NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مظنش جروب صغير ذي ده قادر علي مناقشة المواضيع دي بشكل علمي منضبط، ولا الشات ولا المكالمات عمونا

كلامي كله كان داخل الموضوع لحد ما حضرتك الي خرجتي عن الموضوع بتقرير احكام علي شخصي فـ شكرا عموما 😅
مع ملاحظة ان كلامي داخل الموضوع مخرجش عنه انما بتكلم علي اساسيات وخلفيات الموضوع .. "بتعريف المصطلحات ابتداءً ينحل الخلاف انتهاءً" مبدء بسيط هيحل مشاكل كتير ويقصر الوقت عليكي ويحفظه ليكي
لا انا مخرجتش عن الموضوع بتقرير احكام على شخص حضرتك
حضرتك لا شاركت في صلب الموضوع برائيك ولا توجهاتك مفرضتش فرضيه وابرزت اسبابها لا حضرتك كل اللى عملته نفيت الموضوع من الاساس ده بس كل اللى عملته وعشان كده قولت حضرتك بتعترض لاجل الاعتراض

• جامد
التفاعلات: THE BLACK HORSE
  • عجبني
التفاعلات: حياة الرووح
يا فندم اقدم دليل لما يبقي النقاش والموضوع يحمل صفة التوجية مش السؤال
ولو حضرتك تلاحظ انا شرحت الموضوع وفي الاخر وهو هدف الموضوع سالت سؤال وكل شخص يجاوب وفق رائيه
اما الادله والبراهين على صدق كلامي ممكن حضرتك تدخل على جوجل اسكولر وتشوف بنفسك وتشوف هل المقالات والابحاث موجهه ام موضوعية وحياديه من وجهه نظرك وبعدين نتناقش
نرجع لنفس النقطة طالما نقاش يبقي مش مطالب ادلة من اي طرف اصلا دي قناعتي وتكويني كدا ومحدش ليه دعوة بقي ونهيص كلنا عادي .. انما دليل يبقي بنتكلم في علم ليه أسس وقواعد وسهاري طويلة الشات مش كفاية عليها

انا من رأي اختيار
بس في سؤال في دماغي طالما هيا اختيار ليه الواحد بتبقي ميوله طبيعية منذ الولادة لغاية اما حاجة بتثيره و تبدا ميوله تتغير ليه ميتولد مثلا ميوله مختلفة
لسه ببحث عن اجابة للسؤال ده

لا انا مخرجتش عن الموضوع بتقرير احكام على شخص حضرتك
حضرتك لا شاركت في صلب الموضوع برائيك ولا توجهاتك مفرضتش فرضيه وابرزت اسبابها لا حضرتك كل اللى عملته نفيت الموضوع من الاساس ده بس كل اللى عملته وعشان كده قولت حضرتك بتعترض لاجل الاعتراض
انا نفيت الموضوع من الاساس؟
انا اول تعليق ليا في الموضوع 6 اسالة بدون تعقيب شخصي حتي عن الموضوع 😂

ده كان اول تعليق لحضرتك وتقدر تقراه تاني وتشوف صياغه حضرتك للاسئله واعرضها على نفسك
بتقولي في كلامك عملتي احصائية بسيطة ومش عارف ايه وبناء عليها حددتي ان الموضوع الشخص مجبر عليه وبعدها بتحاولي تقنعي غيرك بده بتكرارك لموضوع الاحصاء.
اولا ايه مصدر الاحصائية دي اقدر القيها فين؟
ثانيا استهدفت انهي شريحة وطبقة من المجتمع؟
ثالثا ايه مدي المستوي التعليمي للفئة دي؟
رابعا ايه مدي مستوي التدين ومفهومه ودوره في حياة الفئة دي؟
خامسا ايه مدي الترابط او االتفكك الاسري في الفئة دي؟
سادسا مدي صدق الافراد داخل الاحصائية دي وادلة عدم رمي اللوم علي الاخر او مدي الاعتراف بخطأ الانا.
واخيرا الاحصائية دي مبنية علي انهي مجتمع؟

لما حضرتك تحددي النقاط ديدي نعرف نتكلم غير كدا يبقي سهاري مصاطب اسف في الفظ.

