NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

كما ذكرت سابقا لدينا كاتب هنا لديه ٩٠% اخطاء املائية ويحظى على اعجاب قراء كثيرون جدا وقصصه لها مشاهدات كثيرة وافكاره جيده جدأ لو انه تعلم القراءه والكتابة جيدا سيكون له باع كبير هنا فى المنتدى
اذن العامل هنا ليس اللغة بل هى الفكرة حبكة القصة بصرف النظر عن المشاهد الجنسية
يعني حضرتك بتعتمد على نفس المقولة اللي خربت الفن المصري، السينما والموسيقى والغناء... الخ.. واللي هي، لو انت مش فاكر، الجمهور عايز كده.. يعني نتفرج عليهم وهم بيدبحوا اللغة.. يا حبيبي، أنا مش عاوز انصب مشانق لحد.. واقول لحضرتك ان كل الحكايات الجنسية تتشابه. الحاجة اللي تتغير فيها، هي الاختلاف في طريقة توصيل الفكرة و الحوادث.. لو هي بالعامية مفيش خلاف، بس لو بالعربي الفصيح، الكاتب تكون عندو احلام كثير، عاوز يبقى كاتب حقيقي. وعشان، زي اي ميدان، هو محتاج جدعنة وشغل كثير.. واحنا مش عاوزين من حد، يكتب رسالة دكتوراه في اللغة. عاوزين تنقيح وتصحيح، ولو هو مش قادر احنا هنا معاه. ولو حرام، يبقى نبطل كلنا ونرحل ونسيب هنا بس فضفضاويين ومعترفين وأصحاب صور وأفلام وكده.

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء، BASM17 اسطورة القصص و Eden 123
صديقي العزيز:
أحب أجيبها لحضرتك من الآخر، كل الاستنتاجات اللي حضرتك جايبها خطأ، لأنها مبنية على فكرة خطأ.. أظن حضرتك عارف أن كل البلاد عندها أكاديميات لغوية، ومدارس وكليات.. كل الدول، أمريكا وروسيا والصين وإسبانيا واليابان وتركيا وغيرهم، بتخسر ملايير الدولارات على تحسين مستوى اللغة... والقواميس ضرورية عشان اللغات حية، وفيه كل سنة اكتشافات، تستحق غيجاد تسميات مناسبة، من حيث الاستعمال والشكل والذي منه.. وحضرتك تعترف أن بعض الكتاب بيجيبو حد يصحح قصصهم... تعرف ليه؟ مش خوف من النقاد والقراء، وإنما خوف من تهمة الاستهتار باللغة، وهي من الجرائم القبيحة واللا أخلاقية، زي نيك مرات الجار ونيك الأم،
صحيح الناس مشكورين، ولو ببقينا نخليهم كل مرة أحسن من الأول، مش معناه ركبنا مشانق ومنعناهم من الكتابة. والكاتب اللي معندوش ثقة بالنفس، وفاتح الباب بس للناس تدخل في شغله من حيث سياق القصة ونهايتها، ده مع احتراماتي، كاتب ميستحقش حاجة.. كل العالم بيفتح النقاش والملاحظات على تقصير الكاتب في شكل وطريقة إخراج الحكاية، في الكلام اللي في القصة، وعمر الكاتب ميستحمل ويقبل حد يملي عليه ازاي يصنع شخصيات أو يموتها أو يخليها عبيطة.. ده شغله هو بس.. احنا شغلنا نصحح كلامو عشان القصة تمشي عدل وتبقى عال العال..
وأخيرا، وجه نظراتك على طول "مجلس النقد" وشوف هو بقى ازاي حاليا، نوعية النقاش فيه تحسنت بالقياس لما قبل شهور.. هل نزلت النقاشات من أهمية المحتوى فيه؟ أم العكس؟
تفضل بقبول تحيات المحبة والمودة والاحترام
صديقي العزيز:
كلامك ده كله بينفي كلامك في الاول ان اللغة سواء بقا عربية او اي لغة تانيه " علي الرغم ان اللغة العربية اصعب لغة في العالم" اي عيل في ابتدائي بيتقنها ولو كان فعلا زي ما قولت لن يكون هناك وجود لمثل تلك الأكاديميات
و وجود تلك الأكاديميات بيثبت كلامي ان اللغة في حد ذاتها اتقانها مش سهل "وهفكرك تاني ان اللغة العربية اصعب لغة في العالم" ف مثل ما قلت ان امريكا وروسيا و و و لديها مثل تلك الأكاديميات لتعليم وتحسين اللغة علي الرغم من ان لغتهم لسه (بنت امبارح) مش زي لغتنا العربية الأصيلة القديمة اللي لحد دلوقتي بنكتشف فيها حاجات جديدة لم نكن نعلم عنها شيئا
ولو كان اي حد سهل عليه انه يتكلم اللغة بالاتقان اللي انت عايزه او حتي يفهمها مكانش هيبقا موجود كتب تفسير مثلا للقرآن وهو مكتوب باللغة العربية. 🤷🏻‍♂️

