NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

ليه الرجاله شايفه اني من حقها تعمل علاقات براحتها وده نوع من الذكاء والشطاره ،ولو واحده مننا عملت كده تبقي وحشه ومش كويسه

لأننا وزى ما قال صاحب التعليق اللي قبلي في مجتمع شرقي ، ومش بس شرقي .. لأ مجتمع شرقي ذكورى ينحاز للذكر في كل شيء علي حساب الأنثي !

من يوم ما تتولد .. الأب يبقي عاوز ذكر وليس أنثي .. وبعض الأسر تعمل علي التمييز بين الذكر والانثى في التربية من حيث جودة التعليم والأولوية في شراء الملابس ويمكن في الطعام نفسه .. الأم تميز الولد في كمية اللحوم اللي بيطفحها عن أخته البنت .. ثم يأتي الميراث فترث نصف أخيها أو لاترث أصلا كما في بعض محافظات الدلتا والصعيد !
وبعدين يقولك الأنثي جوهرة وغالية ولازم تتصان ( وصاية يعني ) فهي مجردة من كل شيء ويجب أن تبقي تحت رحمة وسيطرة زوجها ودى كده إسمها صيانة !

بصرف النظر عن كل الهرس اللي فات ده ، أنا وبشكل شخصي لا أرى أي فارق بين الرجل والمرأة ، ولو خُنتها فمن حقها طلب الطلاق ، ومن حقها تخونني ، لذلك أنا لم أخن زوجتي منذ زواجنا ولن أخونها .
لو علي أفتراض أني خُنتها وعرفت وعاملتني بالمثل بالتأكيد هغضب وسأثور لكرامتي وبالتأكيد هطلقها لاني لا اقبل أن أأكل من طبق لعق فيه كلب ، ، لكني لن أبوح بسبب الطلاق وسيظل الأمر سرا بيننا وكأنه أنفصال لاي سبب أخر .

• عجبني
التفاعلات: samerdena
ليه الرجاله شايفه اني من حقها تعمل علاقات براحتها وده نوع من الذكاء والشطاره ،ولو واحده مننا عملت كده تبقي وحشه ومش كويسه
الاتنين غلط
وده بس عنصره علي الستات
بس ارجع اقول اتنين غلط

بدون رغي كتير علشان الرجاله الي هنا يا هايجه يا تحب تتفلسف فيها ، الست زي الوعاء للراجل والراجل زي المياه وبكده الراجل ميحبش يحط نفسه في نفس الوعاء الي غيره حط فيه.

لا نوع ذكاء ولا شطاره وبتتحسب خيانه عاادي وبيتقل من نظره قدام نفسه سعاات

• عجبني
هوا الراجل بيعمل علاقه مع مين ...!!
طالما ف راجل خاين اكيد هيبقي ف واحده خاينه 🙂
بس تقريبا انتو محتاجين حد يعرفكم ده

سؤالك معقول جدا.. والرد هو أن العالم اللي عايشين فيه، الرجال هم اللي صنعوه على كيفهم طبعا.. لما يبقى للست معنى عندنا، وتقدر تصنع بنفسها عالم ينفعها، يبقى الكل حيتعادل ونعيش مرتاحين كلنا

هوا الراجل بيعمل علاقه مع مين ...!!
طالما ف راجل خاين اكيد هيبقي ف واحده خاينه 🙂
بس تقريبا انتو محتاجين حد يعرفكم ده
لا صدقني احنا عارفين ده كويس انتم بقي اللي محتاجين تفهموا ده بجد

بكل بساطة علشان احنا في مجتمع ذكوري باصص للذكر أنة عنتيل وأننا كبنات أو ستات شراميط

• عجبني
  • أتفق
التفاعلات: ZXCV939495 و samerdena
بكل بساطة علشان احنا في مجتمع ذكوري باصص للذكر أنة عنتيل وأننا كبنات أو ستات شراميط
بالظبط كده ولما تقولي للرجاله كده يقولولك لا احنا مظلومين

بالظبط كده ولما تقولي للرجاله كده يقولولك لا احنا مظلومين
لا الكلمة المشهورة عندهم انا راجل اعمل اللي انا عايزة والمشكلة أن اهالينا ربونا علي أن الولد يعمل اللي هو عايزة من غير ما حد يكلمة ودا اكبر غلط الغلط اللي بيعملة نفس الغلط اللي البنت او الست بتعملة مفيش فرق

• عجبني
للاسف فيه رجالة كتير بتعمل كده، لكن بالعقل الست ليها مشاعر واحاسيس ورغبات زي الراجل، ومن حقها تعمل علاقات زي الراجل مابيعمل علاقات، المهم تحافظ علي نفسها ، وتكون في سريه وكتمان

• عجبني
اتفق معكى

• أتفق
الاتنين زفت
لكن سهولة عودته عن الخيانة والنيك بسهولة

• عجبني
فعلا
ليه

• عجبني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي