NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

سجل الان!
لقد تم تثبيت هذا الموضوع بشكل دائم.
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
كل الأسئلة هتنطرح.. الكاتبة موجوده معانا لنهاية الأسئلة.. الليلة لسه طويله..
اتفضل بعد الإجابة الجاية..

يعني اسال دلوقتي يعني ولا اي 😂
 
يااااه النهاية دي وانا بكتبها كنت بعيط حرفيا
وده بسبب ان رانيا خلاص ادت واجبها في القصة وانها فتحت ابواب كتير ليا اقدر اعمل اللي عايزاه في المستقبل وبالتالي ملهاش لازمة
كويس إنك شايفة إنك قدرتِ تفتحي بيها أبواب كتير للمستقبل، بس حابب أعرف: هل فعلاً حسيتي إن رانيا ما بقتش ليها لازمة؟ ولا كنتِ محتاجة نهاية قوية تمهّد لحاجة أضخم في السلسلة الجاية؟
 
كويس إنك شايفة إنك قدرتِ تفتحي بيها أبواب كتير للمستقبل، بس حابب أعرف: هل فعلاً حسيتي إن رانيا ما بقتش ليها لازمة؟ ولا كنتِ محتاجة نهاية قوية تمهّد لحاجة أضخم في السلسلة الجاية؟
اه يا لئيم انت عموما النهاية مأساوية والبداية في السلسلة التانية مأساوية بس هبتقا احلي من السلسلة دي عشان هكون واخدة وقتي 😹
فا الإجابة هي لا مجرد بس نهاية تثبت في عقول الناس عشان يكونو متحمسين ايه هيحصل هل هيلحقوها ولا حد من عيلتها هياخد بثأرها ولا ايه اللي هيحصل ليها ولساهر
 
دوري بقي ولا اي يجدعان 😂
 
اه يا لئيم انت عموما النهاية مأساوية والبداية في السلسلة التانية مأساوية بس هبتقا احلي من السلسلة دي عشان هكون واخدة وقتي 😹
فا الإجابة هي لا مجرد بس نهاية تثبت في عقول الناس عشان يكونو متحمسين ايه هيحصل هل هيلحقوها ولا حد من عيلتها هياخد بثأرها ولا ايه اللي هيحصل ليها ولساهر
شكرا لكاتبتنا المتميزه طمطماية في انتظار السلسلة التانية بقى ❤️
 
الجزء الثالث : في الجزء ده ساهر قال لايمن انه معجب بشكلها وبردود فعلها طيب اعجب بردود فعلها ازاي وهيا كانت فاقدة الوعي واتعامل معاها مرة واحدة بس وهيا في المرة دى كانت خايفة ومش مستوعبة اي حاجه حواليها وشكلها ازاي والحزن والضعف باين عليه وفي التحقيق رانيا قالت ان خالد اتخانق معا اللص في الصالة واللص اتخانق معا خالد في الاوضة الي جنبها وكمان بتقول انه دخل عليها الأوضة ونور النور وانه اغتصبها وهيا كانت بتقاوم بس في الجزء الاول انتي قولتي ان هيا الي اتحركت ودخلت الاوضة وهو شافها من غير ما ينور النور وضربها على دماغها ومعنى كده انه اغتصبها وهيا فاقدة الوعي يعني مش هتعرف تقاوم اصلا هنا كانت رانيا بتكذب على الظابط ولا اي ؟ ده غير الخطأ الاملائي وانك كتبتي مساعد الظابط كذا مرة خالد وانتي قايلة في الاول ان اسمه عمر
 
اعتقد انك استعجلتى بموت رانيا كان ممكن تعملى اللى فى دماغك برضه ورانيا موجودة كانت حتنقل معاكى السلسلة التانية فى مكان تانى وفى نقطة تانية ازاى هشام مراقبش رانيا وعرف علاقتها بساهر او عالاقل لاحظ ان في بينهم حاجة غير طبيعية كل ده ممكن طرحه فى السلسه الثانيه
ملحوظة السؤال معلق لحد ما يجى دورى
 
