NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

متسلسلة واقعية دماغ جبارة ( عين المعلومات) ـ حتي الجزء الثاني 5/9/2022

Ahmed Engks

نسوانجى خبرة
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
إنضم
29 أبريل 2022
المشاركات
552
مستوى التفاعل
167
العمر
23
الإقامة
القاهره
نقاط
484
الجنس
ذكر
الدولة
مصر
توجه جنسي
أنجذب للإناث
من غير هري كتير القصة دي تبع قصة شاب العشرين و حريم المنطقه الشعبية بي منفصلة عنها عشان هتكون تبع الي هيحصل بعد كدا فا خليك معنا 😂🔥
🔥🔥يلااااا بينااااا🔥
//////////////////////////////////////////////////////////// اعرفكو بي نفسي أنا محسن او صقر زي ما ابويا بيقول سعات عندي دلوتي ٢٤ جسمي عادي كا اي شب و طولي ١٧٥ بشرتي قمحي و عيني عسلي فاتح طول عمري مش ليا صحاب بسبب كل شويا بنغير البيت معرفش ليه بس مغيرناش البيت من وانا عندي ١٢ سنة و سعتها بقي ليا معاملة شويا مع الناس و صاحبت علي اتنين يعتبر اصغر مني بي ٣ سنين عشان هما بس الي لقيتهم كويسين هنعرف هما مين قدام خريج كلية ميجاترونكس (دي كلية يا صحبي دمج ما بين هندسة و التكنولوجيا) طول عمري كان حلمي اعمل عالم افتراضي يدخل فيه كل الناس و تعينت في شركة كبيرة هدفها التطور التكنولوجي و وفقو عليا اول ما عرضت عليهم فكرت المشروع بتاعي و فعلا وفقو و بدات بس كان في حاجة غريبة كان في واحد كل شويا يبوظ ليا الشغل بس انا قدرت في الاخر اخلص المشروع و جي يوم العرض علي ادارة الشركة و دخلت غرفة كدا فيها كرسي يقدر يتحرك 360 درجة و جوا الغرفة في خوذة بتنتج اشاعة تقدر تنقل وعيك لي جوا العالم دا بس حصل حاجة غريبة اول ما شغلت الجهاز دخلت العالم لقيت في رسالة (انا حذرتك) لقيت جوا العالم كل حاجة بتدمر و فوقت علي صوت صريخ
صوت صريخ و ناس كتير بتقول اسعاف بسرعة حد يرن علي الاسعاف
يجي واحد بقول يبعد الناس ويقول ولا يا محسن فتح عينك خليك معيا ابص علي بيتكلم القي نفسي مش شايف كويس ارفع ايدي القي ايدي كلها ددمم و احس راسي تقلت و كل حاجة اسودت تيجي عربية الإسعاف و اشوف لقطات متقطعة مرا و الناس بتشلني و مرا و انا جوا العربية لغيت اما حسيت كل حاجة اسودت خالص
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح لي مشهد تاني لي اتنين داخلين مستشفي يجرؤ واحد كبير في السن اسمو هاشم بيقول
( سن ٥٢ سنة شعرو ابيض جسم ضخم و عين سودا وطول ١٨٥ و لون بشرته قمحي)
هاشم : ابني لسا جاي في عربية دلوتي اسمو محسن هوا فين يا بنتي
الاستقبال : دخل اوضة العمليات اطلع الدور التالت
يطلعون جري علي الدور التالت ويقف قدام اوضة العمليات الست ماسكة المصحف عمالة تقرا فيه و الراجل راح جاي عمال يدعي **** يطلع ابنو الوحيد من العملية دي علي خير
يطلع الدكتور يجي هاشم ليه يقول اخبار ابني اي يا دكتور
الدكتور: ابنك بسبب الأجهزة الي انفجرت قدامو في شظايا دخلت في عينو جامد وصلت لي المخ لازم يعمل عملية خلال ٤٨ ساعة والا ممكن حالت ابنك تبقا خطر
هاشم : ماشي يا دكتور اعمل اي حاجه بس ابني يبقا كويس
الدكتور : لي الاسف في أجهزة مش موجوده في مصر
سعتها ام محسن و اسمها سندس(٤٥ سنة جسم كا اي ست مصرية و بشرة بيضة عين عسلي شعر محجبة تشوفها قلبك يرتاح ) قالت
سندس: طيب اي الحل يا دكتور
الدكتور : في دكتور اسمو دكتور ديف هوا الوحيد الي يقد يعمل العمالية و عندو الأجهزة
سندس : ممكن تكلمو تعرف العمالية تتكلف كام
الدكتور : تمام بعد اذنيك
هاشم : ازي هجيب فلوس ازي
سندس : مفيش حل يبن عمي غير اننا نرجع انا هستحمل اي حاجة بس مشفش ابني كدا
هاشم : لا ممكن تموتي انا في داهيه بس انتي و محسن لا انتو اغلي حاجة في حياتي
سندس:عندك حل غير دا
هاشم: هبيع البيت و المحل و العربية
سندس: هاشم انا عرفة ان انت مش عاوز ترجع تاني عشان ممكن نموت بس هنقدر نخلي محسن يعيش احنا خلاص عشنا حياتنا و بعدين لو بعنا كل دول مش هنقدر ندفع مصاريف الدكتور و الطيران لازم نعمل كدا
سعتها الدكتور جي
الدكتور: استاذ هاشم الدكتور وافق و التكلفة كدا ٤ مليون دولار غير الطيران
هاشم : شكرا يا دكتور ادينا ساعة و نرد عليك
الدكتور : تمم بعد اذنك
و مشي الدكتور
////////////////////////////////////////////////////////////
قدام المستشفى جات خمس عربيات و نزل منهم حرس و شخص لابس بأدلة شكلو شخص مهم
دخل المستشفى و طلع علي الدور الي فيه محسن و عيلتو
الشخص: حضرتك والد محسن
هاشم : ايوا مين حضرتك
شخص : انا ممدوح رئيس فرع الشركة الي شغال فيها محسن ابن حضرتك احنا عرفنا أن حضرتك كلمت دكتور من برا احنا هندفع نص التكلفة و الطيران علينا
هاشم : شكرا ليك يا فندم
ممدوح : عيب يا ولدي انا بروض زي ابنك ومحسن مهندس ممتاز و نتمناه يقوم بي السلامة
يمشي ممدوح و يركب العربية و يرن علي حد ويقول
ممدوح : تمم عمالت زي ما انت قولت
مجهول : تمم كويس اوي
////////////////////////////////////////////////////////////
هاشم : دلوتي عوزين اتنين مليون
سندس: و دول هتجبهم ازي دول اتنين مليون دولار
هشام بص بي حزن لي سندس وقال مفيش غرهم يا سندس يلا بينا
سندس : مش مهم احنا مهم محسن يا هاشم
هاشم : أنشأ **** هيقوم بي السلامة
يقوم هاشم و سندس ينزلون من المستشفي و يركبون العربية و يتحركو علي سينا وصلو بعد ٨ سعات و يقفون قدام قصر ضخم يجي حارس
حارس : مين حضرتك
هاشم : انا هاشم محمد الهاشمي ابويا محمد الهاشمي صاحب القصر دا
الحارس : دقيقة
بعد خمس دقائق يتفتح البوابة يخرج منها اكتر من عشرين جارد و يشدو الاجزاء بتاع السلاح
يبص هاشم لي سندس و يضحك يروح ناز من العربية و نسمع صوت ضرب نار

/////////////////////////////
🔥 🔥يتابع 🔥🔥
//////////////////////////////
هنا يخلص الجزء الاول و عارف انو صغير بس الجزء الجاي موت دا بس لي التشويق
الجزء الجاي هنعرف اي حكاية اهل محسن وليه اول ما راح القصر اترفع عليه السلاح و هل محسن هيعمل العمالية ولا كل دا هنعرفو الجزء الجاي

