NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

Amigod

نسوانجى خبرة
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
نسوانجي قديم
إنضم
26 يناير 2022
المشاركات
984
مستوى التفاعل
89
الإقامة
مغلق
نقاط
1,027
الجنس
ذكر
الدولة
تونس
توجه جنسي
انجذب للذكور
سنة 1972 اعتمد جورج وينبرغ لأول مرة مصلح هوموفوبيا أو رهاب المثلية، وعُرف بأنه الخوف والكره غير المنطقيين وعدم تحمل الاقتراب من النساء والرجال المثليين.

يحمل رهاب المثلية أوجهًا عديدة في مجتمعاتنا اليوم، بشكليها الخفي أو الظاهر، فمثال على الهوموفوبيا غير الواضحة عدم إدراج المثليين في البرامج والمسلسلات الترفيهية والإعلانات الا لنقدهم او السخرية منهم، خاصةً من الأقليات النمطية، أما ما يتعلق بالهوموفوبيا الظاهرة أو المجاهَر بها فنجد قوانين وتشريعات تحض على اضطهاد المثليين وسائر أفراد مجتمع الميم والتقليل من قيمتهم.

مع وجود فترة كانت تُعد فيها المثلية الجنسية مرضًا عقليًا، فمن الواضح أن كونك أقلية جنسية بحد ذاته ليس مرضًا عقليًا في الوقت الحالي، لكن تجارب رهاب المثلية والتمييز ووصمة العار التي يتعرض لها المثليون جنسيًا وسائر أفراد مجتمع الميم ترافقت مع مشكلات نفسية نتيجة تجاربهم السلبية مع مجتمعاتهم.

خطورة الهوموفوبيا النفسية - الخوف والكره غير المنطقيين وعدم تحمل الاقتراب من النساء والرجال المثليين - كراهية المثليين - اضطهاد المثليين

ويُعد انتشار جرائم الكراهية والعنف الجسدي أيضًا مصدر ضغط مستمر لكثيرين ممن يعيشون في مجتمعات لا تمثل فيها مثل تلك الأحداث حالات فردية.

عدم تقبل الأقليات من أصحاب التوجهات الجنسيّة والافتراء عليهم يشكل ضغطًا نفسيًا كبيرًا على أفراد مجتمع الميم، لا سيما من ينتمون إلى أقليات عرقية، إذ يتضخم الاضطهاد تجاههم بنسبة ملحوظة.

على من يحملون وصمة عار أخرى تتقاطع مع هويتهم التعامل مع ضغوط وأزمات هوية أخرى، إذ تعاني النساء المثليات ذوات البشرة السمراء مثلًا تمييزًا مضاعفًا ضمن مجتمع الميم.

لوقت طويل كانت المثلية تُعد خللًا نفسيًا، لكن بعد إجراء بحوث طويلة تبيّن أن الانتماء إلى أقلية جنسية ليس مرضًا، لكن التمييز المضاعف المطبق على أفراد مجتمع الميم هو ما سبب مشكلات نفسية مزمنة، بسبب ترافقه مع التعرض لأنواع علاج أشبه بالتعذيب.

أول دراسة سلطت الضوء على هذه القضية نشرها إيلان ماير سنة 1995 ، بعنوان «تأثير الضغوط على الأقليات من الرجال المثليين في مدينة نيويورك»، عرضت هذه الدراسة تأثير الهوموفوبيا في مجتمع المثليين في نيويورك، من عار وعنف وقلة تقبل للميول الجنسية المختلفة والعنصرية تجاه الأقليات العرقية من المثليين، وجد ماير في هذه الدراسة أن الرجال المثليين من الأقليات العرقية في مجتمع رافض للمثلية أكثر عرضة لهذا النوع من الاضطهاد، وأظهرت الدراسة قدر المشكلات النفسية التي يتعرض لها مجتمع الميم، إذ قُدرت بنحو 20 ضعفًا مقارنةً بما يعانيه مجتمع المغايرين، وأظهرت أن مجتمع الميم أكثر عرضة للإدمان على المخدرات والسجائر. يتعرض مجتمع الميم في مناطق لا تشرع قوانين تضمن حقوقه لضغط مزمن في كل نواحي الحياة، فالمثليون القانطون في بلدان لا تضمن حقوقهم حال تعرضهم للتمييز في أماكن العمل أكثر عرضة لخسارة وظائفهم، ما يؤدي إلى تدهور صحتهم النفسية وتعرضهم للاكتئاب المزمن والتوتر المستمر حيال المستقبل المجهول، ومعاناتهم المستمرة والمزمنة مع الضغوط النفسية.



يؤدي الإجهاد والضغط المتواصل إلى فشل تطوير أساليب التأقلم الصحية، وكذلك إلى مشكلات نفسية مزمنة مثل الاكتئاب والاضطرابات النفسية.

نشهد الآن تغيرًا في قوانين بعض البلدان الغربية وًاللاتينية، ودول اسيا المتقدمة في محاولات خجلة، ونرى تقبلًا لوجود المثليات والمثليين ومزدوجي الميول الجنسية، ما قد يقلل من تأثير الضغوط على الأقليات، ومع ذلك لا يزال الكثيرون متمسكين بالمعتقدات المعادية للمثليين ويتصرفون بطرق تعزز الجهل المتعمد والتمييز الذي يعمل على تعريض هذا المجتمع للخطر جسديًا ونفسيًا. يُعد العثور على مصادر القبول والمساحات الآمنة أمرًا بالغ الأهمية في تعزيز المرونة لمن يواجهون العديد من أشكال رهاب المثلية أو الهوموفوبيا. لمنع الآثار الضارة لهذه التجارب، يمكن أفراد مجتمع الميم طلب الدعم في مجتمعهم نفسه بمساعدة الأصدقاء والعائلة وموارد الصحة النفسية للمساعدة على تعزيز عملية تكيف صحية.
 
متفق معاك
 
سنة 1972 اعتمد جورج وينبرغ لأول مرة مصلح هوموفوبيا أو رهاب المثلية، وعُرف بأنه الخوف والكره غير المنطقيين وعدم تحمل الاقتراب من النساء والرجال المثليين.

يحمل رهاب المثلية أوجهًا عديدة في مجتمعاتنا اليوم، بشكليها الخفي أو الظاهر، فمثال على الهوموفوبيا غير الواضحة عدم إدراج المثليين في البرامج والمسلسلات الترفيهية والإعلانات الا لنقدهم او السخرية منهم، خاصةً من الأقليات النمطية، أما ما يتعلق بالهوموفوبيا الظاهرة أو المجاهَر بها فنجد قوانين وتشريعات تحض على اضطهاد المثليين وسائر أفراد مجتمع الميم والتقليل من قيمتهم.

مع وجود فترة كانت تُعد فيها المثلية الجنسية مرضًا عقليًا، فمن الواضح أن كونك أقلية جنسية بحد ذاته ليس مرضًا عقليًا في الوقت الحالي، لكن تجارب رهاب المثلية والتمييز ووصمة العار التي يتعرض لها المثليون جنسيًا وسائر أفراد مجتمع الميم ترافقت مع مشكلات نفسية نتيجة تجاربهم السلبية مع مجتمعاتهم.

خطورة الهوموفوبيا النفسية - الخوف والكره غير المنطقيين وعدم تحمل الاقتراب من النساء والرجال المثليين - كراهية المثليين - اضطهاد المثليين

ويُعد انتشار جرائم الكراهية والعنف الجسدي أيضًا مصدر ضغط مستمر لكثيرين ممن يعيشون في مجتمعات لا تمثل فيها مثل تلك الأحداث حالات فردية.

عدم تقبل الأقليات من أصحاب التوجهات الجنسيّة والافتراء عليهم يشكل ضغطًا نفسيًا كبيرًا على أفراد مجتمع الميم، لا سيما من ينتمون إلى أقليات عرقية، إذ يتضخم الاضطهاد تجاههم بنسبة ملحوظة.

على من يحملون وصمة عار أخرى تتقاطع مع هويتهم التعامل مع ضغوط وأزمات هوية أخرى، إذ تعاني النساء المثليات ذوات البشرة السمراء مثلًا تمييزًا مضاعفًا ضمن مجتمع الميم.

لوقت طويل كانت المثلية تُعد خللًا نفسيًا، لكن بعد إجراء بحوث طويلة تبيّن أن الانتماء إلى أقلية جنسية ليس مرضًا، لكن التمييز المضاعف المطبق على أفراد مجتمع الميم هو ما سبب مشكلات نفسية مزمنة، بسبب ترافقه مع التعرض لأنواع علاج أشبه بالتعذيب.

أول دراسة سلطت الضوء على هذه القضية نشرها إيلان ماير سنة 1995 ، بعنوان «تأثير الضغوط على الأقليات من الرجال المثليين في مدينة نيويورك»، عرضت هذه الدراسة تأثير الهوموفوبيا في مجتمع المثليين في نيويورك، من عار وعنف وقلة تقبل للميول الجنسية المختلفة والعنصرية تجاه الأقليات العرقية من المثليين، وجد ماير في هذه الدراسة أن الرجال المثليين من الأقليات العرقية في مجتمع رافض للمثلية أكثر عرضة لهذا النوع من الاضطهاد، وأظهرت الدراسة قدر المشكلات النفسية التي يتعرض لها مجتمع الميم، إذ قُدرت بنحو 20 ضعفًا مقارنةً بما يعانيه مجتمع المغايرين، وأظهرت أن مجتمع الميم أكثر عرضة للإدمان على المخدرات والسجائر. يتعرض مجتمع الميم في مناطق لا تشرع قوانين تضمن حقوقه لضغط مزمن في كل نواحي الحياة، فالمثليون القانطون في بلدان لا تضمن حقوقهم حال تعرضهم للتمييز في أماكن العمل أكثر عرضة لخسارة وظائفهم، ما يؤدي إلى تدهور صحتهم النفسية وتعرضهم للاكتئاب المزمن والتوتر المستمر حيال المستقبل المجهول، ومعاناتهم المستمرة والمزمنة مع الضغوط النفسية.



يؤدي الإجهاد والضغط المتواصل إلى فشل تطوير أساليب التأقلم الصحية، وكذلك إلى مشكلات نفسية مزمنة مثل الاكتئاب والاضطرابات النفسية.