اما بالنسبة للكتاب وانهم بيخلوا حد يصحح كتبهم مش خوفا من النقاد ولكن خوفا من تهمة الاستهتار
ف حتي لو هو خايف من النقاد ف هيبقا حقه لان كتبه بتبقا محط للنقد والتقييم
ولو خوف من تهمة الاستهتار فقط فبرضو هيكون منطقي لان ده بيكون أكل عيشه وبيكسب منه فلوس وبيبقا حريص انه ميستقبلش نقد خصوصا علي حاجة بسيطة زي دي لكن لما يروح لحد يديله مبلغ من المال مقابل التدقيق والتصحيح هو كده بقا في بر الأمان بسهوله

وزي ما قولت النقاش والنقد البناء واجب ولكن البناء وليس الهادم
ويجب مراعاة ان الكتاب هنا مبياخدوش فلوس علي كتابتهم دي
واكيد كل واحد عنده حياة شخصية وبالبلدي مش فاضيلنا
يعني مش هيقعد يكتب عشان يبسطنا وكمان يضيع وقت في التدقيق والتصحيح اللغوي
لكن لو ده أكل عيشه بيبقا فيها كلام تاني واعتبارات تانيه

وكمان احنا هنا في المنتدي بنتكلم مع بعض بلغتنا المصرية لغة الشارع سواء في كلامنا او في القصص او في اي حاجة
انا مش همشي اقول لواحد في الشارع كيف حالك يا صاح وماذا دهاك يا فتي واتكلم معاه بالقواعد النحوية.
تقبلت تحياتك ومحبتك واتمني التفضل في قبول تحياتي. ✌🏼

• عجبني
  • أتفق
التفاعلات: ناقد بناء، aahmedegypt و Eden 123
يعني حضرتك بتعتمد على نفس المقولة اللي خربت الفن المصري، السينما والموسيقى والغناء... الخ.. واللي هي، لو انت مش فاكر، الجمهور عايز كده.. يعني نتفرج عليهم وهم بيدبحوا اللغة.. يا حبيبي، أنا مش عاوز انصب مشانق لحد.. واقول لحضرتك ان كل الحكايات الجنسية تتشابه. الحاجة اللي تتغير فيها، هي الاختلاف في طريقة توصيل الفكرة و الحوادث.. لو هي بالعامية مفيش خلاف، بس لو بالعربي الفصيح، الكاتب تكون عندو احلام كثير، عاوز يبقى كاتب حقيقي. وعشان، زي اي ميدان، هو محتاج جدعنة وشغل كثير.. واحنا مش عاوزين من حد، يكتب رسالة دكتوراه في اللغة. عاوزين تنقيح وتصحيح، ولو هو مش قادر احنا هنا معاه. ولو حرام، يبقى نبطل كلنا ونرحل ونسيب هنا بس فضفضاويين ومعترفين وأصحاب صور وأفلام وكده.
لولا اختلاف الاذواق لبارت السلع كما انه يوجد قراء يحبون قراءة اللغة العربية الفصحي يوجد ايضا قراء لا يحبونها بل ويعزفون عنها هل يمكنك اجبارهم على قراءة هذه النوعيه على فكرة انا اتكلم هكذا وانا من محبى قراءة قصص اللغة العربية الفصحي بل بداية معرفتى بالمنتدى من خلال قصص باتمان ومحمد حمدى الذين يكتبون باللغه العربية الفصحي

