NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

متسلسلة واقعية ليس ذنبي ولكن هذا وضعي ـ حتي الجزء الثاني 16/10/2022

دا ف القصتين ولا قصه واحد
هحاول انزل يوم يوم عشان اعرف اظبط الاجزاء يعني يوم هنا و يوم في القصه الثانيه

• عجبني
التفاعلات: Alkn Drakol2
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
بدايه كويسه
بس متزعلش الناس منك
الجمهور ابتدا يشتكى

بدايه كويسه
بس متزعلش الناس منك
الجمهور ابتدا يشتكى
بالعكس انا مبزعلش حد مني وبتقبل النقد جدا وبعدل الاخطاء علي طول بس محدش ينقد دون فهم يعني افهم وبعد كدا انتقدني انما مبقاش انا قايل دي مقدمه والقي حد داخل يشتكي ان الاجزاء قصيره

• بيضحكني
  • عجبني
التفاعلات: ليلي احمددد و أركان شاهين
بصراحه رائع جدا هذا الموضوع بصراحه انت تمتلك ذوق راقي في جلب ماهو مميز وجميل دايما كلماتك ترتدي ثوب التميز والابداع الثقيلان صح أحساسك ولسانك ودام توهجك يجبرني قلمك دوما أن احلق بعيد حيث الإبداع اللا متناهي والجمال الخلاب والكلمة الراقية الفذه صانع راقي للحروف تنسجها بإحترافية عالية تنم عن فكر متميز ومتفرد اسجل اعجابي بقلمك ياطهر وسيكون لي موعد مع جديدك دوما الرائع

👆 ;)

• حبيته
التفاعلات: فارس العنتيل المفتري 112
جميل بس عاوز اقولك حاجة لو هتخلص في الأجزاء حاول تطول في الأجزاء وكمان متجريش

• عجبني
مقدمه جميله جدا يا برو بس انا بقولك اهو انتا بقى معاك ثلاث قصص يعني هتكون تحت ضغط حاول قدر الإمكان تعمل ل نفسك وقت راحه عشان عشان نشوف اقوى القصص من اقوى فارس....

تحياتي ...

• حبيته
بصراحه رائع جدا هذا الموضوع بصراحه انت تمتلك ذوق راقي في جلب ماهو مميز وجميل دايما كلماتك ترتدي ثوب التميز والابداع الثقيلان صح أحساسك ولسانك ودام توهجك يجبرني قلمك دوما أن احلق بعيد حيث الإبداع اللا متناهي والجمال الخلاب والكلمة الراقية الفذه صانع راقي للحروف تنسجها بإحترافية عالية تنم عن فكر متميز ومتفرد اسجل اعجابي بقلمك ياطهر وسيكون لي موعد مع جديدك دوما الرائع

👆 ;)
بجد مش عارف اقولك اي حقيقي اتبسطت جدا بتعليقك⁦❤️⁩⁦❤️⁩

• حبيته
التفاعلات: mor2010
جميل بس عاوز اقولك حاجة لو هتخلص في الأجزاء حاول تطول في الأجزاء وكمان متجريش
من عيوني حاضر باذن **** هيكون كل شي عن حسن ظنك

• حبيته
التفاعلات: @hhhj
مقدمه جميله جدا يا برو بس انا بقولك اهو انتا بقى معاك ثلاث قصص يعني هتكون تحت ضغط حاول قدر الإمكان تعمل ل نفسك وقت راحه عشان عشان نشوف اقوى القصص من اقوى فارس....

تحياتي ...
تسلملي يا رايق + أكيد مش هنزل غير بكل جبار يعجبكو يا حبيب اخوك ⁦❤️⁩

• حبيته
التفاعلات: أركان شاهين
  • حبيته
  • حبيته
الجزء صغير فسخ

• عجبني
جامد جدا يا برو والجزء معقول انك تكتب ف قصتين كل واحد يوم لوحد عايز الجزء يستنا ٣ايام عشان يخود جزء طويل