نشهد الآن تغيرًا في قوانين بعض البلدان الغربية وًاللاتينية، ودول اسيا المتقدمة في محاولات خجلة، ونرى تقبلًا لوجود المثليات والمثليين ومزدوجي الميول الجنسية، ما قد يقلل من تأثير الضغوط على الأقليات، ومع ذلك لا يزال الكثيرون متمسكين بالمعتقدات المعادية للمثليين ويتصرفون بطرق تعزز الجهل المتعمد والتمييز الذي يعمل على تعريض هذا المجتمع للخطر جسديًا ونفسيًا. يُعد العثور على مصادر القبول والمساحات الآمنة أمرًا بالغ الأهمية في تعزيز المرونة لمن يواجهون العديد من أشكال رهاب المثلية أو الهوموفوبيا. لمنع الآثار الضارة لهذه التجارب، يمكن أفراد مجتمع الميم طلب الدعم في مجتمعهم نفسه بمساعدة الأصدقاء والعائلة وموارد الصحة النفسية للمساعدة على تعزيز عملية تكيف صحية.
كل الي انت قلته مفيش دليل علمي واحد عليه اكيد لازم يبقي في رهاب من حاحه مقرفه هو انت لو لقيت ناس بيحبوا ياكلوا لحم البشر هتحترهم واتقدرهم ولا هتخاف منهم
 
كل الي انت قلته مفيش دليل علمي واحد عليه اكيد لازم يبقي في رهاب من حاحه مقرفه هو انت لو لقيت ناس بيحبوا ياكلوا لحم البشر هتحترهم واتقدرهم ولا هتخاف منهم
هذا الكلام مستند على العلم و ليس على شيء اخر. هناك علوم انسانية : السوسيولوجيا علم النفس و الطب و دراسات حول الهويات الجندرية و الجنسية! كون هذه العلوم لا تاتي على مزاج حظرتك لا تلغيها!

ببساطة ؛ ما تجده مقرف ما تعملوش!
مالك انت و مال ميول الناس؟
الحرية لا تكون لحظرتك و طز في الغير!
سهلة يعني : انت مش مقتنع بالمثلية : ما تعملهاش
اغلب للناس الي متصالحين مع انفسهم و ما عندهمش ميول بيكونو ولا فبالهم
اثبتت دراسات جامعية ان الناس الي تعاني من رهاب المثلية بيكون عندها رغبات مكبوتة!

مش ممكن تقارن بين حرية شخصية و ناس بتاكل في لحم الناس ما هذا الهراء؟
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
كل الي انت قلته مفيش دليل علمي واحد عليه اكيد لازم يبقي في رهاب من حاحه مقرفه هو انت لو لقيت ناس بيحبوا ياكلوا لحم البشر هتحترهم واتقدرهم ولا هتخاف منهم
ملحوظة اخيرة
بما انك منورنا كتير في قسم تعارف المثليين و بما انك تبادل من المنصورة!
شوف المراية الاول
روح اعمل مقابلة مع نفسك واوزنها بين تتقبلها ولا ما تتقبلهاش
و افهم ميولك الي انت مش متقبلها!
في ناس كثير بتربي الكراهية و تبرزها لانها مش متقبلة ميولها و مش متصالحة معاها
يعني على الاقل! بما انك شايف المثلية قرف : ابقى ما تعملهاش… ولا ايه؟
و لو انت مازلت تعاني من تذبذب في رايك على الاقل ما تحرضش غيرك على الكراهية!
ابقى على الاقل احترم الناس الي انت عاوز تعمل معاهم علاقة جنسية لانك مش مختلف عنهم : انت زيك زيهم عندك ميول مثلية!
 