• عجبني
  • أتفق
التفاعلات: ناقد بناء, BASM17 اسطورة القصص, aahmedegypt و شخص آخر
لولا اختلاف الاذواق لبارت السلع كما انه يوجد قراء يحبون قراءة اللغة العربية الفصحي يوجد ايضا قراء لا يحبونها بل ويعزفون عنها هل يمكنك اجبارهم على قراءة هذه النوعيه على فكرة انا اتكلم هكذا وانا من محبى قراءة قصص اللغة العربية الفصحي بل بداية معرفتى بالمنتدى من خلال قصص باتمان ومحمد حمدى الذين يكتبون باللغه العربية الفصحي
تشرفت بمعرفة حضرتك، أنا لا أريد إجبار احد على قراءة القصص العربية الفصحى. واحترم اختيار الجميع.. ولا أوجه حديثي للقراء اصلا. أتوجه للكتاب الذين يختارون الكتابة بلغة فصحى، وغرضي ان يبذلوا مزيدا من الجهود، لتنقيح وتجويد ما يكتبون، ويجعلون القصة الفصيحة أكثر قدرة على منافسة القصص الأخرى، واجتذاب مزيد من القراء. فهل هذه جريمة اعاقب عليها؟ نحن هنا في منتدى كل من فيه حالمون، فلا أقبل أن يمنعني احد.

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء، PepOoz69 و Eden 123
تشرفت بمعرفة حضرتك، أنا لا أريد إجبار احد على قراءة القصص العربية الفصحى. واحترم اختيار الجميع.. ولا أوجه حديثي للقراء اصلا. أتوجه للكتاب الذين يختارون الكتابة بلغة فصحى، وغرضي ان يبذلوا مزيدا من الجهود، لتنقيح وتجويد ما يكتبون، ويجعلون القصة الفصيحة أكثر قدرة على منافسة القصص الأخرى، واجتذاب مزيد من القراء. فهل هذه جريمة اعاقب عليها؟ نحن هنا في منتدى كل من فيه حالمون، فلا أقبل أن يمنعني احد.
لك كل الحرية فى طرح ما تشاء من اراء نحن نتاقش نقاش موضوعى لتقريب وجهات النظر ليس الا نحترم الرأى والرأي الاخر

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء، aahmedegypt و مروان السامرائي الراوي
  • عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
صديقي العزيز:
كلامك ده كله بينفي كلامك في الاول ان اللغة سواء بقا عربية او اي لغة تانيه " علي الرغم ان اللغة العربية اصعب لغة في العالم" اي عيل في ابتدائي بيتقنها ولو كان فعلا زي ما قولت لن يكون هناك وجود لمثل تلك الأكاديميات
و وجود تلك الأكاديميات بيثبت كلامي ان اللغة في حد ذاتها اتقانها مش سهل "وهفكرك تاني ان اللغة العربية اصعب لغة في العالم" ف مثل ما قلت ان امريكا وروسيا و و و لديها مثل تلك الأكاديميات لتعليم وتحسين اللغة علي الرغم من ان لغتهم لسه (بنت امبارح) مش زي لغتنا العربية الأصيلة القديمة اللي لحد دلوقتي بنكتشف فيها حاجات جديدة لم نكن نعلم عنها شيئا
ولو كان اي حد سهل عليه انه يتكلم اللغة بالاتقان اللي انت عايزه او حتي يفهمها مكانش هيبقا موجود كتب تفسير مثلا للقرآن وهو مكتوب باللغة العربية. 🤷🏻‍♂️

