NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

البعد عن الاخلاق والقيم المجتمعيه السليمه من اهم اسباب التحرش وده ينطبق على الجنسين يعني الذكر والانثى سواءا بسواء
ثم يأتي التقليد الاعمى لقيم مجتمعات اخرى لا تمت لمجتمعنا بصله فنستورد ماهو سئ ونترك ماهو نافع
وفي النهايه يأتي الانفتاح الكبير على سلوكيات غير نافعه من مخدرات وحبوب هلوسه تجعل الجميع تحت رحمه الاهواء الشخصيه والتي غالبا ماتكون منحرفه
انت لخصت الموضوع كله فعدد اسطر معدوده بجد احيك علي فكرك

• عجبني
التفاعلات: magdy30
الدين مش قال احتشام وانضباط في اللبس ولا المنقبات والمحجبات واللي لبسهم فضفاض ومحترم دول بيلبسو كده من نفسهم
انت بتخلط الامور علي فكره ربنا حط لكل لبس سبب سواء الاختمار او النقاب او الحجاب او اللبس الفضفاض ياتري بقي انت تعرف ايه اسباب كل حاجه علشان تتكلم

طيب ما انا بقولك الي بتطلع المكرباص علشان كده بتنزل واحنا متفقين غلي حاحه تانيه يبقي اكيد فاقده عوزريتها ده اولا ثانيا ما دي بقي مراقبه الاهل الاهل لما يراقبو هيعرفو يجيبو شهود
انت ترضي ان بنتك او اختك او زوجتك تعمل كده

انت بتخلط الامور علي فكره ربنا حط لكل لبس سبب سواء الاختمار او النقاب او الحجاب او اللبس الفضفاض ياتري بقي انت تعرف ايه اسباب كل حاجه علشان تتكلم
اديني انتي الاسباب كده

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
مالها تربية البنات مفيش بنت بتتولد بتكون عايزه تبقي مش محترمه
المهم لم تصل مرحت البلوغ و انا رايح بتكون اخلاقها اتغيرت

انت ترضي ان بنتك او اختك او زوجتك تعمل كده
وهبقي مراعي هي بتعمل ايه في كل لحظه دي التربيه السليمه لاكن الاهمال هيولد ذريه غير صالحه

وهبقي مراعي هي بتعمل ايه في كل لحظه دي التربيه السليمه لاكن الاهمال هيولد ذريه غير صالحه
هو انت اهلك اهملوك في التربيه

ليه الست هي السبب
لي السبب الست بص الموضوع وما فيه لان الست مبتهجش غير باللمس لكن الراجل اقل حاجه بتهيجو علشان كدا تلاقي المجتمع بيبعد ع اللبس الضيق و و و ودا هتلاقيه ف الدين والراجل الدين منعو من أقل حاجه مجرد نظره حتي تلاقي مره واحد من علماء الدين مره شاف كعب وحده مقدرش يركز يوم كامل دا سبب واللي وصلنا للنقطة دي فعلا انتا بتقلد الغرب و نوصف نفسنا بالخلف وبنتجرد من أكرم وأفضل صفتنا اللي هي غيرتها واحتشمنا بقت الست اوبن ميندد وبقي الراجل فري الست بقت تلبس حجات تحرك الحجر والراجل يبص يهيج يلمس تهيج يحصل الغلط دا رأي بصراحه قولي متخلف او قديم او معقد بس دي الحقيقه الغلط بيبتدي عند الست بتهيج الراجل 😔

المهم لم تصل مرحت البلوغ و انا رايح بتكون اخلاقها اتغيرت
مش اخلقها الاتغيرت بتكون اخلاق المجتمع هي الاتغيرت هي بتحاول تواكب المجتمع لذلك يجب ارشدها مش محاربتها

ليه مش انت المفروض فاهم الانت بتقوله ولا هي حاجه جات في دماغك قولت تقولها علشان تعرف تجادل
لا لا لا انا مستنيكي تتكلمي علشان ارجعك بردو للنقطه اللي انت مقتنع بيها لاكن لا لا بجادل ولا بعمل حاجه زي ما انتو شيفين الغلط علينا احنا بردو لو انتو بتنزلو بلبس محزق عليكي ونازله وكتنك مش لابسه وكل مفاتن بايه فيكي اظن انن دي واحده داخله عاوزه ده

