NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

Dark storm

هتداري مهما هتداري مسيرك هتوريهالي 💉😂
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
توجه جنسي
ثنائي الميل
ازيكم يا شباب المنتدى انا عارف كويس اوى ان اللى بيقرأ الموضوع دا دلوقتي حد مثقف وهيقدر يفهم اللى اقصده كويس .
في مشكلةكبيرة كلنا بنقع فيها وانا اولكم كنت بقع فيها بس لما عرفت انى غلط غيرت طريقتي في التفكير الموضوع يخص الكوادر او الاطقم الطبية تعالى بس نعرف احنا عندنا كام واحد متضضرين في الموضوع دا [ الدكتور - التمريض - الصيدلي - دكتور التحاليل والاشعات ] بص الموضوع معقد شويتين تلاتة وليه اكتر من زاوية فحاول الم معاك الدنيا عشان ناخد بالنا كلنا معلش صحيح طولت تعالى ندخل في صلب الموضوع نتكلم عن المتضررين
اولاً : الدكتور اللى انا وانت عارفينه ومحدش يقدر ينكره ان كل الناس بتحترم الدكتور ولو الدكتور كتبلك خمسين دوا في الروجته انت هتقول حاضر بس لما تطلع برا العيادة او المستشفى تبدأ هنا وصلت العنطزة ، ياراجل اسكت الدكاترة دول بيدبحوا في الناس يعني ايه كشف بخمسين جنيه بيعمل ايه هوا عشان ياخد خمسين جنيه ، ياراجل الدكتور دا بيبقى متفق مع بتوع الصيدلية عشان كدا بيكتبلك دوا كتير وهما بيدوله نسبه ، دا متفق مع بتاع الاشاعة وبتاع التحاليل وبياخد منهم نسبة ، اشمعنا يعني طالب الاشعه والتحاليل دي ما الدكاترة زمان كانو بيكشفوا ويقولوا الواحد عن،ه ايه ويكتبلك على برشام والدنيا كانت بتبقى حلوة ]
تعالى بقا نرد على الكلام دا : اول محنك اللىاتلكم عن سعر الكشف حضرتك دي حرية شخصية هو قالك الكشف بكذا ومضربكش على ايدك عشان تدفع فيه دكاترة تانى ارخص في سعر الكشف بس انت جيت لده يبقى تستحمل وتدفع وانت ساكت وبعدين دا راجل وانا اسف في اللفظ اتناك حرفيا في سبع سنين تعب وضغط نفسي وعصبي مستكتر عليه ليه انه يغلي سعر الكشف عشان يبقى في مستوى معيشيش احسن ، تالنى وتالت محنك اللى بيقولو ان الدكتور متفق : ان مش هكدب فيه فعلا دكتور ممكن يكون متفق مع معمل تحاليل انه يديله نسبه ويقول للعيان روح للمعمل الفلانى بس نرجع ونقول ان دول نسبة لاتتعدى 1% فمتعممش طلاما مقلكش روح للمعمل الفلاني
رابع محنك: حضرتك لو عايز كدا الدكتور مش هيخسر حاجة لو قالك انت زي الفل ياحج خد البرشام ده وانت هتبقى سكر خالص . هتبقى مبسوط وانت بتتغفل يعني حضرتك الطب اتطور جدا وانا بقولك عن دراسة غالبية الامراض ليها اعراض متشابهة كتير والتحليل والاشعة هو السبب الوحيد لتأكيد انك عند المرض الفلانى
