NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

طب ختام اسير الظلمات امتا
 
  • عجبني
التفاعلات: زئير الأسد
كسم العظمه يعم😂
مرحب بعودتك يكبير😅❤️
 
ايوه كده دلعني
 
جامدة اوى❤
 
  • حبيته
التفاعلات: SNIPER89⛓️
  • بيضحكني
التفاعلات: Elza7im
عظمه علي عظمه يا راجل ليك وحشه
 
عاش فشخ يابوب والجزء الجديد امتا
 
زي ما بدا الفرصه الاخيره بمقوله الحياه فرص فاذا اتتك فاغتنمها

هبدا القيصر الاسير بمقوله " القانون الوحيد لكي تعيش هو التلاعب بالقانون "

بص يا زميلي انا ك يوكي معترف اعتراف تام ان الفرصه الاخيره واسير الظلمات كانو مليانين اخطاء , وصدقني مش اخطاء فادحه يعني شويه بس تظبيط احداث تغير ازمنه وتعديل ارقام ورسم خريطه زمنيه متقنه وانا لما بداتهم مكنتش عامل حساب انهم ممكن يكبرو والفرصه الاخيره مثلا تجيب ال200 الف اللي هي جابتهم ومتوقعتش انها تعجب حد وكنت عامل حساب اني هخش اخبط في اي هبد واثير الجدل وخلاص , لكن انا انهرده انا قررت اني ابدا قصه القيصر وانا علي استعداد تام اني ابدا . واظن اني اكتسبت شويه خبره من القصص اللي قريتها او اللي كتبتها ف مش هتفرق .. كفايه لك ونخش في المهم ؟؟ انا بقول كدا برده



نبذه مختصره القصه هتكون واقعيه بنسبه 99% وال 1% ده احتياطي ان دماغي تشطح في النص ولا حاجه , طيب القصه هتتكلم عن اي ؟ عن التلاعب يا عزيزي التلاعب بكل قوانين الحياه , اعتزر لنيوتن واينشتاين وتيسلا وفارداي عاللي هعمله فيهم في القصه دي

تخيل الشخصيات علي كيفك بقي انا مكسل اوصف الصراحه

Let’s go papy​

الفصل الاول (( .. "محطات " مراحل تكوين الملك .. ))


سنه 1989 ميلاديا بالتحديد الساعه 4 الفجر شهر 8 يوم 28 , في مستشفي في نيويورك امريكا

الممرقه خرجت من الاوضه للطرقه اللي موجود فيها خالد المالكي ومعاه راجل كبير يلقب بالجوكر وهو معلم خالد : ولد

خالد غمض عينه وتنهد وابتسم وحط ايده في جيبه

الجوكر : هتسميه اي

خالد : عز الدين ... عز الدين خالد المالكي

الجوكر ابتسم بحزن : يعز عليا فراقك يا ولدي بس لازم اسافر

خالد باستغراب : تسافر اي وفراق اي

الجوكر : اسمعني يخالد زمان كنت انت في الدنيا بطولك ورميت نفسك في النار اللي مش هتطلع منها .. بس دلوقتي انت في رقبتك روحين , وانا مش هسمحلك انك تفضل معرض نفسك لخطر اكتر من كدا , بكرا انا هنزل مصر وانت مش هتيجي معايا تاني , حياه التنطيط من بلد لبلد خلاص خلصت بالنسبالك , هتفضل هنا , وده مش قرار للنقاش ده امر

خالد ابتسم بحزن وطلع سيجارتين وولعهم وادا واحده للجوكر وواحده ليه ونفخ الدخان : اللقا نصيب لو ليا نصيب القاك هلقاك تاني يا .. فلتت منه دمعه .. بابا (( بس بس سامعك ياللي بتصيح .. هو مش ابوه هو استاذه وابوه الروحي مش اكتر ))



سنه 2002 ميلاديا تحديدا في نيويورك في شقه المحامي جاك براد (( خالد )) , يجلس الطفل عز (( انا )) مع امه وهي تلاعبني

انا حسيت ان في حاجه غلط : ماما , انا خايف

ماما استغربت : خايف ليه يا زيزو

انا بصيت ناحيه الباب بسرعه , هوب لقيت الباب اترزع علي الارض ودخل منه اتنين ماسكين مسدسات , تك تك , صوت طلقتين خرجت من كواتم الصوت لتستقر في قلب الطفل وامه , عنيا بتقفل وانا ببص لعين ماما , نظره اقسم اني ما حييت لن انساها

عنيا بتفتح ببطئ اي الصوت المزعج ده , دا صوت جهاز قياس ضربات القلب انا عارفه سمعته في التي في قبل كدا : بابا

خالد اتخض بفرح ان ابنه صحي : عز حبيبي

انا : انا فين , فين مام..... ماما

خالد بالدمع في عينه : ماما ماتت يا عز ماتت , **** يرحمها



سنه 2007 بالتحديد قدام محكمه شيكاغو واقف وقدامي مرمي جثه ابويا بعد ان اصاب ب 24 طلقه قناصه ((موته شنيعه انا عارف 24 قناص ضربو عليه عشان يضمنو انه مات ))

انا بصوت اقرب لزمجره الاسد : اااااااااههههههههههههههغغغغغغغغغغغغعععععععههه..... يسقط عز المالكي مغما عليه



بعد شهرين انا قاعد في الشقه وقاعد قدامي واحد من اكبر المحامين الامريكان

المحامي : انت اتجننت يا عز , عاوز ترفع قضيه علي الحكومه الامريكيه

انا بكل برود : تؤ , انا عاوز اكسب القضيه

المحامي : مستحيل , انا اسف بس محدش يقدر يعمل حاجه مجنونه زي دي غير والدك

وسابني المحامي ومشي وانا طلعت ورقه فيها ليسته محامين وشطبت اسمه

انا مع نفسي : ده كان الاخير

جرس البيت رن ف استغربت وقومت افتح

واحد كبير علي الباب بيتكلم عربي : عز مش كدا

انا استغربت انه بيتكلم عربي محدش يعرف ان عز عربي خالص : مين انت

العجوز : واحد صاحب ابوك

انا سحبت مسدس من ورا الباب وحطيته ورايا ودخلته وقعدت قصاده في الصالون : متشرفناش

العجوز : عيب لما راجل كبير يجيلك وتخاف وتمسك سلاح

انا : انا مش ماسك سلاح

العجوز : طرقع لما قعدت عليه , طلعه طلعه انا لو عوزك ميت كنت قتلتك عالباب

انا طلعت الكمسدس وخليته جمبي : اي يثبت انك مش حد عاوزني ميت

العجوز : القانون الوحيد لكي تعيش هو التلاعب بالقانون .. اكثر كلمه كان بيرددها ابوك , انا اللي علمتهاله واظن هو بدوره علمهالك . سمعت انك عاوز تقاضي امريكا

انا : انت الجوكر

الجوكر : كلام سليم

انا بصيت للسقف وابتسمت : اتاخرت

الجوكر : انت اللي غبي وسيبت الشقه

انا بصيتله : بدات اشك انك الجوكر

الجوكر : اشمعنا

انا : الاسطوره اللي حكاهالي بابا عنك هي انك شخص مفيش في ملاحظتك ومعلوماتك وذكائك غير تلاته

الجوكر : تلاته , ودول مين يعنيا

انا : انت وابويا وانا

الجوكر : انت بتحط نفسك في جمله معا ابوك وبتقارن نفسك بينا

انا قعدب بكل تكبر : هيجي يوم وهقولك نفس الكلمه

الجوكر : هستني , ورثت التكبر بتاع ابوك

انا : مسموش تكبر طالما مش عالفاضي

الجوكر : اقنعني

انا : الشقه حصل عليها 6 محاولات اختراق بيتكشفو عن طريق الاف بي اي , بس الاف بي اي عارفين اني في الشقه بيحرسوها ليه

الجوكر : كمين عشان يقفشو اللي يروح

انا : لا , عشان يبرأو نفسهم مش اكتر

الجوكر : من ؟

انا : تهمه انهم اللي قتلو والدي

الجوكر : وانت خلاك تفكر كدا

انا : ال6 محاولات اغتيال اللي نفذهم كانو نفس ال7 اشخاص

الجوكر : وانت عرفت ازاي

انا : كنت موجود في اخر 3

الجوكر : ازاي

انا : الشقه اللي تحت شقتنا بتاعتنا ومحدش يعرف , كنت بروح انا وواحده صاحبتي هناك كل مره كنت ببقي عارف انهم هيفبركوها , وقبل ما تسال كنت بعرف الوقت ازاي , هقولك انهم عاملينها بترتيب زمني كشفته بعد تالت عمليه

الجوكر بيسقف : فرخ البط يا عوام

انا : تصحيح , شبل الاسد

الجوكر : وهتعمل اي

انا : هرفع قضيه ضد امريكا واكسبها وهاسقط عليهم عقوبات

الجوكر ضحك جامد : ياااه , كنت هصدق انك ذكي زي ابوك

انا : قصدك اي

الجوكر : الدوله اللي انت عاوز تعاقبها هي اللي بتسقط العقوبات علي غيرها محدش بيسقط عليها عقوبات يا مغفل , جي حقيقه ابوك اكتشفها وهو ابن 13 سنه , بس فعليا امريكا مهيش الا واجهه لبريطانيا بتتحكم فيها من تحت الترابيزه زي العروسه ,بمعني اي , في قانونين خارج القانون , من يتلاعب بالقانون شخصان , من يملك القوه ومن يملك السلطه , وانت عاوز تحارب السلطه نفسها

انا : يعني مش هعرف اخد تار تابويا

الجوكر : اتقل تتكيف , ابوك وامك اتقتلو في امريكا قصادهم هيتقتل الرقم والاسم اللي تقول عليه وانت تتفرج , هما يمملكو السلطه وانا اعرف اللي يملك القوه

انا : الامكانيات كفيله تعمل اي

الجوكر خد نفس من سيجاره ولعها ونفخ الدخان وبص للشباك : كفيله تقلب لون البحر ددمم ولون السما نار , اطلب وتمني بس خليك دقيق في امنيتك عشان انت ليك امنيه واحده بس

انا ابتسمت بجنون : فوضي , عاوزها فوضي

الجوكر طلع تليفونه اللي كان شغال علي تواصل مع حد : اظنك سمعت , نفذ , وقفل

الجوكر : طيارتك بعد ايسبوعين هترجع مصر عاوزك تتعايش مع نفسك , خلي ابوك في تربته يفتخر ان ليه ابن اسمه عز ...... وسابني ومشي ووقف عالباب .. نتصحيح بس معلش في خص بيتلاعب بالقانون

انا : مين

الجوكر : من يملك العقل ........ ومشي

عدي اسبوع كان الاسبوع الاسوء علي امريكا كلها (( اغتيال اعضاء من مجلس الشيوخ , موت كتيبه من جنود الحرس الامريكي , 98 عضو من الاف بي اي ملهمش اثر , بنك المعلومات الامريكي اتسرق , 3 محولات فاشله لاغتيال الرئيس الامريكي اوباما ,<طبعا انت متابع قديم مش محتاج اقولك ان اللي عمل كدا الثلاثي ابناء عزرائيل , صقر وحسن وجاسر , في ايام قيادتهم للملكيه قبل ظهور الوريث – زيدان – وكان الهدف الاساسي من العمليه هي سرقه بنك المعلومات الامريكي ))



المكان مطار القاهره الساعه 9:00 صباحا ركبت تاكسي

السواق : علي فين يا باشا

انا اديته ورقه عالعنوان ده

السواق : شبرا , تمم



وصلت العنوان اللي كانت اخر شقه من املاك ابويا في مصر

روحت الشقه اللي كانت في منطقه شعبيه وكل اللي كان في جيبي همتا 2000 جنيه مصري اول عن اخر والمفروض اني اعتمد علي نفسي , وقعدت مع نفسي

انا : دلوقتي انا معايا 2000 جنيه والغويشه بتاعه ماما , لو صرفت منهم هيكفوني هما شهرين , طب بص احنا نقسمهم نصين , الف مصاريف وهنرشد منهم اي حاجه , وادي الف نحاول نعمل بيهم اي مصلحه , والغويشه دي نشلها لوقت زنقه يمكن نحتاجها ولا حاجه , طب الدراسه يمعلم , بص كدا كدا انا متاخر سنه مش هيبقي حوار لو اتاخرنا كمان سنه نظبط حالنا ونشوف شغلانه عدله ونحاول نوفقها مع الدراسه



فات عليا اسبوعين لحد ما لقيت مقاول بنا ساكن في الشقه اللي فوقي (( المعلم احمد العطار ))

المعلم احمد (( راجل كبير كدا وطيب عمر 59 سنه وجسمه شكله يرعب الصراحه وطريقه كلامه هاديه كدا قابلته علي القهوه وعرفته اني عاوز شغل وقالي اروح معاه هو واخد مشروع كبير مقاول عالعمال اللي فيه وبياخد نسبه صغيره لان العماله اللي معاه كبيره كدا كدا فبيعوض النسبه في العدد , متجوز الست زينات محصلش بينا لقاء عشان اعرف شكلها بس لينا معاها موقفين عناب كدا , بنته سلمي و مرام توأم 15 سنه بناته من مراته الاولي وزينات دي التانيه ))

عالقهوه قاعد انا والمعلم انا بشرب قهوه فرنساوي وهو بيشيش

المعلم : بس شكلك طري ياد يا عز , مظنش هتسلك مع العماله

انا : لي يمعلم حطني في الشغل واتفرج

المعلم : مش بتكلم عالشغل , العمال ولاد كلب مش هيسيبوك في حالك وهيحاولو يعملو عليك رجاله , مش بعيد يغتصبوك وانت جسمك علي قدك مش هتسد معاهم

انا : مش بالجسم يمعلم , الضرب والعافيه نصها ضرب والنص دماغ

المعلم : شكلك غلباوي وبتاع كلام

انا : لي , الموضوع بسيط , اكسب اللي قدامك قبل ما يكسبك , بدل ما استني اتضرب هكسبهم في صفي

المعلم : انت متعلم يا عز , بتقرا وتكتب يعني

انا : بكتب واقري واتكلم 4 لغات يمعلم , عربي وانجليزي وفرنساوي واسباني

المعلم باستهزاء : بدانا فقره النخ (( النخ = الكدب ))

انا : مش مصدقني جيب اتخن مدرس لغات اكلمه

المعلم اتدير بص في القهوه كدا وبعد كدا نادي : استاذ عمرو

واحد قاعد علي تربيزه بعيده كدا بيلعب دومينو : اي يمعلم

المعلم : معانا واحد عامل نفسه مترجم عاوزين نختبره

عمرو : حاته وتعال عشان الدور هنا مولع

المعلم ليا : تعال ... وقومنا روحنا التربيزه اللي قاعد عليها الاستاذ واللي معاه

عمرو : اي يمعلم اطربني

انا : مدرس اي انت

عمرو اتنفخ كدا : معلم اول لغه انجليزيه

هوب انا فتحت معاه كلام انجليزي فكه اللي تحت دلدل من كتر الصدمه

انا : هاه

عمرو باستغراب : دا انجليزي امريكي صح

انا : اه متربي هناك بقي , ليك في الفرنسلوي

عمرو : شويه

هوب انا فتحت معاه كلام فرنساوي فكه اللي تحت دلدل اكتر

عمرو : دا بصحيح يمعلم

المعلم بصلي : امال عاوز تشتغل معايا ليه

انا : المتاح بقي

...............................................................................................................................................

فات شهر ونص عليا وانا شغال اه الشغل كان صعب ومتعب بس عملت علاقه حلوه مع كل العمال وكله بالدماغ يا عزيزي وفي يوم وانا قاعد مع العمال 19 عامل عالغدا كنت ماسك كراسه وقلم (( انا كنت بقعد مع المعلمين مش مع الصبيان عشان انا دماغي شغاله سيكا والمعلم عارف اني متعلم ف كان موصي عليا ))

انا : بعد اذنكو يرجاله بس سؤالين في السريع لكل واحد

كله : اسال يا فتك (( هما اتعودو اني بسال علي حجات غريبه في اوقات اغرب انه الفضول يا عزيزي ))

انا : بتشرب كام كبايه شاي في اليوم وبكام معلقه سكر

كل واحد جاوب بس الاغلبيه 4 كبيات ب 3 معالق سكر

انا : بتشرب كام سيجاره في اليوم

كل واحد جاوب بس الاغلبيه علبتين يوميا

انا : طب بصو يا معليمين انا عندي فكره كدا , الشاي والسكر والسجاير انا هجيبهلكم كل يوم بس بسعر اقل ما بتجيبوها , ها قولتو اي

سليمان وده اكبر العمال : وده ازاي يفالح

انا : لا ازاي ده سر المهنه بس ليك عندي انها تجيلك اقل من ما بتجيبها

كله بص لبعضه وقالك نجرب

...............................................................................................................

