NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة واقعية عربية فصحى الباشا (البدايات) ـ السلسلة الاولى - ثلاثة عشر جزء 2/3/2024

القصة بمحتواها الحالي وحتي بالسلسلتين القدام تقترب من الواقعية بنسبة كبيرة جداً لكن إرتباطنا بيها يخلينا نطالب إنك تتخطي السؤال ده بإجاباته من السادة القراء وتنطلق لإستكمال بدايات الباشا في سلسلة جديدة .. عجبني جداً التحول اللي بيحصل في الأحداث كمان عجبني علاقته مع إلهام ومنتظر جداً التطور اللي هيحصل فيها أو هكذا أتمني .. موفق جداً جداً في بناء القصة وإختيار الكلمات وفي رأي البسيط هي من أفضل القصص 🌹 🌹 🌹
شكرا ليك صديقى العزيز جدا جدا جدا
فعلا مش عارف أشكر حضراتكم ازاى
مبقتش لاقى كلام يفوفيكم جزء صغير من إعتزازى بكل كلمة تكتبوها عن القصة
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

• حبيته
التفاعلات: yousef1981
مش عارف اقول كلام يوفى فى حقها
بس كل جزء كنت عايشه اكنى معاهم فى المكان اللى هم فيه
حسيت بكل احاسيسهم باختلافها
القصه جميله جدا بكل حرف ومعنى وطريقه سرد القصه جميله كدا

اما بالنسبه للسؤال
ف ممكن 10 فى الميه خيال بالنسبه للواقعيه
لان فى اجزاء كتير عيشتها بس النهايه كانت مختلفه للاسف
فعلا أنا اللى مش لاقى كلام يوفيك حقك من الشكر
رأى كل قارئ بيتكرم ويقتطع من وقته ويكتب رد على القصة بيكون وسام على صدرى
رودكم الجميلة سبب تكملة القصة دى
مليون شكر على ذوقكم وتشجيعكم مش كفاية
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

• حبيته
التفاعلات: Aymanx123
انا متابع بصمت من اول كتاباتك قليل لما بلاقي حد بيكتب قصص جنسيه بالطريقه العذبه والجميله بتاعتك وقليل لما بلاقي حد بيحترم ويقدر الموسيقي الكلاسيك الى انا مبسوط بوجودها فى القصه دي جدا ياريت تخلي الباشا يدينا البلاي ليست بتاعته وعندي سؤال له انا شايف في الفتره دي من عمره الشهوه سايقاه نوعا ما مش زي ما شوفناه في القصص التانيه مثلا ليه شروط وبياخد وقته براحته عايز اعرف ايه الى نقله النقله دي واحييك على مجهودك ف الكتابه ونقل القصه انا مبسوط واكني عايش في فتره الثمانينات وانا شايف انها تتعمل كتاب سيره ذاتيه مستريح مع تعديل شويه المشاهد وتقليل حدتها ده طبعا بموافقة الباشا وبقلمك هتبقا رائعه
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
و انت الكبير فعلا
و لكن هل يمكن لانسان ان يمر بكل تلك الحياة الماساوية؟ فقد للحب و فقد للزوجة و التي كان فقدها اشد فقد ابت امجد و ضحت لاجله فهي في رأيي أفضل من
منى و التي اكتفت بالبعد و المراقبة من بعيد و ربما تتزوج او تموت كاحد الحلول الكلاسيكية لتلك الرواية
فى الثمانينيات يا صديقى كان هذا هو مايحدث للشباب الجامعى
بل أن أمجد كان من المحظوظين فقد وجد من يسانده وينمى موهبته وأكسبته روح المصارع الجلد اللزم لمقاومة الأزمات
تلك القصة يا صديقى تحكى حكاية شاب من أشد المحظوظين فى جيله
ومالم يحكى أكثر كثيرا من كل ما حكى
فى إنتظار تشريفك وتشريف كل الأصدقاء يوم السبت 24 فبراير قد تعرف أكثر عن ما مر به أمجد فى تلك السنوات من حياته

• حبيته
التفاعلات: saadhussam
  • حبيته
فى الثمانينيات يا صديقى كان هذا هو مايحدث للشباب الجامعى
بل أن أمجد كان من المحظوظين فقد وجد من يسانده وينمى موهبته وأكسبته روح المصارع الجلد اللزم لمقاومة الأزمات
تلك القصة يا صديقى تحكى حكاية شاب من أشد المحظوظين فى جيله
ومالم يحكى أكثر كثيرا من كل ما حكى
فى إنتظار تشريفك وتشريف كل الأصدقاء يوم السبت 24 فبراير قد تعرف أكثر عن ما مر به أمجد فى تلك السنوات من حياته
اولا انا سعيد بردك علي
و يشرفني التواجد هنا يوم السبت للغوص في معين اعمالك الرائعة

