NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

بمناسبه أنه اخوك وبتحبله الخير وكده
انا فعلا بستلطفه جدا رغم اني تقريبا متعاملتش معاه خالص و كومنتات قليله جدا اللي جمعتنا ببعض.. بس في ناس عندها قبول وهو منهم على الأقل بالنسبالي
سيزر فعلا من الشخصيات القليلة هنا الكويسة والمحترمة
واللي تدخل قلبك وتحس ان انتوا صحاب من سنين رغم انك تبقا لسه عارفه امبارح مثلا او حتي عمركوا ما اتكلمتوا بس بينكوا شوية هزار في كام بوست وخلاص ❤️✌🏼
انت بردو من الناس دي يا كلاين وده مش عشان برد عليك وكده لا بس ده بجد وكان ممكن مقولش كده اصلا لو ده مش احساسي ❤️✌🏼

• حبيته
التفاعلات: I'm Klein
سيزر فعلا من الشخصيات القليلة هنا الكويسة والمحترمة
واللي تدخل قلبك وتحس ان انتوا صحاب من سنين رغم انك تبقا لسه عارفه امبارح مثلا او حتي عمركوا ما اتكلمتوا بس بينكوا شوية هزار في كام بوست وخلاص ❤️✌🏼
انت بردو من الناس دي يا كلاين وده مش عشان برد عليك وكده لا بس ده بجد وكان ممكن مقولش كده اصلا لو ده مش احساسي ❤️✌🏼
ايوه فعلا انا معرفش عنه حاجه يعتبر بس تحسه صاحبك و هو فعلا شخص كويس دي حقيقه

أما عني ف
تسلم و**** **** يخليك على كلامك ده ♥️♥️

• حبيته
التفاعلات: PepOoz69
ايوه فعلا انا معرفش عنه حاجه يعتبر بس تحسه صاحبك و هو فعلا شخص كويس دي حقيقه

أما عني ف
تسلم و** ** يخليك على كلامك ده ♥️♥️
هو صاحبي واخويا فعلا رغم اني معرفهوش من زمان بس زي ما قولتلك من قبل ما نتعرف علي بعض اصلا وانا حاسس ان واحد اعرفه من زمان وكنت بعتبرنا اخوات اصلا حتي من غير ما نتكلم واحنا هنا كلنا اخوات كده كده يعني ❤️❤️✌🏼

حبيبي يا اخو **** يسلمك ❤️✌🏼

• حبيته
هو صاحبي واخويا فعلا رغم اني معرفهوش من زمان بس زي ما قولتلك من قبل ما نتعرف علي بعض اصلا وانا حاسس ان واحد اعرفه من زمان وكنت بعتبرنا اخوات اصلا حتي من غير ما نتكلم واحنا هنا كلنا اخوات كده كده يعني ❤️❤️✌🏼

حبيبي يا اخو **** يسلمك ❤️✌🏼
يستاهل الحقيقه كل كلمه قولتها عنه .

• حبيته
  • حبيته
دايما كدا الواحد مننا بيفكر ف أسئلة غريبة.... أسئلة بيكون معظمها ملهاش اي إجابة.... و برضو فيه منها أسئلة ليها إجابة واضحة و ظاهرة....بس الواحد ميكنش واخد باله......

ليه عملوا ٣ اهرامات جنب بعض.... ليه مش أربعة أو اكتر؟؟؟

ليه الملك خوفو اسمه خوفو.... ليه مثلا ميكنش اسمه غير كدا.... اشمعني الاسم دا......

ليه الحضارة الرومانية هي اللي قادت العالم بعد الحضارة المصرية.... ليه مش حصل العكس....

طب ليه المياه اسمها كدا.....

طب ليه انت اتسميت ب اسمك دا..... أي كان اسمك بقا....

طب ليه معظم الفلاحين ليهم لهجة خاصة.....

طب ليه الدول العربية كل لهجة مختلفة عن التانية مع العلم انهم اتعلموا اللغة العربية من نفس المصدر.....

طب ليه ابو الهول اسمه كدا... ليه ميكنش خالد مثلا 😅🤷‍♂️ و ليه اتبني عند الأهرامات.... مع العلم ان معظم علماء الآثار بيقولوا و ب يأكدوا أن أبو الهول مبنى قبل الأهرامات..... يعني اللي هيرد و يقول ان كان ف اعتقادهم انه هيحرس الأهرامات.... هحفل عليه..... 🤷‍♂️

طب ليه نهر النيل اسمه نهر النيل.... ليه ميكنش ليه اسم غير دا..... 🤔

طب ليه المغول... قرروا يغزو باقي العالم..... اشمعني هما.... ليه محدش غيرهم ف نفس الحقبة الزمنية.... قرر برضو يغزوا العالم... .. 🤔

. طب ليه الملكة نفرتيتي كان اسمها كدا.... ليه مثلا مكنش اسمها أحيه...؟؟ 🤷‍♂️

طب ليه في ملك اسمه الملك بيبي التاني..... ليه الاسم المقرف دا.... 😅

طب ليه النجوم موجودة في الفضاء.... و ليه اسمهم نجوم اصلا..... 🤷‍♂️

طب ليه الخرطوم اسمه خرطوم..... ايه المرة من الاسم دا طيب.... 🤔

و ليه الشبشب اسمه كدا.. و كذلك الجزمة... و ليه ف اللغة الإنجليزية سموه شوز....برضو ليه الاسم المعين دا.... 🤔