الجزء الثالث : في الجزء ده ساهر قال لايمن انه معجب بشكلها وبردود فعلها طيب اعجب بردود فعلها ازاي وهيا كانت فاقدة الوعي واتعامل معاها مرة واحدة بس وهيا في المرة دى كانت خايفة ومش مستوعبة اي حاجه حواليها وشكلها ازاي والحزن والضعف باين عليه وفي التحقيق رانيا قالت ان خالد اتخانق معا اللص في الصالة واللص اتخانق معا خالد في الاوضة الي جنبها وكمان بتقول انه دخل عليها الأوضة ونور النور وانه اغتصبها وهيا كانت بتقاوم بس في الجزء الاول انتي قولتي ان هيا الي اتحركت ودخلت الاوضة وهو شافها من غير ما ينور النور وضربها على دماغها ومعنى كده انه اغتصبها وهيا فاقدة الوعي يعني مش هتعرف تقاوم اصلا هنا كانت رانيا بتكذب على الظابط ولا اي ؟ ده غير الخطأ الاملائي وانك كتبتي مساعد الظابط كذا مرة خالد وانتي قايلة في الاول ان اسمه عمر
ايوة ساهر كان معجب بشكلها وبردود افعالها الباردة
اخدت بالك لما مكانتش بترد عليه او كانت بتبصله وتنزل راسها
وبما ان ساهر توكسيك فااااااا كان لازم ياخد اللي عايزه منها وخطط انه يعلقها بيه وبعدين يمسك عليها حاجات ودي مش اول شخصية يعمل فيها كدة وده وضحته في القصة

ورانيا كانت خارجة من غيبوبة طويلة وصدمة نفسية حادة وعشان كدة كان في حاجات هي مش فاكراها بس ذاكرتها بتهيألها حاجات انها حصلت وهي محصلتش والحالة دي قريت عنها كتيييير وده اللي شجعني اعمل الحتة دي فرانيا كانت بتقول انها قامت بس هي مقاومتش بس دماغها بتقولها انتي قاومتي

وموضوع غلط الاسم فده عشان كنت بكتب علي فترات بعيدة فكنت بنسي اسم عمر☹️
 
اعتقد انك استعجلتى بموت رانيا كان ممكن تعملى اللى فى دماغك برضه ورانيا موجودة كانت حتنقل معاكى السلسلة التانية فى مكان تانى وفى نقطة تانية ازاى هشام مراقبش رانيا وعرف علاقتها بساهر او عالاقل لاحظ ان في بينهم حاجة غير طبيعية كل ده ممكن طرحه فى السلسه الثانيه
ملحوظة السؤال معلق لحد ما يجى دورى
ايوة كدة افكاااار 💗
عموما انا راضية تماما بموت رانيا بحيث انها مش البطلة الوحيدة القصة فيها بطل وبطلة
بطلة طيبة وتتجسد في رانيا
وبطل شرير ويتحسد ف ساهر

وعادي يعني حبيت اجاوب علي السؤال ده عشان الفكرة عجبتني اوي
 
أنا حابب أسأل سؤال بسيط لكنه مهم، وبيفتح مساحة كبيرة للتفكير حوالين المعالجة اللي قدمتيها في الجزء الرابع : انتي ركزتي بشكل واضح على تطور رانيا النفسي وتحولها من الضعف للمواجهة، وده اتبنى تدريجي وبهدوء، بس حسيت إن اللحظة اللي اعترفت فيها باسم مالك السيوفي حصلت بسرعة جداً مقارنة بالتراكم النفسي اللي قبلها، فهل ده كان مقصود إن الصدمة تطلع بالشكل ده المفاجئ؟ ولا كان ممكن التمهيد ليها أكتر بحوار داخلي أو تردد أطول يخلينا نحس بوزن الاسم اللي ذكرته؟
 
ايوة ساهر كان معجب بشكلها وبردود افعالها الباردة
اخدت بالك لما مكانتش بترد عليه او كانت بتبصله وتنزل راسها
وبما ان ساهر توكسيك فااااااا كان لازم ياخد اللي عايزه منها وخطط انه يعلقها بيه وبعدين يمسك عليها حاجات ودي مش اول شخصية يعمل فيها كدة وده وضحته في القصة

ورانيا كانت خارجة من غيبوبة طويلة وصدمة نفسية حادة وعشان كدة كان في حاجات هي مش فاكراها بس ذاكرتها بتهيألها حاجات انها حصلت وهي محصلتش والحالة دي قريت عنها كتيييير وده اللي شجعني اعمل الحتة دي فرانيا كانت بتقول انها قامت بس هي مقاومتش بس دماغها بتقولها انتي قاومتي

