NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

• حبيته
التفاعلات: Maxxx_PlayerxXx
  • عجبني
التفاعلات: Mr. Berlin
علشان بعد التخرج هتشتغل بدون فواصل
مبروك وتتخرج علي خير 🙏

• محزن
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • عجبني
التفاعلات: HANNIBALL
  • حبيته
  • بيضحكني
طب يا دكتور معنى كده إنك متعود من ثانوية عامة على المذاكرة الكتير!! ☺️
مين يا جدع و ر*** جات معايا بالحظ 😂😂
بهزر ياعم بس وقتها كنت بتعب علشان ادخل الكلية دلوقتي هتعب ليه ؟؟
فاهمني ؟؟

• بيضحكني
مين يا جدع و ر*** جات معايا بالحظ 😂😂
بهزر ياعم بس وقتها كنت بتعب علشان ادخل الكلية دلوقتي هتعب ليه ؟؟
فاهمني ؟؟
علشان تتخرج من الكلية مثلاً!! 🙂

• بيضحكني
الفكرة اللي فهمتها متأخر انك كل ما تخلص مرحلة بتدخل في مرحلة أصعب منها ودي سنة الحياة

• محزن
علشان تتخرج من الكلية مثلاً!! 🙂
مع اني كارهها بس مش عايز اتخرج 😂
في يا صاحبي ازبار مشوية مستنياني بعد التخرج 🌼

• محزن
مش عارف ليه مش مرتاح لفكرة إن هتخرج من الجامعة السنة دى...
و مش لاقي تفسير ، المفروض إن كله فرحان إنه هيتخرج و بيدأ يكون نفسه و هيخلص من المذاكرة...بس أنا حرفياً مرعوب من فكرة إنى هخلص من حياة الطالب و هدخل على مرحلة جديدة من حياتي...
هل مثلاً ده خوف من عقلي الباطن إنى أدعك فى سوق العمل و أتسحل ورا لقمة العيش؟؟
هل مثلاً لأن حياتي الجامعية مش زي فيلم الباشا تلميذ ولا الأفلام الأمريكاني فندمان على إن ذكرياتي فى الكلية مش أعظم حاجة؟؟
ولا العكس هو اللى صحيح ، و أنا زعلان إنى هسيب الجامعة و أسيب جو الطلبة و الفعاليات و الجو ده؟؟
ولا ده خوف من الفشل فى الحياة العملية؟؟ و خوف من المرمطة فى الجيش؟؟ و خوف من الدخول فى سباق مع الزمن و العمر علشان أتجوز قبل سن الأربعين؟؟ ولا خوف من الدخول فى منافسة معنوية وهمية مع الناس اللى حققت نجاحات عظيمة فى نفس مرحلتي العمرية؟؟

هل حد مر بالحالة دى قبل كده؟؟ ، و هل حد عنده حل علشان أنا مرعوب دلوقتي أكتر إن الحالة دى تنكد و تعكنن عليا واحدة من أفضل لحظات حياتي و هي لحظة تخرجي!! 😭💔😭
صدقني معدش ف وقت نفكر احنا زعلانين من اي ولا ع اي احنا بننتقل من مرحله لمرحله بس خلي عندك ثقه ف نفسك وصدقني المكان اللي هتتحط فيه هوه مكانك الصح بس محتاج تشتغل ع نفسك فيه ويسيدي احنا جايين نعيشلنا يومين تلاته وكده كده الارزاق والاقدار مكتوبه لي نشيل الهم نصيحه من اخوك ارمي نفسك ع دنيتك وحب اللي بيحصلك فيها هتلاقي نفسك بتبدع ف حاجات من منظورك البعيد ليها كنت تقول انا لا يمكن اعمل حاجه زي دي ولا هقدر اشتغل ولا ادخل جيش ولا اقدر ع الحياه من الاساس انت ف مكانك الصح بس انتهز الفرصه اللي هتجيلك الفرصه يصديقي مبتجيش غير مره واحده وبسس

تمر عليك فترات بحياتك
يتضح لك فيها معنى أن ا لله قادر
أن يقلب كل الموازين في غمضة عين

مش عارف ليه مش مرتاح لفكرة إن هتخرج من الجامعة السنة دى...
و مش لاقي تفسير ، المفروض إن كله فرحان إنه هيتخرج و بيدأ يكون نفسه و هيخلص من المذاكرة...بس أنا حرفياً مرعوب من فكرة إنى هخلص من حياة الطالب و هدخل على مرحلة جديدة من حياتي...
هل مثلاً ده خوف من عقلي الباطن إنى أدعك فى سوق العمل و أتسحل ورا لقمة العيش؟؟
هل مثلاً لأن حياتي الجامعية مش زي فيلم الباشا تلميذ ولا الأفلام الأمريكاني فندمان على إن ذكرياتي فى الكلية مش أعظم حاجة؟؟
ولا العكس هو اللى صحيح ، و أنا زعلان إنى هسيب الجامعة و أسيب جو الطلبة و الفعاليات و الجو ده؟؟
ولا ده خوف من الفشل فى الحياة العملية؟؟ و خوف من المرمطة فى الجيش؟؟ و خوف من الدخول فى سباق مع الزمن و العمر علشان أتجوز قبل سن الأربعين؟؟ ولا خوف من الدخول فى منافسة معنوية وهمية مع الناس اللى حققت نجاحات عظيمة فى نفس مرحلتي العمرية؟؟

هل حد مر بالحالة دى قبل كده؟؟ ، و هل حد عنده حل علشان أنا مرعوب دلوقتي أكتر إن الحالة دى تنكد و تعكنن عليا واحدة من أفضل لحظات حياتي و هي لحظة تخرجي!! 😭💔😭
دة طبيعى مليون% ببساطة انت خايف من الحياة الجديدة الداخل عليها زى و انت فى المدرسة خايف من الجامعة و زى لما كنت خايف زماااان من المدرسة نفسها .

دة طبيعى و خصوصا ان المرحلة المقبلة هى اول مرة غالبا كلنا بنبدأ نعتمد فعليا على نفسنا فى كل حاجة.

فكر ازاى تطور نفسك ازاى تنجح تبقى مختلف و ازاى اتعلم و اكسب خبرات اكتر و نصيحة متفكرش نهائى نهائى ازاى تكسب فلوس دلوقتى.

باختصار فكر ازاى تبنى نفسك شخصيتك فكرك تعليمك المهارى و الفلوس هتيجى لوحدها.

و نصيحة على جنب استثمر اعمل اى مشروع على جنب حتى لو بتبيع حاجة ساقعة صدقنى هتتعلم منه كتيييير و متفكرش كسبت فلوس منه او لا.

و نصيحة تانية سااااااافر سااااااافر ساااااافر مش بغرض الهجرة او الهروب من مصر لا سافر حتى لو سنة هتفرق جدا جدا جدا فى فكرك شخصيتك و كل حاجة.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%