NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

كلامك صح جدا

تسمحيلي ارد علي الجزئية دي نفرفض إن حصل وان المساكنة بقيت اشهار .
وقرروا انجاب * وبعلم الاهل للطرفين وشاء ** ابو الطفل يموت وهو لسة في بطن أمه نتصرف ازاي . ارجوا الرد في النقطة دي واظن حصلت مع خال لي اتجوز وبعد الجواز بأربع شهور مات وترق طف.ل في بطن أمه ومات . تفتكري لو عايش مساكنة كان اتسجل ازاي .
جزء تاني معلش اتحمليني نفرض أن بعلم الأهل عاشوا مع بعض سنه بدون تسجيل زواج مساكنة يعني واشهار وكدة زي ما قولتي وبعد السنة الشاب قال انا عيل مش بتاع جوزا هل في ادانه له اصلا ولا نشوف واحد تاني للبنت ونعمل اشهار تاني .
ارجوا الرد في الجزئية دي لو تكرمتي
🙏🏻
هو انتي شايفاني صاحبة الموضوع
ما تساليها ياختي
ولا شايفاني بقولكو اعملو كده 🤣
ده ايه الجنان البتنجان ده
انتو ما صدقتو

• عجبني
التفاعلات: Moheb sex
هو انتي شايفاني صاحبة الموضوع
ما تساليها ياختي
ولا شايفاني بقولكو اعملو كده 🤣
ده ايه الجنان البتنجان ده
انتو ما صدقتو
واضح اني فهمت غلط انتي كلامك ساخر وانا ترجمته غلط بعتزر خلاص فهمت كلام حضرتك .

• عجبني
التفاعلات: Moheb sex و أم قويق
ما هيا برضو مش فالعادات بس لا فالدين كمان بس طبعا مش هينفع نتكلم فالدين فمكان زي دا ابقا اقولك بعدين لو حصل نصيب ووافقتي انك تديني حاجه نتكلم عليها 😂😂
😂😂😂

• بيضحكني
التفاعلات: .𝐓.𝐇.𝐄.𝐁.𝐎.𝐆.𝐄.𝐘.𝐌.𝐀.𝐍
لان دا يعتبر زنا مش مساكنه
ومفيش آب أو ام هترضى كدا لبناتهم أنهم يعيشو مع واحد غريب تحت مسمى المساكنه نجربو ينفع ولا لا
وانتي كنتي بتقولي أنها تجربه ليكي وفشلت ايه الفايده بقى الي استفديها
هنقول أن الموضوع بقى في مصر هتفتكري أن كدا هيتم اي جواز لا كدا اي واحد نفسو في واحده هيروح يضحك عليها بالجواز وياخد متعتو منها وا اول ما هيزهق هيجيب غيرها
كدا هيبقى كل البنات والستات الأرامل والمطلقات اتقلبو من ناس محترمه لناس شمال هيبقى التفكير كلو في الجنس وبس وهيبقى سهل تطبيقو دلواتي سواء بتسمعي أو بتشوفي ناس بتتجوز بعد كدا لا
كلام ممكن يكون صح

• عجبني
  • عجبني
  • عجبني
طب افرضي عشنا مع بعض سوا وحصلت علاقة وبالغلط بقت حامل ولقتها مش مناسبة ليا اية الي هيحصل بعد كدة في حليين اولا : عمليه اجهاض للطفل و الثاني راجل تاني يشيل شيلتي
انت متعرفش ان في حاجه اسمها اثبات نسب

