NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

memo2010

نسوانجى بريمو
أستاذ نسوانجي
عضو
نسوانجي قديم
توجه جنسي
ثنائي الميل
  • عجبني
التفاعلات: الرعد الشديد
  • عجبني
التفاعلات: memo2010
كلما زاد جهلك بالشئ

كلما زادت قوه الهبد من الطرف الخر في تلك الشئ

🤛🏼🤜🏼
بس لما اكون جاهل و اسكت غير لما حد يكون جاهل و يتفلسف 😅

كلما زاد جهلك بالشئ

🤛🏼🤜🏼
ماهو مش لازم تكون فاهم في كل شيء الا لو فاضي

كلما زاد جهلك بالشئ

🤛🏼🤜🏼
ف حد بيكون هبيد وجاهل وتيجي تصححله معلومه يقاوح ده لازم تضربه ع بؤه وتكملش معاه كلام

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: ابو اسكندر السندباد
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
اللي فاهم ف كل شئ دا فاضي ؟!
اللي فاهم في كل شيء يعني لازم يكون طبيب ومهندس و روائي وباحث و عالم وصنايعي وكل حاجة مممن تتخيلها انت عندك وقت تعمل كل دول معنى كده انت ماعندكش شغل و بتلاقي وقت فراغ كبير ماليه بالدراسة صح ولا انا غلطانة

• عجبني
اسمها نظريه دانينغ كروجر
ملخصها
أن الجاهل بيتكلم بثقه اكبر بكتير من العالم وعنده قدرة على الإقناع اكبر لانه واثق من نفسه و بيدافع باستماته على رأيه بعكس العالم اللي هتلاقي نص كلامه اظن و النص التاني اعتقد أو معرفش
العلم لازم ولابد يجي بعد منه شك فتلاقي الجاهل واثق من اللي بيقوله و العالم مش قادر تطلع منه بجمله مفيده .. مش لانه تنك أو مهزوز أو بيدعي لكنه من كتر ما تعمق حتى لو ف مجال واحد ومعرفش يجيب آخره بيبقى معندهوش الثقه أنه يجزم بشئ مهما كان بسيط ف نظر المستمع له

• عجبني
اللي فاهم في كل شيء يعني لازم يكون طبيب ومهندس و روائي وباحث و عالم وصنايعي وكل حاجة مممن تتخيلها انت عندك وقت تعمل كل دول معنى كده انت ماعندكش شغل و بتلاقي وقت فراغ كبير ماليه بالدراسة صح ولا انا غلطانة
انا فهمت قصدك

بس في ناس و انا كنت منهم بيحب القرايه مثلا ف ممكن يقرا ف كذا مجال بس هيبقا متخصص قد ما هو عارف حاجه عن كل حاجه فهماني
دا اللي اقصده

لكن معاكي حق محدش كامل ولا حد عاكل ف كل شئ

• عجبني
التفاعلات: lilaly
اسمها نظريه دانينغ كروجر
ملخصها
أن الجاهل بيتكلم بثقه اكبر بكتير من العالم وعنده قدرة على الإقناع اكبر لانه واثق من نفسه و بيدافع باستماته على رأيه بعكس العالم اللي هتلاقي نص كلامه اظن و النص التاني اعتقد أو معرفش
العلم لازم ولابد يجي بعد منه شك فتلاقي الجاهل واثق من اللي بيقوله و العالم مش قادر تطلع منه بجمله مفيده .. مش لانه تنك أو مهزوز أو بيدعي لكنه من كتر ما تعمق حتى لو ف مجال واحد ومعرفش يجيب آخره بيبقى معندهوش الثقه أنه يجزم بشئ مهما كان بسيط ف نظر المستمع له
**** عليك

انا فهمت قصدك

بس في ناس و انا كنت منهم بيحب القرايه مثلا ف ممكن يقرا ف كذا مجال بس هيبقا متخصص قد ما هو عارف حاجه عن كل حاجه فهماني
دا اللي اقصده

لكن معاكي حق محدش كامل ولا حد عاكل ف كل شئ
الثقافة العامة ليها حدود بتوصل عند نقاط مش بتتعرف الا من متخصص او من انسان بيحور بيسمع كلام غيره و بيحط التتش بتاعه مع حبه فزلكه وبيهبد لانه عارف الطرف التاني مش عارف الموضوع ده بتفاصيل لذلك افضل حاجة تقوله هو انت فاضي بتتدخل في مجال غيرك ، هنا انهيت الهبد ومرة مرتين تلاقيه بيجيب حديث حلو او يهرب منك عشان انت كاشفه ومش مخليله مجال

الثقافة العامة ليها حدود بتوصل عند نقاط مش بتتعرف الا من متخصص او من انسان بيحور بيسمع كلام غيره و بيحط التتش بتاعه مع حبه فزلكه وبيهبد لانه عارف الطرف التاني مش عارف الموضوع ده بتفاصيل لذلك افضل حاجة تقوله هو انت فاضي بتتدخل في مجال غيرك ، هنا انهيت الهبد ومرة مرتين تلاقيه بيجيب حديث حلو او يهرب منك عشان انت كاشفه ومش مخليله مجال
معاكي حق

• عجبني
التفاعلات: lilaly
انا بكره الهبد لدرجة اني خسرت ناس كتييير بسبب انهم بيهبده وانا بكسفهم 😂

• بيضحكني

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%