اما بالنسبة للكتاب وانهم بيخلوا حد يصحح كتبهم مش خوفا من النقاد ولكن خوفا من تهمة الاستهتار
ف حتي لو هو خايف من النقاد ف هيبقا حقه لان كتبه بتبقا محط للنقد والتقييم
ولو خوف من تهمة الاستهتار فقط فبرضو هيكون منطقي لان ده بيكون أكل عيشه وبيكسب منه فلوس وبيبقا حريص انه ميستقبلش نقد خصوصا علي حاجة بسيطة زي دي لكن لما يروح لحد يديله مبلغ من المال مقابل التدقيق والتصحيح هو كده بقا في بر الأمان بسهوله

وزي ما قولت النقاش والنقد البناء واجب ولكن البناء وليس الهادم
ويجب مراعاة ان الكتاب هنا مبياخدوش فلوس علي كتابتهم دي
واكيد كل واحد عنده حياة شخصية وبالبلدي مش فاضيلنا
يعني مش هيقعد يكتب عشان يبسطنا وكمان يضيع وقت في التدقيق والتصحيح اللغوي
لكن لو ده أكل عيشه بيبقا فيها كلام تاني واعتبارات تانيه

وكمان احنا هنا في المنتدي بنتكلم مع بعض بلغتنا المصرية لغة الشارع سواء في كلامنا او في القصص او في اي حاجة
انا مش همشي اقول لواحد في الشارع كيف حالك يا صاح وماذا دهاك يا فتي واتكلم معاه بالقواعد النحوية.
تقبلت تحياتك ومحبتك واتمني التفضل في قبول تحياتي. ✌🏼
الاكاديميات اللغوية، وجدت ليس لتعليم اللغات ولا لكون اللغة صعبة.. وإنما وجدت للحفاظ على اللغة، وتجديدها، ومساعدتها على منافسة باقي اللغات.. وتوجد أيضا لخلق مصطلحات علمية في مختلف الميادين قصد تمكين التعليم من مواكبة العلم الاختراعات، ومساعدة الإعلام والثقافة عموما.. أما تعلم اللغة فالمدارس أولى به.. ومهما قلت، فلا يمكنك اقناعي عن العدول عن فكرتي السابقة.
كل كاتب يحب استعمال اللغة الفصحة، فإن عليه القيام ببذل المزيد من الجهود. لا أحد في كل الميادين ينجح في مجاله هكذا بدون جهد ودراسة وعناء، والكتاب ليسوا ملائكة ينزل عليهم وحدهم النجاح بالوحي فقط.. وإذا فشلوا، نحن هنا جميعا لتقديم العون قدر المستطاع. وما ضاع حق وراءه طالب. أما السماح بما هو مخالف للتاريخ والمنطق فهو جريمة في نظر المنطق والتاريخ. وتقبل عذري وتحياتي

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء و PepOoz69
لك كل الحرية فى طرح ما تشاء من اراء نحن نتاقش نقاش موضوعى لتقريب وجهات النظر ليس الا نحترم الرأى والرأي الاخر
وهذا ما يعطي للمنتدى اهميته وقيمتها، وسيعطي كذلك لمجلس النقد ما يستحقه من التقدم والنجاح في مهمته.

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء و Eden 123
منتدى ترفيهي، اااه مقلناش حاجة.. ومحناش في معرض كتاب، لكن حضرتك تقول ايه للإدارة و المشرفين، اللي عملوا أقسام كثيرة لنشر للقصص؟ هو معرض قصص بصحيح.. أما قولك ان اللغة العربية صعبة، فهو كلام عيال كسولة، لأن التلاميذ في الابتدائي يفهمون القواعد. وأظن مش حرام ولا عيب نذكر الكتاب بمهنتهم، وأما مسألة الفلوس، فمحدش خلاهم يكتبون بالعافية.. والاحترام واجب طبعا للجميع.. وبحب أهمس في أذن حضرتك ان كتاب القصص جايين ينشروا هنا عشان تعم الفائدة، الفنية اللغوية.. وبلاش تريقة علي. فسواء قرأت انا القصة أو لا، الكاتب منتظر تعاليق ناس كثير ولا مكنش كتب حاجة، واكتفى زي ناس كثير بتعاليق فضفضة وكلام بايخ..
صدقني لما أقولك
في ناس هنا بتكتب حباً في الكتابة
و في ناس بتكتب بالعامية و بتوصل أفكارها أحسن بمليون مرة من بعض كتاب الفصحي
و انا كمبتدئ بكتب قصص بالعامية براجع قصتي قبل ما انشرها

