NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

متسلسلة واقعية النصيب ـ حتي الجزء الثاني 7/10/2022

انا قراتها الساعه 6 الصبح كده بس مقدرتش اعلق لان النت كان زي الزفت
+احب اقولك عاش عليك وياريت تنزل بقا بسرعه
ولا يهمك اهم حاجه انهاا عجبتك
 
  • حبيته
  • عجبني
التفاعلات: Elza7im و أركان شاهين
انا قراتها الساعه 6 الصبح كده بس مقدرتش اعلق لان النت كان زي الزفت
+احب اقولك عاش عليك وياريت تنزل بقا بسرعه
والجديد كل اسبوع عشان حياتي اناا
 
  • حبيته
  • عجبني
التفاعلات: Elza7im و أركان شاهين
عاش ي ساهر والبدايه حلوه وشكلها هتبقا قصه علي الرايق ومستنين جديدك
ضيف ساهر لقائمة الخطف في كاتب جديد ظهر 😂😂😂 ***يعينك يا ساهر

😂😂😂😂😂😂
 
  • بيضحكني
التفاعلات: SAYKO3
  • بيضحكني
التفاعلات: أركان شاهين
  • حبيته
التفاعلات: أركان شاهين
  • عجبني
التفاعلات: SAYKO3
الجزاء الاول



القدر اوعي فيوم تحاول تغير قدرك او نصيبك يا صديقي
القدر مكتوب مكتوب بس ياصديقي ممكن انت تسعي وربنا معاك ف كل حاجه وربنا عمره ماابتلاك بحاجه غير وهو عارف ومتأكد انك قدها يا صديقي
الابتلاء عمره مكان حاجه واحشه بلعكس الابتلاء شي عظيم موت
الابتلاء بيعلمناا الصبر والايمان بربنا سبحانه وتعالى
معلش طولت ف المقدمه متيجو نتعرف على بطلنا انهارده



اناا ::ادم محمد الصواف ف اولى كيمياء حيوية اناا **** انعمني بنعمه بس اخد بدلهاا نعمه اخري
ربناا وهبنى طفرة جينيه من الدرجه الاولى ف المخ بمعني ان على سبيل المثال ان مخ الانسان الطبيعي بيشتغل ب3٪من قدرات المخ اناا بقا بعد الطفره دي مخي اشتغل بحوالى 20٪من قدرات المخ
بس برضو ا خذ مني نعمه التواصل الاجتماعي بمعني تاني بقيت عندي متلازمه التوحد غير قابل للتعامل مع البشر
شعري طويل وكيرلي لون بشرتي ابيض طولى حوالى 180 سم
هحكيلك تفصيل هتفيدك قدام عن شخصيتي والاضطرابات النفسية ال بتجيلي(( بص يسيدي من الاضطرابات ال بتجيلي اني اعصاب ايدي بتشد علياا و بيحصلي حاله كدا ساعت اماا اسمع زعيق ولا خناق او حتي صوت عالي زاى ميكون كدا *** خايف. بقعد على الارض ف ركن من الحته ال اناا فيهاا وبكتم وظاهل باايدي وبحط راسي جو رجلياا كدا اه في حاجه كمان يا صديقي انا بتعامل معا الناس ال بحبهم اكني انسان طبيعي عادي جدا بس المشكله بقاا ان الناس دول هم ابويا وامي بس يصديقي ))





امي :: تاره
ست بيت مصريه بتحبني اناا اكتر من اي حاجه متقبله اني مختلف عن كل الناس وحباني كشخصي



ابوياا:: محمد الصواف رجل معاه سلسله سوبر ماركت كبيره ومعاه فلوس ومرتاح مادياا جدا بيحبني برضو واناا مختلف عن الناس عمره مرفض لياا طلب دايماا بيشجعني وبيحاول يخف عنى المتلازمة


دي كدا الشخصيات الاساسيه ف القصه باقي الشخصيات هتظهر معا التعمق ف الحداث هنعرفهم ف وقتهم وهنعرف وصفهم برضو


متيجو قبل منبداء اقولك معلومه كدا عن التوحد


التوحد من اعراضه انك تكون عندك اضطراب ونقص ف الانتباه بس برضو عندك نشاط زائد
وفي كمان عندك ضعف او اعاقات سمعيه
وقي كمان يبقاا عندك خلل حركي
وفي كمان يبقا عندك أصابت دماغيه صادمه
وفي كمان يسيدي انك تكون قليل التواصل وده من الاعراض ال عندي يا صديقي
وفي كمان انك تكون هندك إضرابات دماغيه منهم مثلا انك تكون بتخرف واو انك تكون عندك زهايمر
وفي كمان ال عندهم تاخر ف النمو المعرفي
وفى كمان ال عندهم اعاقات تعليميه

