NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مع احترامي لن يغير شيء اقتراحك و نظام نقطك لسه محتاج ادرسه

اما ليه نسبه المشاهدات عامل لا يعتمد عليه

اولا كل القراء ان شافوا اسم انثى هى ال كاتبه القصه عدد المشاهدات الضعف " لا لوم فى ذلك "

ثانياً القصص صاحبه تعليقات كثيره هى اكثر ما ينجذب اليه قارئ قرر قراءة قصه واحده فى المسابقة

ثالثا شهرة الكتاب هى عامل جذب قوى للقصه
يبقى الحل فى النقطه دى هيا ان القصص لا تنشر باسم الكاتب بل تنشر باسم احد الاعضاء المشهورين اللى وجودهم يضمن تفاعل للمسابقه دون الافصاح عن ملكيه كل قصه لكاتبها ساعتها الناس مش هتعرف مين صاححب القصه وهيتفاعلوا عادى مع الكل وبعد انتهاء المسابقه يصرح باسماء المشاركين وتنقل القصص باسمائهم مع جوائزهم

• عجبني
التفاعلات: rafefq و خبير معتزل (الـــخـــال)
يبقى الحل فى النقطه دى هيا ان القصص لا تنشر باسم الكاتب بل تنشر باسم احد الاعضاء المشهورين اللى وجودهم يضمن تفاعل للمسابقه دون الافصاح عن ملكيه كل قصه لكاتبها ساعتها الناس مش هتعرف مين صاححب القصه وهيتفاعلوا عادى مع الكل وبعد انتهاء المسابقه يصرح باسماء المشاركين وتنقل القصص باسمائهم مع جوائزهم
هممم وليه الفرهده ديه ؟! عشان خمسة بالمئة!
مشهم المشاهدات اصلا

هممم وليه الفرهده ديه ؟! عشان خمسة بالمئة!
مشهم المشاهدات اصلا
مش فرهده على اد ماهتكون حياديه كمانن هتبقى حياديه فى التصويت ماهو بردوا الناس اول ما تشوف اسم بنت فى التصويت او تشوف حد مشهور هتجرى عليه

• أتفق
التفاعلات: rafefq
مش فرهده على اد ماهتكون حياديه كمانن هتبقى حياديه فى التصويت ماهو بردوا الناس اول ما تشوف اسم بنت فى التصويت او تشوف حد مشهور هتجرى عليه
الصراحة عندك حق فى ديه

بس نسبة قليلة ال بيحصل فيها كده
بس مفيش مانع من تطبيق ان يكون اسم الكاتب مجهول

ولكن لازلت معترض على نسبه المشاهدة لعدم أهميتها ما دام ممكن تتساوى بسبب تحييد العوامل

• عجبني
الصراحة عندك حق فى ديه

بس نسبة قليلة ال بيحصل فيها كده
بس مفيش مانع من تطبيق ان يكون اسم الكاتب مجهول

ولكن لازلت معترض على نسبه المشاهدة لعدم أهميتها ما دام ممكن تتساوى بسبب تحييد العوامل
نسبه المشاهده دى تشجيع للكاتب وبيديله ثقه فى كتاباته فلازم ياخد بيها حتى لو هتاثر تاثير بسيط بس ده حق للكاتب وجزء من تشجيعه

• أتفق
نسبه المشاهده دى تشجيع للكاتب وبيديله ثقه فى كتاباته فلازم ياخد بيها حتى لو هتاثر تاثير بسيط بس ده حق للكاتب وجزء من تشجيعه
خلاص أخرها ٢٪ او ٣٪

خلاص أخرها ٢٪ او ٣٪
لا هيا 5 % احنا هنفاصل ولا ايه وبعدين اصلا مش هيبقى فى نسبه على التعليقات
كده حلو يا مرحب بلاش فصال 😂 🌹

• طب!
  • بيضحكني
التفاعلات: rafefq و مرحب
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
لا هيا 5 % احنا هنفاصل ولا ايه وبعدين اصلا مش هيبقى فى نسبه على التعليقات
كده حلو يا مرحب بلاش فصال 😂 🌹
يا بنتى فصال ايه انا بتمنى يكونف تصويت حيادى ب يقيم القصة مش شكليات

و الصراحة افضل حاجة هو النقاش ال بينى و بينك ال وصلنا لفكرة جعل الكاتب مجهول

لكن اتوقع ان الكل هيقول تعليقات ٥٪ او 10%
ونفس الكلام مشاهدات

للأسف

يا بنتى فصال ايه انا بتمنى يكونف تصويت حيادى ب يقيم القصة مش شكليات

و الصراحة افضل حاجة هو النقاش ال بينى و بينك ال وصلنا لفكرة جعل الكاتب مجهول

لكن اتوقع ان الكل هيقول تعليقات ٥٪ او 10%
ونفس الكلام مشاهدات

للأسف
ممكن ياخذ بالتعليقات بشرط واحد وهو ناخد عدد الاشخاص اللى علقوا مش عدد التلعليقات يعنى شخص علق عشر مرات يتحسب تعليق واحد

