NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

فضفضه نقاش مناقشة حول المنطق والعاطفة (قول رأيك يهمنا ) ✌️✌️

لو قصدك انا باخد قراراتي بناء علي التفكير السليم أو اللي انا حاسه ....
ف اكيد يعني أنا برمي احساسي دا ف الزباله

• عجبني
التفاعلات: مجنونة مطرقعة
مجاليش منشن يارودي على حاجه كلها ردود منك بس مفيش منشن اتأكدي انك عملتي
لاء في أول صفحة راجع يا عم انا مش بكذب وربنا

لو قصدك انا باخد قراراتي بناء علي التفكير السليم أو اللي انا حاسه ....
ف اكيد يعني أنا برمي احساسي دا ف الزباله
اكيد عارفة انك شخص عقلاني. جدا كمان 💫

• عجبني
  • بيضحكني
التفاعلات: ⚜️Boda و مجنونة مطرقعة
براحتها تعمل الي هي عيزاه
عندك مانع ولا نجيب كيارة تحل الخلاف
باشا🫡
لالا كيارة ايه بلاش تقلق نومها وراها حضانه بكرا أنا ماشي 🥲

• عجبني
  • بيضحكني
التفاعلات: juba4 و مجنونة مطرقعة
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
باشا🫡
لالا كيارة ايه بلاش تقلق نومها وراها حضانه بكرا أنا ماشي 🥲
شوف موضوع الصور الاول

• عجبني
  • بيضحكني
  • حبيته
التفاعلات: Marioumaa1 و مجنونة مطرقعة
  • بيضحكني
التفاعلات: Marioumaa1 و مجنونة مطرقعة
  • حبيته
  • بيضحكني
التفاعلات: Marioumaa1، مجنونة مطرقعة و ⚜️Boda
كثيرا ما يتم الاستفسار عن الفرق بين المنطق والعاطفة، وللإجابة على هذا الكلام لا بد من توضيح أن المنطق عبارة عن استنباط الأحكام بناءًا على المُعطيات الموجودة . ولكن 👈

إن المنطق العقلي هو المسؤول عن دائرة الشعور وهو الذي يديرها، والمنطق يستند إلى مبادئ وقواعد يتم استنباطها من التجارب والخبرات الإنسانية.

وطبعا الكلام دة منافي تماما لمفهوم العاطفة 👈

العاطفة مستوليةً على دائرة اللاشعور؛ وهذا سبب قلّة إدراك تطور المشاعر لدى الإنسان وهذا تفسير كون الهواجس العاطفية تبقى مبهمة وغير صريحة، وهذه المبادئ العاطفية هي أساس أفكار الناس ، كما أن المشاعر تجتمع بالنفس بشكلٍ لا إرادي، بالإضافة إلى أن القواعد العاطفية قواعد غير عامة فلا تنطبق على جميع الناس؛ وذلك لتباين الناس في مشاعرهم واختلافهم مما يجعل اتفاق الجميع على الأمور التي تخص المشاعر أمرًا مستحيلًا...

🌹موضوع النقاش 🌹
ولكن في اخر فترة وليس ببعيده بقيت العاطفة تغلب علي وهنا ليس حب المشاعر لاء كلامي عن الانجراف الي العاطفة وحب الناس والتفكير بقلبي بمعني اصح وهنا بقيت الإنسانة ضعيفة الشخصية حتي أمام من اصغر مني سننا وتفكيرا ...
ودة جرني الي الآتي من اوناس المفروض كنت عزيزة علي قلبهم أو اكتر من كونهم أصحاب أو اخوات لي ......وحصل الآتي .

• بقيت مشاعري وجرحها لا اهتمام لهم .
  • تقدير سني ومكانتي للاسف ضاعت .
  • التقليل من قدر ذكائي حصل .
  • نسيان كل ماقدمة والتجريح في شخصي .
  • اخيرا أن وصل الأمر الي فقدان صحتي وبردة مفرقش مع تلك الناس .