اخر النهار دخلت محل جمله ودخلت علي مكتب المعلم (( خد في بالك ان لبس عز لبس نضيف وباين عليه ابن ناس ))

انا : السلام عليكم

المعلم : وعليكم السلام , اؤمر يبني

انا : الامر لله , انا بس كنت عاوز 38 علبه سجاير و 3 بواكي شاي و 6 كيلو سكر (( متشككش في الارقام عشان انا قعدت حسبتها بكيلو سكر وباكو شاي ليبتون ربع ))

المعلم : علبه السجاير ب5 و باكو الشاي ب 4 و كيلو السكر ب 2 (( 2007 ايام عمك مبارك ابو جمال **** يرحمه ))

انا : تمم يمعلم كدا 214 يعني 200

المعلم بصلي كدا : معنداش بياعه

انا : يراجل الكلام اخد وعطا طب بص انا هجيلك كل يوم اخد منك نفس الكميه يعني زبون دائم .. طلعت الف جنيه واديتهوله ... وهاخد منك انهرد شغل 5 ايام عشان تضمن , قولت اي

المعلم بص للفلوس وعدها : واد يا زكريا , حمل الحاجه للباشا

انا : طلعهالي بس برا المحل وملكش دعوه بالباقي

زكريا طلع الحاجه وانا روحت جبت واحد جاري عنده عربيه جه جاب الحاجه وطلعتها الشقه وحطيتها ونزلت محل بقاله سالته علي اسعار الحجات دي لقيتها انها علبه السجاير ب 8 و السكر ب 3 والشاي ب 6 (( التجار دول ولاد متناكه .. احا انا تاجر ...طب سلا سلا سلام))



..........................................................................

روحت تاني يوم الشغل ووزعت الحاجه عالعمال وبعتها زي ما خدتها من الراجل يعني كسبت 14 جنيه اللي فاصلت فيهم

فات يوم , اتنين , عشره , عشرين



واحنا عالغدا في الشغل

سليمان : واد يا عز مش ناوي تقول بتجييب الحاجه منين

انا : و**** لو قولتلك لتجيب بنفس السعر واغلي كمان

سليمان : ياض قول بقي

انا : لا , بس اعرف اجيبلك منه اي حاجه انت تحتاجها

سليمان : زي اي

انا : من اول المايه لحد اللباس اللي انت لابسه , متيجو اجيبلكو طلبات البيت منه

حماده : هتجيب اي

انا : اللي تعوزه يعم , وليك مني اوفرلك نص اللي بتصرفه طول الشهر

علاء , وده ازاي يا فالح

انا : عندكو تلاجات ؟

كله قاله اه

انا : انا يعم هجيبلك خزين الشهر او خزين 15 يوم علي بعض وهتلاقي نفسك بتجيب ضعف الحاجه وبنص التمن كمان

سليمان : ازاي

انا : بص يسيدي انا هديلك ورقه تروح تديها لمراتك تكتبلك طلبات الشهر ولا اقولكو نجرب 15 يوم بس الاول وكدا كدا مش خسرانين حاجه وتديهالي بكره وبعد بكره نكون قبضنا تدوني الفلوس اجيب الحاجه واجي



.................................................................................

بعد 3 ايام روحت لمحل الجمله

انا : مساء الفل يمعلم ناصر

المعلم : منور يا عزوز .. نادي علي زكريا .. حاجه عز يا زكريا

انا : لا لا , هنغير المرادي

المعلم : قول يا سيدي

انا : بص يسيدي لما اقولك حلاوه طحينيه واقولك وزن تقولي عندك علبه كامله ولا لا , عندك حطها , معندكش قطعها يعني مثلا في علبه 5 و 2.5 و 1 و نص كيلو تحاول تزبطها وهكذا مع باقي الحاجه

انا قعدت املي المعلم الحجات وكل واحد حاجته محطوطه في كرتونه او اتنين علي حسب الحجم

المعلم : كدا الحساب 9491 (( 9 الف ياكلو 19 اسره نص شهر .. احا يا بلدنا ))

انا : لا حساب كل اسم من ال19 لوحده

المعلم ملاني الحساب لكل واحد لوحده وعمل لكل واحد فاتوره : الشروه دي بقي كل قد اي

انا : لسه هنجرب , ظبطت هتبقي كل 15 يوم , مظبطتتش مش هتتكرر كدا حسابك 9000

المعلم بيتصنع الزعل : لا مش هينفع كدا

انا مسكت الاله وحسبت حاجه : بص يمعلم انا باخد منك كل مره 7% ولو حسبنا 7% من الفلوس يبقي هتاخد8826 يعني انا كدا مقصيتش من الفلوس جامد وانت بتتسهوك يمعلم

المعلم ضحك : و**** انت اللي معلم

انا : تسلملي , شوفلنا عربيه نص نقل بقي

...................................................

فات 15 يوم والشباي خلوني اجيب الحجات تاني وبقي معروف كل يوم باخد حاجه الشاي و كل 15 يوم بجيبلهم طلبات البيت وشويه شويه اقنعتهم اني اللي اجيبلهم طلبات السوق كل اسبوع باخد عربيه نص نقل ونزل الوكاله اتسوقلهم كلهم بسعر الجمله وبقص الفصال ليا شويه شويه كل حد بجيبله كان بيقول لاصحابه (( لك النسوان يا عزيزي )) وبقيت بجييب لاكتر من ال19 شخص بتوع زمان دلوقتي عدو ال100 بعد 6 شهور بس في مصر وسيبت الشغل وفي يوم وانا عالقهوه قاعد مع المعلم احمد

انا : بقولك اي يمعلم متعرفش محلين مفتوحين علي بعض هنا

المعلم : ناوي تفتح محل

انا : اهو مكان نحط فيه الحاجه

المعلم : طب مهو انت كدا شغال وبعيد عن العين والايد الضرايب مش بترحم

انا : سيبني بس علي راحتي

المعلم : بشوقك .........

المعلم كلم سمسار وروحنا نشوف الحجات المتاحه بس عجبني 3 محلات مفتوحين علي بعض صاحبهم كان فاتحهم وكاله بس قامت حريقه والراجل مات وعياله مرضيوش يفتحو الوكاله بعد الحريقه

السمسار : ها شرا ولا ايجار

انا : ايجار

السمسار : يبقي اتكلنا علي ****

روحنا عملنا عقد الايجار باسم المعلم احمد عشان ابعد عن الصوره سنه



........................................................

عدي 3 ايام كلمت واحد نقاش في المنطقه جه نضف مكان الحريق وادا المحلات وش بوهيا , وجبت خطاط كتب عالمحل من برا "الامريكاني لتجاره الجمله " , بدل ما بقيت اروح لمحلات الجمله بقيت اروح المصنع واطلب اللي هحتاجه وزياده وكنت بفاصل برده , ونزلت علي الوكاله جبت مستلزمات الخضار , ونزلت علي واحد جزار بس شغال علي قده والدنيا عنده ملغبطه اتفقت معاه انه يفتح عندي

بقي تصميم المحلات كالاتي

المحل الاول والتاني فيه مستلزمات البقاله والمحل التالت خضار وقدام المحل كشك او تنده كدا للجزار

بس انا احتفظت بمبدئ واحد ابيع زي ما اشتري بس مكسبي في الفصال الحرمه اللي بتخش تفاصل كنت بقولها متجيش المحل تاني واخرب عليها ومن هنا بدأت رحله جمع الفلوس (( بس يا عزيزي مينفعش حبيبنا زيزو يقعد كدا بدون خوازيق ))



…………………………………………………….

بعد شهرين في بيت المعلم احمد قاعد مع مراته زينات

زينات : ما بقولك اي يسيد المعلمين الواد عز ده شكله ابن حلال مصفي

المعلم : اه و** , الواد ** فتحها عليه من واسعه , **** يزيده عيل محترم

زينات : طب متشوفلنا معاه اي مصلحه , خش معاه شريك ولا حاجه

المعلم : مرضيش ياختي , جربت

زينات : واللي تخليهولك ترضي

المعلم : ازاي

زينات : لا , ازاي دي بتاعتي فيما دون ذلك انت ليك انه يجيلك يقولك شاركني يمعلم

المعلم : بشوقك

كل ده وواقف قدام الباب احدي بنات المعلم مرام

.............................................................
تاني يوم لبست الست زينات عبايه سوده ضيقه ورصت ايديها غوايش ولابسه كردان دهب (( الكردان ده زي سلسله بس بيبقي عريض كدا))وحطت الطرحه علي شعرها مش مداري حاجه اصلا , وخدت بعضها وراحت علي الوكاله بتاعتي لقت اللي قاعد هناك واحد اسمه استاذ محمد محاسب من المنطقه ماسك الشغل

زينات : سلامو عليكو يا استاذ محمد , عز فين

محمد : عز في البيت يحجه زينات مش بيجي الوكاله غير بالليل ياخد الايراد ويمشي

زينات : امممم , طيب خلاص يخويا .... وخدت بعضها ومشيت راحت علي شقتي الي في الاصل تحت شقتها بالظبط

زينات : سلام عليكم يا استاذ عز

انا مستغرب مين دي واي المنظر ابن المتناكه ده اصلا : وعليكم السلام , مين حضرتك

زينات : يقطعني انت متعرفنيش ؟ انا زينات مرات المعلم احمد

انا : يمرحب يحجه اؤمريني

زينات : هنتكلم عالباب كدا

انا : لاطبعا اتفضلي اتفضلي .. مين بنت المتناكه دي

دخلنا جوه وقعدنا في الصالون

انا : اؤمريني يا ست الكل

زينات : انا قاصداك في خير يا عز يا ابني ونفسي يعني متردنيش

انا باستغراب : اتفضلي

زينات : انا عاوزاك تشارك المعلم

انا سندت ضهري لورا لاني فهمت اللي فيها : والمعلم طلبها مني وانا رفضت , اي اللي ممكن يخليني اغير رايي

زينات وشها قلب واتكلمت بحده : طب اسمع بقي يحيله امك , المعلم المفروض بياخد من صبيانه نص الفلوس بس انت مكنش بياخد منك يعني فلوسك دي هو ليه نصها وانا ليا اخويا محامي ممكن اخليه يحبسك ويطلع ميتين امك

انا اترميت لورا وقعدت اضحك : يحبسني انا , شكلك مبتعرفيش تقري , شاورت علي مكتبه في اخر الصاله , دي مكتبه فيها كل كتب القانون , ورثي من ابويا , احب اقولك اني ممكن اخش السجن وتاطلع في نص ساعه قصادها هقص من عمرك النص , نص ساعه من عمري هقص قصادها نص عمرك

زينات : انت شكلك كدا عيل مش وش خير ومش هتيجي بالزوق ..... واشتغلت صويت يا عزيزي ويلاهوي وقطعت هدومها وابعد عني يحيوان ومش ابعد عني يا حيوان



................................................................................

وبعد ساعتين انا قاعد في القسم واخد علقه مظبوطه يا عزيزي , حضرتك انا مفياش حته سليمه واخد علقه تمم التمم , اهل الحته اتوصو بيا

عسكري فتح الباب وسحبني وراه زي الدبيحه وانا مش قادر انطق اصلا وخدني لمكتب ظابط الاداب

الظابط : تمم يسالم اتفضل انت

طلع العسكري والظابط قام خلع الجاكت وعلقه واتدير ومشي ناحيتي ورزعني بونيه يا عزيزي (( حقيقي بوكس الظباط ده بيبقي طالع من القلب ))

الظابط بزعيق : ها يروح امك مش هتنطق برده انت مين وجاي منين

انا بتوهان : يباشا ورحمه امي انا عز الدين جاك براد , وجاي من امريكا من 8 شهور

الظابط : انت فاكرني بشخه يلا , هو في امريكي بيتكلم عربي كدا

انا : يباشا سيبني طيب اثبتلك كلامي

الظابط بصلي كدا وقال في نفسه : طب مهو لو طلع امريكي هنترفع كلنا ... اثبت يروح امك بس عارف لو طلعت بتهرج هطلع ميتين امك

انا دمعت : ** يرحمها يباشا , ** يرحمها ... الباسبور بتاعي في شنطه السفر فوق الدولاب في الشقه اللي حضراتكو جايبيني منها السوسته اللي برا

الظابط : عارف يلا لو طلعت بتكدب , سااالم

سالم العسكري دخل : تمام يفندم

الظابط : ابعت حد من امناء المباحث يروح شقه الواد ده ويجيب شنطه السفر اللي فوق الدولاب

سالم : تمام يفندم , وخرج

............................................
بعد نص ساعه جابو الشنطه

الامين اللي جاب الشنطه : يفندم الشنطه دي فيها سلاح , ومفيهاش حاجه

الظابط خبطني كمان بونيه : وكمان سلاح يبن الوسخه , انطق يلا انت تبع مين

انا بعيط : يباشا ورحمه امي السلاح مترخص ومعدي من امريكا لمصر نقل سليم ومعايا ورقه , خليني اطلعهولك

الظابط مسك الشنطه : انهو جيب

انا : الجيب اللي برا فيه الباسبور , الورق في الشنطه من جوا في كتاب القانون الفرنسي

الظابط طلع الباسبور وفتح الشنطه لقاها متروسه كتب قعد يفتحهم كلهم لحد ما لقي الورق : وانا اي يثبت ان الورق ده مش مضروب

انا بعيط جامد (( خليك فاكر عز لسه عيل 17 سنه )): يباشا انت مش عاوز تطلعني وخلاص يباشا ارحمني , ارحمو من في الارض يرحمكم من في السماء يباشا

الظابط للعسكري : نزل الواد ده الحبس وكلم مصلحه الجوزات يجي حد يعاين الورق ده

................................................................................

فاتت ليله هي اسوء ليله مرت عليا في حياتي , من الضرب كنت شبه مغيب عن الواقع , دا بعيدا عن نفسي اللي اتكسر , دا غير الالم الرهيب اللي حاسس بيه , صوبع ايدي الاوسط الل في ايدي الشمال اتكسر وساعه ما دخلت الحبس حصلت ابشع حاجه ممكن تحصل لحد علي الارض , اغتصبوني يا عزيزي ورغم صرخاتي للاستنجاد بالعساكر او الظباط

بعد تلات ايام من المعاناه النفسيه والجسديه دخل اتنين عساكر خدوني لمكتب الظابط وكان قاعد فيه 3 اشخاص معرفتش احدد ملامحهم من التعب وقعدوني علي كرسي

شخص بيتكلم انجليزي : انت بخير ؟

انا هزيت دماغي بمعني لا وكنت بدات افوق

الشخص للظابط بعصبيه : الوضع ده غير مسموح بيه بالمره , السفاره الامريكيه مش هتسكت , انا هصعد الوضع وهنشر الخبر في كل وكالات الانباء الاعالميه , ومش هكتفي بسجن كل اللي كان ليه ايد في العمله الشنيعه دي

الظابط ببرود : معني ان الشخص ده امريكي مش هيسقط عليه تهمه التحرش ومحاول ****** سيده مصريه

انا بفوق : صدقني انا مش عاوز اطلع من هنا براءه , بصيت لمندوب السفاره وكلمته انجليزي , شكرا لقدومكم كل ما اريده هو اخلاء سبيلي علي ذمه القضيه وما بعد ذلك فهو عملي انا

مندوب السفاره : عز انت شخص قاصر وملكش ولي امر , ده يلزم الدوله انها تتكفل بكفالتك

انا : انا عاوز شنطتي , شنطتي فين

الظابط : في الامانات هتاخدها برا

انا بصيت للمندوب : ممكن ورقه

المندوب اداني ورقه وقلم , اخدتهم وكتبت اسماء الكتب اللي في الشنطه واديته الورقه : دي الكتب اللي كانت في الشنطه عشان ميسرقوش منها حاجه

الظابط رجع ضهره لورا : الشنطه مكنش فيها حاجه وده اللي اتكتب في المحضر , كتب القانون عجبتني ف هحتفظ بيها , مظنش *** زيك هيحتاج كتب بالقيمه دي

انا بصيتله بغل : دا ازاي

الظابط فتح دراعاته : انت في ملعبي وانا المتحكم بالقوانين هنا

بصيت للمندوب : لو سمحت محتاج تليفون هعمل مكالمه هاتفيه

المندوب اداني تليفون فتحت الباسبور اللي كان ملزوق علي ضهره رقم الجوكر يا عزيز ورنيت

ردت بنت : اهلا مكتب المستشار فاروق

انا : عاوز اكلم الجوكر

البنت : اسفه بس سياده المستشار في اجتماع عمل مهم

انا : بلغيه ان عز المالكي عاوزه

البنت : ثواني خليك معايا ... هحولك ليه حالا يفندم معاك اهو

الجوكر : بتتصل ليه يا عز

انا : انا في قسم شبرا والظابط مش رادي يطلعني

الجوكر : مش قد العمله متعملهاش , اي اللي دخلك السجن

انا : معملتش حاجه و** مظلوم و** مظلوم , وبعيط

الجوكر : طيب اهدي خلاص اديني الظابط

انا اديت الفون للظابط

الظابط : الو مين معايا ............ ايوا مين يعني محصلناش الرعب ..... انت شكلك متعرفش انت بتكلم مين ............ انا العقيد احمد السماوي .............. قفل .... وبعدين برده مش هتطلع برده