ممكن ياخذ بالتعليقات بشرط واحد وهو ناخد عدد الاشخاص اللى علقوا مش عدد التلعليقات يعنى شخص علق عشر مرات يتحسب تعليق واحد
كده او كده شيء مرفوض لعدم اهميته

• أتفق
التفاعلات: Maram Said
انا اسفه يا مرحب معايا فون بس هخلصه وراجعه على طول اوعى تمشى

• عجبني
التفاعلات: مرحب
السلام عليكم
اعضاء مجلس النقد الفنى الكرام @الحالم10 @مرحب @ليلي احمددد @خبير معتزل (الـــخـــال) @smsm 705
مشرفي قسم القصص الاعزاء @mor2010 @أسطورة القصص BASM17
اتقدم بطلب خاص لسيادتك وطرحه على طاوله النقاش وهو قيامى بانشاء مسابقه قصصية متاحة لجميع اعضاء المنتدى ولكن وفقا لاليات مختلفه عن الاليات المتبعة والمعمول بها فى قسم المسابقات
ولن اطيل عليكم الحديث فالاليات كا التالى
المشاركه متاحة لكل عضو من اعضاء المنتدى فى موعد اقصاه 15 يوما من تاريخ نشر اعلان المسابقه
تكون المنافسه بين الاعضاء منافسه متخصصه (فمن وجهة نظرى لا يجوز مقارنه قصه جنسيه بقصه غير جنسيه بقصه مثليه بقصه محارم فلكل نوع جمهوره الخاص وموريدة وهذا ماهو الا ظلم لباقى الاقسام نظرا للتفوق العددى للجمهور لكل قسم عن اخر ) لذا اقترح بان تكون لكل قسم مسابقه خاصه
مده المسابقه لا تتجاوز 15 يوما و5 ايام للتصويت وعرض النتائج
تختص المسابقه القصص القصيره فقط
الا تقل القصه المقبوله عن 3000 كلمة وتكون مطابقه لكل شروط كتابة القصه المعمول بها من البناء الدرامى والحبكة والسرد والشخصيات
يجب الا يقل عدد المشاركين فى المسابقة عن 5 متنافسين
اليات التقيم
يمنح كل عضو قبلت قصته فى المسابقه 30 %
يمنح اعضاء هيئه النقاد 50 % لتقيم القصه
يمنح الجمهور 15 % على نسبه التصويت
يمنح 5% على عدد المشاهدات
الجوائز
يمنح كل من يشارك بالمسابقه وتقبل قصته عضويه ذهبية لمده شهر تشجيعا له على مشاركته وتفاعله
يمنح المركز الاول لقب كاتب قدير مع عضويه ذهبيه لمده ثلاث اشهر
يمنح المركز الثانى لقب كاتب مميز وعضويه ذهبيه لمده ثلاثة اشهر
يمنح المركز الثالث لقب ناشر قصص وعضويه ذهبيه لمده شهرين
هو انا لا ناقد ولا مشرف
بس عجبتني فعلا فكره لكل قسم مسابقه
وحوارا مده المسابقة صغير ع الناشر وعلي التحكيم كمان
بالنسبه للجوايز دي للإدارة متخصنيش
حبيت اقول رأيي بس

• عجبني
  • حبيته
التفاعلات: rafefq و Maram Said
انا اعترض علي كدا لأنها مش هتكون فير بنسبة كبيرة

اول مرة اخد بالي ان فيه مجلس نقد فني 😟😟

• بيضحكني
التفاعلات: rafefq، خبير معتزل (الـــخـــال) و مرحب
ليه مش فير
لان مثلا انتي او انا عشان محدش تاني يزعل
لينا حبايبنا واصدقاء لينا هنا لو انتي كتبتي قصه او انا كلهم بلا استثناء هيدخل يعلقو حتي لو مبصش ع القصه
إنما لو كاتب جديد ولسه بدا يكتب ومعرفش حد حتي لو كاتب اجمد قصه ف العالم مش كل اللي هيشوف قصته هيعلق

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: rafefq، BASM17 اسطورة القصص و Maram Said
لان مثلا انتي او انا عشان محدش تاني يزعل
لينا حبايبنا واصدقاء لينا هنا لو انتي كتبتي قصه او انا كلهم بلا استثناء هيدخل يعلقو حتي لو مبصش ع القصه
إنما لو كاتب جديد ولسه بدا يكتب ومعرفش حد حتي لو كاتب اجمد قصه ف العالم مش كل اللي هيشوف قصته هيعلق
عشان كده بنقول لا يعتد بيها فى التقيم
وكمان هيبقى الكاتب مجهول بالنسبه للاعضاء للحياديه فاللى هيعلق مش هيبقى عارف مين صاحب القصه الا بعد انتهاء المسابقه

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%