NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

الف مبروك

• عجبني
التفاعلات: Range Rover
رغم اننا منعرفش بعض بس انا مبسوط ليكى يا @سمر20 أنك اتجوزتى وأتمنى ده يشيل جزء كبير من الضغط النفسى اللى كان عليكى
بالنسبة لموضوع الجواز او الخلفه أو أى حاجه بيكون زوجين أنا شايف أن اهم حاجة التفاهم والكلام... أتكلمى معاه بكل صراحة أنك نفسيا غير جاهزة فى الوقت الحالى وأنك محتاجه شوية وقت عشان لما تخلفى تكونى قادرة تكونى أم كويسة للأولاد وتعرفى تربيهم أتكلمى معاه بكل هدوء وأعتقد هو هيتفهم ده
وفى كل الأحوال أتمنى ليكم السعادة مع بعض وراحة البال

• عجبني
Welcome back يا قمر
تاني حاجة بصي الامومة مش حاجة بنتعلمها يا حبيبتي ده فطرة فينا فاهمني اتكلمي معاه لو مصمم خلاص خدي التجربة او اطلقي

• عجبني
التفاعلات: Range Rover و صعيدي راقي
معلش انا معرفكيش بس حابب اقول نصيحه بعد ازنك اني بتقولي اني جوزك بيحبك وهوا الي أصر يتجوزك علي الرغم انو هوا متجوز وعندو اولاد يعني ممكن كان خرب بيتو علشان حبك وانتي حبتية وقنتو علي علاقة قبل كدة يعني بتحبو بعط لية متحوليش تكبري الحب دة وتكللية بحلا سمرة الجواز وهي الاود حولي تبني مراحل جديدة للحب دة

• عجبني
الف مبروك ❤

• عجبني
بلا فلسفه رغم اني بحبها

الزواج والخلفه والاسره هي اساس وجودنا في الحياه، العيشه الحره مرهقه ومؤذيه نفسياً، والامومه والتربيه سهله وتقدري تتعلمي من اللي حواليكي
مفيش حد حواليكي.. عندك نت وموبايل وكل شئ موجود بالمجان
ونصيحه خالصه بصدق
خلفي وارمي ورا ضهرك كل اللي فات بكل اشكاله، عيشي حياه جديده تماماً وابدأي من جديد وصدقيني مش هتندمي لحظه
لكن.. هذا يعتمد علي الشخص اللي معاكي
هل ممكن ييجي يوم يفكرك بما مضي ؟

• عجبني
انا جايلك من الموت 😅😅💔
بصى انا اللى اعرفه ان الست بقلبها ولما بتتألم بتحب
تانى حاجه مش عاوزه تخلفى يبقى تتفقى مع الاب اتفقتوا كان بها ما اتفقتوش يبقى نحاول نصحح الغلط فى الحوار
ثالث حاجه بتقولى معندكيش اهل؟؟؟؟ طب ما تكسبى قلب سلفتك وهتعلمك كل حاجه كونك انت وسلفتك متفاهمين وبتحبوا بعض جوزك مش هيشيل هم اى حاجه نهائى بل هيبقى رجل عظيم وهيرضيكوا بعدل ****
اكسبى قلب سلفتك مش عقلها الانثى بقلبها مش بعقلها
هتكسبى حياتك وتبقى احسن من زمان بكتير جدا
+كنتى بتقولى عاوزه ترجعى تتعلمى من تانى صح؟؟؟؟
اعرف حد فى عيلتى مش متعلم لما اتجوز وخلف وذاكر مع عياله بقى احسن منى انا شخصيا مش ناقص غير انه يتعلم التكنولوجيا بس
رزقك مش فى ايدك فى ايد ربك اللى خلقك
الروح اللى مش عاوزاها تيجى بارادتك غصب عنك برضه مش انت المتحكمه فيها
رزق الروح من كل حاجه فى الدنيا مش انت المتحكمه فيها
انت وجوزك مجرد اسباب فقط مجرد اشخاص بتسعى على رزقها ايا كان
بس اهم حاجه الرضا والقناعه