عدت خمس دقايق من المناوشات والحوارت ورن التليفون الداخلي للمكتب رد الظابط

الظابط : الو .... يفندم دا عيل متحرش ... يعني اي انا مليش دعوه بالقضيه دي ..... اتنقلت المرور؟؟؟؟؟؟ .... حضرتك انا مش ظابط عادي تشيلوني وتحطوني زي ما تحبو انا احمد السماوي ان مكنش سجلي يشفعلي فانت عارف عيله السماوي متوغله ازاي في الداخليه حضرتك بتخلق بلبله انت في غنا عنها ........ قرار وزاري ......... يباشا ازاي اسلم سلاحي ...عصيان اوامر اي يفندم ... تمام

الظابط قفل ورن من تليفونه الشخصي علي حد : الو يبابا ...... مش عارف بيقولولي انا اتحولت مرور وبعدها قالي اسلم سلاحي ومتوجهلي تهمه عصيان اوامر والنقل ده قرار وزاري .... عيل متحرش بيقولك امريكي ومش امريكي ((( اتخرس خالص تقريبا سمع كلمتين حلوين ))) حاضر



الظابط خد ديله في سنانه وخرج ودخل شخص كبير كدا وشكله تعبان : اللواء عماد الجارحي مأمور القسم , اسف يحضرات عاللي حصل ده بس انا واخد اجازه مرضي ومكنتش هنزل لولا معالي الوزير كلمني بنفسه

المندوب بعصبيه : ده تسيب , اللي بيحصل ده تسيب

اللواء : حضرتك اتكلم معايا باسلوب كويس , انا شخص قطعت اجازتي وجيت مخصوص مع ان ده يتنافا مع كل القوانين بس انا جيت لما قالو ان في مشكله كبيره وتدخل من السفاره الامريكي

المندوب : فين نائب المأمور

المأمور : في مأموريه طالعه تبع المكافحه وهو واحد من اكفا الظباط هنا فاتطلب فيها وبقاله 5 ايام في المأموريه

انا بتعب وارهاق : عاوز افتح محضر

المأمور : مين انت

انا : مش هتفرق , عز الدين المالكي , عز جاك براد , كلها مسميات , افتح محضر واكتب اللي يعجبك

المأمور للمندوب : مين ده

المندوب : المواطن المعتدي عليه

المأمور للكاتب اللي بيكتب المحاضر : افتح محضر , تتهم مين

انا : قسم شبرا كله , ومساجين زنزانه 6 , وسكان عماره ******* , التعدي علي عز جاك براد بالضرب والسب والقذف والتعدي الجنسي وال****** ..... وعاوز اطعن في البلاغ الموجه ضدي من الست اللي اسمها زينات دي ومعايا دليل برأتي شاهد عيان

المأمور : مين شاهد العيان

انا : لما الست دي جاتلي ((( حكيت لحد ما بقت تصوت ))) بس قبل ما هي تخش سيبت الباب مفتوح لان دي ست غريبه وانا معرفهاش ويشهد علي كدا الست اللي ساكنه في الاشقه اللي قصادي , ولما دخلت لاحظت ان الست نادت جوزها يشوف معاها في اي , فضول , وشافو اللي حصل من الالف للياء , حتي وانا بتضرب كانو بيحوشو عني , بس ازاي حضرتك انا كان بيضرب فيا بلد كامله

المأمور : واي اللي مش مخليهم يتكلمو ويجو

انا هزيت كتافي بمعني مش عارف

المأمور : حاجه تانيه

انا : لا يفندم

المندوب : احنا هناخد عز معانا ولو استوجب الامر استخدام القوه

المأمور : لا هو كدا كدا خد اخلاء سبيل , مش عشان سواد عيونكو , بس في حد تقيل تقريبا اتدخل , واضح ان حبايبك كتير يعز

انا ابتسمت ابتسامه استهزاء : عائله , مفيش, اهل , مفيش , صحاب , مفيش , مفيش حتي كلب في حياتي مظنش ليا حبايب عن ازنك واتمني متعلقاتي كلها ترجع



..............................................................

طلعت برا بتسند علي الراجل بتاع السفاره وركبنا عربيه

المندوب : عز , تحب تروح فين ممكن ناخدك فندق

انا : لا انا عاوز اروح شقتي , ارجوك بلاش نقاش

المندوب للسواق : عالعنوان ده .. واداله ورقه



روحنا المنطقه وطول الوقت انا باصص للشباك لحد ما وصلنا الشقه اللي لقيتها بتطلع دخان اسود نزلت دمعه من عيوني

المندوب : الشقه كان فيها حاجه مهمه ؟

انا : كل حاجه , كل حاجه

المندوب : اظن اني مقدرش اسيبك هنا , هتيجي معانا القنصليه هتقعد في بيت القنصل لحد ما نشوفلك سكن

انا وكاني مش سامعه : معنا حراسه

المندوب باستغراب : اه

انا مديت ايدي في شنطتي طلعت المسدس وعمرته : هعمل كارت ارهاب

المندوب : عز , انت بتعمل اي

جيت افتح شباك العربيه مفتحش : هاخد حقي بالبطيء , افتح الشباك

المندوب : للسواق , اسمع كلامه

انا ابتسمت : كدا حلو , افتح الشباك وحط العربيه علي الدي واستعد عشان نهرب

الشباك اتفتح طلعت منه وضربت طلقه في شباك شقه زينات وهوب طيرنا يمعلم

المندوب : لازمتها اي

انا : هخليهم يعيشو الرعب اللي عيشته 3 ايام عمرهم كله

المندوب : امممممم , زي ما تحب , سؤال , مصري ولا امريكي

انا : الورق بيقول اي

المندوب : امريكي

انا : يبقي امريكي ,

وكملت بص للشباك لحد ما وصلنا القنصليه ودخلت ورحبو بيا وخدوني المستشفي جبسو صباعي المكسور وضمدو جراحي وروحت لبيت القنصل اللي نمت فيه لاول مره من 3 ايام , قعدت اسبوعين في بيت القنصل عشان اتعافي وبعدها اتبلغت ان في حد عاوزني وكان الجوكر واستقبلوه تحت حراسه (( دا بيت القنصل الامريكي يا عزيزي صباحك رمان))

الجوكر : عامل اي

انا لاول مره معرفش ارجد .. عاوز اقول بركان غضب ومش هيهدي غير لما يفرقع في الكل , تؤ مش كفايه .. عاوز اقول مكسور ومعتش في حته سليمه جوايا , بردو مش كفايه

الجوكر : الظاهر انك مش عاوز تتكلم , طيب انا بصيت علي المحاضرااللي انت رافعها وعاوز اقولك مش هتكسب حاجه , الورق معاهم

انا : يبقي هلعب بورقهم كوتشينه

الجوكر ضحك : دي جملتي علي فكره

انا : وعلمتها لابويا , وانا اتعلمتها منه , طلعت من جيبي ورقه كوتشينه وولاعه وحرقتها , دلوقتي الورق مع مين

الجوكر باستغراب : مفيش ورق ... استني استني .. انت عاوز تحرق الورق

انا ابتسمت وطلعت ورق محطوطه في علبه وحرقتهم : انا هحرق القسم كله

الجوكر غمض عين واحده وبصلي وبص بصدمه

انا : في اي

الجوكر باستغراب : لا مفيش مفيش

انا : امشي يجوكر , مش هحتاجك المرادي مش مستاهله , اه صح عاوز منك رقم جماعه بلطجيه

الجوكر : هتحرق القسم ببلطجيه

انا : اكيد لا يعني , الشقه فيها فلوس هعوزها

الجوكر : طب ما تسحب من فلوسك

انا : انت متاكد انك محامي , هسحب ازاي انا لسه قاصر

الجوكر ابتسم وطلع ورقه وكتبلي رقم الشخص اللي هكلمه وقالي انه هيوصيه عليا وسلبني ومشي وانا اتنقلت لسكن في فندق هيلتون التحرير واتحجزلي جناح كامل بحراسه 4 اشخاص مكنش ليهم لازمه الصراحه , واوعك تفتكر امريكا هي اللي دفعت , هي اه دفعت بس من فلوس ابويا , يعمني كدا كدا فلوسي

نزلت مع الحرس في يوم وجبت بدله سوده جاكت اسود وبنكلون اسود وقميص اسود وجرافات سوده ونضاره سوده وتليفون وخط وشويه هدوم (( هدومي اتحرقت يحب )) , ورجعنا الفندق كلمت البلطجي

انا : معاك عز , اظن الجوكر كلمك عني

البلطجي : مين الجوكر

انا : المتر فاروق

البلطجي : اه اه , اؤمرني

انا : كنت عاوزك في طلعه كدا

البلطجي : نتقابل وتفهمني

انا : تعال فندق هيلتون واسال علي عز جاك براد انا هسيب خبر انك جاي عشان متقفش كتير

البلطجي : تمم ساعتين واجيلك



.................

استنيت لحد ما جه البلطجي واتفتش ودخل

البلطجي بصلي باستغراب كدا : بقي الهيصه دي كلها علي عيل؟؟

انا : مقبوله منك يسيدي , اتفضل اقعد , عز الدين المالكي

البلطجي : حماده القط , اي المصلحه

انا : في فلوس في شقه هروح نجيبها ونيجي

البلطجي : سرقه يعني

انا : يعم انت مسحوب من لسانك , الشقه بتاعتي والفلوس فلوسي , بص ((حكيتله الحوار وفهمته هنعمل اي )) ف انت هتيجي معايا انت ورجالتك وانا هيكون معاي 4 مرافقين تامين برده بس دول تبع شركه تامين امريكي مش هتتعامل معاهم متخافش

القط : اممم , تمم نمشي الفجر خفافي خفافي

انا : لاااا , انا عاوزها في نص النهار , امال الناس تتفرج ازاي , انا عاوز يحصلهم الرعب

القط : والحكومه

انا : اي لبش هيحصل معاهم ساعه علي ميجو , ولو جم نحط الامريكان في وش المدفع , بس المهم , حسابك كام

القط , مدفوع بزياده

انا : الجوكر

القط : تقريبا

انا : طيب يبقي بكرا العصر كدا

.................................................

تاتي يوم العصر لبست البدله والنضاره وحطي الباسبور في جيبي ولسه هنزل ببص في المرايه شفت المسدسين بتوع ابويا اللي في الشنطه (( للعلم امتلاك السلاح في امريكا شيء طببيعي جدا ومفيش حاجه اسمها رخص او خرا من اللي في مصر ده معاك فلوس اشتري انش**** لو هتشتري دبابه )) خدت المسدسين وحطيت فيهم الطلق وعمرتهم يعني واقفين عالضرب وطلعت انا وال4 بتوع التامين ولقيت القط مستنيني قدام الفندق ولابسن بدل ومعاهم عربيات مرسيدس سوده

انا باستغراب : انت متاكد ان بلطجي

القط : الجوكر هو اللي بعت الحاجه دي انا لو عليا كنت هجيلك بالسليب

انا ضحكت : اركب اركب



...............................................

وصلنا شبرا ودخلنا المنطقه وسط استغراب الكل مين اللي جاي في الموكب الرأسي ده (( 5 عربيات 4 مرسيدس وواحده هامر ))

ونزلت في وسط استغراب الجميع واندهاشهم للحظات ولسه هيثورو ويثورجو ويجو ناحيتي وقف حواليا البلطجيه وبترتيب نظامي انا استغربته الصراحه , خلعت النظاره في برود وقفلت زرار البدله وطلعنا فوق حطينا الفلوس في شنطه ونزلنا لقينا كل اهل الحته واقفين تحت وبيزعقو , وشوفت فوسطهم زينات

وقف الزمن سامع صوت في وداني : متضايق صح , حاسس انك عاجز , عاوز حقك , ولا ناوي تسيبه زي كل مره

لف قدام عيني شريط زكرياتي كل مره اتضربت فيها وعيطت ومخدتش حقي , افتكرت ابويا , افتكرت امي ونظرتها ليا وهي بتموت وبتودعني , عدت عشر سنين ولسه فاكر

الصوت : رد

هوب لقيت نفسي في مكان كله اسود كحل ومش شايف حاجه : انا فين انت مين ااعععععععععغغغغغغغههههههه

الصوت رجع تاني : بطل صويت , كفايه , مشبعتش عياط وصويت

انا بحاول اهدي وعمال ابص حوليا : انت مين

الصوت : انا انت , وانت انا , انا مفتاح سجنك من اللي انت فيه , انا اسوء ما فيك واحسن ما فيك , انا القيصر وانت الاسير

انا : اسير اي

القيصر : اسير مشاعرك , خوفك , حزنك , قلقك , المك , تحب تتحرر ولا تفضل اسير

انا : لا , عاوز اتحرر

لقيت الدنيا نورت وانا في حته بيضه وواقف قدامي شخص شبهي بالظبط ان لم يكن انا يعني

القيصر : اهلا بيك في المطقه الفاصله بين الوعي واللا وعي

انا : مش فاهم

القيصر : ابسط شرح , اعتبر نفسك منقسم الشخصيه , وقت ما بتقود شخصيه بتكون التانيه في اللا وعي , والشخصيه القائده في الوعي وهي اللي بتتحكم , انت دلوقتي بين الوعي واللا وعي , المنطقه اللي ينفع تشوفني واشوفك فيها او تقول تدمج الشخصيتين بتوعك وتعمل حوار مع الذات الاخري

انا : يعني انا مريض نفسي

القيصر : للاسف لا , اسوء , انت ملعون

انا : يعني انت جن , انت قريني صح

القيصر : اسطوره الذكاء بالغباء ده , **** يستر عالباقي

حط ايده علي كتفي : اقعد واتفرج

القيصر بدل معايا وخد القياده

(( للي مقراش اسير الظلمات والفرصه الاخيره , الالم والغضب والخوف هم اسياد المشاعر ان صح التعبير , هسالك سؤال لو قولتلك اي اول حاجه بتقتل مصاب الحرب , النزيف طبعا , غلط يمعلم , الالم , اسمع مني ومتراجعش ورايا الالم هو اللي بيقتله متخيل , عارف اي الشعور الوحيد اللي لو حضر بيتختفي كل المشاعر التانيه , الغضب , عشان كدا تقدر تسميهم اسياد المشاعر , مثال عملي , اطلع اجري 5000 متر كدا عارف امته هتوقف , لما رجلك توجعك لدرجه ان جهازك العصبي هيرفض انه يرسل الاوامر لرجلك عشان تتحرك , تخيل بقي انك مش بتحس بالالم , هتفضل تجري لحد ما يجيلك شد عضلي , ولما يفك هتكمل لحد ما يجيلك فشل عضلي وهتقوم تكمل لحد ما يجيلك تمزق والعضله تتقطع , يعني تقدر تعتبر الالم ناقوس الخطر عشان تتجنب التمزق مثلا , فلو لغينا الالم هتفضل تجري بنفس الكفائه لحد ما يجيلك فشل , دي مهمه اللعنات (( القيصر الاسير و اسير الظلمات و سفير الموت )) بتلغي المشاعر وساعتها تقدر توصل لحدود قوتك من السرعه والقوه والتفكير , اما بقي الخوف اشبه بالسلاسل اللي رابطاك ومتثبته في الارض مش مخليك عارف تتحرك او تغير من نفسك او تفكر ))



القيصر طرقع رقبته : استعنا عالشقا

هوب طلع يجري ناحيه زينات وقبلها نط في الهوي ونازل عليها بالبوكس



. . . . . . . . . . . . . .

بعد ساعتين انا قاعد في الفندق ومعايا القط

القط : مكنتش قايل ان في ضرب

انا : هي جت كده

القط : امممم , وانت بقي حكايتك اي

انا : انا بردو اللي حكايتي اي , انت مشوفتش نفسك واحنا بنتعارك , انت كنت حرفيا بتحط نفسك قبل الضربه اللي بتضربها , حركاتك انا مشوفتش زيها غير في افلام جاكي شان , تناسقك مع رجالك استحاله يكون تناسق بلطجيه مع بعض , حركاتكو مدروسه ومنظمه ومنهجيه بشكل كبير

القط : انت بتفكر كتير , واللي بيفكر كتير بيغلط كتير , وبيموت بسرعه

انا : مظنش , الموت ملوش سرعه انا كدا كدا مييت , دلوقتي , كمان شويه , مش هتفرق , ومليش حاجه اعيشلها , مفيش سبب

القط بص للسقف وولع سجاره : اخلق لنفسك سبب , اما لسؤال اني بلطجي او لا , ف اه بلطجي , عسكري طلع من الخدمه بره بسبب اصابه انا ورجالتي طلعنا ملقيناش لنفسنا حاجه اضطرينا نشتغل بلطجيه بس بلطجيه علي نضيف شويه ... قام وقف .. اتشرفت بمعرفتك يا عز .. وسابني ومشي

انا بكلم نفسي : اخلق لنفسي سبب , امممممممم .. ابتسامه شر .. عاش لينتقم





.................................