وموضوع غلط الاسم فده عشان كنت بكتب علي فترات بعيدة فكنت بنسي اسم عمر☹️
كان ممكن توصفي كل ده في القصة وتخلي القارئ يعرف انتي بتفكري في ايه وده كان هيبقي افضل عشان متفتحيش على نفسك اسالة زي دي فاهمني
 
كان ممكن توصفي كل ده في القصة وتخلي القارئ يعرف انتي بتفكري في ايه وده كان هيبقي افضل عشان متفتحيش على نفسك اسالة زي دي فاهمني
اختلاف الرأي لا يفسد للود قضية
وانا زي ما حبيت احط نقط مضحكة حطيت نقط تستنبطها وتحس بيها من جوا القصة لو عشت فيها
 
أنا حابب أسأل سؤال بسيط لكنه مهم، وبيفتح مساحة كبيرة للتفكير حوالين المعالجة اللي قدمتيها في الجزء الرابع : انتي ركزتي بشكل واضح على تطور رانيا النفسي وتحولها من الضعف للمواجهة، وده اتبنى تدريجي وبهدوء، بس حسيت إن اللحظة اللي اعترفت فيها باسم مالك السيوفي حصلت بسرعة جداً مقارنة بالتراكم النفسي اللي قبلها، فهل ده كان مقصود إن الصدمة تطلع بالشكل ده المفاجئ؟ ولا كان ممكن التمهيد ليها أكتر بحوار داخلي أو تردد أطول يخلينا نحس بوزن الاسم اللي ذكرته؟
رانيا كانت بتتعافي بسبب ساهر و لما كان بيعالجها جسديا ونفسيا كان بيعلقها اكتر بيه وبعدين بدأ يتعامل معاها معاملة مختلفة وهي حست انها لازم تقرب اكتر ومكانتش بترفض اي طلب منه لانها بقت زي الخاتم في صباعه
ولو كنت سبتها عايشة كنت هقتل جزء كامل او اكتر في اني اخليها ترحع لطبيعتها وكدة كدة انا عايزة انقل القصة من بوليسية درامية ل تصنيف غيره خالص
 
اختلاف الرأي لا يفسد للود قضية
وانا زي ما حبيت احط نقط مضحكة حطيت نقط تستنبطها وتحس بيها من جوا القصة لو عشت فيها
ماشي معاكي في كل ده انا بقولك كده كا نصيحه عشان القارئ ممكن لو شاف التفاصيل دي وخد باله يتقفل من القصة وهنا انا بقولك وضحي النقط دي بطريقتك بحيس ان القارئ ميبقاش عنده اسالة تجاهك وفاكر ان كل ده غلط منك وانك مش واخدة بالك وانتي بتكتبي مهو معلش بالمنطق محدش هيدخل في زهنك ويعرف انتي بتفكري في اي واسف مرة تانية لو الكلام ضايقك انا بس بنصحك مش اكتر
 
ماشي معاكي في كل ده انا بقولك كده كا نصيحه عشان القارئ ممكن لو شاف التفاصيل دي وخد باله يتقفل من القصة وهنا انا بقولك وضحي النقط دي بطريقتك بحيس ان القارئ ميبقاش عنده اسالة تجاهك وفاكر ان كل ده غلط منك وانك مش واخدة بالك وانتي بتكتبي مهو معلش بالمنطق محدش هيدخل في زهنك ويعرف انتي بتفكري في اي واسف مرة تانية لو الكلام ضايقك انا بس بنصحك مش اكتر
مش بتضايق ع فكرة من النقاش خالث ومبسوطة من نصيحتك وهطبقها في اقرب وقت ممكن
 