• حبيته
تم أضافة الجزء الثاني

استمر

• حبيته
أنا ابن الحرام اه متستغربش انا الي اتولدت من غلطتت اب وام مستهترين انا الي الشارع بقا مسكني الارض سريري والسماء غطايا أنا المشرد عمري معرفش بس عايش من زمان 😂 معرفش لي اب ولا ام حتي اسمي معرفوش بس الكل مسمني ملقاط عشان بخطف الكحل من العين من غير ما تحس معرفش اي حاجه عني بس كل الي اعرفه اني لازم اجمع فلوس باي طريقه لازم ادوس علي كل واحد داس عليا في يوم لازم ادوق الكل العزاب واولهم المعلم شمشوم فتوه بولاق تعالو اعرفكو قصتي وازاي اتحولت من المتشرد للبوص
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
صحيت علي ايد بتهزني ودي ايد البت نهي وبتقول
نهي/ يلاا يا مولقاط قبل ما المعلم يجي عشان متنضربش زي كل مرا
................
انا/ صحيت صحيت خلاص وغاير اهو امتي بقي يجي اليوم وادوس علي المعلم دا ب جزمتي
....... .......
وهنا دخل المعلم وراح رازعني قلم ونازل فيا ضرب وقال
............
المعلم/ تدوس علي مين يابن الحرام طب وحياه كسمك يابن الكلب منتا ماشي من هنا غير لما يتعلم عليك
...............
وهنا تتدخل نهي وتقول
.........
نهي/ لا ونبي يا معلم عشان الناس متخفش منه ويعرف يجمعلك الفلوس يا معلمه
.........
المعلم/ عندك حق يا بت
....
وارح بص لي وقال
المعلم/ يلا يابن الحرام خد الفوطه بتاعتك وغور علي اشارتك
::::::::::::::::::
حوار بيني وبين نفس
انا/ وربي لايجليك يوم يا شمشوم الكلب وتركع تحت رجلي عشان اسمحك
عقلي / لازم نجمع فلوس في اقرب واقت عشان نعلم كل كلب فكر يمد ايده علينا الادب
::::::::::::
وهنا قطع فكري صوت نهي
....
نهي/ خلاص بقا متزعلش واحمد ربك انه معلمش عليك
...... ...
انا/ وحياتك ل يجي يوم واحطه تحت رجلي وادوس عليه بجزمتي
.............
نهي/ هوس اقفل بقك دا الي جيبلك الكافيه لو سمعك المرا دي مش هعرف اخلعك من تحت ايده ويلا بقا عشان اوزع المناديل وانت تمسح العربيات في الاشاره بدل ما يرجع يسمعنا كلمتين
............
وهنا اخدت البت نهي واخدت عده الشغل ونزلت علي اشارتي وزي كل يوم ** يخليك يا بيه امسحلك عربيتك ** يخليلك الست ياباشا تراضيني باي حاجه وواحد يديني وواحد لا لحد اخر اليوم وكانت البت نهي خلصت المناديل ورحنا لشمشوم عشان ياخد الفلوس
.......
شمشوم جيت يابن الحرام عملت كام النهارده
........
انا/ 200جنيه بس يا معلم
.....
شمشوم /هات 180 وكفايه عليك 20 يابن الحرام
..........
وبنكسار اديته ال180ودخلت عشان انام بس عشر دقائق وطلعت علي صوت البت نهي بتصوت وبتترجي المعلم
......
نهي / ونبي يا معلم بلاش انا مش عايزه اتفتح واديني بديك كل الفلوس عشان تبعد عني
......
المعلم/ بس انا عايزك يا ليوه وهفتحك زيك زي باقي البنات
.........
وهنا أنا من الصادمه روحت جاري وزاقق المعلم من فوق نهي .. وهنا قام المعلم وراح رزعني قلم
....... ....
وقال / بقا تمد ايدك علي معلمك يا كلب طب وحياه كسمك لنيكك انت كمان
.........
وراح زاققني موقعني في الارض وهنا ملقتش غير حتته حديده روحت مسكهاا ومحستش بنفسي غير والحديده في رقبته المعلم وهوا ما سكهاا وفاتح عينه علي اخرهاا وبيطلع في الروح وهنا روحت قايم وواخد الفلوس كلهاا من جيبه ورحت ناتش البت نهي وهي مصدومه وطالع علي محطه القطار وهنا نهي اتكلمت بعياط وقالت
.........
نهي/ اي الي احنا عملناه دا كدا احنا هنروح في داهيه انت مجنون
.....
انا/ اسكتي خالص وسبيهاا علي ****
....
ورحت رايح وقاطع تذكرتين علي اول قطار طالع ودا كان رايح اسكندريه وبعد7 ساعات وصلت اسكندريه
وهنا قابلت....... وهنا نهايه الجزاء الاول لو حبين تعرفو أنا قابلت مين واذاي هيبقا السبب اني ابقا البوص وهشتغل اي في اسكندريه والدينا هتبقي معايا اذاي هناك استنوني في الجزاء الثاني وياريت الكل يكتب رايه عشان رايك يهمني طبعااا سلااام يا جدع

