NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

نقاش أخشى أن ينقطع الخير بين الناس

Maram Said

دندوشة
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
إنضم
12 فبراير 2023
المشاركات
4,222
مستوى التفاعل
8,110
نقاط
222
الجنس
أنثي
الدولة
مصر
توجه جنسي
انجذب للذكور
عايزة احكى قصة بسيطة جدا ارد بيها على كم رسايل جاتلي امبارح وعلى سبيل المثال بعض هذه الرسائل
  • خلى بالك كل الناس اللى فى المنتدى هنا بتحور
  • على فكره اللى انتى بتردى عليه ده بيكدب اصلا وبيالف من دماغه....
فحبيت ارد واقول

يحكى أن فارساً عربياً كان في الصحراء على فرس له ، فوجد رجلا تائهاً يعاني العطش..
فطلب الرجل من الفارس أن يسقيه الماء.. فقام بذلك!
صمت الرجل قليلاً ، فشعر الفارس أنه يخجل بأن يطلب الركوب معه!
فقال له : " هل تركب معي وأقلك إلى حيث تجد المسكن والمأوى؟"
فقال الرجل : " أنت رجل كريم حقاً .. شكراً لك .. كنت أود طلب ذلك لكن خجلي منعني!"
ابتسم الفارس... فحاول الرجل الصعود لكنهم لم يستطع وقال " أنا لست بفارس .. فأنا فلاح لم أعتد ركوب الفرس"...
اضطر الفارس أن ينزل كي يستطيع مساعدة الرجل على ركوب الفرس.. وما إن صعد الرجل على الفرس حتى ضربها وهرب بها كأنه فارس محترف...
أيقن الفارس أنه تعرض لعملية سطو وسرقة .. فصرخ بذلك الرجل " اسمعني يا هذا ... اسمعني !."
شعر اللص بأن نداء الفارس مختلف عمن غيره ممن كانوا يستجدوا عطفه .. فقال له من بعيد " ما بك؟!"
فقال الفارس : " لا تخبر أحداً بما فعلت رجاء"..
فقال له اللص " أتخاف على سمعتك وأنت تموت؟"...
فرد الفارس " لا .. لكنني أخشى أن ينقطع الخير بين الناس"...
مضى اللص بطريقه ومات الفارس عطشا في الصحراء... لكن اللص تاب بعد ذلك على إثر هذه القصة وأخبرها للناس لتصبح حكمة أبدية

واللى عايزة اوصلة باللى قولتة ده جايز يكون اللى بيتكلم بيكدب او بيالف موقف من وحي خيالة وممكن لا ومفيش بينة على كده فا بفرض حسن النية ان كل اللى بيتحكى وبيتقال جد وحقيقى وبرد بناء على كده لان ببساطه شديدة
الندم على موقف مع شخص ضحك عليا فيه اهون الف مرة من الندم على شخص مكنش بيكدب ومحاولتش اساعدة 🌹 🌹 🌹
 
  • عجبني
  • حبيته
  • الموضوع ده يدعو للتفكير
التفاعلات: أم قويق, AL NESR AL SAHER, مكيانيكي حريم و 18 آخرين
هقول شئ و اعذريني اسف
واضح انك شوفتي كتير اوي و زي اي مصري اتبهدل و اتحط عليه من طوب الارض و وصل لنضج عالي بعد تجارب لا حصر لها
 
  • عجبني
التفاعلات: AL NESR AL SAHER، #...EL-MAFIA...# و Maram Said
عايزة احكى قصة بسيطة جدا ارد بيها على كم رسايل جاتلي امبارح وعلى سبيل المثال بعض هذه الرسائل
  • خلى بالك كل الناس اللى فى المنتدى هنا بتحور
  • على فكره اللى انتى بتردى عليه ده بيكدب اصلا وبيالف من دماغه....
فحبيت ارد واقول