• الموضوع ده يدعو للتفكير
المساكنة
طيب يا جماعه انا كنت ناشرة بوست اسمه الرجالة بتفكر ازاي ، وفي لموضوع اتكلمت عن حاجه بسيطة علي تجربتي في المساكنه
وجات ردود كتير وحاجات كده ما بين ناس شايفه انها حاجه غلط والشايف انها عادية والشايف انه عادي وملهوش دعوه بالموضوع
انا بس حابة اوضح كتم حاجه بخصوص المساكنه
ناس كتير مش حابة فكرة المساكنة وده من وجهة نظري غلط فشخ
لأن بكل بساطة المساكنه كفيلة انها تحدد انكم ينفع تتحوزوا او لا وهتقلل نسبة الطلاق فشخ لأن كده كده انتوا بتكونوا خدتوا علي بعض
يعني الطلاق لي فترة بيجي ف اول سنه جواز وممكن يكون في ***** بينكم ومع ذلك تطلقوا ف اول سنه
اول سنة جواز هي اصعب سنه لأن الراجل والست بيكونوا لسه بيفهموا بعض بيتأقلموا ع الوضع الجديد بيتأقلموا انهم هيعيشوا تحت سقف بيت واحد ليهم خياتهم الخاص ودي حاجه صعبة وتجربة جديدة عليهم ، ولو مكانوش متفاهمين من اول سنه فباقي السنين هتبقا غلط والدنيا هتبوظ اكتر
انما فكر معايا كده
لو انت وواحدة حبيتوا بعض وكنتوا شايفين انكم مناسبين لبعض اي الهيحصل يعني لو انتوا الاتنين قررتوا تعيشوا مع بعض كام سنه من غير جواز بحيث ان اول سنه جواز انتوا تقضوها فعلا بس من غيرمأذون والجو ده وبدل ما تبقوا مطلقين بعد كده
لكن لو عيشتوا مع بعض من غير جواز وعملتوا البيعملوه المتجوزين بدءا من متطلبات الحياة والخىوجات والغيرة لحد النيك كمان والعلاقة الجنسية بينكم
لنفترض انكم اتحطيتوا في التختبار ده سنتين مثلا ولقيتوا نفسكم متفاهمين يبقا خلاص اتجوزوا والدنيا تمام لقيتوا ان مفيش تفاهم يبقا خلاص كل واحد يروح لحاله احسن من الطلاق والجو ده بكتير
ممكن تشوفوا اني غلط وممكن تشوفوني صح
بس فكر حبة كده وارمي كل الحاجات الانت اتربيت عليها ورا ضهرك شوية وفكر بالعقل والمنك
طق هتلاقي ان ده احسن حل للداخلين علي الجواز
انا واحدة كانت ممكن تتجوز حد هي بتحبه بس لما جربت معاه المساكنه لقيته انه مش مناسب ليا كان ممكن دلوقت وانا في السن ده اكون مطلقة ولكن اديني زي ما انالسه لا اتجوزت ولا اطلقت
ولا انت اي رأيك
كلامك صح بس مش بمجتمعنا بدول برى بصير عنا لا غلط وبيفضحو امو للواحد او الوحدة الي تعمل مساكنة قبل الزواح

• عجبني
التفاعلات: Sam Adams و Moheb sex
فطرة اي هو احنا هنقلب المان
الفطره التعريف البسيط ليها هي ما خلقنا عليه
زي مثلا ميل الإناث للرجال والعكس ده امر طبيعي مفيش خلاف عليه
فعلشان ننظم العلاقه بين الطرفين دول ونحكمها **** نزل ده في الأديان السماويه الثلاثه
لو فكرتي شويه بعيدا عن النظر للغرب هتلاقي ان الفكره ليها اخطاء كثيره وبيعانوا منها حاليا في الغرب

