NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

• أتفق
التفاعلات: بيكهام الاسمر
  • عجبني
التفاعلات: Ghada Ahmed
مساء الخير عزيزي النسوانجي عزيزتي القارئة
خليني احكي البوست عن طريق مواقف
اول موقف واحد بيمارس العادة السرية علشان يحس بمتعة لحظية ومؤقتة لمدة دقائق بالرغم من أضرارها كارثية
تاني موقف واحد اتعرف علي واحدة في المنتدي هنا واتعلقوا ببعض جدددا رغم أنه النهاية هي الفراق وفالاغلب حتي مش هيتقابلو بس اختاروا السعادة المؤقتة لمدة شهور او سنة أو اتنين ايا كان الرقم فالنهاية العلاقة محكوم عليها بالنهاية الحزينة
الغرض من الأمثلة مش مناقشة اضرار العادة السرية أو علاقات نسوانجي هتستمر ولا هتنتهي
الفكرة هي احنا ليه دايما بنختار السعادة المؤقتة اللي بيجي وراها الحزن بدل ما نختار التعب المؤقت اللي هيجي بعده سعادة ؟

أنا هاخد المثالين كل واحد علي حدي ..

العادة السرية إسمها العلمي إمتاع الذات أو إمتاع النفس ، ولا أرى لها نتائج كارثية لو مورست بمعدل معقول .. مرتين أو ثلاث مرات إسبوعيا .

أما بالنسبة للفراق فهو الحقيقة الوحيدة المؤكدة في الحياة ، واللي مش هيفارق بمزاجه هيفارق غصب عنه ، الفراق هيحصل هيحصل طال الزمان أو قصُر ، بالتالي لازم الواحد يستمتع باللحظة اللي عايشها وميفكرش في لحظة الفراق ، لأنه لو فكر في الفراق التفكير ده هيفسد عليه حياته .

أنا هاخد المثالين كل واحد علي حدي ..

العادة السرية إسمها العلمي إمتاع الذات أو إمتاع النفس ، ولا أرى لها نتائج كارثية لو مورست بمعدل معقول .. مرتين أو ثلاث مرات إسبوعيا .

أما بالنسبة للفراق فهو الحقيقة الوحيدة المؤكدة في الحياة ، واللي مش هيفارق بمزاجه هيفارق غصب عنه ، الفراق هيحصل هيحصل طال الزمان أو قصُر ، بالتالي لازم الواحد يستمتع باللحظة اللي عايشها وميفكرش في لحظة الفراق ، لأنه لو فكر في الفراق التفكير ده هيفسد عليه حياته .
ما بتكلمش عالعادة أو الفراق
بتكلم أن احنا بنفضل مبدأ نرتاح دلوقتي ونتعب بعدين
المثالين لتوضيح الفكرة مش اكتر

• عجبني
التفاعلات: Ghada Ahmed
ما بتكلمش عالعادة أو الفراق
بتكلم أن احنا بنفضل مبدأ نرتاح دلوقتي ونتعب بعدين
المثالين لتوضيح الفكرة مش اكتر

مش بالضرورة ، والأمثلة دى لا تنطبق علي الحياة بشكل عام !
يعني بالنسبة للفلوس مثلا ، الناس بتتعب وتسافر وتشتغل ويعملوا فلوس وهما شباب ، ومبدأهم إننا نتعب دلوقتي علشان نرتاح بعدين لما نكبر !

العلاقات بشكل عام وبنسبة كبيرة مصيرها الفراق ، سواء كانت علاقات حب أو صداقة أو زمالة دراسة او عمل أو بزنس .. إلخ .. وياما ناس حبوا وإتجوزوا وحصل مشاكل وإتطلقوا ! بتسافر تشتغل فبتفارق أهلك واصحابك سنين ، وترجع من السفر علشان تفارق زملاء العمل والجيران في البلد اللي كنت فيها ، وأما ترجع تلاقي نفسك نسيت زملاء وأصحاب زمان ويمكن متعرفش تلاقيهم وتقابلهم تاني !

دى سنة الحياة .

في رأيي السبب هو إن الإنسان لما بيكون عايز حاجة بيحاول بكل جهده إنه يوصلها و في نفس الوقت مبيفكرش هو فعلاً عايزها ولا لا 👍

مش بالضرورة ، والأمثلة دى لا تنطبق علي الحياة بشكل عام !
يعني بالنسبة للفلوس مثلا ، الناس بتتعب وتسافر وتشتغل ويعملوا فلوس وهما شباب ، ومبدأهم إننا نتعب دلوقتي علشان نرتاح بعدين لما نكبر !

العلاقات بشكل عام وبنسبة كبيرة مصيرها الفراق ، سواء كانت علاقات حب أو صداقة أو زمالة دراسة او عمل أو بزنس .. إلخ .. وياما ناس حبوا وإتجوزوا وحصل مشاكل وإتطلقوا ! بتسافر تشتغل فبتفارق أهلك واصحابك سنين ، وترجع من السفر علشان تفارق زملاء العمل والجيران في البلد اللي كنت فيها ، وأما ترجع تلاقي نفسك نسيت زملاء وأصحاب زمان ويمكن متعرفش تلاقيهم وتقابلهم تاني !