و بالنسبة لصعوبة اللغة او سهولتها .. صدقني اللغة فعلاً قواعدها سهلة و انا كنت عارف معظمها و انا في ابتدائي لكن من ناحية الممارسة فأنا كنت بكتب شعر الأول .. و أقدر أقولك ان الممارسة حاجة و العلم بالشيئ حاجة تانية خالص

عن نفسي بهتم أكتر بالمحتوي اللي الكاتب بيقدمه عن طريقة الكتابة .. يعني ممكن واحد عنده مشاكل لغوية يكتب في موضوع و يوصل أفكاره ، و الناحية التانية مؤسس علم اللغة يكتب خطاب طويل عريض مالوش عندي أي لازمة

كل واحد يكتب بالطريقة اللي تعجبه .. القارئ عمره ما هيقدم مكافأة للكاتب .. و الناقد مبيدفعش من جيبه للكاتب .. يبقا كل واحد يقول رأيه و القرار الاخير للكاتب .. و بنفس المنطق محدش يقدر يجبر القارئ علي حاجة 👍
من الاخر احنا هنا بنضيع وقت و نتسلي في الحاجة اللي بنحبها

• عجبني
  • حبيته
التفاعلات: ناقد بناء, PepOoz69, الساحر الجبار و شخص آخر
صدقني لما أقولك
في ناس هنا بتكتب حباً في الكتابة
و في ناس بتكتب بالعامية و بتوصل أفكارها أحسن بمليون مرة من بعض كتاب الفصحي
و انا كمبتدئ بكتب قصص بالعامية براجع قصتي قبل ما انشرها

و بالنسبة لصعوبة اللغة او سهولتها .. صدقني اللغة فعلاً قواعدها سهلة و انا كنت عارف معظمها و انا في ابتدائي لكن من ناحية الممارسة فأنا كنت بكتب شعر الأول .. و أقدر أقولك ان الممارسة حاجة و العلم بالشيئ حاجة تانية خالص

عن نفسي بهتم أكتر بالمحتوي اللي الكاتب بيقدمه عن طريقة الكتابة .. يعني ممكن واحد عنده مشاكل لغوية يكتب في موضوع و يوصل أفكاره ، و الناحية التانية مؤسس علم اللغة يكتب خطاب طويل عريض مالوش عندي أي لازمة

كل واحد يكتب بالطريقة اللي تعجبه .. القارئ عمره ما هيقدم مكافأة للكاتب .. و الناقد مبيدفعش من جيبه للكاتب .. يبقا كل واحد يقول رأيه و القرار الاخير للكاتب .. و بنفس المنطق محدش يقدر يجبر القارئ علي حاجة 👍
من الاخر احنا هنا بنضيع وقت و نتسلي في الحاجة اللي بنحبها
مبروك عليك تضييع الوقت. فيه ناس هنا من أجل إبلاغ رسالة.. الترفيه سكتو سهلة و قصيرة، اما الكتابة، دايما وراها رسالة ومسؤولية.. لو بتكتب بالعامية يا سيدي، أنا شخصيا مليش مع حضرتك اي مشكل. انا كلامي موه لناس تكتب بالعربي الفصيح..
وكتابة القصة مش اي كلام.. عشان كده الكتابة بالعامية هي تسجيل حكايات شفاهية على الورق وخلاص. أما كتابة القصة بالعربي فهي شئ آخر، هناك لغة مكتوبة، وفق شروط تقنية معروفة.. العامية عبارة عن حوار طويل، من البداية إلى النهاية، لأنه منطوق.. المجال فيه يسمح باستعمال أخطاء وتبديل الكلمات. أما التعبير باللغة العربية فيتطلب خبرة ورصيد معرفي باللغة، مفردات وجمل وبنية فكرية عميقة.. إضافة لضرورة الإبداع الفني.
انت تعترف انك تهتم المحتوى فقط، يعني عندك الحكاية هي المهمة الوحيدة. هي الجسد وعندك اللباس موجود.