فات عليا اسبوع وانا قاعد في الفندق ولقيت الاستقبال بيكلموني وبيقوللوي في واحد اسمه فاروق عاوزني تحت عرفت انه الجوكر قولتلهم يطلعوه واستقبلته ودخلته وقعدنا في الصالون

الجوكر بيديني ورقه مكتوبه بالانجليزي : بتعرفي تقري

انا اخدتها منه : عندك شك ... قريت الورقه برقت ... اي ده

الجوكر حط رجل علي رجل وقعد بعظمه كدا : اخر مره قولتلك ان الللي ببيتلاعبو بالقانون تلاته ,صاحب السلطه , المال , القوه , ولو عرفت تملكهم كلهم اعتبر نفسك تعرف تعمل اي حاجه , ده اقرار من البنك اللي فيه فلوس ابوك انه هيضطر يطلع كل الفلوس بسبب ظروف امنيه خطيره وخوفا علي مصلحه العملاء , والفلوس هتوصلك بعد اربع ايام , فنقدر نعتبر ان فلوسك دلوقتي كاش في ايدك

انا : ازاي , اقنعني ازاي

الجوكر : برقيه تهديد اتبعتت لمالك البنك اللي بوجه التحديد عيله روتشيلد من شخص مهم بالنسبالهم شويه , فطلع القرار ده

انا لسه مصدوم : برقيه تهديد ؟؟

الجوكر : متسالش كتير , هتعمل اي بالفلوس

انا : لسه مش عارف , ممكن اشتري بيت استقر فيه واحط الفلوس في اي مشروع واصرف منها

الجوكر : عالعموم الفلوس هتوصل ولما توصل هتجيلك هنا شوف انت بقي ناوي تعمل اي , انت حر

انا : تمام .... مشي الجوكر وقعدت مع نفسي ... مهو يا انا لسه مغمي عليا وبحلم يا اما الراجل ده عبيط وبيستعبطني , او الراجل ده تقيل بجد , احا , تقيل اي اللي يهدد روتشيلد ويضرب امريكا , اههههههه , هموت من التفكير





..........................................................

فات 5 ايام والفلوس وصلت في شنط سوده وحطيت الفلوس في الجناح ونزلت ادور علي مكتب استثمار عقاري قريب لحد ما وصلت لواحد وروحت شفت الحجات المتاحه وعجتني فيلا في التجمع الخامس في الحي التاني(( وصف الفيلا : صغيره مبنيه علي دورين وحوليها جنينه متوسطه ومزروعه نجيله وورد الدور الاول ريسبشن ومطبخ والدور التاني 4 اوض وحمام )) , وتاني يوم السفاره بعتت معايا حد مكلف انه يشتريلي الفيلا ودفعت الفلوس وقدملي في مدرسه ثانويه خاصه قريبه واشتريت عفش كويس وروحت الفيلا (( في حاجه صح انا موضحتهاش , عز مزدوج الجنسيه , ابوه كان مصري امريكي وامه مصريه واتولد في امريكا , ف هو معاه الجنسيتين المصريه والامريكيه )) وبعد تلات ايام لقيت تليفون بيرن رديت

انا : الو

الجوكر : عامل اي يا عز

انا : الحمد لله و**** يا متر انت اي اخبارك

الجوكر : انا في القاهره ومعايا الجماعه وقولنا نحود نسلم عليك

انا : يا لهوي , هو انا اطول يا متر تعالو تعالو

الجوكر : خلاص ساعه كدا ونعدي عليك معايا شغل هخلصه واجيلك

انا : تنورو تنورو .. وقفل

................................................

نزلت اشتريت شويه حلويات ووصيت علي اكل من مطعم مشويات قريب وقلتله يبعته علي الفيلا , وروحت رصيت الاكل وحطيته ويدوب خلصت ولقيت الجرس بيرن روحت فتحت البوابه ودخلت المتر وعيلته اللي كانو المتر وابنه ومراته ومرات ابنه

انا : اتفضلو اتفضلو .. دخلنا جوا بعد السلامات والجو ده وقعدنا كلنا وظبطنا الدنيا وقعدنا ندردش شويه والمتر قال هيروح مسوار ويجي بسرعه واحنا قولناله ماشي وهو مشي

انا : **** يكون في عونك ياطنط انا مش عارف انتو بتتعاملو مع المتر ازاي

الست ضحكت : اشمعني يعني

انا : انا مبقتش عارف هو طيب ولا وحش ولا ناشف ولا طري ولا سكته اي

الست : هو بس كان عاوز يتاكد انك يعتمد عليك زي ابوك وامك ولا عيل خرع

انا : انتي تعرفي ابويا وامي

الست : اعرفهم , دانا اللي مربياهم

محمد الابن حسيته متضايق كدا قام مشي

انا : ماله

الست بحزن : اصل ابوك وامك يعتبرو اخواته

انا باستغراب : خواته , ازاي

الست اتنهدت وقالت : من اكتر من 30 سنه فاروق كان راجع من محكمه الاسره وشاف عالارض وهو ماشي صندوق مرمي علي جمب وطالع منه صوت عياط *** , فاروق قرب من الصندوق ولقي جواه بنت , فاروق في اليوم ده اخد البنت دي معاه لبيتنا وقالي اعتني بيها , فاتت سنه ولقينا ابوك بس ابوك كان معروف نسبه انه من عيله المالكي , بس عيله المالكي مكنتش معترفه بيه لانه ابن حرام وامه انتحرت , فاروق لما قابل ابوك اخده وطلعله ورق تبني وسافر بيه امريكا وطلعله ورق انه شخص امريكي لان هناك سهل تطلع ورق لشخص مجهول النسب وبعدها تبناه وجه عاش معانا ولما كبرو كبر مع والدك ووالدتك حبهم لبعض فاروق قرر انه يجوزهم واتجوزو وخلفو عز عز الدين خالد المالكي , او انت ان صح التعبير

انا بحزن علي اللي مر بيه بابا وماما : يعني بابا اصلا ليه عيله

الست : اه , بس مظنش انك هتحب تقابلهم

انا : ممكن



..........................................................

عدي شهرين علي سكني في بيتي الجديد , انهرده 28 /8 /2007 , اول عيد ميلاد يعدي عليا وانا لوحدي تماما , لا اصحاب , لا احباب , لا اهل , فقط انا وشيطاني نحتفل باكل كعكه احزاني , ومر اليوم كبقيه الايام , خالي من اي شيء , تاني يوم رنيت علي رقم الجوكر

الجوكر : عامل اي يا عزوز

انا : بخير يا متر , كنت عاوز منك خدمه

الجوكر : قول يا سيدي

انا : عاوز اطلع رخصه ومش عارف اعمل اي

الجوكر : تمتيت ال18 ؟

انا : امبارح

الجوكر : طيب بص انا مش فاضي اليومين دول معايا قضيه قتل كدا ومدوخاني شويه , هبعتلك حد من المكتب اللي عندك ياخد منك بطاقتك وهيخلصهالك هو , بس عاوز رخصه لي ناي تشتري عربيه

انا : اه , انت فاهم بقي العربيه هتساعدني اتحرك بدل منا متكتف كدا

الجوكر : طيب ماشي بس خلي بالك من فلوسك لتخلص

انا ضحكت جامد

الجوكر : بتضحك ليه يخويا

انا : هوانا مقولتلكش انك سهل تتكشف قبل كدا , تصدق نسيت , اديني قولت عالعموم

الجوكر : كشفت اي .. انت بتقول اي

انا : انت عاوز تفهمني ان الفلوس اللي وصلتني دي كل فلوس ابويا

الجوكر : قصدك ني سرقتك يلا ولا اي

انا : يعم ولا قصدي ولا مقصديش , البنك مطلعش الفلوس , هتسالني منين هقولك وانا بشتري الفيلا اللي دفع كان مندوب السفاره بتاع مركز الحسبه ده اللي كان معايا وبعد ما دفع مخدش مني فلوس فانا استغربت وسالته قالي انها هتتخصم من فلوسي اللي مقيد عليها في البنك , وامبارح جالي حد وقالي انه اقدر اسحب الفلوس لاني تميت ال18

الجوكر بيضحك : يبن الجنيه , مكنتش اعرف انك هتشتري حاجه وهيحصل كدا او انك هتتم ال18 قريب كدا , يلا مش مهم , عالعموم الفلوس اللي معاك دي بردو فلوس ابوك وكانت معايا متفكرش اني مديهالك من معايا مثلا .. يلا عاوز حاجه .. الراجل هيجيلك بكره ياخد البطاقه

انا : تسلم يا متر



........................................

فات 15 يوم و الرخصه طلعت وروحت اشتريت عربيه كانت بي ام دبليو 2007 , وعدت الايام ودخلت الد\راسه وروحت اول يوم المدرسه , محبتش الاجواء الصراحه , المدرسه 3 فئات , الاولي فئه بابي ومامي ودول عيال بت متناكه مش بطيقها , الفئه التانيه العيال اللي شايفه نفسها عشان ابوها مشعارف اي وامها مش عارف اي , الفئه التالته البلطجيه اللي جايين غلطه اصلا , بحب العيال دي قوي , او بحب اضربهم

وانا في الفصل دخلت في نقاش مع القيصر

القيصر : منور

انا : دا نورك يحبيبي تسلم تسلم

القيصر : عاوز اي يعرص اخلص انت هتقعد تتبعبصلي

انا : مجرا اي يعم , انا زهقت وبما انك حمار ومش بتحس , احضر انت اليوم ابن المتناكه ده

القيصر : عيوني

...........................................................

تاني يوم ركبت العربيه وروحت المدرسه ولاحظت لمه غريبه قدام المدرسه عربيات وبتاع

دخلت المدرسه لقيت نص او كل اللي في المدرسه باصصلي وانا مش فاهم حاجه كملت لحد طابوري وكله باصصلي ومستغرب وانا اصلا مش فاهم حاجه , عينك متشوف الا النور يباشا لقيت حد قفشني من قفايا وشاددني من قفايا زي الدبيحه وانا مش فاهم حاجه وبحاول افلفص او ابعد وبزعق ومش فاهم حاجه ولقيتني بترمي في قاعه من قاعات المدرسه وفي جوا ناس كتي معرفهمش بس اللحاجه والوحيده اللي عرفتها ان محدش طايقني

عيل من الفصل بس وشه مقلوب خريطه شاور عليا : ايوا هو ده

انا باستغراب يشاور علي صدري : انا

الولا : اه

انا باستغراب اكتر : انا ايه

راجل هضبه كدا جاي عليا بس الاساتذه حاشوه : انت هتعمل عبيط يلا

انا مش فاهم حاجه وخايف : عبيط اي , انا عملت اي

دخلت في نقاش مع القيصر

اقيصر : ما تبدل

انا باستغراب : في اي

القيصر : معرفش بس انت خايف والخوف وحش , تعال مكاني

انا : تعال

القيصر خرج من النقاش : اي يغالي اؤمر

المدير : اي اللي انت هببته ده يا عز

القيصر : ولا اي حاجه

المدير شغل شاشا فيها تسجيل كميرات طرقه المدرسه وانا بضرب العيال

القيصر بزهق : ها , وبعدين

المددير باستغراب من بجاحتي : وبعدين اي

القيصر : متجيب الفيديو خمس دقايق قبل الضرب كدا

واحد واقف لابس بدله كدا بابتسامه خبث : الكميرات مكنتش بتسجل

القيصر : امممم , والمفروض اني اخاف بقي وكدا , هههههههههههه , ياه مضحكتش من يجي 70 سنه , عاوزين اي برده

المدير : انت ضربت 8 من زملاءك يا عز واولياء الامرو عاملين فيك محاضر وهتتحبس و......

صوت من عند باب القاعه : والمحاضر اتمسحت ولا كأنها اتعملت

بصيت لقيته الجوكر داخل حاطط ايده في جيبه وكمل كلامه : واعلي ما في خيلكو اركبوه

واحد عجوز كدا وقف واتكلم باستغراب : فاروق بيه , حضرتك بتعمل اي هنا

الجوكر : في الواقع انا اعتبر الوصي علي عز , والمحامي بتاعه في نفس الوقت , وجالي خبر انه عليه 8 محاضر مرفقه بتقارير طبيه ان عز ضرب زملاؤه في اول يوم دراسه , كنت ناوي اضربه اول ما اشوفه الصراحه بس روحت البيت ملقيتش العربيه عرفت انه جه المدرسه قولت اضربه في المدرسه مش مشكله .. وقف جمبي ... بس انا سمعت كلامكو وانتو بتتكلمو عن التسجيلات , ونظرا لاخفاء التسجيلات , يبقي في حلقه ناقصه في السلسه , يبقي عز مش غلطان , واناقدامكو كلكو اهو بقول اللي هيلمس عز يبقي بيلمسني

ابو بدله : ومين حضرتك

الجوكر : تؤ تؤ تؤ تؤ , قبل ما تقول لحد انت مين لازم تعرف عن نفسك الاول

ابو بدله بيعدل الكرافته : انا ابقي اسامه الطحاوي , محامي بالمحكمه العليا

الجوكر باستفزاز : متشرفتش , انا ابقي فاروق المحامي .. ابتسم ابتسامه غريبه كدا .. الجوكر , هكمل كلامي , اعلي ما في خيلكو اركبوه

اتكلم شخص شكله شخصيه عسكريه : وانت بتقول انك هتمسح المحاضر ازاي يا سياده المستشار افندي

الجوكر : اممم , في اكتر من طريقه يا سياده اللواء احمد الخولي , معلش اصلي استعلمت عنكم قبل ما اجي وبالنظر لتاريخكو القانوني المشرف انتو اشخاص لا غبار عليكو , ولكن من الجهه الاخري للعمله وهي وشكو الاخر كلكو ليكو حجات لو طلعت هتوديكو في داهيه زي مثلا حضرتك , لواء في الداخليه في الخفاء تاجر مخدرات , الاستاذ المحترم اسامه الطحاوي محامي مخضرم , بس بيرشي القضاه قبل المحاكمه , تحبو اكمل ؟ وافضحكم قدام ابناءكم ولا تسحبو المحاضر بالزوق ولا اودي الوثائق اللي معايا لامن الدوله وهما يتصرفو ؟

كل واحد سحب نفسه وابنه وراه وخلع ومتبقاش غير انا والمدير والجوكر والمدير هو كمان طلع

الجوكر بحده وجديه وغضب : اخر مره تعمل حاجه زي كدا سامع يا عز

القيصر بصله ببرود : متهددهوش

الجوكر استغرب : نعم

القيصر بص حوليه يشوف لو في كيرات ولا حاجه ملقاش راح مطلع مفتاح العربيه وحاطه علي رقبه الجوكر بسرعه : مش بكرر كلامي , متهددوش

الجوكر خبطت في دماغه ذكري قديمه ليه مع خالد وذكري لما بص لعز عشان يقري افكاره ومعرفش : هو انت ورايا ورايا

القيصر حط المفتاح في جيبه : لو مكنتش جيت كنت هقتلهم

الجوكر : وبعدها

القيصر : هتطلعني من السجن , مش اول مره يعني , امشي عشان اطلع عز

الجوكر مشي والقيصر دخل النقاش معايا

انا بهلع : حصل اي

القيصر بصلي باستحقار كدا : انشف يلا , الموضوع خلص

انا : موضوع اي

القيصر : حكاله اللي حصل ....