يحكى أن فارساً عربياً كان في الصحراء على فرس له ، فوجد رجلا تائهاً يعاني العطش..
فطلب الرجل من الفارس أن يسقيه الماء.. فقام بذلك!
صمت الرجل قليلاً ، فشعر الفارس أنه يخجل بأن يطلب الركوب معه!
فقال له : " هل تركب معي وأقلك إلى حيث تجد المسكن والمأوى؟"
فقال الرجل : " أنت رجل كريم حقاً .. شكراً لك .. كنت أود طلب ذلك لكن خجلي منعني!"
ابتسم الفارس... فحاول الرجل الصعود لكنهم لم يستطع وقال " أنا لست بفارس .. فأنا فلاح لم أعتد ركوب الفرس"...
اضطر الفارس أن ينزل كي يستطيع مساعدة الرجل على ركوب الفرس.. وما إن صعد الرجل على الفرس حتى ضربها وهرب بها كأنه فارس محترف...
أيقن الفارس أنه تعرض لعملية سطو وسرقة .. فصرخ بذلك الرجل " اسمعني يا هذا ... اسمعني !."
شعر اللص بأن نداء الفارس مختلف عمن غيره ممن كانوا يستجدوا عطفه .. فقال له من بعيد " ما بك؟!"
فقال الفارس : " لا تخبر أحداً بما فعلت رجاء"..
فقال له اللص " أتخاف على سمعتك وأنت تموت؟"...
فرد الفارس " لا .. لكنني أخشى أن ينقطع الخير بين الناس"...
مضى اللص بطريقه ومات الفارس عطشا في الصحراء... لكن اللص تاب بعد ذلك على إثر هذه القصة وأخبرها للناس لتصبح حكمة أبدية

واللى عايزة اوصلة باللى قولتة ده جايز يكون اللى بيتكلم بيكدب او بيالف موقف من وحي خيالة وممكن لا ومفيش بينة على كده فا بفرض حسن النية ان كل اللى بيتحكى وبيتقال جد وحقيقى وبرد بناء على كده لان ببساطه شديدة
الندم على موقف مع شخص ضحك عليا فيه اهون الف مرة من الندم على شخص مكنش بيكدب ومحاولتش اساعدة 🌹 🌹 🌹
عايزة احكى قصة بسيطة جدا ارد بيها على كم رسايل جاتلي امبارح وعلى سبيل المثال بعض هذه الرسائل
  • خلى بالك كل الناس اللى فى المنتدى هنا بتحور
  • على فكره اللى انتى بتردى عليه ده بيكدب اصلا وبيالف من دماغه....
فحبيت ارد واقول

يحكى أن فارساً عربياً كان في الصحراء على فرس له ، فوجد رجلا تائهاً يعاني العطش..
فطلب الرجل من الفارس أن يسقيه الماء.. فقام بذلك!
صمت الرجل قليلاً ، فشعر الفارس أنه يخجل بأن يطلب الركوب معه!
فقال له : " هل تركب معي وأقلك إلى حيث تجد المسكن والمأوى؟"
فقال الرجل : " أنت رجل كريم حقاً .. شكراً لك .. كنت أود طلب ذلك لكن خجلي منعني!"
ابتسم الفارس... فحاول الرجل الصعود لكنهم لم يستطع وقال " أنا لست بفارس .. فأنا فلاح لم أعتد ركوب الفرس"...
اضطر الفارس أن ينزل كي يستطيع مساعدة الرجل على ركوب الفرس.. وما إن صعد الرجل على الفرس حتى ضربها وهرب بها كأنه فارس محترف...
أيقن الفارس أنه تعرض لعملية سطو وسرقة .. فصرخ بذلك الرجل " اسمعني يا هذا ... اسمعني !."
شعر اللص بأن نداء الفارس مختلف عمن غيره ممن كانوا يستجدوا عطفه .. فقال له من بعيد " ما بك؟!"
فقال الفارس : " لا تخبر أحداً بما فعلت رجاء"..
فقال له اللص " أتخاف على سمعتك وأنت تموت؟"...
فرد الفارس " لا .. لكنني أخشى أن ينقطع الخير بين الناس"...
مضى اللص بطريقه ومات الفارس عطشا في الصحراء... لكن اللص تاب بعد ذلك على إثر هذه القصة وأخبرها للناس لتصبح حكمة أبدية

واللى عايزة اوصلة باللى قولتة ده جايز يكون اللى بيتكلم بيكدب او بيالف موقف من وحي خيالة وممكن لا ومفيش بينة على كده فا بفرض حسن النية ان كل اللى بيتحكى وبيتقال جد وحقيقى وبرد بناء على كده لان ببساطه شديدة
الندم على موقف مع شخص ضحك عليا فيه اهون الف مرة من الندم على شخص مكنش بيكدب ومحاولتش اساعدة 🌹 🌹 🌹
كلام عميق جدا
أحبك عليه وعلي هذا المجهود المبتذل
 