• عجبني
التفاعلات: aahmedegypt
اولا انا سعيد بردك علي
و يشرفني التواجد هنا يوم السبت للغوص في معين اعمالك الرائعة
أنا اللى سعيد بردك جدا
وهأسعد أكتر بتواجدك فى المناقشة

• حبيته
عزيزي ابو حميد..
تقديرك واحترامك ليا واصلني يا عزيزي ولكن ارجو ان ترفع الالقاب كما فعلت..
وان كان واجب ان يكون ان يكون فيه استاذ هنا ف الاكيد هيكون انت يا عزيزي
فحقيقي انت استاذ فيما تفعله ويجب علي المبتدئين المحتاجين لقصص قوية للمذاكرة وتطوير نفسهم فاكيد لازم تكون واحد من المرشحين..

اما بالنسبة لكلامي وردي فهذا اقل مما تستحق ان تناله ولكن في الاخر انا مجرد قارئ ولست كاتب عبقري لانتقي كلملتي للتعبير عن اعجابي الشديد بكلماتك..

اما بالنسبة لخوفك ف فيه مثل بيقول "يموت الطبال وصوابعه بتلعب"
بمعني ان حتي لو القصة دي خلصت ومسيرها في يوم هتخلص بعد جزء او سلسلة او عشرة ولكن الاكيد ان شغفك وحبك للكتابة هيخليك تكتب تاني قصص نستمتع بها لا تقل روعة عن هذه القصص..
تحياتي ليك عزيزي ابو حميد ومنتظر مناقشتك بفارغ الصبر ❤️✌🏼
صديقى العزيز بيبو
أعتقد أن الباقى من العمر قد يكفى بالكاد لتغطية قصص حياة الباشا
فهو كأحد المحظوظين فى هذا الجيل التعيس الذى شاءت أقداره أن يكون شباب جيل الثمانينيات والتسعينيات عاش حياة حافلة لم يتوقف فيها عن مصارعة القدر .... فهو من الأشخاص الذين توفرت لهم فرص كثيرة .... وأعتقد أنه لن يبخل على ولا على حضراتكم بحكايتها .... فهو يعتبر كتابته وثيقة عليكم نقلها لباقى أقرانكم عن وقت تظنونه كان سهلا سعيدا ولم يجروء أحد حتى الآن عن نبش متاعب شبابه
منتظرك يوم 24 فى المناقشة وأعدك أن أجيب عن المتاح من الأسئلة التى لن تكشف أحداث القادم من حكى الباشا
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

• حبيته
التفاعلات: PepOoz69
فكرة تكتب قصه عاديه ؟ او روايه؟
هناك فكرة تتم مناقشاتها لإصدار القصة كاملة وليس فقط ما ذكر منها فى منتدانا مع إحدى دور النشر التى أبدت إهتمامها بالقصة
إذا تم الإتفاق ستكونون أصدقائى أول من يعلم ... وستكون الخاتمة شكرا لكم جميعا على تشجيعى ومساندتى
آسف جدا على تأخرى فى الردود على تعليقاتكم الرائعة فغالبا التنبيهات لا تصلنى
شكرا جزيلا ومنتظر تشريفك فى مجلس النقد الفنى يوم 24 فبراير التاسعة مساء لمناقشة القصة والإجابة عن كل تساؤلاتكم عن الجزء المنشور من قصة بدايات الباشا
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

مستنيك
بس امانه تنزل سلسله تانيه
هاخد بس إستراحة قصيرة لإن القصة أرهقتنى نفسيا جدا
هافصل شوية وبعد المسابقة ما تخلص هابدأ السلسلة التانية
منتظرك الساعة 9 يوم السبت 24 فبراير فى مجلس النقد الفنى لمناقشة القصة وأوعدكم بالإجابة عن أسئلتكم الخاصة بالسلسلة الأولى بكل رحابة صدر 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

• حبيته
التفاعلات: Aymanx123
انتا فنان ومبدع ومهما قولت أو كتبت مش هاوفيك حقك ي صديقي فا أنت مبدع حقيقي ❤️

