NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

الحقيقة الانمي دا بالذات ليه طابع خاص عن الانميات اللي شغالة اليومين دول.... بجد حاجة محترمة و روعة
مش اعظمهم لاكن انا فعلا بحبه

• هممم
التفاعلات: T i to
  • عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
ياااااه ياسمين انتي كل ده بتكتبي وانا فكرتك سبتي البوست وهربتي لما باظ😂😂😂
ما البوست بتاعي بقي و هتناقش فيه يعني هتناقش

• بيضحكني
  • عجبني
التفاعلات: Jack Sparrow
ما البوست بتاعي بقي و هتناقش فيه يعني هتناقش
كدة كدة باظ براحتكم طول ما الموضوع مفيهوش شتيمة او حاجة مخلة ب**** كفاية ذنوب🙆🏻‍♀️

• أتفق
التفاعلات: Jack Sparrow و T i to
بص حضرتك مفيش كلنا كا بشر عندنا كلنا عندنا states of mind
عندك ال emotional و ال reasonable
الemotional مسؤلة عن تفكيرك بي عاطفية و بيترتب عليها قرارات كتير مبتكونش صح و بتكون جاية نتيجة اندفاع و بسبب تركنا لي مشاعر معينة تقودنا ممكن الخوف ممكن الغضب (الي رجالة كتير بتسيطر عليهم) ممكن الحب ممكن الزعل و هكذا
فا مش بس الستات الي بتفكر بيغلبها العاطفة كلنا كا بشر لينا اوقات بتغلبنا العاطفة

نيجي لل reasonable mind ده الي البني ادم فيه بيكون بيفكر بي منطقية بي شكل كامل مفيش مشاعر عبارة عن حقايق انت بتتعامل معاها
بتكون في الحالة ديه وقت الشغل وقت الدراسة وقت انت بتحتاج لي عقلك بي شكل كامل

بص يا صحبي كلما منتنقل بين الحالات ديه بشكل يومي رجالة او ستات و فيه ناس بتكون اسوأ من ناس و ده بيرجع لي اضطرابات نفسية ( لو حصل خلل او بني ادم اتحبس في state واحدة من دول )
طبيعي ان الست في وقت معين من الشهر يكون مسيطر عليها emotional mind لاكن وجود المشاعر لا ينفي مقدرتنا علي التحكم في السلوك
ممكن ابقي غضبانة او زعلانة للكن مازلت عندي القدرة ان اكون متحكمة في سلوكي

و اخيرا انا مش بقنعك ان ستات تنفع انها تكسك مناصب لانها حاجة حقيقية و موجودة في واقعنا تقبلتها ام لم تتقبلها ،في ستات تقود دول اعظم مننا بي كتير فا صدقني مش ازمة راجل او ست لاكن ازمة كفائة
الستات الىل بتقود دول دول الحالات النادرة وكل اللكام الىل قولتيه حلو بس ععمليا بقى على ارض الواقع ؟؟
ثانيا بقى لو الست تنفع تمسك مناصب زى دى مكانش الدين نهى عن الموضوع دا

كدة كدة باظ براحتكم طول ما الموضوع مفيهوش شتيمة او حاجة مخلة ب**** كفاية ذنوب🙆🏻‍♀️
ودي نقطه بحاول افهمها لناس كتير بس مش فاهم

• عجبني
  • أتفق
التفاعلات: Coraline و Jack Sparrow
الستات الىل بتقود دول دول الحالات النادرة وكل اللكام الىل قولتيه حلو بس ععمليا بقى على ارض الواقع ؟؟
يا صحبي انا مش بتكلم في جزء ديني ده لان ده مش مكانه
و المناصب الي بقصدها مش رئاسة دولة لان في بلدنا ده شيء ممنوع بالرغم من ان ده شيء موجود فعليا و زي ما قولتلك انا مش جاية اقنعك بي حاجة موجودة فعليا
فيه ستات في القضاء و التعليم و المجلس و الشرطة و و و و و ماسكين مناصب و قادرين عليها في كل دول العالم

