NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

نقاش أخشى أن ينقطع الخير بين الناس

عايزة احكى قصة بسيطة جدا ارد بيها على كم رسايل جاتلي امبارح وعلى سبيل المثال بعض هذه الرسائل
  • خلى بالك كل الناس اللى فى المنتدى هنا بتحور
  • على فكره اللى انتى بتردى عليه ده بيكدب اصلا وبيالف من دماغه....
فحبيت ارد واقول

يحكى أن فارساً عربياً كان في الصحراء على فرس له ، فوجد رجلا تائهاً يعاني العطش..
فطلب الرجل من الفارس أن يسقيه الماء.. فقام بذلك!
صمت الرجل قليلاً ، فشعر الفارس أنه يخجل بأن يطلب الركوب معه!
فقال له : " هل تركب معي وأقلك إلى حيث تجد المسكن والمأوى؟"
فقال الرجل : " أنت رجل كريم حقاً .. شكراً لك .. كنت أود طلب ذلك لكن خجلي منعني!"
ابتسم الفارس... فحاول الرجل الصعود لكنهم لم يستطع وقال " أنا لست بفارس .. فأنا فلاح لم أعتد ركوب الفرس"...
اضطر الفارس أن ينزل كي يستطيع مساعدة الرجل على ركوب الفرس.. وما إن صعد الرجل على الفرس حتى ضربها وهرب بها كأنه فارس محترف...
أيقن الفارس أنه تعرض لعملية سطو وسرقة .. فصرخ بذلك الرجل " اسمعني يا هذا ... اسمعني !."
شعر اللص بأن نداء الفارس مختلف عمن غيره ممن كانوا يستجدوا عطفه .. فقال له من بعيد " ما بك؟!"
فقال الفارس : " لا تخبر أحداً بما فعلت رجاء"..
فقال له اللص " أتخاف على سمعتك وأنت تموت؟"...
فرد الفارس " لا .. لكنني أخشى أن ينقطع الخير بين الناس"...
مضى اللص بطريقه ومات الفارس عطشا في الصحراء... لكن اللص تاب بعد ذلك على إثر هذه القصة وأخبرها للناس لتصبح حكمة أبدية

واللى عايزة اوصلة باللى قولتة ده جايز يكون اللى بيتكلم بيكدب او بيالف موقف من وحي خيالة وممكن لا ومفيش بينة على كده فا بفرض حسن النية ان كل اللى بيتحكى وبيتقال جد وحقيقى وبرد بناء على كده لان ببساطه شديدة
الندم على موقف مع شخص ضحك عليا فيه اهون الف مرة من الندم على شخص مكنش بيكدب ومحاولتش اساعدة 🌹 🌹 🌹
بجد أنا مش لاقي كلام اقولو
👍👍👍👍
 
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
انا محدش بيرد عليا اصلا
 
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
هو انتو هنا ستدن معين
 
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
الخير موجود لن ينقطع أبدا تحياتي
 
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
عايزة احكى قصة بسيطة جدا ارد بيها على كم رسايل جاتلي امبارح وعلى سبيل المثال بعض هذه الرسائل
  • خلى بالك كل الناس اللى فى المنتدى هنا بتحور
  • على فكره اللى انتى بتردى عليه ده بيكدب اصلا وبيالف من دماغه....
فحبيت ارد واقول

