NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

لا عادة ولا ثقافة ولا تربية......

اي حد بيتقبل الرأي الاخر دا بيكون بسبب ان تفكيره بسيط.... لا اكتر ولا أقل....

اللى تفكيره معقد هيتعب مع كلام الناس و ارائهم
مش معاك في ده اللي تفكيره هيكون مش فارق معاه او مش مهتم يعني اصلا الفكره سلبيه لكن التربيه لو سليمه هتخلق شخص عنده الفكر و العقل انه يتقبل ان الحياه فيها اختلافات حواليه و بعدين مع الوقت و التعود بتبقي ثقافه

انتي كده نقلتيله ثقافه تقبل الاخر
مثال انتي هتربي ابنك ع ان العلاقه الجنسيه الطبيعيه بين راجل وست
لو جه قالك ي ماما انا صحابي مثليين
وقتها هتبقى انتي ربتيه ع حاجه وانه يتقبل صحابه يبقى انتي نقلتي ثقافة تقبل الاخر
لاء انا هربيه علي التفكير و البحث و انه يفهم ان الحياه فيها متغيرات و كل حد ليه افكاره و ان الطبيعي كذا و ان عادي يلاقي متغيرات لان كل حد ليه عقله و يتعود يدور و يبحث و يتناقش من صغره عشان يفهم ان لغة الحوار بتجيب نتيجه احسن و ده في كل حاجه مش شرط جنسيه طبعا

• عجبني
التفاعلات: استشاري الحياه و حسن٩٤

التوجهات والميول بعيدا عن الدياثه والمثلية امور لا يمكن الاختلاف عليها وهي تقع ضمن مقومات وثقافة الفرد المتفتح وانا اتقبلها 100% أما الدياثة والمثلية خاصة بين الذكور فهي امور غير مقبولة لدي اي أني لا اتقبل اصحابها في دائرتي الصغيره ولكن هم مسئولون عن انفسهم ولا حكم لي عليهم فان لست وليا عليهم​

دي الفكره انك مش هتروح تتخانق معاهم مع انك مختلف معاهم لان في حوار 🤝

لاء انا هربيه علي التفكير و البحث و انه يفهم ان الحياه فيها متغيرات و كل حد ليه افكاره و ان الطبيعي كذا و ان عادي يلاقي متغيرات لان كل حد ليه عقله و يتعود يدور و يبحث و يتناقش من صغره عشان يفهم ان لغة الحوار بتجيب نتيجه احسن و ده في كل حاجه مش شرط جنسيه طبعا
حوارات كتيره ونا كنت في حالة غياب
ازيك يا مدام

• أتفق
التفاعلات: Ms Roony
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: 3FreTa HaNeM و قلب مهندس
التوجهات أو الميول والرغبات أو الاهتمامات أو ألثقافات أو غيرها كلها امور تختلف المجتمعات و تضيق لتصل للأفراد.

التسامح و الهدوء النفسي و الاحترام المتبادل و سعة الصدر و الحب و عدم التحيز .

كلها مقومات لتقبل الاخر لكن الاهم هل هذه الصفات متوفره عند الكل و هل وجوها ثقافه ام تربيه ام عادات و قوانين تجبر الافراد بالاحترام للأخر بالامر لتصبح مع الزمن ثقافه و تعود ان يتقبل الاخر .

هل بفكرتكم تقبل الاخر بسعة صدر عاده ام ثقافه ام تربيه ؟
هي كل ما ذكرتي لو عاوزين مجتمع سوي متفتح متطور متحضر بدون احكام علي الاخرين ويفصل بحدود بين شغل وعلاقه شخصيه وعلاقات مع اخرين او مختلفين وفي سبيل ذلك المفترض يتم تحويل تدريجي لمجتمع علي مدار سنوات ليستقر وتبقي دي عاده وطبع .. فتبدا بزرع ثقافه ثم تربيه ثم محافظه بقوانين ثم تعود فتصبح عاده وسلوك ثم استقرار

اما لو علي مستوي الفرض فممكن تكون العكس تبدا بتربيه وتدريب ويكون طبعه مباشره في التعامل مع حمايته من تاثبرات خارجيه لحين ما يجد مجتمع شبهه

مش معاك في ده اللي تفكيره هيكون مش فارق معاه او مش مهتم يعني اصلا الفكره سلبيه لكن التربيه لو سليمه هتخلق شخص عنده الفكر و العقل انه يتقبل ان الحياه فيها اختلافات حواليه و بعدين مع الوقت و التعود بتبقي ثقافه
التقافة تكتسب خلال مراحل حياتنا
والتربية تبدء من الاسره
والحوار والنقاش عنده اشكال مختلفه
الناس مراتب فالفكر
نخاطب الناس على حسب عقولهم
والجدال العقيم ملوش فايده
خصوصاً الجدال في أسس متتغيرش
مثلا مستحيل نتجادل في الصلاة فرض ولى مع الوقت ومع الانفتاح ممكن تنزل لدرجة المستحب
في مواضيع النقاش فيها ملوش معنى
النقاش يكون في مواضيع تستاهل النقاش زي مفهوم الحياة وشكل العلاقات وازاي نكون فمستوى الحاضر الصعب المراس
مواضيع ازاي نقدر نقاوم الأمور الصعبة لحياتنا
مواضيع تكون ليها فائدة فحياتنا

التربية لوحدها غير كافية....

مواقف الحياة اللي بتعلم الواحد امتى يتقبل الرأي و انتي لا....

مفيش حد بيتقبل رأي الناس أو رأي حد بشكل مطلق..... لا طبعا....

كل حاجة بشكل نسبي

ثقافه وتربيه

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
انتي شاربة حاجة 😳😳 بصي انتي اشربي عصير برتقال فريش ونامي والبسي شرابات دافية والبسي كمان طقية عشان دماغك شكلها اتهوت
اه واتغطي كويس اقفلي الباب قبل ماتتغطي مش عايزاكي تقومي من السرير
بصي ياحبيبتي الصبح هتصحي كويسة وزي الفل وهجيبلك شكلاطة 🍫 ولو قولتيلي لا خايفة على اسناني عندي ليكي دكتور منتاز هيخلعهالك @اسنانجي
اول ماتفرقي من البنج هتقولي الكلامة الصحيحة
🤣🤣🤣🤣🤣
بس بس الدكتور عايز دكتور 😂😂

• بيضحكني
التفاعلات: Sense 🌹queen
  • أتفق
التوجهات أو الميول والرغبات أو الاهتمامات أو ألثقافات أو غيرها كلها امور تختلف المجتمعات و تضيق لتصل للأفراد.

التسامح و الهدوء النفسي و الاحترام المتبادل و سعة الصدر و الحب و عدم التحيز .

كلها مقومات لتقبل الاخر لكن الاهم هل هذه الصفات متوفره عند الكل و هل وجوها ثقافه ام تربيه ام عادات و قوانين تجبر الافراد بالاحترام للأخر بالامر لتصبح مع الزمن ثقافه و تعود ان يتقبل الاخر .

هل بفكرتكم تقبل الاخر بسعة صدر عاده ام ثقافه ام تربيه ؟
علي حسب الشخص الي بيكلمني وبيكون تربيه وبعدين ثقافه❤️🙏

• أتفق
ثقافة
اسمها ثقافة الرأي والرأي الاخر
أو ثقافة الاختلاف والرأي الاخر

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%