ثانيا الصيدلي : وبالاخص اللى بيبقى شغال في صيدلية في مستشفى حكومي ليه كل الناس بتفكر انه حرامي بيسرق الدوا ويبيعه ويقولك انا معنديش ليه مفكرتش بواحد في المية من دماغك المربعة دي انه مفيش الدوا اللى انت عايزه دا فعلا ماحنا عارفين الوضع الصحى عامل ازاى ولا هو دلوقتي اللى بقا المسؤول الوحيد عن اللى بيحصل فكر شوية ابوس ايدك
ثالثا : دكتور التحاليل او الاشعة اكيد انت زعلان عشان تمن التحليل معدي ال200 جنية وفيه تحاليل بتعدي الالف جنيه انا عايز اقولك ان ابسط حاجة واهم حاجة عنده اللى هو الميكرسكوب سعره 24 الف جنيه وانا باقولك ابسط حاجة مابال بقا بباقى المكن المعقدفمتحكمش على الناس وانت مش مكانهم
اخيراً : معانا للأسف اكتر حد الناس بتيجي عليه وهو التمريض ودا يرجع لان بداية التمريض كان مع البنات واكتر من تلات ارباع التمريض اللى شغال دلوقتي هم بنات فبقا سهل انك تيجي عليهم وانا هنا مش بغلط في البنات لأ بس كلنا عارفين ان البنت بطبيعتها ضعيفه بالنسبة للراجل . عايز اقولك انى للأسف تمريض بس لسة بدرس بس شوفت عجايب وسمعت كتير للأسف اللى بيبقى وشه في وش اهل المريض دايما هو التمريض هو اللى في وش المدفع هو اللى بياخد الضرب كله والشتيمة كلها ولاهانة كلها ودى حقيقة تسد عين الشمس وكلهكم فاكرين الحادثة اللى مصلت من قريب ( من دون دخول في تفاصيل) وهو الوحيدين اللى الاهل بيقفوا قصادهم ودا للأسف ليه عامل احنا كتمريض متخرج من كلية او معهد وهي التمرجي بسبب ان قبل الكلية او المعهد ما يتوجدوا وبسبب ان في الارياف التمريض قليل فبالتالى تلاقى ست شغلتها الاساسية انها تنظف الارض بس بطريقة ما اتعلمت شوية أساسيات وبقت محترفه فيها بسبب التعود وهي اكيد مش هتعمل كدا ببلاش هي تديلك الحقنة وتقولك فين حلاوتنا ؟! عشان كدا ترسخ عند الناس فكر ان التمريض دا ناس وسخة وبتاخد رشاوي مع ان و**** العظيم انا كنت مرة في مستشفى ونازل تدريب وكنت حابب اصور ملف بتاع مريض من المرضى عشان محتاج بياناته لحاجة تبع الكلية و**** كمان مرة ان الممرضة زعقت فيا وقالتلى ان دا مش قانونى ودي خصوصية المريض ولازم تستأذن منه الاول كانت بنت لسة شابة مش كبيرة فقولت ارشيها وطلعت خمسين جنيه وكنت هديهالها عشان تسيبني اصور الملف لانه كان عليه درجات كتيرة قالتلى انا عارفة انك قصدك خير بس انا لو اقدر دلوقتي اخدك على المدير واقوله انك بتحاول ترشيني وشوف بقا هو هيعمل ايه فيك . انا مش بحكيلك الموقف الا عشان ابينلك ان التمريض الجديد دا اغلبه قمه في الاحترام وبيحترموا القانون ومش بيقبلوا الرشوة باي شكل من الأشكال فياريت نحاول نغير طريقة تفكيرنا نحيته

