NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

فضفضه مشكلة الكبت: لما نكتم حاجاتنا وندفنها في القلب

جينجر

نسوانجى مخضرم
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
إنضم
11 مارس 2024
المشاركات
1,803
مستوى التفاعل
1,083
نقاط
4,127
الجنس
ذكر
الدولة
تونس
توجه جنسي
انجذب للذكور
أحيانًا بنحس بحاجات كتير بنتكتمها فينا، وبنحطها في جوانب القلب، عشان مخافش نتكلم ونفضح مشاعرنا. الكبت ده مش بس إحساس سطحي، ده حاجات جوانية بتقفل وتخلينا نعيش في مكان مظلم مش مفروض نكون فيه. و خاصة بموضوع الجنس! بنقسم نفسنا لشخصيات متعددة و الي غالبة قدام الناس هي الشخصية المثالية و هي شخصية وهمية تفرض علينا سيطرتها و تفرض علينا ساديتها.
الكبت بيقيدنا وبيمنعنا نتكلم عن اللي جوانا، وبنخاف نتعبّى ونقول اللي في قلوبنا. بس لما نبتدي نتكلم ونفضح مشاعرنا، بنلاقي نفسنا بنطلع من الظلام وبنحس بالحرية. ولو مع انفسنا لازم نتعلم ما نكبتش افكارنا.. ما نكبتش احاسسنا، ما نكبتش رغباتنا. مافيش شيء وحش لو فكرنا جيدا حنلاقي ان الجنس احتياج عادي مثل الماء و الامان و الاكل. الكبت هو الي بيخلق للعاهات فينا! و بيخليك من قوة الكتمة لما تيجي تتنفس تخرج شلال من العشوائيات!

فيا ريت أن نبتدي نقطع الكبت ونعيش حياة صريحة وشجاعة، على الاقل مع انفسنا! عشان الكبت بيجلبلنا بس عزلة وظلمة، بينما الصراحة والتواصل الصحيح بينا و بين انفسنا والي هو الاهم بيفتح الطريق للسعادة والتواصل الإيجابي لان نظرتنا لانفسنا بتكون مبنية على الواقع مش الخيال.
 
  • محزن
التفاعلات: مدام دعاء
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
مفيش حد يستاهل اننا نكبت مشاعرنا علشانو
 
  • عجبني
التفاعلات: جينجر

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%