دى سنة الحياة .
انت اخدت المثالين وسيبت الفكرة نفسها
احنا ليه بنجري عالمتعة اللي بيجي وراها تعب
ايا كان المتعة دي ايه
ليه ما نعكسش الفكرة ونتعب النهاردة ونرتاح بكرة

اول موقف واحد بيمارس العادة السرية علشان يحس بمتعة لحظية ومؤقتة لمدة دقائق بالرغم من أضرارها كارثية
تاني موقف واحد اتعرف علي واحدة في المنتدي هنا واتعلقوا ببعض جدددا رغم أنه النهاية هي الفراق وفالاغلب حتي مش هيتقابلو بس اختاروا السعادة المؤقتة لمدة شهور او سنة أو اتنين ايا كان الرقم فالنهاية العلاقة محكوم عليها بالنهاية الحزينة
الغرض من الأمثلة مش مناقشة اضرار العادة السرية أو علاقات نسوانجي هتستمر ولا هتنتهي
الفكرة هي احنا ليه دايما بنختار السعادة المؤقتة اللي بيجي وراها الحزن بدل ما نختار التعب المؤقت اللي هيجي بعده سعادة ؟
بنختار كده علي امل ان الوقت يطول علي امل ان الظروف تتغير

في رأيي السبب هو إن الإنسان لما بيكون عايز حاجة بيحاول بكل جهده إنه يوصلها و في نفس الوقت مبيفكرش هو فعلاً عايزها ولا لا 👍
هي دي وجهة نظر منطقية
بس الفكرة ازاي نغير العقلية دي

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
ليه ما نعكسش الفكرة ونتعب النهاردة ونرتاح بكرة

ما أنا قلتلك أن القضية دي نسبية وصوابعك مش زي بعضها ! والأمثلة اللي انت ضربتها بتعبر عن تفاصيل صغيرة في حياة الناس لكن مش بتعبر عن نمط حياة .

فيه ناس كتير بتتعب النهاردة علشان ترتاح بكرة ! ناس كتير بأجل التفكير في الجواز والجنس لحد ما يكونوا نفسهم ويعملوا ثروة علشان يرتاحوا بعدين ويتجوزوا !
فيه ناس بتبخل علي نفسها وعلي عيالها علشان تحوش فلوس و تعمل مشروع تعيش عليه وترتاح بعدين !

فكرتني بمسلسل رحلة المليون ( سنبل ) لمحد صبحي 😃

ما أنا قلتلك أن القضية دي نسبية وصوابعك مش زي بعضها ! والأمثلة اللي انت ضربتها بتعبر عن تفاصيل صغيرة في حياة الناس لكن مش بتعبر عن نمط حياة .

فيه ناس كتير بتتعب النهاردة علشان ترتاح بكرة ! ناس كتير بأجل التفكير في الجواز والجنس لحد ما يكونوا نفسهم ويعملوا ثروة علشان يرتاحوا بعدين ويتجوزوا !
فيه ناس بتبخل علي نفسها وعلي عيالها علشان تحوش فلوس و تعمل مشروع تعيش عليه وترتاح بعدين !

فكرتني بمسلسل رحلة المليون ( سنبل ) لمحد صبحي 😃
والأغلبية بتعمل ايه في وجهة نظرك ؟

الفراق هو نهاية اللقاء بمن نحب سواء كان بالسفر أو الموت أو انتهاء العلاقة وأياً كان السبب فإن الفراق اصعب ما نواجهه في حياتنا، وهنا لكم عبارة مؤلمة عن الفراق 😌😌
((إن كان هناك من يحبك فأنت إنسان محظوظ، وإذا كان صادقاً في حبه فأنت أكثر الناس حظاً ))

المغذى من كلامي. إن الفراق الحقيقة الوحيدة الموجودة في الحياة بعد الموت. ولكن. متي واين وكيف. معرفش بصراحة. ولكن. ✌️✌️

طلما الحبيب موجود والنفس موجود. يبقي الامل في **** وبس وعيش اللحظة وان كانت ثانية. بشرط الحفاظ وتجديد الامل مع كل إشراقة صباح تنور الدنيا. 😊😊
اللة يخربيتك وش نكد كنت هتنكد عليا منك للة يا بعيد 😂😂😂😂😂
اتمني يكون حد فهم حاجة من الطلاسم الي بكتبها 😃😃
طيب يعني انتي شايفة اني اخش في علاقة أو اي شي نهايته سلبية عليا وبدايته متعة ده صح ؟

العاده السريه دي عايزه قوة اراده عشان الواحد يبطلها
أما قصه أن شخصين يتقابلو من هنا هيه وارد تحصل وممكن يتجوز ويكونو اسره متعرفش كمان ساعه ايه الي هيحصل
بتكلم عن فكرة المتعة اللحظية اللي نهايتها سلبية والم

• عجبني
التفاعلات: مصطفى مصطفى
يمكن عشان مفيش سعادة فبنحاول حتي لو للحظات

• عجبني
التفاعلات: امير محمد
  • بيضحكني
التفاعلات: امير محمد
😄😄😄😄😄

والأغلبية بتعمل ايه في وجهة نظرك ؟
أحمد شوقي كان بيقول :

وَما نَيلُ المَطالِبِ بِالتَمَنّي

وَلَكِن تُؤخَذُ الدُنيا غِلابا

وَما اِستَعصى عَلى قَومٍ مَنالٌ

إِذا الإِقدامُ كانَ لَهُم رِكابا

الأغلبية دلوقتي في الزمن الصعب ده طلعان عين اللي خلفوهم ، وهم مسيرين وليسوا مخيرين ، والدنيا هي اللي غالباهم ومش قادرين يغلبوها ، واللي بيحاول يقدم علي شيء بيتخزوق ، وصعب النهاردة وقليل جدا اللي بيقدر يحقق أحلامه ومفيش بإيدهم حاجة !

كإن اللله بعون الشباب .

علي فكرة أنا بأتكلم بشكل عام مش علي مواقف معينة .

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%