يحكى أن فارساً عربياً كان في الصحراء على فرس له ، فوجد رجلا تائهاً يعاني العطش..
فطلب الرجل من الفارس أن يسقيه الماء.. فقام بذلك!
صمت الرجل قليلاً ، فشعر الفارس أنه يخجل بأن يطلب الركوب معه!
فقال له : " هل تركب معي وأقلك إلى حيث تجد المسكن والمأوى؟"
فقال الرجل : " أنت رجل كريم حقاً .. شكراً لك .. كنت أود طلب ذلك لكن خجلي منعني!"
ابتسم الفارس... فحاول الرجل الصعود لكنهم لم يستطع وقال " أنا لست بفارس .. فأنا فلاح لم أعتد ركوب الفرس"...
اضطر الفارس أن ينزل كي يستطيع مساعدة الرجل على ركوب الفرس.. وما إن صعد الرجل على الفرس حتى ضربها وهرب بها كأنه فارس محترف...
أيقن الفارس أنه تعرض لعملية سطو وسرقة .. فصرخ بذلك الرجل " اسمعني يا هذا ... اسمعني !."
شعر اللص بأن نداء الفارس مختلف عمن غيره ممن كانوا يستجدوا عطفه .. فقال له من بعيد " ما بك؟!"
فقال الفارس : " لا تخبر أحداً بما فعلت رجاء"..
فقال له اللص " أتخاف على سمعتك وأنت تموت؟"...
فرد الفارس " لا .. لكنني أخشى أن ينقطع الخير بين الناس"...
مضى اللص بطريقه ومات الفارس عطشا في الصحراء... لكن اللص تاب بعد ذلك على إثر هذه القصة وأخبرها للناس لتصبح حكمة أبدية

واللى عايزة اوصلة باللى قولتة ده جايز يكون اللى بيتكلم بيكدب او بيالف موقف من وحي خيالة وممكن لا ومفيش بينة على كده فا بفرض حسن النية ان كل اللى بيتحكى وبيتقال جد وحقيقى وبرد بناء على كده لان ببساطه شديدة
الندم على موقف مع شخص ضحك عليا فيه اهون الف مرة من الندم على شخص مكنش بيكدب ومحاولتش اساعدة 🌹 🌹 🌹
أحسنتي
 
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
عايزة احكى قصة بسيطة جدا ارد بيها على كم رسايل جاتلي امبارح وعلى سبيل المثال بعض هذه الرسائل
  • خلى بالك كل الناس اللى فى المنتدى هنا بتحور
  • على فكره اللى انتى بتردى عليه ده بيكدب اصلا وبيالف من دماغه....
فحبيت ارد واقول

يحكى أن فارساً عربياً كان في الصحراء على فرس له ، فوجد رجلا تائهاً يعاني العطش..
فطلب الرجل من الفارس أن يسقيه الماء.. فقام بذلك!
صمت الرجل قليلاً ، فشعر الفارس أنه يخجل بأن يطلب الركوب معه!
فقال له : " هل تركب معي وأقلك إلى حيث تجد المسكن والمأوى؟"
فقال الرجل : " أنت رجل كريم حقاً .. شكراً لك .. كنت أود طلب ذلك لكن خجلي منعني!"
ابتسم الفارس... فحاول الرجل الصعود لكنهم لم يستطع وقال " أنا لست بفارس .. فأنا فلاح لم أعتد ركوب الفرس"...
اضطر الفارس أن ينزل كي يستطيع مساعدة الرجل على ركوب الفرس.. وما إن صعد الرجل على الفرس حتى ضربها وهرب بها كأنه فارس محترف...
أيقن الفارس أنه تعرض لعملية سطو وسرقة .. فصرخ بذلك الرجل " اسمعني يا هذا ... اسمعني !."
شعر اللص بأن نداء الفارس مختلف عمن غيره ممن كانوا يستجدوا عطفه .. فقال له من بعيد " ما بك؟!"
فقال الفارس : " لا تخبر أحداً بما فعلت رجاء"..
فقال له اللص " أتخاف على سمعتك وأنت تموت؟"...
فرد الفارس " لا .. لكنني أخشى أن ينقطع الخير بين الناس"...
مضى اللص بطريقه ومات الفارس عطشا في الصحراء... لكن اللص تاب بعد ذلك على إثر هذه القصة وأخبرها للناس لتصبح حكمة أبدية

واللى عايزة اوصلة باللى قولتة ده جايز يكون اللى بيتكلم بيكدب او بيالف موقف من وحي خيالة وممكن لا ومفيش بينة على كده فا بفرض حسن النية ان كل اللى بيتحكى وبيتقال جد وحقيقى وبرد بناء على كده لان ببساطه شديدة
الندم على موقف مع شخص ضحك عليا فيه اهون الف مرة من الندم على شخص مكنش بيكدب ومحاولتش اساعدة 🌹 🌹 🌹
👌👌👌👌
 