كدا يصديقي احناا شرحناا المتلازمة وبعض اعراضهاا
وعرفت ليك ال شخصيات الاساسيه ف القصه



بس قبل منبداء اناا عايزك تركز معاياا كدا عشان الطريقه ال هتعامل بيهاا معاا اهلى هياا الطريقة العاديه اصل دول اهلى يا صديقي فوق كدا



تعاله بقاا كدا نبداء الأحداث
ف. يوم عادي جداا من ايام السنه بصحاا من نومي على ايد حنينه جميله بتصحيني بحنيه وبتلعب ف شعري وبتقول


اصحاا بقاا يا حبيبي الساعه بقت 10 الصبح اي النوم ده كله اناا م اتعودت معاك على كدا


انا: خلاص يماما هصحاا اهو


امي :طيب يلا يحبيبي اناا جهزتلك خلاص الفطار بايدي م الشغاله ال عملته قوم بس خد دش وتعاله



انا :حاضر يماما


المهم قومت خدت دوش ونزلت فطرت معاا امي ودخلت المكتبه بتاعتي

(((اه صح شوفت يا عزيزي نسيت اوصفلك البيت بتاعناا
احناا يسيدي ساكنين ف بيت 3ادوار بس مفتوح كله على بعض بمعني عامل زاى الڤلا كدا بس على صغير بص بقا يصديقي الدور الاول ريسبشن كبير وفيه المطبخ وفيه كمان اوضتين واحده للشغاله وواحده تانيه للضيوف معاا بقيت الاوضال ف الدور التاني ده فيه اوضة امي وابوياا وكام اوضه تانيه عشان الضيوف
اما بقا الدور التالت ف ده بتاعي كله ومستقل عنهم بمعني هو لشقه بتاعته بباب وانا وامي وابويا ال معانا المفتاح بتاعهاا والشقه بقا يسيدي عباره عن 3 اوض اوضه النوم بتاعتي و اوضه عملهاا مكتبه وفيه كل الكتب العلميه ال انا محتاجهاا ف بحثي
واوضه تانيه ودي بقا يسيدي المعمل الخاص بياا بعمل فيه التجربه بتاعتي ال اناا بعملهاا )))
المهم. دخلت المكتبه بتاعتي وابتديت اقراء ف الكتب بتاعتي ف كتاب منهم عن الهندسه الكيميائيه المهم متيجي اعرفك على الهندسه الكيميائيه دي الاول
(((بختصار يصديقي الكتاب الهندسه الكيميائيه دي بتتكلم عن المواد الكيميائية ال بتدخل ف صناعه الادويه وكدا والمركبات الكيميائيه.ومن اهم المجالات ف الهندسه الكيميائيه مجال النانو تمام نيجي بقاا عند النانو ونحط خط كدا عشان هو. ده ال هنحتاجه)))

نرجع بقاا لمرجعناا المهم اناا قريت على جزاءية التانو دي وتعمقت فيهاا شويه كتير اوى مش عارف قعد قد اي ولاعملت اي بس ال عرفته بعد ما الباب خبط عرفت اناا قعد قد اي الغدا كان جهز وامي بتنادي علياا عشان اتغداا

امي :ادم حبيبي يلا يا بابا الغدا جهز اطلع يلا


انا : حاضر يا حبيبتي جاي اهو هعلم بس الصافحه ال اناا وقف فيهاا واجي علطول


امي ماشي يا حبيبي انا مستنياك تحت

المهم علمت وقفلت المكتبه وخبصت ونزلت تحت كان ام وابوياا قاعدين علي السفره مستنينى احي وروحت ليهم واول م قعدت


ابوياا قال:: هاا يبطل عامل اى دلوقتى ف البحث بتاعك


انا :كله تمام يا باابا زاى الفل بس عايز منك شزيه طلبات كدا محتاجهم منك معلش متقل عليك كدا اناا عارف


ابوياا :طلبات اي دي بس يحبيبي انت كل طلباتك مجابه هو اناا عندي غيرك بس وبعدين اي متقل عليك دي بقاا ده اسمه كلام يا ادم اناا زعلان منك


انا::و**** يبابا م قصدي بس انت عارف اناا بقالى ذا يوم م خدت الدوا والدنيا كانت معاياا متاخره شويه معلش استحملني المهم الطلبات هيا انا عايز ذرات نانو عشان احمل ببه البحث عايز اخلص بقاا يبابا
وشويه مركبات كيميائية كمان

ابوياا :اوى اوى يسيدي اكلملك حبايبي يجبو ليك بس طبعاا انت عاررف ان الحاجات دي هتتاخر

انا ::طبعا طبعا فاعم ده كله مش تخاف ومقدر ده كله طيب يسيدي اسيبكو بقاا انا وانزل المحله تاني

المهم ابوياا مشي نزل المحل واناا طلعت فتحت المعمل ودخلت جواا


__________________________________________


ف مشهد اخر
عند نوراي محمد مصطفي عبد الغني بنت جميله جدا وهاديه جدا ومعناا اسمهاا انهاا قمر مضيئ وهياا فعلا وشهاا بينور اكتر من القمر نفسه واسمهاا على مسماا


بنت محمد مصطفي عبد العني راجل اعمال مشهور جدا وغني فشخ يصديقي
ف الخمسين من عمره يميل ال السمار بس رغم انه عنده خمسين سنه بس. رياضي ومحافظ علي جسمه
متجوز من

حياه ابراهيم المنيسي رابه منزل بس قمر حرفياا نسخه طبق اصل لبنتهاا بس على كبير

المهم ف اوضه من قصر كبير كداا نلاقي فيه نوراى و نسمه قاعدين معاا بعض
وبيتكلمو عن شخص



نسمه :: نوراى انتي واعيه لل بتقوليه. انت عارفه انتي بتقولى اي ولا بتعملى اي وعارفه عواقب ده اي


نوراى :نسمه اناا عارفه اناا بعمل اى كويس جداا وعارفه اناا بقول اي كويس جدا ومفيش عوقب ولا حاجه انا مش بعمل جريمه اناا بحب ينسمه زاي زاي اي مخلوق طبيعي فين بقاا الحريم ال بتقولي عليهاا دي بقاا


نسمه :يا نوراي يريت بتحبي انسان غادي نوراي يا حبيبيتي انتي بتحبي واحد متواحد فاهم يعني اي
تقدري تقولي اي رده فعلك لو مثلا تعبتي متخيله انه هيجري بيكي علي المستشفي ولا هيعمل اي تقظري تردي ولا لا
تقدري تقوليلي ليا اي هيحصل ف فراحكو هتقظري تعملى فرح ولا لا ولو عملتي تقظري تقولى لياا اي ال هيحصل لو الدي جي اشتغل ولا الناس هتيجي هتسلم عليكي جوزك هيعمل اي معاكي.
ركزي ل افعالك يا نوراي انتي مش تنفع ترتبطي مجرد ارتباط معا اشخاص زاي ده اخرك تعطفي عليه


نوراي :: كانت سامعه الكلامه ده كله وعماله تعيط على حب عمرهاا وحالته وفكرت ف كل الكلام ده وهيا عارفه ان الكلام ده كله صح بس حكمت دماغه وقالت انهاا هتضحي بكل متع الدنياا مقابل انهاا تنام ف حضنه وراحت قايله الكلام ده لنسمه
بصي ينسمه اناا فاهمه طلامك كله وعارفه ان كل كلامك صح بس اناا لازم اضحي بده كله مقابل حبيبيي لازم اضحي عشان اكسب انا لو عملت اي مش هلاقي زايه تاني لازم افوز بيه تحت اي ظرف و تحت اي تضحيه مش ينفع اناا عارفه عواقب كل كاجه بس صدقيني اناا بحبه مقدرش ابعد عنه


نسمه :براحتك يا نوراي اناا نصحتك وقولت ليكي على كل حاجه بس انتي وشوقك سلام يا نوراي


__________________________________________

نرجع عندي اناا بقاا طلعت فتحت المعمل وعملت شويه تركيبات عشان اكمل الباحث بتاعي
متيجو نتكلم شويه كدا على البحث بتاعي كدا

((( البحث بتاعي كان ان اناا اعمل دوا بيقتل على المرض السكر للمنتشر عالميا والبحث ده انا قاعدت فيه حوالى 6شهور كاملين بعمل فيه بكل جهد لحد ما حطيت التاتش الاخير بتاعي)))


وطلعت من المعمل لعد حوالى ساعتين كان وقت العشاء
روحت على امي وامي للأسف كانت من مرضى السكر قولت ليهاا على العشاء وابتديت اتكلم