انا : ينعل ميتينك

القيصر : حبيبي ,,,



انا طلعت من النقاش وروحت علي الفصل ولاحظت ان كله خايف مني تقريبا



...................................................................................................
عدي الترم الاول وجه وقت الامتحنات وفضلت العزله وفي ناس كتير كانت خايفه مني ومنهم اللي كان عاوز يقرب مني بس انا مكنتش مدي مساحه لحد واشتركت في نادي الزمالك وبقيت بروح الجيم في النادي وجسمي بدا يظبط





اقفل يبني الجزء ده علي كدا











⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️
يوكى يوكى ايه الجحدااان ده
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
خش هتجيبك ولو مكملتش هجيبك
 
جامدة يايوكي
 
يعني لازم تقفلها ع الزمالك كدا 😂😂
 
يعني لازم تقفلها ع الزمالك كدا 😂😂
و**** يسط انا مش بطيقهم بس النادي الوحيد اللي دخلته من جوا عشان لو احتجته في مشهد جاي ولا حاجه
 
  • بيضحكني
  • عجبني
التفاعلات: العنتير، AhmedSamy و mahmoud258
  • حبيته
التفاعلات: mahmoud258
أمتي الجديد
 
و**** يسط انا مش بطيقهم بس النادي الوحيد اللي دخلته من جوا عشان لو احتجته في مشهد جاي ولا حاجه
انا بشجع الزمالك ما لم يقابل الاهلي 🤣
 
  • بيضحكني
التفاعلات: mahmoud258
حلللوة
تابع يابرنس
 
كـ’ العادة ابداع رائع ..
فى انتظار كل جديد..
دمت بـ كل خير
 
زي ما بدا الفرصه الاخيره بمقوله الحياه فرص فاذا اتتك فاغتنمها

هبدا القيصر الاسير بمقوله " القانون الوحيد لكي تعيش هو التلاعب بالقانون "

بص يا زميلي انا ك يوكي معترف اعتراف تام ان الفرصه الاخيره واسير الظلمات كانو مليانين اخطاء , وصدقني مش اخطاء فادحه يعني شويه بس تظبيط احداث تغير ازمنه وتعديل ارقام ورسم خريطه زمنيه متقنه وانا لما بداتهم مكنتش عامل حساب انهم ممكن يكبرو والفرصه الاخيره مثلا تجيب ال200 الف اللي هي جابتهم ومتوقعتش انها تعجب حد وكنت عامل حساب اني هخش اخبط في اي هبد واثير الجدل وخلاص , لكن انا انهرده انا قررت اني ابدا قصه القيصر وانا علي استعداد تام اني ابدا . واظن اني اكتسبت شويه خبره من القصص اللي قريتها او اللي كتبتها ف مش هتفرق .. كفايه لك ونخش في المهم ؟؟ انا بقول كدا برده



نبذه مختصره القصه هتكون واقعيه بنسبه 99% وال 1% ده احتياطي ان دماغي تشطح في النص ولا حاجه , طيب القصه هتتكلم عن اي ؟ عن التلاعب يا عزيزي التلاعب بكل قوانين الحياه , اعتزر لنيوتن واينشتاين وتيسلا وفارداي عاللي هعمله فيهم في القصه دي

تخيل الشخصيات علي كيفك بقي انا مكسل اوصف الصراحه

Let’s go papy​

الفصل الاول (( .. "محطات " مراحل تكوين الملك .. ))


سنه 1989 ميلاديا بالتحديد الساعه 4 الفجر شهر 8 يوم 28 , في مستشفي في نيويورك امريكا

الممرقه خرجت من الاوضه للطرقه اللي موجود فيها خالد المالكي ومعاه راجل كبير يلقب بالجوكر وهو معلم خالد : ولد

خالد غمض عينه وتنهد وابتسم وحط ايده في جيبه

الجوكر : هتسميه اي

خالد : عز الدين ... عز الدين خالد المالكي

الجوكر ابتسم بحزن : يعز عليا فراقك يا ولدي بس لازم اسافر

خالد باستغراب : تسافر اي وفراق اي

الجوكر : اسمعني يخالد زمان كنت انت في الدنيا بطولك ورميت نفسك في النار اللي مش هتطلع منها .. بس دلوقتي انت في رقبتك روحين , وانا مش هسمحلك انك تفضل معرض نفسك لخطر اكتر من كدا , بكرا انا هنزل مصر وانت مش هتيجي معايا تاني , حياه التنطيط من بلد لبلد خلاص خلصت بالنسبالك , هتفضل هنا , وده مش قرار للنقاش ده امر

خالد ابتسم بحزن وطلع سيجارتين وولعهم وادا واحده للجوكر وواحده ليه ونفخ الدخان : اللقا نصيب لو ليا نصيب القاك هلقاك تاني يا .. فلتت منه دمعه .. بابا (( بس بس سامعك ياللي بتصيح .. هو مش ابوه هو استاذه وابوه الروحي مش اكتر ))



سنه 2002 ميلاديا تحديدا في نيويورك في شقه المحامي جاك براد (( خالد )) , يجلس الطفل عز (( انا )) مع امه وهي تلاعبني

انا حسيت ان في حاجه غلط : ماما , انا خايف

ماما استغربت : خايف ليه يا زيزو

انا بصيت ناحيه الباب بسرعه , هوب لقيت الباب اترزع علي الارض ودخل منه اتنين ماسكين مسدسات , تك تك , صوت طلقتين خرجت من كواتم الصوت لتستقر في قلب الطفل وامه , عنيا بتقفل وانا ببص لعين ماما , نظره اقسم اني ما حييت لن انساها

عنيا بتفتح ببطئ اي الصوت المزعج ده , دا صوت جهاز قياس ضربات القلب انا عارفه سمعته في التي في قبل كدا : بابا

خالد اتخض بفرح ان ابنه صحي : عز حبيبي

انا : انا فين , فين مام..... ماما

خالد بالدمع في عينه : ماما ماتت يا عز ماتت , **** يرحمها



سنه 2007 بالتحديد قدام محكمه شيكاغو واقف وقدامي مرمي جثه ابويا بعد ان اصاب ب 24 طلقه قناصه ((موته شنيعه انا عارف 24 قناص ضربو عليه عشان يضمنو انه مات ))

انا بصوت اقرب لزمجره الاسد : اااااااااههههههههههههههغغغغغغغغغغغغعععععععههه..... يسقط عز المالكي مغما عليه



بعد شهرين انا قاعد في الشقه وقاعد قدامي واحد من اكبر المحامين الامريكان

المحامي : انت اتجننت يا عز , عاوز ترفع قضيه علي الحكومه الامريكيه

انا بكل برود : تؤ , انا عاوز اكسب القضيه

المحامي : مستحيل , انا اسف بس محدش يقدر يعمل حاجه مجنونه زي دي غير والدك

وسابني المحامي ومشي وانا طلعت ورقه فيها ليسته محامين وشطبت اسمه

انا مع نفسي : ده كان الاخير

جرس البيت رن ف استغربت وقومت افتح

واحد كبير علي الباب بيتكلم عربي : عز مش كدا

انا استغربت انه بيتكلم عربي محدش يعرف ان عز عربي خالص : مين انت

العجوز : واحد صاحب ابوك

انا سحبت مسدس من ورا الباب وحطيته ورايا ودخلته وقعدت قصاده في الصالون : متشرفناش

العجوز : عيب لما راجل كبير يجيلك وتخاف وتمسك سلاح

انا : انا مش ماسك سلاح

العجوز : طرقع لما قعدت عليه , طلعه طلعه انا لو عوزك ميت كنت قتلتك عالباب

انا طلعت الكمسدس وخليته جمبي : اي يثبت انك مش حد عاوزني ميت

العجوز : القانون الوحيد لكي تعيش هو التلاعب بالقانون .. اكثر كلمه كان بيرددها ابوك , انا اللي علمتهاله واظن هو بدوره علمهالك . سمعت انك عاوز تقاضي امريكا

انا : انت الجوكر

الجوكر : كلام سليم

انا بصيت للسقف وابتسمت : اتاخرت

الجوكر : انت اللي غبي وسيبت الشقه

انا بصيتله : بدات اشك انك الجوكر

الجوكر : اشمعنا

انا : الاسطوره اللي حكاهالي بابا عنك هي انك شخص مفيش في ملاحظتك ومعلوماتك وذكائك غير تلاته

الجوكر : تلاته , ودول مين يعنيا

انا : انت وابويا وانا

الجوكر : انت بتحط نفسك في جمله معا ابوك وبتقارن نفسك بينا

انا قعدب بكل تكبر : هيجي يوم وهقولك نفس الكلمه

الجوكر : هستني , ورثت التكبر بتاع ابوك

انا : مسموش تكبر طالما مش عالفاضي

الجوكر : اقنعني

انا : الشقه حصل عليها 6 محاولات اختراق بيتكشفو عن طريق الاف بي اي , بس الاف بي اي عارفين اني في الشقه بيحرسوها ليه

الجوكر : كمين عشان يقفشو اللي يروح

انا : لا , عشان يبرأو نفسهم مش اكتر

الجوكر : من ؟

انا : تهمه انهم اللي قتلو والدي

الجوكر : وانت خلاك تفكر كدا

انا : ال6 محاولات اغتيال اللي نفذهم كانو نفس ال7 اشخاص

الجوكر : وانت عرفت ازاي

انا : كنت موجود في اخر 3

الجوكر : ازاي

انا : الشقه اللي تحت شقتنا بتاعتنا ومحدش يعرف , كنت بروح انا وواحده صاحبتي هناك كل مره كنت ببقي عارف انهم هيفبركوها , وقبل ما تسال كنت بعرف الوقت ازاي , هقولك انهم عاملينها بترتيب زمني كشفته بعد تالت عمليه

الجوكر بيسقف : فرخ البط يا عوام

انا : تصحيح , شبل الاسد

الجوكر : وهتعمل اي

انا : هرفع قضيه ضد امريكا واكسبها وهاسقط عليهم عقوبات

الجوكر ضحك جامد : ياااه , كنت هصدق انك ذكي زي ابوك

انا : قصدك اي

الجوكر : الدوله اللي انت عاوز تعاقبها هي اللي بتسقط العقوبات علي غيرها محدش بيسقط عليها عقوبات يا مغفل , جي حقيقه ابوك اكتشفها وهو ابن 13 سنه , بس فعليا امريكا مهيش الا واجهه لبريطانيا بتتحكم فيها من تحت الترابيزه زي العروسه ,بمعني اي , في قانونين خارج القانون , من يتلاعب بالقانون شخصان , من يملك القوه ومن يملك السلطه , وانت عاوز تحارب السلطه نفسها

انا : يعني مش هعرف اخد تار تابويا

الجوكر : اتقل تتكيف , ابوك وامك اتقتلو في امريكا قصادهم هيتقتل الرقم والاسم اللي تقول عليه وانت تتفرج , هما يمملكو السلطه وانا اعرف اللي يملك القوه

انا : الامكانيات كفيله تعمل اي

الجوكر خد نفس من سيجاره ولعها ونفخ الدخان وبص للشباك : كفيله تقلب لون البحر ددمم ولون السما نار , اطلب وتمني بس خليك دقيق في امنيتك عشان انت ليك امنيه واحده بس

انا ابتسمت بجنون : فوضي , عاوزها فوضي

الجوكر طلع تليفونه اللي كان شغال علي تواصل مع حد : اظنك سمعت , نفذ , وقفل

الجوكر : طيارتك بعد ايسبوعين هترجع مصر عاوزك تتعايش مع نفسك , خلي ابوك في تربته يفتخر ان ليه ابن اسمه عز ...... وسابني ومشي ووقف عالباب .. نتصحيح بس معلش في خص بيتلاعب بالقانون

انا : مين

الجوكر : من يملك العقل ........ ومشي

عدي اسبوع كان الاسبوع الاسوء علي امريكا كلها (( اغتيال اعضاء من مجلس الشيوخ , موت كتيبه من جنود الحرس الامريكي , 98 عضو من الاف بي اي ملهمش اثر , بنك المعلومات الامريكي اتسرق , 3 محولات فاشله لاغتيال الرئيس الامريكي اوباما ,<طبعا انت متابع قديم مش محتاج اقولك ان اللي عمل كدا الثلاثي ابناء عزرائيل , صقر وحسن وجاسر , في ايام قيادتهم للملكيه قبل ظهور الوريث – زيدان – وكان الهدف الاساسي من العمليه هي سرقه بنك المعلومات الامريكي ))



المكان مطار القاهره الساعه 9:00 صباحا ركبت تاكسي

السواق : علي فين يا باشا

انا اديته ورقه عالعنوان ده

السواق : شبرا , تمم



وصلت العنوان اللي كانت اخر شقه من املاك ابويا في مصر

روحت الشقه اللي كانت في منطقه شعبيه وكل اللي كان في جيبي همتا 2000 جنيه مصري اول عن اخر والمفروض اني اعتمد علي نفسي , وقعدت مع نفسي

انا : دلوقتي انا معايا 2000 جنيه والغويشه بتاعه ماما , لو صرفت منهم هيكفوني هما شهرين , طب بص احنا نقسمهم نصين , الف مصاريف وهنرشد منهم اي حاجه , وادي الف نحاول نعمل بيهم اي مصلحه , والغويشه دي نشلها لوقت زنقه يمكن نحتاجها ولا حاجه , طب الدراسه يمعلم , بص كدا كدا انا متاخر سنه مش هيبقي حوار لو اتاخرنا كمان سنه نظبط حالنا ونشوف شغلانه عدله ونحاول نوفقها مع الدراسه



فات عليا اسبوعين لحد ما لقيت مقاول بنا ساكن في الشقه اللي فوقي (( المعلم احمد العطار ))

المعلم احمد (( راجل كبير كدا وطيب عمر 59 سنه وجسمه شكله يرعب الصراحه وطريقه كلامه هاديه كدا قابلته علي القهوه وعرفته اني عاوز شغل وقالي اروح معاه هو واخد مشروع كبير مقاول عالعمال اللي فيه وبياخد نسبه صغيره لان العماله اللي معاه كبيره كدا كدا فبيعوض النسبه في العدد , متجوز الست زينات محصلش بينا لقاء عشان اعرف شكلها بس لينا معاها موقفين عناب كدا , بنته سلمي و مرام توأم 15 سنه بناته من مراته الاولي وزينات دي التانيه ))

عالقهوه قاعد انا والمعلم انا بشرب قهوه فرنساوي وهو بيشيش

المعلم : بس شكلك طري ياد يا عز , مظنش هتسلك مع العماله

انا : لي يمعلم حطني في الشغل واتفرج

المعلم : مش بتكلم عالشغل , العمال ولاد كلب مش هيسيبوك في حالك وهيحاولو يعملو عليك رجاله , مش بعيد يغتصبوك وانت جسمك علي قدك مش هتسد معاهم

انا : مش بالجسم يمعلم , الضرب والعافيه نصها ضرب والنص دماغ

المعلم : شكلك غلباوي وبتاع كلام

انا : لي , الموضوع بسيط , اكسب اللي قدامك قبل ما يكسبك , بدل ما استني اتضرب هكسبهم في صفي

المعلم : انت متعلم يا عز , بتقرا وتكتب يعني

انا : بكتب واقري واتكلم 4 لغات يمعلم , عربي وانجليزي وفرنساوي واسباني

المعلم باستهزاء : بدانا فقره النخ (( النخ = الكدب ))

انا : مش مصدقني جيب اتخن مدرس لغات اكلمه

المعلم اتدير بص في القهوه كدا وبعد كدا نادي : استاذ عمرو

واحد قاعد علي تربيزه بعيده كدا بيلعب دومينو : اي يمعلم

المعلم : معانا واحد عامل نفسه مترجم عاوزين نختبره

عمرو : حاته وتعال عشان الدور هنا مولع

المعلم ليا : تعال ... وقومنا روحنا التربيزه اللي قاعد عليها الاستاذ واللي معاه

عمرو : اي يمعلم اطربني

انا : مدرس اي انت

عمرو اتنفخ كدا : معلم اول لغه انجليزيه

هوب انا فتحت معاه كلام انجليزي فكه اللي تحت دلدل من كتر الصدمه

انا : هاه

عمرو باستغراب : دا انجليزي امريكي صح

انا : اه متربي هناك بقي , ليك في الفرنسلوي

عمرو : شويه

هوب انا فتحت معاه كلام فرنساوي فكه اللي تحت دلدل اكتر

عمرو : دا بصحيح يمعلم

المعلم بصلي : امال عاوز تشتغل معايا ليه

انا : المتاح بقي

...............................................................................................................................................

فات شهر ونص عليا وانا شغال اه الشغل كان صعب ومتعب بس عملت علاقه حلوه مع كل العمال وكله بالدماغ يا عزيزي وفي يوم وانا قاعد مع العمال 19 عامل عالغدا كنت ماسك كراسه وقلم (( انا كنت بقعد مع المعلمين مش مع الصبيان عشان انا دماغي شغاله سيكا والمعلم عارف اني متعلم ف كان موصي عليا ))

انا : بعد اذنكو يرجاله بس سؤالين في السريع لكل واحد

كله : اسال يا فتك (( هما اتعودو اني بسال علي حجات غريبه في اوقات اغرب انه الفضول يا عزيزي ))

انا : بتشرب كام كبايه شاي في اليوم وبكام معلقه سكر

كل واحد جاوب بس الاغلبيه 4 كبيات ب 3 معالق سكر

انا : بتشرب كام سيجاره في اليوم

كل واحد جاوب بس الاغلبيه علبتين يوميا

انا : طب بصو يا معليمين انا عندي فكره كدا , الشاي والسكر والسجاير انا هجيبهلكم كل يوم بس بسعر اقل ما بتجيبوها , ها قولتو اي

سليمان وده اكبر العمال : وده ازاي يفالح

انا : لا ازاي ده سر المهنه بس ليك عندي انها تجيلك اقل من ما بتجيبها

كله بص لبعضه وقالك نجرب

...............................................................................................................