الجزء الثاني

وحشتني يا رايق وبجد مش عارف اشكركو ازاي علي جمال تعليقتكو الي دائما وابدا الداعم الاساسي لكل جديد ... واه باذن **** هتبقا الاجزاء يوم هنا ويوم في القصه الثانيه اما اول قصه ف دي هينزل فيهاا جزاء كل اسبوع عشان بجد الاوله في عز المعمعه وبتحتاج شغل كتير ومعلمومات اكتر المهم مش عايزين نرغي كتير يلا بينا علي اول اجزاء قصتناا

:::::::::::::::::::::::::::::
بعد وصولي محطه سيدي جابر في اسكتدريه وكان الوقت تقريبا ٤ الفجر لقيت اربع شباب نزلين في عيل ضرب وعديمنه العافيه وانا هنا اتغليت مهو ميحسش بالظولم الا الي عاش فيه يا جدع ورحت جاري كاسر قزازه كوله ومهوش العيال ولسه عيل عايز يقرب مني فرزعته ب القزازه في ايده وهنا العيال خافو وجرو روحت مادد ايدي للشاب الي واقع في الارض ومقومه ورحت مضير وواخد نهي وماشي وهنا لقيت الواد جري ورايا وقال
.............
الواد/ يا صحبي يا صحبي
.......
انا/ اي يارايق معاك مشكله ثانيه عايزني اخلصهالك
........
الواد اتكلم بكسره وقال
الواد / لا يسطاا انا بس كنت عايز اشكرك
......
وانا هنا حسيت ان الواد اتجرح رحت رافع وشه وقولته
..........
انا/ يا جدع انا بهزر معاك علي العموم لو عايز تخدمني بجد شوفلي مكان ابات فيه انا والبت دي عشان انا مليش مكان هناا
...............
الواد/ طبعا يا صحبي تعال ورايا
.......
وهنا روحت معي الواد ومشينا لحد اليكس وراح الواد فاتح عشه من عشش اليكس الي علي البحر
وهنا انا قولتله
..........
انا/ الف شكرا يا صحبي بجد مش عارف اشكرك ازاي
.......
الواد/ اسمي حمامه ومتشكرنيش انت زي اخوايا دلوقتي
.........
انا/ ههههههه ياعم مش لدرجه دي علي العموم انا اسمي ملقاط
.........
حمامه/ لا واكتر من كدا كمان انت اول واحد احس منه بالحنان من بعد موت ابويا وامي
..........
انا/ لا دانت حوارك كبير بقا دا انت تفهمني كل حاجه بقا
............
حمامه/ ولا كبير ولا حاجه بص يا سيدي انا ابويا كان معلم كبير من معلمين الميناء وكنا عايشين احلاا عيشه وانا كنت وحيد ابويا وامي وفي يوم ابويا تعب شويه والدكتور قله لازم ترتاح في البيت وانا كنت صغير في الوقت دا وابويا ملقاش غير عمامي قدامه وبالفعل عمل توكيل لعمي الكبير وبعد شهرين ابويا بقا كويس وراح عشان يستلم مكتبه من عمي بس كانت هنا الصدمه لقي عمي نقل كل حاجه ب اسمه حتي البيت الي كنا عايشين فيه وطرد ابويا من الكتب وبعت ابنه برجاله وضربو ابويا وتضردونا من البيت وهنا ابويا من الصدمه انتحر وامي ماتت من الحصره عليه وانا اخدني واحد من العمال الي كانو شغالين معي ابويا ورباني هنا ومن كم شهر مات وانا كل ما اروح اي مكان اشتغل عمي يبعت ابنه وكام عيل يضربوني زي ما انت شايف
:::::::::::::
انا/ معلش يا خوي وانت من النهارده اخويا الصغير ويلا ننام والصباح رباح
...............