انا:ماما انا عندي ليكي مفاجاه وجميله جدا وهتغير مجري حياتك
الحواار وما فيه اناا خلصت البحث بتاعي وطبعاا انتي م تعرفي البحث بتاعي كان عباره عن اي بس اناة طبعاا عارف البحث بتاعي ده اناا ابتديت فيه من بلظبط 6 شهور عارف البحث بيتكلم على اي البحث بتاعي يا ماما بيتكلم عن دوا ينهي على مرض السكر نهائي والدوا ده ااناا خلصته انهارده الدوا ده بيتاخد كل يوم 3اقراص على مدار 3ايام بمعني 9 اقراص التسع اقراص دول يا امي هم ال فيهم الخلاصه وانتي هتبدي من بكرا واناا لا 3 ايام دول معاكي لحد متخلصي وبعد 3ايام هتروحي لدكتور السكر وهنكشف عليكي وهنعرف انت بقاا عندك مرض السكر بعدها ولا لا


ماما :,ياه يا حبيبيي. يعمي انت ده كله بتجهز البحث بتاعك عشان خطري انا عارف يحبيببي حتي لو مش نجح يكفي انك حاولت تعرف اناا فاخوره بيك فخر عمري مششوفته عند حد

المهم خلصت اكل وطلعت نمت و طول ال3ايام دي كان المفروض عندي جامعه يومين ورا بعض مش روحت ولا يوم عشان اناا واعد امي اني مش هنزل من البيت غير على الدكتور بتاع السكر وفعل اليوم الرابع نزلنا روحناا عند دكتور السكر

وجيه دورناا ودخلناا الكشف والدكتور قاعد مستغرب اني جاي معاا امي اصل هو عارف ان اناا مش بنزل الشارع غير على الجامعه فقط عشان المحاضرات وعشان الاختلاط معاا الناس وكدا المهم الدكتورر


قال ::: ا**** اهلا وسهلا اهلا وسهلا دكتور ادم بنفسه عندناا ده زادناا شرف عامل اي يا دوك

انا: ابتسمت ليه كمعني اني كويس يعني

المهم دار الكشف كا العادي بس الدكتور لاحظ حاجه. غريبه جدا وهياا اختفااء مرض السكر من عند امي

((ايوا يا صديقي التجربه نجحت ))
وقال مدام تاره دلوقتي اناا قدامي معجزه الاهية حضرتك معدش عندك اي مرض باسم السكر خالص بس في اجراء روتني هنعمله ونتاكد ازا كان صح ولا اناا ال غلط وخرفت على كبر ولا اى


وهناا اني اتكلمت :لا يدكتور انت م غلط ولا هرفت بلعكس انت صح الصح انت عارف المرض مش مني ليه. عشان ابني حبيبي قاعد 6شهور كاملين بيعمل بحث عن دوا ينهي على مرض السكر كله اصلا ودي النتيجه ال قدامك دي


الدكتور وهو مستغرب: انت ال عملت كدا يا دكتور بجد. طيب عملت كدا ازاي وانت لازم تروح تسجل الدوا ده ف حمايه الملكيه الفكريه وتسجله ف الشهر العقاري باسمك عشان يبقاا معاك سند قانوني


انا : م تخاف يدكتور انا كنت مستني النتيجه فقط مش اكتر وانا اه ال عملت كدا ده تعب 6شهور. كاملين الحمد** ربماا قدرني وهقدر افيد البشريه واناا ف حالتي دي الحمد** يارب


الدكتور :متقلش كدا بس حالة اي بس يا دوك انت عبقري. و**** يا دوك اناا م عارف اشكرك ازاى
واحناا كناا بنتكلم طبعا كانو خاظو عينه ددمم من امى وعملو التحليل وطلع انهاا مش عندهاا اي مرض سكري
وامي فرحت جدا بلنتيجه دي وطبعاا واحناا كالعين من عند الدكتور ال دكتور طلع معاناا برا وانا كنت مكلمه على انه م يقول لحد دلوقتي على حوار الدوا ده ومشي معاناا لحد باب العياده واحناا اتحركناا بلعربيه لحد البيت وامي فرحانه جداا



__________________________________________
في مشهد ااخر عند نوراي ف ڤيلاتهاا معاا نسمه


نرواي ::اناا هتجنن يانسمه بقاله يومين م بيحضر المحضرات ولا حتي السيكشنات انتي عارفه الجامعه والسيكشن بلذات كان بلنسبه ليه اي ازاى م يروح لا كدا فيه حاجه غلط اناا لازم اروح ليه اه لازم اروح ايه هقوم البس واروح ليه واعرف ماله