ملحوظة اخيرة
بما انك منورنا كتير في قسم تعارف المثليين و بما انك تبادل من المنصورة!
شوف المراية الاول
روح اعمل مقابلة مع نفسك واوزنها بين تتقبلها ولا ما تتقبلهاش
و افهم ميولك الي انت مش متقبلها!
في ناس كثير بتربي الكراهية و تبرزها لانها مش متقبلة ميولها و مش متصالحة معاها
يعني على الاقل! بما انك شايف المثلية قرف : ابقى ما تعملهاش… ولا ايه؟
و لو انت مازلت تعاني من تذبذب في رايك على الاقل ما تحرضش غيرك على الكراهية!
ابقى على الاقل احترم الناس الي انت عاوز تعمل معاهم علاقة جنسية لانك مش مختلف عنهم : انت زيك زيهم عندك ميول مثلية!
هو ليه كل ما تجيب مصدر تقول دراسات جامعيه دراسات كذا ومبتجبهاش وبعدين هي الناس دي مش كانت قبل كده بتهتبر المثليه مرض ورجعو عدلو القرار وقالو عادي يعني دي ناس بتغلط عادي فعادي يكون غلط دلوقاي ثانيا الدين محرمها تحريم صريح وانا لما بضربلك مثل لحوم البشر مش بقلك تتقبلهم بقلك انت لو شفت ناس بتاكل بشر انت مش هتخاف مش هتقرف لانك لو معملتش كده يبقي مش طبيعي ولازم تتعالج زيها زي المثليه لازم ليها علاج لانه مليان اضرار ينفع اجبلك تورته واحطلك عليها حته خرا واقلك كل من الحته الي مفهاش وسيب الباقين ياكلو ثانيا اه انا بقول اتبادل وكده لكن عمري مااقريت انها شيء عادي حاجه غلط وحرام وانا عارف انها حرام ولولا الكبت مكنتش عملت كده وانا بعترف اني في دي غلطان بس عمري ماطلعت دافعت عنهم ولا قلت اصله عادي تقبلك للشيء ده سوا بانة زيهم واو مبتعملهمش حاجه فده معناه انك انت كمان تعبان لازم تتعالج مش من المثليه لا من انك شفت حاجه غلط وتقبلتها زي المجنون الي ملشي في الشارع لو سبناه هياذي الناس فلازم تدخل وتوديه مصحه يتعالج ولا هتسيبه زي مهو وتقرل طالما ماذانيش خلاص الماس دي احنا مش بنكرها لشخصها احنا بنكره الصفه الي فيهم زي مانتا تكون مبتحبش الكدب او الخيانه ثانيا كل المعلومات الي انت قريتها اصلا جايه من ناس زيك يعني عادي بيغلطو او عندهم مصالح انما انا عندي المصدر الي مفهوش ذره شك اادين ثانيا لو انا بصتلها من المنظور العلمي هلاقي انها مضره جدا وبتجيب امراض فظيعه وومكن انت متكنش بتمارس الشذوذ ولكن اتعديت منه بطرق تانيه فده مرض بينتشر ولازم يقف متقليش اسيبهم واطنشهم لانهم بيمشوا ينشروا المرض ولازم يقف ايه الصح في تننا نسيب ناس مش طبيعيه بيجلها اخراض مميته ممكن تعدي البشر وتقلي اصلهم حريا دي مش حريه دي جهل وخيانه للانسانيه لانك كده بتساعد علي تدميرها ولو حابب نتناقش باسلوب علمي وفكري تعالا جايز اقتنع وانت جايز تقتنع
 
  • حبيته
التفاعلات: mos.mero
بص انا متفق معاك جدا في الموضوع ده بغض النظر عن وجود اساس علمي ولا لا بس الصراحه الموضوع مقنع ايه اللي يخوف في واحد بيتناك
 
  • عجبني
التفاعلات: Gingerito
بص هرد عليك رد بسيط جدا اولا انت لما تكون شخص محترم وناجح فى حياتك ولقيت شخص وحش من جواه وبيض ومطع دين الناس كلها هتحبه ؟ لا يبقى احنا لما بنقرب من الخالق اياكان على حسب معتقد دين كل واحد بتكره الصفات الوحشه اللى بتبقى فى البشر عشان **** بيحب عباده لكن بيكره الخطيه دى فا بالتالى لما تقرب ليه هتكره اللى بيكرهه
ثانيا ببساطه شديده لو ده فى حد ذاته اختيار اصلا متاح ما كان **** خلق ادم وادم او حوا وحوا المثليه دى اول مره ظهرت كانت ايام قوم لوط اللى هما من كام الف سنه يعنى الارض قعدت الالاف السنين بدون مثليه ! انقرضنا ؟ حد مات عشان كان نفسه يتناك؟ ده فكر حضرتك الشخصى وكلام منظمه المنيكه العالميه اللى عاوزانا ننشغل فى الهبل ده اصلا وهما عدد المثليين عندهم اقل من الموجود فى مصر بكتييييير
اعتقاداتك الدينية تخص حظرتك و لا تخص غيرك
طريقتك كما العديد في ربط كل شيء بالدين يبقى حرية شخصية لكنه لا يتعداها في حريات غيرهم في اعتقاد اشياء اخرى.
الموضوع علمي : نفسي : اجتماعي و طبي
غير ذالك. اعتقد ما تشاء ما دام ما تعتقده يخصك انت و لا يخص غيرك!
حظرتك دكتور فايه بالظبط؟ باين انو مجرد اسم مستعار
 
هو ليه كل ما تجيب مصدر تقول دراسات جامعيه دراسات كذا ومبتجبهاش وبعدين هي الناس دي مش كانت قبل كده بتهتبر المثليه مرض ورجعو عدلو القرار وقالو عادي يعني دي ناس بتغلط عادي فعادي يكون غلط دلوقاي ثانيا الدين محرمها تحريم صريح وانا لما بضربلك مثل لحوم البشر مش بقلك تتقبلهم بقلك انت لو شفت ناس بتاكل بشر انت مش هتخاف مش هتقرف لانك لو معملتش كده يبقي مش طبيعي ولازم تتعالج زيها زي المثليه لازم ليها علاج لانه مليان اضرار ينفع اجبلك تورته واحطلك عليها حته خرا واقلك كل من الحته الي مفهاش وسيب الباقين ياكلو ثانيا اه انا بقول اتبادل وكده لكن عمري مااقريت انها شيء عادي حاجه غلط وحرام وانا عارف انها حرام ولولا الكبت مكنتش عملت كده وانا بعترف اني في دي غلطان بس عمري ماطلعت دافعت عنهم ولا قلت اصله عادي تقبلك للشيء ده سوا بانة زيهم واو مبتعملهمش حاجه فده معناه انك انت كمان تعبان لازم تتعالج مش من المثليه لا من انك شفت حاجه غلط وتقبلتها زي المجنون الي ملشي في الشارع لو سبناه هياذي الناس فلازم تدخل وتوديه مصحه يتعالج ولا هتسيبه زي مهو وتقرل طالما ماذانيش خلاص الماس دي احنا مش بنكرها لشخصها احنا بنكره الصفه الي فيهم زي مانتا تكون مبتحبش الكدب او الخيانه ثانيا كل المعلومات الي انت قريتها اصلا جايه من ناس زيك يعني عادي بيغلطو او عندهم مصالح انما انا عندي المصدر الي مفهوش ذره شك اادين ثانيا لو انا بصتلها من المنظور العلمي هلاقي انها مضره جدا وبتجيب امراض فظيعه وومكن انت متكنش بتمارس الشذوذ ولكن اتعديت منه بطرق تانيه فده مرض بينتشر ولازم يقف متقليش اسيبهم واطنشهم لانهم بيمشوا ينشروا المرض ولازم يقف ايه الصح في تننا نسيب ناس مش طبيعيه بيجلها اخراض مميته ممكن تعدي البشر وتقلي اصلهم حريا دي مش حريه دي جهل وخيانه للانسانيه لانك كده بتساعد علي تدميرها ولو حابب نتناقش باسلوب علمي وفكري تعالا جايز اقتنع وانت جايز تقتنع
صح جداً جداً
 
