AlFã7d
Neswangy Prince
العضوية الذهبيه
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
تم تحذيره
ناشر الشهر
- إنضم
- 31 يوليو 2023
- المشاركات
- 13,615
- مستوى التفاعل
- 10,231
- الإقامة
- أرض الرجولة سوهاج
- نقاط
- 56,056
- الجنس
- ذكر
- الدولة
- Egypt
- توجه جنسي
- أنجذب للإناث
النهاردة هنتكلم عن الصيانات الدورية للبايك واي اللي يتغير كل فترة وكل قد اي .
اول حاجة زيت الماتور المفروض يتغير كل 5 الف كيلو بس بيتنصح بيه يتغير كل 1الف كيلو بس انا بقولك غيرو كل 3 الف كيلو وخلاص مش هتفرق يعني .
تاني نقطة فلتر الهواء ودا بيتغير كل 11 الف كيلو.
تالت نقطة فلتر الزيت ودا بيتغير كل 8الف كيلو وممكن 9 الف كيلو عادي جدا .
رابع نقطة البوجيهات ودي بتتغير كل 10 الف كيلو .
خامس نقطة البطارية بتتغير لما بتبوظ او كل سنتين .
سادس نقطة الجنزير ودا كل صيانة يتشحم بالشحم الاصلي .
سابع نقطة الكاوتش والجنط لو في الجنط عوجان روح اعملو لو الكاوتش في تاكل يتغير .
تامن نقطة زيت المساعدين
ودا يتغير كل 10 الف كيلو .
تاسع نقطة وصلة الشاسية بالماتور لازم تتاكد من المسامير واللاواكير ليكون فيهم تهوية .
10 نقطة اكس العجل يتشحم كل 10 الف كيلو .
11 نقطة السنادة الجانبية والسنادة الأساسية يتشحمو كل مرة وانت بتعمل صيانة دروية .
12 نقطة خرطوم البنزين يتعملو صيانة كل 4 سنين .
13 نقطة زيت الفرملة يتغير كل سنتين .
14 نقطة تيل الفرامل يتغير لما يتاكل .
15 نقطة خرطوم الفرملة يتغير كل 5 الف كيلو .
16 نقطة أسلاك البنزين،الدبرياج،الفرامل
لازم يتفحصو كل صيانة. لو واحد فيهم في مشكلة يتغير .
وبس كدا متنساش اسألني في اي وقت معاك هرد عليكمش مهندس بس خبير