وبالفعل نمنا وصحينا ثاني يوم نزلت انا وهوا ندور علي شغل وبالفعل اشتغلنا معي صياد علي مركبه
.........
مشهد اخر
بعد اسبوع الجيران اشتكو من ريحه وحشه جايه من البيت الي جنبهم وهوا بيت شامشوم وهنا الجيران خدو القرار وبالفعل كسرو الباب وهنا كانت الصدمه الكل لقي شمشوم جسه متحلله ومغروز في رقبته
حديده وهنا الشرطه جت وبعد رفع البصمات ملقتش غير ثلاث بصمات اثنين مش معروفين ( بصمتي انا ونهي مهو احنا ملناش شهايد ميلاد ف الحكومه متعرفش عننا حاجه خالص ) والبصمه الثالثه بصمه شمشوم وبعد سؤال الجيران الحكومه عرفت ان شمشوم بيستغل العيال المشردين ودا اكيد بصمتهم وهنا الحكومه قررا غلق القضيه ضدد مجهول ...
:::::::::::::::
بعد شهر من الشغل معي المعلم حمو الصياد اتعرفنا علي اليكس كلهاا ومعظم الصيدين ومين الشغال شمال ومين الي شغال في الصيد وبس وهنا جاتلي فكره ورحت لحمامه علي القوه وقعدت جنبه علي الطربيزه وقولت
........
انا/ كبايه شاي يا عمي عبدو هنا وحجر شيشيه
.....
وهنا وطيت علي حمامه وقولته
...
انا/ بقولك اي احنا مش هنتم شغالين زي العبيد كدا احنا لازم نعمل حاجه
......
حمامه/ طب هنعمل اي يعني
.....
انا/ بص احنا جمعنا7000 جنيه انا وانت في شهر تعالا نشوفلنا فلوكه حلوه ونشتريهاا
.....
وهنا دخل عمي عبده بالشاي وقال
...
عمي عبده/ وانا عندي الفلوكه عامر الطحان كان بيدور علي حد يشتري الفلوكه بتاعته عشان ابنه محبوس وعايز يجيب ليه محامي واهو لسه مركبلها ما طور بس هوا مزنوق قوي وعايز يبيع باي ثمن لما يجي بليل هكلمهولكو
.....
انا/ وليه بليل مخير البر عاجلو يلا بينا دلوقتي
.......
وبالفعل روحنا واشترينا من عامر الفلوكه بتاعته وثاني يوم بدانا شغل وكان البحر خيره كتير والحمد لله بس اخدت بالي من حاجه ان المراكب الي دخله المينه بتقف ويجي جنبهاا فلوكات صغيره وتبدا المركب الكبير ترملهاا في شنط مرا في الثانيه في الثالثه تقرييا كل يوم بشوف نفس الحوار هنا قولت مبدهاش واخدت حمامه وطلعنا علي المركب دي واتاري دي مراكب بتبيع هدوم متهربه ب اقل من ربع ثمنهاا وانا في الوقت دا كان معايا 2000 جنيه ثمن 4 بالات هدوم الباله ب500 جنيه وهنا اخدت الهدوم وطلعت علي البت نهي وسبت حمامه يكمل صيد واخدت البت نهي وطلعت علي السوق وفرشت انا وهيا وبعت الاربع بالات ب6000 الف جنيه والواد حمامه كان اليوم ماشي معاه ف عمله 3000 صيد معي شويه تهريب حجات من الميناء من بار برا وبدائنا نشتغل في الهدوم المتهربه وشويه شويه الاجهزه المتهربه لحد ما في خلال سنه كان عندنا بدل الفلوكه سبعه وابتدا نعمل اسم وهنا قررنا ندخل الميناء........ وهنا نهايه الجزاء الثاني لو حابب تعرف عملت اي في الميناء وازي هننتقم من عمام حمامه ونرجع حقه واي الي هيحصل في الميناء يغير حياتنا 360 درجه كل دا هنعرفه في الجزاء الجاي
كالعاده اقتباس من حياه البطل الاحداث مش هتبتدي من دلوقتي👍