كل ما سبق من كلام فهو بعيد تماما عن الأهل والاقراب أو حتي فترة زواجي إنما هو من وقت قريب ليس ببعيد اوي اوكي ✌️

وبقيت محتارة هل انا عاطفية أم منطقية اكتر ؟؟

🌹عزيزي المشارك في البوست 🌹

هل انت انسان (عاطفي...ام ... منطقي ) ؟؟
وياريت نتناقش حول الموضوع دة مع ذكر اسباب للتغير أن حدث في تحول شخصيتك بسبب نقطة مما ذكرت ✌️✌️

انتهي #####

# Roooody 🕊️
بما اني لحد دلوقتي مقولتش رأيي ف الموضوع وكنت داخل اهزر

أنا حبيت بنت وحصل بينا مشاكل كتير وكنت برجعلها بسبب العاطفة واني بفكر ب قلبي، لحد ما مزهقت وقولت أن لو حصل بينا مشكلة تانيه هنهي العلاقة وحصل فعلا مشكلة وكمان كان ردها بارد جدا جدا ولو كانت اعتذرت مكنتش خدت رد فعل قاسي عليا وعليها للدرجادي بس انا فكرت بالمنطق واني لو كنت كملت معاها كنت هكسبها بس هخسر نفسي وهخسر كرامتي بس قريت كلمة هنأ بتقول تفنى العوالم وتبقى الكرامة ولحد دلوقتي فيه محاولات أننا نرجع بس انا لو رجعت هكون خسرت كرامتي وكلمتي

• عجبني
بما اني لحد دلوقتي مقولتش رأيي ف الموضوع وكنت داخل اهزر

أنا حبيت بنت وحصل بينا مشاكل كتير وكنت برجعلها بسبب العاطفة واني بفكر ب قلبي، لحد ما مزهقت وقولت أن لو حصل بينا مشكلة تانيه هنهي العلاقة وحصل فعلا مشكلة وكمان كان ردها بارد جدا جدا ولو كانت اعتذرت مكنتش خدت رد فعل قاسي عليا وعليها للدرجادي بس انا فكرت بالمنطق واني لو كنت كملت معاها كنت هكسبها بس هخسر نفسي وهخسر كرامتي بس قريت كلمة هنأ بتقول تفنى العوالم وتبقى الكرامة ولحد دلوقتي فيه محاولات أننا نرجع بس انا لو رجعت هكون خسرت كرامتي وكلمتي
لو بالطريقة دي يبقي حب مش ضعف منك ابدا ،🤷🤷

لو بالطريقة دي يبقي حب مش ضعف منك ابدا ،🤷🤷
ماهو أنا هفضل احب واسامح لحد امتى وما اشوفش تقدير !
عارفه قولتلها أننا هنبدا صفحة جديدة تماما وهنسى اي حاجه حصلت بعدها بكام يوم عرفت حاجات حصلت كفيلة أنها تمسح العلاقةبس كانت قديمة مع ذالك أنا كنت قد كلمتي ومفتحتش بوئي ب كلمة واحدة واستحملت لاكن الاقي غلط وأسلوب زي الزفت كمان؟

• عجبني
ماهو أنا هفضل احب واسامح لحد امتى وما اشوفش تقدير !
عارفه قولتلها أننا هنبدا صفحة جديدة تماما وهنسى اي حاجه حصلت بعدها بكام يوم عرفت حاجات حصلت كفيلة أنها تمسح العلاقةبس كانت قديمة مع ذالك أنا كنت قد كلمتي ومفتحتش بوئي ب كلمة واحدة واستحملت لاكن الاقي غلط وأسلوب زي الزفت كمان؟
لاء متنجرفش اكتر من كدة عشان شخصيتك ولو هي عندها اصل اكيد هتفكر فيك علي الأقل كاشخص كويس في حياتها

• أتفق
لا خلاص بقا كان فيه وخلص والكرامة اهم من الحب
في بعض الأوقات بيبقي صح يا بودا. واشجعك علي كدة كمان

• أتفق
التفاعلات: ⚜️Boda
  • عجبني
  • حبيته

المواضيع المشابهة

عودة