اسف جدا انى طولت بس بجد الموضوع دا منتشر بطريقة تحزن وان مكنتش هتقدر تنشر الكلام دا في الناس اللى حواليك وتحاول تغير الفكر العقيم دا على الاقل غير من نفسك وتفكيرك اشوفكم على خير

• عجبني
التفاعلات: ندي نودي, neswangy108, @The GodFather@ و شخص آخر
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
كفايه يا عم احنا كده كده حراميه

• بيضحكني
التفاعلات: Mahmoud abdo
كان نفسي اطلع دكتوره بجد من ارقى المهن الموجوده و اكترها صعوبه و تعب

• معجبنيش
التفاعلات: اسنانجي
كان نفسي اطلع دكتوره بجد من ارقى المهن الموجوده و اكترها صعوبه و تعب
من ازبل المهن ف مصر اهانه و قله قيمه و مرمطه و قرف الناس بتشوفهم واو و هما فيهم هم الدنسا

• عجبني
التفاعلات: ندي نودي
ازيكم يا شباب المنتدى انا عارف كويس اوى ان اللى بيقرأ الموضوع دا دلوقتي حد مثقف وهيقدر يفهم اللى اقصده كويس .
في مشكلةكبيرة كلنا بنقع فيها وانا اولكم كنت بقع فيها بس لما عرفت انى غلط غيرت طريقتي في التفكير الموضوع يخص الكوادر او الاطقم الطبية تعالى بس نعرف احنا عندنا كام واحد متضضرين في الموضوع دا [ الدكتور - التمريض - الصيدلي - دكتور التحاليل والاشعات ] بص الموضوع معقد شويتين تلاتة وليه اكتر من زاوية فحاول الم معاك الدنيا عشان ناخد بالنا كلنا معلش صحيح طولت تعالى ندخل في صلب الموضوع نتكلم عن المتضررين
اولاً : الدكتور اللى انا وانت عارفينه ومحدش يقدر ينكره ان كل الناس بتحترم الدكتور ولو الدكتور كتبلك خمسين دوا في الروجته انت هتقول حاضر بس لما تطلع برا العيادة او المستشفى تبدأ هنا وصلت العنطزة ، ياراجل اسكت الدكاترة دول بيدبحوا في الناس يعني ايه كشف بخمسين جنيه بيعمل ايه هوا عشان ياخد خمسين جنيه ، ياراجل الدكتور دا بيبقى متفق مع بتوع الصيدلية عشان كدا بيكتبلك دوا كتير وهما بيدوله نسبه ، دا متفق مع بتاع الاشاعة وبتاع التحاليل وبياخد منهم نسبة ، اشمعنا يعني طالب الاشعه والتحاليل دي ما الدكاترة زمان كانو بيكشفوا ويقولوا الواحد عن،ه ايه ويكتبلك على برشام والدنيا كانت بتبقى حلوة ]
تعالى بقا نرد على الكلام دا : اول محنك اللىاتلكم عن سعر الكشف حضرتك دي حرية شخصية هو قالك الكشف بكذا ومضربكش على ايدك عشان تدفع فيه دكاترة تانى ارخص في سعر الكشف بس انت جيت لده يبقى تستحمل وتدفع وانت ساكت وبعدين دا راجل وانا اسف في اللفظ اتناك حرفيا في سبع سنين تعب وضغط نفسي وعصبي مستكتر عليه ليه انه يغلي سعر الكشف عشان يبقى في مستوى معيشيش احسن ، تالنى وتالت محنك اللى بيقولو ان الدكتور متفق : ان مش هكدب فيه فعلا دكتور ممكن يكون متفق مع معمل تحاليل انه يديله نسبه ويقول للعيان روح للمعمل الفلانى بس نرجع ونقول ان دول نسبة لاتتعدى 1% فمتعممش طلاما مقلكش روح للمعمل الفلاني