اعتقاداتك الدينية تخص حظرتك و لا تخص غيرك
طريقتك كما العديد في ربط كل شيء بالدين يبقى حرية شخصية لكنه لا يتعداها في حريات غيرهم في اعتقاد اشياء اخرى.
الموضوع علمي : نفسي : اجتماعي و طبي
غير ذالك. اعتقد ما تشاء ما دام ما تعتقده يخصك انت و لا يخص غيرك!
حظرتك دكتور فايه بالظبط؟ باين انو مجرد اسم مستعار
لا هو يخص الجميع انت مش جاى تغير نظام الكون حضرتك اخنا اتخلقنا لهدف اه ساعات كتير بنبعد عن الهدف ده بس عموما العيب مش عليك العيب على اللى فاكر نفسه ذكى لما يقل من قيمه رأى اللى قدامه وعموما الموضوع ده مش موضع نقاش لانه معروف من قديم الازل فى كل الاديان السماويه وغير السماويه حتى وفكره ان حضرتك رافض انى ادخل الدين فى الموضوع دى سطحيه منك لان دينك هو مرجعك الاول والاخير فى كل حاجه فى دنيتك ومن الدونيه انك تقلل منه احنا اتولدنا احرار اه بس الل.ه عارف كل واحد هيختار ايه فى نفس الوقت مش بيجبرك على الاختيار فا من حقه انه يحاسبك عليه اتمنى تلص للرأى والرأى الاخر العلوم اللى بتست.شهد بيها دى علوم بشريه قابله للتعديل وقبل ٥٠ سنه بس اى حد مثلى كان بيتقال عليه مريض نفسي دلوقتى اللى اكتشفوا الصح؟ طيب ما ممكن اللى قالولنا عليه دلوقتى يبقى غلط كذلك .... الموضوع بدل دخل في الطائفه السياسيه اعرف دايما ان وراه خدعه عشان كدا رجل الدين المرتبط بالسياسه لا يفقه شئ والعكس صحيح
 
  • عجبني
التفاعلات: Hamadamansoura و عيل ممحون
طيب معلش ممكن بدل كلام مرسل ومعرفش مين في جامعه ايه قال وتقرير من جامعه ايه قال وانت مجيبتش رابط واحد يثبت صحه كلامك
هات دليل علمي واحد يثبت أن المثليه الجنسية مفيده للمجتمع عامه ونتناقش كلنا لكن
ينفع ادخل اقولك الدكتور كذا كذا من جامعه كذا قال كذا
سهله اعمل نفس الي بتقوله واكتبلك تقارير علميه مثبته بضرر المثليه علي المجتمع
لكن الصح الإقناع بالدليل مدام الدين مش عاجبك وعمال تعمل بلاغات علي الي بيكلمك بالدين
أن حذفت التعليق الديني رغم اقتناعي التام بالكلام بس مسحته عشان كلام ديني اكبر وانقي أنه يتكتب في منتدي جنسي
منتظر ردك المثبت بالاقناع
 
