NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

• عجبني
التفاعلات: Shadyz911
لو معانه فالمنتدي دكتور نسا ياريت يفيدني..

محتاجه علاج لتقليل الشهوه الجنسيه ضروري؟؟

والموضوع مش مستحمل هزار فياريت محدش يدخل يحكها معايه
الموضوع بيبقي نفسي بحت
اشغلي نفسك و تفكيرك برياضه
قرايه فكر في حاجه
انما بالوضوع دا اي حاجه هتشوفها هتهيجي

• عجبني
التفاعلات: rola
مش بستحمل المايه الساقعه حتي فالصيف
دا انا بستحمي بمايه مغليه
بس هحاول اشغل نفسي اكتر حاضر
حورا المياه السخنه ده مع الهيجان بحسه بيزوده اما لو سقعه فده المطلوب انك هتسقعي وهتشيلي الفكره من دماغك ممكن حل اسهل شويه لو مكعب تلج 😀😀

• عجبني
ماتحل هنا ايه لازمه الخاص
حضرتك لان دا هيبق كلام كتير و لازم اعرف حجات تانيه بس لو حضرتك مش عايزة خلاص يرحتك

• عجبني

لو على تقليل الشهوة حاولي متقعديش في البيت كتير ومتتفرجيش على اي حاجة
وكمان متجيش ناحية كسك خالص خصوصا وانتس بتتشطفي بعد البي بي حاولي متسرحيش بايدك عليه

جماعه انا عايزه دكتور يرد يقولي علي دوا اجيبه من الصيدليه وخلصنا مش عايزه دردشه صحاب لا الحلول دي كله جربتها وارجع اقول انا رياضيه وبقرا كتير وبحاول اشغل يومي وعايشه لواحدي عايزه حاجه تقتل الموضوع دا مش عايزه حلول التنميه البشريه دي

• بيضحكني
التفاعلات: اجمل فراق
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
جماعه انا عايزه دكتور يرد يقولي علي دوا اجيبه من الصيدليه وخلصنا مش عايزه دردشه صحاب لا الحلول دي كله جربتها وارجع اقول انا رياضيه وبقرا كتير وبحاول اشغل يومي وعايشه لواحدي عايزه حاجه تقتل الموضوع دا مش عايزه حلول التنميه البشريه دي
ادخلي ع جوجل او اليوتيوب افضل من اي حد متعرفيش هو نيته ايه

• عجبني
الدكتور مش حيسيب عيادتو و يدخل هنا مجانا 😂 حتلاقي دكاترا كتيييييييييير 😂 لكن مش فالامراض كلهم حيحبو يكشفو

• عجبني
لا يوجد! الشهوة مش شيء عضوي!
يمكن تحاولي مع طبيبك تساليها او عندك خل هورموني و اشرحي الحكاية عادي جدا! لكن مافيش دكاترة من النت

• عجبني

بصي خدي مني النصيحه دي وعملي التزمي وقربي من ربك وكل حاجه هتهدي وتتحل

• عجبني
الحالة اللي بتشتكي منها اسمها Nymphomania أو فرط الشهوة والنشاط الجنسي عند السيدات
في الأساس بتتصنف انها شكل من أشكال سلوك الوسواس القهري
وبالتالي هي حالة متابعتها عند طبيب نفسي مش طبيب نسا
في الأول ممكن يتطلب منك تحليل هرمونات للتأكد ان مفيش خلل هرموني هو اللي مسبب المشكلة دي
بعد كده بيبقى مسار العلاج الوحيد عند الطب النفسي
والحالة دي احيانا ممكن تكون لوحدها كحالة وسواس قهري مستقلة
او عرض لمرض تاني زي اضطراب الشخصية الحدية اللي من أعراضه برده ادمان السلوكيات الجنسية الخطرة
علشان كده مهم يتعمل لك اختبارات قياسات نفسية علشان نعرف ايه نطاق الحالة اللي بنتعامل معاها بالظبط

بالنسبة للعلاج
الخط الأول بيبقى جلسات علاج سلوكي معرفي
الأدوية بتستخدم كعامل مساعد لكسر دايرة السلوك الإدماني بتبقى في نطاق مضادات الاكتئاب ومضادات القلق
لكن مفيش دوا سحري هتخديه هيقتل السلوك الإدماني ده فورا
الا اذا كان فعلا حالة خلل هرموني من البداية وساعتها العلاجات الهرمونية ممكن تحسن الحالة دي بشكل سريع بمجرد رجوع الهرمونات لمستوياتها الطبيعية

اللي انصحك بيه أولا تروحي لحد تخصصه طب نفسي مش نساء
مع مراعاة ان حالتك دي بتبقى مطمع وسهل جدا تقعي في حد يحاول يستغلك
فانصحك بشكل أساسي تتعاملي مع طبيبات ستات طول رحلة العلاج
ولو لسبب ما مفيش متاح قدامك غير أطباء رجال فاحرصي ان ما تروحيش نهائي لوحدك ويكون معاكي واحدة قريبتك او زميلة ليكي تكون حاضرة معاكي كل الجلسات