اخر النهار دخلت محل جمله ودخلت علي مكتب المعلم (( خد في بالك ان لبس عز لبس نضيف وباين عليه ابن ناس ))

انا : السلام عليكم

المعلم : وعليكم السلام , اؤمر يبني

انا : الامر لله , انا بس كنت عاوز 38 علبه سجاير و 3 بواكي شاي و 6 كيلو سكر (( متشككش في الارقام عشان انا قعدت حسبتها بكيلو سكر وباكو شاي ليبتون ربع ))

المعلم : علبه السجاير ب5 و باكو الشاي ب 4 و كيلو السكر ب 2 (( 2007 ايام عمك مبارك ابو جمال **** يرحمه ))

انا : تمم يمعلم كدا 214 يعني 200

المعلم بصلي كدا : معنداش بياعه

انا : يراجل الكلام اخد وعطا طب بص انا هجيلك كل يوم اخد منك نفس الكميه يعني زبون دائم .. طلعت الف جنيه واديتهوله ... وهاخد منك انهرد شغل 5 ايام عشان تضمن , قولت اي

المعلم بص للفلوس وعدها : واد يا زكريا , حمل الحاجه للباشا

انا : طلعهالي بس برا المحل وملكش دعوه بالباقي

زكريا طلع الحاجه وانا روحت جبت واحد جاري عنده عربيه جه جاب الحاجه وطلعتها الشقه وحطيتها ونزلت محل بقاله سالته علي اسعار الحجات دي لقيتها انها علبه السجاير ب 8 و السكر ب 3 والشاي ب 6 (( التجار دول ولاد متناكه .. احا انا تاجر ...طب سلا سلا سلام))



..........................................................................

روحت تاني يوم الشغل ووزعت الحاجه عالعمال وبعتها زي ما خدتها من الراجل يعني كسبت 14 جنيه اللي فاصلت فيهم

فات يوم , اتنين , عشره , عشرين



واحنا عالغدا في الشغل

سليمان : واد يا عز مش ناوي تقول بتجييب الحاجه منين

انا : و**** لو قولتلك لتجيب بنفس السعر واغلي كمان

سليمان : ياض قول بقي

انا : لا , بس اعرف اجيبلك منه اي حاجه انت تحتاجها

سليمان : زي اي

انا : من اول المايه لحد اللباس اللي انت لابسه , متيجو اجيبلكو طلبات البيت منه

حماده : هتجيب اي

انا : اللي تعوزه يعم , وليك مني اوفرلك نص اللي بتصرفه طول الشهر

علاء , وده ازاي يا فالح

انا : عندكو تلاجات ؟

كله قاله اه

انا : انا يعم هجيبلك خزين الشهر او خزين 15 يوم علي بعض وهتلاقي نفسك بتجيب ضعف الحاجه وبنص التمن كمان

سليمان : ازاي

انا : بص يسيدي انا هديلك ورقه تروح تديها لمراتك تكتبلك طلبات الشهر ولا اقولكو نجرب 15 يوم بس الاول وكدا كدا مش خسرانين حاجه وتديهالي بكره وبعد بكره نكون قبضنا تدوني الفلوس اجيب الحاجه واجي



.................................................................................

بعد 3 ايام روحت لمحل الجمله

انا : مساء الفل يمعلم ناصر

المعلم : منور يا عزوز .. نادي علي زكريا .. حاجه عز يا زكريا

انا : لا لا , هنغير المرادي

المعلم : قول يا سيدي

انا : بص يسيدي لما اقولك حلاوه طحينيه واقولك وزن تقولي عندك علبه كامله ولا لا , عندك حطها , معندكش قطعها يعني مثلا في علبه 5 و 2.5 و 1 و نص كيلو تحاول تزبطها وهكذا مع باقي الحاجه

انا قعدت املي المعلم الحجات وكل واحد حاجته محطوطه في كرتونه او اتنين علي حسب الحجم

المعلم : كدا الحساب 9491 (( 9 الف ياكلو 19 اسره نص شهر .. احا يا بلدنا ))

انا : لا حساب كل اسم من ال19 لوحده

المعلم ملاني الحساب لكل واحد لوحده وعمل لكل واحد فاتوره : الشروه دي بقي كل قد اي

انا : لسه هنجرب , ظبطت هتبقي كل 15 يوم , مظبطتتش مش هتتكرر كدا حسابك 9000

المعلم بيتصنع الزعل : لا مش هينفع كدا

انا مسكت الاله وحسبت حاجه : بص يمعلم انا باخد منك كل مره 7% ولو حسبنا 7% من الفلوس يبقي هتاخد8826 يعني انا كدا مقصيتش من الفلوس جامد وانت بتتسهوك يمعلم

المعلم ضحك : و**** انت اللي معلم

انا : تسلملي , شوفلنا عربيه نص نقل بقي

...................................................

فات 15 يوم والشباي خلوني اجيب الحجات تاني وبقي معروف كل يوم باخد حاجه الشاي و كل 15 يوم بجيبلهم طلبات البيت وشويه شويه اقنعتهم اني اللي اجيبلهم طلبات السوق كل اسبوع باخد عربيه نص نقل ونزل الوكاله اتسوقلهم كلهم بسعر الجمله وبقص الفصال ليا شويه شويه كل حد بجيبله كان بيقول لاصحابه (( لك النسوان يا عزيزي )) وبقيت بجييب لاكتر من ال19 شخص بتوع زمان دلوقتي عدو ال100 بعد 6 شهور بس في مصر وسيبت الشغل وفي يوم وانا عالقهوه قاعد مع المعلم احمد

انا : بقولك اي يمعلم متعرفش محلين مفتوحين علي بعض هنا

المعلم : ناوي تفتح محل

انا : اهو مكان نحط فيه الحاجه

المعلم : طب مهو انت كدا شغال وبعيد عن العين والايد الضرايب مش بترحم

انا : سيبني بس علي راحتي

المعلم : بشوقك .........

المعلم كلم سمسار وروحنا نشوف الحجات المتاحه بس عجبني 3 محلات مفتوحين علي بعض صاحبهم كان فاتحهم وكاله بس قامت حريقه والراجل مات وعياله مرضيوش يفتحو الوكاله بعد الحريقه

السمسار : ها شرا ولا ايجار

انا : ايجار

السمسار : يبقي اتكلنا علي ****

روحنا عملنا عقد الايجار باسم المعلم احمد عشان ابعد عن الصوره سنه



........................................................

عدي 3 ايام كلمت واحد نقاش في المنطقه جه نضف مكان الحريق وادا المحلات وش بوهيا , وجبت خطاط كتب عالمحل من برا "الامريكاني لتجاره الجمله " , بدل ما بقيت اروح لمحلات الجمله بقيت اروح المصنع واطلب اللي هحتاجه وزياده وكنت بفاصل برده , ونزلت علي الوكاله جبت مستلزمات الخضار , ونزلت علي واحد جزار بس شغال علي قده والدنيا عنده ملغبطه اتفقت معاه انه يفتح عندي

بقي تصميم المحلات كالاتي

المحل الاول والتاني فيه مستلزمات البقاله والمحل التالت خضار وقدام المحل كشك او تنده كدا للجزار

بس انا احتفظت بمبدئ واحد ابيع زي ما اشتري بس مكسبي في الفصال الحرمه اللي بتخش تفاصل كنت بقولها متجيش المحل تاني واخرب عليها ومن هنا بدأت رحله جمع الفلوس (( بس يا عزيزي مينفعش حبيبنا زيزو يقعد كدا بدون خوازيق ))



…………………………………………………….

بعد شهرين في بيت المعلم احمد قاعد مع مراته زينات

زينات : ما بقولك اي يسيد المعلمين الواد عز ده شكله ابن حلال مصفي

المعلم : اه و** , الواد ** فتحها عليه من واسعه , **** يزيده عيل محترم

زينات : طب متشوفلنا معاه اي مصلحه , خش معاه شريك ولا حاجه

المعلم : مرضيش ياختي , جربت

زينات : واللي تخليهولك ترضي

المعلم : ازاي

زينات : لا , ازاي دي بتاعتي فيما دون ذلك انت ليك انه يجيلك يقولك شاركني يمعلم

المعلم : بشوقك

كل ده وواقف قدام الباب احدي بنات المعلم مرام

.............................................................
تاني يوم لبست الست زينات عبايه سوده ضيقه ورصت ايديها غوايش ولابسه كردان دهب (( الكردان ده زي سلسله بس بيبقي عريض كدا))وحطت الطرحه علي شعرها مش مداري حاجه اصلا , وخدت بعضها وراحت علي الوكاله بتاعتي لقت اللي قاعد هناك واحد اسمه استاذ محمد محاسب من المنطقه ماسك الشغل

زينات : سلامو عليكو يا استاذ محمد , عز فين

محمد : عز في البيت يحجه زينات مش بيجي الوكاله غير بالليل ياخد الايراد ويمشي

زينات : امممم , طيب خلاص يخويا .... وخدت بعضها ومشيت راحت علي شقتي الي في الاصل تحت شقتها بالظبط

زينات : سلام عليكم يا استاذ عز

انا مستغرب مين دي واي المنظر ابن المتناكه ده اصلا : وعليكم السلام , مين حضرتك

زينات : يقطعني انت متعرفنيش ؟ انا زينات مرات المعلم احمد

انا : يمرحب يحجه اؤمريني

زينات : هنتكلم عالباب كدا

انا : لاطبعا اتفضلي اتفضلي .. مين بنت المتناكه دي

دخلنا جوه وقعدنا في الصالون

انا : اؤمريني يا ست الكل

زينات : انا قاصداك في خير يا عز يا ابني ونفسي يعني متردنيش

انا باستغراب : اتفضلي

زينات : انا عاوزاك تشارك المعلم

انا سندت ضهري لورا لاني فهمت اللي فيها : والمعلم طلبها مني وانا رفضت , اي اللي ممكن يخليني اغير رايي

زينات وشها قلب واتكلمت بحده : طب اسمع بقي يحيله امك , المعلم المفروض بياخد من صبيانه نص الفلوس بس انت مكنش بياخد منك يعني فلوسك دي هو ليه نصها وانا ليا اخويا محامي ممكن اخليه يحبسك ويطلع ميتين امك

انا اترميت لورا وقعدت اضحك : يحبسني انا , شكلك مبتعرفيش تقري , شاورت علي مكتبه في اخر الصاله , دي مكتبه فيها كل كتب القانون , ورثي من ابويا , احب اقولك اني ممكن اخش السجن وتاطلع في نص ساعه قصادها هقص من عمرك النص , نص ساعه من عمري هقص قصادها نص عمرك

زينات : انت شكلك كدا عيل مش وش خير ومش هتيجي بالزوق ..... واشتغلت صويت يا عزيزي ويلاهوي وقطعت هدومها وابعد عني يحيوان ومش ابعد عني يا حيوان



................................................................................

وبعد ساعتين انا قاعد في القسم واخد علقه مظبوطه يا عزيزي , حضرتك انا مفياش حته سليمه واخد علقه تمم التمم , اهل الحته اتوصو بيا

عسكري فتح الباب وسحبني وراه زي الدبيحه وانا مش قادر انطق اصلا وخدني لمكتب ظابط الاداب

الظابط : تمم يسالم اتفضل انت

طلع العسكري والظابط قام خلع الجاكت وعلقه واتدير ومشي ناحيتي ورزعني بونيه يا عزيزي (( حقيقي بوكس الظباط ده بيبقي طالع من القلب ))

الظابط بزعيق : ها يروح امك مش هتنطق برده انت مين وجاي منين

انا بتوهان : يباشا ورحمه امي انا عز الدين جاك براد , وجاي من امريكا من 8 شهور

الظابط : انت فاكرني بشخه يلا , هو في امريكي بيتكلم عربي كدا

انا : يباشا سيبني طيب اثبتلك كلامي

الظابط بصلي كدا وقال في نفسه : طب مهو لو طلع امريكي هنترفع كلنا ... اثبت يروح امك بس عارف لو طلعت بتهرج هطلع ميتين امك

انا دمعت : ** يرحمها يباشا , ** يرحمها ... الباسبور بتاعي في شنطه السفر فوق الدولاب في الشقه اللي حضراتكو جايبيني منها السوسته اللي برا

الظابط : عارف يلا لو طلعت بتكدب , سااالم

سالم العسكري دخل : تمام يفندم

الظابط : ابعت حد من امناء المباحث يروح شقه الواد ده ويجيب شنطه السفر اللي فوق الدولاب

سالم : تمام يفندم , وخرج

............................................
بعد نص ساعه جابو الشنطه

الامين اللي جاب الشنطه : يفندم الشنطه دي فيها سلاح , ومفيهاش حاجه

الظابط خبطني كمان بونيه : وكمان سلاح يبن الوسخه , انطق يلا انت تبع مين

انا بعيط : يباشا ورحمه امي السلاح مترخص ومعدي من امريكا لمصر نقل سليم ومعايا ورقه , خليني اطلعهولك

الظابط مسك الشنطه : انهو جيب

انا : الجيب اللي برا فيه الباسبور , الورق في الشنطه من جوا في كتاب القانون الفرنسي

الظابط طلع الباسبور وفتح الشنطه لقاها متروسه كتب قعد يفتحهم كلهم لحد ما لقي الورق : وانا اي يثبت ان الورق ده مش مضروب

انا بعيط جامد (( خليك فاكر عز لسه عيل 17 سنه )): يباشا انت مش عاوز تطلعني وخلاص يباشا ارحمني , ارحمو من في الارض يرحمكم من في السماء يباشا

الظابط للعسكري : نزل الواد ده الحبس وكلم مصلحه الجوزات يجي حد يعاين الورق ده

................................................................................

فاتت ليله هي اسوء ليله مرت عليا في حياتي , من الضرب كنت شبه مغيب عن الواقع , دا بعيدا عن نفسي اللي اتكسر , دا غير الالم الرهيب اللي حاسس بيه , صوبع ايدي الاوسط الل في ايدي الشمال اتكسر وساعه ما دخلت الحبس حصلت ابشع حاجه ممكن تحصل لحد علي الارض , اغتصبوني يا عزيزي ورغم صرخاتي للاستنجاد بالعساكر او الظباط

بعد تلات ايام من المعاناه النفسيه والجسديه دخل اتنين عساكر خدوني لمكتب الظابط وكان قاعد فيه 3 اشخاص معرفتش احدد ملامحهم من التعب وقعدوني علي كرسي

شخص بيتكلم انجليزي : انت بخير ؟

انا هزيت دماغي بمعني لا وكنت بدات افوق

الشخص للظابط بعصبيه : الوضع ده غير مسموح بيه بالمره , السفاره الامريكيه مش هتسكت , انا هصعد الوضع وهنشر الخبر في كل وكالات الانباء الاعالميه , ومش هكتفي بسجن كل اللي كان ليه ايد في العمله الشنيعه دي

الظابط ببرود : معني ان الشخص ده امريكي مش هيسقط عليه تهمه التحرش ومحاول ****** سيده مصريه

انا بفوق : صدقني انا مش عاوز اطلع من هنا براءه , بصيت لمندوب السفاره وكلمته انجليزي , شكرا لقدومكم كل ما اريده هو اخلاء سبيلي علي ذمه القضيه وما بعد ذلك فهو عملي انا

مندوب السفاره : عز انت شخص قاصر وملكش ولي امر , ده يلزم الدوله انها تتكفل بكفالتك

انا : انا عاوز شنطتي , شنطتي فين

الظابط : في الامانات هتاخدها برا

انا بصيت للمندوب : ممكن ورقه

المندوب اداني ورقه وقلم , اخدتهم وكتبت اسماء الكتب اللي في الشنطه واديته الورقه : دي الكتب اللي كانت في الشنطه عشان ميسرقوش منها حاجه

الظابط رجع ضهره لورا : الشنطه مكنش فيها حاجه وده اللي اتكتب في المحضر , كتب القانون عجبتني ف هحتفظ بيها , مظنش *** زيك هيحتاج كتب بالقيمه دي

انا بصيتله بغل : دا ازاي

الظابط فتح دراعاته : انت في ملعبي وانا المتحكم بالقوانين هنا

بصيت للمندوب : لو سمحت محتاج تليفون هعمل مكالمه هاتفيه

المندوب اداني تليفون فتحت الباسبور اللي كان ملزوق علي ضهره رقم الجوكر يا عزيز ورنيت

ردت بنت : اهلا مكتب المستشار فاروق

انا : عاوز اكلم الجوكر

البنت : اسفه بس سياده المستشار في اجتماع عمل مهم

انا : بلغيه ان عز المالكي عاوزه

البنت : ثواني خليك معايا ... هحولك ليه حالا يفندم معاك اهو

الجوكر : بتتصل ليه يا عز

انا : انا في قسم شبرا والظابط مش رادي يطلعني

الجوكر : مش قد العمله متعملهاش , اي اللي دخلك السجن

انا : معملتش حاجه و** مظلوم و** مظلوم , وبعيط

الجوكر : طيب اهدي خلاص اديني الظابط

انا اديت الفون للظابط

الظابط : الو مين معايا ............ ايوا مين يعني محصلناش الرعب ..... انت شكلك متعرفش انت بتكلم مين ............ انا العقيد احمد السماوي .............. قفل .... وبعدين برده مش هتطلع برده