طب ليه الطائر اسمه طائر.... ليه ميكنش اسمه طيار مثلا 🤦‍♂️

صدقوني أسئلة كتير بتيجي للواحد بعد نص الليل و هو قاعد بيفكر و يتأمل في هذا الكون... إلا هما ليه سموه كون اصلا 🤷‍♂️

download-jpeg-3عيد السؤال تاني

• بيضحكني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • محزن
التفاعلات: EL_BEBO
  • بيضحكني
بحاول استفهم يعم 🤦‍♂️🤦‍♂️
خش شوف الكومنت بتاعي بقا هظبطلك دماغك اللي لفت وقول اذا كان كلامي مقنع ولا لا عشان سيزار بيقولي مش مقنع 😂😂✌🏼

خش شوف الكومنت بتاعي بقا هظبطلك دماغك اللي لفت وقول اذا كان كلامي مقنع ولا لا عشان سيزار بيقولي مش مقنع 😂😂✌🏼
اعملي منشن طاه علشان مش لاقيه

• عجبني
بص ياعم
الاهرامات مش تلاته بس لا هما اكتر من كده بكتير وفيه اهرامات كتير جدا وانت اكيد عارف حاجة زي كده
بس ليه دول بالذات اللي كده وجمب بعض
عشان محدش من قبلهم ولا بعدهم قدر يوصل للتقنيه اللي تخليهم يعملوا هرم بنفس الشكل ونفس الحجم

الحضارة المصرية والرومانية
ببساطة لان المصرية جت الاول 😂✌🏼

المياه اسمها كده ببساطة لانها مأخوذة من القرآن

انا متسمي علي اسم جدي وانا معرفش ليه جدي متسمي كده بس هنقول مثلا تيمنا باسم سيدنا علي مثلا يعني

ليه لناس ليهم لهجة
ده بيبقا حسب موقعهم الجغرافي ونشأتهم والبيئة اللي اتولدوا فيها واختلاطهم بالناس
وفيه بلاد عملوا لهجة خاصة بيهم مثلا عشان لما يبقا بينهم حد غريب ميفهموش هما بيقولوا ايه

واللغة العربية ايوة اتعلمناها من نفس المصدر بس كل بلد بتأثر فيها حضارتها في الكلام واللهجة
يعني احنا مثلا متأثرين بالحضارة المصرية والفتح والاستعمار الانجليزي والفرنسي
والسعودية مثلا متأثرة بقريش وهكذا

اسم ابو الهول تعددت فيها الاقاويل بس الاقرب للحقيقة انه اتعرف في الدولة المصرية القديمة باسم ( بر - حور) اللي معناها مكان حورس وبعدها اتحورت وبقت ( بو - هول) لحد ما وصلتلنا وبقت ابو الهول
وليه مش اسمه خالد عشان مكانش فيه خالد وقتها 😂✌🏼
وهو اتبني في المكان ده عشان كان قدام معبد الشمس وليه قصة كبيرة ممكن تبحث عنها في جوجل وهتلاقي اجابتك عادي
لكن هو اتبني فعلا في فترة بناء الاهرامات بعد الهرم الاول تقريبا وقبل الهرم الثاني عشان اللي بناه اصلا كان خفرع باني الهرم الثاني ومش عشان يدافع عن الاهرامات ولا حاجة لو هو كان رمز وزي قربان كده لابوه ولآله الشمس

والمغول ممكن ميكونوش اول ناس فكروا في الموضوع ده بس هما اخدوا الشهرة دي لانهم كانوا الاقرب لتحقيقها وطبعا بسبب وحشيتهم ودمويتهم المعروفة ف بدأت قصتهم تدور حول العالم كله

نفرتيتي او نفرت يتي اتسمت بالاسم ده لانها كانت ايقونة في الجمال
واسمها معناه آتون (اللي هو آله الشمس) يشرق لان الجميلة اتت

النجوم موجودة في الفضاء لانها نتيجة انفجارات او حاجات بتحصل في الفضاء وليه اسمها نجوم لان بردو اسمها مأخوذ من القرآن

الشبشب والجزمة والكلام ده كله اسامي مستحدثة
لكن هي في الأصل ليها اسامي تانيه في اللغة العربية وليها اصول ومعاني

الطائر هو الاسم من الفعل طار

بس كده ياعم 😂✌🏼
@EL_BEBO اهو 😂✌🏼

• الموضوع ده يدعو للتفكير
  • بيضحكني
  • بيضحكني
  • بيضحكني
انا عندي اجاباتك اكثر اقناعا بس الواحد م قادر يكتب و هو بيأكل .... الكاليماري طالع عظمةةة
خلاص مش مهم 😂😂✌🏼

• أتفق
  • بيضحكني
  • بيضحكني
  • أتفق

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل