NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة واقعية عربية فصحى الباشا (البدايات) ـ ثلاثة عشر جزء 2/3/2024

امتي السلسله التانيه

• عجبني
التفاعلات: aahmedegypt
من اجمل ما قرأت

• عجبني
شكرا جدا جدا جدا كابتن رونالدو العظيم
كلماتك فى الرد جميلة زى كرات رونالدو بالظبط
مش لاقى كلمة تناسب شحرى ليك لتكرمك بالرد ده
أكون سعيد جدا لو شرفتنى بحضور مناقشة القصة فى مجلس النقد الفنى يوم السبت الجاى 24 فبراير
كل القراء والأعضاء من حقهم يطرحوا أى سؤال عن كل كلمة اتكتبت فى القصة وعن أى من شخصياتها
حضورك هيشرفنى والمناقشات عادة بيبقى دمها خفيف خصوصا إن المعلق هيكون كابتن ألفاريز بنفسه
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
مع كامل احترامي لمجلس النقد، ولطريقة تدبير جلسات النقد، أجد انها لا تفيد الكاتب والقصة في شئ. إذ المفروض فيها، لكي تكون مفيدة، أن تتسم بقدر كاف من الجدية، شأنها في ذلك شان كل المحافل الفكرية والثقافية المعروفة. هناك فرق شاسع بين جلسة تخصص لمناقشة أوجه الإبداع، وادواته وخبرة صاحبه، وبلاغة اسلوبه ولغته، وعمق تناوله لفكرة أو علاجه لمشكلة ما، وتقليده أو تجديده، ومدى حضور الحياة الاجتماعية الخ وبين جلسة ترفيهية، يقال ويطرح فيها كل شئ ما عدا النقد القصصي. اعتبر طريقة تدبير الجلسات هزلية وترفيهية، تتخذ من اي قصة وسيلة للتعبير عن عقد وترسبات ولا صلة لها بالنقد والمعرفة. لهذا، فتركها احسن وافيد للقصة من متابعتها. ولو كان من الضروري تعديلها، فسيكون من الأحسن تعويضها عن طريق الإعلان مسبقا عن فتح تنافس مكتوب حول القصة المختارة للنقد. على أن يتم اختيار ثلاثة احسن ورقات نقدية، تتناول نفس القصة بالتحليل الذي يناسبها.
ومن شان هذا ان يغني رصيد المجلس، ويساهم في تنوير افق الكتابة القصصية وفي توجيه الكتاب.

امتي السلسله التانيه
بعد رمضان
لو كان فى العمر بقية ولو سمح الباشا
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹

• عجبني
التفاعلات: osama9988
طرح جميل وقصة رائعة

• عجبني
تسلم ايدك يا فنان.. من زمان مفيش حاجه شدتني كده
من ايام قصة مودي و الجنس

• عجبني
فيه تعارض بين أجزاء سلاسل الباشا
في سلسلة المراهقات الجزء الأول بيقولوا ان جارة الباشا اللاجئة كان لها ابن مش ابنة
و ان أخت مرات الباشا كانت بتزوره و يمارس معها الجنس الخلفي و في سلسلة البدايات زوجته ليس لها اخوات

• عجبني
فيه تعارض بين أجزاء سلاسل الباشا
في سلسلة المراهقات الجزء الأول بيقولوا ان جارة الباشا اللاجئة كان لها ابن مش ابنة
و ان أخت مرات الباشا كانت بتزوره و يمارس معها الجنس الخلفي و في سلسلة البدايات زوجته ليس لها اخوات
صديقى العزيز
أولا أشكرك لإهتمامك بالقصص والتركيز فى تفاصيلها
ثانيا فى المراهقات يتحدثون عن جارة للباشا غير مصرية وبالتأكيد فشقة تؤجر مفروشة فقد تكون ساكنتها التى تحدثت عنها المراهقات غير اللاجئة التى ذكرت قصتها فى القصة الثانية وقد تكون ثالثة غير عربية
أما بالنسبة لأخت زوجة الباشا فأى زوجة للباشا هى المقصودة يا صديقى
فبنهاية السلسلة ألولى كان للباشا زوجتين فأيهن كانت زوجته المذكورة فى قصة المراهقات ؟؟؟
وهل كان للباشا بعد أربعين سنة من نهاية السلسلة الأولى من البدايات زوجة واحدة أم إثنتان أم أكثر أم رزقت إحدى زوجتيه خلال تلك السنوات الأربعين بأخت هى من ذكرت فى المراهقات
كلها تساؤلات دارت فى ذهنى وأنا أكتب القصة وأتمنى أن أكتشف إجاباتها فيما سيلى من حكى الباشا
لا تنس صدبقى العزيز أن الباشا شخصية حقيقية وقد تم إخفاء الكثير من الأحداث والتفاصيل للحرص على إخفاء شخصيته الحقيقية وتم دمج بعض الأحداث والتواريخ حتى لا يتم التعرف على من هو الباشا
وأخيرا أشكرك بشدة على إهتمامك وانا مثلك فى إنتظار معرفة إجابة تساؤلاتك وتساؤلاتى
هذا إذا سمح الباشا

