NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

الـ مجتاو

نسوانجي الأصلي
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
توجه جنسي
أنجذب للإناث
الظروف بتصعب يوم بعد يوم عن اللي قبله. و اللي ايده في النار مش زي اللي ايده في المية. سهل اوي اكتبلك الكلام اللي جاي دة و اقولك نفذ دة، لكن انا متأكد ان عندك التزامات ممكن تمنعك و تخليك و تستحمل وضع مش طايقه.

لو انت قاعد في البيت دلوقتي و مش لاقي شغل هتلاقي ناس كتير هتقولك اشتغل اي حاجة حتى لو بعيد عن خططك و عن مجالك. لكن في نفس الوقت في وظايف ممكن تقبلها النهاردة، مستقبلك كله يضيع. و انا متأكد ان في ناس بتقرا كلامي دة و فاهمة انا اقصد ايه، و اد.ايه الشعور دة مؤلم لدرجة انهم بيتمنوا الزمن يرجع ورا.

انا هقولك حاول متقبلش اي وظيفة، و ان قبلت شوف فيها المواصفات دي ولا لا "بقدر الامكان"

#أولا: مهم تعرف تكلفة المعيشة في المنطقة اللي فيها الوظيفة. إذا كانت تكلفة المعيشة عالية، اعرف ان الوظيفة التي تدفع راتباً منخفضاً ممكن متبقاش كفاية لتغطية الأساسيات. في الحالات دي، حاول التفاوض على مرتب أعلى أو شوف فرص عمل بديلة. اكيد احسن ما تضيع يومك و كمان تدفع من جيبك.

#ثانيا: قبول وظيفة مرتبها مش اد كدة، هيوفرلك شوية راحة على المدى القصير ، ولكن من المهم النظر على مستوى بعيد كمان. هل الوظيفة دي و ترقياتها المستقبلية هتكون مناسبة للوظيفة اللي بتتمنى توصلها

#ثالثا و دي مهمة جدا، لازم الوظيفة تراعي قيمة مهارات الفرد وخبراته، و و مش بس ماديا، التايتل يليق بخبرتك. و تكون هتفيدك بمهارات تناسب خطتك. مش تشتتك عن هدفك.

#رايعا اعرف ان الوظيفة الغير مناسبة هتأثر عليك من ناحية الصحة العقلية والبدنية. لو هتبوظ توازنك لازم تحسبها مرتين.

احسبها بس قبل ما تروح
عشان متتفاجئيش و تندم بعد مدة

منقول

• أتفق
التفاعلات: مرحب
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%