  • أتفق
  • عجبني
التفاعلات: عيل ممحون و دكتور اسوانى
طيب معلش ممكن بدل كلام مرسل ومعرفش مين في جامعه ايه قال وتقرير من جامعه ايه قال وانت مجيبتش رابط واحد يثبت صحه كلامك
هات دليل علمي واحد يثبت أن المثليه الجنسية مفيده للمجتمع عامه ونتناقش كلنا لكن
ينفع ادخل اقولك الدكتور كذا كذا من جامعه كذا قال كذا
سهله اعمل نفس الي بتقوله واكتبلك تقارير علميه مثبته بضرر المثليه علي المجتمع
لكن الصح الإقناع بالدليل مدام الدين مش عاجبك وعمال تعمل بلاغات علي الي بيكلمك بالدين
أن حذفت التعليق الديني رغم اقتناعي التام بالكلام بس مسحته عشان كلام ديني اكبر وانقي أنه يتكتب في منتدي جنسي
منتظر ردك المثبت بالاقناع
حظرتك
الموضوع ليس نقتش حول اذا كانت المثلية مفيدة للمجتمع ام مظرة! سهل جدا ان اتهم غيري بانه كلام مرسل، و سهل جدا ان اطالب بدليل و بحجج و بكلام من هذا القبيل اذا لم اقدر على متابعة كنه الموضوع.
بالنسبة لقناعاتكانا مش داخل اغير وايك و لا قناعاتك و لا اصلا يهمني انها تتغير. لسبب ان هذا جزء من حريتك و من حرية تفكيرك و اعتقادك. و طالما لا تفرض علي قناعاتك فلا دعوى لي بها!
الموضوع حول رهاب المثليين.
الموضوع حول رهاب المثلية : و واضح جدا انه حتى داخل منتدى جنسي يكفل حريات الميول : توجد رهاب مثلية حتى من طاقم الادارة :
رهاب المثلية هو الهوموفوبيا.
و تتمظهر بعدة طرق تم نقل بعظها فيما اعلاه. و لها اسباب تم ذكرها.

سهل جدا ان يبحث الانسان عن المعلومات اذا كان عنده فضول المعرفة. الجدال المبني عن الدفاع عن الاراء هو جدال لا ينفع. الحواو هو ان يكون كل طرف متفتحا على اراء الاخر دون مرجعيات اديولوجية راسخة!

هو ليس نطاح بين الاراء حظرتك!

و لا حول ما اذا كانت المثلية جيدة ام سيئة.

و رغم ذالك ممكن اكرر لحظرتك : اقتناعك ان المثلية ليست شيئا تحبذه بل تنبذه و تصدر عليه احكاما مسبقة يعتبر حرية راي ! و يتوقف عن كونه حريك واي عندكا تعبر عن ذالك لشخص مثلي! مثل مبدا العنصرية تماما : و هذا مثال؛
انت لا تحب شخصا ما للونه او انتمائه العرقي لكنك لا تصرح بدالك… انت حر… لكن يوم تقول له انك لست مقتنعا بلونه… و تبدا في سرد اسبابك التي تجعل منه شخصا اقل منك او شخص غير سوي فانت عنصري!

الموضوع اذا حول المعاملات بين البشر! مثلا طريقة كلامنا هذه:
تم مباشرة تسخيف الكلامو تسخيف حامله لانني انكلم عن المثلية، ليس هذا دليل حوار ، و اكنه دليل على تعصب تجاه نظرة دونية للمثلية.

شيء اخر : انت لا تحب المثلية : لا تفعلها! بكل بساطة انا لا احب الدياثة : لا اقوم بها، لكنني لا اترصد الى كل من قال كلمة و دب!
اما بالنسبة للدراسات، فالموضع طرح عدة اسماء يمكنك من باب الفضول فضلا و ليس امرا ان تبحث فيها، ربما ساعفتني الرغبة و الوقت ان اقوم بذالك بالعربية يوما ما.. لكن ليس فرضا علي ان اتي بكل هذا لانني لست في منتدى اكاديمي… ولا مبدا المنتدى ان يكون هناك هذا النوع من التبادل و الا فصار هناك طويقة اخرى للحوار
و لا ارى لازمة لذالك.
هناك جمعية APA و هناك اختصاصات مثل دراسات حول الهوية الجنسية و الهوية الجندرية في كل من علم النفس و علم الاجتماع و الصحة النفسية وًكذالك تقارير منظمة الصحة العالمية المبنية على دراسات طبية.

المبدا ليس افحامي او افحامك فالجواب. اتمنى ان اكون قد اوضحت
تحياتي
 
حظرتك
الموضوع ليس نقتش حول اذا كانت المثلية مفيدة للمجتمع ام مظرة! سهل جدا ان اتهم غيري بانه كلام مرسل، و سهل جدا ان اطالب بدليل و بحجج و بكلام من هذا القبيل اذا لم اقدر على متابعة كنه الموضوع.
بالنسبة لقناعاتكانا مش داخل اغير وايك و لا قناعاتك و لا اصلا يهمني انها تتغير. لسبب ان هذا جزء من حريتك و من حرية تفكيرك و اعتقادك. و طالما لا تفرض علي قناعاتك فلا دعوى لي بها!
الموضوع حول رهاب المثليين.
الموضوع حول رهاب المثلية : و واضح جدا انه حتى داخل منتدى جنسي يكفل حريات الميول : توجد رهاب مثلية حتى من طاقم الادارة :
رهاب المثلية هو الهوموفوبيا.
و تتمظهر بعدة طرق تم نقل بعظها فيما اعلاه. و لها اسباب تم ذكرها.

سهل جدا ان يبحث الانسان عن المعلومات اذا كان عنده فضول المعرفة. الجدال المبني عن الدفاع عن الاراء هو جدال لا ينفع. الحواو هو ان يكون كل طرف متفتحا على اراء الاخر دون مرجعيات اديولوجية راسخة!

هو ليس نطاح بين الاراء حظرتك!

و لا حول ما اذا كانت المثلية جيدة ام سيئة.