الف مبروك ليكى ي سمر
مليش تعامل معاكى بس **** يرزقك الزريه الصالحه والرضا بكل شئ

واسف على الاطاله

• عجبني
التفاعلات: SLSAMG، hreartkyykuj و Range Rover
دا مش قراره لوحده و لازم تفهميه دا لانه زي ما انتي قلتي دا شيئ مش ساهل خالص و هو عنده اولاد فهميه انكم لسة في الاول و لسة في وقت

• عجبني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
عوده حميده

المكتوب مكتوب حتى لو بتخدي كل وسائل منع الحمل
ف كده كده وقت لكل مخلوق بيحدده الخالق ده لا بأيدك و لا بأيد حد المهم لما الرزق يجيلك اوعي ترفضية .

اتمنالك كل حياة سعيدة جميله 🙏

• عجبني
انا اول مرة اتعرف عليكي من البوست ده ..
اولا الف مبارك و **** يسعدك مع جوزك
ثانيا بالنسبة للخلفة ده قرار مشترك بينك و بينه و مينفعش يفرضه عليكي ..
من كلامك و تعليقاتك فهمت ان عندك تحفظات كتير و عدم استعداد نفسي للخلفة لاسباب طفولتك و غيرها ..
حقك طبعا متخلفيش .. لكن لازم تقنعي زوجك بالكلام ده .. ولازم يتفهم موقفك
و لو هو مصر على الخلفة اقترحي عليه تكملوا في الزواج فترة .. سنة او اتنين .. و تشوفي هل تفكيرك هيتغير و هتبقي متقبلة نفسيا وجود *** في مسئوليتك و لا لأ ..
و تحياتي ليكي

• عجبني
اولا كدا انا عارفه انى كنت غايبه شويه و شكرا جدا على الرسايل الكتير اللى جاتلى تسأل عليا و تطمن و اسفه مش هعرف ارد عليها كلها لانها كتير

ندخل فى الموضوع

سبب من الاسباب ال خلتنى ابعد شويه انى اتجوزت واحد كنت على علاقه بيه لفتره طويله و كان فيه بينا تفاهم و حب و احترام و عشره بجد بره السرير قبل جوه فقرر يخلى الموضوع رسمى و عرف مراته و ولاده اللى يعتبروا فى سنى و الموضوع حصل بسرعه و فجأه

الامور مستقره اربع ايام عندها و تلاته عندى لا انا بشوفها ولا هى بتشوفنى و الحياه حلوه مفيش مشاكل ولا صراعات ولا خناقه على مصاريف او احتياجات و الكلام دا لحد هنا حلو و تمام

المشكله انه بقاله فتره بيلح عليا ابطل حبوب منع الحمل لانه عايز يخلف منى و واخد الموضوع جد

و انا مش عايزه اخلف و معنديش استعداد اخوض التجربه و معنديش استعداد ابقى مسؤله عن روح و ملزمه بتربية و تعليم و مصاريف و ابقى ملزمه ابقى قدوه للعيل دا غير انى معنديش ام ولا اب ولا أهل يعلمونى الامومه و التربيه ولا حتى يقفوا جنبى فترة الحمل

الجوازه دى بالنسبالى كانت المفروض تبقى مرحله مؤقته و هتعدى بس انا فعلا بحب جوزى و مش عايزه ابعد بطريقه وحشه لانه واحد وقف جنبى فى اوقات صعبه جدا و متخلاش عنى و حتى قرار الجواز هو اللى اصر عليه مع اننا كنا فى علاقه مستمره اصلا بقالها سنين

و اسفه على الاطاله و سامحونى انى بسأل هنا لانى فعلا مليش اهل ولا اصدقاء و فعلا معنديش حد استشيره لما بحتار فى حياتى
اولا مبروك علي الجواز اما بالنسبة للخلفة استني شوية الامور تستقر اكتر و بعد كدا قرري ولو خوفك من الخلفة بسبب المصاريف و ان ملكيش اهل كل عيل بيجي برزقه و كله بيتربي و بيعيش
و الموضوع عاوز تفكير و استقرار