صديقى العزيز
ثانيا فى المراهقات يتحدثون عن جارة للباشا غير مصرية وبالتأكيد فشقة تؤجر مفروشة فقد تكون ساكنتها التى تحدثت عنها المراهقات غير اللاجئة التى ذكرت قصتها فى القصة الثانية وقد تكون ثالثة غير عربية
فبنهاية السلسلة ألولى كان للباشا زوجتين فأيهن كانت زوجته المذكورة فى قصة المراهقات ؟؟؟
وهل كان للباشا بعد أربعين سنة من نهاية السلسلة الأولى من البدايات زوجة واحدة أم إثنتان أم أكثر أم رزقت إحدى زوجتيه خلال تلك السنوات الأربعين بأخت هى من ذكرت فى المراهقات
كلها تساؤلات دارت فى ذهنى وأنا أكتب القصة وأتمنى أن أكتشف إجاباتها فيما سيلى من حكى الباشا
لا تنس صدبقى العزيز أن الباشا شخصية حقيقية وقد تم إخفاء الكثير من الأحداث والتفاصيل للحرص على إخفاء شخصيته الحقيقية وتم دمج بعض الأحداث والتواريخ حتى لا يتم التعرف على من هو الباشا
وأخيرا أشكرك بشدة على إهتمامك وانا مثلك فى إنتظار معرفة إجابة تساؤلاتك وتساؤلاتى
هذا إذا سمح الباشا
شكرا لاهتماَمك بالرد
طيب المراهقات ذكروا ان أخت زوجته عنده كل يوم و دي عكس تفرغه لكل معارفه و حكايته فيما بعد
صديقى العزيز
هذا إذا سمح الباشا
شكرا لاهتماَمك بالرد

• عجبني
شكرا لاهتماَمك بالرد
طيب المراهقات ذكروا ان أخت زوجته عنده كل يوم و دي عكس تفرغه لكل معارفه و حكايته فيما بعد

شكرا لاهتماَمك بالرد
يا صديقى لابد من إخفاء بعض التفاصيل وجعل بعضها مبهمة لإخفاء الشخصية الحقيقية للباشا
والحديث فى المراهقات عن أخت زوجته كان معناه كثرة ترددها عليه فى شقته وليس وجودها اليومى
فعلا أنا سعيد لإهتمام شخصك الكريم بالتفاصيل الدقيقة للقصص لإن معناه أنى نجحت فى جعل القصة محل إهتمام لشخصيات ناضجة زى حضرتك
تحياتى ليك مرة تانية ويشرفنى تواصل حضرتك بشخصى المتواضع دائما ولو حتى خارج موضوعات القصص
🌹🌹🌹🌹🌹

• أتفق
التفاعلات: جبار بأس
روووعه يا سعادة الباشا
في انتظار باقي قصص الباشا

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • عجبني
انت استاذ ماهر في السرد والتأثير حقا لم أقرأ علي هذا الموقع قصة أبكتني وأثرت في كل جوانحي مثل تلك القصة تحياتي لك ولأسلوبك المؤثر ..🌹
بصراحة ملقتش كلام مناسب أشكر حضرتك بيه على تعليقك الجميل
تحياتى لحضرتك على التعليق ومليون شكر مش كفاية على تكرمك بإستقطاع جزء من وقتك لكتابة التعليق الرائع ده

• عجبني
التفاعلات: MohaMmad ***
تسلم ايدك يا فنان.. من زمان مفيش حاجه شدتني كده
من ايام قصة مودي و الجنس
تسلم أكيد حضرتك اللى كتبت التعليق الجميل ده
مليون شكر مش كفاية لذوقك
🌷🌷🌷
🌹🌹

• عجبني
التفاعلات: osama9988
:giggle:عايزين السلسله اللى بعد البدايات مباشره

• عجبني