🔥🔥اهلا يا شباب 🔥
/////////////////////////////
🔥يلانبداالجزءالثانى 🔥
//////////////////////////////
وقفنا الجزء الي فات لما أهل محسن راحو لي بيت العيله و اترفع عليهم السلاح
نزل هاشم من العربية اول اما لقي ان الحرس رفع السلاح عليهم و جات عربية من ورا محسن و نزل منها شاب فوق العشرين وقال
الشاب : يا هلا ولا وجيت لي موتك يا هاشم الكلب
راح رفع عليه السلاح ولسا هيدوس الزناد جي حد رافع ايدو لي فوق و ضرب الشاب علي وشو بص الشاب لقي عمو اسعد هوا الي ضربو
اسعد : كيف ترفع السلاح علي عمك يا كريم
كريم : هوا السبب الي ابويا فيه دلوتي
اسعد : مش عاوز اسمع صوتك لغيت اما جدك يجي
كريم بص لي هاشم و بص لي اسعد و لف ركب العربية ودخل القصر
اسعد: نزل السلاح هدا اخوي الكبير هاشم محمد الهاشمي ابن محمد الهاشمي كبير اولاد علي
نزل الحرس السلاح
اسعد بص لي هاشم وقال
اسعد : اي الي جابك يا خوي
هاشم : لو عليا مكنتش جيت بس ابني هيموت مني
اسعد : كيف هيموت
هاشم : طيب اي يا ابن ابوي هتسبني علي البوابة انا و مارتي
اسعد بص لي العربية وقال
اسعد : اهلا بيكي يا بنت العم
سندي بصت لي اسعد و حركت راسها بي التحايا لغيت اما تدخل البيت
اسعد خد هاشم و دخل القصر اول ما دخلو لقيو في واحدة بصة من عليهم و مشيت
هاشم : مين دي با اسعد
اسعد : دي زوجت مسعد و ام كريم
هاشم : و هوا في اي كريم بيقول ان انا السبب لي الي مسعد فيه هوا مالو مسعد
اسعد: اما تدخل هتعرف جوا
و هما ماشين لقيو في جنينة القصر تحضيرات لي فرح
اسعد شاف هاشم بيبص علي الفرح وقال
اسعد: دا فرح كريم اين مسعد عقبال ابنك هوا اسمو ايش
هاشم ابتسم بي حزن وقال : محسن
اسعد اول اما سمع الاسم بص لي اخو بصة فخر و ابتسم ومشي
دخلو جوا القصر اول ما دخلو لقيو في ناس قاعدة لسا هاشم ها يسال مين دول شم ريحة اكل امو ابتسم وقال
هاشم : طول عمريك يا ام هاشم ريحة الاكل بتاعيك و هربت دمعة من عينو رفع ايدو يمسحها لقي ايد بتمسح دمعته بص لقي امو قالت
ام هاشم : ابن محمد الهاشمي عينو ما تدمع
هاشم ابتسم و باس ايد امو وقال
هاشم :دمعت مشتاق لي الحبايب يا ام هاشم
راحت ام هاشم خدتو في حضنها وقالت
ام هاشم : انت الي سويت كل شئ يا ولدي بس امشي قبل ما ابوك يجي عشان لو جي ما راح يصير خير
هاشم : صعب يا امي انا جاي انا و مارتي و عارف ان احنا مش هنطلع بس كلو يهون لي اجل ابني
ام هاشم: ليش يا ولدي مالو وابنك
هاشم : لازم يعمل عملية والا ممكن يموت
لسا هتتكلم ام هاشم لقيت في صوت بيقول
مرات مسعد : هتموت انت و مراتك و ابنك يا هاشم جاي بعد دا كلو عشان ابنك
سندس: من امتا و في حد من الحريم بيتكلم او بيدخل في كلام طول ما في رجالة بتتكلم و كبيره البيت موجودة محدش يتكلم او نسمع ليه صوت ولا انتي نسيتي الاصول يا بنت عمي
ام هاشم : طول عمريك بنت اصول با سندس بس في ناس متعرفش الاصول ولا هيا ولا اهلها
(معلش يا برو معرفش اكتب بدوي عشان كدا كل الكلام الي جاي كلو شعبي )
مرات مسعد: طول عمري اعرف الاصول مش علي اخر الزمن واحدة هربت من اهلها تعلمني الاصول
ام هاشم راحت ضربت مرات مسعد بي القلم وقالت
ام هاشم: طول عمرها بنت المهدي تعرف الاصول يا بنت عاصم
سعتها كل الي في البيت اتصدمو عشان دي اول مرا ام هاشم تضرب حد من حريم عيالها
طلعت مرات مسعد الاوضة و كلمت امها وقالت ليها كل حاجة
عند هاشم و سندس
سندس: ليه عمالتي كدا يا مرات عمي
ام هاشم : طول عمري ساكتة لكن خلاص لازم وقفها عند حدها
تعال يا يبني مالو ابنك
لسا هاشم هيتكلم لقيو الباب اتفتح و دخل منو ابو هاشم و اخوه هشام و ابو سندس و اخوتها و امها و كبرات العيلة
/////////////////////////////
🔥نعرفكم علي العيلة🔥
//////////////////////////////
عيلة محمد الهاشمي ٨٠
فريال ٧٢
الكبير هاشم
بعدو هشام ٥٠ عندو ٣ عيال
محمد ٢٣ سنة
محمود ٢٣ سنة
عمر ١٨ سنة
مسعد ٤٥ سنة
عندو ١ عيل
كريم ٢١
اسعد ٣٧ سنة
عندو ٤ عيال
هاشم ١٨
فاطمه ١٥
باسم ١١
بسمة ١١
كريمة ٣٠
عندها ٣ عيال
نورا ١٩
هشام ١٧
احمد١٥
////////////////////////////////////////////////////////////
عيلة سندس
مهدي ٧٦
نورهان ٦٥
سعيد ٤٨
عندو ٢
مهرا ٢٦
جاسر ٢٤
مريم ٣٧ مرات هشام
////////////////////////////////////////////////////////////
عيلة عاصم ابو مرات مسعد
كريم ٥٣
عندو ٢
حكيم ٢٤
عاصم ٢٢
و مرات مسعد سما
/////////////////////////////
خلصنا العيلة
//////////////////////////////
ابو هاشم : جاي ليه تاني يا هاشم
هاشم شاف ابوه نزل باس ايدو و وقف قدامو و نزل راسو وقال
هاشم : جاي انا و مراتي عشان نفدي ابننا بي روحنا
سندس شافت ابوها باست و قالت
سندس : تسمح اتكلم يا عمي انت و ابويا
ابو هاشم : اتكلمي
سندس : انا وهاشم جينا عشان نسلم نفسنا بس عشان ابننا
ابو هاشم : ليه مالو ابنك يا هاشم
هاشم : بعد اذنك يا حاج تقعد انت و عمامي عشان رجلك و هقولك مالو ابني
ابو هاشم ابتسم عشان ابنو لسا عارف ان ابوه رجليه بتوعجو من كتر الوقفة و الأصول
ابو هاشم كلم الناس الي معاه و قعدو في خيمة في جنينة القصر قعدة عربي
هما قعدو و هاشم و سندس واقفين
ابو هاشم : ليه ما قعدت يا هاشم
هاشم : الاذن الاول يا حج
ابو هاشم ابتسم بي فخر لي ابنو الكبير و نفسو يقوم يخدو في حضنو بس التقليد الي ابنو خلفها منعها
ابو هاشم: اقعدو
قعد هاشم و وراه سندس
ابتسم ابو سندس: عشان بنتو قعدت ورا جوزها و كبرت شانو
عاصم : اي الي جابك تاني
انت مش عارف ان انت لو جيت هتموت
هاشم : ايوا عارف بس اموت انا و ابني يعيش
احسن من اني اعيش و ابني يموت
كريم ابن عاصم: لا هتموت انت و ابنك و مرتك
راح شد المسدس و حطو علي راس هاشم راح اسعد و هشام و سعيد حطو السلاح علي راس كريم
هشام : كيف تطلع سلاحك و الكبار قاعدين و باي سبب
كريم : دا حقي و هاخدو
ابو هاشم: دا مش حقق لوحدك دا حق مهدي و سعيد كمان و هنجيب حق كل واحد فيكو
هاشم : وانا هنا عشان تاخد حقق انت و عمي مهدي
سعتها جي واحد و قال لي هشام حاجة في ودنو
هشام : يا حج الحاج عارف برا
ابو هاشم : دخلو يا ولدي
دخل الحاج عارف وقال
(ايوا يا صحبي هوا جد احمد بطل قصة شاب العشرين و حريم المنطقه الشعبية)
عارف: سلام عليكم
الكل : وعليكم السلام
ابو هاشم: كيفك يا حاج عارف
عارف : زعلان يا محمد
ابو هاشم : من اي يا حج
عارف : عشان هتكسر كلمت ابني **** يرحمو
الكل : **** يرحمو
ابو هاشم: وانا عمري ما اكسر كلمت الغالي و ابن الغالي بس هاشم هوا الي جي لغيت هنا
عارف : ليه كدا يا هاشم عاوز تكسر كلمت صحبك
هاشم : غصب عني يا حج
عارف : غصب عنك ازي
هاشم : جاي افدي ابني
عارف بغضب : ليه هوا حد منهم جي نحيت محسن
اول ما قال اسم محسن الكل اتصدم عشان دا اسم كبير العيلة و الي مربي هاشم
ابو هاشم : هوا اسمو محسن
هاشم : اه يا حج محسن هاشم محمد محسن الهاشمي
ولا يا حج عارف محدش فيهم جي نحيت محسن بس محسن في المستشفى محتاج عمالية بي ٤ مليون دولار و انا مش معايا غير ٢ بس و كمان مش انا الي دفهم دي الشركة الي شغال فيها محسن
مهدي : هوا شغال في شركة اي
هاشم ابتسم : مهندس برمجي يا حج و الاول علي دفعته ٤ سنين و دخل جامعة (ميجاترونكس ) بي منحة عشان طلع الاول علي الجمهورية في الثانوي العام
مهدي بص لي بنتو و افتخر ان بي ابن بنتو بس زعلان منها عشان وطت راسو
عارف : وليه مجتش ليا يبني واخت الي عوزو
هاشم : لا يا حج عاوز ابني يبقا وسط اهلو و ناسو و عزوتو
كريم ابن عاصم: احنا مش عوزين واحد زيو تربية خسيس و واطي
عارف : من امتا و العيال بتتكلم في مجلس الكبار يا حج محمد وانت يا حج عاصم انت معلمتش ابنك الاصول ولا اي وبعدين الي انت بتقول عليه تربية خسيس و واطي دا انا و هاشم و محمود ابني الي مربينو و مراتي و مرات محمود و بنتكو
ابو هاشم: كريم اطلع برا مجلس الكبار ملكش قعدة هنا
قام كريم و عمل كم تلفون و قعد قدام الخيمه
ابو هاشم: حقق عندنا يا حج عارف :
لو عاوز اني مزعلش تسامح هاشم
عاصم : ازي نسمحو وهوا وطي راسنا وسط الناس و المعازيم
////////////////////////////////////////////////////////////
(فلاش باك يا صحبي نعرف اي سبب المشكلة دي كلها )
////////////////////////////////////////////////////////////
هاشم قبل ما يسيب ابوه كان ماسك شركات العيلة لي الاستيراد والتصدير دا شغل في العلن و الشغل الي في الدرا مسكين طريق الحدود الي بيدخل منو السلاح و يخرج منو الآثار
و عشان هاشم متربي علي ايد كبير العيلة و الي هوا جدو و كان بيقعد معاهم في مجلس الكبار من صغرو ابوه مسكو الشغل دا هوا و ولاد عمو بس الي يدي الامر هوا هاشم
العيلة ليها كذا فرع في الوطن العربي اهم ٣ عائلات فيهم عيلة محمد في مصر عيلة مهدي في السعوديه و عيلة عاصم في لبيا
و كل دول من اولاد علي (فعلان انا اتشرفت اني عرفت حد من اولاد علي اخويا وحبيبي محمد الهاشمي)
في يوم في شهر رمضان كان كل العيلة مجتمعة فيه
جي هاشم دخل قصر العيلة وسلم علي الكل
هاشم : ابوك و امك فين يا هشام
هشام: فوق في الاوضة بتاعتهم
هاشم و هوا بيكلم هشام ساعتها وصل مهدي و مراتو و سندس و سعد
سلم عليهم هاشم
هاشم : اهلا يا عمي عامل
اي
مهدي : بخير يا هاشم
هاشم اتفضل يا عمي
دخل مهدي
هاشم : عاملة اي يا مرات عمي يا عسل
(مهدي و و عيلتو من السعوديه بس مش بعرف اكتب سعودي فا كلو مصري )
مرات مهدي : بخير يا هاشم انت الي عامل اي
هاشم بص علي سندس و قال
هاشم : دلوتي انا بقيت كويس
سعيد: اي يا عم هاشم
هاشم اخرج و قال : اي يا سعيد عامل اي
سعيد : كويس
وبص برضو هاشم علي سندس
سندس : هروح انا يا امي المطبخ مع البنات
و جريت
سعيد خد هاشم علي جنب
سعيد: عيب يا صحبي الي انت بتعملو دا انا مش صغير قدامك
هاشم : يا صحبي انت عارف اني بحبها و جيت قولت ليك علي طول
سعيد: طيب تعال اطلب اديها مش تعمل كدا
هاشم : انا كنت رايح اكلم امي و ابويا قبل ما تيجو علي طول
سعيد: تمم يا صحبي
كان كل دا كريم سامعو
وراح قالو لي امو
( امي كريم يا صحبي من برا العيلة كانت سكرتيره في احد شركات العيلة و كان الي مسكها عاصم ولفت عليه و اتجوزها و حط اهلو قدام الامر الواقع و هيا الي بتمشي عاصم و لما لقيت ان هاشم و ابوه هما الي بيمشو امو العيلة بقت تسخن عيلها عليهم )
ام كريم: تمم كويس ان انتي قولت ليا
كريم : هتعمالي اي
ام كريم : انت الي تاخد سندس
كريم : بس يا امي سندس مش بتحبني
ام كريم: انت ملكش دعوه هيا مش هتنزل كلمت ابوها انا هكلم ابوك اول اما المجلس يتعمل يطلب ايد سندس من مهدي
كريم : بس هاشم هيسكت
ام كريم: هنشوف
نروح عند هاشم
هاشم طلع و خبط علي اوضه امو و ابوه
ابو هاشم: ادخل في اي يا هاشم اول مرا من ٧ سنين تدخل الاوضة
هاشم : الصرحة يا حج عاوزك تكلم عمي مهدي عشان اتجوز سندس
ابو هاشم بص لي ابنو وقال : بتحبها
هاشم: كلمت بحبها قليلة يا حج
ام هاشم بصت لي ابنها وقالت : اخيرا هفرح بيك يا حبيبي
ابو هاشم: تمم في المجلس هكلم عمك مهدي