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء و BASM17 اسطورة القصص
الكتابة بالعامية المصرية سهلة الفهم، لسيطرة الاعلام المصري قديما، فيلم مسلسل أغنية’، علي عقل العرب!

كلمة قالها قديما، د. طه حسين" اللغة العربية هي لغة القـرأن،

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء, Eden 123, PepOoz69 و شخص آخر
مبروك عليك تضييع الوقت. فيه ناس هنا من أجل إبلاغ رسالة.. الترفيه سكتو سهلة و قصيرة، اما الكتابة، دايما وراها رسالة ومسؤولية.. لو بتكتب بالعامية يا سيدي، أنا شخصيا مليش مع حضرتك اي مشكل. انا كلامي موه لناس تكتب بالعربي الفصيح..
وكتابة القصة مش اي كلام.. عشان كده الكتابة بالعامية هي تسجيل حكايات شفاهية على الورق وخلاص. أما كتابة القصة بالعربي فهي شئ آخر، هناك لغة مكتوبة، وفق شروط تقنية معروفة.. العامية عبارة عن حوار طويل، من البداية إلى النهاية، لأنه منطوق.. المجال فيه يسمح باستعمال أخطاء وتبديل الكلمات. أما التعبير باللغة العربية فيتطلب خبرة ورصيد معرفي باللغة، مفردات وجمل وبنية فكرية عميقة.. إضافة لضرورة الإبداع الفني.
انت تعترف انك تهتم المحتوى فقط، يعني عندك الحكاية هي المهمة الوحيدة. هي الجسد وعندك اللباس موجود.
صديقي خد الامور ببساطة
من الاخر محدش بيطلع السلم جري من اول مرة .. يعني طبيعي اللي بيكتب فصحي يكون عنده اخطاء
مينفعش بقا نمسك احنا في الاخطاء دي علشان نظهر بشكل أحسن
أصل طبيعي احنا هنا في منتدي جنسي .. يعني مش في دار نشر ولا أبو الأسود الدؤلي ماسك سيفه و مستني اللي بيكتب

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء و aahmedegypt
صديقي خد الامور ببساطة
من الاخر محدش بيطلع السلم جري من اول مرة .. يعني طبيعي اللي بيكتب فصحي يكون عنده اخطاء
مينفعش بقا نمسك احنا في الاخطاء دي علشان نظهر بشكل أحسن
أصل طبيعي احنا هنا في منتدي جنسي .. يعني مش في دار نشر ولا أبو الأسود الدؤلي ماسك سيفه و مستني اللي بيكتب
بين قوسين، اكتشفت بعد هذا النقاش، إنك تكتب قصصا بالعامية. واكتشفت بعد قراءة جزء مهم من إحدى قصصك، أن حضرتك بتكتب كويس وعندك اسلوب ساخر وجو مسرحي جذاب ومثير. واعدك ان اكتب عن القصة نقدا متكامل، يشمل كل جوانبها لأنها أعجبتني. ساثبت لك انني لا انقص ولا اقلل من قيمة الأشياء الجميلة، وإن نصيحتي لكتاب القصة الفصيحة هي فقط لتشجيعهم كي يتقنوا عملهم. ويجتهدوا للرفع من قيمة قصصهم.. اعتبر انه لا عذر لهم، لأنهم اختاروا هدفا معينا، وعليهم تقديم التضحية التي يشترطها هذا الهدف.. تحياتي، وموعدنا القادم هنا، بعد أن أكمل قراءة قصتك

• عجبني
الكتابة بالعامية المصرية سهلة الفهم، لسيطرة الاعلام المصري قديما، فيلم مسلسل أغنية’، علي عقل العرب!