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
هقول شئ و اعذريني اسف
واضح انك شوفتي كتير اوي و زي اي مصري اتبهدل و اتحط عليه من طوب الارض و وصل لنضج عالي بعد تجارب لا حصر لها
انا ايوه شوفت كتير واتبهدلت كتير فعلا بس لسه موصلتش لمرحلة النضج اللى انا اصلا مش عارفة علاماتها 🌹 🌹
 
  • عجبني
التفاعلات: AL NESR AL SAHER
  • عجبني
التفاعلات: #...EL-MAFIA...#
عايزة احكى قصة بسيطة جدا ارد بيها على كم رسايل جاتلي امبارح وعلى سبيل المثال بعض هذه الرسائل
  • خلى بالك كل الناس اللى فى المنتدى هنا بتحور
  • على فكره اللى انتى بتردى عليه ده بيكدب اصلا وبيالف من دماغه....
فحبيت ارد واقول

يحكى أن فارساً عربياً كان في الصحراء على فرس له ، فوجد رجلا تائهاً يعاني العطش..
فطلب الرجل من الفارس أن يسقيه الماء.. فقام بذلك!
صمت الرجل قليلاً ، فشعر الفارس أنه يخجل بأن يطلب الركوب معه!
فقال له : " هل تركب معي وأقلك إلى حيث تجد المسكن والمأوى؟"
فقال الرجل : " أنت رجل كريم حقاً .. شكراً لك .. كنت أود طلب ذلك لكن خجلي منعني!"
ابتسم الفارس... فحاول الرجل الصعود لكنهم لم يستطع وقال " أنا لست بفارس .. فأنا فلاح لم أعتد ركوب الفرس"...
اضطر الفارس أن ينزل كي يستطيع مساعدة الرجل على ركوب الفرس.. وما إن صعد الرجل على الفرس حتى ضربها وهرب بها كأنه فارس محترف...
أيقن الفارس أنه تعرض لعملية سطو وسرقة .. فصرخ بذلك الرجل " اسمعني يا هذا ... اسمعني !."
شعر اللص بأن نداء الفارس مختلف عمن غيره ممن كانوا يستجدوا عطفه .. فقال له من بعيد " ما بك؟!"
فقال الفارس : " لا تخبر أحداً بما فعلت رجاء"..
فقال له اللص " أتخاف على سمعتك وأنت تموت؟"...
فرد الفارس " لا .. لكنني أخشى أن ينقطع الخير بين الناس"...
مضى اللص بطريقه ومات الفارس عطشا في الصحراء... لكن اللص تاب بعد ذلك على إثر هذه القصة وأخبرها للناس لتصبح حكمة أبدية

واللى عايزة اوصلة باللى قولتة ده جايز يكون اللى بيتكلم بيكدب او بيالف موقف من وحي خيالة وممكن لا ومفيش بينة على كده فا بفرض حسن النية ان كل اللى بيتحكى وبيتقال جد وحقيقى وبرد بناء على كده لان ببساطه شديدة
الندم على موقف مع شخص ضحك عليا فيه اهون الف مرة من الندم على شخص مكنش بيكدب ومحاولتش اساعدة 🌹 🌹 🌹
تُقاس قوة العقل بمدى قدرته على تحمل
الحقيقة التي لا تُناسب قناعاته.
 
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
  • عجبني
التفاعلات: زهايمر
انا ايوه شوفت كتير واتبهدلت كتير فعلا بس لسه موصلتش لمرحلة النضج اللى انا اصلا مش عارفة علاماتها 🌹 🌹
دا يعتبر ايه؟
 
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
عايزة احكى قصة بسيطة جدا ارد بيها على كم رسايل جاتلي امبارح وعلى سبيل المثال بعض هذه الرسائل
  • خلى بالك كل الناس اللى فى المنتدى هنا بتحور
  • على فكره اللى انتى بتردى عليه ده بيكدب اصلا وبيالف من دماغه....
فحبيت ارد واقول