المساكنة
طيب يا جماعه انا كنت ناشرة بوست اسمه الرجالة بتفكر ازاي ، وفي لموضوع اتكلمت عن حاجه بسيطة علي تجربتي في المساكنه
وجات ردود كتير وحاجات كده ما بين ناس شايفه انها حاجه غلط والشايف انها عادية والشايف انه عادي وملهوش دعوه بالموضوع
انا بس حابة اوضح كتم حاجه بخصوص المساكنه
ناس كتير مش حابة فكرة المساكنة وده من وجهة نظري غلط فشخ
لأن بكل بساطة المساكنه كفيلة انها تحدد انكم ينفع تتحوزوا او لا وهتقلل نسبة الطلاق فشخ لأن كده كده انتوا بتكونوا خدتوا علي بعض
يعني الطلاق لي فترة بيجي ف اول سنه جواز وممكن يكون في ***** بينكم ومع ذلك تطلقوا ف اول سنه
اول سنة جواز هي اصعب سنه لأن الراجل والست بيكونوا لسه بيفهموا بعض بيتأقلموا ع الوضع الجديد بيتأقلموا انهم هيعيشوا تحت سقف بيت واحد ليهم خياتهم الخاص ودي حاجه صعبة وتجربة جديدة عليهم ، ولو مكانوش متفاهمين من اول سنه فباقي السنين هتبقا غلط والدنيا هتبوظ اكتر
انما فكر معايا كده
لو انت وواحدة حبيتوا بعض وكنتوا شايفين انكم مناسبين لبعض اي الهيحصل يعني لو انتوا الاتنين قررتوا تعيشوا مع بعض كام سنه من غير جواز بحيث ان اول سنه جواز انتوا تقضوها فعلا بس من غيرمأذون والجو ده وبدل ما تبقوا مطلقين بعد كده
لكن لو عيشتوا مع بعض من غير جواز وعملتوا البيعملوه المتجوزين بدءا من متطلبات الحياة والخىوجات والغيرة لحد النيك كمان والعلاقة الجنسية بينكم
لنفترض انكم اتحطيتوا في التختبار ده سنتين مثلا ولقيتوا نفسكم متفاهمين يبقا خلاص اتجوزوا والدنيا تمام لقيتوا ان مفيش تفاهم يبقا خلاص كل واحد يروح لحاله احسن من الطلاق والجو ده بكتير
ممكن تشوفوا اني غلط وممكن تشوفوني صح
بس فكر حبة كده وارمي كل الحاجات الانت اتربيت عليها ورا ضهرك شوية وفكر بالعقل والمنك
طق هتلاقي ان ده احسن حل للداخلين علي الجواز
انا واحدة كانت ممكن تتجوز حد هي بتحبه بس لما جربت معاه المساكنه لقيته انه مش مناسب ليا كان ممكن دلوقت وانا في السن ده اكون مطلقة ولكن اديني زي ما انالسه لا اتجوزت ولا اطلقت
ولا انت اي رأيك
الفكره صعب فشخ تطبيقها علي ارض الواقع خاصة في وجود الجهل والتخلف والاستخدامات الغلط الكتير لمعظم امور الحياة
ف ده هيكون واحد من الامور المستخدمه استخدام خاطئ بشكل كلي
وحتي لو رمينا الي اتربينا عليه والمبادئ الي تمنعنا من كده ولكن تظل طريقه التفكير واحده متغيرتش عن المجتمع الجاهل الي عايشين فيه

• عجبني
التفاعلات: Sam Adams
ده علي اساس ان مفيش بنات فاتحه رجلها ولا رجالة شايلينه علي كتفهم
لا في بس مش ظاهرين ، لكن اول ما يحصل الي انتي عايزاه دا في بنات كتير اوي هتتهرس ف الرجلين و رجاله كتير برضوا ، الموضوع ف حد ذاته اصلا غلط

بص يا ظنايا الكلام ده مش مكانو هنا
الجواز هو اتنين الناس شهدت انهم مع بعض و فالنور! و العقد ده حاجة لصيانة الحقوق
انت بتقولي ايه
هناك صيغة القبول والاجابة
قدام الشيخ والشهود
وقبلها موافقة الولد والبنت وأهلها ودفع المهر

لا في بس مش ظاهرين ، لكن اول ما يحصل الي انتي عايزاه دا في بنات كتير اوي هتتهرس ف الرجلين و رجاله كتير برضوا ، الموضوع ف حد ذاته اصلا غلط
علشان كده بقول ان يكون في تقنين للأمر

• عجبني
الفطره التعريف البسيط ليها هي ما خلقنا عليه
زي مثلا ميل الإناث للرجال والعكس ده امر طبيعي مفيش خلاف عليه
فعلشان ننظم العلاقه بين الطرفين دول ونحكمها **** نزل ده في الأديان السماويه الثلاثه
لو فكرتي شويه بعيدا عن النظر للغرب هتلاقي ان الفكره ليها اخطاء كثيره وبيعانوا منها حاليا في الغرب
فين الغلط فيها

• عجبني
كلامك صح بس مش بمجتمعنا بدول برى بصير عنا لا غلط وبيفضحو امو للواحد او الوحدة الي تعمل مساكنة قبل الزواح
للأسف

• عجبني
التفاعلات: بتاع كلو
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
الفكره صعب فشخ تطبيقها علي ارض الواقع خاصة في وجود الجهل والتخلف والاستخدامات الغلط الكتير لمعظم امور الحياة
ف ده هيكون واحد من الامور المستخدمه استخدام خاطئ بشكل كلي
وحتي لو رمينا الي اتربينا عليه والمبادئ الي تمنعنا من كده ولكن تظل طريقه التفكير واحده متغيرتش عن المجتمع الجاهل الي عايشين فيه
ودي فحد ذانها مشكلة

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%