• عجبني
صديقى العزيز بيبو
أعتقد أن الباقى من العمر قد يكفى بالكاد لتغطية قصص حياة الباشا
فهو كأحد المحظوظين فى هذا الجيل التعيس الذى شاءت أقداره أن يكون شباب جيل الثمانينيات والتسعينيات عاش حياة حافلة لم يتوقف فيها عن مصارعة القدر .... فهو من الأشخاص الذين توفرت لهم فرص كثيرة .... وأعتقد أنه لن يبخل على ولا على حضراتكم بحكايتها .... فهو يعتبر كتابته وثيقة عليكم نقلها لباقى أقرانكم عن وقت تظنونه كان سهلا سعيدا ولم يجروء أحد حتى الآن عن نبش متاعب شبابه
منتظرك يوم 24 فى المناقشة وأعدك أن أجيب عن المتاح من الأسئلة التى لن تكشف أحداث القادم من حكى الباشا
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
صديقي العزيز بوحميد

منتظر ومتشوق بفارغ الصبر لإكمال باقي حكايات الباشا اللي كلماتك وطريقتك في سردها بتزيدها حماس وتشويق واثارة وروعة 🔥❤️
ولك كل الحق فيما قلته عن جيل التمانينات والتسعينات ولكن اعتقد رغم صعوبتهم فهي لا تقل صعوبة عن ما عاشه ويعيشه جيل الالفية الجديدة الآن ان لم يكن هذا الجيل يعيش اصعب رغم وجود كل الرفاهيات التي حوله ولكنها كالسم في العسل.
ومش ناسي مناقشتك ومستنيها لجرعة اخري من المتعة والحماس اللي هناخدها من اجاباتك علي الاسئلة ❤️✌🏼
تحياتي ليك يا عزيزي ❤️🌹🌹

• عجبني
من احلى الحجات اللي قريتها فعلا
حبكه ممتازه
لدرجه اني اول مره اعلق
بجد احييك علي الجمال ده
و يا ريت نشوف جديد قريب

• عجبني
حتنزل الجزء الجديد امتى
الجزء الجديد نزل يوم السبت اللى فات يا صديقى العزيز
منتظر رأيك فيه على أحر من الجمر
فعلا رأى كل قارئ يهمنى
منتظر حضرتك يوم السبت 24 فبراير الساعة 9 مساء فى مجلس النقد الفنى لمناقشة القصة مع النقاد ومع القراء وللإجابة على أى سؤال يتعلق بالقصة من حضرتك ومن حضرات القراء الأصدقاء
وجودك هيشرفنى جدا
وشكرا لك على إهتمامك بالقصة
🌹🌹🌹🌹🌹

حلوه جدا .. النهايه فعلا سعيده اكثر من اللازم لكن انت قلت انها البدايه مش النهايه ف نشوف
حضرتك السلسلة الأولى كانت مجرد جولة فى مصارعة الباشا ومحاولته مقاومة القبح الذى كان يزحف بسرعة لمحو هويته ومحو هوية وطن جميل
منتظر حضرتك تشرفنى الساهة 9 مساء السبت 24 فبراير لمناقشة القصة والإجابة عن أى سؤال قد يتبادر لذهن أى قارئ من حضرات القراء المحترمين عنها
حضور حضرتك سيزيد المناقشة إثراء
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

من احلى الحجات اللي قريتها فعلا
حبكه ممتازه
لدرجه اني اول مره اعلق
بجد احييك علي الجمال ده
و يا ريت نشوف جديد قريب
تعليق حضرتك شرف ليا ككاتب مبتدئ
وبالتأكيد هيكون فيه تكملة للسلسلة إذا سمح الباشا وكان فى العمر بقية
يوم السبت 24 فبراير هتكون فيه مناقشة للقصة الساعة 9 مساء فى مجلس النقد الفنى وهاجاوب على كل أسئلة القراء المتعلقة بالسلسلة الأولى
أتمنى تشريف حضرتك فتشريفك سيثرى المناقشة وإشتراكك فى الحوار سيكون من دواعى سرورى
ألف شكر لحصرتك وآسف على الإطالة

السلسله الجديده امتا

• عجبني
هاخد بس إستراحة قصيرة لإن القصة أرهقتنى نفسيا جدا
هافصل شوية وبعد المسابقة ما تخلص هابدأ السلسلة التانية
منتظرك الساعة 9 يوم السبت 24 فبراير فى مجلس النقد الفنى لمناقشة القصة وأوعدكم بالإجابة عن أسئلتكم الخاصة بالسلسلة الأولى بكل رحابة صدر 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
بالتوفيق ي غالى

• عجبني
ايه الجمال والحلاوه دى أنا مش عارف اقولك ايه غير انك ابدعت
مستنى السلسله الثانيه فى أقرب وقت

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%