NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
انا مش بدي جرعات نكد .. في فرق بين الصراحه و النكد .
انا برد على الحج ف ارقام مش مظبوطه بيقولها ف بصححله معلوماته و بدافع عن جيلكم.
لو شايفه ده نكد يبقى ممكن اسكت عادي خالص
Any way انا غير الصوره اللي متصدره عني .. انا بس مليش ف النفاق ولا التضليل اللي بيعمله بعض الناس عشان بيانوا محبوبين و لطاف على حسب الصح والغلط .. ومعنديش هدف اعجب حد ف كلامي واضح مش مذوق زي باقي الناس
كاريزما✨

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
انا مش بدي جرعات نكد .. في فرق بين الصراحه و النكد .
انا برد على الحج ف ارقام مش مظبوطه بيقولها ف بصححله معلوماته و بدافع عن جيلكم.
لو شايفه ده نكد يبقى ممكن اسكت عادي خالص
Any way انا غير الصوره اللي متصدره عني .. انا بس مليش ف النفاق ولا التضليل اللي بيعمله بعض الناس عشان بيانوا محبوبين و لطاف على حسب الصح والغلط .. ومعنديش هدف اعجب حد ف كلامي واضح مش مذوق زي باقي الناس
دعابه يا استاذي دعابه و****
بس علي فكره انت من بدايه مقفلها عامه
و فيه فرق كبير جدا بين اني اقول الكلام بي طريقه تكون نوعا ما لطيفه و مش منفره و انك تكون منافق طالما هنفتح الخناق بقي

بص انا physics و math و رسم كده كده هتاخدهم في اعدادي ده اكيد
Control و communication اه انا بدرسهم السنادي
الباقي انا مش متأكده هما يعادلوا ايه عندنا
بس هقولك علي حاجه بسيطه عدي اعدادي بي تقدير كبير و متفكرش في قسم دلوقتي خالص
انت حاطت في دماغك كمبيوتر بس ولا حاجه كمان معاه؟
ايه المواد الى بالانجليزى دى انا مش فاهم حاجه انت فسنه كام حاليا

محضرتش قطاع خاص 12 ساعه بدون بريك على ايامكم ولا حتى ف المسلسلات .. رغم أن والدي زيك و guess what كان عامل مش مهندس زيك و مشتغلش 12 ساعه و guess what تاني أما طلعت بطاقه كنت بروح اشتغل معاه يوميات عامل برضه و كان 8 ساعات و guess what للمره الاخيره انا خريج حقوق و قانون العمل مفيهوش 12 ساعه من وقت ما اتبدع اصلا
يا صديقى العزيز المهندس كان بيكون فى الموقع الساعة 7 وبيغادر الموقع الساعة 7 ولو الشغل شيفتات ممنوع يغادر قبل ما يسلم زميله كل حاجة حتى شكاير الأسمنت بالعدد
وقانون العمل حضرتك ده كان موجود ورقيا وبيتنفذ على مهندسين وعمال الحكومة اللى كانوا بيتعينوا بالوسايط
فى التمانينات كان توحش للقطاع الخاص بحجة تشجيع الإستثمار
وطبع دراستك للحقوق تحترم لكن قانون العمل وقتها كان بيحدد عدد ساعات العمل ب 6 ساعات مش 8
لكن فى القطاع الخاص كان الوضع لو مش عاجبك إتفضل شوف شغل فى مكان أحسن
أتمنى إن يكون خلافى معاك فى الرأى لا يفسد لودنا قضية
تحياتى لشخصك الكريم

لا انا عاوز برمجه من الاخر بس كدا
ما علشان محدش يضحك عليك
هندسه حاسبات مش برمجه بس انت بتدرس hardware جزء اكبر بي كتير من software
ده طبعا غير مذاكرتك انت الشخصيه
انما داخل برمجه بس و تطبيقاتها عليك و علي computer science
بس نصيحه انا كنت زيك و داخله لي قسم معين لحد ما اكتشفت اني منفعش فيه و مش حاباه فكر براحتك
اعدادي معتك كلها تفكر و تدور