نزل هاشم و ابوه و امو
قعد هاشم و ابوه مع الرجالة و ام هاشم دخلت المطبخ مع الحريم
ام هاشم : بقولك يا ام سعيد
ام سعيد : خير يا ام هاشم
ام هاشم: هاشم كلمني انا و ابوه عشان نطلب ايد سندس من ابوها
ام سعيد: وانا نلاقي زي هاشم
كانت سعتها سندس دخلت عليهم
وسمعتهم
ام هاشم: و اهي العروسه جات
سندس: عروسه اي
ام سعيد: هاشم كلم ابوه و امو عشان يطلبو ايديكي اي رايك
سندس بي فرحة : بجد
ام سعيد: خلاص اطمني يا ام هاشم البت هتموت عليه

عند ام كريم و عاصم
عاصم : تمم هطلب اديها في المجلس
ام كريم: اول انا يبدا علي طول
عاصم : خلاص ماشي

سعتها الكل قامو و كلو وبعد الاكل عملو مجلس الكبار
في المجلس
محمد ابو هاشم: هنبدا المجلس
عاصم : قدامكو يا جماعة انا طالب ايد سندس بنت مهدي لي ابني كريم رايك اي يا حج مهدي
سعتها اتصدم هاشم.و ابوه و سعيد
مهدي: انا عن نفسي موافق بس اخد رايت البت
سعتها هاشم بص لي ابوه و ابوه شاور بي لا
مهدي : تعال معيا يا هاشم انت.و سعيد
ابوه هاشم : روح مع عمك يا هاشم
قام سعيد و هاشم و مهدي وصلو لي الحريم
مهدي : يا ام سندس قولي لي بنتك ان ابن عمها طالب اديها
سعتها ام سعيد قالت: موفقين يا ابو سعيد
مهدي : اسمعها منها
سندس : موفقة حج
سعتها كل الحريم صاغرتت
مهدي مشي و هاشم سبهم و طلع من القصر وسعيد بص لي سندس
وام سعيد خدت بلها من ان سعيد بيبص لي سندس
ام سعيد : بارك لي اختك يا سعيد
سعيد: خدي يا امي
ام سعيد راحت لي ابنها
وقالت
ام سعيد: اي يبني
سعيد: انتي تعرفي مين الي هيتجوز سندس
ام سعيد بي فرح : اه هاشم ام هاشم قالت ليا و لي اختك عشان كدا وفقنا
سعيد : لا مش هاشم دا عم عاصم طلب اديها لي كريم و دلوتي انتو وفقتو
سعتها ام سعيد انصدمت وقالت: انده ابوك بسرعة
ام هاشم شافت ان ام سعيد وشها اتغير بعد ما سعيد اتكلم معها
راحت ليها وقالت
ام هاشم: ماليك يا ام سعيد خير
ام سعيد : مش خير خالص الي جي عشان نوافق عليه مهدي مكنش هاشم طلع كريم
ام هاشم: اي ازي دا
ام سعيد: واضح ان الموضوع فيه حاجه
سعتها ام كريم قالت بي صوت عالي
ام كريم: تعالي يا سندس هنا جنب حماتك و بصت لي ام سعيد و ام هاشم وضحكت بي خبث
سندس: حماتي
ام كريم : اه مهو الي جي ابوك عشان توافقي عليه كان كريم
سندس: بس انا مش موفقة علي كريم انا بحب هاشم و عايزاه
ام كريم بصوت عالي : يعني اي مش عوزا كريم هوا نقصو اي
ام سعيد: احنا كنا فكرين ان الي طلب ايد سندس هاشم مش كريم عشان ام هاشم عمالت الاصول و كلمتني عشان تعرف رائي انا و سندس وعشان كدا وفقنا
سعتها كان واقف ورها مهدي و سمع كل حاجة
مهدي : يعني انتي مش موفقة علي كريم يا سندس
سندس: ايوا يا حج
كان كريم ورا مهدي : ازاي يا عمي بعد ما ادتنا كلما ان الخميس الجاي الفرح و جايا بنتك تقول انها مش عايزاني
سعتها سندس شافت ان كريم قاصد يصغر ابوها راحت قالت
سندس : خلاص يا حج طلما قولت كلما انا عمري ما اوقع كلمتك
مهدي: ابنتي دي حياتك مش تعرفي تكملي حياتك من غير تكوني بتحبي جوزك
سندس : مع العشرة كل حاجة هتتحل
خرج مهدي و سعيد و كريم لي المجلس
و ام كريم بتبص لي ام هاشم بص نصر
سندس عيطت و راحت لي ام هاشم وقالت
سندس: قولي لي هاشم اني بحبو بي قدري اكون مع غيرو
ام هاشم: هقول ليه **** يعينك يا بنتي
سعتها ام كريم قامت وشددت سندس من حضن ام هاشم وقالت
ام كريم : اوعي سيبي مرات ابني تعالي هنا
ام هاشم: في اي تشدي البت كدا ليه
ام كريم ملكيش دعوا بي مرات ابني
ام هاشم: منو لله عاصم جاب حداية عاشت البيت و هتخرب فيه
ام كريم: انا حدايه يا وش الكلب
ام هاشم: انا محترمة ان انتي ضيفة عندي غير كدا كان زماني ضرباكي بي النار