أنا ابن الحرام اه متستغربش انا الي اتولدت من غلطتت اب وام مستهترين انا الي الشارع بقا مسكني الارض سريري والسماء غطايا أنا المشرد عمري معرفش بس عايش من زمان 😂 معرفش لي اب ولا ام حتي اسمي معرفوش بس الكل مسمني ملقاط عشان بخطف الكحل من العين من غير ما تحس معرفش اي حاجه عني بس كل الي اعرفه اني لازم اجمع فلوس باي طريقه لازم ادوس علي كل واحد داس عليا في يوم لازم ادوق الكل العزاب واولهم المعلم شمشوم فتوه بولاق تعالو اعرفكو قصتي وازاي اتحولت من المتشرد للبوص
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
صحيت علي ايد بتهزني ودي ايد البت نهي وبتقول
نهي/ يلاا يا مولقاط قبل ما المعلم يجي عشان متنضربش زي كل مرا
................
انا/ صحيت صحيت خلاص وغاير اهو امتي بقي يجي اليوم وادوس علي المعلم دا ب جزمتي
....... .......
وهنا دخل المعلم وراح رازعني قلم ونازل فيا ضرب وقال
............
المعلم/ تدوس علي مين يابن الحرام طب وحياه كسمك يابن الكلب منتا ماشي من هنا غير لما يتعلم عليك
...............
وهنا تتدخل نهي وتقول
.........
نهي/ لا ونبي يا معلم عشان الناس متخفش منه ويعرف يجمعلك الفلوس يا معلمه
.........
المعلم/ عندك حق يا بت
....
وارح بص لي وقال
المعلم/ يلا يابن الحرام خد الفوطه بتاعتك وغور علي اشارتك
::::::::::::::::::
حوار بيني وبين نفس
انا/ وربي لايجليك يوم يا شمشوم الكلب وتركع تحت رجلي عشان اسمحك
عقلي / لازم نجمع فلوس في اقرب واقت عشان نعلم كل كلب فكر يمد ايده علينا الادب
::::::::::::
وهنا قطع فكري صوت نهي
....
نهي/ خلاص بقا متزعلش واحمد ربك انه معلمش عليك
...... ...
انا/ وحياتك ل يجي يوم واحطه تحت رجلي وادوس عليه بجزمتي
.............
نهي/ هوس اقفل بقك دا الي جيبلك الكافيه لو سمعك المرا دي مش هعرف اخلعك من تحت ايده ويلا بقا عشان اوزع المناديل وانت تمسح العربيات في الاشاره بدل ما يرجع يسمعنا كلمتين
............
وهنا اخدت البت نهي واخدت عده الشغل ونزلت علي اشارتي وزي كل يوم ** يخليك يا بيه امسحلك عربيتك ** يخليلك الست ياباشا تراضيني باي حاجه وواحد يديني وواحد لا لحد اخر اليوم وكانت البت نهي خلصت المناديل ورحنا لشمشوم عشان ياخد الفلوس
.......
شمشوم جيت يابن الحرام عملت كام النهارده
........
انا/ 200جنيه بس يا معلم
.....
شمشوم /هات 180 وكفايه عليك 20 يابن الحرام
..........
وبنكسار اديته ال180ودخلت عشان انام بس عشر دقائق وطلعت علي صوت البت نهي بتصوت وبتترجي المعلم
......
نهي / ونبي يا معلم بلاش انا مش عايزه اتفتح واديني بديك كل الفلوس عشان تبعد عني
......
المعلم/ بس انا عايزك يا ليوه وهفتحك زيك زي باقي البنات
.........
وهنا أنا من الصادمه روحت جاري وزاقق المعلم من فوق نهي .. وهنا قام المعلم وراح رزعني قلم
....... ....
وقال / بقا تمد ايدك علي معلمك يا كلب طب وحياه كسمك لنيكك انت كمان
.........
وراح زاققني موقعني في الارض وهنا ملقتش غير حتته حديده روحت مسكهاا ومحستش بنفسي غير والحديده في رقبته المعلم وهوا ما سكهاا وفاتح عينه علي اخرهاا وبيطلع في الروح وهنا روحت قايم وواخد الفلوس كلهاا من جيبه ورحت ناتش البت نهي وهي مصدومه وطالع علي محطه القطار وهنا نهي اتكلمت بعياط وقالت
.........
نهي/ اي الي احنا عملناه دا كدا احنا هنروح في داهيه انت مجنون
.....
انا/ اسكتي خالص وسبيهاا علي ****
....
ورحت رايح وقاطع تذكرتين علي اول قطار طالع ودا كان رايح اسكندريه وبعد7 ساعات وصلت اسكندريه
وهنا قابلت....... وهنا نهايه الجزاء الاول لو حبين تعرفو أنا قابلت مين واذاي هيبقا السبب اني ابقا البوص وهشتغل اي في اسكندريه والدينا هتبقي معايا اذاي هناك استنوني في الجزاء الثاني وياريت الكل يكتب رايه عشان رايك يهمني طبعااا سلااام يا جدع

