكي مرة واحدة و قال.
النقيب علاء : يا سيادة اللواء،،، اول مصدر،،، غواصة على بعد ٤٠ متر بس مننا،،،، ناويين يخبطونا طوربيد يقضي علينا.
ساعتها رحت بسرعة قايم و جاري و طلعت على سطح المدمرة و دخلت غرفة القيادة.
انا : يا فندم،،، انا لازم اكون و اسف اني كسرت الأمر.
اللواء اشرف : مناورة مسافة قريبة،، ساااامح،،، الغلط مرفوض دلوقتي ركز يا ابني.
انا : تمام يا فندم.
و فعلا بقيت ماسك اللاسلكي و الميكروفون،،، الاسلكي علشان اتابع مع غرفة الرادار و الميكروفون علشان اعمل أوامر إطلاق النار من المدافع او القاذفات.
انا : يا فندم،،،، دوران ١٨٠ درجة على اعتدال انحرافي.
العقيد محمد : حصل يا سامح..
انا ف اللاسكلي ل غرفة التخطيط: يا علاء،،، المسافة بيننا و بينا غواصة العدو قد ايه دلوقتي.
صوت النقيب علاء ف اللاسلكي : ٣٠ متر يا فندم،،، المسافة متسمحش للعدو انه يضرب طوربيد،،، خطتهم ان الغواصة تطلع على السطح و تنتش ضربة مدفع خفيف اللي بيكون على ظهر الغواصة و غالبا هتكون الضربة ناحية الدور اللي فيه غرفة المحرك بحيث لو دا حصل هيكون فيه عطل و نبقى هدف ثابت ليهم.
انا ف اللاسلكي : يا هشام،،، طاقم الصيانة يكون على أتم استعداد فورا.
انا؛ يا سيادة العقيد،،، قلل السرعة مع انحراف ٤٥ درجة بحيث يكون عرض المدمرة مواجهة ل عرض الغواصة في توازي ثابت.
العقيد محمد : بيحصل اهو يا سامح.
فعذا العقيد محمد محدش وقت و عمل كدا فعلا و ساعتها انا مسكت اللاسلكي و الميكرفون و طلعت وقفت عند سور غرفة القيادة،،، القرار مني دلوقتي ب حياة او موت لينا كلنا،،، اول مرة اكون خايف بالشكل الغريب اوي كدا،،، البحر غدار زي ما الكل عارف و دلوقتي فيه ذئبين على أسد،،، الديب الاولاني قرر يقرب مننا لكن فين الديب التاني و ناوي عليه ايه و هل بيقرب مننا هو كمان و ايه خطة العدو،،،، كل دى أسئلة محيراني،،، لكن المهم هو المدافع اللي هتضرب لازم تكون المسافة بيننا و بين الهدف حوالي ٣٠ متر ع الاقل علشان المدافع تقدر تصيب العدو لانه لو قرب اكتر من كدا المدافع مش بتنزل لتحت اوي كدا و بالتالي هينفد مننا لكن احنا مش هننفد منه و علشان كدا اتجهت بسرعة للعميد محمد جوا غرفة القيادة و قولت.
انا : يا فندم،،،، حافظ ع المسافة بينا و بين العدو و هتكون ٣٠ متر.
فعلا عملنا كدا و ساعتها رحت قايل.
انا ف اللاسلكي الي غرفة الرادار : رادار الاعماق يقف فورا و التركيز كله على رادار السطح،،، اول ما تلاقي قراءة بلغني فورا.
صوت ف اللاسلكي : تم يا فندم.
الفكرة هنا بقى هي ان مع أول حاجة هتظهر من الغواصة لما تيجي تطفو على سطح البحر أو سطح المياه،،، رادار السطح هيلقطها فورا و هنا بقى الحفلة الكبيرة هتبدأ.