نروح عند هاشم كان راكب العربية و راح الحدود و فضل هناك تالت ايام من غير اكل او شرب لغيت اما جي سعيد
سعيد : اول مرا اشوفك بتهرب يا صحبي
هاشم: مش بهرب يا ابن عمي بس مش عاوز اصغر ابويا و ابوك
كانت ام هاشم جيا مع سعيد وقالت
ام هاشم: مش مكتوبة ليك يبني
هاشم بص لي امو و عينو دمعت
جات ام هاشم مسحت دموعو وقالت ابن محمد الهاشمي مينفعش يعيط
هاشم : بس انا بحبها اوي يا امي
ام هاشم : وهيا بتحبك بس لوله الحاديه
هاشم : حدايه اي
ام هاشم حكت كل حاجة لي هاشم و هاشم عينو احمرت
هاشم : هما عوزين منا اي ليه كدا
سعيد : متقلقش يا صحبي انا هحل الموضوع دا
هاشم: ازي يا صحبي
سعيد : سيب الموضوع دا عليا
مشي سعيد و هاشم قال امو
هاشم: **** يعدي الايام الجاية علي خير

سعيد راح الفيلا الي قاعدين فيها و لقي امو نازلة من عند اختو
سعيد : برضو مش عوزا تاكل
ام سعيد: ايوا
سعيد: هاتي الاكل
اخد سعيد الاكل وطلع فوق
سعيد : افتحي يا سندس انا سعيد
سندس : ....
سعيد : افتحي بدل ما اكسر الباب
قامت سندس فتحت الباب
و سعيد دخل ولقي عين سندس حمرا من كتر العياط
سعيد : ليه كدا يا سندس
سندس : بحبو يا سعيد
سعيد : سيبي الموضوع دا عليا وانا هحلو
سندس : ازي ابوك ادهم كلمه
سعيد : انا الي هجوزك هاشم
سندس بي صدمه : ازي دا

سعيد قال ليها انهم هيكتبو الكتاب و يحطو اهلهم قدام الامر الواقع زي ما عاصم عمل
سندس : بس مش عوزا اكسر كلمت ابويا و اصغرو وسط المجلس
سعيد : طيب لو جرا ليكي حاجة ابوكي ممكن يحصل فيه اي
و بعدين اعملي الاستخارة و قولي ليا رديك
سبعا ومشي و سندس قعدت تفكر لغيت اما قالت تعمل الاستخارة و تشوف **** يكتب ليها اي
نزل سعيد و طلع علي هاشم و حكا ليه الي قالو لي سندس
هاشم: ليه كدا يا سعيد
سعيد : عشان كريم مش الي يصون اختي احنا عارفين انو بتاع حريم و امو الي ممشيا البيت كلو ازي اسيب اختي عندها و بعدين تفرح لما سندس يحصل ليها حاجة
هاشم :....
سعيد : وبعدين مش عمك عاصم عمل كدا يبقا خلاص ملكش دعوا
انت اعمل الاستخارة ة و نشوف

ساب هاشم و مشي

هاشم قاعد مش عارف يعمل اي
قام بعمل الاستخارة
تاني يوم سندس بلغت سعيد بي موافقتها
و سعيد سال هاشم و هاشم وافق
و جابو مأذون و كتب الكتاب
سعيد : مبروك يا جوز اختي
هاشم بي فرحة : **** يبارك فيك يا سعيد
سعيد : خد عروستك و روح مطروح يومين وتعال
وفعلاً هاشم خد سندس و راحو مطروح و كان اسعد يومين في حياتهم
و جم مع بعض دخلو القصر
لقيو ان اليوم دا يوم الفرح و شفتهم ام كريم نازلين من العربية مع بعض
ام كريم: انتي كنتي فين لغيت دلوتي المفروض تكوني فوق بتجهزي
سندس : .....
ام كريم صوتها علي : ردي عليا
سعتها الكل سمع صوتها وكان في بعض الضيوف جم
سندس : ندخل جوا نتكلم
سعتها كريم راح نحيت سندس و مسك اديها وقال ليها
كريم : انطقي كنتي فين
هاشم : نزل ايدك
كريم: وانت مالك انت لسا حسابك مجاش
هاشم راح نحيت كريم و شد ايد سندس من ايدو وقال
هاشم : قولت ليك نزل ايدك
كريم: وانت مالك انزل ايدي بصفتك اي
سعتها سعيد قال
سعيد: بصفته جوزها
سعتها الكل اتصدم حتا الكبار و محدش فاهم حاجه
كريم : ازي جوزها
هاشم : زي الناس كتبنا الكتاب.و اشهرناا جوزنا
سعيد : وانا كنت وكيل العروس و العروسه موفقة
وانا مش يشرفني ادي اختي لي واحد سكري و بتاع حريم راح رمي صور في وش كريم و هوا يسكر و نايم مع حريم
ام كريم: الجوزة دي باطل
سندس: لا مش باطل انا الاول كنت موفقة علي هاشم مكنتش اعرف انو كريم
راح كريم مطلع السلاح و حطو علي راس هاشم
سعتها هشام و اسعد و مسعد رفعو السلاح علي كريم ولاد عم كريم لزم رفعو عليهم السلاح و سعيد فرع السلاح عليهم
سعيد : امشي يا هاشم انت و مراتك كملو شهر العسل
وفعلاً هاشم خد سندس ومشي راح اسكندريه
وهما ماشين
سندس : انا خيفة
هاشم : متخفيش طول ما انا معاكي
نروح عند القصر
صوت ضرب نار الكل يبص على ابو هاشم قال
ابو هاشم : نزل سلاح منك ليه هترفعو السلاح علي بعض
الكل نزل السلاح
ابو هاشم : هشام من النهاردة انت ابني الكبير معنديش ابن قبلك و بنسبة ليك يا سعيد راح ضارب سعيد بي النار في ايدو
حسب عادتنا ان طلما الكبار قالو كلمه مفيش حد من الصغار ليه كلمه تاني
كريم بس انا كدا مختش حقي
ابو هاشم : عاوز اي
كريم بخبث : عاوز ابويا يكون كبير المجلس الصرحة متشرفش ان انت تمسك المجلس بعد الي عملو ابنك
ابو هاشم : تمم انا موافق
بس الي يعين كبير المجلس بيبقا بي ترشيح الاغلبية
انا هتنزل عن كبير المجلس مين عاوز يكون كبير المجلس تاني غير عاصم سعتها كبار المجلس اختاروا مهدي بدل عاصم يكون هوا الكبير
كريم : بس كدا برضو حقي مجاش
و حقي هيجرع مع راس هاشم
سعتها اخوات هاشم و كل الشباب رفعو السلاح علي كريم
ابو هاشم: نزل سلاحك انت و هوا
انا كدا كدا اعتبرت هاشم مات شوف عاوز تاخد حقق ازي
دلوتي اخر امر قبل ما اسلم لي مهدي المجلس اي حد يقف قدام كريم عشان يرجع حقو هيموت