ايه المواد الى بالانجليزى دى انا مش فاهم حاجه انت فسنه كام حاليا
رسم فيزياء رياضيات
تحكم تناظري و اتصالات
انا تالته

• جامد
التفاعلات: MOHAMMED APDEL MOHSEN
دعابه يا استاذي دعابه و****
بس علي فكره انت من بدايه مقفلها عامه
و فيه فرق كبير جدا بين اني اقول الكلام بي طريقه تكون نوعا ما لطيفه و مش منفره و انك تكون منافق طالما هنفتح الخناق بقي
اللطف ف اوقات كتير باب من أبواب النفاق دي نقطه ..
أما عن اني مقفلها ف لو قصدك البوست ده ف انا حسبتها ورقه وقلم بالمنطق والعقل
متوسط المرتبات 5 قروش وأقل احتياجات تساوي 1000 ف منين يودي على فين !
ده بس كان رد على الناس اللي بتقول أن الشباب ده مش مجتهد وبيشتكي وووو . يعني بالاصل دفاع عنكم .
أما عن أنه يسافر ويتجوز من بره ف ده عشان شويه المنظره الفاضيه اللي بتحط على الشباب وتصعب الحلال اكتر ما هو صعب .
أما لو بشكل عام عن "مجمل أعمالي "
ف زي ما قولتلك مش هدفي اعجب حد بقول اللي عاوزه بالطريقه اللي بتكلم بيها من غير بقى ما اذوق ولا الطف و ارقع عشان اعجب .. ممكن يكون اسلوب جاف شويه أو شويتين تلاته عشره لكني صادق وواضح و لما تعرفي الناس على حقيقتها هتفتكريني ف يوم وتقولي هو ده الوحيد اللي كان جواه زي براه مش زي ما غيره بيتجمل وهو جواه وحش

ما علشان محدش يضحك عليك
هندسه حاسبات مش برمجه بس انت بتدرس hardware جزء اكبر بي كتير من software
ده طبعا غير مذاكرتك انت الشخصيه
انما داخل برمجه بس و تطبيقاتها عليك و علي computer science
بس نصيحه انا كنت زيك و داخله لي قسم معين لحد ما اكتشفت اني منفعش فيه و مش حاباه فكر براحتك
اعدادي معتك كلها تفكر و تدور
كومبيوتر ساينس دى قسم فكليه الهندسه ولا قصدك الكليه نفسها بس ايه الفرق يعنى هارد وير مفهوش برمجه؟!!

يا صديقى العزيز المهندس كان بيكون فى الموقع الساعة 7 وبيغادر الموقع الساعة 7 ولو الشغل شيفتات ممنوع يغادر قبل ما يسلم زميله كل حاجة حتى شكاير الأسمنت بالعدد
وقانون العمل حضرتك ده كان موجود ورقيا وبيتنفذ على مهندسين وعمال الحكومة اللى كانوا بيتعينوا بالوسايط
فى التمانينات كان توحش للقطاع الخاص بحجة تشجيع الإستثمار
وطبع دراستك للحقوق تحترم لكن قانون العمل وقتها كان بيحدد عدد ساعات العمل ب 6 ساعات مش 8
لكن فى القطاع الخاص كان الوضع لو مش عاجبك إتفضل شوف شغل فى مكان أحسن
أتمنى إن يكون خلافى معاك فى الرأى لا يفسد لودنا قضية
تحياتى لشخصك الكريم
لا طبعا مفيش اي ود اتفسد انا بس صححت معلوماتك على قد معرفتي بس جايز تكون صح .. انا معيشتش زمنك انا ابويا اللي عاشه ونقلهولي

• عجبني
التفاعلات: aahmedegypt
رسم فيزياء رياضيات
تحكم تناظري و اتصالات
انا تالته
دا انتى خبره بقى احه عليا انا دنا هتهنى