كل واحد حاليا ثابت في مكانه،، محدش عارف ايه اللي هيحصل ولا نتيجة المعركة دي هتكون ايه،،، انا نفسي مش عارف،،، و الكارثة،،، هما مين دول اصلا و ناويين على ايه و عايزين يهجموا علينا ليه،،، البحر غدار اوي دايما،،، البحر علشان يبقى ف صفك لازم تصاحبه،،، تعرف سره و يعرف سرك،،، تفهم ليه الموج عالي و البحر هايج و تفهم برضو ليه البحر هادي،،، المدمرة اللي انا فيها دلوقتي،،، طالع عينها اصلا لأنها كانت في مناورة و احنا المفروض في الطريق للقاعدة البحرية في اسكندررية،،، لكن العدو جه برجليه لحد عندنا يبقى لازم نمسي عليه بأحلى صنف،،، الصنف اللي اي حد عاش في سفينة ف البحر أو حتتي عاش جنب البحر هيكون عارفه،،، الصنف اللي بيكون بعده الموت على طول لأي عدو ليك في البحر،،، دايرة و هيجي دورنا في يوم من الايام،،، صنف الموج التقيل لكل عنتيل. فضلنا منتظرين لحد ما فعلا لاقيت إشارة لاسكلي من غرفة الرادار بتقول.
صوت ف اللاسلكي : تم رصد الهدف ع السطح يا فندم.
ساعتها انا مسكت المنظار و فعلا لاقيت اول جزء بيظهر من غواصة العدو.
انا : يا سيادة العقيد،،، اشتباك قريب يا فندم،،، تحرك زجزاجي.
انا ف الميكروفون : حول،، حول،، فرقة المدافع،،، ضرب حر على العدو في اتجاه الساعة ٤.
فعلا ضرب المدافع اشتغل و الرزع اشتغل معاه و ساعتها انا مسكت الميكروفون تاني و قولت.
انا : فرقة القذائف،،، دورة كل دقيقتين.
و فعلا دا الي حصل لحد ما لاقينا انفجار كبير جدا جدا قدامنا على بعد ٤٠ متر،، ههه العدو كان بيجري مننا،،، و مسكت المنظار و ببص لاقيت بعض قطع الهيكل الخارجي من غواصة العدو طافية على سطح المياه و ساعتها قولت.
انا ف الميكروفون : حول حول،،، إصابة مؤكدة للهدف.
اللواء اشوف : عفارم عليك يا سامح.
انا : تلميذك يا فندم،،، لكن لسه فيه كمان غواصة.
انا ف اللاسلكي ل غرفة الرادار : رادار الاعماق يشتغل من جديد و قراءة الغرفة كلها تيجي ليا اول ب اول.
صوت ف اللاسلكي : تم التشغيل يا فندم.
انا في اللاسكلي ل غرفة التخطيط : يا علاء،، يا هشام،،، محتاج دايرة توقع للهدف التاني فورا.
صوت ف اللاسلكي : يا فندم الهدف التاني اختفى تماما.
ساعتها لاقيت الكل سقف و هيص و انا ساعتها فرحت و اتطمنت شوية و للأسف كان خلاص المغرب داخل علينا و للأسف لسه دعم الاسطول موصلش لينا،،، المهم استأذنت من اللواء اشرف و قولت.
انا؛ من فضلك يا فندم،، محتاج انزل اوضتي اريح شوية.
اللواء اشرف : انزل براحتك و لو هتنام يبقى نوم خفيف،، منضمنش اللي جاي ايه.
انا؛ تمام يا فندم،،، بعد اذنكم.
فعلا اخدت بعضي و خرجت من غرفة القيادة و نزلت ع السلم و بعد كدا دخلت ع السلم اللي بيودي للدور التاني و نزلت منه على غرفتي و نمت لحد الصبح.
تعالوا بقى و انا نايم اعرفكم بنفسي،،، معلش بقى مكنش فيه اي فرصة لان كان فيه حوار زي ما انتوا شوفتوا.