وفعلا كريم راح هوا و ناس لي هاشم و من حسن حظ هاشم كان كريم طالع قدامو هوا و الرجالة و هرب منهم و كلمو سعيد و حكي كل حاجة و سعتها هاشم باع العربية و كلم هشام جيب ليه كل الاوراق بتاعو عشان يشوف شغل برا وقعد يهرب من محافظة لي محافظة سعتها راح القاهره و نزل في حتا عشوائيه و من حسن الحظ طلع في المنطقة دي بيت محمود العارف و كان عارف هاشم بسبب شغل السلاح وعرف المشكلة الي معاه و سعتها كان هاشم اشغال موظف حكومي و كريم وصل ليه و محمود العارف عرف ان في ناس داخلية المنطقة و عرف انو كريم بلغ هاشم و راح المنطقة و قال لي كريم ان هاشم في حميت بيت العارف و بعت رساله لي المجلس و من سعتها محدش جي جنب هاشم تاني
/////////////////////////////
نرجع من الفلاش باك
//////////////////////////////
عارف: انا عندي الحل
ابو هاشم: قول يا حج عارف
نجوز محسن لي حد من عندكو
كريم عندو بنات
ابو هاشم: ايوا بس كريم ابن مسعد طلب اديها و فرحهم النهاردة
العارف : معندهاش اخوات
ابو هاشم: لا
العارف : كدا نشوف عند الحج مهدي
ابو هاشم: ايوا عندو بنت سعيد
العارف بص لي سعيد و هاشم لقاهم فرحانين : خلاص نجوزهم لي بعض
عاصم: بس انا مش موافق
عارف : ليه مش موافق
عاصم : عشان دي حاجة تخص العيلة وانت ملكش دعوه بيها
العارف ابتسم وبص لي ابو هاشم وقال : تمم كدا انا اتهانت كرامتي دلوتي محسن و هاشم و مراتو في حماية بيت العارف وراح كلم كيلاني
عارف : كيلاني انت سمعت اهانة ابوك و كلمتو نفز
سعتها : كان ٤ مخازن تبع شركات العيلة ولعو و في اكتر من ٢٠ عربية اقتحمت بوابه القصر
ابو هاشم: محدش يضرب نار علي حد
جي كيلاني و باقي الرجالة
وجي مكلمة لي سعيد ان في اربع مخازن ولعو
سعيد: في اربع مخازن ولعو
كيلاني: دي بس قرصة ودن
عاصم : انت مجنون ياض ازي تولع في المخازن و تدخل هنا كدا
كيلاني : كلمة كمان و هتكون الاخيرة ليك
هاشم : خلاص يا حج عارف عندي انا
عارف : انا سمحت في حقي بس ابني اتهان و هوا يشوف اي يرضي
كيلاني بص لي ابوه فهم : كلام ابويا يتنفذ
ابو هاشم: تمام ناخد راي ابو العروسه و جدها
سعيد : موافق
مهدي : موافق
هاشم: خدو راي العروسة
سعيد و مهدي قامو كلمو العروسه و وفقت
العارف : نقرأ الفتحة
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح عند محسن في المستشفى
كريم كان ساب القصر و نزل القاهره لي المستشفي و صل نزل هوا الرجالة و طلعو المستشفى

شخص قدام المستشفى كلم شخص مجهول
شخص : في ناس معاهم سلاح طلعو المستشفى
مجهول : يجيب حماية الهدف

ندخل في المستشفى
كريم طلع الاوضة بتاعت محسن و طلع المسدس و عمر السلاح
كريم : هوجع قلبهم عليك يا ابن هاشم الكلب
ونسمع صوت ضرب نار
/////////////////////////////
..........يتابع.......................
//////////////////////////////
🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️الي اللقاء في الجزء القادم 🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️


هل احمد هيموت و يتجوز بنت سعيد ولا هنعرف كل دا الجزء الثالث 🔥🔥💕🔥🔥اهلا يا شباب 🔥
/////////////////////////////


