NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

نقاش هل السن متحكم بمشاعرنا وبعلاقتنا

• عجبني
التفاعلات: لولا ١
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
مساء الفل و الياسمين عليكم

عمركم فكرتم ان ممكن السن يكون عائق للحب او للعلاقة
يعني ليه شخص عنده ٤٠ او ٤٥ سنه يحس انه عجوز ليه
انا مثلا شايفه ان السن ده رقم موجود في البطاقة وان سنك الحقيقي هو اللي بتعيشه سعيد مع اللي بتحبه او مع صديقك او صديقتك او اهلك
سنك الحقيقي اللحظة اللي بتعيشها مع حبيتك او حبيبك
الحب او الجنس ملوش علاقة بسنك
وبل بالعكس كل ما كان سن الراجل. مقارب للاربعين فيما فوق فهو افضل
وكذلك المراه الثلاثينية فيما فوق لان ده سن النضج لكلا الطرفين ومشاعرهم في هذا الوقت صادقه

ايه رايكم ياجماعه هل كلامي صح ولا غلط
متشكره ليكم
ومنتظره ارائكم
كلام صح

احنا اللي بنتحكم فيه
احنا المفروض تعيش اللحظة منبصش البطاقة اصلا نعيش يومنا وننسي اي مشاكل وهموم
كل ما تسعد نفسك وتقابل مشاكلك بكل تفائل كل ما المشكلة تتحل بسرعه بسبب تفائلك وروحك الحلوة
اسعد نفسك وعيش يومك لان اليوم اللي بيعدي بدون سعاده بيزودك ضعف رقمك
انتى صح بس فى كتير لازم يتعامل معاكى على اساس سنك ملوش دعوه بكافئتك ولا خبرتك ولا اى حاجه سنك البيحدد تنفع ولا لا

انا مثلا شايفه ان السن ده رقم موجود في البطاقة وان سنك الحقيقي هو اللي بتعيشه سعيد مع اللي بتحبه او مع صديقك او صديقتك او اهلك
وكذلك المراه الثلاثينية فيما فوق لان ده سن النضج لكلا الطرفين ومشاعرهم في هذا الوقت صادقه

متشكره ليكم
ومنتظره ارائكم
فالعلاقة الجنسية ممكن يكون عاءق.

مش هنجيب راجل خمسيني ونطلب منه يعمل اربع مرات مع ست .فارق السن يفرق
العلاقه الجنسيه غير العلاقه الرومانسيه حب ومشاعر وكلام رومانسي في فرق

اكيد السن بيتحكم بمشاعرنا و كل ما نكبر تفكيرنا بيتغير و مشاعرنا كمان بتتغير

متشكره ليكم
ومنتظره ارائكم
فيه رجالة لما بتوصل لسن الأربعين
فما فوق، بحس أن البنات بقت ترفضه

عارف ليه في السن ده بيحصل الطلاق والمشاكل
لاننا ابتدناها بدري
صدقني السن الصح الجواز هو السن ده يعني فوق ال٣٠ للاربعين. لان الراجل في السن ده بيبقي ناضج وخلاص اكتسب خبره وقدر يحدد هو عايز ايه نفس الحال للست سن ال٣٠ فيما فوق سن مناسب للجواز لانها بقت انضج وانثي متكاملة وقادرة تتحمل المسئولية
غير بقي لما تتجوز في سن صغير وانت مقتنع انك صح وبعدين بتوصل للسن ده وتحس انك حسبتها غلط وان اختيارك كان غلط زمان وبتضطر تدور بره وساعتها انت جوة البيت مش طايق اللي معاك وبتحس المفروض في هذا الوقت تبتدي حياتك مش من ١٥ سنه
يا حبيبي الحياه الصح تختلف عن تفكيرك ده. انت على طول غلط، وعارف ليه؟ انت بتفكر بس في النيك والنضج وكده، في حين الجواز بيت ومسؤولية ابناء وتربية و... و... الخ. فاكر حضرتك مثلا ايه حيكون الحال لو الراجل يتجوز وهو 40 سنة؟ معناه اكبر اولاده لما يوصل للجامعة هو عمرو حيكون فوق 60. حيجوز بناتو وهو شيخ عجوز.. الافضل الجواز في سن 24 او حتى 30 عشان يقدر يربي ويساعد الاولاد. وحتكون حاجة جميلة هو في 60 وعندو احفاد كمان يخلون البيت حلو وجميل ومفيهش ملل خالص. اما التفكير في الجنس بس فده كلام عيال اول ريح ترميه بالبحر

اديك قولتها الراحة
ده اللي احنا محتاجينه الراحة
يجي معاها مشاعر صادقه واحساس حلو متبادل
انا بجد معجبة من طريقة تفكيرك جدا
ميرسي ليكي جداً وكلامك أسعدني كثير