انا النقيب سامح رائد المالكي ٢٧ سنة
مختص المناورات و التوجيه في القوات البحرية المصرية ايوا الجيش المصري طبعا مفيش منه اتنين،،، ابويا اسمه رائد المالكي ٥٨ سنة رجل أعمال معروف و عنده شركة مقاولات لانه مهندس مدني اصلا و امي اسمها نيفين ٤٩ سنة و برضو مهندسة مدني و شغالة مع ابويا في الشركة بتاعتهم،،، امي بقى مش بقدر حتى اقولها كلمة لا،،، دايما بسمع كلامها لكن لفضل انكشها الاول لأنها لما بتزهق او تتعصب بتكون عسلية و كيوت كدا و عندي اخ و اخت،، اخويا الصغير اسمه عمر المالكي ٢٢ سنة في كلية حقوق لانه ناوي يبقى وكيل نيابة و الجو دا،،، اختي الوسطانية اسمها ميرنا و بندلعها ب ميرو عندها ٢٥ سنة بس عسلية و دمها خفيف،، خريجة إدارة أعمال و ناوية تبقى سيدة اعمال و هي حاليا ماسكة شغل ف الشركة مع ابويا ،،، باقي الوصف مع الاحداث يا جدعان ،،، نرجع ليا انا بقى،،، انا طولي ١٨٠ سم و جسمي رياضي بشكل كويس جدا جدا امتر حاجة بحبها هي اني اشوف البحر و بس دا كل طموحي،،، بحس ان البخر فاهمني و انا فاهمه،، لما بكون زهقان بروح ليه و افضفض و هو بيسمعني دايما و احسن حاجة ان كل كلامي ليه سر مش بيطلع لحد،،،، بحب كل أنواع الاكل ما عدا المحشي،، مش بطيق حتى ريحته،،، كل يوم اول ما اصحى و قبل ما انام بلعب تمارين رياضية و لما يكون اجازة بروح الجيم و كدا،،، عندي عربيتين الأولى نوعها Bm لونها اسمر و التانية رولز رويس برضو لونها اسمر،،، كنت هنفصل عن اهلي و اعيش لوحدي لكن امي رفضت هي و اختي ميرنا و ساعتها قبلت ب رأيهم و فصلت قاعد معاهم في الفيلا بتاعتنا في اسكندرية،، اصلنا من القاهرة لكن لما والدي اتجوز امي راحوا عاشوا في اسكندرية و انا اتولدت هنا و عشت هناك على طول،، نيجي بقى لحياتي العسكرية،،،، انا اتخرجت من الأكاديمية البحرية الاول على دفعتي و ساعتها رحت عملت ماجستير علوم عسكرية بحرية في روسيا و بعد كدا رجعت تاني للخدمة، بعد ما علقت نقيب،،، الحوار بقى بتاع المناورة،،، للأسف بسبب توترات منطقة الشرق الأوسط و انتشار الإرهاب،،، قررت قيادات القوات المسلحة كلها انهم يعملوا لينا مناورة علشان كدا هتلاقي معظم الرتب في المناورة دي رتب صغيرة،،، معظمها نقيب اللي هي دفعتي و بسبب ان الرتب صغيرة قرروا يعينوا على كل قطعة بحرية لواء هيكون مشرف على القطعة دي و اهي فرصة كويسة ان الرتب الصغيرة تتعلم منه و مع اللواء هيكون مساعد ليه برتبة عقيد،،، كدا انتوا فهمتوا كل ما يخص المناورة اللي بعد ما خلصت قلبت ب معركة من عدو مجهول،،،، المهم بقى لما دخلت الأوضة و نمت صحيت و انا واقع على الأرض على صوت انفجار قوي في المدمرة و فورا قومت بسرعة لبست هدومي و يا دوب خرجت من هنا و طلعت على سطح السفينة لاقيت ابشع منظر ممكن اي حد يشوفه،،،،، يتبع.
بصوا بقى يا رجالة لو حد مفكر فيكم انه كدا خد فكرة عامة عن القصة احب اقوله ان القصة دي غير ما هو فاهم خالص. 😂😂دا انا ملك الأبعاد برضو،،، القصة دي قدام هتاخد منحني غير دا خاااالص 😂😂بس منحني غير متوقع إطلاقا 😂😂،،، طبعا فيه بعض النقط انا مش وضحتها في الجزء دا لكن الصبر لان اللي جاي عسل خالص 😂كان معكم الكاتب الكبير و اخوكم اللي مطلع عنيكم،،، سيزر ✌️✌️👍👍
انا احترت فيك ي اخي اعمل فيك ايه

شابو علي العظمه
برضو خلفت المعاد ي عم ماشي 😎

الشق اللي واحشنا كلنا
عشت يابطل وتسلم ايدك وقلمك
طلب صغير من اخوك بلاش تأخر علينا الاجزاء

الشق اللي واحشنا كلنا
عشت يابطل وتسلم ايدك وقلمك
طلب صغير من اخوك بلاش تأخر علينا الاجزاء
اخويا،،، عيب عليك 😂😂😂

عظمه مبدع كالعاده

امتي الجديد