🔥الجزءالثانى 🔥
//////////////////////////////
وقفنا الجزء الي فات لما أهل محسن راحو لي بيت العيله و اترفع عليهم السلاح
نزل هاشم من العربية اول اما لقي ان الحرس رفع السلاح عليهم و جات عربية من ورا محسن و نزل منها شاب فوق العشرين وقال
الشاب : يا هلا ولا وجيت لي موتك يا هاشم الكلب
راح رفع عليه السلاح ولسا هيدوس الزناد جي حد رافع ايدو لي فوق و ضرب الشاب علي وشو بص الشاب لقي عمو اسعد هوا الي ضربو
اسعد : كيف ترفع السلاح علي عمك يا كريم
كريم : هوا السبب الي ابويا فيه دلوتي
اسعد : مش عاوز اسمع صوتك لغيت اما جدك يجي
كريم بص لي هاشم و بص لي اسعد و لف ركب العربية ودخل القصر
اسعد: نزل السلاح هدا اخوي الكبير هاشم محمد الهاشمي ابن محمد الهاشمي كبير اولاد علي
نزل الحرس السلاح
اسعد بص لي هاشم وقال
اسعد : اي الي جابك يا خوي
هاشم : لو عليا مكنتش جيت بس ابني هيموت مني
اسعد : كيف هيموت
هاشم : طيب اي يا ابن ابوي هتسبني علي البوابة انا و مارتي
اسعد بص لي العربية وقال
اسعد : اهلا بيكي يا بنت العم
سندي بصت لي اسعد و حركت راسها بي التحايا لغيت اما تدخل البيت
اسعد خد هاشم و دخل القصر اول ما دخلو لقيو في واحدة بصة من عليهم و مشيت
هاشم : مين دي با اسعد
اسعد : دي زوجت مسعد و ام كريم
هاشم : و هوا في اي كريم بيقول ان انا السبب لي الي مسعد فيه هوا مالو مسعد
اسعد: اما تدخل هتعرف جوا
و هما ماشين لقيو في جنينة القصر تحضيرات لي فرح
اسعد شاف هاشم بيبص علي الفرح وقال
اسعد: دا فرح كريم اين مسعد عقبال ابنك هوا اسمو ايش
هاشم ابتسم بي حزن وقال : محسن
اسعد اول اما سمع الاسم بص لي اخو بصة فخر و ابتسم ومشي
دخلو جوا القصر اول ما دخلو لقيو في ناس قاعدة لسا هاشم ها يسال مين دول شم ريحة اكل امو ابتسم وقال
هاشم : طول عمريك يا ام هاشم ريحة الاكل بتاعيك و هربت دمعة من عينو رفع ايدو يمسحها لقي ايد بتمسح دمعته بص لقي امو قالت
ام هاشم : ابن محمد الهاشمي عينو ما تدمع
هاشم ابتسم و باس ايد امو وقال
هاشم :دمعت مشتاق لي الحبايب يا ام هاشم
راحت ام هاشم خدتو في حضنها وقالت
ام هاشم : انت الي سويت كل شئ يا ولدي بس امشي قبل ما ابوك يجي عشان لو جي ما راح يصير خير
هاشم : صعب يا امي انا جاي انا و مارتي و عارف ان احنا مش هنطلع بس كلو يهون لي اجل ابني
ام هاشم: ليش يا ولدي مالو وابنك
هاشم : لازم يعمل عملية والا ممكن يموت
لسا هتتكلم ام هاشم لقيت في صوت بيقول
مرات مسعد : هتموت انت و مراتك و ابنك يا هاشم جاي بعد دا كلو عشان ابنك
سندس: من امتا و في حد من الحريم بيتكلم او بيدخل في كلام طول ما في رجالة بتتكلم و كبيره البيت موجودة محدش يتكلم او نسمع ليه صوت ولا انتي نسيتي الاصول يا بنت عمي
ام هاشم : طول عمريك بنت اصول با سندس بس في ناس متعرفش الاصول ولا هيا ولا اهلها
(معلش يا برو معرفش اكتب بدوي عشان كدا كل الكلام الي جاي كلو شعبي )
مرات مسعد: طول عمري اعرف الاصول مش علي اخر الزمن واحدة هربت من اهلها تعلمني الاصول
ام هاشم راحت ضربت مرات مسعد بي القلم وقالت
ام هاشم: طول عمرها بنت المهدي تعرف الاصول يا بنت عاصم
سعتها كل الي في البيت اتصدمو عشان دي اول مرا ام هاشم تضرب حد من حريم عيالها
طلعت مرات مسعد الاوضة و كلمت امها وقالت ليها كل حاجة
عند هاشم و سندس
سندس: ليه عمالتي كدا يا مرات عمي
ام هاشم : طول عمري ساكتة لكن خلاص لازم وقفها عند حدها
تعال يا يبني مالو ابنك
لسا هاشم هيتكلم لقيو الباب اتفتح و دخل منو ابو هاشم و اخوه هشام و ابو سندس و اخوتها و امها و كبرات العيلة
/////////////////////////////
🔥نعرفكم علي العيلة🔥
//////////////////////////////
عيلة محمد الهاشمي ٨٠
فريال ٧٢
الكبير هاشم
بعدو هشام ٥٠ عندو ٣ عيال
محمد ٢٣ سنة
محمود ٢٣ سنة
عمر ١٨ سنة
مسعد ٤٥ سنة
عندو ١ عيل
كريم ٢١
اسعد ٣٧ سنة
عندو ٤ عيال
هاشم ١٨
فاطمه ١٥
باسم ١١
بسمة ١١
كريمة ٣٠
عندها ٣ عيال
نورا ١٩
هشام ١٧
احمد١٥
////////////////////////////////////////////////////////////
عيلة سندس
مهدي ٧٦
نورهان ٦٥
سعيد ٤٨
عندو ٢
مرام ٢٣
جاسر ٢٤
مريم ٣٧ مرات هشام
////////////////////////////////////////////////////////////
عيلة عاصم ابو مرات مسعد
كريم ٥٣
عندو ٢
حكيم ٢٤
عاصم ٢٢
و مرات مسعد سما
/////////////////////////////
خلصنا العيلة
//////////////////////////////
ابو هاشم : جاي ليه تاني يا هاشم
هاشم شاف ابوه نزل باس ايدو و وقف قدامو و نزل راسو وقال
هاشم : جاي انا و مراتي عشان نفدي ابننا بي روحنا
سندس شافت ابوها باست و قالت
سندس : تسمح اتكلم يا عمي انت و ابويا
ابو هاشم : اتكلمي
سندس : انا وهاشم جينا عشان نسلم نفسنا بس عشان ابننا
ابو هاشم : ليه مالو ابنك يا هاشم
هاشم : بعد اذنك يا حاج تقعد انت و عمامي عشان رجلك و هقولك مالو ابني
ابو هاشم ابتسم عشان ابنو لسا عارف ان ابوه رجليه بتوعجو من كتر الوقفة و الأصول
ابو هاشم كلم الناس الي معاه و قعدو في خيمة في جنينة القصر قعدة عربي
هما قعدو و هاشم و سندس واقفين
ابو هاشم : ليه ما قعدت يا هاشم
هاشم : الاذن الاول يا حج
ابو هاشم ابتسم بي فخر لي ابنو الكبير و نفسو يقوم يخدو في حضنو بس التقليد الي ابنو خلفها منعها
ابو هاشم: اقعدو
قعد هاشم و وراه سندس
ابتسم ابو سندس: عشان بنتو قعدت ورا جوزها و كبرت شانو
عاصم : اي الي جابك تاني
انت مش عارف ان انت لو جيت هتموت
هاشم : ايوا عارف بس اموت انا و ابني يعيش
احسن من اني اعيش و ابني يموت
كريم ابن عاصم: لا هتموت انت و ابنك و مرتك
راح شد المسدس و حطو علي راس هاشم راح اسعد و هشام و سعيد حطو السلاح علي راس كريم
هشام : كيف تطلع سلاحك و الكبار قاعدين و باي سبب
كريم : دا حقي و هاخدو
ابو هاشم: دا مش حقق لوحدك دا حق مهدي و سعيد كمان و هنجيب حق كل واحد فيكو
هاشم : وانا هنا عشان تاخد حقق انت و عمي مهدي
سعتها جي واحد و قال لي هشام حاجة في ودنو
هشام : يا حج الحاج عارف برا
ابو هاشم : دخلو يا ولدي
دخل الحاج عارف وقال
(ايوا يا صحبي هوا جد احمد بطل قصة شاب العشرين و حريم المنطقه الشعبية)
عارف: سلام عليكم
الكل : وعليكم السلام
ابو هاشم: كيفك يا حاج عارف
عارف : زعلان يا محمد
ابو هاشم : من اي يا حج
عارف : عشان هتكسر كلمت ابني **** يرحمو
الكل : **** يرحمو
ابو هاشم: وانا عمري ما اكسر كلمت الغالي و ابن الغالي بس هاشم هوا الي جي لغيت هنا
عارف : ليه كدا يا هاشم عاوز تكسر كلمت صحبك
هاشم : غصب عني يا حج
عارف : غصب عنك ازي
هاشم : جاي افدي ابني
عارف بغضب : ليه هوا حد منهم جي نحيت محسن
اول ما قال اسم محسن الكل اتصدم عشان دا اسم كبير العيلة و الي مربي هاشم
ابو هاشم : هوا اسمو محسن
هاشم : اه يا حج محسن هاشم محمد محسن الهاشمي
ولا يا حج عارف محدش فيهم جي نحيت محسن بس محسن في المستشفى محتاج عمالية بي ٤ مليون دولار و انا مش معايا غير ٢ بس و كمان مش انا الي دفهم دي الشركة الي شغال فيها محسن
مهدي : هوا شغال في شركة اي
هاشم ابتسم : مهندس برمجي يا حج و الاول علي دفعته ٤ سنين و دخل جامعة (ميجاترونكس ) بي منحة عشان طلع الاول علي الجمهورية في الثانوي العام
مهدي بص لي بنتو و افتخر ان بي ابن بنتو بس زعلان منها عشان وطت راسو
عارف : وليه مجتش ليا يبني واخت الي عوزو
هاشم : لا يا حج عاوز ابني يبقا وسط اهلو و ناسو و عزوتو
كريم ابن عاصم: احنا مش عوزين واحد زيو تربية خسيس و واطي
عارف : من امتا و العيال بتتكلم في مجلس الكبار يا حج محمد وانت يا حج عاصم انت معلمتش ابنك الاصول ولا اي وبعدين الي انت بتقول عليه تربية خسيس و واطي دا انا و هاشم و محمود ابني الي مربينو و مراتي و مرات محمود و بنتكو
ابو هاشم: كريم اطلع برا مجلس الكبار ملكش قعدة هنا
قام كريم و عمل كم تلفون و قعد قدام الخيمه
ابو هاشم: حقق عندنا يا حج عارف :
لو عاوز اني مزعلش تسامح هاشم
عاصم : ازي نسمحو وهوا وطي راسنا وسط الناس و المعازيم
////////////////////////////////////////////////////////////
(فلاش باك يا صحبي نعرف اي سبب المشكلة دي كلها )
////////////////////////////////////////////////////////////
هاشم قبل ما يسيب ابوه كان ماسك شركات العيلة لي الاستيراد والتصدير دا شغل في العلن و الشغل الي في الدرا مسكين طريق الحدود الي بيدخل منو السلاح و يخرج منو الآثار
و عشان هاشم متربي علي ايد كبير العيلة و الي هوا جدو و كان بيقعد معاهم في مجلس الكبار من صغرو ابوه مسكو الشغل دا هوا و ولاد عمو بس الي يدي الامر هوا هاشم
العيلة ليها كذا فرع في الوطن العربي اهم ٣ عائلات فيهم عيلة محمد في مصر عيلة مهدي في السعوديه و عيلة عاصم في لبيا
و كل دول من اولاد علي (فعلان انا اتشرفت اني عرفت حد من اولاد علي اخويا وحبيبي محمد الهاشمي)
في يوم في شهر رمضان كان كل العيلة مجتمعة فيه
جي هاشم دخل قصر العيلة وسلم علي الكل
هاشم : ابوك و امك فين يا هشام
هشام: فوق في الاوضة بتاعتهم
هاشم و هوا بيكلم هشام ساعتها وصل مهدي و مراتو و سندس و سعد
سلم عليهم هاشم
هاشم : اهلا يا عمي عامل
اي
مهدي : بخير يا هاشم
هاشم اتفضل يا عمي
دخل مهدي
هاشم : عاملة اي يا مرات عمي يا عسل
(مهدي و و عيلتو من السعوديه بس مش بعرف اكتب سعودي فا كلو مصري )
مرات مهدي : بخير يا هاشم انت الي عامل اي
هاشم بص علي سندس و قال
هاشم : دلوتي انا بقيت كويس
سعيد: اي يا عم هاشم
هاشم اخرج و قال : اي يا سعيد عامل اي
سعيد : كويس
وبص برضو هاشم علي سندس
سندس : هروح انا يا امي المطبخ مع البنات
و جريت
سعيد خد هاشم علي جنب
سعيد: عيب يا صحبي الي انت بتعملو دا انا مش صغير قدامك
هاشم : يا صحبي انت عارف اني بحبها و جيت قولت ليك علي طول
سعيد: طيب تعال اطلب اديها مش تعمل كدا
هاشم : انا كنت رايح اكلم امي و ابويا قبل ما تيجو علي طول
سعيد: تمم يا صحبي
كان كل دا كريم سامعو
وراح قالو لي امو
( امي كريم يا صحبي من برا العيلة كانت سكرتيره في احد شركات العيلة و كان الي مسكها عاصم ولفت عليه و اتجوزها و حط اهلو قدام الامر الواقع و هيا الي بتمشي عاصم و لما لقيت ان هاشم و ابوه هما الي بيمشو امو العيلة بقت تسخن عيلها عليهم )
ام كريم: تمم كويس ان انتي قولت ليا
كريم : هتعمالي اي
ام كريم : انت الي تاخد سندس
كريم : بس يا امي سندس مش بتحبني
ام كريم: انت ملكش دعوه هيا مش هتنزل كلمت ابوها انا هكلم ابوك اول اما المجلس يتعمل يطلب ايد سندس من مهدي
كريم : بس هاشم هيسكت
ام كريم: هنشوف
نروح عند هاشم
هاشم طلع و خبط علي اوضه امو و ابوه
ابو هاشم: ادخل في اي يا هاشم اول مرا من ٧ سنين تدخل الاوضة
هاشم : الصرحة يا حج عاوزك تكلم عمي مهدي عشان اتجوز سندس
ابو هاشم بص لي ابنو وقال : بتحبها
هاشم: كلمت بحبها قليلة يا حج
ام هاشم بصت لي ابنها وقالت : اخيرا هفرح بيك يا حبيبي
ابو هاشم: تمم في المجلس هكلم عمك مهدي

نزل هاشم و ابوه و امو
قعد هاشم و ابوه مع الرجالة و ام هاشم دخلت المطبخ مع الحريم
ام هاشم : بقولك يا ام سعيد
ام سعيد : خير يا ام هاشم
ام هاشم: هاشم كلمني انا و ابوه عشان نطلب ايد سندس من ابوها
ام سعيد: وانا نلاقي زي هاشم
كانت سعتها سندس دخلت عليهم
وسمعتهم
ام هاشم: و اهي العروسه جات
سندس: عروسه اي
ام سعيد: هاشم كلم ابوه و امو عشان يطلبو ايديكي اي رايك
سندس بي فرحة : بجد
ام سعيد: خلاص اطمني يا ام هاشم البت هتموت عليه

عند ام كريم و عاصم
عاصم : تمم هطلب اديها في المجلس
ام كريم: اول انا يبدا علي طول
عاصم : خلاص ماشي