و حتى حسبتك ع الدولار برضه غلط
انا مباكلش و اشرب بالدولار
انا باكل و اشرب بالمصري
بالتالي ال 185 بتوعك كانوا بيكفوك مش هنقول شهر ياعم هنقول 20 يوم
ال 4500/5000 بتوع النهارده ميكفونيش 10 ايام
185 جنيه كانوا بيكفوا بس ببركة **** وبرضه هما ال15 يوم وبعدين نستلف من أهالينا
وكانت السمن بتتباع فى الجمعية 2 كيلو للكل بطاقة تموين وفرختين
لكن لإن مكانش فيه سوشيال ميديا مكناش بنلاقى مكان نصرخ فيه حتى
ومع كده كان الشباب بيحب ويروح سنيما كل شهر مرة ويقعد عالقهوة ونضحك عالخيبة اللى كنا فيها
إضحكوا يا شباب وسيبوها عاللى خلقكم ومتفتكروش إن أهاليكم كانت عيشتهم سهلة

اللطف ف اوقات كتير باب من أبواب النفاق دي نقطه ..
أما عن اني مقفلها ف لو قصدك البوست ده ف انا حسبتها ورقه وقلم بالمنطق والعقل
متوسط المرتبات 5 قروش وأقل احتياجات تساوي 1000 ف منين يودي على فين !
ده بس كان رد على الناس اللي بتقول أن الشباب ده مش مجتهد وبيشتكي وووو . يعني بالاصل دفاع عنكم .
أما عن أنه يسافر ويتجوز من بره ف ده عشان شويه المنظره الفاضيه اللي بتحط على الشباب وتصعب الحلال اكتر ما هو صعب .
أما لو بشكل عام عن "مجمل أعمالي "
ف زي ما قولتلك مش هدفي اعجب حد بقول اللي عاوزه بالطريقه اللي بتكلم بيها من غير بقى ما اذوق ولا الطف و ارقع عشان اعجب .. ممكن يكون اسلوب جاف شويه أو شويتين تلاته عشره لكني صادق وواضح و لما تعرفي الناس على حقيقتها هتفتكريني ف يوم وتقولي هو ده الوحيد اللي كان جواه زي براه مش زي ما غيره بيتجمل وهو جواه وحش
اللطف و اللين عمره ما هيكون نفاق
النفاق انك تظهر غير ما تبطن يا استاذي
مش شرط يكون انك عاوز تعجب حد بس ليه متقولش ان الاسلوب الكويس بيخلي الي قدامك يستوعب اكتر انت بتقول ايه
اما بقي بدايه البوست انت اجمعت ان كل بنات كده و ديه حاجه عمرها ما هتكون حقيقيه
معاك ان مظهره ديه فعلا حاجه بشعه و هي الي مصعبه الموضوع مش هنكر

185 جنيه كانوا بيكفوا بس ببركة **** وبرضه هما ال15 يوم وبعدين نستلف من أهالينا
وكانت السمن بتتباع فى الجمعية 2 كيلو للكل بطاقة تموين وفرختين
لكن لإن مكانش فيه سوشيال ميديا مكناش بنلاقى مكان نصرخ فيه حتى
ومع كده كان الشباب بيحب ويروح سنيما كل شهر مرة ويقعد عالقهوة ونضحك عالخيبة اللى كنا فيها
إضحكوا يا شباب وسيبوها عاللى خلقكم ومتفتكروش إن أهاليكم كانت عيشتهم سهلة
بامانه **** .. كلام اتسال عنه قدامه .. سلمتوا الرايه " مش عاوز اقولك يعني" الواحد لما بيشوف حد من جيلكم و الأجيال الأكبر بيبقى عاوز يطبق ف زمره رقبته " **** يديكم الصحه جميعاً"