يحكى أن فارساً عربياً كان في الصحراء على فرس له ، فوجد رجلا تائهاً يعاني العطش..
فطلب الرجل من الفارس أن يسقيه الماء.. فقام بذلك!
صمت الرجل قليلاً ، فشعر الفارس أنه يخجل بأن يطلب الركوب معه!
فقال له : " هل تركب معي وأقلك إلى حيث تجد المسكن والمأوى؟"
فقال الرجل : " أنت رجل كريم حقاً .. شكراً لك .. كنت أود طلب ذلك لكن خجلي منعني!"
ابتسم الفارس... فحاول الرجل الصعود لكنهم لم يستطع وقال " أنا لست بفارس .. فأنا فلاح لم أعتد ركوب الفرس"...
اضطر الفارس أن ينزل كي يستطيع مساعدة الرجل على ركوب الفرس.. وما إن صعد الرجل على الفرس حتى ضربها وهرب بها كأنه فارس محترف...
أيقن الفارس أنه تعرض لعملية سطو وسرقة .. فصرخ بذلك الرجل " اسمعني يا هذا ... اسمعني !."
شعر اللص بأن نداء الفارس مختلف عمن غيره ممن كانوا يستجدوا عطفه .. فقال له من بعيد " ما بك؟!"
فقال الفارس : " لا تخبر أحداً بما فعلت رجاء"..
فقال له اللص " أتخاف على سمعتك وأنت تموت؟"...
فرد الفارس " لا .. لكنني أخشى أن ينقطع الخير بين الناس"...
مضى اللص بطريقه ومات الفارس عطشا في الصحراء... لكن اللص تاب بعد ذلك على إثر هذه القصة وأخبرها للناس لتصبح حكمة أبدية

واللى عايزة اوصلة باللى قولتة ده جايز يكون اللى بيتكلم بيكدب او بيالف موقف من وحي خيالة وممكن لا ومفيش بينة على كده فا بفرض حسن النية ان كل اللى بيتحكى وبيتقال جد وحقيقى وبرد بناء على كده لان ببساطه شديدة
الندم على موقف مع شخص ضحك عليا فيه اهون الف مرة من الندم على شخص مكنش بيكدب ومحاولتش اساعدة 🌹 🌹 🌹
احسن مبداء فعلا نمشي ليه بس تكمله ل كلامك مفيش اي حاجه تستاهل الندم مع شخص ضحك عليك الفكره الى مينفعش نقع فيها اننا نندم ع نفسنا اننا اتضحك علينا كذا مره من نفس الشخص ومتعلمناش اننا نبعد عنه غير كدا بتكون دروس و ع راى المثل اعر صحبك و علم عليه و مقوله المؤمن لا يلدغ من حجر مرتين بس ممكن يتلدغ من غيره عادى بس هيا مره واحده
 
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
كلام عميق اوي.....بتمني تكون رسالتك وصلت لأحدهم .
 
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
ف مقولة حلوة اوى انا ماشى عليها..
  • كل الناس ملايكة ف نظرى الى ان يثبت العكس
  • مش كل اللى اسمعه اصدقه.. ممكن حاقد وبيشوه صورة شخص ما
وعموما كل اناء ينضح بما فيه
 
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
احسن مبداء فعلا نمشي ليه بس تكمله ل كلامك مفيش اي حاجه تستاهل الندم مع شخص ضحك عليك الفكره الى مينفعش نقع فيها اننا نندم ع نفسنا اننا اتضحك علينا كذا مره من نفس الشخص ومتعلمناش اننا نبعد عنه غير كدا بتكون دروس و ع راى المثل اعر صحبك و علم عليه و مقوله المؤمن لا يلدغ من حجر مرتين بس ممكن يتلدغ من غيره عادى بس هيا مره واحده
فعلا 🌹 🌹
 
  • عجبني
التفاعلات: وهم الأقنعه
  • أتفق
التفاعلات: مجنونة مطرقعة
  • عجبني
التفاعلات: Maram Said
ف مقولة حلوة اوى انا ماشى عليها..
  • كل الناس ملايكة ف نظرى الى ان يثبت العكس
  • مش كل اللى اسمعه اصدقه.. ممكن حاقد وبيشوه صورة شخص ما
وعموما كل اناء ينضح بما فيه
فعلا 🌹🌹
 
  • عجبني
التفاعلات: UnIdEnTItY

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%