سعتها الكل قامو و كلو وبعد الاكل عملو مجلس الكبار
في المجلس
محمد ابو هاشم: هنبدا المجلس
عاصم : قدامكو يا جماعة انا طالب ايد سندس بنت مهدي لي ابني كريم رايك اي يا حج مهدي
سعتها اتصدم هاشم.و ابوه و سعيد
مهدي: انا عن نفسي موافق بس اخد رايت البت
سعتها هاشم بص لي ابوه و ابوه شاور بي لا
مهدي : تعال معيا يا هاشم انت.و سعيد
ابوه هاشم : روح مع عمك يا هاشم
قام سعيد و هاشم و مهدي وصلو لي الحريم
مهدي : يا ام سندس قولي لي بنتك ان ابن عمها طالب اديها
سعتها ام سعيد قالت: موفقين يا ابو سعيد
مهدي : اسمعها منها
سندس : موفقة حج
سعتها كل الحريم صاغرتت
مهدي مشي و هاشم سبهم و طلع من القصر وسعيد بص لي سندس
وام سعيد خدت بلها من ان سعيد بيبص لي سندس
ام سعيد : بارك لي اختك يا سعيد
سعيد: خدي يا امي
ام سعيد راحت لي ابنها
وقالت
ام سعيد: اي يبني
سعيد: انتي تعرفي مين الي هيتجوز سندس
ام سعيد بي فرح : اه هاشم ام هاشم قالت ليا و لي اختك عشان كدا وفقنا
سعيد : لا مش هاشم دا عم عاصم طلب اديها لي كريم و دلوتي انتو وفقتو
سعتها ام سعيد انصدمت وقالت: انده ابوك بسرعة
ام هاشم شافت ان ام سعيد وشها اتغير بعد ما سعيد اتكلم معها
راحت ليها وقالت
ام هاشم: ماليك يا ام سعيد خير
ام سعيد : مش خير خالص الي جي عشان نوافق عليه مهدي مكنش هاشم طلع كريم
ام هاشم: اي ازي دا
ام سعيد: واضح ان الموضوع فيه حاجه
سعتها ام كريم قالت بي صوت عالي
ام كريم: تعالي يا سندس هنا جنب حماتك و بصت لي ام سعيد و ام هاشم وضحكت بي خبث
سندس: حماتي
ام كريم : اه مهو الي جي ابوك عشان توافقي عليه كان كريم
سندس: بس انا مش موفقة علي كريم انا بحب هاشم و عايزاه
ام كريم بصوت عالي : يعني اي مش عوزا كريم هوا نقصو اي
ام سعيد: احنا كنا فكرين ان الي طلب ايد سندس هاشم مش كريم عشان ام هاشم عمالت الاصول و كلمتني عشان تعرف رائي انا و سندس وعشان كدا وفقنا
سعتها كان واقف ورها مهدي و سمع كل حاجة
مهدي : يعني انتي مش موفقة علي كريم يا سندس
سندس: ايوا يا حج
كان كريم ورا مهدي : ازاي يا عمي بعد ما ادتنا كلما ان الخميس الجاي الفرح و جايا بنتك تقول انها مش عايزاني
سعتها سندس شافت ان كريم قاصد يصغر ابوها راحت قالت
سندس : خلاص يا حج طلما قولت كلما انا عمري ما اوقع كلمتك
مهدي: ابنتي دي حياتك مش تعرفي تكملي حياتك من غير تكوني بتحبي جوزك
سندس : مع العشرة كل حاجة هتتحل
خرج مهدي و سعيد و كريم لي المجلس
و ام كريم بتبص لي ام هاشم بص نصر
سندس عيطت و راحت لي ام هاشم وقالت
سندس: قولي لي هاشم اني بحبو بي قدري اكون مع غيرو
ام هاشم: هقول ليه **** يعينك يا بنتي
سعتها ام كريم قامت وشددت سندس من حضن ام هاشم وقالت
ام كريم : اوعي سيبي مرات ابني تعالي هنا
ام هاشم: في اي تشدي البت كدا ليه
ام كريم ملكيش دعوا بي مرات ابني
ام هاشم: منو لله عاصم جاب حداية عاشت البيت و هتخرب فيه
ام كريم: انا حدايه يا وش الكلب
ام هاشم: انا محترمة ان انتي ضيفة عندي غير كدا كان زماني ضرباكي بي النار

نروح عند هاشم كان راكب العربية و راح الحدود و فضل هناك تالت ايام من غير اكل او شرب لغيت اما جي سعيد
سعيد : اول مرا اشوفك بتهرب يا صحبي
هاشم: مش بهرب يا ابن عمي بس مش عاوز اصغر ابويا و ابوك
كانت ام هاشم جيا مع سعيد وقالت
ام هاشم: مش مكتوبة ليك يبني
هاشم بص لي امو و عينو دمعت
جات ام هاشم مسحت دموعو وقالت ابن محمد الهاشمي مينفعش يعيط
هاشم : بس انا بحبها اوي يا امي
ام هاشم : وهيا بتحبك بس لوله الحاديه
هاشم : حدايه اي
ام هاشم حكت كل حاجة لي هاشم و هاشم عينو احمرت
هاشم : هما عوزين منا اي ليه كدا
سعيد : متقلقش يا صحبي انا هحل الموضوع دا
هاشم: ازي يا صحبي
سعيد : سيب الموضوع دا عليا
مشي سعيد و هاشم قال امو
هاشم: **** يعدي الايام الجاية علي خير

سعيد راح الفيلا الي قاعدين فيها و لقي امو نازلة من عند اختو
سعيد : برضو مش عوزا تاكل
ام سعيد: ايوا
سعيد: هاتي الاكل
اخد سعيد الاكل وطلع فوق
سعيد : افتحي يا سندس انا سعيد
سندس : ....
سعيد : افتحي بدل ما اكسر الباب
قامت سندس فتحت الباب
و سعيد دخل ولقي عين سندس حمرا من كتر العياط
سعيد : ليه كدا يا سندس
سندس : بحبو يا سعيد
سعيد : سيبي الموضوع دا عليا وانا هحلو
سندس : ازي ابوك ادهم كلمه
سعيد : انا الي هجوزك هاشم
سندس بي صدمه : ازي دا

سعيد قال ليها انهم هيكتبو الكتاب و يحطو اهلهم قدام الامر الواقع زي ما عاصم عمل
سندس : بس مش عوزا اكسر كلمت ابويا و اصغرو وسط المجلس
سعيد : طيب لو جرا ليكي حاجة ابوكي ممكن يحصل فيه اي
و بعدين اعملي الاستخارة و قولي ليا رديك
سبعا ومشي و سندس قعدت تفكر لغيت اما قالت تعمل الاستخارة و تشوف **** يكتب ليها اي
نزل سعيد و طلع علي هاشم و حكا ليه الي قالو لي سندس
هاشم: ليه كدا يا سعيد
سعيد : عشان كريم مش الي يصون اختي احنا عارفين انو بتاع حريم و امو الي ممشيا البيت كلو ازي اسيب اختي عندها و بعدين تفرح لما سندس يحصل ليها حاجة
هاشم :....
سعيد : وبعدين مش عمك عاصم عمل كدا يبقا خلاص ملكش دعوا
انت اعمل الاستخارة ة و نشوف