ملحوظة كلمة "الفئة دي" بتشير للي الاحصائية الي بتتكلمي عنها درستهم والي المفروض تكون مستوفيه الشروط دي فيها عشان تكون احصائية يعتد بيها

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
ده كان اول تعليق لحضرتك وتقدر تقراه تاني وتشوف صياغه حضرتك للاسئله واعرضها على نفسك
التعليق بدايته سطر ونص وصف لحال المنشور والتعليقات الي شوفتها منك ومن الاعضاء بعدها 7 نقاط المفروض انهم اساسيين في بحثك عشان اعرف اتكلم بعدها سطر وصف وسطر توضيح ..انا كاتب التعليق بنفسي فعارف الي فيه

فين النفي او التكذيب؟ الا لو شايفه الاسالة دي نفي او تكذيب يبقي موضوع تاني اصلا

في سؤال تاني هل الانسان مسير ام مخير

اعتقد ان السؤالين قريبين من بعض
مش ده المكان اللى يتسال فيه السؤال ده

التعليق بدايته سطر ونص وصف لحال المنشور والتعليقات الي شوفتها منك ومن الاعضاء بعدها 7 نقاط المفروض انهم اساسيين في بحثك عشان اعرف اتكلم بعدها سطر وصف وسطر توضيح ..انا كاتب التعليق بنفسي فعارف الي فيه

لا مش شايفة الاسءلة نفي او تكذيب شايفة صياغه الاسءله ووصف الموضوع هو وصف نفي وتكذيب

مش ده المكان اللى يتسال فيه السؤال ده
اكيد طبعا بس دايرة البحث بتاعتك هتوصل للسؤال دا علشان كدا حطيته قدامك تبداي من عنده هيوفر عليكي كتير

اكيد طبعا بس دايرة البحث بتاعتك هتوصل للسؤال دا علشان كدا حطيته قدامك تبداي من عنده هيوفر عليكي كتير
اوكي

ممكن بقي حضرتك توضح وجهة نظرك بخصوص الموضوع مع ايضاح الاسباب والمبرارت

لا مش شايفة الاسءلة نفي او تكذيب شايفة صياغه الاسءله ووصف الموضوع هو وصف نفي وتكذيب
يبقي دي رؤية شخصية مالهاش علاقة بكلامي انا؟.
دا بعيدا عن ااني بقرر للمرة المشعارف كام ان دي نقط اساسية في بحثك الي بتتكلمي عنه ولا ليها علاقة بنفي ولا اثبات ده الي درسناه في الكلية .. انا بعمل يبقي مفيش بحث هيشمل المجتمع كله انما شريحة او طبقة او فئة مع بيان باقي النقاط الي اتكلمت عنها من خلفيه تربوية ودينية وتعليمية ومدي تأثير كل عامل فيهم في الشخص وافكاره الي بالتالي بتأثر علي رؤيته للحياة واتخاذ القرارات وطبعا مدي شفافية الاحصائية او الدراسة لان الانسان مش متغير طبيعي هيقدم استجابات ثابته في نفس الظروف مع تكرار التجربة لا ده حالة مختلفة في دراستها ووبيتغير في استجاباته اذا حس بالاختبار او المراقبة او او اواو .. طبعا مع تحديد المجتمع محل الدراسة اساسا.
دي الاساسيات الي درسانها ولا فيها اثبات ولا نفي

ممكن بقي حضرتك توضح وجهة نظرك بخصوص الموضوع مع ايضاح الاسباب والمبرارت
موضوع ايه الي اوضح وجهة نظري بخصوصه؟ اتساهر يعني معنديش مشكلة اتساهر كدا كدا بكرا اجازة بالنسبة ليا بس ده في حالة انك بتقولي البوست للسهاري والرأي الشخصي البحت ووقتها انتي هتكوني خالفتي نفسك في عرضك انك بتتكلمي بشكل علمي وانه نقاش هيتضاف لبحث علمي وانك بتتكلمي بالادلة مش مجرد موضوع نقاش عادي
اما لو كلامي علمي مستقيم بقي فمحدش بيناقش ادعاء بدون دليل ذي الي يقولي القمر لونه اخضر هقوله تمام

يبقي دي رؤية شخصية مالهاش علاقة بكلامي انا؟.
دا بعيدا عن ااني بقرر للمرة المشعارف كام ان دي نقط اساسية في بحثك الي بتتكلمي عنه ولا ليها علاقة بنفي ولا اثبات ده الي درسناه في الكلية .. انا بعمل يبقي مفيش بحث هيشمل المجتمع كله انما شريحة او طبقة او فئة مع بيان باقي النقاط الي اتكلمت عنها من خلفيه تربوية ودينية وتعليمية ومدي تأثير كل عامل فيهم في الشخص وافكاره الي بالتالي بتأثر علي رؤيته للحياة واتخاذ القرارات وطبعا مدي شفافية الاحصائية او الدراسة لان الانسان مش متغير طبيعي هيقدم استجابات ثابته في نفس الظروف مع تكرار التجربة لا ده حالة مختلفة في دراستها ووبيتغير في استجاباته اذا حس بالاختبار او المراقبة او او اواو .. طبعا مع تحديد المجتمع محل الدراسة اساسا.
دي الاساسيات الي درسانها ولا فيها اثبات ولا نفي
مهو بالفعل كل النقط والاسس دي تمت عليها الدراسه ودراستي تشمل دراسمه ميدانيه واستقصاء اكتروني عشان اقدر اكبر حجم الشريحه المستهدفه
على العموم شكرا تاني لوقت حضرتك اتشرفت بالمعارضه اللزيزة دي