هو انت اهلك اهملوك في التربيه
لو قولت الكلمتين اللي جيين دول هدخليني في جدال تاني وهنبعد عن الموضوع الاصلي

لي السبب الست بص الموضوع وما فيه لان الست مبتهجش غير باللمس لكن الراجل اقل حاجه بتهيجو علشان كدا تلاقي المجتمع بيبعد ع اللبس الضيق و و و ودا هتلاقيه ف الدين والراجل الدين منعو من أقل حاجه مجرد نظره حتي تلاقي مره واحد من علماء الدين مره شاف كعب وحده مقدرش يركز يوم كامل دا سبب واللي وصلنا للنقطة دي فعلا انتا بتقلد الغرب و نوصف نفسنا بالخلف وبنتجرد من أكرم وأفضل صفتنا اللي هي غيرتها واحتشمنا بقت الست اوبن ميندد وبقي الراجل فري الست بقت تلبس حجات تحرك الحجر والراجل يبص يهيج يلمس تهيج يحصل الغلط دا رأي بصراحه قولي متخلف او قديم او معقد بس دي الحقيقه الغلط بيبتدي عند الست بتهيج الراجل 😔
علي فكره شهوه الست أضعاف الرااجل وبتثاار بكلمه مش باللمس
اختلف معاك

فلنفترض ان لبس الست هو المشكله ليه بيتم التحرش بالمنقبات والمختمرات وذوات اللبس الفضفاض

سؤال جيد جداً مبحبش اجاوب عليه لكثرة تعقيده و ال بلبلة التى تحدث بسببه

اولا التحرش
التحرش له اشكال كثيرة لفظى و عينى و حسى
اى ملموس

ثانياً
اسباب التحرش التحرش فعل لا يخص جنس من الجنسين لكن يكثر من الذكور

ثالثا
اسبابه
١ ال طبيعة الجنسية عند الرجل لكن التحرش ليس الغريزة الجنسية لكنه حالة متقدم من الرغبة و الشهوة مع غياب العقل اى اشبه بال كائن وليس انسان
٢ الملابس الفاتنة الفاضحة لبعض النساء وليس كلهم

٣ التأثير السمعى على فكر الرجل مثل صديق يقول لصديقه ال فتيات ال لابسة عباية هم اكثره اثارة و ايضا المحتشمات اكثرهم اثارة
وهذا مجرد هراء يدخل المخ و يستهواه الكائن المدعى بذكر

٤ التأثير الواقع من ال مقاطع الاباحية وغيره من الفيديوهات القصيرة مثل التيك كto وغيره
التى تصور العرب وفتياته المحتشمات بال شرامي
وايضا تصور سهولة فعل السيئة بهم تصوير حب الفتيات لهذا او تطوير الفتيات للافعال المشينة من الرجال

٥ عدم التربية الصحيحة وانشغال الاهل و تسهيل الافعال لأطفالهم وغيره من الخطاية ال ابوية

٦ انقطاع العقل و التفكير و عدم وجود شئ يدعى محاسبة النفس و تطويرها و انتشار شائعة حب نفسك كما انت

مع الاسف وغيره من الأسباب

رابعاً انا لا اعلق اى خطأ على المجتمع لانه غير موجود هذا مجتمع مفتعل مسيطر عليه الخطاية ولا احب اتكلم فى هذه النقطة كثيرا

• عجبني
التفاعلات: Ramiro
لا لا لا انا مستنيكي تتكلمي علشان ارجعك بردو للنقطه اللي انت مقتنع بيها لاكن لا لا بجادل ولا بعمل حاجه زي ما انتو شيفين الغلط علينا احنا بردو لو انتو بتنزلو بلبس محزق عليكي ونازله وكتنك مش لابسه وكل مفاتن بايه فيكي اظن انن دي واحده داخله عاوزه ده
انا مقولتش ان الغلط عليكوا او علينا انا بدافع عن القضيه ان لا للتحرش سواء البنت كويسه او لأ سواء لبسها واسع او ضيق

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%