رابع محنك: حضرتك لو عايز كدا الدكتور مش هيخسر حاجة لو قالك انت زي الفل ياحج خد البرشام ده وانت هتبقى سكر خالص . هتبقى مبسوط وانت بتتغفل يعني حضرتك الطب اتطور جدا وانا بقولك عن دراسة غالبية الامراض ليها اعراض متشابهة كتير والتحليل والاشعة هو السبب الوحيد لتأكيد انك عند المرض الفلانى
ثانيا الصيدلي : وبالاخص اللى بيبقى شغال في صيدلية في مستشفى حكومي ليه كل الناس بتفكر انه حرامي بيسرق الدوا ويبيعه ويقولك انا معنديش ليه مفكرتش بواحد في المية من دماغك المربعة دي انه مفيش الدوا اللى انت عايزه دا فعلا ماحنا عارفين الوضع الصحى عامل ازاى ولا هو دلوقتي اللى بقا المسؤول الوحيد عن اللى بيحصل فكر شوية ابوس ايدك
ثالثا : دكتور التحاليل او الاشعة اكيد انت زعلان عشان تمن التحليل معدي ال200 جنية وفيه تحاليل بتعدي الالف جنيه انا عايز اقولك ان ابسط حاجة واهم حاجة عنده اللى هو الميكرسكوب سعره 24 الف جنيه وانا باقولك ابسط حاجة مابال بقا بباقى المكن المعقدفمتحكمش على الناس وانت مش مكانهم
اخيراً : معانا للأسف اكتر حد الناس بتيجي عليه وهو التمريض ودا يرجع لان بداية التمريض كان مع البنات واكتر من تلات ارباع التمريض اللى شغال دلوقتي هم بنات فبقا سهل انك تيجي عليهم وانا هنا مش بغلط في البنات لأ بس كلنا عارفين ان البنت بطبيعتها ضعيفه بالنسبة للراجل . عايز اقولك انى للأسف تمريض بس لسة بدرس بس شوفت عجايب وسمعت كتير للأسف اللى بيبقى وشه في وش اهل المريض دايما هو التمريض هو اللى في وش المدفع هو اللى بياخد الضرب كله والشتيمة كلها ولاهانة كلها ودى حقيقة تسد عين الشمس وكلهكم فاكرين الحادثة اللى مصلت من قريب ( من دون دخول في تفاصيل) وهو الوحيدين اللى الاهل بيقفوا قصادهم ودا للأسف ليه عامل احنا كتمريض متخرج من كلية او معهد وهي التمرجي بسبب ان قبل الكلية او المعهد ما يتوجدوا وبسبب ان في الارياف التمريض قليل فبالتالى تلاقى ست شغلتها الاساسية انها تنظف الارض بس بطريقة ما اتعلمت شوية أساسيات وبقت محترفه فيها بسبب التعود وهي اكيد مش هتعمل كدا ببلاش هي تديلك الحقنة وتقولك فين حلاوتنا ؟! عشان كدا ترسخ عند الناس فكر ان التمريض دا ناس وسخة وبتاخد رشاوي مع ان و** العظيم انا كنت مرة في مستشفى ونازل تدريب وكنت حابب اصور ملف بتاع مريض من المرضى عشان محتاج بياناته لحاجة تبع الكلية و** كمان مرة ان الممرضة زعقت فيا وقالتلى ان دا مش قانونى ودي خصوصية المريض ولازم تستأذن منه الاول كانت بنت لسة شابة مش كبيرة فقولت ارشيها وطلعت خمسين جنيه وكنت هديهالها عشان تسيبني اصور الملف لانه كان عليه درجات كتيرة قالتلى انا عارفة انك قصدك خير بس انا لو اقدر دلوقتي اخدك على المدير واقوله انك بتحاول ترشيني وشوف بقا هو هيعمل ايه فيك . انا مش بحكيلك الموقف الا عشان ابينلك ان التمريض الجديد دا اغلبه قمه في الاحترام وبيحترموا القانون ومش بيقبلوا الرشوة باي شكل من الأشكال فياريت نحاول نغير طريقة تفكيرنا نحيته