و رغم ذالك ممكن اكرر لحظرتك : اقتناعك ان المثلية ليست شيئا تحبذه بل تنبذه و تصدر عليه احكاما مسبقة يعتبر حرية راي ! و يتوقف عن كونه حريك واي عندكا تعبر عن ذالك لشخص مثلي! مثل مبدا العنصرية تماما : و هذا مثال؛
انت لا تحب شخصا ما للونه او انتمائه العرقي لكنك لا تصرح بدالك… انت حر… لكن يوم تقول له انك لست مقتنعا بلونه… و تبدا في سرد اسبابك التي تجعل منه شخصا اقل منك او شخص غير سوي فانت عنصري!

الموضوع اذا حول المعاملات بين البشر! مثلا طريقة كلامنا هذه:
تم مباشرة تسخيف الكلامو تسخيف حامله لانني انكلم عن المثلية، ليس هذا دليل حوار ، و اكنه دليل على تعصب تجاه نظرة دونية للمثلية.

شيء اخر : انت لا تحب المثلية : لا تفعلها! بكل بساطة انا لا احب الدياثة : لا اقوم بها، لكنني لا اترصد الى كل من قال كلمة و دب!
اما بالنسبة للدراسات، فالموضع طرح عدة اسماء يمكنك من باب الفضول فضلا و ليس امرا ان تبحث فيها، ربما ساعفتني الرغبة و الوقت ان اقوم بذالك بالعربية يوما ما.. لكن ليس فرضا علي ان اتي بكل هذا لانني لست في منتدى اكاديمي… ولا مبدا المنتدى ان يكون هناك هذا النوع من التبادل و الا فصار هناك طويقة اخرى للحوار
و لا ارى لازمة لذالك.
هناك جمعية APA و هناك اختصاصات مثل دراسات حول الهوية الجنسية و الهوية الجندرية في كل من علم النفس و علم الاجتماع و الصحة النفسية وًكذالك تقارير منظمة الصحة العالمية المبنية على دراسات طبية.

المبدا ليس افحامي او افحامك فالجواب. اتمنى ان اكون قد اوضحت
تحياتي
اعصابك بس مش اي حد يكلمك تتعصب وتقول بيهاجمونا وعنصرية
اشمعني في عنصريه علي الشذوذ تحديداً
وبعدين لما كل كلامك روح ابحث روح ابحث آمال انت عامل موضوع ليه عشان نبحث
طيب يا سيدي شكراً هنبحث شكراً لمعلوماتك القيمه الجميله
اهو بدون تعصب خالص نهدي اعصابنا بقي
 
  • عجبني
التفاعلات: Gingerito
حظرتك فاهم موضوع البلاغات غلط عل فكرة! المنتدى فيه قوانين وافقنا عليها منذ الاول
و ارى انك قد انضممت الى طاقم الادارة وهذا شيء جميل يعني انك تراعي هذه القوانين اكثر من غيرك!
فاذا اتفقنا على عدم التطوق الى منطلقات ما
ما الداعي الى تكرار هذه المنطلقات الممنوع الخوض فيها ؟ ارى انه ايظا لا داعي الى التطرق اليها لان الموضوع لا علاقة له بذالك! كونك مقتنعا بغير هذه الاساس لا يجبرني ان اتقبل الخوض فيه.
و نبرة الاستنكار و الاستهزاء ليست نبرة تليق بشخص يريد خلق حوار.
في الخلاصة الموضوع يسعى الى ابراز اظرار التعصب ظد المثليين : و يبدو ان هذا يزعجك و يزعج الكثيرين من غير المثليين : هل هذا بسبب ما؟
هل حظرتك تنزعج مثلا ان عيش حياتي حرا بما تكفله اي الحياة من حرية في الحياة الكريمة! او انك تحد هذا مغالاة مني؟
هل تعتقد ان الناس المثليين لا يجب لهم نفس الحقوق و ان المغايرين هم فقط اصحاب الحقوق؟
ليست اسئلة محقق شوفها كاسئلة تدعو للتفكير.. انا لا اعرفك، وليس عندي حكم عليك.
 
اعصابك بس مش اي حد يكلمك تتعصب وتقول بيهاجمونا وعنصرية
اشمعني في عنصريه علي الشذوذ تحديداً
وبعدين لما كل كلامك روح ابحث روح ابحث آمال انت عامل موضوع ليه عشان نبحث
طيب يا سيدي شكراً هنبحث شكراً لمعلوماتك القيمه الجميله
اهو بدون تعصب خالص نهدي اعصابنا بقي
ما فيش تعصب نهائي صدقني
انت بحاول افك كل فكرة اقًلها بشويش كي لا تفهم غلط.
احنا بنبحث اهو : لكن لا ينفع ان الواحد يفضل قاعد فوق جبل نحران وجود الاخر و يقلله اقنعني انك تستاهل حريتك.
تصوير مزاجي لكي تفهم ان الحوار يكون منكنا اذا كانت كل الرؤوس ترى غيرها متساوية.
الهوموفوبيا هي عنصرية مبنية على الميل الجنسي هذا اسمها: حتى المثلييون يمكن ان يحون عندهم رهاب مثلية و الصراحة ان الاغلبية يكون عندهم هذا لانه ناتج على خوف مجتمعي متاصل.
الدليل هو كثرة من يهاجم و في الخاص يطبل على الابواب.
الاشكال هنا هو ان المثلية طابوه مجتمعي في العالم العربي و بذالك يصير صعبا خلق حوار حوله بطريقة تظمن السلامة.
لهذا اتحدث عن مثل هذه الاشياء : تبني الافكاو الهوموفوبية اغلبه لا وعي و من دون قصد الى ان يصير بوعي و بقصد وًشيئا طبيعيا
ان تشتم احدهم بميول سعتبر هوموفوبيا ، ان تقول انه مريض… او غيره: كل ما ترميه على الغير بشيء سابي يدخل داخل تفس الخانة.
في بعض الاحيان يكفي ان يفهم الشخص هذه المنظومة السلوكية ليفككها! و يتراجع عنها! و هذا الهدف
ان يكون هناك مساواة في الحرية و في الحقوق
 