عدت خمس دقايق من المناوشات والحوارت ورن التليفون الداخلي للمكتب رد الظابط

الظابط : الو .... يفندم دا عيل متحرش ... يعني اي انا مليش دعوه بالقضيه دي ..... اتنقلت المرور؟؟؟؟؟؟ .... حضرتك انا مش ظابط عادي تشيلوني وتحطوني زي ما تحبو انا احمد السماوي ان مكنش سجلي يشفعلي فانت عارف عيله السماوي متوغله ازاي في الداخليه حضرتك بتخلق بلبله انت في غنا عنها ........ قرار وزاري ......... يباشا ازاي اسلم سلاحي ...عصيان اوامر اي يفندم ... تمام

الظابط قفل ورن من تليفونه الشخصي علي حد : الو يبابا ...... مش عارف بيقولولي انا اتحولت مرور وبعدها قالي اسلم سلاحي ومتوجهلي تهمه عصيان اوامر والنقل ده قرار وزاري .... عيل متحرش بيقولك امريكي ومش امريكي ((( اتخرس خالص تقريبا سمع كلمتين حلوين ))) حاضر



الظابط خد ديله في سنانه وخرج ودخل شخص كبير كدا وشكله تعبان : اللواء عماد الجارحي مأمور القسم , اسف يحضرات عاللي حصل ده بس انا واخد اجازه مرضي ومكنتش هنزل لولا معالي الوزير كلمني بنفسه

المندوب بعصبيه : ده تسيب , اللي بيحصل ده تسيب

اللواء : حضرتك اتكلم معايا باسلوب كويس , انا شخص قطعت اجازتي وجيت مخصوص مع ان ده يتنافا مع كل القوانين بس انا جيت لما قالو ان في مشكله كبيره وتدخل من السفاره الامريكي

المندوب : فين نائب المأمور

المأمور : في مأموريه طالعه تبع المكافحه وهو واحد من اكفا الظباط هنا فاتطلب فيها وبقاله 5 ايام في المأموريه

انا بتعب وارهاق : عاوز افتح محضر

المأمور : مين انت

انا : مش هتفرق , عز الدين المالكي , عز جاك براد , كلها مسميات , افتح محضر واكتب اللي يعجبك

المأمور للمندوب : مين ده

المندوب : المواطن المعتدي عليه

المأمور للكاتب اللي بيكتب المحاضر : افتح محضر , تتهم مين

انا : قسم شبرا كله , ومساجين زنزانه 6 , وسكان عماره ******* , التعدي علي عز جاك براد بالضرب والسب والقذف والتعدي الجنسي وال****** ..... وعاوز اطعن في البلاغ الموجه ضدي من الست اللي اسمها زينات دي ومعايا دليل برأتي شاهد عيان

المأمور : مين شاهد العيان

انا : لما الست دي جاتلي ((( حكيت لحد ما بقت تصوت ))) بس قبل ما هي تخش سيبت الباب مفتوح لان دي ست غريبه وانا معرفهاش ويشهد علي كدا الست اللي ساكنه في الاشقه اللي قصادي , ولما دخلت لاحظت ان الست نادت جوزها يشوف معاها في اي , فضول , وشافو اللي حصل من الالف للياء , حتي وانا بتضرب كانو بيحوشو عني , بس ازاي حضرتك انا كان بيضرب فيا بلد كامله

المأمور : واي اللي مش مخليهم يتكلمو ويجو

انا هزيت كتافي بمعني مش عارف

المأمور : حاجه تانيه

انا : لا يفندم

المندوب : احنا هناخد عز معانا ولو استوجب الامر استخدام القوه

المأمور : لا هو كدا كدا خد اخلاء سبيل , مش عشان سواد عيونكو , بس في حد تقيل تقريبا اتدخل , واضح ان حبايبك كتير يعز

انا ابتسمت ابتسامه استهزاء : عائله , مفيش, اهل , مفيش , صحاب , مفيش , مفيش حتي كلب في حياتي مظنش ليا حبايب عن ازنك واتمني متعلقاتي كلها ترجع



..............................................................

طلعت برا بتسند علي الراجل بتاع السفاره وركبنا عربيه

المندوب : عز , تحب تروح فين ممكن ناخدك فندق

انا : لا انا عاوز اروح شقتي , ارجوك بلاش نقاش

المندوب للسواق : عالعنوان ده .. واداله ورقه



روحنا المنطقه وطول الوقت انا باصص للشباك لحد ما وصلنا الشقه اللي لقيتها بتطلع دخان اسود نزلت دمعه من عيوني

المندوب : الشقه كان فيها حاجه مهمه ؟

انا : كل حاجه , كل حاجه

المندوب : اظن اني مقدرش اسيبك هنا , هتيجي معانا القنصليه هتقعد في بيت القنصل لحد ما نشوفلك سكن

انا وكاني مش سامعه : معنا حراسه

المندوب باستغراب : اه

انا مديت ايدي في شنطتي طلعت المسدس وعمرته : هعمل كارت ارهاب

المندوب : عز , انت بتعمل اي

جيت افتح شباك العربيه مفتحش : هاخد حقي بالبطيء , افتح الشباك

المندوب : للسواق , اسمع كلامه

انا ابتسمت : كدا حلو , افتح الشباك وحط العربيه علي الدي واستعد عشان نهرب

الشباك اتفتح طلعت منه وضربت طلقه في شباك شقه زينات وهوب طيرنا يمعلم

المندوب : لازمتها اي

انا : هخليهم يعيشو الرعب اللي عيشته 3 ايام عمرهم كله

المندوب : امممممم , زي ما تحب , سؤال , مصري ولا امريكي

انا : الورق بيقول اي

المندوب : امريكي

انا : يبقي امريكي ,

وكملت بص للشباك لحد ما وصلنا القنصليه ودخلت ورحبو بيا وخدوني المستشفي جبسو صباعي المكسور وضمدو جراحي وروحت لبيت القنصل اللي نمت فيه لاول مره من 3 ايام , قعدت اسبوعين في بيت القنصل عشان اتعافي وبعدها اتبلغت ان في حد عاوزني وكان الجوكر واستقبلوه تحت حراسه (( دا بيت القنصل الامريكي يا عزيزي صباحك رمان))

الجوكر : عامل اي

انا لاول مره معرفش ارجد .. عاوز اقول بركان غضب ومش هيهدي غير لما يفرقع في الكل , تؤ مش كفايه .. عاوز اقول مكسور ومعتش في حته سليمه جوايا , بردو مش كفايه

الجوكر : الظاهر انك مش عاوز تتكلم , طيب انا بصيت علي المحاضرااللي انت رافعها وعاوز اقولك مش هتكسب حاجه , الورق معاهم

انا : يبقي هلعب بورقهم كوتشينه

الجوكر ضحك : دي جملتي علي فكره

انا : وعلمتها لابويا , وانا اتعلمتها منه , طلعت من جيبي ورقه كوتشينه وولاعه وحرقتها , دلوقتي الورق مع مين

الجوكر باستغراب : مفيش ورق ... استني استني .. انت عاوز تحرق الورق

انا ابتسمت وطلعت ورق محطوطه في علبه وحرقتهم : انا هحرق القسم كله

الجوكر غمض عين واحده وبصلي وبص بصدمه

انا : في اي

الجوكر باستغراب : لا مفيش مفيش

انا : امشي يجوكر , مش هحتاجك المرادي مش مستاهله , اه صح عاوز منك رقم جماعه بلطجيه

الجوكر : هتحرق القسم ببلطجيه

انا : اكيد لا يعني , الشقه فيها فلوس هعوزها

الجوكر : طب ما تسحب من فلوسك

انا : انت متاكد انك محامي , هسحب ازاي انا لسه قاصر

الجوكر ابتسم وطلع ورقه وكتبلي رقم الشخص اللي هكلمه وقالي انه هيوصيه عليا وسلبني ومشي وانا اتنقلت لسكن في فندق هيلتون التحرير واتحجزلي جناح كامل بحراسه 4 اشخاص مكنش ليهم لازمه الصراحه , واوعك تفتكر امريكا هي اللي دفعت , هي اه دفعت بس من فلوس ابويا , يعمني كدا كدا فلوسي

نزلت مع الحرس في يوم وجبت بدله سوده جاكت اسود وبنكلون اسود وقميص اسود وجرافات سوده ونضاره سوده وتليفون وخط وشويه هدوم (( هدومي اتحرقت يحب )) , ورجعنا الفندق كلمت البلطجي

انا : معاك عز , اظن الجوكر كلمك عني

البلطجي : مين الجوكر

انا : المتر فاروق

البلطجي : اه اه , اؤمرني

انا : كنت عاوزك في طلعه كدا

البلطجي : نتقابل وتفهمني

انا : تعال فندق هيلتون واسال علي عز جاك براد انا هسيب خبر انك جاي عشان متقفش كتير

البلطجي : تمم ساعتين واجيلك



.................

استنيت لحد ما جه البلطجي واتفتش ودخل

البلطجي بصلي باستغراب كدا : بقي الهيصه دي كلها علي عيل؟؟

انا : مقبوله منك يسيدي , اتفضل اقعد , عز الدين المالكي

البلطجي : حماده القط , اي المصلحه

انا : في فلوس في شقه هروح نجيبها ونيجي

البلطجي : سرقه يعني

انا : يعم انت مسحوب من لسانك , الشقه بتاعتي والفلوس فلوسي , بص ((حكيتله الحوار وفهمته هنعمل اي )) ف انت هتيجي معايا انت ورجالتك وانا هيكون معاي 4 مرافقين تامين برده بس دول تبع شركه تامين امريكي مش هتتعامل معاهم متخافش

القط : اممم , تمم نمشي الفجر خفافي خفافي

انا : لاااا , انا عاوزها في نص النهار , امال الناس تتفرج ازاي , انا عاوز يحصلهم الرعب

القط : والحكومه

انا : اي لبش هيحصل معاهم ساعه علي ميجو , ولو جم نحط الامريكان في وش المدفع , بس المهم , حسابك كام

القط , مدفوع بزياده

انا : الجوكر

القط : تقريبا

انا : طيب يبقي بكرا العصر كدا

.................................................

تاتي يوم العصر لبست البدله والنضاره وحطي الباسبور في جيبي ولسه هنزل ببص في المرايه شفت المسدسين بتوع ابويا اللي في الشنطه (( للعلم امتلاك السلاح في امريكا شيء طببيعي جدا ومفيش حاجه اسمها رخص او خرا من اللي في مصر ده معاك فلوس اشتري انش**** لو هتشتري دبابه )) خدت المسدسين وحطيت فيهم الطلق وعمرتهم يعني واقفين عالضرب وطلعت انا وال4 بتوع التامين ولقيت القط مستنيني قدام الفندق ولابسن بدل ومعاهم عربيات مرسيدس سوده

انا باستغراب : انت متاكد ان بلطجي

القط : الجوكر هو اللي بعت الحاجه دي انا لو عليا كنت هجيلك بالسليب

انا ضحكت : اركب اركب



...............................................

وصلنا شبرا ودخلنا المنطقه وسط استغراب الكل مين اللي جاي في الموكب الرأسي ده (( 5 عربيات 4 مرسيدس وواحده هامر ))

ونزلت في وسط استغراب الجميع واندهاشهم للحظات ولسه هيثورو ويثورجو ويجو ناحيتي وقف حواليا البلطجيه وبترتيب نظامي انا استغربته الصراحه , خلعت النظاره في برود وقفلت زرار البدله وطلعنا فوق حطينا الفلوس في شنطه ونزلنا لقينا كل اهل الحته واقفين تحت وبيزعقو , وشوفت فوسطهم زينات

وقف الزمن سامع صوت في وداني : متضايق صح , حاسس انك عاجز , عاوز حقك , ولا ناوي تسيبه زي كل مره

لف قدام عيني شريط زكرياتي كل مره اتضربت فيها وعيطت ومخدتش حقي , افتكرت ابويا , افتكرت امي ونظرتها ليا وهي بتموت وبتودعني , عدت عشر سنين ولسه فاكر

الصوت : رد

هوب لقيت نفسي في مكان كله اسود كحل ومش شايف حاجه : انا فين انت مين ااعععععععععغغغغغغغههههههه

الصوت رجع تاني : بطل صويت , كفايه , مشبعتش عياط وصويت

انا بحاول اهدي وعمال ابص حوليا : انت مين

الصوت : انا انت , وانت انا , انا مفتاح سجنك من اللي انت فيه , انا اسوء ما فيك واحسن ما فيك , انا القيصر وانت الاسير

انا : اسير اي

القيصر : اسير مشاعرك , خوفك , حزنك , قلقك , المك , تحب تتحرر ولا تفضل اسير

انا : لا , عاوز اتحرر

لقيت الدنيا نورت وانا في حته بيضه وواقف قدامي شخص شبهي بالظبط ان لم يكن انا يعني

القيصر : اهلا بيك في المطقه الفاصله بين الوعي واللا وعي

انا : مش فاهم

القيصر : ابسط شرح , اعتبر نفسك منقسم الشخصيه , وقت ما بتقود شخصيه بتكون التانيه في اللا وعي , والشخصيه القائده في الوعي وهي اللي بتتحكم , انت دلوقتي بين الوعي واللا وعي , المنطقه اللي ينفع تشوفني واشوفك فيها او تقول تدمج الشخصيتين بتوعك وتعمل حوار مع الذات الاخري

انا : يعني انا مريض نفسي

القيصر : للاسف لا , اسوء , انت ملعون

انا : يعني انت جن , انت قريني صح

القيصر : اسطوره الذكاء بالغباء ده , **** يستر عالباقي

حط ايده علي كتفي : اقعد واتفرج

القيصر بدل معايا وخد القياده

(( للي مقراش اسير الظلمات والفرصه الاخيره , الالم والغضب والخوف هم اسياد المشاعر ان صح التعبير , هسالك سؤال لو قولتلك اي اول حاجه بتقتل مصاب الحرب , النزيف طبعا , غلط يمعلم , الالم , اسمع مني ومتراجعش ورايا الالم هو اللي بيقتله متخيل , عارف اي الشعور الوحيد اللي لو حضر بيتختفي كل المشاعر التانيه , الغضب , عشان كدا تقدر تسميهم اسياد المشاعر , مثال عملي , اطلع اجري 5000 متر كدا عارف امته هتوقف , لما رجلك توجعك لدرجه ان جهازك العصبي هيرفض انه يرسل الاوامر لرجلك عشان تتحرك , تخيل بقي انك مش بتحس بالالم , هتفضل تجري لحد ما يجيلك شد عضلي , ولما يفك هتكمل لحد ما يجيلك فشل عضلي وهتقوم تكمل لحد ما يجيلك تمزق والعضله تتقطع , يعني تقدر تعتبر الالم ناقوس الخطر عشان تتجنب التمزق مثلا , فلو لغينا الالم هتفضل تجري بنفس الكفائه لحد ما يجيلك فشل , دي مهمه اللعنات (( القيصر الاسير و اسير الظلمات و سفير الموت )) بتلغي المشاعر وساعتها تقدر توصل لحدود قوتك من السرعه والقوه والتفكير , اما بقي الخوف اشبه بالسلاسل اللي رابطاك ومتثبته في الارض مش مخليك عارف تتحرك او تغير من نفسك او تفكر ))



القيصر طرقع رقبته : استعنا عالشقا

هوب طلع يجري ناحيه زينات وقبلها نط في الهوي ونازل عليها بالبوكس



. . . . . . . . . . . . . .

بعد ساعتين انا قاعد في الفندق ومعايا القط

القط : مكنتش قايل ان في ضرب

انا : هي جت كده

القط : امممم , وانت بقي حكايتك اي

انا : انا بردو اللي حكايتي اي , انت مشوفتش نفسك واحنا بنتعارك , انت كنت حرفيا بتحط نفسك قبل الضربه اللي بتضربها , حركاتك انا مشوفتش زيها غير في افلام جاكي شان , تناسقك مع رجالك استحاله يكون تناسق بلطجيه مع بعض , حركاتكو مدروسه ومنظمه ومنهجيه بشكل كبير

القط : انت بتفكر كتير , واللي بيفكر كتير بيغلط كتير , وبيموت بسرعه

انا : مظنش , الموت ملوش سرعه انا كدا كدا مييت , دلوقتي , كمان شويه , مش هتفرق , ومليش حاجه اعيشلها , مفيش سبب

القط بص للسقف وولع سجاره : اخلق لنفسك سبب , اما لسؤال اني بلطجي او لا , ف اه بلطجي , عسكري طلع من الخدمه بره بسبب اصابه انا ورجالتي طلعنا ملقيناش لنفسنا حاجه اضطرينا نشتغل بلطجيه بس بلطجيه علي نضيف شويه ... قام وقف .. اتشرفت بمعرفتك يا عز .. وسابني ومشي

انا بكلم نفسي : اخلق لنفسي سبب , امممممممم .. ابتسامه شر .. عاش لينتقم





.................................