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
عايزة احكى قصة بسيطة جدا ارد بيها على كم رسايل جاتلي امبارح وعلى سبيل المثال بعض هذه الرسائل
  • خلى بالك كل الناس اللى فى المنتدى هنا بتحور
  • على فكره اللى انتى بتردى عليه ده بيكدب اصلا وبيالف من دماغه....
فحبيت ارد واقول

يحكى أن فارساً عربياً كان في الصحراء على فرس له ، فوجد رجلا تائهاً يعاني العطش..
فطلب الرجل من الفارس أن يسقيه الماء.. فقام بذلك!
صمت الرجل قليلاً ، فشعر الفارس أنه يخجل بأن يطلب الركوب معه!
فقال له : " هل تركب معي وأقلك إلى حيث تجد المسكن والمأوى؟"
فقال الرجل : " أنت رجل كريم حقاً .. شكراً لك .. كنت أود طلب ذلك لكن خجلي منعني!"
ابتسم الفارس... فحاول الرجل الصعود لكنهم لم يستطع وقال " أنا لست بفارس .. فأنا فلاح لم أعتد ركوب الفرس"...
اضطر الفارس أن ينزل كي يستطيع مساعدة الرجل على ركوب الفرس.. وما إن صعد الرجل على الفرس حتى ضربها وهرب بها كأنه فارس محترف...
أيقن الفارس أنه تعرض لعملية سطو وسرقة .. فصرخ بذلك الرجل " اسمعني يا هذا ... اسمعني !."
شعر اللص بأن نداء الفارس مختلف عمن غيره ممن كانوا يستجدوا عطفه .. فقال له من بعيد " ما بك؟!"
فقال الفارس : " لا تخبر أحداً بما فعلت رجاء"..
فقال له اللص " أتخاف على سمعتك وأنت تموت؟"...
فرد الفارس " لا .. لكنني أخشى أن ينقطع الخير بين الناس"...
مضى اللص بطريقه ومات الفارس عطشا في الصحراء... لكن اللص تاب بعد ذلك على إثر هذه القصة وأخبرها للناس لتصبح حكمة أبدية

واللى عايزة اوصلة باللى قولتة ده جايز يكون اللى بيتكلم بيكدب او بيالف موقف من وحي خيالة وممكن لا ومفيش بينة على كده فا بفرض حسن النية ان كل اللى بيتحكى وبيتقال جد وحقيقى وبرد بناء على كده لان ببساطه شديدة
الندم على موقف مع شخص ضحك عليا فيه اهون الف مرة من الندم على شخص مكنش بيكدب ومحاولتش اساعدة 🌹 🌹 🌹
حقيقي انتي انسانه رائعه تحياتي لروحك الجميله
 
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
انا ايوه شوفت كتير واتبهدلت كتير فعلا بس لسه موصلتش لمرحلة النضج اللى انا اصلا مش عارفة علاماتها 🌹 🌹
اولا الحكمه جميله و الظاهر انك بتحبي الادب و الحكم و احيك عليها لفت انتباهي العنوان لانه مقوله عن النب+ ف حبيت اشوف الموضوع كفضل لان العنوان من كلام خير الخلق اسف ع التعليق
احب ان اتابع ف صامت و لو انت محبه للروايات اهديكي ارض زيكولا الجزء الثالث
 
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
فعلا فى ناس بتقول كلام مش حقيقي ومش منطقى
بس احنا هنا مش دورنا نحكم ع حد ونصنف الناس
وهرووبهم من الواقع ده بحدوته خياليه ده ف حد ذاته دليل ع انهم بيعانو جامد اوى او فى تأنيب ضمير ع حاجه حصلت او ندم ع كلام او موقف .. فعلا بلاش نيجى عليهم مع الدنيا احنا بشر
 
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%