ساب هاشم و مشي

هاشم قاعد مش عارف يعمل اي
قام بعمل الاستخارة
تاني يوم سندس بلغت سعيد بي موافقتها
و سعيد سال هاشم و هاشم وافق
و جابو مأذون و كتب الكتاب
سعيد : مبروك يا جوز اختي
هاشم بي فرحة : **** يبارك فيك يا سعيد
سعيد : خد عروستك و روح مطروح يومين وتعال
وفعلاً هاشم خد سندس و راحو مطروح و كان اسعد يومين في حياتهم
و جم مع بعض دخلو القصر
لقيو ان اليوم دا يوم الفرح و شفتهم ام كريم نازلين من العربية مع بعض
ام كريم: انتي كنتي فين لغيت دلوتي المفروض تكوني فوق بتجهزي
سندس : .....
ام كريم صوتها علي : ردي عليا
سعتها الكل سمع صوتها وكان في بعض الضيوف جم
سندس : ندخل جوا نتكلم
سعتها كريم راح نحيت سندس و مسك اديها وقال ليها
كريم : انطقي كنتي فين
هاشم : نزل ايدك
كريم: وانت مالك انت لسا حسابك مجاش
هاشم راح نحيت كريم و شد ايد سندس من ايدو وقال
هاشم : قولت ليك نزل ايدك
كريم: وانت مالك انزل ايدي بصفتك اي
سعتها سعيد قال
سعيد: بصفته جوزها
سعتها الكل اتصدم حتا الكبار و محدش فاهم حاجه
كريم : ازي جوزها
هاشم : زي الناس كتبنا الكتاب.و اشهرناا جوزنا
سعيد : وانا كنت وكيل العروس و العروسه موفقة
وانا مش يشرفني ادي اختي لي واحد سكري و بتاع حريم راح رمي صور في وش كريم و هوا يسكر و نايم مع حريم
ام كريم: الجوزة دي باطل
سندس: لا مش باطل انا الاول كنت موفقة علي هاشم مكنتش اعرف انو كريم
راح كريم مطلع السلاح و حطو علي راس هاشم
سعتها هشام و اسعد و مسعد رفعو السلاح علي كريم ولاد عم كريم لزم رفعو عليهم السلاح و سعيد فرع السلاح عليهم
سعيد : امشي يا هاشم انت و مراتك كملو شهر العسل
وفعلاً هاشم خد سندس ومشي راح اسكندريه
وهما ماشين
سندس : انا خيفة
هاشم : متخفيش طول ما انا معاكي
نروح عند القصر
صوت ضرب نار الكل يبص على ابو هاشم قال
ابو هاشم : نزل سلاح منك ليه هترفعو السلاح علي بعض
الكل نزل السلاح
ابو هاشم : هشام من النهاردة انت ابني الكبير معنديش ابن قبلك و بنسبة ليك يا سعيد راح ضارب سعيد بي النار في ايدو
حسب عادتنا ان طلما الكبار قالو كلمه مفيش حد من الصغار ليه كلمه تاني
كريم بس انا كدا مختش حقي
ابو هاشم : عاوز اي
كريم بخبث : عاوز ابويا يكون كبير المجلس الصرحة متشرفش ان انت تمسك المجلس بعد الي عملو ابنك
ابو هاشم : تمم انا موافق
بس الي يعين كبير المجلس بيبقا بي ترشيح الاغلبية
انا هتنزل عن كبير المجلس مين عاوز يكون كبير المجلس تاني غير عاصم سعتها كبار المجلس اختاروا مهدي بدل عاصم يكون هوا الكبير
كريم : بس كدا برضو حقي مجاش
و حقي هيجرع مع راس هاشم
سعتها اخوات هاشم و كل الشباب رفعو السلاح علي كريم
ابو هاشم: نزل سلاحك انت و هوا
انا كدا كدا اعتبرت هاشم مات شوف عاوز تاخد حقق ازي
دلوتي اخر امر قبل ما اسلم لي مهدي المجلس اي حد يقف قدام كريم عشان يرجع حقو هيموت

وفعلا كريم راح هوا و ناس لي هاشم و من حسن حظ هاشم كان كريم طالع قدامو هوا و الرجالة و هرب منهم و كلمو سعيد و حكي كل حاجة و سعتها هاشم باع العربية و كلم هشام جيب ليه كل الاوراق بتاعو عشان يشوف شغل برا وقعد يهرب من محافظة لي محافظة سعتها راح القاهره و نزل في حتا عشوائيه و من حسن الحظ طلع في المنطقة دي بيت محمود العارف و كان عارف هاشم بسبب شغل السلاح وعرف المشكلة الي معاه و سعتها كان هاشم اشغال موظف حكومي و كريم وصل ليه و محمود العارف عرف ان في ناس داخلية المنطقة و عرف انو كريم بلغ هاشم و راح المنطقة و قال لي كريم ان هاشم في حميت بيت العارف و بعت رساله لي المجلس و من سعتها محدش جي جنب هاشم تاني
/////////////////////////////
نرجع من الفلاش باك
//////////////////////////////
عارف: انا عندي الحل
ابو هاشم: قول يا حج عارف
نجوز محسن لي حد من عندكو
كريم عندو بنات
ابو هاشم: ايوا بس كريم ابن مسعد طلب اديها و فرحهم النهاردة
العارف : معندهاش اخوات
ابو هاشم: لا
العارف : كدا نشوف عند الحج مهدي
ابو هاشم: ايوا عندو بنت سعيد
العارف بص لي سعيد و هاشم لقاهم فرحانين : خلاص نجوزهم لي بعض
عاصم: بس انا مش موافق
عارف : ليه مش موافق
عاصم : عشان دي حاجة تخص العيلة وانت ملكش دعوه بيها
العارف ابتسم وبص لي ابو هاشم وقال : تمم كدا انا اتهانت كرامتي دلوتي محسن و هاشم و مراتو في حماية بيت العارف وراح كلم كيلاني
عارف : كيلاني انت سمعت اهانة ابوك و كلمتو نفز
سعتها : كان ٤ مخازن تبع شركات العيلة ولعو و في اكتر من ٢٠ عربية اقتحمت بوابه القصر
ابو هاشم: محدش يضرب نار علي حد
جي كيلاني و باقي الرجالة
وجي مكلمة لي سعيد ان في اربع مخازن ولعو
سعيد: في اربع مخازن ولعو
كيلاني: دي بس قرصة ودن
عاصم : انت مجنون ياض ازي تولع في المخازن و تدخل هنا كدا
كيلاني : كلمة كمان و هتكون الاخيرة ليك
هاشم : خلاص يا حج عارف عندي انا
عارف : انا سمحت في حقي بس ابني اتهان و هوا يشوف اي يرضي
كيلاني بص لي ابوه فهم : كلام ابويا يتنفذ
ابو هاشم: تمام ناخد راي ابو العروسه و جدها
سعيد : موافق
مهدي : موافق
هاشم: خدو راي العروسة
سعيد و مهدي قامو كلمو العروسه و وفقت
العارف : نقرأ الفتحة
////////////////////////////////////////////////////////////
نروح عند محسن في المستشفى
كريم كان ساب القصر و نزل القاهره لي المستشفي و صل نزل هوا الرجالة و طلعو المستشفى

شخص قدام المستشفى كلم شخص مجهول
شخص : في ناس معاهم سلاح طلعو المستشفى
مجهول : يجيب حماية الهدف

ندخل في المستشفى
كريم طلع الاوضة بتاعت محسن و طلع المسدس و عمر السلاح
كريم : هوجع قلبهم عليك يا ابن هاشم الكلب
ونسمع صوت ضرب نار
/////////////////////////////
..........يتابع.......................
//////////////////////////////
🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️الي اللقاء في الجزء القادم 🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️🌶️
هل محسن هيموت و يتجوز بنت سعيد ولا هنعرف كل دا الجزء الثالث 🔥🔥💕
 
  • عجبني
التفاعلات: elbob25، ahmedalasiry85 و 💥✨🌟 قيصر الشرق ✨💥🌟
ياريت تستمر وماتكون مثل بعض الكتاب ينزل جزء والا اثنين وينخ
 
  • عجبني
التفاعلات: timo2025 و Ahmed Engks
ياريت تستمر وماتكون مثل بعض الكتاب ينزل جزء والا اثنين وينخ
لا ما تخاف + دي هتبقا تبع شخصية في سلسلة شاب العشرين و حريم المنطقه الشعبية
 
  • عجبني
التفاعلات: حاكم الشاات
جامد ياعم احمد و انا واقف عن الجزء التالت فى السلسلة التانية فى شاب العشرين و شكلنا داخلين على دمار بالتوفيق
 
  • عجبني
التفاعلات: Ahmed Engks
بدايه حلوه حاول تطول الجزء اكتر و يكون فيه احداث اكتر بالتوفيق يا صاحبي
 
  • حبيته
التفاعلات: Ahmed Engks
جامد ياعم احمد و انا واقف عن الجزء التالت فى السلسلة التانية فى شاب العشرين و شكلنا داخلين على دمار بالتوفيق
حبيبي يخويا+ دا جزء تشويقي بس لي الي جاي
 
  • عجبني
التفاعلات: برنس الكون
بدايه حلوه حاول تطول الجزء اكتر و يكون فيه احداث اكتر بالتوفيق يا صاحبي
دي بداية بس هتشوف الموت قدام + نتعلم منك يا كبير
 
  • حبيته
التفاعلات: George tn
  • حبيته
التفاعلات: Ahmed Engks
  • حبيته
التفاعلات: Ahmed Engks
جزء حلو ياض وياريت يكون في معاد الجزء الثاني وخد بالك يا عمر بس فكر حلو
 
  • حبيته
التفاعلات: Ahmed Engks
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
جزء حلو ياض وياريت يكون في معاد الجزء الثاني وخد بالك يا عمر بس فكر حلو
كل يوم حد الساعة ١٢ بليل + عمر مين
 
تمم
 
  • عجبني
التفاعلات: Ahmed Engks
جميل بس الجزء عايز يطول والأحداث برضو
 
  • حبيته
التفاعلات: Ahmed Engks
  • حبيته
التفاعلات: Elza7im
جزء جامد جدا جدا عاش عليك يا فشيخ متتاخرش في الجديد بقا خلصانة واتوقع ان الشظايا اللي دخلت في محسن هيبقي ليها تاثير عليه اتوقع كدة استمر يغالي ♥️
 
  • حبيته
التفاعلات: Ahmed Engks
جزء جامد جدا جدا عاش عليك يا فشيخ متتاخرش في الجديد بقا خلصانة واتوقع ان الشظايا اللي دخلت في محسن هيبقي ليها تاثير عليه اتوقع كدة استمر يغالي ♥️
التوقع صح بس مش الشظايا بس الي ليها تاسير
 
  • حبيته
التفاعلات: Elnamr
التوقع صح بس مش الشظايا بس الي ليها تاسير
مهو اكيد هيبقي فيه حاجات اجمد بس كفاية حرق كدة واستني لغايت الجزء الجي بقا ♥️
 
  • بيضحكني
التفاعلات: Ahmed Engks

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%