رانيا كانت بتتعافي بسبب ساهر و لما كان بيعالجها جسديا ونفسيا كان بيعلقها اكتر بيه وبعدين بدأ يتعامل معاها معاملة مختلفة وهي حست انها لازم تقرب اكتر ومكانتش بترفض اي طلب منه لانها بقت زي الخاتم في صباعه
ولو كنت سبتها عايشة كنت هقتل جزء كامل او اكتر في اني اخليها ترحع لطبيعتها وكدة كدة انا عايزة انقل القصة من بوليسية درامية ل تصنيف غيره خالص
أنا متفهم تماماً إن تطور رانيا مرتبط بعلاقتها بساهر، وإنه كان بيشكل نقطة التحول اللي خرجتها من قاع الانكسار، وده باين كويس جداً في الجزء اللي قبل لحظة الاعتراف. بس يمكن اللي خلاني أتوقف عند المشهد ده تحديدا، هو إن كل التمهيد النفسي اللي اتبنى بحرفية، جه وقت التفريغ بتاعه – لحظة ما قالت اسم مالك – فجأة، وكأننا قفزنا خطوة.
أنا مش ضد المفاجأة، بالعكس، أوقات الصدمة بتكون أداة ممتازة، بس لو كانت اتزنت بحوار داخلي بسيط، أو حتى تردد في الجملة، كان ممكن يخلي اللحظة دي تنفجر جوا القارئ مش بس في السطر.
وبرضه متفهم رغبتك في تغيير تصنيف القصة، وده شيء بيحمسني أشوف إزاي هتتنقل بيها لمكان جديد، بس يمكن علشان التحول ده يبقى أعمق، محتاج نصدق آخر حاجة في الخط اللي فات، علشان نقدر نتحرك بثقة للخط اللي جاي.
 
أنا متفهم تماماً إن تطور رانيا مرتبط بعلاقتها بساهر، وإنه كان بيشكل نقطة التحول اللي خرجتها من قاع الانكسار، وده باين كويس جداً في الجزء اللي قبل لحظة الاعتراف. بس يمكن اللي خلاني أتوقف عند المشهد ده تحديدا، هو إن كل التمهيد النفسي اللي اتبنى بحرفية، جه وقت التفريغ بتاعه – لحظة ما قالت اسم مالك – فجأة، وكأننا قفزنا خطوة.
أنا مش ضد المفاجأة، بالعكس، أوقات الصدمة بتكون أداة ممتازة، بس لو كانت اتزنت بحوار داخلي بسيط، أو حتى تردد في الجملة، كان ممكن يخلي اللحظة دي تنفجر جوا القارئ مش بس في السطر.
وبرضه متفهم رغبتك في تغيير تصنيف القصة، وده شيء بيحمسني أشوف إزاي هتتنقل بيها لمكان جديد، بس يمكن علشان التحول ده يبقى أعمق، محتاج نصدق آخر حاجة في الخط اللي فات، علشان نقدر نتحرك بثقة للخط اللي جاي.
حدث السيوفي كامل كان محطوط كوميديا بسيطة جدا في نهاية الجزء وفاصل للجزء اللي بعده وتكمله فارغة كمان للجزء اللي بتتكلم عنه ولذلك مأديتهوش اي اهتمام

بالنسبة لآخر سطر محتاجة توضيح لاني مش فاهمة
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
حدث السيوفي كامل كان محطوط كوميديا بسيطة جدا في نهاية الجزء وفاصل للجزء اللي بعده وتكمله فارغة كمان للجزء اللي بتتكلم عنه ولذلك مأديتهوش اي اهتمام

بالنسبة لآخر سطر محتاجة توضيح لاني مش فاهمة
المعنى اللي أقصده بعبارة "علشان نقدر نتحرك بثقة للخط اللي جاي" هو إن علشان القارئ يقتنع بالتحول الجديد في اتجاه القصة أو تغيير نوعها (من بوليسية درامية لتصنيف مختلف)، لازم يكون مقتنع ومتشبع كويس بالنهاية أو الخاتمة اللي حصلت للخط القديم.
يعني لو خط تطور رانيا كان بيتبني على مدار أجزاء، فمهم إن اللحظة اللي بتختم مشوارها (زي اعترافها أو نهايتها) تكون مخلصة ومقنعة. لما ده يحصل، القارئ هيبقى مستعد نفسيا وعاطفيا يسيب المرحلة اللي فاتت ويمشي بثقة مع الكاتبة في التصنيف الجديد اللي ناوية تنتقل له، من غير ما يحس إنه اتساب في منتصف طريق أو إن حاجة ما اكتملتش.

ببساطة: نهاية الخط القديم لازم تبقى قوية وواضحة علشان بداية الخط الجديد تبقى مرحب بيها ومفهومة.
 
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%