NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: J U B A و ZEUS I
المقصود من " محمد " أنه مينفعش نعمل كده ك مسلمين بس عشان مش عاوز أفسر يعني

في فرق بين حد سابك و حد اذاك
اللي سابك سيبه وعادي ولا كانه كان موجود ف الحياه
أما الاذيه ف ده موضوع تاني خالص
الأذى بالاذى والبادي اظلم و أن مقدرتش اردله الأذى مش حلو اللي هقوله بس " بفرح فيه وبشمت ومش بداري شماتي فيه "
انا واضح حتى ف عدواتي
انك ترد اللي حصل والاذي حاجه وانك تفرح ف الشخص حاجه في شعره فاصله بينهم تقلل من البني آدم بس بقيه كلامك مظبوط

• عجبني
التفاعلات: LADY MONA
انك ترد اللي حصل والاذي حاجه وانك تفرح ف الشخص حاجه في شعره فاصله بينهم تقلل من البني آدم بس بقيه كلامك مظبوط
افرح فيه أن مقدرتش اردله الأذى
هديلك مثال بسيط يوضحلك اللي قصدته
شخص ما عنده قوه او سلطه ما تمكنه من أنه ياذيك و استغل ده و اذاك و سلطته منعتك من انك تقدر تاخد قصاده رد فعل أو تردله الاذى
ولسبب ما خسر سلطته أو حصله موقف ما و اتذى فيه
مش هتفرح؟
عن نفسي هفرح و هبينله فرحتي فيه بكل شكل ممكن

هل الشماتة لوقع مكروه في شخص أساء إليك شي جيد من وجهت نظرك ؟!؟؟

في وجهه نظري اظن أنا الشماتة ليست شيئا جيدا ولا يهمني من بعد عني فكما قال المغني :
اللي بعنا خسر دلعنا 😂😂
تعد الشماتة من الصفات السلبية التي تُعتبر غير أخلاقية وغير مقبولة في العديد من الثقافات . يُنظر إليها على أنها تعبير عن الحقد أو الحسد، وتتعارض مع قيم التعاطف والرحمة التي تدعو إلى مساعدة الآخرين في أوقات الشدة بدلاً من الفرح بمصائبهم.

الشماتة ليست فقط سلوكًا غير أخلاقي، لكنها أيضًا يمكن أن تؤدي إلى عواقب سلبية على الشخص الشامت نفسه، حيث قد يفقد احترام الآخرين له، وقد يتعرض لمواقف مشابهة تُظهر ضعف أخلاقه.

بصفة عامة، من الأفضل أن يتعامل الإنسان مع الآخرين بروح من التعاطف 👌👌

افرح فيه أن مقدرتش اردله الأذى
هديلك مثال بسيط يوضحلك اللي قصدته
شخص ما عنده قوه او سلطه ما تمكنه من أنه ياذيك و استغل ده و اذاك و سلطته منعتك من انك تقدر تاخد قصاده رد فعل أو تردله الاذى
ولسبب ما خسر سلطته أو حصله موقف ما و اتذى فيه
مش هتفرح؟
عن نفسي هفرح و هبينله فرحتي فيه بكل شكل ممكن
واحد كان معاه سلطه وبيستغل سلطته ماشي ممكن اه ابقى من جوايا مبسوطه اه خصوصا لو زي اليومين دول بيتجبرو بس مش ابينله فرحتي و**** اعلم متحطيتش ف موقف بردو عشان مبنش مثاليه

• أتفق
التفاعلات: Klein 13
هل الشماتة لوقع مكروه في شخص أساء إليك شي جيد من وجهت نظرك ؟!؟؟

في وجهه نظري اظن أنا الشماتة ليست شيئا جيدا ولا يهمني من بعد عني فكما قال المغني :
اللي بعنا خسر دلعنا 😂😂
أتفق معك

الشماته دليل على الضعف و ان فى نظرة دونية للنفس

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%