طيب معلش ممكن بدل كلام مرسل ومعرفش مين في جامعه ايه قال وتقرير من جامعه ايه قال وانت مجيبتش رابط واحد يثبت صحه كلامك
هات دليل علمي واحد يثبت أن المثليه الجنسية مفيده للمجتمع عامه ونتناقش كلنا لكن
ينفع ادخل اقولك الدكتور كذا كذا من جامعه كذا قال كذا
سهله اعمل نفس الي بتقوله واكتبلك تقارير علميه مثبته بضرر المثليه علي المجتمع
لكن الصح الإقناع بالدليل مدام الدين مش عاجبك وعمال تعمل بلاغات علي الي بيكلمك بالدين
أن حذفت التعليق الديني رغم اقتناعي التام بالكلام بس مسحته عشان كلام ديني اكبر وانقي أنه يتكتب في منتدي جنسي
منتظر ردك المثبت بالاقناع
يا سيدى الفاضل فى علم النفس لما تلاقى نفسك بتتعرض لهجوم وصاحب الهجوم عنده حق بيبتدى الشخص الاخر يلجأ لطرق تانى زى السب والتحقير من اراء اللى قدامه ودليلها العلمى على خطأها احنا عايشين فيه لغايه دلوقتى وهو مرض الايدز اللى ملهوش علاج وده ناتج من تزاوج المثليين الذكور وده اخطر فيرس موجود حتى الان ومحدش عارفله علاج طيب تعالى نتكلم على الحريه المطلقه انا مثلا كدا من حقى امشي فى الشارع ملط على كلام الاستاذ بس لو عملت كدا ايه اللى هيحصل ؟ هتمسك اداب وهيفشخونى حرفيا ليه؟ لان ده منافى للاداب العامه للمجتمع فا بالتالى فيه حريه بس حريه مشروطه يعنى اعمل اللى عاوزه تحت سقف بيتك مع نفسك من غير صوت وانا ساعتها هسيبك لكن متوقف فى البلكونه وتدعوا للعرى فى الشوارع ياريت حضرتك تفهمه ان رأيه هو ملزم بيه ومش اى منظمه عالميه هتطلع تقول حاجه يبقى كلامهم صح وتبدى كلامهم اهلك وناسك وصحابك ده غير ان فكره الدفاع المستميته والاهانه فى التعليقات ويقولى واخد دكتور لقب وده مش حقيقى ده فى حد ذاته هجوم مضاد زى ما قولت لحضرتك فوق وده معناه ان حجته اضعف من ان الناس تبصلها واسف للتدخل وبعتذر على الاطاله
 
  • عجبني
التفاعلات: عيل ممحون و (ₐₕₘₑD 𝆎ᵢDₐₙ) YₒYₒ ₐₗᵢₓ
يا سيدى الفاضل فى علم النفس لما تلاقى نفسك بتتعرض لهجوم وصاحب الهجوم عنده حق بيبتدى الشخص الاخر يلجأ لطرق تانى زى السب والتحقير من اراء اللى قدامه ودليلها العلمى على خطأها احنا عايشين فيه لغايه دلوقتى وهو مرض الايدز اللى ملهوش علاج وده ناتج من تزاوج المثليين الذكور وده اخطر فيرس موجود حتى الان ومحدش عارفله علاج طيب تعالى نتكلم على الحريه المطلقه انا مثلا كدا من حقى امشي فى الشارع ملط على كلام الاستاذ بس لو عملت كدا ايه اللى هيحصل ؟ هتمسك اداب وهيفشخونى حرفيا ليه؟ لان ده منافى للاداب العامه للمجتمع فا بالتالى فيه حريه بس حريه مشروطه يعنى اعمل اللى عاوزه تحت سقف بيتك مع نفسك من غير صوت وانا ساعتها هسيبك لكن متوقف فى البلكونه وتدعوا للعرى فى الشوارع ياريت حضرتك تفهمه ان رأيه هو ملزم بيه ومش اى منظمه عالميه هتطلع تقول حاجه يبقى كلامهم صح وتبدى كلامهم اهلك وناسك وصحابك ده غير ان فكره الدفاع المستميته والاهانه فى التعليقات ويقولى واخد دكتور لقب وده مش حقيقى ده فى حد ذاته هجوم مضاد زى ما قولت لحضرتك فوق وده معناه ان حجته اضعف من ان الناس تبصلها واسف للتدخل وبعتذر على الاطاله
تحياتي لرأيك المحترم ❤️
 
  • حبيته
التفاعلات: دكتور اسوانى

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%