الجزء الثاني

وحشتني يا رايق وبجد مش عارف اشكركو ازاي علي جمال تعليقتكو الي دائما وابدا الداعم الاساسي لكل جديد ... واه باذن **** هتبقا الاجزاء يوم هنا ويوم في القصه الثانيه اما اول قصه ف دي هينزل فيهاا جزاء كل اسبوع عشان بجد الاوله في عز المعمعه وبتحتاج شغل كتير ومعلمومات اكتر المهم مش عايزين نرغي كتير يلا بينا علي اول اجزاء قصتناا

:::::::::::::::::::::::::::::
بعد وصولي محطه سيدي جابر في اسكتدريه وكان الوقت تقريبا ٤ الفجر لقيت اربع شباب نزلين في عيل ضرب وعديمنه العافيه وانا هنا اتغليت مهو ميحسش بالظولم الا الي عاش فيه يا جدع ورحت جاري كاسر قزازه كوله ومهوش العيال ولسه عيل عايز يقرب مني فرزعته ب القزازه في ايده وهنا العيال خافو وجرو روحت مادد ايدي للشاب الي واقع في الارض ومقومه ورحت مضير وواخد نهي وماشي وهنا لقيت الواد جري ورايا وقال
.............
الواد/ يا صحبي يا صحبي
.......
انا/ اي يارايق معاك مشكله ثانيه عايزني اخلصهالك
........
الواد اتكلم بكسره وقال
الواد / لا يسطاا انا بس كنت عايز اشكرك
......
وانا هنا حسيت ان الواد اتجرح رحت رافع وشه وقولته
..........
انا/ يا جدع انا بهزر معاك علي العموم لو عايز تخدمني بجد شوفلي مكان ابات فيه انا والبت دي عشان انا مليش مكان هناا
...............
الواد/ طبعا يا صحبي تعال ورايا
.......
وهنا روحت معي الواد ومشينا لحد اليكس وراح الواد فاتح عشه من عشش اليكس الي علي البحر
وهنا انا قولتله
..........
انا/ الف شكرا يا صحبي بجد مش عارف اشكرك ازاي
.......
الواد/ اسمي حمامه ومتشكرنيش انت زي اخوايا دلوقتي
.........
انا/ ههههههه ياعم مش لدرجه دي علي العموم انا اسمي ملقاط
.........
حمامه/ لا واكتر من كدا كمان انت اول واحد احس منه بالحنان من بعد موت ابويا وامي
..........
انا/ لا دانت حوارك كبير بقا دا انت تفهمني كل حاجه بقا
............
حمامه/ ولا كبير ولا حاجه بص يا سيدي انا ابويا كان معلم كبير من معلمين الميناء وكنا عايشين احلاا عيشه وانا كنت وحيد ابويا وامي وفي يوم ابويا تعب شويه والدكتور قله لازم ترتاح في البيت وانا كنت صغير في الوقت دا وابويا ملقاش غير عمامي قدامه وبالفعل عمل توكيل لعمي الكبير وبعد شهرين ابويا بقا كويس وراح عشان يستلم مكتبه من عمي بس كانت هنا الصدمه لقي عمي نقل كل حاجه ب اسمه حتي البيت الي كنا عايشين فيه وطرد ابويا من الكتب وبعت ابنه برجاله وضربو ابويا وتضردونا من البيت وهنا ابويا من الصدمه انتحر وامي ماتت من الحصره عليه وانا اخدني واحد من العمال الي كانو شغالين معي ابويا ورباني هنا ومن كم شهر مات وانا كل ما اروح اي مكان اشتغل عمي يبعت ابنه وكام عيل يضربوني زي ما انت شايف
:::::::::::::
انا/ معلش يا خوي وانت من النهارده اخويا الصغير ويلا ننام والصباح رباح
...............