انا معظم علاقاتى كانت مع رجاله فوق الاربعين و الخمسين كمان مع انى لسه عشرينيه

اقدر اقول ان العلاقات دى مش بتستمر بسبب وجود عوائق بعيده عن الحب و العلاقه و التفاهم و العائق الكبير فى العلاقات اللى من النوعيه دى هو التفكير فى المستقبل بعد عشر سنين او عشرين سنه الرغبات هتتغير و التفكير هيتغير و الصحه نفسها بتتغير و هيبقى فيه عدم توافق وتفاهم و هينتهى الحال بطرف تعيس و طرف حاسس بالذنب انه كمل فى العلاقه دى

العلاقات دى ممكن تبقى حلوه جدا على المدى القصير بس هتبقى صعبه جدا على المدى البعيد
العائق هو اختلاف المرحلو العمرية..
انتى نفسك تفكيرك ازاى فى عمر ال18 وتفكيرك ازاى فى عمر ال22 او 23 نهاية الكلية.. وتفكيرك ازاى حاليا.. كل مرحلة بيبقى ليها اهدافها، وحد كبير خالص بيبقى هدفه بقى (سيب كل حاجه فى مكانها مش عاوزين وجع دماغ) على عكس الشاب اللى ممكن يقولك لا انكشلى الوضع ده بقى وغيرلى ام الواقع ده... دى نقطة... النقطة التانية لو حاسة بتقارب او العلاقة حلوة بينك وبين الناس الكبيرة فقط اعتقد ممكن يكون حاجه تتعلق بالآمان او ماشابه الضهر والسند والكلام اللى الآباء بيحققوه عشان كدة بتنجذبى ليهم فالموضوع مش بيكون مشاعرى او عاطفى من ناحية الارتباط لا هو عاطفى كـ أبوة

متشكره ليكم
ومنتظره ارائكم
لو هنتكلم من ناحية الحب والاستقرار.. هى بتعتمد على الشخص وتفكيره ايا كان سنه ايه.. وبرضه ليها علاقة بطبيعة حياته وطموحاته.. يعنى تخيلى معايا حد مواراهوش لا شغلة ولا مشغلة.. فهو قاعد ليل نهار يفكر فى الجنس وازاى يكلم دى ويوقع دى.. لكن لو حد واخد الحياة جد او فاهم هو موجود ليه فى الحياة.. هيكون عاووز حد فعلا سند له ويعينه ع الحياة ويبنو حياتهم سوا.. الجنس لواحده مش هيقوم العلاقة.. الجنس بيدعمها وبيقويها بس دى لما تكون العلاقة موجودة بقى😂 حتة السن اللى انتى حددتيه ده هو غالبا السن اللى كل واحد من الطرفين عرف هو عاوز ايه من الحياة وماشى باتجاهه.. بس ملوش علاقة ياما شباب فى ال30 واقل عارفين طريقهم ورجالة فى الاربعينات ولسة بيجرو ورا البنات😂 والعكس برضه ستات بتهوى توقع الشباب وبنات بتجرى ع الشوجر دادى😂

متشكره ليكم
ومنتظره ارائكم
كلامك صح العمر ده اختراع يعتبر جديد بس طول ما الانسان قادر يدي خلاص مفيش مشكله انا ارتبطت بواحده اصغر مني ب ١٠ سنين وارتبط بواحده اكبر مني ب ٢٠ سنه ومحستش باختلاف

متشكره ليكم
ومنتظره ارائكم
👏👏👏👏👏👏

انا معظم علاقاتى كانت مع رجاله فوق الاربعين و الخمسين كمان مع انى لسه عشرينيه

اقدر اقول ان العلاقات دى مش بتستمر بسبب وجود عوائق بعيده عن الحب و العلاقه و التفاهم و العائق الكبير فى العلاقات اللى من النوعيه دى هو التفكير فى المستقبل بعد عشر سنين او عشرين سنه الرغبات هتتغير و التفكير هيتغير و الصحه نفسها بتتغير و هيبقى فيه عدم توافق وتفاهم و هينتهى الحال بطرف تعيس و طرف حاسس بالذنب انه كمل فى العلاقه دى

العلاقات دى ممكن تبقى حلوه جدا على المدى القصير بس هتبقى صعبه جدا على المدى البعيد
طبيعي انتى في العشرين ليكى اهتمامات ميول رغبات شغف انطلاق وبتكلمى عن ناس فوق الاربعين والخمسين إلى هو خلاص معتش عايز حاجه من الدنيا خلاص عايز ينام ويصحى وياكل ده كويس ان في علاقه اصلا

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%