• عجبني
  • بيضحكني
التفاعلات: MOHAMMED APDEL MOHSEN و aahmedegypt
لا طبعا مفيش اي ود اتفسد انا بس صححت معلوماتك على قد معرفتي بس جايز تكون صح .. انا معيشتش زمنك انا ابويا اللي عاشه ونقلهولي
إسأله كده عن المهندسين اللى كانوا مبيلاقوش شغل ويضطروا يشتغلوا عمال فى مواقع بناء وعن إحساسهم لما يلاقى زميله اللى إتخرج معاه هو الللى بيشغله
يمكن انا كان حظى حلو لاقيت اللى يطلعنى من الكارثة اللى عاشها زمايلى ويعاملنى كمصمم معمارى مش مهندس موقع
لكن زمايلى اللى اتخرجوا معايا حرفيا إتبهدلوا علشان يتجوزوا البنات اللى كانوا بيحبوهم

دا انتى خبره بقى احه عليا انا دنا هتهنى
كله بي يعدي
زي ما قولت رتب اولوياتك و ادخل الكليه بعدها ابقي شوف
خطوه خطوه هتوصل للي انت عايزه

بامانه ** .. كلام اتسال عنه قدامه .. سلمتوا الرايه " مش عاوز اقولك يعني" الواحد لما بيشوف حد من جيلكم و الأجيال الأكبر بيبقى عاوز يطبق ف زمره رقبته " ** يديكم الصحه جميعاً"
حصل سلمونا نهايه العالم والكوكب متدمر ويقولو علينا جيل فاسد فاشل لا يصلح

كله بي يعدي
زي ما قولت رتب اولوياتك و ادخل الكليه بعدها ابقي شوف
خطوه خطوه هتوصل للي انت عايزه
ايوا يعنى مفهاش برمجه برضو ولا ايه ولا اشوف حاسبات ومعلومات

كومبيوتر ساينس دى قسم فكليه الهندسه ولا قصدك الكليه نفسها بس ايه الفرق يعنى هارد وير مفهوش برمجه؟!!
لا حاسبات و معلومات كليه
هارد وير بمعني مبسط هيكل من جوه بتاع الكمبيوتر
فيه برمجه عادي ده اساسي عامه و هتدرس لي حد ما تشبع
بس بقولك مش هي بس الي هتكون موجوده في قسم

إسأله كده عن المهندسين اللى كانوا مبيلاقوش شغل ويضطروا يشتغلوا عمال فى مواقع بناء وعن إحساسهم لما يلاقى زميله اللى إتخرج معاه هو الللى بيشغله
يمكن انا كان حظى حلو لاقيت اللى يطلعنى من الكارثة اللى عاشها زمايلى ويعاملنى كمصمم معمارى مش مهندس موقع
لكن زمايلى اللى اتخرجوا معايا حرفيا إتبهدلوا علشان يتجوزوا البنات اللى كانوا بيحبوهم
حضرتك انا عايز اقولك حاجه انت. سلمتونا العالم خربان ومتدمر وتضخم فالعملات وبتقولو علينا جيل فاسد لا يصلح

• عجبني
التفاعلات: aahmedegypt
بامانه ** .. كلام اتسال عنه قدامه .. سلمتوا الرايه " مش عاوز اقولك يعني" الواحد لما بيشوف حد من جيلكم و الأجيال الأكبر بيبقى عاوز يطبق ف زمره رقبته " ** يديكم الصحه جميعاً"
لو عيشت ايامنا كنت هتعرف الخراب المستعجل اللى كنا فيه
تخيل إنت لما عامل أو مهندس يرجع من شغله مش قادر يقف على رجليه ويسمع إن الفراخ نزلت الجمعية ويضطر ينزل يقف طابور ساعتين علشان يلحق أو ميلحقش
لو عشت الأيام دى هتبوس إيد والدك كل يوم مش هتبقى عايز تطبق فى زمارة رقبته
غاية ما فيها إن إحنا بنحكيلكم بس عن الحاجات الحلوة علشان متحسوش مدى الإهانة اللى كنا فيها

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%