وبالفعل نمنا وصحينا ثاني يوم نزلت انا وهوا ندور علي شغل وبالفعل اشتغلنا معي صياد علي مركبه
.........
مشهد اخر
بعد اسبوع الجيران اشتكو من ريحه وحشه جايه من البيت الي جنبهم وهوا بيت شامشوم وهنا الجيران خدو القرار وبالفعل كسرو الباب وهنا كانت الصدمه الكل لقي شمشوم جسه متحلله ومغروز في رقبته
حديده وهنا الشرطه جت وبعد رفع البصمات ملقتش غير ثلاث بصمات اثنين مش معروفين ( بصمتي انا ونهي مهو احنا ملناش شهايد ميلاد ف الحكومه متعرفش عننا حاجه خالص ) والبصمه الثالثه بصمه شمشوم وبعد سؤال الجيران الحكومه عرفت ان شمشوم بيستغل العيال المشردين ودا اكيد بصمتهم وهنا الحكومه قررا غلق القضيه ضدد مجهول ...
:::::::::::::::
بعد شهر من الشغل معي المعلم حمو الصياد اتعرفنا علي اليكس كلهاا ومعظم الصيدين ومين الشغال شمال ومين الي شغال في الصيد وبس وهنا جاتلي فكره ورحت لحمامه علي القوه وقعدت جنبه علي الطربيزه وقولت
........
انا/ كبايه شاي يا عمي عبدو هنا وحجر شيشيه
.....
وهنا وطيت علي حمامه وقولته
...
انا/ بقولك اي احنا مش هنتم شغالين زي العبيد كدا احنا لازم نعمل حاجه
......
حمامه/ طب هنعمل اي يعني
.....
انا/ بص احنا جمعنا7000 جنيه انا وانت في شهر تعالا نشوفلنا فلوكه حلوه ونشتريهاا
.....
وهنا دخل عمي عبده بالشاي وقال
...
عمي عبده/ وانا عندي الفلوكه عامر الطحان كان بيدور علي حد يشتري الفلوكه بتاعته عشان ابنه محبوس وعايز يجيب ليه محامي واهو لسه مركبلها ما طور بس هوا مزنوق قوي وعايز يبيع باي ثمن لما يجي بليل هكلمهولكو
.....
انا/ وليه بليل مخير البر عاجلو يلا بينا دلوقتي
.......
وبالفعل روحنا واشترينا من عامر الفلوكه بتاعته وثاني يوم بدانا شغل وكان البحر خيره كتير والحمد لله بس اخدت بالي من حاجه ان المراكب الي دخله المينه بتقف ويجي جنبهاا فلوكات صغيره وتبدا المركب الكبير ترملهاا في شنط مرا في الثانيه في الثالثه تقرييا كل يوم بشوف نفس الحوار هنا قولت مبدهاش واخدت حمامه وطلعنا علي المركب دي واتاري دي مراكب بتبيع هدوم متهربه ب اقل من ربع ثمنهاا وانا في الوقت دا كان معايا 2000 جنيه ثمن 4 بالات هدوم الباله ب500 جنيه وهنا اخدت الهدوم وطلعت علي البت نهي وسبت حمامه يكمل صيد واخدت البت نهي وطلعت علي السوق وفرشت انا وهيا وبعت الاربع بالات ب6000 الف جنيه والواد حمامه كان اليوم ماشي معاه ف عمله 3000 صيد معي شويه تهريب حجات من الميناء من بار برا وبدائنا نشتغل في الهدوم المتهربه وشويه شويه الاجهزه المتهربه لحد ما في خلال سنه كان عندنا بدل الفلوكه سبعه وابتدا نعمل اسم وهنا قررنا ندخل الميناء........ وهنا نهايه الجزاء الثاني لو حابب تعرف عملت اي في الميناء وازي هننتقم من عمام حمامه ونرجع حقه واي الي هيحصل في الميناء يغير حياتنا 360 درجه كل دا هنعرفه في الجزاء الجاي
عاش كمل

• حبيته

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%