اسف جدا انى طولت بس بجد الموضوع دا منتشر بطريقة تحزن وان مكنتش هتقدر تنشر الكلام دا في الناس اللى حواليك وتحاول تغير الفكر العقيم دا على الاقل غير من نفسك وتفكيرك اشوفكم على خير
شكرا كتير على كلامك الجميل ودفاعاتك عننا

• أتفق
التفاعلات: Dark storm
  • عجبني
التفاعلات: فحل هايجان
من ازبل المهن ف مصر اهانه و قله قيمه و مرمطه و قرف الناس بتشوفهم واو و هما فيهم هم الدنسا
وياريته حتى بياخد مرتب عدل

• عجبني
التفاعلات: ندي نودي
أصابعك بايدك مش واحد
ولما حد بمكان معين يغلط هالشي مش تعميم على كل اللي بالمكان

• أتفق
التفاعلات: Mahmoud abdo
أصابعك بايدك مش واحد
ولما حد بمكان معين يغلط هالشي مش تعميم على كل اللي بالمكان
ماهو دا اللى انا قولته ان ممكن يكون فيه فعلا نسبه وحشة بس دا مش معناه ان الكل وحش

• عجبني
التفاعلات: ندي نودي و @The GodFather@
ماهو دا اللى انا قولته ان ممكن يكون فيه فعلا نسبه وحشة بس دا مش معناه ان الكل وحش
مش حكر على الاطباء والمهن الطبية بس ، هالشي ممكن يكون في أي مجال بس هو مش تعميم
بالضبط يا صاحبي

مش حكر على الاطباء والمهن الطبية بس ، هالشي ممكن يكون في أي مجال بس هو مش تعميم
بالضبط يا صاحبي
انا حاولت انى اتكلم في الحاجة اللى عشتها واللى شايفها قدامى ومش عايز اتكلم في حاجة معرفهاش عشان مظلمش حد

• عجبني
التفاعلات: @The GodFather@
انا حاولت انى اتكلم في الحاجة اللى عشتها واللى شايفها قدامى ومش عايز اتكلم في حاجة معرفهاش عشان مظلمش حد
صح كلامك، وهالظاهرة كلنا بنشوفها وبنعيشها كل يوم مش بس بالطب هههه بكل شيء

الناس الفتايين عاملين ازمة يا صديقي

• بيضحكني
صح كلامك، وهالظاهرة كلنا بنشوفها وبنعيشها كل يوم مش بس بالطب هههه بكل شيء

الناس الفتايين عاملين ازمة يا صديقي
و**** يا صديقي الناس بقا عندهم كل الصفات الوحشة اللى تخليك تكره الكوكب باللى فيه النظيف بقى مهدد بالانقراض

• عجبني
التفاعلات: @The GodFather@
أخيراً كلمة حق 🖤

• أتفق
و**** الواحد ماكتب الكلام دا الا من غله
يسطا قرايبي نفسهم الحسد بدأ يشتغل وانا لسة بدرس و العين خرمت الحجر
يقولك هنكشف ببلاش ولا هتغلي الكشف و الزباين طوابير لحد ما شيلت مادتين و مش عارف اعمل فيهم ايه 🙂
احنا لينا الجنة من كمة الافترا اللي بنتعرضلها

• بيضحكني
يسطا قرايبي نفسهم الحسد بدأ يشتغل وانا لسة بدرس و العين خرمت الحجر
يقولك هنكشف ببلاش ولا هتغلي الكشف و الزباين طوابير لحد ما شيلت مادتين و مش عارف اعمل فيهم ايه 🙂
احنا لينا الجنة من كمة الافترا اللي بنتعرضلها
و**** يصحبي بيحصلي نفس الموقف المفروض انى هتخرج اشتغل في مستشفى جامعى يعني مش اي حد ينفع يدخل غير المصرح ليهم يقوليلي ايه شد حيلك كدا وخلص عشان تبقى تخلينا نتعالج في المستشفى ببلاش اللى هو احا هي المستشفى ملك ابويا 😂🙂

• بيضحكني
  • عجبني
التفاعلات: ندي نودي و DOCTOR AMR
و**** يصحبي بيحصلي نفس الموقف المفروض انى هتخرج اشتغل في مستشفى جامعى يعني مش اي حد ينفع يدخل غير المصرح ليهم يقوليلي ايه شد حيلك كدا وخلص عشان تبقى تخلينا نتعالج في المستشفى ببلاش اللى هو احا هي المستشفى ملك ابويا 😂🙂
كويس ان محدش قالك جنبي شادد عليا اعرفلي ماله 😂🤝

• بيضحكني
كويس ان محدش قالك جنبي شادد عليا اعرفلي ماله 😂🤝
و**** يسطا كل يوم بيحصل معايا الموقف دا ابويا يكونتعبان يجي يقولى شوف يبنى مالى رجلى وجعانى ولا اي حاجة اقوله علي الطلاق انا تمريض يحج مش دكتور مش شغلتى اكشف ابقى روح لدكتور يروح قايلي امال مدخلك كلية تمريض عشان ادور على الدكاترة 😂😂 و**** يسطا بقيت بفكر بجد انى احول لكلية تانية بس ارجع واقول طب ماهى دي الكلية الوحيدة اللى وظيفتها مضمونة

• بيضحكني
التفاعلات: DOCTOR AMR

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%