كلمة قالها قديما، د. طه حسين" اللغة العربية هي لغة القـرأن،
صحيح، وبما أن لها تلك القدسية، فينبغي على من اختار الكتابة بها، أن يكون في المستوى للتعبير عن احترامه، لها ولمهنته وفنه.

• عجبني
@Ehab Demian
فى اقتراح لو أمكن هيفيد الكل لو ممكن نعمل جروب خاص للكتاب والكاتبات من أجل التعلم من أخطاء الآخرين فى سياق القصة فى العموم وتعلم كل ما هو جديد يخص الكتابة لان معانا كتاب فعلا يستحقون لقب الأوسكار وارى انه لابد من تبادل خبارتهم فى الكتابة معا المبتدئين

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء, PepOoz69, round trip to org و شخص آخر
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
@Ehab Demian
فى اقتراح لو أمكن هيفيد الكل لو ممكن نعمل جروب خاص للكتاب والكاتبات من أجل التعلم من أخطاء الآخرين فى سياق القصة فى العموم وتعلم كل ما هو جديد يخص الكتابة لان معانا كتاب فعلا يستحقون لقب الأوسكار وارى انه لابد من تبادل خبارتهم فى الكتابة معا المبتدئين
موجود بالفعل لكن لم يجد قبول

المنتدي الرسمي لكاتب وكاتبة القصص

• عجبني
  • محزن
التفاعلات: ناقد بناء، PepOoz69 و round trip to org
@Ehab Demian
موجود فعلا ركن لتعارف الكتاب، وننتظر تدعيمه من جميع كتاب القصص، ليبدأ عمله

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
بين قوسين، اكتشفت بعد هذا النقاش، إنك تكتب قصصا بالعامية. واكتشفت بعد قراءة جزء مهم من إحدى قصصك، أن حضرتك بتكتب كويس وعندك اسلوب ساخر وجو مسرحي جذاب ومثير. واعدك ان اكتب عن القصة نقدا متكامل، يشمل كل جوانبها لأنها أعجبتني. ساثبت لك انني لا انقص ولا اقلل من قيمة الأشياء الجميلة، وإن نصيحتي لكتاب القصة الفصيحة هي فقط لتشجيعهم كي يتقنوا عملهم. ويجتهدوا للرفع من قيمة قصصهم.. اعتبر انه لا عذر لهم، لأنهم اختاروا هدفا معينا، وعليهم تقديم التضحية التي يشترطها هذا الهدف.. تحياتي، وموعدنا القادم هنا، بعد أن أكمل قراءة قصتك
أول حاجة انا مفيش خلاف بيني و بينك
كل الموضوع اني بنتقد اسلوبك في النقد لانه مع كامل احترامي ليك بس اسلوبك يعقد الواحد
انا من الناس اللي بتكره عدم الاهتمام بعلامات الترقيم و متفق معاك في كل افكارك بس اعتراضي علي الاسلوب
اتمني اننا في يوم نساعد بعض و نساعد اللي بيحبوا الكتابة ولو حاجة بسيطة
انا قرأت قصة ليك اسمها مذكرات دكتور احمد و الصراحة عجبتني برضو
و علي فكرة انا بقول كل واحد يكتب اللي علي مزاجه برغم اني عارف اهمية الفصحي و بالمناسبة انا بكتب شعر و قصة قصيرة بالفصحي
بتمني استفيد منك في اللغة و انت تقلل حدة الاسلوب علشان نعرف نساعد بعض و الكتاب يتقبلوا النصيحة
و بشكرك علي رأيك في قصتي 💜

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء، PepOoz69 و aahmedegypt
  • عجبني
التفاعلات: ناقد بناء و aahmedegypt

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%