نسمه : اهدي كدا وم تبقي مجنونه اكيد هو كويس بس برضوا اناا م عايزاكي تنسي المتلازمه واعراضهاا عليه عشان كدا ده طبيعي ف عادي وبعظين تروحي ليه فين انتي مجنونه وبعدين اصلا انتي م تعرفي مكان بيته


نوراي :لا انا عارفه مكان بيته انا مفيش حاجه م اعرافهاا عنه انا اعرف عنه كل حاجه واى حاحه وبعدين متلازمه اي واعراض اي م الحاجات التافهه دي ال هتخليه م يجي الجامعه اناا هقوم البس عشان اروح ليه

وفعلا قامت غيرت الهدوم بتاعتهاا وطلعت خدت جنسمه ونزلو ونسمه راحت الڤيلا بتاعتهاا الهياا اصلا جنب ڤيلاه نوراي ونوراي راحت لحد البيت بتاعي وخبطت على الباب بتاعي والشغاله هياا الفتحت واتكلمت وقالت


نوراي:هو ده بيت دكتور ادام محمد


الشغاله :اه هو يا فندم اقوله مين


نوراي لا انا بس عايزه اعمله. مفاجاه مش ينفع تقولي ليه اسم بس انتي ممكن تندهي مامته بس قبل ماخش ليه


الشغاله راحت قالت لاامي ف ودنهاا على الحوار ده وهياا قالت لياا :حبيبي ثانيه واحده بس هشوف مين على الباب واجيى ليك ف ثانيه وطلعت راحت على الباب وقابلت نوراي ودخلتها الريسيبشن ال ابتسمت اول ما شافتهاا زاى اي عاده ام مصريه


وقالت ::اهلا وسهلا اقدر اخدمك ازاى


نوراي انا نوراي محمد مصطفي عبد الغني.
بنت محمد مصطفي عبد الغني راحل الاعمال اكيد حضرتك سمعتي عنه بصراحه كدا يا ماما لو تسمحي اني اقولك ماما طبعاا انا بحب ادم ابنك وهو م يعرف كدا طبعا وابن حضرتك م جه الجامعه يومين ورا بعض وده مستحيل تحصل غير لة فيه سبب قاهري ف اناا جيت اطمن عليه وامشي على طول وطبعاا انا م عايزاه يغرف اني جيت هناا عشان كدا


امي :كلام جميل يبنتي زاي م انتي عايزه انك تقولي لياا يا ماما بس سؤال هنا لازم اعرفه
هناا نوراي تقاطع امي قبل متكمل كلامها اه يا ماما اناا بحبه ومش بعطف عليه
كملت امي كلامهاا بعد اماا ابتسمت عل ذكاء نوراي
طيب يبنتي الحوار وما فيه ان ابني طان بقاله 6شهور بيعمل بحث بتاعه ومن 3ايام خلص البحث وكان بيجرب النتيجه بتاعته وطلعت نتيجه مبهره بصاراحه واناا اعجبت بيهاا



نوراى: بس يا ماما ممكن اعرف البحث بيتكلم على اى ولا ده ف تدخل يعني


امي : لا يبنتي مفيش تدخل ولا حاجه البحث كان عباره عن دوا بيقضي ع مرض السكر والتجربه بتاعتي كانت علياا انا عشان كدا هو كان واعدني انه يكون جامبي لحد يوم التأكد من البحث


نوراي :طيب ممكن يا ماما اعرف النتيجه


امي : النتيجه انه م عدش فيع اي مرض سكري ف جسني يا بنتي ايوا زاي منتي سامعه تجربه ابني نجحت

وهماا بيتكلمو كنت دخلت اناا عليهم ونوراي وال مشافتني نزلت راسهاا ف الارض وانا قولت لماما
:................................



__________________________________________
______وهنا ينتهي الجزاء الاول من القصه ________


Enjoy 🦖🔥❤️🖤

طبعاا الاجزاء الجديده كل اسبوع جزاء يلا اشوفكو على خير ياريت كله يقول رأيه بصرحه تامه

سلام من ساهر ❤️🖤👋👋
 
عاش عليك يا ساهر
 
  • حبيته
التفاعلات: أركان شاهين
  • عجبني
التفاعلات: mor2010
  • عجبني
التفاعلات: معقد نفسيا
  • حبيته
التفاعلات: أركان شاهين
حلوة وجميله منتظرة التكمله
 
حلوو استمر 👍 👍
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%