فات عليا اسبوع وانا قاعد في الفندق ولقيت الاستقبال بيكلموني وبيقوللوي في واحد اسمه فاروق عاوزني تحت عرفت انه الجوكر قولتلهم يطلعوه واستقبلته ودخلته وقعدنا في الصالون

الجوكر بيديني ورقه مكتوبه بالانجليزي : بتعرفي تقري

انا اخدتها منه : عندك شك ... قريت الورقه برقت ... اي ده

الجوكر حط رجل علي رجل وقعد بعظمه كدا : اخر مره قولتلك ان الللي ببيتلاعبو بالقانون تلاته ,صاحب السلطه , المال , القوه , ولو عرفت تملكهم كلهم اعتبر نفسك تعرف تعمل اي حاجه , ده اقرار من البنك اللي فيه فلوس ابوك انه هيضطر يطلع كل الفلوس بسبب ظروف امنيه خطيره وخوفا علي مصلحه العملاء , والفلوس هتوصلك بعد اربع ايام , فنقدر نعتبر ان فلوسك دلوقتي كاش في ايدك

انا : ازاي , اقنعني ازاي

الجوكر : برقيه تهديد اتبعتت لمالك البنك اللي بوجه التحديد عيله روتشيلد من شخص مهم بالنسبالهم شويه , فطلع القرار ده

انا لسه مصدوم : برقيه تهديد ؟؟

الجوكر : متسالش كتير , هتعمل اي بالفلوس

انا : لسه مش عارف , ممكن اشتري بيت استقر فيه واحط الفلوس في اي مشروع واصرف منها

الجوكر : عالعموم الفلوس هتوصل ولما توصل هتجيلك هنا شوف انت بقي ناوي تعمل اي , انت حر

انا : تمام .... مشي الجوكر وقعدت مع نفسي ... مهو يا انا لسه مغمي عليا وبحلم يا اما الراجل ده عبيط وبيستعبطني , او الراجل ده تقيل بجد , احا , تقيل اي اللي يهدد روتشيلد ويضرب امريكا , اههههههه , هموت من التفكير





..........................................................

فات 5 ايام والفلوس وصلت في شنط سوده وحطيت الفلوس في الجناح ونزلت ادور علي مكتب استثمار عقاري قريب لحد ما وصلت لواحد وروحت شفت الحجات المتاحه وعجتني فيلا في التجمع الخامس في الحي التاني(( وصف الفيلا : صغيره مبنيه علي دورين وحوليها جنينه متوسطه ومزروعه نجيله وورد الدور الاول ريسبشن ومطبخ والدور التاني 4 اوض وحمام )) , وتاني يوم السفاره بعتت معايا حد مكلف انه يشتريلي الفيلا ودفعت الفلوس وقدملي في مدرسه ثانويه خاصه قريبه واشتريت عفش كويس وروحت الفيلا (( في حاجه صح انا موضحتهاش , عز مزدوج الجنسيه , ابوه كان مصري امريكي وامه مصريه واتولد في امريكا , ف هو معاه الجنسيتين المصريه والامريكيه )) وبعد تلات ايام لقيت تليفون بيرن رديت

انا : الو

الجوكر : عامل اي يا عز

انا : الحمد لله و**** يا متر انت اي اخبارك

الجوكر : انا في القاهره ومعايا الجماعه وقولنا نحود نسلم عليك

انا : يا لهوي , هو انا اطول يا متر تعالو تعالو

الجوكر : خلاص ساعه كدا ونعدي عليك معايا شغل هخلصه واجيلك

انا : تنورو تنورو .. وقفل

................................................

نزلت اشتريت شويه حلويات ووصيت علي اكل من مطعم مشويات قريب وقلتله يبعته علي الفيلا , وروحت رصيت الاكل وحطيته ويدوب خلصت ولقيت الجرس بيرن روحت فتحت البوابه ودخلت المتر وعيلته اللي كانو المتر وابنه ومراته ومرات ابنه

انا : اتفضلو اتفضلو .. دخلنا جوا بعد السلامات والجو ده وقعدنا كلنا وظبطنا الدنيا وقعدنا ندردش شويه والمتر قال هيروح مسوار ويجي بسرعه واحنا قولناله ماشي وهو مشي

انا : **** يكون في عونك ياطنط انا مش عارف انتو بتتعاملو مع المتر ازاي

الست ضحكت : اشمعني يعني

انا : انا مبقتش عارف هو طيب ولا وحش ولا ناشف ولا طري ولا سكته اي

الست : هو بس كان عاوز يتاكد انك يعتمد عليك زي ابوك وامك ولا عيل خرع

انا : انتي تعرفي ابويا وامي

الست : اعرفهم , دانا اللي مربياهم

محمد الابن حسيته متضايق كدا قام مشي

انا : ماله

الست بحزن : اصل ابوك وامك يعتبرو اخواته

انا باستغراب : خواته , ازاي

الست اتنهدت وقالت : من اكتر من 30 سنه فاروق كان راجع من محكمه الاسره وشاف عالارض وهو ماشي صندوق مرمي علي جمب وطالع منه صوت عياط *** , فاروق قرب من الصندوق ولقي جواه بنت , فاروق في اليوم ده اخد البنت دي معاه لبيتنا وقالي اعتني بيها , فاتت سنه ولقينا ابوك بس ابوك كان معروف نسبه انه من عيله المالكي , بس عيله المالكي مكنتش معترفه بيه لانه ابن حرام وامه انتحرت , فاروق لما قابل ابوك اخده وطلعله ورق تبني وسافر بيه امريكا وطلعله ورق انه شخص امريكي لان هناك سهل تطلع ورق لشخص مجهول النسب وبعدها تبناه وجه عاش معانا ولما كبرو كبر مع والدك ووالدتك حبهم لبعض فاروق قرر انه يجوزهم واتجوزو وخلفو عز عز الدين خالد المالكي , او انت ان صح التعبير

انا بحزن علي اللي مر بيه بابا وماما : يعني بابا اصلا ليه عيله

الست : اه , بس مظنش انك هتحب تقابلهم

انا : ممكن



..........................................................

عدي شهرين علي سكني في بيتي الجديد , انهرده 28 /8 /2007 , اول عيد ميلاد يعدي عليا وانا لوحدي تماما , لا اصحاب , لا احباب , لا اهل , فقط انا وشيطاني نحتفل باكل كعكه احزاني , ومر اليوم كبقيه الايام , خالي من اي شيء , تاني يوم رنيت علي رقم الجوكر

الجوكر : عامل اي يا عزوز

انا : بخير يا متر , كنت عاوز منك خدمه

الجوكر : قول يا سيدي

انا : عاوز اطلع رخصه ومش عارف اعمل اي

الجوكر : تمتيت ال18 ؟

انا : امبارح

الجوكر : طيب بص انا مش فاضي اليومين دول معايا قضيه قتل كدا ومدوخاني شويه , هبعتلك حد من المكتب اللي عندك ياخد منك بطاقتك وهيخلصهالك هو , بس عاوز رخصه لي ناي تشتري عربيه

انا : اه , انت فاهم بقي العربيه هتساعدني اتحرك بدل منا متكتف كدا

الجوكر : طيب ماشي بس خلي بالك من فلوسك لتخلص

انا ضحكت جامد

الجوكر : بتضحك ليه يخويا

انا : هوانا مقولتلكش انك سهل تتكشف قبل كدا , تصدق نسيت , اديني قولت عالعموم

الجوكر : كشفت اي .. انت بتقول اي

انا : انت عاوز تفهمني ان الفلوس اللي وصلتني دي كل فلوس ابويا

الجوكر : قصدك ني سرقتك يلا ولا اي

انا : يعم ولا قصدي ولا مقصديش , البنك مطلعش الفلوس , هتسالني منين هقولك وانا بشتري الفيلا اللي دفع كان مندوب السفاره بتاع مركز الحسبه ده اللي كان معايا وبعد ما دفع مخدش مني فلوس فانا استغربت وسالته قالي انها هتتخصم من فلوسي اللي مقيد عليها في البنك , وامبارح جالي حد وقالي انه اقدر اسحب الفلوس لاني تميت ال18

الجوكر بيضحك : يبن الجنيه , مكنتش اعرف انك هتشتري حاجه وهيحصل كدا او انك هتتم ال18 قريب كدا , يلا مش مهم , عالعموم الفلوس اللي معاك دي بردو فلوس ابوك وكانت معايا متفكرش اني مديهالك من معايا مثلا .. يلا عاوز حاجه .. الراجل هيجيلك بكره ياخد البطاقه

انا : تسلم يا متر



........................................

فات 15 يوم و الرخصه طلعت وروحت اشتريت عربيه كانت بي ام دبليو 2007 , وعدت الايام ودخلت الد\راسه وروحت اول يوم المدرسه , محبتش الاجواء الصراحه , المدرسه 3 فئات , الاولي فئه بابي ومامي ودول عيال بت متناكه مش بطيقها , الفئه التانيه العيال اللي شايفه نفسها عشان ابوها مشعارف اي وامها مش عارف اي , الفئه التالته البلطجيه اللي جايين غلطه اصلا , بحب العيال دي قوي , او بحب اضربهم

وانا في الفصل دخلت في نقاش مع القيصر

القيصر : منور

انا : دا نورك يحبيبي تسلم تسلم

القيصر : عاوز اي يعرص اخلص انت هتقعد تتبعبصلي

انا : مجرا اي يعم , انا زهقت وبما انك حمار ومش بتحس , احضر انت اليوم ابن المتناكه ده

القيصر : عيوني

...........................................................

تاني يوم ركبت العربيه وروحت المدرسه ولاحظت لمه غريبه قدام المدرسه عربيات وبتاع

دخلت المدرسه لقيت نص او كل اللي في المدرسه باصصلي وانا مش فاهم حاجه كملت لحد طابوري وكله باصصلي ومستغرب وانا اصلا مش فاهم حاجه , عينك متشوف الا النور يباشا لقيت حد قفشني من قفايا وشاددني من قفايا زي الدبيحه وانا مش فاهم حاجه وبحاول افلفص او ابعد وبزعق ومش فاهم حاجه ولقيتني بترمي في قاعه من قاعات المدرسه وفي جوا ناس كتي معرفهمش بس اللحاجه والوحيده اللي عرفتها ان محدش طايقني

عيل من الفصل بس وشه مقلوب خريطه شاور عليا : ايوا هو ده

انا باستغراب يشاور علي صدري : انا

الولا : اه

انا باستغراب اكتر : انا ايه

راجل هضبه كدا جاي عليا بس الاساتذه حاشوه : انت هتعمل عبيط يلا

انا مش فاهم حاجه وخايف : عبيط اي , انا عملت اي

دخلت في نقاش مع القيصر

اقيصر : ما تبدل

انا باستغراب : في اي

القيصر : معرفش بس انت خايف والخوف وحش , تعال مكاني

انا : تعال

القيصر خرج من النقاش : اي يغالي اؤمر

المدير : اي اللي انت هببته ده يا عز

القيصر : ولا اي حاجه

المدير شغل شاشا فيها تسجيل كميرات طرقه المدرسه وانا بضرب العيال

القيصر بزهق : ها , وبعدين

المددير باستغراب من بجاحتي : وبعدين اي

القيصر : متجيب الفيديو خمس دقايق قبل الضرب كدا

واحد واقف لابس بدله كدا بابتسامه خبث : الكميرات مكنتش بتسجل

القيصر : امممم , والمفروض اني اخاف بقي وكدا , هههههههههههه , ياه مضحكتش من يجي 70 سنه , عاوزين اي برده

المدير : انت ضربت 8 من زملاءك يا عز واولياء الامرو عاملين فيك محاضر وهتتحبس و......

صوت من عند باب القاعه : والمحاضر اتمسحت ولا كأنها اتعملت

بصيت لقيته الجوكر داخل حاطط ايده في جيبه وكمل كلامه : واعلي ما في خيلكو اركبوه

واحد عجوز كدا وقف واتكلم باستغراب : فاروق بيه , حضرتك بتعمل اي هنا

الجوكر : في الواقع انا اعتبر الوصي علي عز , والمحامي بتاعه في نفس الوقت , وجالي خبر انه عليه 8 محاضر مرفقه بتقارير طبيه ان عز ضرب زملاؤه في اول يوم دراسه , كنت ناوي اضربه اول ما اشوفه الصراحه بس روحت البيت ملقيتش العربيه عرفت انه جه المدرسه قولت اضربه في المدرسه مش مشكله .. وقف جمبي ... بس انا سمعت كلامكو وانتو بتتكلمو عن التسجيلات , ونظرا لاخفاء التسجيلات , يبقي في حلقه ناقصه في السلسه , يبقي عز مش غلطان , واناقدامكو كلكو اهو بقول اللي هيلمس عز يبقي بيلمسني

ابو بدله : ومين حضرتك

الجوكر : تؤ تؤ تؤ تؤ , قبل ما تقول لحد انت مين لازم تعرف عن نفسك الاول

ابو بدله بيعدل الكرافته : انا ابقي اسامه الطحاوي , محامي بالمحكمه العليا

الجوكر باستفزاز : متشرفتش , انا ابقي فاروق المحامي .. ابتسم ابتسامه غريبه كدا .. الجوكر , هكمل كلامي , اعلي ما في خيلكو اركبوه

اتكلم شخص شكله شخصيه عسكريه : وانت بتقول انك هتمسح المحاضر ازاي يا سياده المستشار افندي

الجوكر : اممم , في اكتر من طريقه يا سياده اللواء احمد الخولي , معلش اصلي استعلمت عنكم قبل ما اجي وبالنظر لتاريخكو القانوني المشرف انتو اشخاص لا غبار عليكو , ولكن من الجهه الاخري للعمله وهي وشكو الاخر كلكو ليكو حجات لو طلعت هتوديكو في داهيه زي مثلا حضرتك , لواء في الداخليه في الخفاء تاجر مخدرات , الاستاذ المحترم اسامه الطحاوي محامي مخضرم , بس بيرشي القضاه قبل المحاكمه , تحبو اكمل ؟ وافضحكم قدام ابناءكم ولا تسحبو المحاضر بالزوق ولا اودي الوثائق اللي معايا لامن الدوله وهما يتصرفو ؟

كل واحد سحب نفسه وابنه وراه وخلع ومتبقاش غير انا والمدير والجوكر والمدير هو كمان طلع

الجوكر بحده وجديه وغضب : اخر مره تعمل حاجه زي كدا سامع يا عز

القيصر بصله ببرود : متهددهوش

الجوكر استغرب : نعم

القيصر بص حوليه يشوف لو في كيرات ولا حاجه ملقاش راح مطلع مفتاح العربيه وحاطه علي رقبه الجوكر بسرعه : مش بكرر كلامي , متهددوش

الجوكر خبطت في دماغه ذكري قديمه ليه مع خالد وذكري لما بص لعز عشان يقري افكاره ومعرفش : هو انت ورايا ورايا

القيصر حط المفتاح في جيبه : لو مكنتش جيت كنت هقتلهم

الجوكر : وبعدها

القيصر : هتطلعني من السجن , مش اول مره يعني , امشي عشان اطلع عز

الجوكر مشي والقيصر دخل النقاش معايا

انا بهلع : حصل اي

القيصر بصلي باستحقار كدا : انشف يلا , الموضوع خلص

انا : موضوع اي

القيصر : حكاله اللي حصل ....

انا : ينعل ميتينك

القيصر : حبيبي ,,,



انا طلعت من النقاش وروحت علي الفصل ولاحظت ان كله خايف مني تقريبا



...................................................................................................
عدي الترم الاول وجه وقت الامتحنات وفضلت العزله وفي ناس كتير كانت خايفه مني ومنهم اللي كان عاوز يقرب مني بس انا مكنتش مدي مساحه لحد واشتركت في نادي الزمالك وبقيت بروح الجيم في النادي وجسمي بدا يظبط





اقفل يبني الجزء ده علي كدا











⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️
عاش كمل بس فيه ملحوظا
ازاي الفلوس كانت في البيت
بعد مولع
2المحلات حصل فيها ايه
3ان محصلش حاجه القسم ولا المنطقه بعد مضربط
او حصل وانا مرجعتش فلاش باك وانت لسه موضحتش

وكا نصيحه
حطلنا كده لمسه تشويق للقادم
وضحلنا ايه شخصيه عز بصورها أوضح
وكده لو فاهمني
اشطا يكبير انجوي
 
عاش يبرووو استمر 💥
 
قمة الروعة يا يوكي بس متنساش القصة التانية
 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%