متعة نفسيه اكتر منها جنسية واساس وجود المتعه دي كان في البداية اجبار عليها وعلى تقبلها زي بالظبط شخص معزول على جزيرة ومفيش قدامة غير انه يشرب مايه ملوثة فى البدايه هيشرب مكروه عشان يعيش وهنا مبدا الاجبار ومع مرور الوقت هيتعود عليهاوجسمه هيتعود عليها وهيكون مضادات ضد ميكروبات وفطريات المايه وهتتحول بالنسباله لمايه نقيه ولو اتعرض عليه مايه صالحه للشرب جسمه هيرفضها
فاهم قصدي
الطبيعي ان الواحد بيكون فطرته من خلال الحاجه المحيطه بيه و طبيعي حيبقي البيئه المحيطه بيه فيها الفطره السليمه و حيشوف برضه ميول غريبه بس الفكره في اول حاجة عينه فتحت عليها هل هيا العلاقه الطبيعيه بين الراجل و الست ولا علاقه شذوذ و من هنا بتبدأ تتكون وعيه الجنسي لكن زي م فيه قدامه الشذوذ فيه قدامه الفطره السليمه و هو اتحط علي اول طريق غلط بسبب عدم وعيه بس بأيده الاختيار في الرجوع عنه و تصحيح الوضع هو قدامه الاتنين بس اول مشاف كان الغلط فمشي فيه بدون وعي و تحول لتعود و لذه لكن من الممكن تغييرها بالصح

السلام عليكم
موضوع ونقاش النهارده حساس بالنسبة للاغلبية العظمي هنا وفي العالم كله لو بصينا وشوفنا قسم القصص هنا الخاص بمجتمع الميم بكل انواعه بقي هنلاقي حاجة واحده مشتركة بينهم كلهم وهي النشأه الجنسيه ولو عملنا احصائيه هنلاقي ان الغالبية العظمي مختاروش ميولهم بالعكس دي اتفرضت عليهم عن طريق اشخاص مقربين منهم شكلوا وعيهم الجنسي على الميول دي وبمرور الوقت عاشوا في تروما موحده ان دي خلاص بقت ميولهم وان هي دي المتعة االجنسية وده ملخص بسيط عن النقاش اللي حابة اطرحة النهارده وهو هل الميول اختيار ام اجبار ؟
حابة اسمع ارائكم بدون الخوض او التجريح في اشخاص او توجيه اي اهانة لحد
لا انا اسف انا مش معاكى فى النقطه دى ليه

بص بقا يسطا الذكر ذكر والانثى انثى دا غير اللى عندهم عيوب جينيه بس الواحد لما يتولد بيفكر فى الجنس الآخر الكلام ده للطرفين فلما مالقيش متعته معاه بيغير وركز قوى على بيغير ميوله لان هو اختار كده

والسبب فى كده ومتساوى على الطرفين أنه هو بينشأ ودماغه مليانه بالجنس وأنواعه فبيقبقى مش عارف ايه اللى بيبسطه عشان كده يتلاقى فى سوالب فى ليزبيان وانا مش بعتب عليه دى حياته وهو حر فيها تمام بس متقوليش لا انا اتفرض عليه كده لا أنته لقيت سعادتك وانته بعمل كده فده اختيارك من الاخر

ولو بصينا ليها من منظورك اللى هو منظور الفرض هتليقه غلطان برده لانو مخير مش مسير فاهمنى يسطا وهو الوحيد اللى لازم يتحكم فى حياته مش حد تانى مجرد ما يخلى حد تانى يتحكم فى حياته خلاص حياته مبقتش تخصه

فا بالتالى اللى يقول انا اتفرض عليا كده دى محاوله منه على أنه يدارى كسوفه مش اكتر لان حاسس اللى بيعمله غلط وانا تانى مش بعتب على حد كل واحد حر

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%