وحاجة تانية اتأكدي انك رايحة لطبيب بشري تخصص نفسية مش معالج نفسي دول بيبقوا خريجي تربية علم نفس
الطبيبة هتحدد التشخيص بالظبط ولو قررت تبدأ لك جلسات علاج سلوكي معرفي ممكن هتقوم هي بيها او هتحيلك بعد كده لمعالجة نفسية ثقة تكملي معاها جلسات

• عجبني

أحسن دوا في الحالة ذي الصوم، ولو عاوزة براشيم كيميائية، أوصفهالك

• عجبني
الحالة اللي بتشتكي منها اسمها Nymphomania أو فرط الشهوة والنشاط الجنسي عند السيدات
في الأساس بتتصنف انها شكل من أشكال سلوك الوسواس القهري
وبالتالي هي حالة متابعتها عند طبيب نفسي مش طبيب نسا
في الأول ممكن يتطلب منك تحليل هرمونات للتأكد ان مفيش خلل هرموني هو اللي مسبب المشكلة دي
بعد كده بيبقى مسار العلاج الوحيد عند الطب النفسي
والحالة دي احيانا ممكن تكون لوحدها كحالة وسواس قهري مستقلة
او عرض لمرض تاني زي اضطراب الشخصية الحدية اللي من أعراضه برده ادمان السلوكيات الجنسية الخطرة
علشان كده مهم يتعمل لك اختبارات قياسات نفسية علشان نعرف ايه نطاق الحالة اللي بنتعامل معاها بالظبط

بالنسبة للعلاج
الخط الأول بيبقى جلسات علاج سلوكي معرفي
الأدوية بتستخدم كعامل مساعد لكسر دايرة السلوك الإدماني بتبقى في نطاق مضادات الاكتئاب ومضادات القلق
لكن مفيش دوا سحري هتخديه هيقتل السلوك الإدماني ده فورا
الا اذا كان فعلا حالة خلل هرموني من البداية وساعتها العلاجات الهرمونية ممكن تحسن الحالة دي بشكل سريع بمجرد رجوع الهرمونات لمستوياتها الطبيعية

اللي انصحك بيه أولا تروحي لحد تخصصه طب نفسي مش نساء
مع مراعاة ان حالتك دي بتبقى مطمع وسهل جدا تقعي في حد يحاول يستغلك
فانصحك بشكل أساسي تتعاملي مع طبيبات ستات طول رحلة العلاج
ولو لسبب ما مفيش متاح قدامك غير أطباء رجال فاحرصي ان ما تروحيش نهائي لوحدك ويكون معاكي واحدة قريبتك او زميلة ليكي تكون حاضرة معاكي كل الجلسات

وحاجة تانية اتأكدي انك رايحة لطبيب بشري تخصص نفسية مش معالج نفسي دول بيبقوا خريجي تربية علم نفس
الطبيبة هتحدد التشخيص بالظبط ولو قررت تبدأ لك جلسات علاج سلوكي معرفي ممكن هتقوم هي بيها او هتحيلك بعد كده لمعالجة نفسية ثقة تكملي معاها جلسات
انا فعلا روحت لطبيبه نفسيه الاسبوع الي فات وللاسف اتكسف احكيها عن مشكلتي دي وحكتلها قشور تانيه ملهاش علاقه بالموضوع دا رغم ان دا الموضوع الأساسي وسبب لاني اروحلها

• عجبني
التفاعلات: MR.Z123
مهم طبعا تشرحي لها كل المشاكل اللي بتقابلك
وبداية الشكوى دي كانت امتى وازاي واذا كان في حدث معين بدأت بعده
الأمور دي مفهاش إحراج وضرورية علشان تتشخصي وتتعالجي صح
الأطباء النفسيين عدى عليهم كتير مفيش حاجة هتحكيها هتبقى محرجة زي ما بتتخيلي
والامور دي كلها بتبقى في نطاق السرية اللي بين الطبيب والمريض
فاتكلمي معاها وقولي كل اللي عندك

في برده موقع استشارات نفسية اسمه مجانين.كوم
عنده قسم كام للاستشارات الاضطرابات النفسجنية
ممكن تقرأي هناك الاستشارات المشابهة للشكوى بتاعتك وتشوفي ردود الأطباء عليها

بالتوفيق وأتمنى حياتك تتظبط في أسرع وقت وتبقى سعيدة وراضية عنها

• عجبني
انا فعلا روحت لطبيبه نفسيه الاسبوع الي فات وللاسف اتكسف احكيها عن مشكلتي دي وحكتلها قشور تانيه ملهاش علاقه بالموضوع دا رغم ان دا الموضوع الأساسي وسبب لاني اروحلها
لازم متتكسفيش منها خصوصا أنها الدكاتره النفسيين موجودين مخصوص للحاجات اللي مينفعش تتحكي لحد غيرهم

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%