NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

سؤال تصرف ايه بس بواقعية

عمر مكان الضرب هيصلح الغلط الغلط هنا عل البيت ال مش مهتم بيها وكل واحد ف دنيا انا كبير اهو وامي ف البيت بتابع معايا رحت فين بتتكلم مين ده غير النصائح ببق مخنوق اه بس بفهم الكلام ده بعدين كلنا بنغلط ولس هنغلط الدور الأول والأخير عل البيت والرقابه والمجتمع ال بق زي مبيقولو اوبن متلومش البنت أنها غلطط اقعد معاها وعرفها تتعامل ازي مع البشر
باشا البنت من وهى فى ابتدائى اماه معرفهاا ان جسمها ميتكشفش لحد يعنى عارفة انا دا غلط وانا لما قولت علقة \دا مش عشان اصحح الغلط لا عشان اعاقب الاول على الغلط وبعد كدا اصلح بالطرق المناسبة

هحرمها من نزول الشارع هحرمها من الموبايل حتي لو في البيت هراقب تصرفتها هتعامل معاها بقسوة شوية بعيدا عن الضرب والشتيمه والاهانه ممكن متتكلميش معاها لفترة قصيرة كا نوع من العقاب
بس الاجيال الجديدة دي اسوء حاجة انك تحرمها من الموبيل ودا ممكن يخليها تتمرد اكتر

• عجبني
التفاعلات: حسن٩٤
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
طب كدا اى اللى هيمنعها من انها تكرر نفس الغلط طلاما عرفت انك مش هتضربها تانى
انك تقرب منها وتحتويها كاصدقاء وتكتسب ثقتها وبكدة مش هتخبي عليك حاجة تاني لكن الاهم طبعا تعرف الحوار دة وصل لفين اصلا

باشا البنت من وهى فى ابتدائى اماه معرفهاا ان جسمها ميتكشفش لحد يعنى عارفة انا دا غلط وانا لما قولت علقة \دا مش عشان اصحح الغلط لا عشان اعاقب الاول على الغلط وبعد كدا اصلح بالطرق المناسبة
الجيل الحديث ده مش شبهنا يا خويا انا كنت ممكن اقعد اضرب ببتاع نص ساعه ومقدرش افتح بوقي مع أبوي الجيل ده لو اضرب يبلغ فيك😂

عمر مكان الضرب هيصلح الغلط الغلط هنا عل البيت ال مش مهتم بيها وكل واحد ف دنيا انا كبير اهو وامي ف البيت بتابع معايا رحت فين بتتكلم مين ده غير النصائح ببق مخنوق اه بس بفهم الكلام ده بعدين كلنا بنغلط ولس هنغلط الدور الأول والأخير عل البيت والرقابه والمجتمع ال بق زي مبيقولو اوبن متلومش البنت أنها غلطط اقعد معاها وعرفها تتعامل ازي مع البشر
منطقى كلامك بضراحة بس دا يعتمد على مدا ثقت البنت فيك كأب وانها بتحبك ومش عايزة تزعلك تانى

• عجبني
التفاعلات: the beest
بس الاجيال الجديدة دي اسوء حاجة انك تحرمها من الموبيل ودا ممكن يخليها تتمرد اكتر
مش هتتمرد الا اذا مش بتسمع كلامك من الاول وعلي حسب المعامله بتاعتك ليها هي بتسمع كلامك من الاساس ولا بتتمرد عليكي في بنات تستجيب بسرعه وده بتعرفي من اسلوبها معاكي

دلوقتي لو فرضنا انك اب او اخ ومسكت تلفون اختك الصغيرة او بنت وبتقلي في الجاليري ولقيت في سله المهملات فيديوز وصور نودز ايه هيكون تصرفك ؟

الموقف حقيقي وحصل وعايزة اعرف ايه رد فعلكم بس يكون بواقعية مش كلام وخلاص
الاول هشوف هيا بعتتو لمين وبعدين اخلي امها تتكلم معاها اكون شفت الي استلم الفديوهات وعرفت كان اي بينهم وع الي بينهم هيبقا رد فعلي

منطقى كلامك بضراحة بس دا يعتمد على مدا ثقت البنت فيك كأب وانها بتحبك ومش عايزة تزعلك تانى
علشان كده بنقول خد ولادكو عل أنهم اصحابكو من الاول زي ماكان ابويا بيعمل معايا كنت بحكيلكو كل حاجه عني

يعني هبتدي معاها واحده اقعد معاها واتكلم معاها واصحبها و قطع اي وسيله الاتصال مع اي شخص من أصحاب السؤء بس

دلوقتي لو فرضنا انك اب او اخ ومسكت تلفون اختك الصغيرة او بنت وبتقلي في الجاليري ولقيت في سله المهملات فيديوز وصور نودز ايه هيكون تصرفك ؟

الموقف حقيقي وحصل وعايزة اعرف ايه رد فعلكم بس يكون بواقعية مش كلام وخلاص
نظريا هتعامل بهدوء وافهم هى عملت كدا ليه

اولا
هي كام سنه

الجيل الحديث ده مش شبهنا يا خويا انا كنت ممكن اقعد اضرب ببتاع نص ساعه ومقدرش افتح بوقي مع أبوي الجيل ده لو اضرب يبلغ فيك😂
دي حقيقة 😂

• بيضحكني
التفاعلات: the beest
الجملة دى هى اللى بوظتهم الجيل الجديد لا لاقديم زى الجديد بس الاهالى اللى بقت طرية

عشان مكدبش اول حاجه هتبقي الضرب و ده هيبقي ك انفعال و خوف عليها من اللي عملته ف الاول بس بعد كده هحاول اطمنها و اعرف مين وصله الصور دي و بعد كده الاهتمام بيها هيزيد من ناحيه اني اراقبها من بعيد و ابقي حنين عليها اكتر يمكن قله حنيتي مثلا خلتها تدور ع حد يطمنها بره بيتي بس همسك اللي وصله الصور ده مش هضربه لا انا هنيكه و اصوره و هو بيتناك عشان ميلكرش ف بنتي تاني

ميأكلش عيش ماهى ممكن تبعت وبتقول فى قرارة نفسها كدا كدا هخفى وهو مش عارف فمش هيزعل

انا عن نفسي تضرب الاول بعد كده اقعد اتفاهم معاها واعرف كل حاجه منها علشان لو اتفهمت وتكلمت براحه اول مره ممكن تعملها تاني وتفكر اني ده رد فعلي

من أمن العقاب أساء الأدب

من سنك كده

مش هيبقى فى مرات لأان الفون هيتسحب منها والمراقبة هتبقى من حديد بس من غير ما تعرف انى مراقبها وقبل كل دا لازم اعرف الحاجات دى اتبعتت لمين
انت كلامك خيالي جدا خصوصااا في العصر ده البنات بتغطي ع بعض واستحالة المراقبة الكاملة يعني لو عندها درس مش هاتروحوه هاتفضي نفسك وتروح معاها كل الدروس وحتي ده ممكن تغفلك وتاخد من صاحبتها الموبايل وتتكلم مع الشخص اللي بعتله الصور وساعاتها هاتكون انت الوحش العقل والاحتواء هو الاهم

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%