حاجه مقلقانى من الموضوع دا ان غالبا فعلا هينتهى الامر ان انا اللى هربيه لوحدى
وانتي وراكي اي او اي مشكلتك متحسبيش الموضوع كدا الطفل دا ممكن يبقي سندك الوحيد في الدنيا المووضوع له ابعاد كتير في المستقبل احسبيها صح

من خلال ردودك شكلك مقتنعة بفكرة عدم الخلفة انتي حاسمة امرك بس المشكلة أنه انتي ما بدك تجرحي زوجك ولا يزعل منك هاد كلام حدا جميل
انا برأيي لازم تحكي معه بالموضوع وما في داعي انك تأجلي وتضيعي وقت وتعيشي في دوامة انتي في غنى عنها لانك اصلا ما بدك اولاد ابدا .....

• عجبني
هوا الموضوع بسيط أنتي كنت متوقعه آنك تجوزي في يوم و يتقفل عليكي باب لو حد قالك الكلام ده من كام شهر

• عجبني
من راي تتاخري شويه في الحمل وتروحي لي دكتور نفسي الاول يساعدك ويفهمك الدنيا لحد ما تبقي جاهزة لان انت بتقولي في الكومنتات انك معقده من العيال اصلا

• عجبني
الف مليون مبروك وربنا يهنيكو ببعض وبالنسبه لموضوع الخلفه اقعدى معاه وفهميه موقفك بهدوء وهوا لو بيحبك هيفهم ويقدر

استمتعى بحياتك واتركى التفكير

• أتفق
التفاعلات: مثير زوجتي
الف مبروك يا سمر ❤️❤️

اولا كدا انا عارفه انى كنت غايبه شويه و شكرا جدا على الرسايل الكتير اللى جاتلى تسأل عليا و تطمن و اسفه مش هعرف ارد عليها كلها لانها كتير

ندخل فى الموضوع

سبب من الاسباب ال خلتنى ابعد شويه انى اتجوزت واحد كنت على علاقه بيه لفتره طويله و كان فيه بينا تفاهم و حب و احترام و عشره بجد بره السرير قبل جوه فقرر يخلى الموضوع رسمى و عرف مراته و ولاده اللى يعتبروا فى سنى و الموضوع حصل بسرعه و فجأه

الامور مستقره اربع ايام عندها و تلاته عندى لا انا بشوفها ولا هى بتشوفنى و الحياه حلوه مفيش مشاكل ولا صراعات ولا خناقه على مصاريف او احتياجات و الكلام دا لحد هنا حلو و تمام

المشكله انه بقاله فتره بيلح عليا ابطل حبوب منع الحمل لانه عايز يخلف منى و واخد الموضوع جد

و انا مش عايزه اخلف و معنديش استعداد اخوض التجربه و معنديش استعداد ابقى مسؤله عن روح و ملزمه بتربية و تعليم و مصاريف و ابقى ملزمه ابقى قدوه للعيل دا غير انى معنديش ام ولا اب ولا أهل يعلمونى الامومه و التربيه ولا حتى يقفوا جنبى فترة الحمل

الجوازه دى بالنسبالى كانت المفروض تبقى مرحله مؤقته و هتعدى بس انا فعلا بحب جوزى و مش عايزه ابعد بطريقه وحشه لانه واحد وقف جنبى فى اوقات صعبه جدا و متخلاش عنى و حتى قرار الجواز هو اللى اصر عليه مع اننا كنا فى علاقه مستمره اصلا بقالها سنين

و اسفه على الاطاله و سامحونى انى بسأل هنا لانى فعلا مليش اهل ولا اصدقاء و فعلا معنديش حد استشيره لما بحتار فى حياتى
انت شخصية محترمه وجميلة **** يوفقك في حياتك ويباركلك في زوجكك ويرزقك الهمه والعزيمة علي غريزة الامومة

ندخل فى الموضوع

الخلفه استقرار و ابنك أو بنتك هما إللي هيبقو عيلتك
توكلي على **** و ادعي تحملي إن شاء ****

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%