تقبلت او لا ده شيء موجود فا كفاية اختذال لينا علي اننا كومة مشاعر ملهاش رأي

ودي نقطه بحاول افهمها لناس كتير بس مش فاهم
شكرا لي تفهمك يا صديقي و سيزر بردو و جاك 💫

يا صحبي انا مش بتكلم في جزء ديني ده لان ده مش مكانه
و المناصب الي بقصدها مش رئاسة دولة لان في بلدنا ده شيء ممنوع بالرغم من ان ده شيء موجود فعليا و زي ما قولتلك انا مش جاية اقنعك بي حاجة موجودة فعليا
فيه ستات في القضاء و التعليم و المجلس و الشرطة و و و و و ماسكين مناصب و قادرين عليها في كل دول العالم
ماهو وجودهم فى القضاء اصلا مخالف للشرع والدين مش موجود عشان نعزله عن حياتنا موجود عشان نطبقه فى حياتنا كلها مش نركنه للعبادة بس بغض النظر عن انى عاصى بس مبقولش على الغلط صح المرأة مينفعش تمسك لا قضاء ولا ولاية أمر اصلا ومش مسالة ست وراجل وبتاع

ماهو وجودهم فى القضاء اصلا مخالف للشرع والدين مش موجود عشان نعزله عن حياتنا موجود عشان نطبقه فى حياتنا كلها مش نركنه للعبادة بس بغض النظر عن انى عاصى بس مبقولش على الغلط صح المرأة مينفعش تمسك لا قضاء ولا ولاية أمر اصلا ومش مسالة ست وراجل وبتاع
هرجع و اوضحلك للمرة التانية ان ده مش مكان نناقش في دين يا صحبي
و زي ما قولتلك تقبل او عدمه لا ينفي وجوده

هرجع و اوضحلك للمرة التانية ان ده مش مكان نناقش في دين يا صحبي
و زي ما قولتلك تقبل او عدمه لا ينفي وجوده
الىل انا بقوله اصلا مش موضوع نتناقش فيه فى الدين دى حاجاة ثابتة ومعولمة فى الدين لا تقبل نقاش انتى مش مقتنعة بيها انتى حرة وانا مش بنكر وجوده بس وجودة مش البضوروة دليل على انه صح

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • بيضحكني
الىل انا بقوله اصلا مش موضوع نتناقش فيه فى الدين دى حاجاة ثابتة ومعولمة فى الدين لا تقبل نقاش انتى مش مقتنعة بيها انتى حرة وانا مش بنكر وجوده بس وجودة مش البضوروة دليل على انه صح
لا ثواني مين قال ان مش مقتنعة ؟ انا مقتنعة عادي و مازلت بخضع للدين و بتبعه و مؤمنة ان فيه حاجات مش شرط خالص اننا نفهمها او نفهم حكمتها و مطالبين بالطاعة فيها
فا متقولش ان مش مقتنعة بيها لانك متعرفنيش
لاكن بتكلم في ان ده مش مكان نذكر فيه الدين !!!
و قصدي ان فعلا في امثال ناجحة و موجودة فا انا مش بحاول اقنعك بي انها شيء ممكن سواء تقبلت او لا يا صحبي

لا ثواني مين قال ان مش مقتنعة ؟ انا مقتنعة عادي و مازلت بخضع للدين و بتبعه و مؤمنة ان فيه حاجات مش شرط خالص اننا نفهمها او نفهم حكمتها و مطالبين بالطاعة فيها
فا متقولش ان مش مقتنعة بيها لانك متعرفنيش
لاكن بتكلم في ان ده مش مكان نذكر فيه الدين !!!
و قصدي ان فعلا في امثال ناجحة و موجودة فا انا مش بحاول اقنعك بي انها شيء ممكن سواء تقبلت او لا يا صحبي
تمام وعارف ان دا مش المكان المناسب للنقاش فى الين انا فاهم بس انا بس بدعم وجهة نظرى لرفض السلطة للست من خلال بلاوى ومصايب حياتية ومن خلا منع الدين ليها حتىى مقولتش النص لأنه مينفعش قولت اجمالا الدين منع كذا مفسرتش

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%